1. Bevezetés
Minden bizonnyal a kor társadalmi és gazdasági szemlélete erősen
befolyásolta, hogy A fajok eredeté-ből a XIX. századi köztudatba
leginkább a verseny, az erősebb győzelme, a fogak és karmok világa
jutott el. Charles Darwin, aki briliáns megfigyelő és igen alapos
ember volt, néhányszor ugyan megemlít mutualista kapcsolatokat is A
fajok eredeté-ben, de kétségtelen, hogy maga is kevés figyelmet
fordít a kölcsönösen előnyös kapcsolatok evolúciós magyarázatára. A
tizenkét évvel később íródott Az ember származása és a nemi
kiválasztás című művének azonban már egyik központi gondolata az
emberek közötti kooperáció, és annak evolúciós jelentősége. E könyv
megjelenése óta is kis híján százötven év telt el, és egyre
valószínűbb, hogy az ember evolúciójának valóban egyik alapvető
fontosságú mozzanata a nagyfokú és kiterjedt együttműködési készség,
önzetlenségre való hajlam.
Míg az állatvilágban együttműködés, önzetlenség
elsősorban a közel rokon egyedek között valósul meg, az embernél ez a
viselkedés sokkal szélesebb körű. A társas vadászat, a megszerzett
javak szétosztása, a bajba jutottak, betegek segítése, az ellenséges
csoportokkal szembeni együttes fellépés valamennyi természeti népre
jellemző. Az ember, a közhiedelemmel ellentétben, egy rendkívül
önzetlen, együttműködő lény.
De hogyan egyeztethető ez össze a természetes
szelekcióval? A cikkben röviden azokat a megfigyeléseket, kísérleteket
igyekeztem összefoglalni, melyek alapján az emberi kooperáció eredetét
és evolúciós stabilitását magyarázni lehet.
2. Kísérletek I.
Az ultimátumjáték többféleképp
Az emberi együttműködés jellegzetességeit kísérletileg úgy vizsgálják,
hogy a kísérleti alanyokat kontrollált körülmények között helyezik
egyszerű, de rafináltan kidolgozott döntési helyzetekbe.
Az ultimátumjátékban például az ember önzetlen
viselkedése könnyen tetten érhető. A játékvezető egy előre
meghatározott összeget, mondjuk 100 pénzegységet (PE) ajánl fel az 1.
játékosnak. Az 1. játékos saját belátása szerint eldönti, hogy a 100
PE-ből mennyit szán a 2. játékosnak és mennyit tart meg magának. A 2.
játékos két dolgot tehet, vagy elfogadja a felajánlott összeget vagy
elutasítja a felajánlást. Ez utóbbi esetben azonban egyik játékos sem
kap semmit. Az 1. játékos számára nyilván a legnagyobb hasznot hozó
stratégia, ha a 2. játékosnak az elképzelhető legkisebb részt, mondjuk
1 PE-t ajánl fel, s magánál tartja a 99 PE-t. A 2. játékosnak viszont
bármilyen kicsi összeget érdemes elfogadnia, hiszen az elutasítással
nem jut semmilyen nyereséghez. Úgy is mondhatnánk, hogy ez a
viselkedés az ésszerű. Érdekes módon a kísérletben az emberek
egyáltalán nem így viselkednek. E kísérletet nagyon sokszor, egymástól
igen távoli kultúrákban, fejlett és törzsi társadalmakban is
elvégezték, és bár vannak kulturális különbségek, a következő
általános eredményre jutottak: Az 1. játékos legtöbbször az összeg
több mint 30%-át felajánlja a 2. játékosnak, de nem ritka az összeg
50–50%-os felosztása sem. Ugyanakkor a 2. játékos általában elutasítja
a 20–25%-nál kisebb felajánlásokat. Nem fogadja el a nagyon önző
viselkedést, bár ezzel magának is kárt okoz. Meglepetésünket talán
fokozza, hogy csimpánzok hasonló kísérleti helyzetben racionálisan
viselkednek, mindkét fél a lehető legnagyobb haszonra törekszik.
Az ultimátumjátéknak számos további módosított
formája ismert. Vizsgáltak olyan elrendezést, ahol a kísérleti
személyek a játékot többször játszották, de két résztvevő csak egyszer
került kapcsolatba egymással. Kimutatták, hogy egy elutasított
felajánlás után az elutasítottak a következő körben átlagosan 7%-kal
növelik felajánlásukat, azaz az elutasítás ilyenkor egy önzetlen
büntetés, mely növeli az az 1. szerepkörben lévő játékosok későbbi
önzetlenségét.
