Darwinizmus és pszichológia
Darwin számára nyilvánvaló, hogy a természetes szelekció elméletét
fajunkra is alkalmazni kell. Ha meg akarjuk érteni az ember lényegét,
mindenekelőtt múltjával kell tisztába jönnünk. Főművében, A fajok
eredeté-ben még megelégszik azzal a szinte félrevetett megjegyzéssel,
hogy „a jövőben… fény derül majd az ember eredetére és történetére is”
(Darwin, 1859[2003], 430). Időközben azonban több olyan tudományos
eredmény válik ismertté (például a neandervölgyi ember első
feltárása), amelyek jelentős támogatást nyújtanak az ember biológiai
származásának darwini elmélete számára.
Újabb szintézise Az ember származása című könyve,
amely 1871-ben jelenik meg először. Mondanivalóját két alapelv köré
szervezi. Egyfelől erőteljesen hangsúlyozza, hogy az emberré válás
során alapvetően ugyanazok a törvényszerűségek játszanak szerepet,
amelyek általában az élővilág fejlődését is irányították. Ez az
aktualizmus-elv – amelynek létrejöttében könnyen felfedezhetjük
Charles Lyell, a geológia megalapítójának Darwin által is jól ismert
gondolatait – teljes mértékben igazolást nyert a későbbi kutatások
jóvoltából. A társadalomtudományokban egy darabig még folytak bizonyos
hátvédharcok, amelyek az ember dualista felépítése mellett törtek
lándzsát. Eszerint van egy biológiai evolúció, amely létrehozza az
emberi testet és az agyat, de ezt követően az ember létrehozza a
kultúrát, s ennek törvényszerűségei – nem pedig a biológiai evolúció
mechanizmusai – alakítják a gondolkodását, viselkedését, társas
szerveződését. Világos ma már, hogy ez a nézőpont nem tartható: az
ember évmilliók óta bonyolult társas kötelékben él, és a kultúra olyan
mechanizmusaival rendelkezik, mint eszközkészítés, valamilyen nyelvi
kommunikáció, a tapasztalatok szociális átadása stb. (Mithen, 1996).
Darwinnak igaza van: az ember testi és lelki felépítését egyaránt a
természetes és ivari kiválogatódás folyamatai alakították, de úgy,
hogy a legfontosabb alkalmazkodási folyamatok a társas létezési mód
kihívásaira adott válaszokban öltöttek testet.
A másik alapelv, amit Darwin Az ember
származásá-ban alkalmazott, az volt, hogy a szelekciós erők
folyamatosan, lépésről-lépésre alakították az emberi populációk
összetételét. Az ember nem hirtelen, előzmények nélkül jelent meg a
Földön, hanem fokozatosan alakult ki az élővilágból, közelebbről a
jelenlegi emberszabású főemlősök közös őséből. Ebből az is következik,
hogy „az ember és a magasabbrendű állatok szellemi képességei között
nincs alapvető különbség” (Darwin, 1871[1961], 115.). A különbség
inkább fokozati, mint minőségi, ezért aztán az emlősök, különösen a
főemlősök vizsgálata értékes információt szolgáltathat az emberi
viselkedés szerveződésével és mozgatórugóival kapcsolatban. Pontosan
ez a darwini koncepció jelenik meg a behaviorista pszichológusok
munkáiban, akik a XX. század elején azt a célt tűzték ki maguk elé,
hogy szigorú, empirikus tudománnyá teszik a pszichológiát (Pléh,
2000). Az állatokkal végzett kísérletek során nyert tapasztalatokat
arra használják, hogy objektív képet fessenek az emberi viselkedés
valódi okairól, és megszabaduljanak a spekulatív, elvont és
ellenőrizhetetlen állításoktól. Ez a program azért volt sikeres, mert
az emberi gondolkodás és cselekvés bizonyos rétegei, összetevői
valóban megtalálhatók a fejlettebb állatokban – az evolúciós
kontinuitás darwini elvének megfelelően.
