megőrzését is szolgálja. Az USA likviditási
nehézségeinek súlyosbodását, a dollár nemzetközi leértékelődését,
ezáltal a dollárban nyugvó kínai megtakarítások elértéktelenedését
idézné elő az amerikai állampapírok eladása (ezért a kínai
állampapírvagyont méreténél fogva csak lassan lehet felszámolni).
Végezetül pedig Kína úgy számolt, hogy együttműködési hajlandósága a
válság menedzselésében hosszú távon jó fényt vetne az országra
(Morrison, 2008, 5–6.). A gazdaságpolitika másik oldalán olyan
szempontok merültek fel, hogy Kínának a gazdaság belső élénkítése
érdekében a tartalékokat is igénybe vevő pótlólagos forrásokra lesz
szüksége. Ráadásul a valutatartalékokra támaszkodó akciók (pl. a CIC
külföldi befektetései vagy a magas olajár elleni spekulációk) Kína
viszonylagos tapasztalatlansága miatt komoly veszteséggel jártak, és
egyre nehezebbé vált ezek belföldi kommunikálása (Woo, 2009, 5.).
Peking végül a világszerte bejelentett
költségvetési élénkítő programokat követve, és a globális válság
menedzselésében való elkötelezettségét jelezve, 2008. november 9-én
fiskális csomaggal állt elő, 2010 végéig 4000 milliárd jüant (586
milliárd dollár) szánva gazdaságélénkítésre. A csomag méretét
érzékelteti: a 2008-as kínai GDP mintegy 14%-át éri el, s a 2006-os
esztendő központi és önkormányzati kiadásainak felel meg (Zheng –
Chen, 2009, 6.). A program az addigi exportorientált növekedési
modellt korrigálva 1800 milliárd jüant tervez közlekedési és
energiainfrastrukturális fejlesztésekre, 1000 milliárdot a 2008-as
szecsuáni földrengést követő újjáépítésre, 370 milliárdot falvak
infrastruktúrájának javítására, 350 milliárdot környezetvédelmi
beruházásokra, 280-at lakhatási körülmények javítására, 160 milliárdot
technológiai fejlesztésekre és innovációra, végül 40 milliárd jüant az
egészségügy és az oktatás kap (Naughton, 2009, 3–4.).
A lakossági fogyasztás ösztönzése Kínában ugyan
egyre kevésbé lesz halogatható a fenntarthatóbb szerkezetű (nagyobb
fogyasztási hányadú, alacsonyabb beruházási rátájú) gazdasági
növekedés szempontjából, ugyanakkor rövid távon a növekedés
lelassulásának megállítása a fontosabb kínai szempontból. A gazdasági
növekedés költségvetési eszközökkel való élénkítése gyorsabban fut
végig a gazdaságban, mint a fogyasztás esetleges ösztönzése (mely a
puritán életmód, a magas megtakarítási hajlandóság miatt korlátokba
ütközik), különösen Kínában, mivel a kommunista párt egyszerűbben
tudja lefektetni a fiskális program kereteit, és könnyebben tudja
megvalósítani azokat, mint a demokratikus államok. Pénzügyi egyensúlyi
oldalról támogatja a fiskális élénkítést, hogy a kínai államadósság
mértéke kifejezetten alacsony, GDP-arányosan mintegy 20%.
A költségvetési program azonban komoly dilemmákat
vet fel mind mennyiségi, mind minőségi oldalról. Nemzetközi
összevetésben a csomag nem tekinthető kirívóan nagynak, különösen úgy,
hogy az más, folyamatban lévő projekteket is tartalmaz, valamint a
kormány a végösszegbe belekalkulálta az állami tulajdonú vállalatok
részéről a programhoz illeszkedő magánberuházásokat is. A 4000
milliárd jüanból 1180 milliárd jüant költ el a központi büdzsé, a
többit az önkormányzatok osztják szét, s ehhez társulnak a tervek
alapján a magánberuházások. Emiatt csupán a GDP 2%-át éri el a
gazdaságba pumpált friss pénz (Naughton, 2009, 3–4.), így kérdéses,
hogy képes-e katalizálni a lassuló növekedést a program.