Az ultimátumjáték egy másik változatában egy
harmadik, a játékban nem résztvevő személynek lehetősége van az 1.
játékostól levonni nyereséget, úgyhogy ez egyben a 3. játékosnak is
költséges. (Például minden 1 PE költség a 3. játékosnál 3 PE levonást
jelent az 1. játékosnak.) Természetesen, ha a 3. játékos nem bünteti
az 1. játékost, akkor a számára előzőleg kiutalt pénz az övé marad.
Nem racionális tehát büntetni, a 3. játékos szerepében lévő személyek
mégis büntetnek, mégpedig úgy, hogy az 1. és a 2. játékos nagyjából
azonos nyereséghez jusson. Talán kevésbé meglepő, bár mondandónk
szempontjából nem mellékes, hogy abban az esetben ha a résztevevőket
(bár névtelenül játszottak) azonos közösségből (faluból) választották
ki, akkor lényegesen nagyobb volt az 1. játékosok által felajánlott
összeg, mint amikor a partnerek tudottan a szomszéd faluból
származtak.
A kísérletekből azt a tapasztalatot vonhatjuk le, hogy az emberben
általános belső késztetés van az önzetlenségre (1. játékos
viselkedése), s elutasítja, bünteti azokat, akikben ez a késztetés nem
működik kellőképpen (2., ill. 3. játékos viselkedése). Az
önzetlenségre való hajlam attól is függ, hogy a résztvevők egy
csoportba tartoznak-e vagy sem.
Nem világos azonban, hogy milyen evolúciós
folyamatok alakították ki ezt a viselkedésmintázatot. Az ultimátum
játékban megfigyelt önzetlen viselkedés oka gyaníthatóan az, hogy az
evolúció során az ember psziché a kísérleti helyzettől alapvetően
eltérő helyzetekhez alkalmazkodott. Míg ott valós körülmények között
az önzetlen viselkedés optimális, addig a bemutatott kísérletekben nem
az. A magyarázatra később visszatérünk, most egy újabb, az emberi
önzetlenséget befolyásoló tényezőre mutatunk rá.
3. Kísérletek II.
Valaki néz, jó leszek!
Az ultimátum játék egy változatában, melyet diktátor játéknak nevezünk
a 2. játékosnak nincs lehetősége a felajánlás visszautasítására. (Egy
teljesen racionális 1. játékos ekkor nem adna semmit a 2. játékosnak.
A kísérletben az emberek persze nem ennyire önzőek.) A kísérletben az
1. játékosnak a számítógépen keresztül kellett felajánlásokat tenni a
2. játékos felé. A 2. játékos valójában nem is létezett, a kutatók
csupán a felajánló viselkedését akarták tanulmányozni. Az egyik
beállításban egyszínű háttér volt a képernyőn, a
másik beállításban egy emberi szempár is látható volt. Annak ellenére,
hogy a kísérleti alanyok pontosan tudták, hogy nem valódi szempár nézi
őket, mégis lényegesen adakozóbbak voltak, ha a monitoron valaki
„figyelte” őket. Hasonló eredményre vezettek azok a kísérletek, ahol
egy becsületkasszás italautomatára helyeztek ki szemeket, illetve
virágokat (1. ábra). A befolyt összeg
közel háromszor nagyobb volt a szempárral ellátott automaták esetén! A
szempár jelenléte kiváltja a „valaki néz”-érzést, ez eredményezi az
adakozó viselkedést.
