A Harmadvirágzás-ban arról ír, hogy költőink
mondanivalójának nincs elég élményrealitása, mélységtartalma, a
felületet még ének fodrozza, szavalat díszíti. Vegyünk egy konkrét
példát: Török Elemér költészetét, aki 1954-ben Ozsvald Árpáddal és
Veres Jánossal egy kötetben indulva mutatkozott be. Fábrynak a
„frázishínár” jut eszébe Török Elemér akkori verseit olvasva: „a
pontosság lelkesedése”, mely „a plakátstílus nyomdafestékével van
felmázolva”. Sorai nyersek – írta Fábry – „ki nem daloltak” s
többnyire „lírai fogalmazásokkal” váltakoznak. A stószi kritikus
szerint csupán „szerelmi lírája felfigyeltető”.
Turczel Lajos már úgy értékeli, hogy Török Elemér
– Ozsvalddal és Veressel együtt – „a harmadvirágzás úttörő lírikusai”
közé tartozik. Fogyatékosságai ellenére a kritikus arról szól, hogy
„mi bízunk ebben a fiatal költőben”, hiszen „a kemény elszántság…
bizakodóvá tesz bennünket. A „pedagógiai kritikus” Turczel tanár úr a
szigorú kritikus Fábry Zoltán szavaival biztatja az indulót, a fiatal
verselőt: „Légy költő, légy névadó, a szlovákiai magyar verselő… nézz
és törj nagyobbakra: névadásra! Kevesebb verset és több költészetet:
ez legyen a jelszó!”
Ezekben az – ötvenes-hatvanas – években Fábry
Zoltán mellett Turczel Lajos foglalkozott behatóan – pedagógiai
kritikusként – a szlovákiai magyar irodalommal, tágabban az irodalmi
élettel és hatásaival. Egyik tanulmánya, Lemaradottság, sematizmus,
utósematizmus azonos évben jelent meg Dobos László első regényével,
1963-ban. Rövid elemzésében Turczel szerencsésen ötvözi a politikai
dogmatizmus és az irodalmi sematizmus – adott esetben – egymástól
elválaszthatatlan kapcsolatát. Objektív okokat említ az 1945–1948-as
évekből (ezeket mi már érintettük). Továbbá az általános – embert,
költőt és írót körülvevő – politikai hátteret bizony figyelembe kell
venni. Ugyanis – mint Turczel Lajos magyarázatként megállapította: „a
sematizmus virágkora idején (1950–1956) a mi… irodalmunkban az
erkölcsi bátorság problémája fel sem merült. Művészileg és
politikailag tapasztalatlan költőink (és íróink) a sematizmus által
kitűzött egyoldalú eszmei posztulátumokat lelkesen és meggyőződéssel
tették magukévá, mert azok mögött egyrészt a magyarság jogait
visszaadó Február fedezetét, másrészt a szocializmus perspektíváit
érezték”. (Turczel, 1965, 256.)
Dobos László is kitér a cseh/szlovákiai sematizmus
problémáira. A Gondok könyvében: „Irodalmunkkal együtt megéltem a
sematizmus idejét: keserű, tanulságos élmény… A megaláztatások nyomása
alól szabadulva az otthon, a haza, az élet öröme terjedt közénk. A
sematizmus ezt fokozza fel, ezt torzítja éjjel-nappali tapsolássá,
éljenzéssé… heves lázként hirtelen lobbant fel a túláradó dicsőítés,
szépítés… nyelvünkön a hála éneke (bűn és bűnhődés nélkül) –
borzongató ellentétek”.
Ebbe a társadalmi és főként irodalmi állapotba
lépett (be) Fábry Zoltán. „A sematizmus heveny állapota – folytatja
Dobos László – irodalmunkban viszonylag rövid. Fájó, hogy egybeesett
az indulással…” (Dobos, 1983, 201–202.)
Két esemény rövidítette a szlovákiai irodalmi
sematizmus idejét. Az egyik: „Köszönhető ez Fábry Zoltánnak, aki a
háború utáni első írásaitól haláláig minden sematikus gondolat
ellensége és irtója. Két kiemelkedő jelentőségű, Kevesebb verset –
több költészetet és Antisematizmus című tanulmányával torlaszt
emel e zsákutca bejáratához. Mondván: erre irodalmi út nem vezet.
Fábry a sematizmus ellenmérge…”
A másik, időt rövidítő tényező: „Rövid volt a
sematizmus ideje, köszönhető ez Tőzsérék, Cselényiék költői
belépőjének is, akik vad haraggal vetették el a dogmatikus élet- és
irodalomszemléletet”.
Erre a felismerésre jut Görömbei András is, aki
összefoglaló monográfiájában arról ír: „Az igényeket Fábry esszéi,
Turczel Lajos kritikái és Dobos László »szélesebb irodalmi látóhatárt«
követelő, határozott koncepcióról tanúskodó írásai jelentették be
elsősorban, de egyre nagyobb szerepet kaptak ebben a még fiatalabbak,
főleg Tőzsér Árpád és Cselényi László”. (Görömbei, 1982, 169.)
