Az alábbiakban a ’tudományos nacionalizmus’
kifejezést két értelemben használom: a tudományon belül jelentkező
nacionalizmus értelmében, illetve a tudományon alapuló nacionalizmus
értelmében, azaz amikor a tudományt direkt politikai célokra
használják, érvrendszerként a nacionalista ideológia vagy politika
igazolására. Ebben az esetben persze nem a tudomány, hanem a politika
nacionalista. Az első értelem azonban arra utal, hogy maga a tudomány
sem marad mindig semleges. Bőségesen találhatók a tudományon belül is
nacionalista vonások, mégpedig nem csupán a tudomány intézményi
működésében, hanem kognitív tartalmában is. Ez utóbbit, a tudomány
tartalmában, mondanivalójában kimutatható nacionalizmust nevezem
’episztémikus nacionalizmusnak’, megkülönböztetésül a politikai,
intézményi, kulturális vagy érzelmi nacionalizmustól, melyek persze a
tudomány berkeiben éppúgy kimutathatóak, mint a társadalom más
mozgalmaiban, rendszerében, gondolkodásmódjaiban. (’Tudományon’ ebben
az összefüggésben a természettudományokat értem: fizikát, kémiát,
biológiát mint gondolati és társadalmi rendszereket.)
Írásom a 19. századi magyar tudományra
összpontosít. Fő állítása, hogy ’episztémikus nacionalizmus’ bizony
létezhet, azaz megjelenhet a nacionalizmus a tudomány intellektuális
tartalmában is, kiváltképp a természetrajzban, illetve a
természetrajzi megközelítésben, mely domináns vonása volt a
magyarországi természettudománynak egészen az első világháborúig. Ha
pedig ez igaz, akkor a magyar tudomány legalább eddig alapvetően
nacionalista volt.
Nacionalizmus a tudományban
Ernest Gellner sokszor idézett meghatározása szerint „a nacionalizmus
lényegében politikai alapelv, amely azt tartja, hogy a politikai és a
nemzeti alapegységnek kongruensnek kell lennie.” (Gellner, 1996, 1.)
Azaz valamely nemzet tagjainak egyetlen állam határai között kell
élnie, illetve egy állam határain belül egyetlen nemzet tagjainak kell
élniük. Ennek megfelelően, folytatja Gellner, a nacionalista
princípium akkor sérül, ha 1. valamely állam nem foglalja magában a
nemzet összes tagját; 2. ha az adott nemzet minden tagját magában
foglalja, de rajtuk kívül más nemzet tagjait is; és 3. ha az állam nem
fogja át a nemzet minden tagját, de élnek az államon belül más nemzet
tagjai is. Gellner hozzáteszi, hogy a nacionalista érzület
kiváltképpen érzékeny arra a helyzetre, amikor „a politikai alapegység
kormányzói más nemzethez tartoznak, mint az általuk kormányzott
többség.” (Gellner, 1996, 1.)
A 19. századi magyar politikai helyzetet könnyedén
elhelyezhetjük Gellner sémájában. A nacionalista princípium Gellner
második pontja szerinti sérülést szenvedett: Magyarországon nem csupán
magyarok éltek, hanem nagyszámú nemzeti kisebbség is, ráadásul a
főhatalom más nemzet tagjainak kezében volt, a Habsburgokéban, akik
nem Magyarországon éltek. Gellnernek igaza van: a nemzeti érzületet
csakugyan mélyen érintette ez a helyzet. A nacionalista érzület
hosszú, hosszú időre az egész magyar magaskultúra legfőbb jellemzőjévé
vált. Közvetve vagy közvetlenül szinte minden művet vagy műfajt
átitatott, költészetet, irodalmat, zenét, színházat, festészetet.
A magyar nacionalizmus a körülményeknek megfelelően
két arcot mutatott. Egyfelől, a magyarok változó intenzitású és
formájú, de szűnni nem akaró küzdelmet vívtak idegen kormányzóik, a
Habsburgok ellen; ezt a küzdelmet hősies érzelmek kísérték, és hősies
fogalmakkal írták le. Másfelől, a magyarok kormányozták a határaikon
belül élő nemzeti kisebbségeket, melyeket többé-kevésbé lenéztek.