Mivel egy valódi emberi közösségben az önzetlen
(vagy önző) viselkedést a többiek figyelik és számon tartják, a
figyelő tekintet önzetlen viselkedésre ösztönöz. Ennek oka, hogy az
önzőket büntetik (lásd az ultimátumjátékkal végzett kísérletek)
illetve, hogy az önzetlen (önző) viselkedés később előnyös (hátrányos)
lehet, ha az általunk mutatott önzetlenség felénk irányuló önzetlen
segítséget vált ki a többiekből. A köztudottan önzetlen embereket
hajlamosabbak társaik segíteni, mint a kevésbé önzetleneket. A múlt
század 90-es éveinek végén matematikai modellek ezt a feltevést
megerősítették. Kísérletileg Claus Wedekind és Manfred Milinski
igazolta először az ezredfordulón. Az önként jelentkező egyetemisták
tízfős csoportokban játszottak. Ebben az úgynevezett közvetett
kölcsönösségi játékban a játékvezető véletlenszerűen kiválaszt egy
játékost, aki támogató szerepkörben lesz. A játékvezető egy másik
játékost is kiválaszt, akit a támogató támogathat, ha akar. A játék
kezdetén mindenki 7 PE induló tőkét kapott. A támogató 1 PE-t
ajánlhatott fel a támogatottnak, mely a támogatottnak 4 PE nyereséget
jelentett, s nyilván 1 PE költséget jelentett a támogatónak. Azonban a
támogató megtagadhatta a támogatást. A játékosokat személy szerint
beazonosítani nem lehetett, azt viszont mindenki tudta, hogy a
sorszámmal jelölt társak korábban mikor és kivel szemben voltak
adakozók. A játék során mindenki többször került támogató és
támogatott szerepkörbe, de az soha nem fordult elő, hogy egy
támogató-támogatott pár később fordított szerepkörben újra
találkozzon. A kísérletből egyértelműen kimutatható volt, hogy az
adakozó önzetlen egyedeket sokkal szívesebben támogatták a többiek,
mint az önzőket. Az adakozó viselkedés hosszú távon előnyös, hiszen a
befektetett támogatást mások önzetlenül jutalmazták. A te segítettél
másokon, én ezért most segíteni foglak téged elv fenntartja ezt a
közvetett önzetlen viselkedést.
4. Az együttműködés csapdája:
a közlegelők dilemmája
Az együttműködés fenntartásának problémáját ragadja meg Garrett Hardin
híres „közlegelők tragédiája”-modellje. A modellhez a következő
történetet társíthatjuk: a falu legelőjén a gazdák szabadon
legeltetnek. Legyen a faluban 100 gazda, s mindnek legyen 1 tehene. A
legelő 100 tehenet vígan eltart, így minden gazda naponta 20 liter
tejet tud lefejni. Azaz a legelő naponta 100*20=2000 liter tejet
szolgáltat. Az egyik gazdának egy este nagyszerű ötlete támad: vesz
még egy tehenet, s azt is kicsapja a legelőre. Így a 2000 liter
megtermelhető tej már 101 tehén között fog megoszlani, tehát egy tehén
naponta 19,8 liter tejet fog adni. Nem nagy veszteség a többieknek,
ezzel szemben a két tehénnel rendelkező gazdának 39,6 liter tej fog
jutni! Ezért előbb vagy utóbb a többiek is kihajtanak még egy tehenet
a legelőre. Így a 2000 liter tejet 200 tehén adja, azaz tehenenként 10
liter tej, s gazdánként 20 liter a hozam, ahogy a történet kezdetén is
volt. S ezzel nem szűnt meg a csapdahelyzet, hiszen aki ezek után egy
harmadik tehenet is kihajt a legelőre, az 29, 85 liter tejet tud
fejni, míg a többiek csak 19,9 litert. És ez így megy (menne)
mindaddig, míg a tehenek éhen nem hallnak, s eközben tönkre nem teszik
teljesen a legelőt.
Hasonló módon a klímaváltozás megakadályozásáért
tett lépések (például a CO2-kibocsátás mérséklése) is tipikusan egy
közlegelők dilemmája helyzetnek felel meg, vagy a tengerek
túlhalászásának kérdése is egy ilyen probléma. Az ilyen helyzetekben
általában igaz, hogy a felek együttműködő (kevésbé mohó) viselkedése
minden érintett számára (többé-kevésbé) egyenlően szétosztható hasznot
hoz, s ezért egy kevésbé együttműködő egyed (vagy ország) előnyhöz jut
a többiekhez képest. Mégis hogyan akadályozzuk meg, hogy az önző
viselkedés felülkerekedjék?
