A 2007–08-as pénzügyi válság után számos politikus,
közgazdász, de más tudományág képviselői is megkérdezték: miért nem
lehetett elkerülni a válságot, miért nem bizonyult sikeresnek a
közgazdaság-tudomány a megelőzésében? Valóban válságban van maga a
közgazdaság-tudomány is? Itt most a gyökerek, vagyis a neoklasszikus
iskola és a keynesi elmélet szerepét, illetve felelősségét vizsgáljuk.
Ehhez Csaba László (2009) legújabb könyve, nemzetközi szinten pedig
leginkább Paul Krugman (2009a,b) cikkei szolgáltatják az apropót. Az
előbbi az EU szempontjából közelíti a válaszokat, az utóbbi pedig
különböző iskolák elméleteiből magyarázza. E két szerző főbb
gondolataira, valamint Alan Greenspan és Soros György vízióira építve
felvázoljuk a lehetséges elméleti és gyakorlati fejlődési irányokat,
amelyek új paradigmákat körvonalaznak.
A rendszerváltás után bármerre is fordultam meg a világon, mindenütt
ugyanaz a sajnálkozás fogadott: „Milyen kár, hogy nincs nálatok jó
közgazdász!” A megjegyzés nyilván az ország gazdasági helyzetével
kapcsolatos, vagyis nem a közgazdasági elmélettel foglalkozókra
vonatkozik, amint erre számos más ország, mindenekelőtt India is
kitűnő példát szolgáltat. Az viszont igaz, hogy kevés hazai tudós
közgazdász vállal gazdaságpolitikai szereplést. Erre számos magyarázat
lehetséges. A legtöbben abban látják ennek okát, hogy a rendszerváltás
előtti időkben kevésbé kapcsolódott össze az elmélet és a gyakorlat, s
még mindig van egyfajta tartózkodás a politikai szerepléstől az
akadémikusok és professzorok körében. Mi lehet ennek oka? Talán hogy
hazai tudósaink még nem kellőképpen politikusak, és szerzői
szabadságjoguk kapcsán felelőtlenül összevissza fecsegnek? Ugyanakkor
a kormányzati adminisztrációban dolgozók populista hozzászólásaiban,
tisztelet a kivételnek, semmi jelét sem fedezhetjük fel a tudományunk
iránti kellő alázatnak. Ez érthetetlen is azok számára, akik követni
kívánják a nyugati szokásokat és értékeket a hazai felzárkózási
folyamatban. Ha az USA példájánál maradunk, számos világhírű
professzor, Nobel-díjas közgazdász vállalt szerepet mind a Clinton-,
mind a Bush- és az Obama-kormányban. A FED jelenlegi elnöke, Ben
Bernanke is kitűnő makroközgazdász. Ugyanezt látjuk Japánban is.
Izrael nem kisebb személyiséget kért fel a jegybank vezetésére, mint
az MIT volt professzorát, a Nobel-díj–várományos Stanley Fischert.
Vajon mi az, ami miatt egy kitűnő elméleti és
empirikus közgazdasági háttérrel rendelkező miniszter többet tehet a
válság elkerüléséért, illetve kezelésében, mint például egy
vállalkozóból lett pénzügyminiszter vagy gazdasági miniszter? A hazai
tapasztalatok számomra azt mutatják, hogy nem a gazdaság átlátása, az
uniós szabályok értelmezése és alkalmazása az, ami gondot jelenthet
ebben az esetben, hanem inkább a vízió hiánya, a hazai gazdaság
regionális és globális elhelyezése, a statisztikai adatokból
kiolvasható előrejelzések, a modern fiskális és monetáris politikák
értése és kezelése a reálfolyamatok kellő figyelembe vételével.
Közhely, hogy tankönyvi klisékkel ma már nem lehet irányítani a
jegybankot sem, ha csak arra gondolunk, hogy már a 70-es évek óta nem
érvényes a Phillips-görbe, s ma már az sem biztos, hogy a kamatláb
csökkentése a foglalkoztatás növekedéséhez vezet, csakúgy, mint az
állami beruházások kiszorító hatása a magán beruházások piacán. Vagyis
gyors és eredményes reagálásokra van szükség, ami a tapasztalati tudás
mellett az elmélet mély ismeretét is szükségessé teszi.
Csaba László egyike azon közgazdász
akadémikusainknak és professzorainknak (Kádár Béla, Török Ádám, Chikán
Attila stb. sorában), akik jelentős szerepet vállalnak a hazai
gazdaság talpra állításában, akár a médiában vállalt közéleti
szerepléseikkel, akár a tudományos elméleti publikációikkal. Ennek
egyik utóbbi bizonyítéka az Akadémiai Kiadó gondozásában most
megjelent Crisis in Economics? című könyve. Az amerikai
pénzügyi válság gazdasági világválsággá burjánzása sokak számára azt
jelenti, hogy a közgazdaság-tudomány a maga elméleti és tapasztalati
hátterével nem képes kezelni a gazdasági folyamatokat. Vagy gyökeresen
másról lehet itt szó? Nevezetesen Kornai János puha költségvetési
korlátjáról? A pénz eszméletlen méretű deriválása, gazdaságba
pumpálása, ami a hitelezés felpuhulásához, az ingatlanpiacok
bedőléséhez, s ezzel a hitelező bankok csődjelentéséhez,
összeomlásához vezetett. Mint tudjuk, a mostani válság egyik oka,
leegyszerűsítve, valóban ez, de ennél sokkal bonyolultabb a helyzet.
Csaba a bonyolultabb utat követi, mind a
közgazdasági elmélet, mind a gazdaságpolitika szempontjából, ez utóbbi
esetben az EU-ra fókuszál, amire könyve alcíme is utal: Studies in
European Political Economy. A mainstream- vagy a
Zeitgeist-elméletet kedvelőknek az első rész lehet az érdekesebb:
vajon mit mond a szerző a tiszta elméletekről, a matematikai
közgazdaságtanról a mostani válság tükrében? A következő három rész,
pedig az újonnan csatlakozott EU-országok elemzését mutatja be
Brüsszel és Frankfurt árnyékában. A műben kétféle válság keveredik,
nyilván nem függetlenül egymástól: egyrészt az amerikai ingatlanpiacok
generálta 2007–2008-as válság, másrészt az EU intézményi válsága a
bővítéssel összefüggően. A következő pontokban a közgazdaság-tudomány
legújabb elméleti és módszertani kérdéseit vizsgáljuk a fentiek
medrében.