Magasabb rendűnek tartották magukat a nemzeti kisebbségeknél, magukhoz
akarták asszimilálni a nemzetiségeket. Ennek megfelelően a magyar
magaskultúrában a nemzeti kisebbségek képviselőit gyakran ábrázolták
ironikus, leereszkedő hangnemben, ha nem cinikusan vagy éppen
ellenségesen.
Itt azonban politikai alapelvnek tekintjük a
nacionalizmust, racionálisan kezelhető princípiumnak, nem szubjektív
érzésnek, nagyobb rétegek érzületének. De még ebben az esetben is
nehézséget okoz, hogy a tudományt többnyire ismeretrendszernek
tekintjük, mely univerzális törvényeket keres, állításainak igazságát
– legalábbis a mertoni elvek szerint – univerzális normák alapján
bíráljuk el, nem pedig aszerint, hogy a tudós milyen társadalmi
osztályhoz, valláshoz, nemhez vagy éppen nemzethez tartozik, és akkor
nem is említettük a tudományos ismereteket. (Merton, 1973) Fölvetődik
tehát a kérdés: egyáltalában lehet-e a tudománynak kapcsolata a
nacionalizmussal.
Gellner nacionalizmus tipológiája három tényező
ilyen vagy olyan kombinációján alapszik: 1. a politikai közösségen
belül működő központi hatalom jellege, 2. a közösségen belül zajló
szervezett nevelés, végül 3. a közösség tagjai által elismert közös
kultúra (alapvetően magaskultúra). Ennek alapján nyolc típust
különböztet meg, köztük külön típusként a Habsburg-nacionalizmust
(Gellner, 1996, 88–89.), ahogy John Plamenatz is külön kategóriának
tekinti az általa keleti típusú nacionalizmusnak nevezett fajtát
(Plamenatz, 1976). Akárhogy is, a tudomány mint társadalmi entitás
Gellner mindhárom tényezőjével meghatározó jelentőségű kapcsolatban
áll, és ha nem is merülünk el a speciális nacionalizmus-típusok
elemzésében, ésszerűnek tűnik olyan nacionalista vonások után kutatni
a magyar tudományban, mint amilyenek után akkor kutatnánk, ha a
magaskultúra más területeit vizsgálnánk, például a zenét, irodalmat
vagy táncművészetet. Feltéve persze, hogy a mertoni normák ellenére
egyáltalán értelmes vállalkozásnak tartjuk az efféle kutatást.
A nacionalizmust tehát politikai princípiumnak
tekintjük, a nacionalista tudományt ebből következően politikai
aktornak, mely hatékonyan képes szolgálni egy politikai célt: a
homogén nemzet megkonstruálását.
Tudományon alapuló nacionalizmus
A magyar nacionalizmus mindkét oldala, azaz mind az idegen kormányzók,
mind pedig a nemzeti kisebbségek felé forduló oldala, különféle
ideológiákra támaszkodott, hogy legitimálja erőfeszítéseit a homogén
nemzet megkonstruálására. Azt, hogy a tudomány milyen alkalmas
eszköznek bizonyulhatott, jól mutatja a darwinizmus gyorsan növekvő
népszerűsége az 1860-as évek Magyarországán. Darwin fő műve, A fajok
eredete 1859 végén jelent meg Angliában, néhány hónappal később már
magyar ismertetést is közöltek róla egy folyóiratban. A szerző Jánosi
Ferenc katonatiszt volt, újságíró, igazságügyminisztériumi titkár, aki
jogot tanult, teológiát és kémiát. A darwinizmust
ismertető első magyar könyv (1864-ben jelent meg) szerzője Rónay
Jácint katolikus pap, aki a forradalomban és a
szabadságharcban játszott aktivitása következtében menekülésre
kényszerült. 1850-ben Angliába távozott, és tizenhét év múlva tért
haza. Ő sem volt tehát a természetrajz szakembere, ahogy Greguss
Ágost, az esztétika professzora sem, aki 1863-ban tartott előadásában
elsőnek bírálta az Akadémián a darwinizmust. A darwinizmus
népszerűbbnek tűnt a közértelmiségiek,1
majd a politikusok és szociológusok között, mint a természetrajz
szakemberei között.2
Két tényező játszik lényeges szerepet a gyors
recepció kialakulásában. Az egyik tényező elméleti, mégpedig előbb a
hegeli filozófia jelentős szerepe a század elején, mely a
fejlődésgondolatot a gondolkodás lényeges elemei közé emelte, majd a
hegelianizmus népszerűségének csökkenése, vele párhuzamosan a
pozitivizmus növekvő befolyása az 1850-es évektől kezdve. A
pozitivizmus iránti érdeklődés fokozódása összekapcsolódott a
tudományok egyre nagyobb megbecsülésével a nemtudományos körökben is.