5. Kísérletek III.: A „közlegelők dilemmája” játék, és a potyázók
büntetése
A kísérleti személyeket csoportokra osztják. A játék kezdetén mindenki
azonos mennyiségű pénzegységet kap a kísérlet vezetőjétől. A kapott
pénzből a csoport bármelyik tagja tetszőleges mennyiségű pénzt
fektethet be egy közös alapba, illetve tarthat meg magának. A közös
befektetés valamilyen hasznot hoz, melyet egyenlően osztanak szét a
résztvevők között. Legyen például négy személy egy csoportban, és
mindenki kapjon 20 PE-t a kezdéshez. Tegyük fel, hogy minden
befektetett pénzegység 0,4 pénzegység hasznot hoz mindenkinek. Ha
mindenki befekteti a pénzét, akkor a nyereség 80×0,4=32 PE lesz. Tehát
a felek jobban járnak, mint ha mind megtartanák a 20 PE-t. Ha azonban
csak hárman fektetnek be, akkor egyaránt 60×0,4=24 PE-hez jutnak, míg
a potyázó negyedik tag, mely egyetlen fillért sem fektet be 20+24=44
PE nyereségre tesz szert. Ha minden résztvevő a saját nyereségét
maximalizálni szeretné, akkor senki sem fog a közösbe tenni, s
nyereségük csupán 20 PE lesz, szemben a 32 PE-vel, amit együttműködve
el tudtak volna érni. A kísérleti személyek általában nem tudják,
kivel kerültek egy csoportba, nem látják egymást. A többiek
befektetési hajlandóságát nem ismerve egymástól függetlenül döntenek.
Ezt követően azonban már tudják, hogy a többiek mekkora befektetést
vállaltak és ki-ki milyen nyereséget könyvelhet el. Számos vizsgálat
alapján megállapítható, hogy ebben a kísérleti beállításban, kezdetben
viszonylag nagy összeget fektetnek be a játékosok, ám ha többször is
játszanak, (akár úgy, hogy a csoport tagjai nem változnak, akár úgy,
hogy minden körben új játékosokkal kerülnek egy csoportba), a
befektetési hajlandóság folyamatosan csökken. 8–10 kör után már
gyakorlatilag senki sem fog befektetni. Az együttműködés megszűnik.
A kísérleti beállítás módosításának egyik
lehetősége, hogy a befektetések és a nyereségek ismerete után
lehetőség van arra, hogy az egy csoportban játszó egyedek büntessék
egymást. Például úgy, hogy minden egyes büntetésül felajánlott
pénzegység három pénzegység levonást jelent a büntetett társ számára.
Mivel a büntetést vállalni költséges, azok, akik nem büntetnek, jobban
járnak, mint a büntetők. Így azonban egy újabb, hasonló dilemmába
ütközünk. Megakadályozható-e
|
|
így a potyázók elterjedése, hiszen (vélhetnénk
jogosan) senki sem fogja vállalni a büntetést? A kísérletek tanulsága
alapján azonban nem ez történik. A potyázókat bizony határozottan
büntetik a többiek, s minél arcátlanabbul próbálja valaki a többieket
kihasználni, annál szigorúbb büntetésben részesítik. A büntetés
eredménye természetesen, hogy a potyázók a korábbiakkal ellentétben
kevés pénzhez fognak jutni. Ezt fölismerve igen gyorsan elkezdenek
együttműködni, s úgy tíz kör után már a játékosok számára kiosztott
összeg csaknem 100%-át a közösben helyezik el. Mivel a résztvevők
együttműködnek, büntetésre ettől kezdve alig-alig van szükség.
E két kísérlet alapján újra fontos észrevételeket
tehetünk. Az első észrevétel, hogy a játékban résztvevők kezdetben
viszonylag nagy, 40–60%-os befektetést vállaltak, annak ellenére, hogy
pontosan megértették a játékban rejlő csapdahelyzetet. Azaz nemcsak az
ultimátumjátékban, hanem ennek a kísérleti beállításnak az alapján is
gyanítható, hogy az emberben van valamilyen hajlam vagy késztetés az
együttműködésre. Továbbá, a résztvevők vállalják a büntetés költségét,
pedig a potyázók büntetése sem optimális viselkedés.
Ernst Fehr és Simon Gächter azt a kérdést kívánták
megvizsgálni, hogy a kísérleti személyek hajlandóak-e büntetni akkor
is, ha ez számukra később sem hoz semmilyen közvetlen nyereséget. A
kísérleti személyek kis csoportokban játszották a közlegelők dilemmája
játékot. De minden kör után új csoportok alakultak, és ugyanazzal a
játékossal senki sem találkozott kétszer. A játékosok a befektetést
követően látták a csoport többi tagjának befektetését és
nyereségét is. Ez után lehetőség volt arra, hogy büntessék
játékostársaikat. A játékosok bár tudták, hogy a játék során az
általuk büntetett játékossal többé nem fognak együtt játszani, mégis
büntettek. A büntetés hatására a potyázók növelték befektetésüket, így
az együttműködés tartósan igen magas szinten maradt (2.