A közgazdaság-tudomány
a 2007–2008-as válság tükrében
A közgazdaság-tudomány a társadalommal foglalkozó bölcsészek
elmélkedéseiből és gazdaságpolitikai vitákból nőtt ki. Az előbbiek
Arisztotelésztől, a középkori teológián keresztül a 18. századi
erkölcsfilozófiáig ívelő hagyományt testesítik meg, az utóbbiak pedig
a korabeli kereskedők és tanácsadók ellentmondásos javaslatai voltak,
amelyeket gyűjtőnéven merkantilizmusnak, illetve kameralizmusnak
neveztek. Adam Smith megfogalmazásában „a filozófia és a megfigyelés
beható szelleme kiterjeszkedett a köz gazdaságára és a
kereskedelemre”, ami a politikai gazdaságtan megszületéséhez vezetett.
Nagyjából egy évszázaddal később e két megközelítésből nőtt ki a
modern közgazdaságtan, mégpedig az egyéni racionalitás posztulátumán
és a társadalmi folyamatok gazdasági körforgással történő
szintetizálásán. A közgazdasági elméletben a racionalitás magatartási
preferenciákon és az egyéni cselekvések hasznossági függvényein
alapul. A racionális viselkedés az egyén számára azt jelenti, hogy
hasznossági függvényének a lehető legnagyobb értékét igyekszik elérni,
azaz hasznosságot maximalizál. Végül is ez vezetett el a mai
mainstreamhez, a neoklasszikus közgazdasági iskolához, amelynek számos
tételét ma már cáfolják az empíria alapján a különböző ökonometriai
tesztek, de leginkább feltevéseit, főként a gazdasági szereplők
racionális viselkedését kérdőjelezik meg. Másképpen fogalmazva, a
közgazdaság-tudományban nem ment végbe egy olyan forradalmi változás,
ami az új kihívásokra megfelelő megoldásokat tudna adni.
Csaba úgy gondolja, hogy „a közgazdasági szakma
jelenleg nem rendelkezik használható eszközökkel” a gazdasági válságok
kezelésére. Szerinte egy vadonatúj elemzési eszközre van szükség, és
szakítani kell az elmúlt százötven év hagyományával. Amennyiben itt a
neoklasszikus iskolára gondolt, valóban érdemes elgondolkodnunk
javaslatán. Kiindulópontja az a megállapítása, hogy „a makro-ökonómia
ma szilárdan az általános egyensúly-elmélet rendszerére alapozott”,
amit kiegészíthetünk azzal, hogy még a legújabb sztochasztikus
dinamikus általános egyensúlyi (DSGE) modellek is arra épülnek (lásd
Móczár, 2008). Vagyis a közgazdasági elmélet középpontjában még mindig
az egyensúlyi elmélet áll, amit Kornai oly hevesen bírált az
Arrow–Debreu-modellen keresztül, és ami, a legújabb kutatások szerint,
nem is minden alap nélkül történt, Frank H. Hahn rosszkedve ellenére
is (vö. Móczár, 2006). Az általános egyensúlyelmélet a newtoni
fizikában, a differenciálszámításban gyökerezik, és ahhoz, hogy e
megközelítésen túllépjen, a közgazdasági elmélet új, feltehetően
természettudományos közelítésű eredményeire lesz szüksége. Erre már a
közelmúltban is voltak kísérletek, elég, ha csak Neumann János
játékelméletére gondolunk, ami megszabadította a közgazdaságtant a
differenciálszámítás kizárólagos alkalmazásától.
Míg Csaba elméleti vizsgálataiban implicite a
neoklasszikus iskola keretei között maradt, addig a Nobel-díjas Paul
Krugman továbbment, és az akadémiai elméleti viták középpontjába
helyezte a válság kérdését a The New York Times hasábjain 2009.
szeptember 2-án megjelent cikkével. Nem tesz mást, mint egyszerűen
emlékeztet bennünket, hogy hogyan sikerült leküzdeni az 1929–1932-es
Great Depressiont. John Maynard Keynes elmélete világított rá a válság
kialakulásának okaira a The Great Slump of 1930 című
tanulmányában, és adott megoldást is a depressziók elkerülésére.
Keynes „legfőbb bűneként” azt rótták fel a veszély elmúltával a
hálátlan neoklasszikusok, hogy az óriási munkanélküliséget az általa
javasolt aktív állami beavatkozással, mégpedig nagyobb pénzemisszióval
és több állami kiadással sikerült csökkenteni. Krugman szerint,
bármennyire is paradoxonként hangzik, ezzel inkább erősíteni akarta a
kapitalizmust, mintsem helyettesíteni mással. Viszont megkérdőjelezte
azt az elképzelést, hogy a piacgazdaságok felügyelet nélkül hagyhatók,
kifejezve ezzel a különös nemtetszését a pénzügyi piacokat illetően,
amelyeken szerinte rövid távú spekulációk dominálnak kevés tekintettel
a pénzügyi alapokra.
A neoklasszikus megújulást és a Keynes elleni
támadást Milton Friedman kezdeményezte elsőként 1953-ban azon
kijelentésével, hogy a neoklasszikus közgazdaságtan elég jól leírja a
gazdaság működését ahhoz, hogy „felettébb gyümölcsöző legyen, és hogy
több bizalmat kapjon”. Monetáris doktrínája szerint a piacgazdaságnak
nem autonóm stabilizációra van szüksége. De ez alatt csak annyit
értett, hogy az állami beavatkozásnak egy nagyon korlátozott formája
az, ami szükséges a depressziók megelőzéséhez. Vagyis utasítani kell a
központi bankokat, hogy a nemzet pénzkínálatát, a forgalomban levő
készpénzmennyiséget és a banki betéteket hosszú távú egyensúlyi pályán
tartsák. Míg Adam Smith (1776) The Wealth of Nations című művét
követően kb. a 19. századig „bízz a piacban” volt a klasszikus
közgazdaságtan üzenete, addig ezt az azt követő neoklasszikus iskola
az akadémiai életben a „hinned kell a piaci rendszerben” tanításra
cserélte fel. Míg az előbbi fenntartotta a piaci kudarcok lehetőségét,
addig az utóbbi imperatívusként hangzott, vagyis bármi történjék is, a
piac szent és sérthetetlen. S ezek a viták és a sokszor kőbe vésett
üzenetek már az amerikai földrészen zajlanak és csontosodnak meg.
