Bevezetés
A nemzetközi és hazai válság Magyarországon is komoly gondokat okoz. A
tudomány és az oktatás felelőssége, hogy valamilyen kiutat mutasson a
világméretű válság következményeinek kivédéséhez.
A tudomány és a technika fejlődésével a tudás iránt
is új elvárások fogalmazódnak meg, így a tanulás illetve a tudás egyre
inkább gazdasági tényező. A versenyképesség alapja a szakképzett
munkaerő, melynek képzése csak átgondoltan átalakított, megújított
oktatási rendszerben képzelhető el.
Manuel Castells (2000) szerint „az új nemzetközi
munkamegosztásban a műszaki teljesítmény, a technikai infrastruktúra,
a tudáshoz való hozzáférés és a magasan képzett munkaerő válik a
versenyképesség döntő forrásává”.
Gondolatok a válságról
A társadalom, a gazdaság szerves fejlődését időnként rendkívüli
események rázzák meg, amelyek általában új nézeteket, irányzatokat
állítanak előtérbe. A változások annál kevesebb kárral járnak, minél
előbb felismerik az előidéző okokat, és megjelölik a követendő
célokat, melyek akár a Sarkcsillag, nem az elérést, hanem az irányt
jelzik, míg a feladatok meghatározása már a cél elérését szolgálja.
Eddig sokan és sokféle megközelítésben foglalkoztak
a válsággal, annak európai, Európán kívüli okozóival és a megoldás
lehetőségeivel. Így természetes, hogy más-más aspektusból közelítjük
meg azt, a munkánkkal összefüggő, ahhoz kapcsolódó szakterületek
alapján is. Tanulmányom a társadalmi és gazdasági válsághoz
kapcsolható elemzéseimre korlátozódik:
Gazdasági válság az adott ország avagy régió
legjelentősebb termelőinek és szolgáltatóinak egymásra is hatást
gyakorló olyan mértékű teljesítmény-visszaesése, amely már a
nemzetgazdaság legfontosabb összefüggéseit (növekedés, életszínvonal
és életminőség, munkanélküliség, fizetési mérleg, infláció stb.) is
jelentős mértékben befolyásolja.
Társadalmi válságon egy-egy helyileg vagy jogilag
egyetlen egységnek elismert emberi közösség alapvető értékeinek és
normáinak olyan gyorsaságú és mértékű változása, amelyik a közösség
jelentős részének – már vagy még, de – feldolgozhatatlan, avagy
elfogadhatatlan. (A társadalmi válság legenyhébb fokát például az
jelenti, ha egy ország egyik része szóba sem áll a másikkal, a
legszélsőségesebb foka pedig a polgárháború.)
Mindkettő megoldásában jelentős szerepet játszik az
oktatás, kutatás, innováció, így a várható megoldásra adandó helyes
választ, válaszokat keresve kiemelt szerepet tulajdonítok a tudomány,
felsőoktatás, innováció válságra gyakorolt hatásának. Ennek
megvalósulásában azért bízom, mert az MTA 179. közgyűlésének
határozatait, a Magyar Rektori Konferencia törekvéseit ismerve,
többségében támogatókban reménykedem (számomra az előrevivő vita az,
ami eredményt hoz, a hallgatást pedig az önmagát vállalni nem képes
elutasítással azonosítom).
2007 és 2009 között több tanulmányomban (Magda,
2007; Magda et al., 2008/a; Magda et al., 2008/b; Magda S.– Magda R.,
2009) foglalkoztam azokkal a hiányosságokkal, amelyek már abban az
időszakban is jelentősen korlátozták hazánk versenyképességét. Ezekre
a tanulmányokra visszatekintve ma már kijelenthető, hogy ha az
értékelés időszakában nagyobb figyelmet kapnak kutatásunk egyes
megállapításai, akkor hiszem, hogy mind a szakképzés és a négyszintű
felsőoktatás (FSZ, BSc, MSc, PhD), mind a kutatás, innováció nem abban
a helyzetben lenne, mint ma, ahol és amikor csak a hogyan tovább-ot, a
kiutat keresi, és így kevésbé képes a válság megoldására ágazati,
nemzetgazdasági, világgazdasági válaszokat adni, mert sem az alap-,
sem az alkalmazott kutatások területén, de a felsőoktatás többségében
sem rendelkezünk használható jövőképpel. Így a kérdésemet úgy teszem
fel: mitől és kinek vagyunk hasznosak? Nos, az elmúlt időszak
K+F+I-eredményeit értékelve kijelenthető, hogy a magyar gazdaság
többségében nem a magyar felsőoktatás és a kutatóintézetekben folyó
munka eredményeként találja meg a válságból való kivezető utat, hanem
az elmúlt húsz év gyakorlatával azonosulva más, hazánkon kívüli
ismeretek kerülnek – időeltolódással – bevezetésre, hasznosításra.
Milyen legyen a jövő felsőoktatása?
Az elvesztegetett 20 év tanulságait elemezve a rendszerváltás utáni,
úgymond kormányonként változó szakképzéssel és felsőoktatással
szembeni elvárásoknak két minőségi mutató, mutatók alapján szerveződő
felsőoktatási intézménytípus képes a versenyképesség kritériumai
alapján választ adni, az elvárt feladatokat megvalósítani. Ezért,
megítélésem alapján:
Magyarországon korlátozott számú (hat-hét) olyan
egyetem kapjon elismerést, támogatást, melyek nemzetközi
összehasonlításban az első háromszázban legalább jelen vannak,
teljesítik a kutató-oktató tudományegyetem minden kritériumát. Ezek az
egyetemek a kölcsönösség alapján legyenek érdekeltek abban, hogy a
Magyar Tudományos Akadémia kiemelt kutatóintézeteivel, valamint a
fontosabb ágazati kutató-fejlesztő intézményekkel közvetlen
kutatási-oktatási-innovációs kapcsolatot létesítsenek. Így lehet
részese az MTA annak a folyamatnak, amely nem az elszigetelődést,
hanem a nyitást eredményezi. Amennyiben ez megvalósul, úgy a
minősítési feltételeknek megfelelő hat-hét egyetem a Magyar Tudományos
Akadémia kutatóintézeteivel és a gazdasági ágazatok meghatározott
szereplőivel közösen olyan színvonalú kutatást-oktatást, PhD-képzést
valósítson meg, amely az ország és az egyes tudományterületek számára
ismét kiválóságokat „terem”, elismertséget, hatékony gyakorlati
alkalmazhatóságot eredményez.