ábra). A szerzők e büntetési viselkedést önzetlen büntetésnek
nevezték el, hiszen ez a büntetők számára költséges cselekedet, és
hatására egy potyázó megregulázásával mások jutnak előnyhöz.
A kísérleteket követően a résztvevőkkel tesztet töltettek ki, hogy
kiderítsék, milyen érzéseket vált ki a potyázó játékos az
együttműködőkben. Egyértelműen kiderült, hogy a potyázók heves negatív
érzéseket váltanak ki belőlük. Ez az a harag, mely működésbe lépteti a
büntetést. A kísérlet értelmezése heves vitát váltott ki szakmai
körökben. Sokan érveltek úgy, hogy a kísérleti beállítás
természetellenes, mivel az ember evolúciós története során viszonylag
stabil csoportokban élt, ahol a büntetett társ viselkedése később
nyereséget hozhat a büntetőnek. Éppen ezért, az önzők felé irányuló
negatív érzelem a természetes helyzetben közvetlen büntetés
kiváltására alakult ki.
Az a gyanúm, hogy a kritikusoknak igazuk van,
mindenesetre a kísérlet igen fontos tanulsága, hogy az önzőkkel
szembeni negatív érzelem automatikusan működésbe lép, s a harag
büntetésre késztet, még akkor is, ha ez a viselkedés nem racionális az
adott kísérleti helyzetben!
6. Kísérletek IV.: A büntetés jutalma,
a csalódott undora
Néhány éve egy svájci kutatócsoport olyan kísérletsorozatot hajtott
végre, ahol a büntetés közben a büntető egyed agyterületeinek
aktivitását is mérték. Két játékos (A és B) egymást nem látva és nem
ismerve játszották a következő, úgynevezett bizalomjátékot: Kezdetben
mindketten kaptak 10 PE-t. Először A játékos léphet akcióba. Ha
megbízik B-ben, akkor átadja neki a 10 PE-t, amit a játékvezető
megnégyszerez. Így B játékosnál 10 +40=50 PE lesz. Ezek után B
dönthet, hogy a felét visszaadja A-nak (együttműködő) vagy megtartja
magának az egészet (önző). Ha A nem bízik meg B-ben, akkor megtartja a
10 PE-t magának, és ugyanezt a nyereséget kapja B is. Az A szerepben
lévő játékosok döntő többsége átadta B-nek a 10 PE-t, tehát megbíztak
B-ben. A B szerepben lévők azonban nem voltak minden esetben
együttműködőek, úgy hét esetből négyszer megtartották maguknak az 50
PE-t. A-nak, akinek az agytevékenységét B döntését követően
tomográffal vizsgálták, lehetősége volt az önző B-t büntetni. A
kísérletben többféle büntetési módot is kipróbáltak: volt olyan
beállítás, hogy a büntetés költséges volt az A számára, más esetekben
a büntetés költségmentes volt, és volt olyan kísérleti elrendezés is,
ahol a büntetés csak szimbolikus volt, A csak azt tudta jelezni, hogy
mennyire büntetné B-t, ha tehetné. Kimutatták, hogy valódi büntetés
esetén a büntető egy jól körülhatárolt agyterülete, a striatum elülső
része aktiválódott . A neurobiológusok tapasztalatai szerint ez az
agyi terület akkor lép működésbe, ha olyan döntést hozunk vagy
cselekvést hajtunk végre, melynek eredményeként jutalmat várunk, azaz
a striatum egyfajta „jutalomközpont”.
Egy amerikai kutatócsoport az ultimátumjátékot
játszó 2. játékos helyzetében lévők agytevékenységét mérte. Alapvetően
arra voltak kíváncsiak, hogy milyen agytevékenységbeli különbségek
figyelhetők meg, ha a felajánlott összeg a játékos számára elfogadható
volt, illetve, ha nem volt elfogadható. Kiderült, hogy ez utóbbi
esetben a bilaterális anterior insula aktivitása megnő, minél kisebb a
felajánlott összeg, annál jobban. Ez az a központ, amely a negatív
érzelmi állapot, a düh és az undor esetében automatikusan
aktivizálódik.