Csaba ennél is továbbmegy, s mindezt úgy
aposztrofálja, hogy ami az amerikai tudományos életben történik, az
trend lesz a világ számára mind az empirikus vizsgálatokban, mind az
elméleti kutatásokban. Ettől való eltérésre nagyon kis esélyt lát,
mivel a legfontosabb cikkeket, kutatási beszámolókat hagyományosan az
American Economic Review, a Quaterly Journal of
Economics és a Journal of Political Economy című
folyóiratok közlik, zömmel amerikai professzorok tollából. Ezt még
kiegészíti azzal, hogy színvonalas PhD-programok is többnyire az USA
egyetemein folynak. Csaba nem véletlenül adja könyve első fejezetének
azt a címet, hogy Az európai politikai gazdaságtan miért
amerikanizált diszciplína?. Kérdésfeltevését megerősíti Alan S.
Blinder (1999), is, aki hasonló megállapításra jutott. Érdekes, hogy
egyik szerző sem válaszolja meg a kérdést: nem kapunk választ arra,
hogy most ez jó vagy rossz a világ számára? Míg Blinder globálisan
értelmezi a kérdést, addig Csaba Európára, főleg az újonnan
csatlakozott országokra fókuszál. Persze, maga a kérdés sem olyan
egyértelmű: hiszen, amint Csaba is megjegyzi, a brain drain az elmúlt
két évtizedben is folytatódott.
Ugyanakkor a keynesi ellenforradalom sokkal tovább
ment bírálatában, mint Friedman: a pénzügyes közgazdászok kicserélték
a pénzügyi piacok Keynes „kaszinó” vízióját a „hatékony
piac”-elméletével, ami azt állította, hogy a pénzpiacok helyesen
határozzák meg az aktívák árait a lehetséges információk mellett. Sok
közgazdász elutasította a keynesi kereteket a gazdasági válságok
értelmezésében. Krugmant idézve, néhányan visszatértek Joseph Alois
Schumpeter azon kijelentéséhez, hogy „Egyszerűen, a depressziók nem
ördögök.”, mások a recesszióra mint jó dologra tekintettek, ami
lehetőséget ad a gazdaság kiigazítására. Azok pedig, akik nem voltak
hajlandók belebonyolódni mélyebb elemzésekbe, egyszerűen úgy érveltek,
hogy minden olyan kísérlet, ami a válság ellen szól, több rosszat hoz,
mint jót.
Az eddigi kutatások csak a meglévő feltevések kis
módosítgatásaival, átirataival próbáltak előbbre lépni. Például, az új
keynesi közgazdászok továbbra is hisznek az állam aktív szerepében, de
legtöbbjük már elfogadja, hogy a fogyasztók és a beruházók
döntéseikben racionálisak, és hogy a (pénz)piacok általában jól
működnek. Maga Keynes azonban sohasem nézte jó szemmel a pénzpiacokat,
mivel szerinte ott a spekuláció dominál. „Amikor egy ország
tőkenövekedése a kaszinó tevékenységének mellékterméke, a helyzet
valószínűleg beteges.” (Keynes, 1936, 142., idézi Krugman)
Az 1970-es évektől a pénzpiacok vizsgálatából
eltűnt a befektető irracionalitása és a buborék, a spekuláció pedig
ismét lábra kapott. Ez utóbbi ahhoz a paradox helyzethez vezetett,
hogy a közgazdaság-tudomány egyik gyökere, az erkölcs, mint olyan,
elhalt, és teljesen kikerült a gazdasági folyamatok elemzéséből. A
kutatásokat a „hatékony-piac”-hipotézis dominálta, ami a 80-as évekre
azt eredményezte, hogy a pénzügyes közgazdászok többsége elhitte, hogy
a nemzet tőkenövekedését a „kaszinó” tevékenysége határozza meg. Ebből
az állapotból sokuk még a közbülső jeleket sem voltak hajlandók
tudomásul venni! Például, 1973–74-ben a New York-i tőzsdén a
részvények értékükből 48%-ot vesztettek, 1987-ben pedig a Dow
Jones-mutató 23%-ot esett egy nap alatt.
Krugman (2009a) világosan rámutat, hogy a pénzügyes
közgazdászok azért fogadták el a hatékony piac elméletét, mert a
bizonyíték furcsán korlátozott volt. Ugyanis nem arra kaptak
bizonyítékot, hogy vajon az aktíva árak értelmet kapnak-e a valós
világ fundamentumai, mint például a keresetek mellett. Ehelyett csak
azt kérdezték, hogy vajon az aktíva árak értelmet kapnak-e más aktíva
árak mellett. Persze az éles kritika nem maradt el: Larry Summers
(1985) egyenesen „ketchup közgazdászoknak” nevezte a pénzügyeseket,
akik, szerinte, feltevéseik mellett semmivel sem mutattak meg többet
annál, mint hogy két kvart üveg ketchup pontosan kétszer annyiért
adható el, mint egy kvart üveg ketchup, és ebből következtettek a
ketchuppiac tökéletes hatékonyságára.
Valóban nem lehetett látni előre a mostani
válságot? A külső szemlélő erősen kételkedik; inkább azt látja, hogy
az amerikai közgazdász szakma is erősen kettéválik az elmélet és a
gyakorlat törésvonalán. Az előbbiek a tényekre szorítkozva, a
valóságban érzékelhető folyamatokra terjesztik ki vizsgálataikat, míg
az utóbbiak tevékenységét erőteljesen befolyásolják a
gazdaságpolitikai megszorítások is, sok esetben a saját döntéseik
igazolódását várják az események jobbra fordulásában, ezért sokszor
jóhiszeműen nem akarnak tudomásul venni bizonyos baljós jeleket. Az
előbbi esetre Krugman Chicagóból Raghuram Rajan professzor előadását
emeli ki, aki már jóval korábban figyelmeztetett, hogy a pénzügyi
rendszer a kockázat veszélyes szintjén van. Az utóbbira pedig magának
Greenspannek, a FED korábbi elnökének kijelentése szolgál példaként,
amikor elismerte, hogy a válság kezdetén „sokkolt hitetlenség”
állapotában volt, mivel már akkor látta, hogy az „egész intellektuális
épület összeomlott”. Az eredmény persze nem maradt el, és nem is
fordult jobbra: az 1929–32-es válság óta a legnagyobb pénzügyi
depresszió következett be az USA-ban, ami a dominóelv alapján
átterjedt az egész világgazdaságra, és gazdasági válsággá
terebélyesedett. Vajon felelőssé tehető-e Greenspan a válságért? Nem
hiszem, még akkor sem, ha a pénzpiaci változók a gyorsabb
állapotváltozók közé sorolhatók a modellekben. A piac visszajelzése
ugyanis nem azonnal jut el a hatósághoz, s mire az megtalálja a
megfelelő intézkedést, a katasztrófa pillanatok alatt bekövetkezhet,
amit semmilyen pénzügyi modell nem képes előre jelezni. Ez az eset is
azt mutatja, hogy az elmélet és gyakorlat ritkán ér össze: Greenspan
csípőből érzi az amerikai pénzpiac mozgását, csakúgy, mint Soros
György a nemzetközi befektetési piacokét, annak ellenére, hogy „nem
egyenletrendszerekben gondolkodnak”, s „nem értik a hatékony piac
elméletét sem”. Nem is kell érteniük, mivel a valóságot nem
hipotézisek alapján vizsgálják. Nyilván Eugene Fama elmélete hibátlan
a feltevései mellett, de következtetései csak akkor helytállóak, ha
azok a valóságban is megjelennek. S mindannyian tudjuk, hogy ennek
nagyon piciny a valószínűsége.