A bizonyítás: az emberi arckifejezések
és érzelmek evolúciója
Az ember származása paradigmatikus munka, a humán evolúció
alapelveinek foglalata, amely elméleti szinten ma is irányadó az
emberi viselkedés evolúciós gyökereivel foglalkozó biológusoknak és
pszichológusoknak. Ugyanakkor, a kor tudományos színvonalának
megfelelően a könyv számos spekulatív elemet tartalmaz, és sok helyen
hiányzik a megfelelő tapasztalati bizonyíték. Darwin maga is tisztában
volt ezzel, ezért hozzáfogott egy következő munkához, azzal a
szándékkal, hogy az evolúciós leszármazás gondolatát egyetlen
viselkedéstípuson keresztül mutassa be, felvonultatva az összes
lehetséges megfigyelési és kísérleti tényt mint bizonyítékot.
Választása az ún. nem verbális kommunikáció területére esett, tehát az
arckifejezések, gesztusok, testnyelv témakörére. Könyvében – amely Az
érzelem kifejezése állatokban és az emberben címet viseli (1872[1963])
– gyermekeken, elmebetegeken, és főemlősökön végzett megfigyelésekre,
anatómiai ismeretekre, valamint etnográfiai adatgyűjtésekre
támaszkodott. Ezekből arra a következtetésre jutott, hogy az emberi
arckifejezések és testtartások fokozatosan alakultak ki a főemlősök
jelzéseiből. Ennélfogva univerzális jellegűek az egész Földön, és
öröklött képességeken alapulnak.
Darwin hipotézisét a 70-es évektől kezdve meginduló
kutatások nagyrészt alátámasztották (Hess – Thibault, 2009). Paul
Ekman és munkatársai kultúraközi vizsgálatokkal bizonyították, hogy
nagy egyöntetűség mutatkozik az arckifejezések felismerésében és
értelmezésében; a Föld minden lakója lényegében ugyanúgy fejezi ki és
érti meg az olyan alapvető érzelmeket mint öröm, harag, meglepetés,
undor, szomorúság, félelem, megvetés (Ekman – Friesen, 1975).
Ugyancsak nagyon hasonlóak valamennyi kultúrában azok az elemi
jelzések, amelyek sztereotíp gesztusok alkotóelemeiként működnek:
szemöldök-felrántás, félénkség, szégyen, rémület stb. Ezek tehát
viselkedési univerzálék: valamennyien ugyanazzal a repertoárral
rendelkezünk arra, hogy a másik emberrel közöljük belső állapotainkat.
Veleszületetten vak, illetve vak és süket gyerekek vizsgálata
meggyőzően tárta fel, hogy ezek az érzelemkifejezések genetikai
programokra épülnek (Eibl-Eibesfeldt, 1989). Végül azt is tisztázták,
hogy – egy evolúciós homológia értelmében – az ember bizonyos alapvető
arckifejezéseinek (például: mosoly, nevetés) motoros mintázatai az
emberszabásúak arcán is fellelhetők, és ezek további anatómiai
változásai és funkcióváltásai képezik az alapját a mai ember
mimikájának.
Ezek a kutatások nagy meglepetést keltettek a
társadalomtudományokban, ezen belül a pszichológiában. Egyrészt
ugyanis, a legtöbb társadalomkutató a társadalmi, szocializációs
folyamatok által diktált egyéni és kulturális különbségeket jósolta
meg és egyáltalában nem számított ilyen egyöntetűségre az
érzelemkifejezések terén. Másrészt pedig, az is kiderült – és ez még
nagyobb meglepetést keltett –, hogy nem csupán az arckifejezések
motoros sémái egyeznek meg, hanem az általuk közölt elsődleges
szociális jelentések is. A mosolygás során összehúzódó zygomaticus
major és orbicularis oculi izmok olyan arcmintázatot hoznak létre,
amely a Föld minden pontján az örömöt fejezi ki, és sehol sem jelenti
a félelmet vagy szomorúságot (Bereczkei, 2003).
Ma már részleteiben is tudjuk azt, amivel Darwin
nagy vonalakban maga is tisztában volt: az érzelemkifejezések nem
önkényesek. Jelzés és jelentés együtt jött létre a társas élettér
bonyolult kihívásaira adott válaszokban. Az etológusok ezt a
viselkedési ritualizáció keretében értelmezik (Eibl-Eibesfeldt, 1989).