Elfogadva azt a megfogalmazott igényt, miszerint a
PhD képzésben résztvevők számát növelni kell, azt is el kell érni,
hogy Magyarországon a továbibakban ne a jelenlegi nagyszámú és
területileg is széttagolt doktori (PhD-) iskola működjön, amelyek
számukból adódóan sem elegendő létszámú és felkészültségű oktatóval,
sem a versenyképességet elősegítő kutatói és tudásbázissal nem
rendelkeznek. Célként kell meghatározni, hogy a doktori iskolákban
minden tárgy angolul kerüljön meghirdetésre, és a vizsga nyelve is
angol legyen. E követelmények hiányában Magyarország tudósutánpótlást
biztosító iskoláinak többségét előbb-utóbb az igénytelen,
versenyképtelen jelzővel fogják esetenként minősíteni. A doktori
iskolák tevékenységének koncentrációját javasolja Szabó Gábor (2007)
is; szerinte a doktorképzés másfél évtized múltán sem illeszkedett be
szervesen az egyetemek struktúrájába. Így, ha a napjainkra jellemző,
többnyire alacsony színvonalú PhD-képzés színvonalán nem tudunk
változtatni, az rossz lesz mind a képzésben részt vevő egyénnek, mind
az országnak. Ez azért hangsúlyozandó, mert míg a ’90-es éveket
megelőzően rang volt Magyarország egyetemein doktori fokozatot
elnyerni, rangot és elismerést jelentett az akkori kandidátusi fokozat
megszerzése, addig ma már egyre több tehetség törekszik arra, hogy
PhD-minősítését – egy-két egyetem kivételével – ne Magyarországon,
hanem az Amerikai Egyesült Államokban vagy Európa nemzetközi rangot
kivívott egyetemein (a világ első háromszáz felsőoktatási
intézményének valamelyikében) szerezze meg. Erre emlékeztetni azért is
fontos, mert a ’60-as évek közepétől a ’80-as évek végéig Magyarország
több tudományágban is azon országok közé tartozott, ahová – különösen
a fejlődő országok – nagy számban küldték tehetséges fiataljaikat az
alapdiploma, illetve az alapdiploma megszerzése után dr. univ.
kurzusok, majd kandidátusi fokozat elnyerésére.
Az egyes magyar egyetemek által (1965-től 1990-ig)
kibocsátott diplomások számát vizsgálva megállapítható, hogy az
agrár-, a műszaki és az orvostudományok területén nagy számban lehet
találni olyan személyeket, kiválóságokat, akik különböző fejlődő és
feltörekvő országban hazájuk meghatározó értelmiségéhez tartoznak.
Ezért, ha azt vizsgálom, hogy a XX. században kik járultak hozzá az
értékteremtéshez, hazánk versenyképességéhez, akkor a Magyar
Tudományos Akadémia kutatóintézeteit és a felsőoktatás egyes
intézményeit kell elismerni.
A Magyar Tudományos Akadémia, a
kiemelt felsőoktatási intézmények és az innovatív ágazati
kutató-fejlesztők napjainkban is csak együttesen képesek hazánk,
Európa és a világ számára olyan értéket előállítani, amely
Magyarországot ismét vonzóvá teszi mind Európa, mind a világ számára.
Ha mindez megvalósul, akkor reményeim szerint elmondhatjuk: a XXI.
században Magyarországon az az időszak volt a sikeres, országunk akkor
volt versenyképes, amikor az oktatás, a tudomány jelentős mértékben
járult hozzá nemzeti össztermékünkhöz. Ennek valószínűsége az
1. ábra tanulságai, adatai alapján ma nem
igazán biztató. Az összevetések jól mutatják, hogy a hazai kutatási
háttér és a ráfordítások tekintetében nemcsak abszolút számokban (ami
az ország lakosságszámát és gazdasági erejét tekintve természetes), de
arányaiban sem mutatja egy, a szellemi tőke erejére támaszkodó ország
képét.
A kiemelt, nemzetközileg is elismert tudományos
értéket képviselő egyetemek mellett régiónként két-három olyan
felsőoktatási intézmény megléte (fennmaradása) indokolt, amelyek
elsősorban a régió, de a végzett hallgatók mobilitása alapján az
ország, sőt az EU és azon kívüli munkaerőpiacok kihívásainak is
megfelel. Ugyanakkor nem szabad állami normatívában részesíteni azokat
az intézményeket, illetve szakokat, amelyek nem rendelkeznek megfelelő
számú felkészült oktató-kutató szakemberrel, a gyakorlatigényes BSc-,
MSc-képzés versenyképes, a munkaerőpiaci igényeknek megfelelő
akkreditációjával, és csupán csak az érintett régió, város presztízse
miatt maradtak eddig is fenn. Az indokolt változások azt is
eredményezhetik, hogy a felsőoktatási intézmények társulnak, vagy
áttérnek a munkaerőpiaci igényeket gyorsan kielégítő, felsőfokú
szakképzésre, illetve, ha sikeresek akarnak lenni, megtalálják az utat
a KKV-k és intézmények társulásához, spin off vállalkozások
létrejöttéhez. A munkaerőpiac felsőfokú végzettségűek iránti igénye
többségében (65–70%) a BSc-szinten kibocsátott szakemberekkel
ellátható. Így, az ilyen követelmények teljesítésére törekvők
elsősorban ne az alapkutatásban, hanem – az alapkutatási ismereteket
részben birtokolva – az alkalmazott kutatás elterjesztésében, az
alkalmazott kutatás értékként való továbbvitelében
legyenek érdekeltek. Felméréseink alapján ezzel szolgálhatják
eredménnyel a vállalkozásokat, a nemzetgazdaságot; így válhat egy-egy
főiskola vagy egyetem regionális tudásközponttá, így segítik az
ágazatok közti együttműködést, térségük versenyképességét (Magda et
al., 2009/b).