Csaba viszont Greenspant (2008) a legújabb írása
alapján olyannak mutatja be, aki képes reális képet is festeni a
válság kialakulásának okairól. Az idézett cikkben ugyanis Greenspan
elismeri „a relevencia és az elegancia közötti trade-off” alapján,
hogy a modellek eleganciája mindenkit megtévesztett, és nem vették
észre, hogy a piaci szereplők komplex és gyakran ellentmondó
jelzéseit, legyen az pánik vagy eufória, túlságosan leegyszerűsítve
foglalták magukba. Ezzel lényegében újrafogalmazta a szimmetriatézis
hiányát, és maga is megkérdőjelezte a racionalitás fogalmát, amit a
modellkészítők kénytelenek voltak elfogadni az egyes technikák
alkalmazhatósága kedvéért. Vagyis azzal, hogy felteszik, a piaci
szereplők racionálisan viselkednek, ezzel teljesen kikapcsolják őket a
további vizsgálatokból.
Blinder (1999) elsősorban az üzleti ciklusok
tanulmányozását tartja fontosnak a makroökonómiában. Kiemeli az ún.
„lehetetlen szentháromságot” is, amit Robert Mundell nevéhez
kapcsolnak, és ami szerint egy nemzet a gazdasága reálfolyamatainak
szabályozásában csak kettőt működtethet a következő három eszközből:
rögzített árfolyam, nemzetközi tőkemobilitás és független monetáris
politika. Az utóbbi gyakorlása a FED tevékenységi körébe tartozik, s
mivel sokan éppen a FED-et hibáztatják a válságért, úgy tűnik, hogy az
elmúlt évtizedben az USA-ban az árfolyam rögzítése és a tőkemobilitás
kapott nagyobb hangsúlyt a reálfolyamatok szabályozásában. Vagyis a
jövőben a pénz szerepét sokkal többre kell értékelnünk egy egyszerű
fátyolnál, Locke mennyiségi pénzelméletének metaforájánál. A mostani
válság kitűnő bizonyítékot adott arra is, hogy a pénzkínálat
növekedése rövid távon igenis befolyásolja a kibocsátást, s egyszerűen
nemcsak „olaj a gépezetben”; vagyis ebben az esetben a pénz nem
semleges, mint azt David Hume hirdette hosszú távú vizsgálatai
alapján. Ezzel igazolást nyert Friedrich Hayek intelme is, hogy a pénz
szerepét nem kerülhetjük meg a gazdasági folyamatok vizsgálatában,
sőt, a derivatívák világában újra kell értékelni.
Krugman szerint a makroökonómia azért sem tudott
hitelt érdemlően figyelmeztetni az USA-ban a pénzügyi válságra, mert
professzorai kb. negyven éve két nagy csoportra váltak szét a keynesi
gazdaságpolitika megítélését illetően: a „sósvíziekre” (saltwater – az
óceánparti egyetemeken kutatókra) és az „édesvíziekre” (freshwater – a
kontinens belsejében működő egyetemi kutatókra). Az előbbieknek
többé-kevésbé keynesi víziójuk van a recessziókról, míg az utóbbiak a
keynesi víziót értelmetlennek tartják.
Az „édesvíziek” a neoklasszikus iskola elkötelezett
hívei, vagyis elemzéseiket azon premisszák mellett folytatják, hogy a
gazdasági szereplők és a piacok racionálisak. A kereslet-kínálat
egyensúlya mindig elérhető, mivel az árak úgy mozognak, hogy
drasztikus kereslethiány nem állhat elő, s ezzel, főleg a Chicagói
iskola hívei azt hirdetik, hogy a keynesi közgazdaságtan „hamisnak
bizonyult”.
Hogy recessziók mégis bekövetkeznek, ezzel
kapcsolatban a Nobel-díjas Robert E. Lucas úgy érvelt, hogy azokat
ideiglenes konfúziók okozták: a munkások és a vállalatok nem tudták
megkülönböztetni az egymást követő infláció és defláció miatt az
árszínvonalbeli változásokat a saját különös üzleti helyzetükben
bekövetkezett változásoktól (vö. Móczár, 2008). Edward C. Prescott,
Nobel-díjas közgazdász pedig azzal magyarázta mindezt, hogy az üzleti
ciklusokkal párosuló árfluktuációkkal és kereslet-ingadozásokkal
semmit sem tehetünk. Az üzleti ciklus ugyanis a tőke- és a
munkaerőállomány, valamint a technológiai haladás ütemében bekövetkező
változásokat tükrözi, amelyek felerősödnek a munkások racionális
válaszával: amikor a környezet számukra kedvező, akkor szándékosan
többet dolgoznak, mint amikor kedvezőtlen. Másképpen, bármely
periódusban a ledolgozott órák száma, azaz a munkaerőkínálat nemcsak a
jelenlegi, hanem a várható jövőbeli reálbérektől is függ. Vagyis
Prescott a munkanélküliséget a munkások szabad döntésével, Krugman
iróniájában, a „vakáció kivételével” magyarázza, ami elég furcsán
hangzik depresszió idején. Ennek ellenére a Prescott elméletére épülő
modell, amelynek Finn E. Kydland a társszerzője, ma is számos
egyetemen dominálja a makroökonómiát.
Amíg az „édesvízi” közgazdászok a tiszta elméletet
képviselik, addig a „sósvíziek” egyértelműen pragmatisták. N. Gregory
Mankiw, Olivier Jean Blanchard és David Romer elismerték, hogy a
keynesi keresleti oldalt nehéz összeegyeztetni a neoklasszikus
elmélettel a recessziók tükrében, s hajlandók eltávolodni a tökéletes
piac vagy tökéletes racionalitás feltevéstől. Mindez azt is jelenti,
hogy többé-kevésbé elfogadják a recessziók keynesi magyarázatát.