Tudott továbbá, hogy a szerotonin- és az
oxitocinszint alapvetően befolyásolja a kooperációs játékokban a
résztvevők viselkedését. A részletekre most hely hiányában nem térek
ki.
Megkockáztathatjuk tehát az állítást: az
együttműködésnek és az önző egyedek büntetésének van genetikai alapja
is, a szükséges cselekvéssorozatokat az agyi hormonális és jutalmazó
rendszer működteti.
7. Az erős kölcsönösség hipotézise
Foglaljuk össze, hogy a kísérletek milyen általános viselkedési
szabállyal magyarázhatók, és próbáljunk választ adni arra, hogy az
evolúció során hogyan tudott ez a viselkedésmintázat elterjedni.
Megállapíthatjuk, hogy
1.) az emberek többsége egy új helyzetben kezdetben
együttműködést kezdeményez, még akkor is, ha az önző viselkedés lenne
az optimális viselkedés;
2.) az emberek többsége saját költségén bünteti
azokat, akik nem eléggé együttműködőek;
3.) az emberek többsége ügyel arra, hogy
önzetlennek mutatkozzon mások előtt.
Ennek alapján fogalmazta meg Herbert Gintis az erős kölcsönösség
hipotézisét: erős kölcsönösség viselkedés mintázatát követi az az
egyed, akiben hajlam van az együttműködésre, és bünteti azokat, akik
az együttműködési hajlam normáját nem követik, még akkor is, ha ezzel
a büntetéssel egy soha meg nem térülő költséget vállal.
A Gintis által javasolt viselkedés összhangban van
a kísérleti eredményekkel, azonban látszólag ellentmondásban van a
darwini elvvel. A természetes szelekció következménye, hogy azok a
viselkedésmintázatok rögzülnek, melyek az adott körülmények között
hordozójának a lehető legnagyobb rátermettséget (túlélési esélyt
és/vagy szaporodási sikert) biztosítják. Ennek alapján az erős
kölcsönösséget folytató stratégia előbb-utóbb ki kéne szoruljon,
hiszen akik nem vállalják a büntetés költségét, nagyobb rátermettségre
tesznek szert, mint az erős kölcsönösséget követők. A nem büntető
együttműködőket pedig egyszerűen az önzők fogják kiszorítani, ahogy
például a közlegelők dilemmája játékban láttuk. Akkor valami gond van
Gintis hipotézisével?!
A megoldás az, hogy az imént felvázolt
gondolatmenet nem számol azzal, hogy az emberi faj evolúciós története
során viszonylag kicsiny ötven-száz fős csoportokba szerveződött
populációkból állt. És ezek a csoportok igen intenzíven versengtek
egymással. Ilyen helyzetben az olyan csoportok, melyek a védekezést és
támadást jobban összehangolták, a megszerzett javakat egyenletesebben
osztották el, és általában a csoporton belüli konfliktusok
mérséklésére törekedtek, előnybe kerülnek azokkal a csoportokkal
szemben, melyekben az egyedek önzőbb viselkedést folytattak. A
sikertelenebb csoportokat legyőzték, vagy felbomlottak, eltűntek,
esetleg beolvadtak a sikeresebbekbe. A sikeresebbek pedig azok a
csoportok voltak, melyekben a csoporton belüli versengést és
egyenlőtlenséget hatékonyabban csökkentő, a kooperációs hajlandóságot
növelő szabályrendszer (norma) volt jelen. Az ilyen csoportokban az
emberek hajlamosabbak voltak együttműködni a munkában, a harcban és a
vadászatban, a gyereknevelésben, segítették a bajba jutott társaikat
stb. Különösen hatékony volt minden olyan normarendszer, mely az erős
kölcsönösségre buzdította tagjait: legyél együttműködő, és büntesd
azt, aki nem követi ezt a szabályt, s persze az is előnyös, ha ezt a
szabályt elsősorban a csoportbeli társak felé irányul (lásd:
ultimátumjáték azonos és különböző csoportokból származó egyedek
esetén). (Természetesen fel kell tételezzük, hogy a normarendszerek
megjelenését valamilyen kezdetleges ún. protonyelv kialakulása előzte
meg, vagy együtt fejlődött ki vele, hiszen fejlett kommunikációra volt
szükség egy normarendszer kialakításához és fenntartásához.) S valóban
megfigyelhető, hogy az emberek többsége normakövető, azaz azokat a
viselkedési szabályokat követi, amelyeket a környezetében élő, számára
referenciát jelentő többség alkalmaz. A normarendszer követése
csökkenti a konfliktusokat a többiekkel, továbbá legtöbbször igen
hasznos eligazodást is ad a világban. Ezért a normakövetés olyan
sikeres stratégia, amely valószínűleg már az emberi evolúció korai
szakaszában rögzült.