Az oktatás, kutatás, szaktanácsadás régiónkénti
jelenlétét, fejlesztését a régiókban élők jelenlegi iskolai végzettség
szerinti differenciálódása, megoszlása is indokolja (1.
táblázat). Abban az esetben, ha a felsőoktatás az eddigieket
is meghaladóan, döntően Budapestre és egy-két nagyvárosra korlátozódik
(a 2007-től bevezetésre került felvételi-módosításban fellelhetők ezek
a veszélyek), akkor a központi régión és egy-két nagyvároson kívül az
értékteremtő tudás hiányából adódóan nem a felzárkózás, hanem a
további leszakadás, a vidéki térségekből való elvándorlás lesz a
jellemző. Az eltérő vizsgálatok egymástól függetlenül azt tükrözik,
hogy a leendő hallgató elsősorban a nagyvárost, az ott fellelhető
infrastrukturális, szórakozási lehetőséget keresi, és csak ezután
következik a választott szak és a leendő munkaerőpiaci sikerekhez
elengedhetetlenül szükséges gyakorlati háttér megléte (Herneczky –
Marselek, 2009).
Eddigi vizsgálataim alapján az a megállapításom,
hogy a régiókban vetélkedő főiskolák és egyetemek akkor lesznek
versenyképesek, akkor nem válnak bezárkózottá, ha kiválóságaik
(oktatóik, kutatóik) arra törekednek, hogy a nemzetközileg is elismert
hat-hét kutató-oktató egyetemen alkalmasságuk alapján részt vegyenek
az alapkutatásban, PhD-képzésben, így járulva hozzá ahhoz, hogy
megszerzett tudásukat, azok gyakorlatban való visszaigazolását
továbbvigyék a tudományos képzés területén is. Egy-egy kisebb
intézmény így tud eredményes lenni, így képes ágazati, térségi
érdekeket szolgálni a kutatásban, így nyílik lehetősége arra, hogy a
Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal pályázatain eredményes
legyen, és több tényező együttes hozadékaként kiérdemelje a Magyar
Tudományos Akadémia Társult Kutatócsoportja címet. Ez a követelmény
kezdetben jelentős szelekcióval jár, de az általam irányított Károly
Róbert Főiskola elmúlt hat évben végzett munkáját megismerésre
ajánlva, megítélésem szerint, már középtávon is fejlődést eredményez.
A rendszerváltás utáni jelentős fellazulás (felhígulás) mára már azt
igényli (sőt azt követeli), hogy az akkreditációs feltételeknek csak a
maximálisan eleget tevő főiskolák és egyetemek maradhassanak meg, csak
ezek kapjanak állami megrendelést (ehhez, ha szükséges, vállalni kell
a felsőoktatási törvény módosítását is).
A többségében BSc-képzéssel foglalkozó regionális
felsőoktatási intézmények minősítésében a tudományos ismeretek mellett
– ami a versenyképes szakok többségében csak további oktatói
jogviszonyban van jelen („intercity-professzorok”) – alapvető
meghatározottságú kell, hogy legyen a gyakorlatban való jártasság, a
gyakorlati megfelelés. Ezért gyakorlatigényes BSc-képzésre állami
megrendelést csak akkreditált gyakorlati háttérrel rendelkező
intézmények kapjanak. Ennek hiányában ugyanis a felsőoktatásban
kiadott első diploma a munkaerőpiac számára értéktelen, mert
tulajdonosa a gyakorlati ismeretek készségszintű birtoklása nélkül nem
képes a vele szemben támasztott igényeknek, elvárásoknak megfelelni.
Így akár az agrár-, a műszaki, az üzleti tudományok stb. területén is
az akkreditáció során a gyakorlati háttér és az elsajátítható
gyakorlati tudás (más szempontok, követelmények érvényesüljenek ezen
egyetemek oktatóival szemben, mint a korábban említett kutató
tudományegyetemek oktatóinál) legyen a szelekció első, kiemelt
fontosságú kritériuma.
Regionális tudásközpontok
A rendszerváltásig szakterületenként nagyon eltérően, de az agrár- és
műszaki ágazatokban a nagyobb vállalkozások biztosították a
gyakorlóhely lehetőségét a felsőoktatási intézmények számára. 1990
után a klinikai rendszer döntően csak az orvosképzésben maradt fenn, a
privatizált agrár-, műszaki, üzleti vállalkozások tulajdonosainak
többsége nem vállalta a gyakorlati képzéssel járó többletterheket. Ma
viszont már visszaigazolódik, hogy gyakorlóhelyek hiányában egyes
képzési területeken (agrár, turizmus-vendéglátás stb.) a munkaadók
számára nem vonzó a munkavégzésre alkalmatlan hallgató, és a
vizsgálataink alapján ő sem érzi magát mobilnak.