A másik tényező éppen a politikai, ideológiai és emocionális
nacionalizmus növekedése, mely új érveket, új fogalmi készletet kapott
a széles körben megismert darwinizmustól, kivált Herbert Spencer
darwinizmusra építő pozitivista filozófiájától.
A darwinizmus tudományos fogalmakat nyújtott tehát
annak igazolására, hogy a magyar nemzet fölényében van nemzeti
kisebbségeivel, a szlovákokkal, románokkal vagy a ruténokkal szemben,
melyeket a létért folyó harcban a magyaroknál kevésbé sikeres fajoknak
tekintettek. Számos politikai szerző támaszkodott ilyen érvelésre.
Például Beksics Gusztáv publicista, alkotmányjogász, országgyűlési
képviselő, az asszimilációs politikát támogatta, a nemzetiségek
asszimilálását, szemben autonómiájuk kiszélesítéséért folytatott
harcuk elősegítésével. Beksics szerint a magyar faj a nemzeti
kisebbségek fölött áll, mert a magyar faj nem tiszta, hanem több faj
keveréke, nem úgy, mint a nemzeti kisebbségeket alkotó fajok, például
a románok. A magyarok fölényének növelése céljából fontos, hogy
keveredjenek a kevésbé fejlett fajokkal, mert így még inkább
megerősödik a magyar faj, miközben persze a gyenge kisebbségeket
alkotó fajok fokozatosan eltűnnének. Beksics szerint a
Kárpát-medencében élő összes faj érdeke, hogy a magyar fajhoz
asszimilálódjon (Beksics, 1895, 1896). Ez a fajta logika csaknem
automatikusan vezetett a 20. század elején kibontakozott eugenikai
mozgalomhoz Magyarországon.
A biológiai érvelés Magyarországon éppúgy elterjedt
az Osztrák–Magyar Monarchia időszakában, mint a kor számos más európai
országában. A tudomány a nemzeti érzelmek és a nacionalista politikák
intellektuális alapjául szolgált egy olyan országban, ahol a magyar és
nem magyar népesség közötti viszony a politika alapvető ügye volt
(Turda, 2004.).
A tudomány intézményi nacionalizmusa
Jóllehet a tudományt nemzetközi, transznacionális, kozmopolita vagy
éppen univerzális vállalkozásnak szokás tekinteni, alapvető szervezete
jobbára nemzeti keretekben működik, mióta nemzetállamok léteznek. A
társadalmi entitásnak tekintett tudományt akkor tekinthetjük
nacionalistának nemepisztémikus értelemben, ha az állam tudományos
intézményeit deklaráltan csupán azért működteti, hogy saját céljait
szolgálja akár az általa kormányzott nemzet magaskultúrájának
kiszolgálásával, akár a nemzet gazdasági, technológiai fejlesztésének
elősegítésével.
Magyarországon is alapítottak különféle tudományos
intézményeket, melyek elősegítették a harcot az ellen, hogy a
Habsburgok megsértsék a nacionalista alapelvet. A Magyar
Tudományos Akadémia példája jól illusztrálja ezt a jelenséget.
A magyar tudós társaság létrehozását 1825-ben
határozta el az országgyűlés Széchenyi István kezdeményezésére, aki
elköteleződött a modernizált Magyarország konstrukciója mellett.
