klímavédelem szempontjából. E negyedik csoportot
alkotó alkalmazkodási módok (hóágyú, műjégpálya stb.) közül a rohamos
elterjedése miatt a klímaberendezések alkalmazása az igazi veszély,
mellyel alapvetően kényelmi okokból nem hajlandó szembesülni a
használó társadalom. E téren elfogadható, „igazságos” korlátozásra
aligha lehet számítani, mert a „nélkülözhetetlenség”, vagy feltétlen
„rászorultság” fogalmak túl általánosak ahhoz, hogy a
korlátozási/önkorlátozási megfontolásokhoz igazodási mértéknek
tekinthetők legyenek. Az egészséget veszélyeztető hőség
elviselhetetlensége és a klímavédelmi követelmények dichotómiájának
feloldására egyelőre nem kínálkozik életszerű megoldás. A minden
racionális megfontolást felülíró kényelmi szempontok meghatározóvá
válása miatt még kisebb az esélye az önkorlátozásnak az
autóhasználatban.
Ma még nélkülözni vagyunk kénytelenek a
nemzetközileg egyeztetett kiforrott álláspontot arról, hogy a
klímapolitikában milyen mértékű paradigmaváltásra lenne szükség a
leghatékonyabb módon elérhető eredményekhez. Ezért nem kerülhető meg
az az alapvető klímastratégiai kérdés, hogy milyen mennyiségi és
időbeli viszonyt kellene kialakítani a nemkívánatos éghajlatváltozás
megfékezése (a klímavédelem) és az alkalmazkodás között. A vonatkozó
szakértői vélemények ugyan még mindig sokféle árnyalatot képviselnek,
de egyértelmű eltolódás tapasztalható a mindkét „frontot” egyenlő
fontosságúnak vélőktől az alkalmazkodást előtérbe helyezők irányába.
Mi több, a nemzetközi szakirodalomban sorra jelennek meg olyan
tanulmányok, amelyek szerzői egyértelműen az alkalmazkodás mellett
kötelezték el magukat. Hecht (2009) egyenesen arra a következtetésre
jutott, hogy a jövőben nem a további klímaváltozás megakadályozására,
hanem a következményei elleni védekezésre, azaz az alkalmazkodásra
kellene a mozgatható erőket összpontosítani. Az eddigi globális méretű
költség/haszon elemzések ugyancsak azzal az eredménnyel jártak, hogy
az alkalmazkodás a klímavédelemmel – az üvegházhatás (elérhetetlennek
tűnő) drasztikus csökkentésével – szemben gazdaságosabb, ésszerűbb
alternatíva lehet (Lomborg, 2007).
E vélemények természetesen túl kategorikusnak (és
akár egyoldalú szemléletet tükrözőnek is) tűnhetnek a másféle
stratégiákban szokásos „is-is” salamoni megoldásokkal szemben. A
szélsőséges egyoldalúság, nevezetesen az alkalmazkodás
abszolutizálásának elfogadását igazából csak az indokolhatná, ha
kiderülne, hogy az éghajlatváltozáshoz semmi köze sincs az emberi
tevékenységnek. Ebben a (képtelen) helyzetben outsiderként sem az
egyének, sem a közösségek nem képesek akár negatív, akár pozitív
érdemi „természetátalakító” szerepet játszani. Ezért a klíma
„konzerválásának” okafogyottá válásával a klimatikus károk elleni
védekezés egyetlen módja a mindenre kiterjedő alkalmazkodás maradna.