A globális gazdasági válságból való kilábalást a
pénzügyi feltételek biztosítása mellett a képességei alapján mobil
munkaerő teremtheti meg, ezért ma is – mint az 1960-as, 70-es években
– elkerülhetetlen a felsőoktatás, a térségi kutatóintézetek és a
termelő üzemek együttmunkálkodása. Az agrárium viszonylatában ezt
valósíthatja meg a Regionális Agrár Innovációs Tudásközpont – RAIT
létrehozása. (Ezt a példát élettapasztalatom és ismereteim alapján
vázolom fel, de megítélésem szerint egy ilyen, egymásra épülő rendszer
segíthetné a műszaki, a turizmus-vendéglátás stb. területeit is,
biztosítva a jelenleginél versenyképesebb szakemberellátást.) (Magda
et al., 2009/a; Nábrádi, 2007; Mészáros, 2007)
Jelen tanulmányomban az agráriumra vonatkozóan
mutatom be azt a javaslatot, amely abból indul ki, hogy 2010-ben, a
válság időszakában nem lehet új országos mezőgazdasági, műszaki,
szolgáltatási, szaktanácsadási szervezeteket létesíteni, mert erre sem
elegendő idő, sem elegendő pénz nem áll rendelkezésre.
Következésképpen a mezőgazdasági szaktanácsadó szolgálatot a meglévő
szakmai intézményekre szükséges alapozni,
• amelyekben a szellemi kapacitások rendelkezésre
állnak;
• amelyekben megtalálhatók a legfontosabb tárgyi és
infrastrukturális feltételek;
• ahol a szaktanácsadási tevékenység
folyamatosságát és szakmai megalapozottságát a legkevésbé fenyegetik
az alapvető céltól eltérítő különféle érdekek.
A mezőgazdasági szaktanácsadási szolgálat azonnal
elkezdhető kialakításához e kívánalmaknak megfelelően rendelkezésre
állnak:
• A mezőgazdasági közép- és felsőfokú szakoktatási
intézmények, kutatóintézetek országot jól lefedő hálózata
tangazdaságokkal, jól képzett szaktanárokkal és azok gazdálkodókkal
való személyes kapcsolatával.
• Ezek között a felsőoktatási intézmények jó
regionális elhelyezkedéssel, megfelelő szellemi tőkével, teljes
specialista háttérrel, a szakmai munkához legszükségesebb
felszereltséggel, felnőttoktatási és továbbképzési tapasztalattal,
termelésfejlesztési, illetve szaktanácsadási részlegekkel, tudományos
összeköttetéssel és a gyakorlati szakemberekkel való széleskörű
kapcsolattal szolgálhatják a szaktanácsadást.
• Az intézményi hálózatban a mezőgazdasági
kutatóintézetek magas szintű tudományos felkészültséggel és
specialistákkal, infrastruktúrával, szakmai elhivatottsággal, valamint
érdekeltséggel a tudományos eredményeik terjesztésében – helyenként
tájkutatási tevékenységgel – folytathatnak szaktanácsadást.
• Motorja és értéke azok a kiváló falugazdászok,
akik a termelővel – úgymond – bizalmi kapcsolatot alakítottak ki.
A lehetséges kétszintes szaktanácsadási hálózatból
az egyik szintet az egyetemi és főiskolai tangazdaságokra épülő
regionális szaktanácsadó központok, a másik szintet pedig a helyi,
illetve térségi szaktanácsadásként, a középfokú oktatási intézmények
tangazdaságai és a térségi kutatóállomások alkothatják. Ezek földrajzi
helyzetüknél fogva a legközelebb állnak a gazdálkodókhoz.
Gyakorlati jártasság = versenyképesség
A Károly Róbert Főiskolán szerzett megfigyeléseim azt igazolják, hogy
azok a fiatal szakemberek, akik átmenetileg nem képesek a magyar
munkaerőpiacon elhelyezkedni, de szakterületüket készségszinten
ismerik, ezen ismereteikre alapozva az EU-ban és az EU-n kívüli
munkaerőpiacon (alkalmasságukat alapul véve) eredményesek lehetnek. Ez
általánosságban csak akkor valósulhat meg, ha az elmúlt évek során
többségében elhibázottan engedélyezett BSc-szakok felülvizsgálatra
kerülnek. Eddigi tapasztalataink alapján kijelenthető, hogy
Magyarországon, s talán Európa más országaiban sem sikerült egységes
BSc-t létrehozni – a BSc nem minden esetben alapozza meg az MSc-t, a
készségszintű gyakorlat hiánya miatt pedig egyik szint sem orientál a
munkaerőpiacra. Az alapított szakok többsége az MSc-képzésben való
benntartásra törekszik (a szakok bírálatánál az egyetemi minősítők
voltak, vannak túlsúlyban). A BSc-szint felülvizsgálatát a
munkaerőpiac irányítóinak (kamarák) és az egyes képzési területek
kollégiumainak együtt kell kezdeményezni, amit reményeim szerint az
Oktatási és Kulturális Minisztérium is támogatni fog.
A jelenlegi felsőoktatási minősítésnél és a szakok
hirdetésénél természetesnek tartom, hogy egy-egy szakot csak ott és
azok indíthassanak, ahol az ahhoz szükséges feltételek jelen vannak.