Jóllehet a tudós társaságot magánadományokból kívánták létrehozni, a
törvény előírta, hogy az alapításhoz szükség van a Habsburg császár
jóváhagyására, aki egyszersmind magyar király is volt.3
A Magyar Tudományos Akadémia egész története során tudós társaság
(learned society) maradt. Holott, a téma reprezentatív művének
szerzője, a történész James McClellan szerint tudós társaságokat
tipikusan sokkal korábban, a 18. század folyamán hoztak létre, míg a
19. században már specializált tudományos társaságokat alapítottak,
amilyen például az 1807-ben Londonban életre hívott Geológiai
Társaság, melynek célja, hogy a kifejezetten geológiával foglalkozó
szakemberek számára biztosítson fórumot, akiket kevéssé érdekelnek a
szép versek vagy, mondjuk, a nyelvészet késhegyre menő vitái. Ezzel
szemben a tudós társaság (learned society), amilyen például a 17.
században létrejött Académie française, nagyon eltérő témaköröket
fedett le, nyelvtudományt, filozófiát, irodalmat, képzőművészetet,
történelmet, orvoslást, mezőgazdaságot, gazdaságtudományt és persze a
tudományt. A Royal Societyhez hasonlóan társadalmi és kulturális
intézmény volt ez a társaság, mely reprezentálta a fennálló uralom, az
ancien régime hatalmát, hatalmasságát. (McClellan, 1985, 3.)
A Magyar Tudományos Akadémia mellett több nemzeti
jellegű intézmény jött létre a reformkor idején, például a Nemzeti
Múzeum (1802) vagy a Nemzeti Színház (1837). A nyugat-európai országok
hasonló intézményei, például a Louvre vagy a Royal Society, az állam
központi hatalmának reprezentációját szolgálták, melyet olykor,
például Napóleon esetén egyetlen személy testesített meg. Ezzel
szemben Magyarországon ezek a nemzeti intézmények éppenséggel a
központi hatalom (ti. a Habsburg-ház) elleni lázadást reprezentálták.
Gellner nacionalista alapelvével teljes összhangban, ezek az
intézmények nálunk a nemzeten kívülről történő kormányzást opponálták,
hangsúlyozva a nemzeti homogenitás szükségességét.
Egyetértve Eric Hobsbawm általános érvelésével,
Magyarországon is az egyik legfontosabb harci terepnek bizonyult a
magyar nyelv használata a magaskultúrában (Hobsbawm, 1997).
Statútumai két célt tűztek az Akadémia elé: a magyar nyelv művelését
és a tudomány népszerűsítését, valamint művelését. Hat osztályba
szerveződött a munka: nyelvészeti, filozófiai, történeti, matematikai,
jogi és természettudományi osztályba. Az osztályszerkezet már
önmagában mutatta az intézmény tudós társaság (learned society)
jellegét. Eredeti szándékai szerint teljes tevékenységét, mely
1831-ben kezdődött, magyar nyelven végezte.
A magyar tudományos nyelv azonban még a
megkonstruálás időszakát élte, annak a nyelvújítási mozgalomnak egyik
ágaként, amely a magyar nyelvet a magaskultúra céljaira is alkalmassá
kívánta tenni. A kémia például megpróbálta az összes idegen kifejezést
újonnan konstruált magyarra cserélni, miközben a konstruálás szabályai
szerzőnként változtak. Még az olyan közönséges nemzetközi kifejezések,
mint ’oxigén’ vagy ’reakció’ is magyar nevet kaptak, és akkor még nem
beszéltünk a komplikáltabb vegyületek neveiről. Az Akadémia a helyes
tudományos nyelv körüli vitáktól volt hangos szinte az egész 19.
század folyamán. A kémikusok közössége a század vége felé jutott arra
a kompromisszumra, amely szerint bizonyos idegen kifejezések, például
’oxigén’, ’oxid’ vagy ’reakció’ megmaradhat, és keverhető sajátos
magyar szavakkal, például ’szén’, ’vegyület’ stb.