A viselkedési rituálé alapját valamilyen magatartási elem képezi,
amely az evolúció során leegyszerűsödik, és kommunikatív szerepet
játszik. A galléros pávián hímje például hatalmas szemfogát kimutatva
fenyegeti riválisát, miközben szemét ijesztően rámereszti, testméretét
megnöveli és szőrét felborzolja. A szemfog a test-test elleni küzdelem
során a harapás fontos eleme, itt azonban jelentéshordozóvá válik: az
állat agresszív állapotát, támadó szándékát és a küzdelemre való
felkészültségét közli vele. Feltehetőleg hasonló ritualizáció történt
az emberi érzelmek kifejezése terén is. Haragunkat és
elégedetlenségünket például gyakran úgy fejezzük ki, hogy a szemöldök
lehúzódik, és a szem összeszűkül a m. corrugator működésének
eredményeként (amit persze számos más arckifejezés és gesztus is
kísérhet). Eredeti funkciója valószínűleg a támadás és védekezés
közvetlen fizikai összecsapásaiban volt fontos, amikor a leereszkedő
csontos szemöldök a felhúzódó húsos pofákkal együtt zárt, védett
üregbe zárta a sebezhető szemet. Hasonlóképpen a meglepetés során
tágra nyíló szem feltehetőleg abból az adaptív reakcióból származott,
hogy egy szokatlan inger azonosítása céljából megnöveljük a látótér
nagyságát, és ezzel a vizuális befogadóképességet.
Értelmi képességek
A mai ember kialakulásában Darwin alapvető szerepet tulajdonít az
intellektuális képességek evolúciójának. Meggyőződése szerint az
ember, aki nem rendelkezik anatómiai és élettani specializációkkal
(morfológiai fegyverekkel, éles látással és hallással, gyors futással
stb.), egyedül magasabbrendű szellemi képességei jóvoltából
emelkedhetett az állatvilág fölé. Ugyanakkor, Az ember származásá-ban
gyakran ismétli azt az álláspontját, hogy az értelmi képességek
tekintetében csak fokozati és nem minőségi különbség van az ember és a
magasabb rendű állatok között. Hosszan sorolja ezeket a képességeket:
kíváncsiság, utánzás, csodálkozás, emlékezőtehetség, képzelet,
elvonatkoztatás stb. Úgy gondolta, ezek a képességek különösen
fontosak voltak abból a szempontból, hogy segítették az ember
alkalmazkodását a csoportos élet változó feltételeihez, és növelték a
csoport belső kohézióját. Itt Darwin egyértelműen
csoportszelekcionista állásponton áll. „Az a közösség, amelyben számos
tehetséges egyén van, szaporodik és győzedelmeskedik a kevésbé
tehetséges közösségek felett, még akkor is, ha a közösség egyes tagjai
nem tudnak felsőbbséget kivívni ugyanannak a közösségnek a többi tagja
felett” (Darwin, 1871[1961], 111.).
Az intellektuális képességek csoportszerveződésre
gyakorolt hatásának darwini koncepciójával a modern evolúciós
pszichológia képviselői is egyetértenek, bár ők inkább az individuális
szelekció fontosságát hangsúlyozzák a csoportszelekcióval szemben.
Robin Dunbar (1993) szerint a társas kapcsolatok kialakításának és
fenntartásának szigorú kognitív feltételei és korlátai vannak. Híressé
vált összehasonlító elemzésében kimutatta, hogy a főemlősöknél szoros
összefüggés létezik a csoportméret – amely a társas életforma
bonyolultságának egyik fokmérője – és az agykéreg nagysága,
pontosabban az ún. neocortex-arány között. (Ez utóbbi az agykéreg
tömegének az agy többi, ősibb részeihez viszonyított arányát fejezi
ki). Minél nagyobb relatív agykéreggel rendelkezik egy faj, annál
kiterjedtebb csoportokat tart fenn. Ennek az a magyarázata, hogy a
főemlősöknek viszonylag nagyméretű agyra van szükségük ahhoz, hogy
fenntartsák a csoporttársakkal folytatott kapcsolatokat, megoldják az
állandó érdekkonfliktusokat, és saját céljaik érdekében manipulálják a
többieket. Ez még inkább így van az ember esetében. Az elemzés során
kapott összefüggéseket az emberre extrapolálva Dunbar azt találta,
hogy a Homo sapiens átlagos neocortex-aránya (4,1) egy 148 főből álló
csoport méretének felel meg.