Krugman is megkérdezi: miért nem jelezték e
válságot? És azonnal meg is válaszolja: néhány közgazdász megtette, de
mivel a döntési pozíciókban levő politikusok nem tudták, vagy nem
akarták látni (pontosan a romboló következményei miatt), „a szőnyeg
alá söpörték” a figyelmeztető
|
|
tanulmányokat vagy előadásokat. Így hiába
figyelmeztetett Robert Shiller, amikor 2004-ben Greenspan elutasította
az ingatlanbuborékot azzal, hogy a legvalószínűtlenebbnek minősítette,
vagy 2005-ben, amikor Ben Bernanke a lakásárak emelkedését úgy
kommentálta, hogy az erős gazdasági fundamentumokat tükröz.
Egyáltalán, hogyan lehetett nem tudomásul venni a
buborékot, amikor a kamatlábak szokatlanul alacsonyan voltak, ami
részben megmagyarázhatja az áremelkedést. Eugene Fama, a hatékony piac
atyja, a következőképpen magyarázta, hogy miért bízhatunk a hatékony
piacban: „Az ingatlanpiacok a legkevésbé likvidek, de az emberek
óvatosak, amikor házat vásárolnak. Tipikusan a legnagyobb beruházás,
amit megtenni készülnek, ezért óvatosan körülnéznek, és
összehasonlítják az árakat. A szerződési folyamat nagyon részletes.”
(Idézi Krugman, 2009a)
Érdekes itt megemlíteni, hogy Csaba nem sokat
foglalkozik azzal a kérdéssel, hogy vajon lehetett-e látni előre a
pénzügyi, majd gazdasági válság bekövetkezését. Őt inkább az érdekli,
hogy miért negligálták a sokkal korábbi intelmeket a neoklasszikus
iskola feltételrendszerének tarthatatlanságáról. Herbert Simon például
már 1957-ben kísérletileg is bizonyította a korlátos racionalitási
elmélet relevanciáját, amit Reinhard Selten az emocionális
viselkedésen túl minden emberi tevékenységre is kiterjesztett. Vagy
mostanában Roman Frydman és Michael D. Goldberg (2007) intelmeit, akik
azért hibáztatják a közgazdasági kutatások természetét, mert
kizárólagosan a mikroökonómiára fókuszálnak, és megszállottan a
„precíz” előrejelzésekre törekednek, ugyanakkor fontos információs
forrásokat hagynak figyelmen kívül. Persze voltak ennél megrázóbb
felfedezések is. Elég itt csak az 1970-es évek elején megszületett
DSM-tételt citálnunk, ami valóban romba döntötte a neoklasszikus
közgazdasági elmélet „mikromegalapozási” közelítését – vagyis, hogy az
aggregált keresletet és kínálatot a hasznosságmaximalizáló piaci
szereplők viselkedéseként írják le.
Ilyen helyzetben jogos a kérdés: mennyire bízhatunk
a gazdasági előrejelzésekben? Mennyire anullálják a tényeken alapuló
elemzéseket az egyes gazdaságpolitikusok felelőtlen kijelentései? A
különböző közgazdasági iskolák elméletei és különbözőségei valóban nem
segítik a gazdaságpolitikusokat a helyes döntésekben? Lehet-e bízni a
jegybankokban, főleg a FED monetáris politikájában?
Az egyetemi tankönyvek azt tanítják, hogy normál
recesszió alatt a FED kincstárjegyeket vásárol – rövid távú állami
adósság – a bankoktól, ami csökkenti az államadósság kamatait; a
beruházók magasabb megtérülési rátát keresnek, ezért más aktívákba
fektetnek be, ami szintén a többi kamatláb csökkenéséhez vezet; és
normális helyzetben ezek az alacsonyabb kamatlábak végül gazdasági
visszarendeződéshez vezetnek. A FED az 1990-ben kezdődő recesszió
kezeléséhez a rövid távú kamatlábakat levitte 9%-ról 3%-ra, 2001-ben
6,5%-ról 1%-ra és a mostani recesszióban 5,25%-ról 0%-ra. Hamarosan
kiderült azonban, hogy zérus kamatláb sem elegendő a recesszió
leküzdéséhez. Viszont a FED nem viheti zérus alá a kamatlábakat, mivel
zérusközeli rátákon a befektetők inkább felhalmozzák a készpénzt,
mintsem kikölcsönzik. Ezért 2008 végére a recesszió oly mértékben
elmélyült, hogy a konvencionális monetáris politika elveszítette az
összes befolyását.
És pontosan ez az, amit Keynes felismert: a
kamatlábaknak is van egy alsó értékük, amelyen a monetáris politika
megszűnik működni, és ez vezette őt a magasabb állami kiadáshoz.
Amikor a monetáris politika már nem hatékony és a magánszektor nem
győzhető meg, hogy többet költsön, akkor a fiskális politikának kell
helyébe lépnie, azaz az állami szektornak kell elősegítenie a kereslet
növekedését a gazdaság talpra állításához. A fiskális ösztönzés a
keynesi válasz olyan mély depresszió idején, mint a mostani is.
Ez a keynesi elmélet az alapja ma az
Obama-adminisztráció gazdaságpolitikájának is; és az „édesvíziek”
természetesen dühösek. Körülbelül huszonöt éven át tolerálták a FED
erőfeszítéseit, hogy menedzseljék a gazdaságot, de a keynesi elmélet
leporolása és újraalkalmazása valami egészen különböző Friedmann
monetáris politikájától. A chicagói John Chocrane-t megbotránkoztatta
az az elképzelés, hogy az állami kiadások enyhíthetik a legutóbbi
válságot: „Az nem része annak, amit bárki is tanult egyetemi
hallgatóként az 1960-as évek óta. Azok (a keynesi elméletek)
tündérmesék, amelyek hamisnak bizonyultak. Feszültség idején nagyon
kényelmes visszamenni a tündérmesékhez, amiket gyerekként hallgattunk,
de az nem teszi őket kevésbé hamissá.” (Idézi Krugman, 2009a) Ennek
ellenére olyan nagy múltú egyetem is, mint a Harvard, tanítja Keynes
elméletét. És tanítjuk mi is a BCE-en, mégpedig Gregory N. Mankiw
(1999) kifejtésében: „[…] könyvem integrálja a keynesi és a klasszikus
közgazdaságtan eredményeit. A gazdasági ingadozások keynesi
szemléletének elsődleges szerepe ebben a könyvben – és a legtöbb
tankönyvben – Keynes Általános elméletének hatását és fontosságát
igazolja. […] elismerem, hogy a gazdasági ingadozások megértéséhez
Keynes és az új-keynesiek sok gondolata nélkülözhetetlen” (Mankiw,
1999, 5.).