|
|
A magyar nyelv ügye fontos szerepet játszott a
nacionalista harcokban. Egyetemen magyar nyelvű kémiai előadást (hogy
a példánál maradjunk) az 1848-as forradalom időszakában tartottak
először. Nendtvich Károly volt az előadó, az Akadémia tagja, a
Polytechnikum tanára. A Polytechnikum 1871-ben egyetemi rangot kapott,
és az akkoriban meghalt Habsburg főhercegről, nádorról, nevezték el
József Műegyetemnek. Nendtvich eredetileg orvosnak tanult, később
természetrajzzal foglalkozott, botanizált, a reformkor kultúráját és
politikáját alakító csoport tagja, tele hazafias szenvedéllyel. Az
1848–49-es forradalom és szabadságharc leverése után a tanítási nyelv
ismét német lett egészen 1860-ig, amikor újra engedélyezték a magyar
nyelv használatát. Nendtvich Károly is elveszítette
állását, ám viszonylag hamar visszatérhetett az egyetemre, alacsonyabb
beosztásban. Nagy utazásokat tett külföldön, még az Egyesült
Államokban is járt, és útikönyvet írt róla. Fontos és sikeres kémiai
tankönyveket írt. Végül visszanyerte professzori állását, sőt a
Műegyetem rektori tisztségét is betöltötte. Idős korában részt vett a
korai antiszemita mozgalmakban, könyvet írt a zsidókérdésről.4
Episztémikus nacionalizmus
Amikor azt vizsgáljuk, miként működik a nacionalista alapelv a
tudomány intézményeiben, ideértve a nyelvet is, a tudományt
szociológiai entitásnak tekintjük, figyelmen kívül hagyva, hogy a
tudomány alapvető funkciója mégiscsak ismeretek előállítása.
Alapkérdés tehát, hogy maga a termék, a tudományos ismeret, lehet-e
nacionalista a nacionalista alapelv értelmében. Más szavakkal: képes-e
a tudományos ismeret elősegíteni a homogén nemzet létrehozásának
célját, ahelyett, hogy összemberi célokat szolgálna, ahogy az
univerzalizmus normája megkövetelné.
A magyar tudományban meghatározó jelentőségű
irányzatként volt jelen a természetrajzi szemlélet egészen az 1920-as
évekig, nem mintha alternatívája, az univerzalisztikus
természetfilozófiai megközelítés teljes mértékben hiányzott volna.
Természetfilozófián ebben az összefüggésben nem a német romantika
Naturphilosophie-ja értendő, hanem az arisztotelészi hagyomány,
mely a jelenségeket első elvekből kívánja megmagyarázni evidenciák és
logikai eszközök segítségével. A tudománytörténeti és
tudományfilozófiai irodalom főleg ezt a hagyományt, illetve ennek
kiemelkedő példáit elemzi, Kepler, Galilei, Newton,
Maxwell, Einstein és társaik esetét, életművét. Az elméletekhez
vonzódó történeti szakirodalom kevesebb figyelmet szentelt a
természetrajznak, ámbár Michel Foucault filozófiájában és az
evolúcióval foglalkozó hatalmasra növekedett szakirodalomban növekvő
érdeklődés figyelhető meg a természetrajz története iránt (Foucault,
2000).5 A természetrajz nem törekszik
demonstratív igazságok felmutatására, inkább leírja a természetet,
tárgyakat gyűjt, növényeket, állatokat, ásványokat, ezeket képeken
ábrázolja, feltérképezi lelőhelyüket, katalogizálja őket, rendszereket
hoz létre a tárgyak elrendezésére, és a rendszerekről némelykor azt
gondolja, hogy Isten adta őket, némelykor, hogy a természet, némelykor
pedig, hogy csupán az ember praktikus gondolkodása.
Kevés kivételtől eltekintve külön világban élnek a
természetfilozófiai és a természetrajzi hagyományt kutatók: valaki
vagy a természetrajzi megközelítés történetét kutatja, vagy a
természetfilozófiáét, és csak ritkán mindkettőét. A kivételek közé
tartozik a Harvard Egyetem fizikatörténésze, Peter Galison, aki a két
hagyomány összefüggését tanulmányozza. Galison szerint „a tudományon
belül hasadás volt a fizikai világ absztrakt, redukcionista
megközelítése és természetrajzi megközelítése között, amit Goethetől
Maxweillig a szerzők morfológiai tudományoknak neveztek.” Galison
hozzáfűzi, hogy az absztrakt tudomány egyoldalúságával szemben
találunk egy másik kutatási ideált, melyet a morfológiai tudományok
testesítenek meg.” (Galison, 1997, 75.) Galison észrevette, hogy
szoros kapcsolat alakult ki a természetrajz és a művészet között:
„festők és költők próbáltak megragadni olyan jelenségeket, mint a
vihar ereje, az erdők, sziklák és vízesések hatalmassága. A művészek
és tudósok felfigyeltek arra a feszültségre, mely a
természetfilozófusok által felkínált racionalizáló, törvényeken
alapuló természetkép és a korszakuk művészei által nyújtott
redukálhatatlan, gyakran spirituális természeti aspektusok között
keletkezett.” (Galison, 1997, 75.)