Csupán emlékeztetni szeretnénk arra, hogy az 50-es
évek elején Magyarországon is a sematizmus volt az irodalom egyik fő
gondja (Lukács György, Révai József szerepe a sematizmus
felszámolásában, a pozitív hős szerepe stb.). Az esztétikumot s
mindazt, ami abból következik: kevéssé kérték számon (ez már Lukácsnál
is feltűnő volt). Sajátos értékrendjével Fábry Zoltán előttünk (magyar
irodalom) járt. Ugyanis: Fábry számára többnyire a művek mögött
föllelhető írói magatartás erkölcsi súlya volt fontos. A bonyolult
kölcsönhatások gyakran zavarják egymást, a mondanivaló világos
megértését. Azt, hogy voltaképpen az esztétikai (értékrend) vagy a
művek erkölcsi (magatartás) súlya a fontosabb, a vizsgálandó.
Az ötvenes évek közepén írt tanulmányaiban Fábry
Zoltán – érthetően – állandóan a viszonyítási pontokat keresi. Így
méri a „harmadvirágzás” értékeit is. Úgy látja, hogy az első, illetve
a második virágzás költőihez képest az indulók – „talán az egy Bábi
Tiboron kívül” – még nem jutottak túl a középszeren, ami azonban nem
azt jelenti, hogy „legújabb fejlődésünkben ne lássunk határozott
felfelé ívelő vonalat”. Ennek bizonyságául idézi föl Dénes György,
Gyurcsó István és Veres János költészetét, új köteteik ürügyén.
A Res poeticá-ban Fábry a költészetet
részesíti előnyben. Ugyanis azt írja: „A költészet: névadás. Maradandó
definíció… A névadás: névteremtés… A költő csak így – e névadással –
lehet milliók szava”. A magunk részéről a kört inkább tágítjuk, s nem
csak a költészetre vonatkoztatjuk, hanem az irodalmi művekre
általában. Abban egyetérteni lehet Fábryval, amikor a
provincializmussal szemben a világra nyitottságot szorgalmazza mint
igényességet.
Az Antisematizmus-ban Fábry Zoltán mindvégig
éberen tartva jelenti ki saját értékrendjét. Ez pedig: az irodalmi
alkotás (költészet, epika stb.) művészi értékében realizálódik. A
művészet és a valóság kapcsolatában Fábry Zoltán megismétli: „A költő
csak névadó. A vers: törvény”. (Fábry, 1968, 33.) De ő is messzi
kiáltja – miként Turczel Lajos korábban megállapította –, hogy „a
sematizmusról nem lehet a dogmatizmus nélkül beszélni. Összetartoznak.
A sematizmus: okozat; okát a dogmatizmusban kell keresni. A sematizmus
nem más, mint felhígított, vulgarizált dogmatizmus”. (Turczel, 1965,
258.)
Az Antisematizmus: hatalmas összegzés. Abban
az értelemben is, hogy az előbbi négy tanulmány egész
követelményrendszere benne foglaltatik. Abban az értelemben is:
összegzésével bizonyos nyugvópontra juttatja a szlovákiai magyar
irodalom korabeli problémáit. A továbbiakban megkerülhetetlen
lesz/lett: „a költészet az őszinteség műfaja. A sematizmus:
alkalmazkodás, sablonalkalmazás, frázis, őszintétlenség. A költészet
ipso facto: antisematizmus… A költészet: lélek, szellem, ember. A
költészet a humánum műfaja. A kötészet a vox humana… A lényeg az
emberiség. Az írás lényege és értelme, mértéke és értéke: a vox
humana”. (Fábry, 1968, 337. )
„Beszéljen a vers és a novella, bizonyítson a dráma
és a regény”. (Fábry, 1968, 367. )
Kulcsszavak: szülőföld, táj, történelem, kisebbségi szerepkör,
irodalom, irodalmi hatás, sematizmus, antisematizmus
IRODALOM
Arató Endre (1969): A magyar–cseh–szlovák
viszony ötven éve. Kossuth, Budapest
Arató Endre (1977): Tanulmányok a
szlovákiai magyarok történetéből 1918–1945. Magvető, Budapest
Csanda Sándor (1971): Harmadik
nemzedék. Madách, Bratislava
Dobos László (1983): Gondok könyve.
Madách, Bratislava
Fábry Zoltán (1963): Harmadvirágzás.
Bratislava
Fábry Zoltán (1968): Stószi délelőttök.
Madách, Bratislava
Fábry Zoltán (1991): Üresjárat
1945–1948. Regio–Madách–Kalligram, Budapest–Pozsony
Fónod Zoltán (1987): Megmozdult
világban. Madách, Bratislava
Fónod Zoltán (1993): Perben a
történelemmel. Madách, Pozsony–Bratislava
Fónod Zoltán (2003): Számvetés.
Madách-Posonium, Bratislava–Pozsony
Fónod Zoltán (2004): Önarcképek.
Madách-Posonium, Bratislava–Pozsony
Görömbei András (1982): A
csehszlovákiai magyar irodalom 1945–1980. Akadémiai, Budapest
Kovács Győző (1973): A Fábry-életmű
kutatásáról. Problémák és feladatok. In: Fábry Zoltán kortársai
szemével. Madách, Bratislava
Kovács Győző (2007): A vox humana
forrásvidéke. Magyar Tudomány, 168, 4, 490–495.
A Magyar írók első kongresszusa (1951).
Művelt Nép, Budapest, 133–143., 267–275.
Szeberényi Zoltán (1986): Visszhang és
reflexió. Madách, Bratislava
Szeberényi Zoltán (2000): A magyar
irodalom Szlovákiában 1945–1999. Ab-Art, Bratislava
Turczel Lajos (1958): Írások mérlegen.
Szlovákiai Szépirodalmi, Bratislava
Turczel Lajos (1965): Írás és
szolgálat. Szlovákiai Szépirodalmi, Bratislava
|