Csaba könyvében explicite csak néhány helyen
olvashatjuk Keynes nevét, ott is nem túl lényeges kontextusokban, de
ami még fontosabb, mindenféle kritika nélkül. Implicite viszont nem
kerülheti meg a keynesi elmélet gyakorlati realizációit: az EU-hoz
újonnan csatlakozott országok gazdasági helyzetének magyarázatában
első helyen nála is az állami beavatkozás mérete és minősége szerepel.
Az EU-t, illetve egyes országcsoportjait a bővítés szempontjából
Joseph Stiglitz és később Deepak Nayyar sokakat elgondolkoztató
kijelentése tükrében vizsgálta, miszerint „az egész posztkommunista
világot alávetették egy átfogó kísérletnek, ami a neoliberális dogmán
alapult és nélkülözött mindenféle empirikus érvelést” (Csaba, 2009,
167.). Vajon mi ebből az igazság? Csaba válaszát a következő
mondatokba sűríthetjük bele: kétségtelen, hogy az 1997–2007 közötti
periódusban nem volt egy egységes stratégia az EU-ban. Az EU–15-ök sem
jutottak egyezségre abban, hogy mit is jelent majd az EU kibővítése,
és hogyan kezeljék a megnövekedett sokféleséget. Váratlan feladat volt
számukra, hogy valamiképpen tolerálják az új tagok kettős törekvését:
nemzeti érdekeik megvédését és félelmüket, hogy kimaradnak valamilyen
döntésből. Amivel viszont egyáltalán nem számoltak, az a mérhetetlen
nagy populizmus megjelenése ezekben az országokban. A populizmus
szerinte nem kapcsolódik közvetlenül a demokráciához, ezért az új
EU-tagországoknak a növekedési pályáról történő kisiklásáért nem a
demokratikus berendezkedéseikben kell keresni az okot. Szerinte újra
át kell gondolnunk a populizmus politikai gazdaságtani modelljét, ami
lassúbb növekedés mellett megengedi a külső és a belső disequilibriumi
állapotokat is. Ebben Jánossy Ferenc (1971[1966]) rekonstrukciós
elméletét tekinti felhasználhatónak.
Vajon milyen mértékben érintette magát az EU-t és
az intézmény válságát az USA-ból kiinduló pénzügyi válság? Milyen
súlyt kapott ebben a periódusban az állami beavatkozás, illetve a
monetáris politika? Azt hiszem, senki sem vitatja, hogy a 2007–2008-as
gazdasági világválságot az USA-ból kiinduló pénzügyi válság okozta. Az
EU fejlődése, amit a makromutatók értékei is mutatnak, töretlen volt.
Ezt pedig elsősorban az ECB által gyakorolt monetáris politika
biztosította. Mi volt ebben az ECB titka? Elsősorban az, hogy nem
követett tisztán inflációs célkitűzéseket. Ehelyett a két
tradicionálisan legsikeresebb központi bankot, a svájcit és a
Bundesbankot követte. Vagyis monetáris politikájukban az infláció
mellett a pénzkínálat/M3 mutatónak és a középtávú makroökonómiai
helyzet átfogó értékelésének adtak nagyobb hangsúlyt. Ez azt is
jelentette, hogy az ECB önálló monetáris politikát követett, vagyis
nem másolta a FED-et a Greenspan alatti években sem, akkor, amikor
szuperalacsony volt a kamat, sem a pánikreakcióban, ami a 2007–
2008-as pénzügyi válsághoz vezetett. Ugyanakkor az infláció
fellobbanása az eurózónában rendkívüli óvatosságra intette az ECB
Kormányzó Tanácsát, ami azt eredményezte, hogy nem hallották meg
azokat a szirénhangokat, amelyek az iparból és a banki szférából
jöttek, és a monetáris szigor mielőbbi enyhítését követelték. E
diszkrecionális monetáris politika fallaciájának elkerülésével, a
rövid távú üzleti érdekeket szolgálva, az ECB-nek sikerült
hozzájárulnia a stabil gazdasági környezethez, ami elősegítette a
növekedést és a foglalkoztatás javulását az eurózónában, középtávon.
Tanulmányunk szempontjából rendkívül fontos kérdés,
hogy akár egy Európai Egyesült Államok, akár csak egy szabad
kereskedelmi zóna milyen új paradigmák megjelenéséhez vezet. A
történelem eddig hosszú távon nem igazolta a hosszú múltra
visszatekintő, saját nyelvvel, kultúrával és tradíciókkal rendelkező
nemzetek gazdaságilag vagy politikailag kikényszerített egyesüléseit.
Ezeket példázza mind a Szovjetunió, mind Jugoszlávia esete.
Németország és Olaszország életképes tudott maradni, mert ott a
provinciák közös gyökerekkel rendelkeztek. Viszont egy Afrikai
Egyesült Államok már szintén nagyon rövid életű lehetne. Az Amerikai
Egyesült Államok esete egészen más történet: ott az államok a
bennszülöttek kiirtásával egy időben alakultak ki, viszonylag hasonló
európai kultúrákon, óriási kohézión keresztül. Hazánk EU tagsága után
jelentősen átrendeződtek a kutatások, ami egyes területeken
előrelépést, másokon visszalépést hozott. A mostani IMF-hitel
rendkívüli mértékben leszűkítette a hazai fejlődéskutatások
mozgásterét. Az illetékes gazdasági minisztériumok, ahol eddig szorgos
kutatások folytak a hazai gazdaságfejlesztési elképzelésekre,
lényegében csak az IMF-től kapott instrukciókat tanulmányozzák.
Mondanunk sem kell, hogy hasonlóképpen szólhatunk a fiskális
politikáról is. Az MNB is csak addig folytathat önálló monetáris
politikát, amíg nem kapcsolódunk az eurózónához. Utána viszont
teljesen megváltozik a funkciója, nyilván az ECB fiókjaként működhet
tovább rendkívül korlátozott mozgástérrel. Vagyis, a közgazdasági
kutatásoknak is irányt kell váltaniuk a most rajzolódó új paradigmák
felé. Mivel rendkívül kis súlyt képviselünk az EU-ban, és a
kutatásaink, valamint az oktatásunk színvonala is jelentősen
visszaesett, kérdés, hogy kellőképpen fel tudunk-e erre készülni?
Gazdaság-matematika vs. pénzügy-matematika
Csaba László szerint a newtoni fizika és annak felülmúlása
metodológiai és episztemológiai alap lett a főáramú közgazdasági
modellezésben. „A 20. század második felére a formalizált
közgazdaságtan győzedelmes masírozásával az egyik legellentmondásosabb
téma lett a közgazdaságtanban az interdiszciplinaritás értelmezése.”