De éppen a gyorsan változó világ és az azt kiszolgáló munkaerőpiaci
környezet követeli meg, hogy a szakokhoz kapcsolódó szakirányokról –
amelyek többsége a munkaerőpiac, úgymond időről időre való jelzései
alapján kerül meghatározásra – ne a Magyar Akkreditációs Bizottság
döntsön, hanem ezt
|
|
a felsőfokú akkreditált képzéshez hasonlóan, a
munkaerőpiac támogató véleményei alapján, a karok előterjesztésével a
Szenátus tehesse meg. Ennek szorgalmazása azért szükséges, mert ez
időről időre megadhatja a lehetőséget a munkaerőpiaccal napi
kapcsolatban lévő felsőoktatási intézményeknek a gyors reagálásra – ez
lehet Magyarország versenyképességének egyik alapja,
ez lehet Magyarország jövőjének meghatározója. Az évekig tartó, a
jelenlegi helyzet konzerválására irányuló médiakommunikáció helyett
gyors döntésre és cselekvésre van szükség, mert a tudományos
eredmények hatékonyabb érvényre juttatása, gyakorlati hasznosulása már
középtávon is jelentősen növelheti a GDP-arányos K+F-et, ami ma
Magyarországon elfogadhatatlanul alacsony (2.
ábra).
Az eddigiek alapján az a megítélésem, hogy
nemzetközi elismertetésünket nemcsak a jelenleginél nagyobb mértékű
támogatás, hanem egy olyan korszerű és együttműködő (vállalkozások
mint gyakorlóhelyek és a BSc-képzés, akadémiai kutatóintézetek,
valamint az együttműködésre alkalmas hat-hét kutató-oktató
tudományegyetem mint a nemzet „zászlóshajói”) rendszer kialakítása
segítheti, amelyeket az NFT II-ből és a nemzeti költségvetésből
kiemelten indokolt támogatnunk. Ezek viszont nem minden esetben
azonosak a pólusprogram kiválasztottaival, az eddigi
tudásközpontokkal, sőt európai uniós tagságunkból adódóan, és a
további bővítés ismeretében a „pólus helyek” versenyben maradása
megkérdőjelezhető, mert a most odaítélendő fejlesztésnél nemcsak a
régióban kell versenyképesnek lenni, hanem a régióhoz közel lévő, de a
határainkon túl elhelyezkedő tudásközpontokkal is (Bécs, Temesvár,
Kassa, Pozsony stb.). Az ilyen formában korlátozott támogatással
csökkenthetjük a párhuzamosság, az elaprózódás okozta hátrányokat; és
ha a nemzetközi értékek alapján példának tekinthető kutató-oktató
egyetemek egy-egy telephelyen (mint az Egyesült Államokban és Európa
egyes országaiban) nem is jöhetnek minden esetben létre, a kutatás
(többségében ezek az MTA intézetei) és oktatás (egyetemek)
összekapcsolódása, integrálódása közös nemzeti érdekeink, és az egyes
intézmények hosszú távú, sajátos érdekeik alapján, a nemzeti cél, a
jövő érdekében megvalósulhat. Mindehhez értékrend- és
paradigmaváltásra van szükség, mert a szervezetek (vállalatok,
kormányok, iskolák, egyetemek, kutatóintézetek, szakmai szövetségek, a
civil társadalom szervezetei) és az egyének (munkavállalók,
menedzserek, kutatók, államigazgatási és politikai döntéshozók) a
világon mindenütt komoly kihívások előtt állnak, hiszen új gazdasági,
társadalmi, kulturális követelményeknek kell megfelelniük. A merev
hierarchiákat – európai változatban a poroszos, amerikai kiadásban a
fordista szerveződéseket – felváltják a rugalmas, az állandóan változó
környezethez folyamatosan alkalmazkodó, a hálózatok révén egyre több
erőforrást összekapcsoló, hasznosító szervezetek, amelyek mind több
önállóságot adnak a munkatársaiknak az azzal járó döntési
felelősséggel együtt. Az egyének tehát nem elégedhetnek meg az
iskolapadban egyszer megszerzett tudással, hanem folyamatosan, az
egyre hosszabb aktív életük végéig képezniük kell magukat. A lexikális
tudásnál fontosabbá válik a tanulási, alkalmazkodási és a
problémamegoldó készség, utóbbihoz pedig – sokszor különböző
kultúrákból érkező tagokból álló, esetleg gyakran változó összetételű,
időnként csak „virtuálisan találkozó” – csoportokban kell dolgozni,
melyek tagjai képesek jól együttműködni, megértik és összekapcsolják
az eltérő, korábban elszigetelt tudásterületek eredményeit.
Ezért mind napjainkban, mind a későbbiekben a
fejlett információs környezetben is meghatározó fontosságú a szükséges
tudás biztosítása a régiókban, a lakóhelyhez közeli környezetben.
A politika, amikor a gondok megoldására nem talál
választ, akkor sokszor olyan lépésre szánja el magát, amelyet kellően
nem készít elő, és hátrányos következményei csak nehezen orvosolhatók.
Megítélésem szerint az 1999-ben megvalósuló integráció is a döntően
egy városban tevékenykedő egyetemek esetében mondható sikeresnek, mert
integrálódni, közös érdekeket centrálisan megvalósítani egy
telephelyen és azonos színvonalú intézmények között lehetséges. Az
egymástól távol lévő és eltérő tudományos felkészültségű intézmények
integrációja – az eddigi tapasztalataim alapján – sem a hallgatók, sem
a tanárok számára nem biztosítja az előzőekben meglévő előnyöket, így
az ilyen intézmények számára a társulás a célravezetőbb.
Társulás esetén mindenki megtartja önállóságát,
vállalva a fennmaradás feltételeit, kihívásait, a megszűnés veszélyét.
50–150 km-es távolságú, eltérő küldetésű (egyetem, főiskola)
integrációnál csak a „vízfej” nő, nem javul sem az oktató tudása, sem
a hallgató lehetősége, a vagyon tömegesedik, a központ elvonása miatt
a székhelyen kívül esőknél csökken a fejlesztés, a fejlődés
lehetősége, nő a túlélésért való harc mindenkire káros hatása.