Miután az éghajlatváltozás valamilyen (minden
bizonnyal igen magas) részarányban antropogén eredetű, és ezért
megregulázása magától az emberiségtől függ, továbbra sem mondhatunk le
a klímavédelemről, azaz a két fronton való egyidejű – viszont
különböző mértékű, illetve arányú – küzdelemről. Azonban a két front
közötti korrekt arányok megállapításához közép- és hosszú távon még
világméretekben sem állnak rendelkezésre a megfelelő információk, nem
hogy a speciális helyi tényezők által módosítottan nemzeti/regionális
szinten. Csak néhány helyzetváltozatban gondolkodhatunk. Véleményünk
szerint (csupán illusztráció gyanánt) a tűrhetőnél (2 °C) lényegesen
gyengébb globális felmelegedés esetén a védelmi és az alkalmazkodási
intézkedések aránya nem különbözne drasztikusan (költségük szerint
sem), nagyjából azonos lehetne középtávon, és az alkalmazkodás mintegy
kétharmados részarányára lenne szükség hosszú távon;
A globális klímapolitika által még tolerált, a
tűrési küszöbön (2 °C) belül maradó felmelegedés esetén a források
felhasználható 2/3-át már középtávon a megelőzésre kellene fordítani,
hosszú távon pedig 80–90%-át; ha a felmelegedés mértéke durván
meghaladja a még elviselhetőnek minősített 2 °C-ot (és ezzel
visszafordíthatatlanná válik a folyamat), akkor középtávon és hosszú
távon is gyakorlatilag csupán a nagyszabású alkalmazkodás lehet
hatékony. (Ugyanez vonatkozik arra az esetre is, ha a Golf-áram és más
tengeráramlások megállása miatt éppen erőteljes lehűlés következne be
Európa nagy részén, még a Kárpát-medencében is.) (Vö. Katrin Hilpert
[2007] baltikumi kutatásaival.)
Szubjektivitásuk miatt az előbbi erősen vitatható
arányok finomításán túlmenően a két „fronton” való küzdelem
összehangolásának ma nagyobb az időszerűsége. Szakpolitikai
aspektusból való megközelítéskor logikus igényként felmerül a
klímavédelmi és az alkalmazkodási tevékenységnek nemcsak az
egyidejűsége, hanem a tervezés követelményeinek megfelelő rendszeres
és metodikailag megalapozott elegyítése. Ahogyan azt Jörn Birkmann és
Mark Fleischauer (2009) megállapítja, ez az összehangolódás – pláne az
integráció – még várat magára, és nem tartja célravezetőnek az
alkalmazkodási és a klímavédelmi eljárások egymástól elválasztott
végrehajtását. E szemlélet már bizonyos mértékig tetten érhető az
egyes nemzeti klímapolitikai dokumentumokban is, bár a NÉS-ben (2007)
elkülönült fejezeteket alkotnak.
Az alkalmazkodás módjai
Az alkalmazkodási eljárások több szempont (tevékenység, ágazatok,
szereplők, költségek/költségviselők, az alkalmazkodás módja és
következményeinek előjele) szerint strukturálódnak. Mindezek
részletezésétől eltekintve, szociális és demográfiai szempontból a
következő (erősen leegyszerűsített) szerkezetben való gondolkodás is
célravezető lehet a szakági koncepcióalakítás első körében.
Helyben maradás mellett (átköltözés nélkül)
folytatható alkalmazkodás
• a konfortérzetet rontó új hőmérsékleti/szél-/és
csapadékviszonyokhoz való egyéni természetes hozzászokás
(akklimatizálódás) terén az ember az élővilág jó adottságú fajai közé
tartozik, meglehetősen nagy ingadozások elviselésére képes csupán
öltözködési eszközökkel, fényvédővel, edzéssel és némi
életmódváltással;
• a már az előző módon nehezen vagy nem
elviselhető, az egészséget veszélyeztető hatásokhoz lakó- és
munkahely, valamint szabadidős mikrokörnyezetének alakításával
igazodik az új helyzethez;
• az időben nem prognosztizálható, de nagy
valószínűséggel várható természeti katasztrófák (például árvizek,
vihardagályok, orkánok) kivédése.
• a kivédhetetlen veszélyeztetettség miatt a
település (lakóhely) felhagyásával, elköltözéssel („lábbal”) való
alkalmazkodás.