A kritika másik fő iránya, hogy a csomag nem
feltétlenül okoz kellő szintű hatékonyságjavulást a gazdaságban. A
program egy részét finanszírozó bankok állami nyomásra vesznek részt a
projektek finanszírozásában, azok nagyobb részét megtérülési
számítások alapján aligha tennék meg – így a banki hitelportfólió
romlása aligha lesz elkerülhető. A program főbb elemei részben újabb
exportkapacitásokat eredményeznek, részben lassan megtérülő
infrastrukturális beruházások: a reméltnél lassabban lesz nyereséges
egy állami autópálya, ha alig lesz azon forgalom az alacsony, bár
dinamikusan bővülő gépkocsiállomány miatt. Ehelyett a kritikusok egy
része szerint a belső fogyasztás élénkítésére kellene koncentrálnia a
csomagnak. A kínai GDP 50%-át elérő beruházások egyre
fenntarthatatlanabbá teszik a növekedést, mivel ilyen beruházási
dinamika mellett szükségszerűen csökken a valóban megtérülő és hasznos
beruházások aránya, valamint jelentős tőkét szív el például a
szociális rendszertől, melyre csupán a program mintegy 1%-a jut. A
gyenge szociális háló miatt Kínában a fogyasztás tartós növekedését
nem lehet elérni, a lakosság ugyanis inkább megtakarítja a megszerzett
jövedelmek nagy részét tartalékolás, öngondoskodás céljából.
Az állami források átcsoportosítása ugyanakkor
nemzetközi szinten is érezheti hatását: Kína 2009 májusa óta nem
bővíti amerikai állampapírvagyonát. A csökkenő export miatt a további
vásárlások előtt amúgy is szűkült a mozgástér. A gazdaságfejlesztési
stratégia egyelőre igazolja önmagát: a beruházások folytatódtak, a
gazdaság 2009-ben is 9%-kal nőtt, és a 2010-es cél (8%) sem túl
irreális. Peking sikeresnek tekintve az élénkítést és megelőzendő a
gazdaság újabb túlfűtöttségét, 2009 nyarán elkezdte a banki hitelezés
fékezését (Overholt, 2010, 30.).
Kína szerepe a nemzetközi válságkezelésben
Dinamikusan növekvő globális súlya, az amerikai gazdaság fejlődésében
játszott szerepe és növekedési teljesítménye egyenként is
megkerülhetetlenné teszi a távol-keleti országot a válság
megoldásában.
Kína valódi gazdasági nagyhatalommá küzdötte fel
magát az elmúlt években: 2007 óta (Németországot megelőzve) a
harmadik, legkésőbb 2010-re pedig (Japánt is lehagyva) valószínűleg a
második legnagyobb gazdasággá válik a világon. Kína a világ második
legnagyobb kereskedője (1999-es 3%-os világpiaci exportaránya immáron
közel 10%-os), övé a világ legszélesebb és egyik legdinamikusabb belső
piaca, legnagyobb munkaerőpiaca és valutatartaléka. Számítások
szerint, amennyiben például a kínai fogyasztás 15%-kal bővül 2010-ben,
akkor az 300-400 milliárd dollárral növeli a kínai GDP-t, s ez a világ
GDP-jében önmaga 0,6-0,9 százalékpontos emelkedést hoz.
Másrészt Kína és az Egyesült Államok gazdasága
egyre jobban „összeépül”, ezért egyre jobban igényük, sőt szükségük
van a másikra. Egyre nyilvánvalóbb az is, hogy Kimerika keleti ill.
nyugati felén egyre nehezebben lehet sikeres gazdaságpolitikát
folytatni a másik (legalább hallgatólagos) támogatása nélkül.
Harmadrészt Kínában határozottabb modellváltással,
a belső fogyasztás jelentőségének felértékelődésével, a szűkülő
világpiacok mellett is jelentős növekedési mozgástér rejlik,
mindamellett pedig a társadalmi békét is erősítené, a viszonylag
alacsony államadósság és a magas valutatartalékok elegendő mozgásteret
teremtettek a gazdaságpolitikai irányváltáshoz. A kínai gazdaság
duális jellege (fejlett, iparosodott tengermenti övezet – elmaradott,
agrárjellegű belső területek) hatalmas kihívás, de egyúttal óriási
lehetőség is Kína további fejlődése előtt.