Megítélésem szerint az elkövetkező tíz-tizenöt
évben a válságból való kilábalást egy új típusú, hosszú távon
versenyképes, a vidék törekvéseit szem előtt tartó közép- és
felsőoktatás jelentheti. Olyan képzési területeken, mint az agrár, a
műszaki, a turizmus, vendéglátás stb., a kistérségekben meglévő
szakmai értékek alapján szerveződő középoktatást a regionális
telephellyel rendelkező BSc-képzés kell, hogy összefogja, ahol fő cél
a gyakorlóhelyek koordinálása, a tanulók, hallgatók gyakorlóhelyek
közötti cseréjének megszervezése, a térségbe, tájba való beágyazódása.
Ám amikor a felsőoktatási intézmények számának csökkentéséről
beszélünk és döntünk, akkor, elfogadva azt, hogy az állami intézmények
száma – lehetőség szerint – ne haladja meg a húsz-huszonötöt, arról is
dönteni kell, hogy az állami normatívák az egyházzal kötött
szerződések alapján az egyházi intézményekbe és a továbbiakban csak az
állami fenntartású intézményekbe kerüljenek. Ekkor biztosíthatja az
állam azt, hogy mint megrendelő, a munkaerőpiac igényeit olyan
szakemberekkel lássák el, akik tudásukkal, mint hozzáadott értékkel,
nagyban hozzájárulnak országunk fejlődéséhez. Az elmúlt évek
tanulságai azt is visszaigazolják, hogy a rendszerváltás után a
humántudományok indokolatlan térnyerése (az ilyen szakok megemelt
államilag finanszírozott helyei) mind az országnak, mind az egyénnek
hátrányos (a jelenleg finanszírozott létszám 30–40%-os csökkentése
indokolt). A válságból való kilábaláshoz a műszaki, az agrár-, a
természet-, az üzleti stb. tudományok járulnak hozzá mind a világon,
mind Magyarországon. Ezért elgondolkodtató a jelenlegi állami
támogatás fenntarthatósága, megoszlása.
Kilábalás = oktatás és nevelés
Az előzőekben vázoltakhoz kapcsolódóan indokolt kimunkálni azt az új,
a jövő kihívásaihoz alkalmazkodó képzési stratégiát, amely együtt
kezeli – gyakorlati háttere alapján – a szakmunkás-, a BSc- és az
MSc-képzést! Amennyiben ezt képesek leszünk megvalósítani, akkor talán
tompíthatók a globális válság kedvezőtlen hatásai, megtalálhatók a
helyi adottságra épülő tevékenységek, a vidék lakosságmegtartó
képessége, a foglalkoztatás.
Nemzetközi és hazai tapasztalat, hogy válságos
helyzetből való kilábalás, a jövő megtalálása csak oktatással,
tudományos háttérrel, K+F tevékenységgel érhető el. Nyilvánvaló, hogy
ha kibontakozott a válság, akkor sürgető elismerni, kimondani, hogy az
eddigi megoldások, vagy éppen a K+F tevékenységek sem teljesítettek
eredményesen, és ezért az ezt kiszolgáló megalapozó oktatás sem
folytatható úgy, mint ahogy azt eddig tették. A Károly Róbert
Főiskolán – eddigi kutatásainkra alapozva – a környezetipart és a
szolgáltató ágazatokat (ezek fejlesztési indokaival ebben a
tanulmányban nem foglalkozom) tartjuk az egyik jövőbeni lehetőségnek,
vagy másképpen húzó-, illetve kihúzó ágazatnak. Ennek megvalósulásához
új ismeretek szükségesek, melyek egy új kar, a Természeti Erőforrás
Gazdálkodás Kar keretein belül sajátíthatók el Gyöngyösön.
Meggyőződésünk, hogy egyre keresettebbé válnak majd
azok a szakemberek, akik ezt a társadalmi, gazdasági, ökológiai
komplexitást, illetve a klímaváltozás–fenntarthatóság–globalizáció
összefüggéseket kezelni tudják, megfelelő módszertani és szakmai
jártassággal rendelkeznek, képesek a fenntartható fejlődés
szempontjait érvényesítő projekteket megtervezni, irányítani,
felügyelni, értékelni. Éppen ezért, a kutatási eredmények, az újabb
ismeretek minél szélesebb körű átadása a felsőoktatásban és a
szakképzésben – kiemelkedő jelentőségű. A helyzet minden bizonnyal
gyorsan változik, mert egyre erősebb a politikai-gazdasági szféra
szereplőire és döntéshozóira irányuló társadalmi nyomás.
Megalapozott számítások szerint 2025 körül a
globális GDP mintegy 20%-a két – a fenntartható fejlődés alapját
képező – most formálódó ágazatban: az öko-energetikában (megújuló
erőforrások) és az ökoiparban (környezetvédelem, környezetgazdálkodás)
koncentrálódik. Az EU – ezen belül mindenekelőtt fontos partnerünk,
Németország – mindkét ágazatban a csúcstechnológiákat képviseli, és
hazai adottságaink alapján ebben a folyamatban mi is szerepet
vállalhatunk.
Mindent egybevetve megállapítható, hogy az
oktatásban, a természeti erőforrások fenntartható hasznosításában, a
vázolt kitörési pontok megvalósításában arra alkalmas és képes
szakemberek szükségesek. Olyan gyakorlati ismeretekkel rendelkező
szakemberek állhatják meg a helyüket, akik értenek
• az energiatakarékos termelési és tartási
technológiákhoz;
• energiacélú főtermékek előállításához, a
melléktermékek, hulladékok maximális energetikai hasznosításához;
• a víztakarékos termelés és tartástechnológiákhoz;
• az új fajták, fenotípusok hasznosításához;
• a változó igényeknek megfelelő mennyiségi és
minőségi élelmiszer-termeléshez, a minőségbiztosítási rendszerekhez;
• környezetkímélő, öko- vagy biotermelési
technológiákhoz.