Az imént elmondottak segítségével egységes képet
alakíthatunk ki az erős kölcsönösség evolúciójáról. Az emberi
csoportok közötti versengés következtében a természetes szelekció a
csoporton belüli versengést csökkentő és az együttműködést növelő
normarendszereket támogatta. Továbbá, a csoportos életmód miatt a
természetes szelekció a csoporton belüli normakövetést is támogatta.
Ezért a sikeres normarendszerek hatékonyan terjedtek, annak ellenére,
hogy a csoportok gyakran összeolvadtak, szétváltak, azaz a versengő
emberi csoportok közötti genetikai elkülönülés viszonylag csekély
volt. Ez a hajtóerő vezetett az erős kölcsönösség megjelenéséhez és
tartós fennmaradásához az emberi fajban. Az ilyen, főleg emberi
társadalmakban megfigyelhető evolúciós folyamatokat, ahol egy
tulajdonság, viselkedésmintázat terjedésének és rögzülésének nem
genetikai oka van, kulturális evolúciónak nevezzük. Azonban szinte
biztos, hogy az emberi fajban rengeteg genetikai változást is okozott
a csoportos életmód és a fejlett értelmi képességek következtében
működő kulturális evolúció. A sikeres normarendszerek bizonyos
viselkedésmintázatokra hajlamosító gének terjedését előnyben
részesítették: például az olyan gének terjedtek és rögzültek az emberi
populációkban, melyek hatására csökken az agresszió a csoporton belül,
a csalók, önzők figyelése intenzívebbé válik, melyek hatására erős
indulatok lépnek működésbe a csalókkal, önzőkkel szemben.
A szerző köszöni az OTKA T049692-es, az NN71700-as számú pályázatai,
valamint a Konrad Lorenz Institute támogatását.
Kulcsszavak: együttműködés, erős kölcsönösség, csoportszelekció,
kulturális evolúció, büntetés, közlegelők dilemmája játék, ultimátum
játék
IRODALOM
Bateson, Melissa – Nettle, D. – Roberts,
G. (2006): Cues of Being Watched Enhance Cooperation in a Real-World
Setting. Biology Letters. 2, 412–414.
Darwin, Charles (1923): Az ember
származása. Athenaum Irodalmi és Nyomdai Rt.
Hardin, Garrett (1968): The Tragedy of the
Commons. Science. 168, 1243–1248
Henrich, Joseph – Boyd, R. – Bowles, S. –
Camerer, C. – Fehr, E. – Gintis, H. (2004): Foundations of Human
Sociality: Economic Experiments and Ethnographic Evidence from Fifteen
Small-Scale Societies. Oxford University Press
Fehr, Ernst – Gächter, Simon (2002):
Altruistic Punishment in Humans. Nature. 415, 137–140.
Gintis, Herbert (2000): Strong Reciprocity
and Human Sociality. Journal of Theoretical Biology. 206, 169–179
Jensen, Keith – Call, J. – Tomasello, M.
(2007): Chimpanzees Are Rational Maximizers in an Ultimatum Game.
Science. 318, 107–109.
de Quervain, Dominique J.-F. –
Fischbacher, U. – Treyer, V. – Schellhammer, M. – Schnyder, U. – Buck,
A. – Fehr, E. (2004): The Neural Basis of Altruistic Punishment.
Science. 305, 1254–1258.
Sanfey, Alan G. –. Rilling, J. K. –
Aronson, J. A. – Nystrom, L. E. – Cohen, J. D. (2003): The Neural
Basis of Economic Decision-Making in the Ultimatum Game. Science. 300,
1755–1758.
Wedekind, Claus – Milinski, Manfred
(2000): Cooperation through Image Scoring in Humans. Science. 288,
850–852.
|
|