A klímaváltozásra való reagálási módok közül a
legradikálisabb, rövid távon a legköltségesebb és társadalmi
szempontból a legnagyobb változásokhoz vezető az elvándorlás,
átköltözés, illetve a termelés színhelyének áthelyezése kisebb-nagyobb
távolságra levő új lakó- és munkahelyre. Az átköltözés arányai és
távolsága (a szomszédságitól az interkontinentális viszonylatúig)
különbözőképpen alakulhat.
Záró gondolatok
A klímapolitikában a súlyponteltolódás a védelemtől az alkalmazkodás
felé (kudarc) kényszer szülte paradigmaváltás, bizonyos vonatkozásban
és értelemben „pótejtőernyő”.
A klímaváltozásra való reagálás kétféle módja
közötti megfelelő arányok erősen tér- és időfüggőek, de rengeteg
egyedi tényező által befolyásoltak. Ezért több mint életszerűtlennek
bizonyulnának a központi kormányzatok által megállapított normatívák.
Az alkalmazkodás szükséges arányának növekedését alapvetően az
éghajlatváltozás jövőbeni iránya, gyorsasága és mértéke határozza meg.
Hazánk területe nem elég kicsi ahhoz, hogy
lemondhatnánk az éghajlatváltozás lehetséges regionális jellemzőinek
kutatásáról és az ahhoz illeszkedő alkalmazkodási stratégiák
kimunkálásáról.
Kulcsszavak: klímapolitika, klímavédelem, alkalmazkodás,
klímaváltozás, jövő
IRODALOM
Birkmann, Jörn – Fleischauer, Mark (2009):
Anpassungsstrategien der Raumentwicklung an den Klimawandel: Climate
Proofing”. Raumforschung und Raumordnung. 2, 114–127.
European Commission (2007): Green Paper
from the European Commission to the European Parliament. Adapting to
Climate Change in Europe – Options for EU Action. EU COM, Brussels
European Environment Agency (2006):
Vulnerability and Adaptation to Climate Change in Europe. EEE
Technical Report, 7/2005. Copenhagen
Frommer, Birte (2009): Handlungs- und
Steuerungsfähigkeit von Städten und Regionen im Klimawandel.
Raumforschung und Raumordnung. 2. 128–141.
Gore, Al (2006): Kellemetlen igazság. A
bolygónkat fenyegető globális felmelegedés és leküzdésének
lehetőségei. Göncöl, Budapest
Hecht, Dieter (2009): Anpassung an den
Klimawandel. Raumforschung und Raumornung. 2, 157–169.
Hilpert, Katrin et al. (2007): Towards
Climate Change Adapt-ation Strategies in the Baltic Sea Region.
WEBCÍM >
IPCC – Intergovernmental Panel on Climate
Change 2007. WEBCÍM
>
Komission der Europäischen Gemeinschaften.
KOM (2007) 354.
Kondorosi Ferenc (2008): Klímaváltozás és
az emberi jogok. „Klíma-21” füzetek. 52, 16–33. Alternatív URL:
WEBCÍM >
Kropp, Jürgen P. – Scheffran, Jürgen
(2007): Advanced Methods for Risk Management and Decision Making in
Sustainability Science. New York.
Láng István (2007): A klímapolitika
rejtelmei: csökkentés, alkalmazkodás, mindkettő? „Klíma-21” füzetek.
49, 91–92.
Lomborg, Björn (2007): Cool it! Warum wir trotz Klimawandels einen
kühlen Kopf bewahren sollten. Adams, München.
Mahrenholz, Petra (2007): Anpassung an den
Klimawandel. Verein zur Förderung des Instituts WAR. Schriftenreiche
WAR. 183. 41–54.
NÉS – Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia.
2008–2025.
Stern, Nicholas (2006): Stern Review on the Economics of Climate
Change. http://www.webcitation.org/5nCeyEYJr
Strategic Environmental Assessment and Climate Change. Guidance for
Practitions. 2007.
WEBCÍM >
LÁBJEGYZETEK
* Láng István
akadémikus vitát nyitott a klímapolitika „rejtelmeiről” (Láng, 2007).
E rövid cikkben az alkalmazkodás előtérbe helyezése mellett érvelünk.
<
|