Az új típusú szakember értse és tudja, hogy
mindehhez új szervezeti-intézményi, érdekeltségi és finanszírozási
rendszer, gazdálkodási és működési szemlélet szükséges. Ezeknek
megfelelően természetesen új innovációs feladatok is megfogalmazódnak,
amelyeket megoldani csak az országot átívelő, specializált
kompetenciaközpontok hálózatának kialakításával és működtetésével
lehetséges, melyek szoros kapcsolatban állnak, együttműködnek a
nemzetgazdaság valamennyi szereplőjével. Ezek első kezdeményező
létesítménye lenne Gyöngyösön a természeti erőforrások fenntartható
hasznosításának tudásközpontja. Az említett kar, illetve tudásközpont
létesítése egyúttal összhangban áll az ÚMFT-célokkal, és segíti azok
megvalósítását.
A paradigma- és értékrendváltás általánosan
érvényesülő kényszere Magyarországon ma még erősebb, mint az
EU–15-ökhöz tartozó országokban, hiszen több évtizedig a fejlett
országokétól eltérő gazdasági-politikai rendszerben éltünk, ami miatt
olyan súlyos elmaradás halmozódott fel, amit a kilencvenes években nem
lehetett behozni. Így hátrányos helyzetből indulva, a
társadalmi-gazdasági átalakulás terheitől sújtva kell felkészülnünk
arra, hogy a most formálódó, nagyon gyors ütemben változó új
világgazdasági rendben számunkra előnyös helyet találjunk, ne
szakadjunk le menthetetlenül. Mindez akkor nem következik be, ha
felismerjük és tudomásul vesszük, hogy a tudomány szerepe és feladatai
a XXI. század elejére jelentősen megváltoztak.
Ezért:
A magyar társadalom is igényt tart arra, hogy a
tudomány eredményeivel folyamatosan támogassa a társadalmi problémák
megoldását, részt vegyen a lehetséges jövő kialakításában, az ország,
a nemzet minden területen sikeres alkalmazkodásában.
A tudomány hazai művelőinek – diszciplínájuk
keretei között – képesnek kell lenniük megérteni, elsajátítani és
közvetíteni a tudomány legújabb eredményeit, és új tudományos
eredményekkel gazdagítani azt.
A tudomány, mindenekelőtt a természettudomány a
világ megismerésével segíti a környezettel összhangban álló fejlődést,
a gazdaság átalakulását, a technológia fejlődését, míg a
társadalomtudományok hozzájárulnak a társadalomirányítás eljárásainak
alakításához, a feszültségek és konfliktusok csökkentéséhez, az
igazgatás hatékonyságának növeléséhez, a legszélesebb értelemben vett
társadalmi jóléthez. A tudomány művelése során (MSc, PhD) sajátíthatók
el azok a készségek és kvalitások, amelyek révén az ország – minden
értelemben vett – versenyképessége fenntartható és növelhető.
A versenyképesség szempontjából a releváns tudás
egyik dimenzióját a tudományos ismeretek képezik, ezen belül jelentős
szerepük van az alapkutatások eredményeinek, köztük az emberre és az
emberi társadalomra vonatkozó felismeréseknek. A másik dimenziót a
tudás menedzsmentje: a szellemi tulajdonnal, a vállalkozói és piaci
(munkaerőpiaci) ismeretekkel kapcsolatos készség jelenti.
Az alapkutatásokat a nemzeti innovációs rendszer
egészében szemlélve, a blue sky kutatások a legkorszerűbb módszertanok
elterjesztéséhez és a magyar tudomány nemzetközi csereszabatosságához;
míg a célzott alapkutatások a technológiai innovációhoz, a
fenntarthatósághoz, a társadalmi adaptációhoz járulnak hozzá.
A tudományos eredmények gazdasági hasznosulásának
folyamata a technológiai innováció, melynek hajtóereje a vállalatok
profitrealizáló tevékenysége. Éppen ezért a technológiai innováció
során a teljesítmény tudományos kritériumainak szerepét az üzleti
eredményesség kritériumrendszere veszi át.
A tudományos tevékenység lényegi eleme a jelenségek
átfogó elméleti keretekben történő elemzése. E sajátosságánál fogva a
tudomány művelőinek meg nem kerülhető felelőssége van a legszélesebb
közvélemény és a döntéshozók tájékozódásának segítésében. A modern
társadalmakban a média sajátos, mindenre kiterjedő,
újraértelmező-átsúlyozó szerepe ugyanakkor lehetőséget biztosít a
tudományos eredmények és a tudományos tevékenység sajátosságai
széleskörű ismertetésére is.
A világ napjainkban komoly választás előtt áll.
Amennyiben a döntéshozók nem veszik észre, hogy a növekedésnek határai
vannak (már ma is 1,4 Földre lenne szükség az erőforrás-kivonás és a
hulladékkibocsátás arányait tekintve), rövidesen globális és mindenre
kiterjedő válságok bontakozhatnak ki. A jövő tőlünk függ, sok változat
lehetséges (Meadows et al., 2004).
Az ENSZ Környezet és Fejlődés Világbizottsága
szerint a fenntartható fejlődés (sustainable development) egyszerű
definíciója a következő: „Egy olyan fejlődés, amely a jelen generációk
igényeit és törekvéseit úgy elégíti ki, hogy az a jövő generációk
hasonló tevékenységét nem veszélyezteti”. Gro Harlem Brundtland (1987)
szerint „a legszélesebb értelemben a harmonikus fejlődés stratégiája
azt célozza meg, hogy az emberek közötti harmónia, valamint az
emberiség és a természet közötti harmónia megvalósuljon”. A
tudománynak ezt kell szolgálnia!