(Csaba, 2009, 20.) A közgazdaságtan matematikába fordításáról az
amerikai egyetemi hallgatók véleményét citálja, miszerint „utálatos
felsőbb matematikát” tanulnak, amit napjainkban „számítógépes
közgazdaságtanra” változtattak.
Ugyanakkor nem vész el a részletekben, az egyes
technikákban, hanem elsősorban mint közgazdász, az eredményeket és a
következtetéseket értékeli. Sajátos európai szemszögből nézi a
matematikai formalizálás kialakulását is: míg Roy E. Weintraub a
tőzsdei előrejelzések pontosítására létrehozott Cowles Bizottságnak
tulajdonítja a matematikai közgazdaságtan és az ökonometria
térhódítását, addig szerinte az 1929–32-es válság leküzdése és később
a háborús gazdaság tette lehetővé a „jelen ortodoxia” előretörését.
Ezt csak tovább fokozta az űrprogram és a nukleáris ipar, ami a
széleskörű zeitgeist árnyékában még több nacionalizmusra és tervezésre
szólított fel. A keynesi elmélet modern finomításai lehetővé tették
formalizálását, amit csak tovább erősített azok Nobel-díjjal történő
elismerése. Maga Keynes sohasem hangsúlyozta a formalizálás
szükségességét, amit felvállalt a székében őt követő Káldor Miklós is.
Ezzel egy időben a keleti féltekén és a volt gyarmati országokban
megindult a tervezési és a programozási technikák fejlődése. A
matematikai módszereket az optimális tervezésben először az USA-ban
Oskar Lange, Aba Lerner, később a Szovjetunióban Viktor Valentinovics
Novozsilov, Vaszilij Szergejevics Nyemcsinov stb. alkalmazta.
Érdekes megemlíteni: míg Csaba a meglévő
matematikai modelleket kevésbé tekinti a jelen válság okaként, Krugman
(2009a) úgy fogalmazott, hogy „[…] a közgazdasági szakma azért tért
rossz útra, mert a közgazdászok egy csoportja a szépséget preferálta
az igazsággal szemben, és az impresszív [tudományosnak tűnő, M. J.]
matematikába burkolódzott. […] A szakma kudarcának központi oka egy
mindent átfogó, intellektuálisan elegáns közelítés utáni vágyakozás
volt, ami lehetőséget adott a közgazdászoknak, hogy megmutassák
matematikai műveltségüket.” Sokféleképpen értelmezhetők ezek a sorok,
mindenesetre Krugmannak egy szempillantás alatt sikerült magára
haragítania a matematikus közgazdászokat, különösen a pénzügyi
matematikusokat, akik egyenesen támadásnak vették a cikkét.
Olyannyira, hogy egy hétnél valamivel később Krugman (2009b) kénytelen
volt saját maga értelmezni sorait a békülés kedvéért. Nem hiszem, hogy
rövid manifesztumával kielégítette volna bírálóit. Véleménye sem sokat
változott, de most nagyobb hangsúlyt kapott nála, hogy „nem szabad a
jó matematikát azonosítani a jó működéssel: a CAPM mint modell
csodálatos, de ez nem jelenti azt, hogy jól is működik. Az üzleti
reálciklus-modellek matematikája sokkal elegánsabb, mint az új-keynesi
modelleké, nem is beszélve az olyan modellekről, amelyek utat engednek
az olyan válságoknak, mint amilyenben most is vagyunk. Ez ugyan
vonzóvá teszi az RBC-modelleket, de nem teszi őket semmivel sem
kevésbé butácskákká.” Annak bizonyítékaként, hogy kevés matematikával
vagy annak teljes mellőzésével is születhetnek nagyszerű közgazdasági
munkák, George Akerlof híres „tragacspiaci” cikkére emlékeztet,
amelyben virtuálisan nincs explicit matematika, mégis elméletében
transzformatív.
Tény, hogy mára egyfajta divat lett szidni, vagy
éppenséggel dicsérni a matematikai formalizmust. Sok matematikus
minimális közgazdasági ismerettel, és hasonlóan, sok közgazdász még
kevesebb matematikai háttérrel megpróbálja befogni vitorlájába a
számára kedvező szeleket. Számos szerzőt idézhetünk a világ bármely
részéből, akik sztereotip közelítésekkel próbálják alátámasztani
igazukat. Mások, mint például Zalai Ernő (2000) nem bocsátkoznak
vitába, egyszerűen idézik a múltat. És ez nagyon hosszú időre tekint
vissza: akár William Stanley Jevonsig vagy Alfred Marshallig is
visszamehetünk. A múlt század első harmadában dőlt el a kérdés
végérvényesen, akkor erősödött fel a matematika alkalmazása
tudományunkban. A kor legfejlettebb matematikai kvadratúrája
kétségtelenül a differencia- és differenciálszámítás volt, a newtoni
fizika determinisztikus matematikája. Azóta több mint fél évszázad
telt el, rengeteg kutatási eredménnyel és tapasztalattal, s ennek
ellenére csak nagyon kevesen jutnak el a lényegi kérdéshez: vajon a
newtoni determinisztikus matematika az egyetlen megfelelő kvadratúra a
közgazdasági modellezésben? Szerintem nem. Nem lehet kétséges, hogy a
mai bonyolultságában tudományunk jó néhány problémafelvetése csak
logikai úton oldható meg. Tehát a matematikának jelen kell lennie, s
még inkább igaz ez, ha elfogadjuk a közgazdaságtudomány
természettudományos közelítését. A pénzügy-matematika új irányokban
keresgél, s kétségtelen, hogy technikai arzenálja közelebb visz
bennünket a valóság jobb megismeréséhez. Paradox helyzet, hogy
alapjaiban megmarad a newtoni matematikánál, amennyiben a kiindulási
Langevin-féle differenciálegyenlet a newtoni egyenlet sztochasztikus
változata, amiből ered az Ito-integrál, a sztochasztikus folyamatok
elmélete stb. Kérdés, hogy mennyire elégedett ezzel Csaba László,
mivel szerinte a közgazdaság-tudomány a továbblépéshez olyan
metodológiát igényel, ami túllép a newtoni fizikán. A reálgazdaság
matematikai módszerekkel történő vizsgálatai (termelési függvények,
programozási technikák, növekedési modellek, általános egyensúlyi
modellek, tevékenységelemzés stb.), mára majdnem hogy a közgazdasági
alapismeretek között szerepelnek. Weintraub is leragad a matematikai
közgazdaságtan reál-értelmezésénél. A matematikai közgazdaságtan
frontvonalában ma a pénzügy-matematika szerepel, ha úgy tetszik ez a
sláger, s a mai kidolgozottsága mellett (értem itt az eredeti cikkek
kevésbé jó didaktikáját és stílusát) még nagyobb kihívást jelenthet a
közgazdászok számára. De nem kerülhetők meg: az értékpapírpiacok és a
hatóság közötti interakciók (Soros György fogalmazásában,
reflexivitás) nélkülük nem érthetők meg. Az is világos, hogy a
sztochasztikus dinamikát ellenzők tábora még nagyobb hangerővel adja
majd tudtunkra nemtetszését, és ez így is van rendjén. Csak nem szabad
túl sok időt pazarolni ezekre a szirénhangokra!