Peking tehát megkerülhetetlen, ugyanakkor egyelőre
viszonylag konstruktív partner a nemzetközi válságkezelésben. A
jüan–dollár árfolyam stabil, a jüan dollárral szembeni leértékelését
Peking nem alkalmazza az export élénkítése érdekében, ugyanakkor az
amerikaiak által várt árfolyampolitika liberalizálására, a lebegő
árfolyam bevezetésére – mely a jüan alulértékeltségéből adódóan a jüan
azonnali erősödését, s a kínai exportőrök bevételeinek csökkenését
váltaná ki –, nem került sor. Amerikai állampapírok tömeges eladására
sem kell számítani Kína részéről, bár a rendelkezésre álló legfrissebb
adatok szerint Peking leállt az amerikai állampapírok vásárlásával. Ha
Kína felszámolná amerikai állampapírvagyonát, akkor a piacra kerülő
jelentős állampapírállomány miatt a dollár gyengülne, ez az amerikai
export versenyképességének növekedését és a kivitel megugrását,
valamint az import lassulását idézné elő.
Peking bármilyen segítséget is nyújt a
válságkezelésben, annak árát vélhetően megkéri. Ilyen ár lehet, ha a
nemzetközi pénzügyi rendszer reformjában a kínai igények vagy azok egy
része, támogatást kap a nyugati szereplők részéről. Peking egyre
hangosabban kommunikált törekvése a jüan világpénz funkciójának
erősítése. A gyakorlatilag a dollárhoz rögzített jüanárfolyam ugyanis
– Kína rohamos növekedése miatt – nem tartható fenn huzamosabb ideig,
elkerülhetetlen lesz az árfolyammerevség oldása, ez azonban a kínai
exportőrökre komoly terheket és kockázatot ró, mivel alapvetően
nincsenek felkészülve az árfolyamingadozások hatásainak kivédésére. A
nagyobb árfolyamkilengések elkerülése ellen a világpénz szerepkörbe
juttatott jüan lehet a reálisan szóba jöhető s Kína számára is hosszú
távú megoldást kínáló lépés (Farkas – Szabó, 2009a, 27.). Peking ennek
céljából 2009-ben megállapodást kötött a hongkongi, a dél-koreai, a
szingapúri, a maláj, az indonéz, a thaiföldi, az argentin és a
belorusz jegybankkal, így a külkereskedelem ezekben a relációkban
immáron kínai jüanban is történhet, csökkentve a dollár
világkereskedelmi súlyát, javítva a kínai exportőrök biztonságát,
miközben Kína ezzel egy újabb lépést tesz a tőkepiacának
liberalizálása irányába.
A válságkezelés nemzetközi összehangolása
alapvetően háromféle típusú lehet, mely egyúttal megszabja a válság
utáni világrend jellegét is (Farkas – Szabó, 2009a, 25–26.):
Multilaterális válságkezelés: a világgazdaság
kulcsszereplői kompromisszumos alapelveket, szabályokat fektetnek le,
melyek egyrészt lehetővé teszik a válságból való kijutást, másrészt
megteremtik egy olyan új világgazdasági rend keretfeltételeit,
melyeken keresztül a valódi globális problémák (például globális
szegénység, globális felmelegedés, fenntartható fejlődés, migráció,
világbéke stb.) hatékony kezelése is biztosított lehet. A jelek
alapján Kína egy ilyen folyamatban szívesen venne részt, hiszen ez
biztosítana számára kellően széles piacokat.
Amerikai–kínai paktum: a két ország egymás között
„elintézi” a válság legkényesebb ügyeit (az amerikai államháztartás
kínai finanszírozása, a dollár stabilizálása, a jüan világvalutává
emelése, az amerikai piacon kiemelt kínai jogosultságok), a megegyezés
eredményeként születő új világgazdasági rend felett pedig közösen
őrködnének. Politikailag nagyobb hozadékkal járó, de hosszú távon
valószínűleg kevesebb gazdasági eredményt hozó megoldás lenne ez,
mivel globálisan nézve vélhetően kisebb értékesítési piacokat
biztosítana Kína számára.