Összegzés
A tudományt és felsőoktatást értékelő vizsgálataimmal a globális
gazdasági válság időszakában, az előző két évszázad értékeire alapozva
olyan kérdésekre szándékoztam ráirányítani a figyelmet, amelyek
meggyorsíthatják európai uniós felzárkózásunkat, és elősegíthetik
jövőbeni sikereinket. Ehhez a felsőoktatásban, a tudományban a
fejlődést segítő változások megkerülhetetlenek, elengedhetetlenek,
így:
• Profi kutató szervezetekre ott van szükség, ahol
megfelelő a szellemi koncentráció és megteremthetők az anyagi
feltételek.
• A nemzetközi akkreditációval kiválasztott,
megerősített felsőoktatási intézmények az MTA-val, az innovatív
vállalkozásokkal együtt lehetnek versenyképesek.
• A továbbfejlődéshez elengedhetetlen a mára
kialakult felsőoktatási struktúra érdemi megújítása, az ország
gazdasági potenciálját erősítő képzések bővítése, a párhuzamosságok
csökkentése, a szakmai erők koncentrálása.
• A felsőoktatási intézményekben folyó
„kutatgatást” professzionálni szükséges, ez vonatkozzon a
PhD-képzésre, a doktori értekezésekre is.
• A munkaerőpiac, a versenyképes gazdaság mind
napjainkban, mind a jövőben csak a gyakorlati jártassággal és
tudományos ismeretekkel rendelkező, elsősorban BSc-szintű képzést
ismeri el, ezért a kiemelt, nemzetközileg is elismert tudományos
értéket képviselő egyetemek mellett régiónként korlátozott számban
szükségesek olyan felsőoktatási intézmények is, amelyek a folyton
változó munkaerőpiaci kihívásokra képesek választ adni.
Az előző két évszázad fejlődését értékelve ma már
tudjuk, hogy igaza volt a reformkor két nagy egyéniségének, Széchenyi
Istvánnak és Eötvös Józsefnek is, mert ha nem épülnek iskolák, akkor
nincs kit befogadni az Akadémián, az Akadémia tudományos fejlődésre
gyakorolt hatása nélkül pedig nem érhettünk volna el világraszóló
eredményeket. De azt is tudjuk, hogy a Bibó István és Szent-Györgyi
Albert közötti viták az akadémiai intézetek és az oktatás
egymásrautaltságára vonatkozóan is nagyban hozzájárultak előző
századunk eredményeihez.
Ezért meggyőződésem szerint napjainkban sem azon
kell vitatkozni, hogy jelenlegi körülményeink között miként kerülhet
több pénz a Magyar Tudományos Akadémiához vagy a felsőoktatáshoz,
miként növelhető a fejlődést csak részben szolgáló intézmények
autonómiája, szükség van-e a tájkutató intézetekre, a régiót
kiszolgáló közép- és felsőoktatási intézmények egymásra épülésére,
hanem azon, hogy a rendelkezésre álló forrásokat miként tudjuk
szellemi és tárgyi infrastruktúránk jelenleginél értékteremtőbb
összehangolásával magunk és nemzetünk számára újból versenyképesen
hasznosítani.
Kulcsszavak: válság, felsőoktatás, kutatás, fenntarthatóság,
kilábalás
IRODALOM
Brundtland, Gro Harlem (1987): Our Common
Future. World Commission on Environment and Development. Oxford
University Press, Oxford–New York, 1–404.
Castells, Manuel (2000): A hálózati
társadalom kialakulása. Gondolat–Infónia, 1–662.
Herneczky Andrea – Marselek Sándor (2009):
Dilemmas in Hungarian Higher Education. Gazdálkodás. Angol nyelvű
különszám 53, 23, 14–25.
Magda Sándor (2007): Tudomány,
felsőoktatás, versenyképesség. Magyar Tudomány. 167, 3, 332–341.
Magda Sándor – Dinya L. – Magda R.
(2008/a): Innováció és kutatás-fejlesztés. Magyar Tudomány. 169, 2,
192–203.
Magda Sándor – Herneczky A. – Marselek S. (2008/b): A felsőoktatás és
az agrároktatás dilemmái. Gazdálkodás. 52, 5, 432–444.
Magda Sándor – Herneczky A. – Marselek S.
– Varga E. (2009/a): The Situation of the Hungarian Agricultural
Higher Education. AVA Nemzetközi Konferencia, Debrecen, 1–8.
(CD-lemezen)
Magda Sándor – Magda Róbert (2009): A
globális gazdasági válság és a magyarországi agrárgazdaság kilátásai.
Gazdálkodás. 53, 2, 112–120.
Magda Sándor – Marselek S. – Herneczky A.
(2009/b): A hazai agrárfelsőoktatás helyzete. Agrárközgazdasági
Bizottság ülése, Debrecen. (vitaanyag) (kézirat) 1–12.
Marselek Sándor – Gergely Sándor (2008):
Regionális szaktanácsadási központok létrehozása. Károly Róbert
Főiskola, Gyöngyös, (kézirat) 1–44.
Meadows, Donnella – Randers, J. – Meadows,
D. (2004): Limits to Growth: The 30-Year Update. White Rivers
Junction, Vermont, Chelsea Green Publishing Company, 1–318.
Mészáros Sándor (2007): A felsőoktatás a
tudásgazdaság felé. Gazdálkodás. 51, 3, 67–71.
Nábrádi András (2007): Tudomány és
felsőoktatás. Gazdálkodás. 51, 2, 68–77.
Szabó Gábor (2007): Gondolatok a tudomány
és a felsőoktatás kérdéseiről folyó vitához. Gazdálkodás. 51, 5,
48–53.
|
|