A magyar kutatók nemigen törekedtek arra, hogy új
rendszert alkossanak kedvelt morfológiai tudományukban, amilyen
például a botanika és a zoológia, sőt arra sem, hogy saját nézeteket
alkossanak olyan ügyekről, mint hogy az általuk tanulmányozott fajok
állandóak-e vagy átalakulnak. Ehelyett inkább gyűjtötték, leírták,
elnevezték és ábrázolták a Magyarországon fellelhető növényeket vagy
állatokat. Kitaibel Pál, Frivaldszky Imre és a többiek büszkék voltak
gyűjteményükre. Ugyanez mondható a magyar geológusokról,
geográfusokról és minerológusokról. A természetrajzi szemlélet
eredményezte, hogy a kémia területén a 19. században és még a 20.
század elején is az analitika uralkodott, háttérbe szorítva az akkori
kémia frontális területét, a szerves kémiát, és az éppen kialakuló,
ígéretes fizikai kémiát. Az ásványok és főként ásványvizek, illetve
mezőgazdasági termékek ragadták meg az olyan professzorok érdeklődését
is, mint Nendtvich Károly, aki a természetbúvárokra jellemzően
botanizált, és a különféle magyarországi szeneket elemezte. Than
Károly, Lengyel Béla és Ilosvay Lajos, a 19. század végének
emblematikus kémikusai mind kiváló analitikusok voltak. A kémia tehát
a biológiához hasonló irányultságot mutatott: természetrajzi
szemléletet. Ráadásul az említett tudósok közül többen vonzódtak a
festészethez, rajzoláshoz vagy költészethez, példázva Galison imént
idézett jellemzését.
A korszak episztémikus nacionalizmusa a tudósok
kutatási témaválasztásában rejlett: többnyire Magyarországról és nem a
nagyvilágról akartak leírást adni, és többnyire nem univerzális
természeti törvényeket kerestek, hanem a helyi viszonyokra vonatkozó
ismereteket gyűjtöttek.
A magyar tudomány jellemzése kiterjeszthető a
fizikára is, az univerzalisztikus igénnyel fellépő természetfilozófia
modern megtestesítőjére. Eötvös Loránd, aki vitán felül a korszak
vezető magyar fizikusának számított, szintén kitűnő rajzoló volt.
Verseket is írt, és szenvedélyes fotográfussá is vált. A
természetbúvárokra jellemző ízlése és szokásai Eötvöst egyáltalán nem
akadályozták a fizika művelésében. 1890 után alapvető
publikációi jelentek meg a gravitációról, a newtoni mechanika egyik
központi témájáról. Kifejlesztette különlegesen érzékeny torziós
ingáját, mellyel minden korábbi módszert messze meghaladó pontossággal
tudta tanulmányozni a gravitációt. Ezzel az eszközzel hihetetlen
precizitással mérte ki a tehetetlen és súlyos tömeg ekvivalenciáját, a
newtoni és einsteini fizika egyik alapvető posztulátumát.6
Fizikai állítás aligha lehet ennél univerzálisabb: érvényességét a
fizika térbeli és időbeli megszorítás nélkül állítja. A tehetetlen és
súlyos tömeg ekvivalenciája mind a newtoni, mind az einsteini fizika
szerint fennáll az egész univerzumban, minden bolygón, minden
országban, nem függ a politikától, lokalitástól, a nemzetek
függetlenségétől vallástól vagy más társadalmi, kulturális tényezőtől.