Elhúzódó válság sikertelen rendezési kísérletekkel,
mely a protekcionizmus előretörésébe, végső esetben erőforrásokért és
piacokért vívott harcokba torkollhat. Kína nemhogy új piacokat nem
tudna szerezni, de jelenlegi piacaiból is veszítene, ráadásul az
elmúlt évtizedek gazdasági eredményeinek politikai gyümölcseit sem
tudná learatni. Ha Kína a piacvesztés első sokkján túljut, akkor
vélhetően fokozott mértékben a saját belső piacára épülő fejlődési
modellre próbálna átnyergelni.
A három verzió közül egyelőre bármelyik nyitva áll,
azonban az idő múlása legkevésbé az első, s leginkább a harmadik
variáns bekövetkeztének kedvez. A világgazdaság egésze számára az első
megoldás volna a legszerencsésebb, és a harmadik a lehető
legkedvezőtlenebb. Ugyanakkor, ha a válság a közeljövőben véget ér, és
nem húzódik el évekig (a kilábalásra egyre több jel utal, ám kérdés,
hogy ez átmeneti vagy tartós lesz), akkor lelassulhat Peking belső
piac felé forduló gazdaságpolitikai stratégiája. Ebben az esetben nem
sikerülne semmilyen komolyabb politikai hasznot húznia Kínának
(szemben az 1–2. szcenárióval), ugyanakkor végzetes gazdasági csapás
sem érné (szemben a 3. forgatókönyvvel). Megállapíthatjuk, hogy a
válság már eddig is azzal a nem kevés, és hatásaiban egyelőre nehezen
felmérhető következménnyel járt, hogy miközben a világ egyre inkább
szembesül a távol-keleti ország valós világgazdasági erejével, Kína
további komoly, határozott és egyelőre sikeres lépéseket tesz
világgazdasági szerepének megőrzése és növelése felé, így a kínai jüan
súlyát megillető, kulcsvalutává tétele, s az exportorientált kínai
gazdaságfilozófia valamivel fogyasztásorientáltabbá tétele irányába.
Kulcsszavak: világgazdasági válság, Kína, USA, globalizáció,
válságkezelés, árfolyampolitika, költségvetési politika, nemzetközi
kereskedelem, kínai jüan, valutatartalék
IRODALOM
Carney, Mark (2008): The Implications of
Globalization to Economic and Public Policy. 18 February. Bank of
Canada
WEBCÍM
>
Eurostat honlap WEBCÍM
>
Farkas Péter – Szabó Zsolt (2009a): A
nemzetközi pénzügyi és gazdasági válság, Kína szerepének értékelése
ebben a folyamatban. MTA Világgazdasági Kutatóintézet. MTA–MEH Kína
projekt. Kézirat
Farkas Péter – Szabó Zsolt (2009b): Kína
szerepe a nemzetközi pénzügyi rendszerben. In: Inotai András – Juhász
Ottó (szerk): Változó Kína. IV. Kína a nemzetközi gazdasági erőtérben.
Stratégiai kutatások. MTA VKI–MEH, Budapest. 187–222.
Ferguson, Niall (2009): ‘Chimerica’ is
Headed for Divorce. Newsweek. 15 August 2009. WEBCÍM
>
IMF honlap
WEBCÍM >
Mandel, Michael (2009): American
Recession, Chinese Depression? Parallels to 1929. BusinessWeek. 12
January.
WEBCÍM >
Morrison, Wayne M. (2008): China and the
Global Financial Crisis: Implications for the United States. CRS
Report for Congress. 13 November.
Naughton, Barry (2009): The Scramble to
Maintain Growth. Hoover Institution. China Leadership Monitor. No. 27.
30 January.
WEBCÍM >
Overholt, William H. (2010): China in the
Global Financial Crisis: Rising Influence, Rising Challenges. The
Washington Quarterly. January, 21–34.
Scissors, Derek (2009): Chinese Foreign
Investment: Insist on Transparency. WebMemo No. 2237. 3 February.
Woo, Wing Thye (2009): China in the
Current Global Economic Crisis. Testimony before the U.S.–China
Economic and Security Commission in Panel II: China’s Short Term and
Long Term Economic Goals and Prospects at Hearing on “China’s Role in
the Origins of and Response to the Global Recession” Tuesday, February
17, Room 562, Dirksen Senate Office Building.
Zheng, Yongnian – Chen, Minjia (2009): How
Effective Will China’s Four Trillion Yuan Stimulus Plan Be? China
Briefing Series – Issue 49. The University of Nottingham China Policy
Institute. Nottingham
|