Tanulságok
Krugman szerint a flaws-and-frictions közgazdaságtan a gazdasági
elemzések perifériájáról a középpontjába fog elmozdulni. Ez a
behavioral finance néven ismert iskola, amely két új
megfigyelésből indul ki: 1) sok befektető túlságosan is a
csordaviselkedés, az irracionális kinövés és a váratlan pánik
követője; 2) még azok is, akik döntéseiket a hűvös számításra
alapozzák, nem viselkedhetnek másként, mivel a hit-, a bizalom- és a
korlátproblémák arra kényszerítik őket, hogy a csordával együtt
rohanjanak. A leginvenciózusabb tanulmány Andrei Shleifer és Robert
Vishny (1997) cikke, amelyben kimutatták, hogy az arbitrázsőröknek –
akik feltehetően alacsony áron vásárolnak, és magasabbon adnak el –
szükségük van tőkére tevékenységük gyakorlásához. És egy komoly
hazardírozás az aktíva árakban, még ha annak semmi értelme sincs a
fundamentumokban, csökkenteni fogja a tőkéjüket. Eredményül az okos
pénz kiszorul a piacról, és az árak spirálisan lefelé zuhannak.
Csaba nem foglalkozik explicite a makroökonómia
elméletével. Inkább az EU, illetve az újonnan csatlakozott országok
felzárkózását és növekedését elősegítő kormányzati intézkedéseket
sürget: kisvállalkozások támogatása, oktatási rendszer fejlesztése,
nagy elosztó rendszerek felülvizsgálata stb. Az alkotmányosság
felülvizsgálatát sokkal szélesebb alapokra helyezi, mint a
konvencionális politikatudomány, mégpedig a Freiburgi iskola modern,
James Buchanan által megrajzolt alkotmányos politikai gazdaságtanára.
Hayek politikai filozófiáját követi, amikor nagyobb alkotmányos
hangsúlyt kíván helyezni a gazdasági rend elemeire: a makroökonómiai
folyamatok és elemzések keretére.
Az elméleti kutatások terén „a merre tovább” típusú
kérdésre adott válaszokban nem elhanyagolható, hogy a mostani
események határozottan megcáfolták azt a tézist, miszerint a
technológiai fejlődés ütemében bekövetkező fluktuációkra a recesszió
az optimális válasz. Egy többé-kevésbé a mai modern
gazdaságirányításhoz illeszkedő, a piac visszajelzéseit időben elemző
gazdaságpolitika lehet a megfelelő válasz a válságok megelőzésére.
Most is bebizonyosodott, hogy a pénzügyi piacok távolról sem
tökéletesek, de egyáltalán nem biztos, hogy a keynesi elmélet követése
lehet az egyedüli út a recessziók és a depressziók elkerülésében. Az
viszont világos, hogy a pénzügyi realitásokat bele kell foglalni a
makroökonómia modelljeibe, és olyan likviditásfokozó intézkedéseket
kell hozni, amelyek a hagyományos monetáris eszköztáron kívül állnak.
Vége a liberalizmusnak a pénzpiacokon: erre hívta fel hallgatói
figyelmét Budapesten Robert Engle, Nobel-díjas közgazdász is, aki
továbbra is hasznosnak tekinti a pénzügyi modelleket, de mellettük
elengedhetetlennek tartja a pénzpiac szabályozását. Ugyanis, ha
továbbra is elfogadjuk a hatékony piac elméletét és semmilyen módon
sem szabályozunk, például Soros György a közelmúltban, ismét csak
Budapesten kifejtett reflexivitás elmélete alapján, akkor el kell
fogadnunk Greenspan intelmét, hogy „sohasem lesz tökéletes kockázati
modellünk”, és a válságok ismét bekövetkezhetnek, amire jó esélye van
ma is a világgazdaságnak, ha késlekedünk.
Kulcsszavak: pénzügyi válság, hatékony pénzpiac, makroökonómia,
monetáris és fiskális politika, gazdaság-matematika,
pénzügy-matematika
IRODALOM
Blinder, Alan S. (1999): Economics Becomes
a Science – Or Does It? In: Bearn, Aleaxander G. (ed.): Useful
Knowledge: The American Philosophical Society Millennium Program.
American Philosophical Society, Philadephia
Csaba László (2009): Crisis in Economics?
Akadémiai, Budapest
Frydman, Roman – Goldberg, Michael D.
(2007): Imperfect Knowledge Economics: Exchange Rates and Risk.
Princeton University Press, Princeton
Greenspan, Alan (2008): We Will
Never Have a Perfect Model of Risk. Financial Times. 16 March.
WEBCÍM
>
Jánossy Ferenc (1971): The End of the
Economic Miracle. IASP, White Plains (eredetileg 1966, németül).
Keynes, John Maynard (1965): A kamat, a
foglalkoztatás és a pénz általános elmélete. KJK, Budapest
Krugman, Paul (2009a): How Did
Economists Get It So Wrong? The New York Times. 2 September.
WEBCÍM
>
Krugman, Paul (2009b): Mathematics
and Economics. The New York Times. 11 September.
WEBCÍM
>
Mankiw, N. Gregory (1999):
Makroökonómia. Osiris, Budapest
Móczár József (2006): Arrow–Debreu-modell és a Kornai-kritika harminc
év után. Közgazdasági Szemle. 2, 175–194.
WEBCÍM
>
Móczár József (2008): Fejezetek a modern
közgazdaság-tudományból. Akadémiai, Budapest
Shleifer, Andrei – Vishny, W. Robert
(1997): The Limits of Arbitrage. The Journal of Finance. 52, 35–55.
Summers, Lawrence (Larry) (1985): On
Economics and Finance. The Journal of Finance. 40, 3, 633–635.
Zalai Ernő (2000): Matematikai
közgazdaságtan. KJK, Budapest
|
|