Eötvös célja azonban nem csupán az volt, hogy
elvégezzen egy különlegesen pontos mérést, mely megerősíthet valamely
jól ismert és általánosan elfogadott törvényt. Műszere annyira
érzékeny volt a gravitáció egész csekély változásaira, hogy
alkalmasnak bizonyult a föld felszíne alatti geológiai rétegek
vizsgálatára is, illetve a rétegek által okozott kicsiny gravitációs
változások kimutatására. Azaz a torziós inga segítségével ki lehetett
terjeszteni a természetrajzi leírást és feltérképezést a természet
szabad szemmel nem látható részére, hasonlóan a mikroszkóphoz vagy a
távcsőhöz.
Eötvös Loránd, akkor a Magyar Tudományos Akadémia
elnöke, azt mondta az ingáról: „Egyszerű, mint a Hamlet fuvolája, csak
játszani kell tudni rajta, és miként abból a zenész gyönyörködtető
változatokat tud kicsalni, úgy ebből a fizikus, a maga nem kisebb
gyönyörűségére, kiolvashatja a nehézségnek legfinomabb változásait.”
Majd így folytatta: „Eljárásommal bármely helyen, a hol eszközömet
felállíthatom, meg tudom határozni, hogy merre, és czentiméterenként
mennyivel változik a nehézség.” (Eötvös, 1901)
Elnöki előadásának végén pontosan a Galison által
jellemzett képszerű, költői stílust alkalmazó retorikával magyarázta
el, milyen motívumok vezérelték kutatásait: „Itt lábaink alatt terjed
el, hegyek koszorújával övezve, az Alföld rónasága. A nehézség
lesimítván, kedve szerint formálta felületét. Vajjon milyen alakot
adott neki? Micsoda hegyeket temetett el és mélységeket töltött ki
lazább anyaggal, a míg létrejött ez az aranykalásztermő, a magyar
nemzetet éltető róna? A míg rajta járok, a míg kenyerét eszem: erre
szeretnék még megfelelni”. (Eötvös, 1901)
Eötvös tehát össze akarta kapcsolni a
természetrajzi megközelítést a természetfilozófiaival. Nacionalista
célt követett: a magyar föld felszíne alatt rejtőző magyar ásványkincs
feltérképezésének célját, ámde precíz mérése univerzális jelentőségre
is szert tett.
Néhány következtetés
A 19. századi magyar tudomány körülbelül az első világháborúig
nacionalista vonásokat mutatott. A nacionalista karakter hozzájárult a
független nemzetállam megépítéséhez, továbbá tükrözte, illeszkedett és
befolyásolta a korszak politikai állapotait és magaskultúráját. Az
Osztrák–Magyar Monarchia kulturális termékenysége kiterjedt a
természettudományokra is. A Monarchia mindkét oldalán számos jelentős
tudományos eredményt értek el, és mindkét oldalon számos nagy
befolyást gyakoroló tudós működött. Ám Ausztria és Magyarország,
politikai helyzete messze nem volt szimmetrikus. Ez az aszimmetria
volt a 18. század végétől erősödő magyar nacionalizmus egyik forrása,
a másik a nemzeti kisebbségek ügye. A nacionalizmus a magyar kultúra,
irodalom, zene, festészet és a tudomány meghatározó jellegzetességévé
vált. Az osztrák univerzalizmussal összevetve a magyar tudományos
gondolkodás lokálisnak, gyakorlatiasnak és történeti jellegűnek
látszik.
Kulcszavak: nemzet és tudomány, episztémikus nacionalizmus,
természetrajz, kémiatörténet, Nendtvich Károly, Eötvös Loránd,
darwinizmus, Magyar Tudományos Akadémia
IRODALOM
Beksics Gusztáv (1895): A román kérdés és
a fajok harca Európában és és Magyarországon. Athenaeum, Budapest
Beksics Gusztáv (1896): A magyar faj terjeszkedése és nemzeti
konszolidácziónk különös tekintettel a mezőgazdaságra,
birtokviszonyokra és a népesedésre. Athenaeum, Budapest
Eötvös Loránd (1901): A Föld alakjának
kérdése. Kivonat Br. Eötvös L. elnöki beszédéből, melylyel a M. Tud.
Akadémia ünnepi közülését 1901. május 12-ikén megnyitotta.
Természettudományi Közlöny. 33, 321–328.
http://mek.oszk.hu/03200/03286/html/eotvos1/foldalak.html
Eötvös Loránd (1890): Über die Anziehung der Erde auf verschiedene
Substanzen. Mathematische und Naturwissenschaftliche Berichte aus
Ungarn. 8. 65–68.
Eötvös Loránd – Pekár D. – Fekete E.
(1922): Beiträge zum Gesetze der Proportionalität von Trägheit und
Gravität. Annalen der Physik. 68. 11–66.
Foucault, Michel (2000): A szavak és a
dolgok: A társadalomtudományok archeológiája. (ford. Romhányi Török
Gábor) Osiris, Budapest
Galison, Peter (1997): Image and Logic: A
Material Culture of Microphysics. The University of Chicago Press,
Chicago
Gellner, Ernest (1996): Nations and
Nationalism. Blackwell. Publishing Ltd., Oxford–Cambridge, USA.
Hobsbawm, Eric J. (1997): A nacionalizmus
kétszáz éve. (ford. Baráth Katalin) Maecenas, Budapest
McClellan, James (1985): Science
Reorganized. Columbia Univ. Press, New York
Merton, Robert (1973): The Normative
Structure of Science. In: Merton, Robert: The Sociology of Science:
Theoretical and Empirical Investigations. University of Chicago Press,
Chicago, 267–278.
Palló Gábor (2009): Darwin utazása
Magyarországon. Magyar Tudomány. 6, 714–726.
Plamenatz, John (1976): Two Types of
Nationalism. In: Kamenka, Eugene: Nationalism. The Nature and
Evolution of an Idea. Edward Arnold Ltd., London, 23–36.
R. Várkonyi Ágnes (1975): A Magyar
Tudományos Akadémia megalakítása 1825–1831. In: Pach Zsigmond Pál
(szerk.): A Magyar Tudományos Akadémia másfél évszázada 1825–1975.
Akadémiai, Budapest
Szabadváry Ferenc – Szőkefalvi-Nagy Zoltán
(1972): A kémia története Magyarországon. Akadémiai, Budapest
Turda, Marius (2004): The Idea of National
Superiority in Central Europe, 1880–1918. The Edwin Mellen Press,
Lewinston, Quinston
LÁBJEGYZETEK
* A 2009 júliusában
Budapesten tartott tudománytörténeti világkongresszus (23rd
International Congress on the History of Science and Technology) egyik
szekciójában Science and Political Context címmel az Osztrák–Magyar
Monarchia tudományos gondolkodásának stílusait vizsgálták. Az írás az
itt elhangzott előadás publikálásra szánt szövegének fordítása.
<
1 Jobb híján
’közértelmiséginek’ neveztem azt a csoportot, melyet angolul ’public
intellectual’-nak szokás hívni. Azokat az értelmiségieket hívják így,
akik rendszeresen hallatják hangjukat a széles közönséget
foglalkoztató vagy érintő ügyekben.
<
2 Darwin magyarországi
recepciójára vonatkozó adatok és hivatkozások korábbi tanulmányomban
találhatók (Palló, 2009).
<
3 Az MTA
keletkezéstörténetét l.: R. Várkonyi, 1975. 9–28.
<
4 Nem készült
terjedelmesebb életrajz Nendtvich Károlyról, de néhány könyvben
felbukkan a neve. Lásd pl. Szabadváry – Szőkefalvi-Nagy, 1972,
201–203.
<
5 A természetrajz latin
megfelelője: ’historia naturalis’, angolul: ’natural history’. Ennek
ellenére magyarra természetrajznak, nem természettörténetnek szokás
fordítani, hogy megkülönböztessük a természet múltjával (például
földtörténet) foglalkozó tudományterületektől. Az ezzel foglalkozó
szakembereket természetbúvár és hasonló kifejezésekkel fordítjuk
’naturalista’ helyett, holott az angol ’naturalist’-nek utóbbi jobban
megfelelne, ámde ez utóbbival többnyire bizonyos művészeti és szellemi
irányzatokat illetnek leírást.
<
6 Mérések hosszú sorozata
indult (Eötvös, 1890), egyre javuló technikával, amint Eötvös és
asszisztensei is beszámoltak róla (nem számítva a kiterjedt másodlagos
irodalmat) az Eötvös halála után megjelent tanulmányban: Eötvös et
al., 1922.
<
|
|