Ez, a többi főemlőshöz viszonyítva szokatlanul nagy
létszám, meglepő pontossággal megegyezik a törzsi társadalmakat alkotó
referenciacsoportok – elsősorban az ún. származási csoportok vagy
klánok – méretével (Dunbar, 1993). Nyilvánvaló, hogy őseinknek fejlett
kognitív képességekkel kellett rendelkezniük ahhoz, hogy képesek
legyenek elkészíteni egy olyan „szociális térkép” agyi modelljét,
amelyben előre tudják jelezni mások viselkedésének várható
következményeit. A társas életmód olyan viselkedési stratégiákból
szerveződik, amelyek magasrendű mentális képességeket igényelnek. Az
egyedeknek képesnek kell lenniük arra, hogy előre lássák saját
cselekvésük következményét, mások valószínű reakcióját és az erre
adott viselkedési válaszaik hasznát és költségeit. Mindezt olyan
környezetben kell tenniük, ahol a viselkedésük alapjául szolgáló
társas ingerek múlékonyak, változékonyak, gyakran többértelműek.
Tevékenységüket össze kell hangolni másokéval, ki kell védeniük a
feléjük irányuló támadásokat és cselszövéseket, és másokat olyan módon
kell manipulálniuk és kihasználniuk, hogy a csoport maga ne essen
szét. Más szóval, olyan döntéseket kell hozniuk, amelyek révén előnyös
pozíciók birtokába jutnak az összeütköző érdekek konfliktusában, de
úgy, hogy közben fennmarad a csoport integrációja, és ezzel
megmaradnak a társas élet előnyei.
Úgy tűnik ugyanakkor, hogy ez bizonyos korlátokat
jelent viselkedésünk számára. A viszonylag kisméretű, integrált és
zárt csoportokhoz való alkalmazkodás olyan kognitív képességekre és
memóriakapacitásra szelektált, amely behatárolja szociális
kapcsolataink lehetséges tartományát. Ennek eredményeként az emberi
agy ma sem képes egy bizonyos létszámnál nagyobb ismeretségi kört
fenntartani. Szociálpszichológiai kísérletek (többek között az ún.
kisvilág kísérletek) azt mutatják, hogy az emberek kb. száz-százhúsz
emberrel tartanak olyan személyes kapcsolatot, amelybe beletartozhat
az apró szívességkérés (Brewer, 1995).
Az agyi kapacitás felső határát az agykéreg
információfeldolgozó képessége jelöli ki, amely még lehetővé teszi a
társult egyének kapcsolatainak személyes ellenőrzését. Ebben
természetesen többféle kognitív mechanizmus játszik szerepet:
diszkriminációs képesség, memória, érzelmi szabályozás. A jelenlegi
vizsgálatok mégis azt mutatják, hogy az agy és az intelligencia
növekedésében legnagyobb szerepet a különböző szociális kapcsolatokat
irányító kognitív képességek játsszák. Ezt támasztják alá azok a
vizsgálatok is, amelyek szoros összefüggést találtak a társas
szerveződés (csoportméret) nagysága és a kooperatív és manipulatív
stratégiákat szabályozó prefrontális kéreg mérete között (Dunbar
2002).
A prefrontális kéreg döntő szerepet játszik az ún.
elmeteória (tudatelmélet, elmeolvasó képesség) szabályozásában
(Gallagher – Frith, 2003). Röviden: arról van szó, hogy képesek
vagyunk másoknak mentális állapotot (szándékot, vélekedést, tudást)
tulajdonítani, és mások perspektívájából szemlélni a világot, benne
magunkat. Pusztán a szituáció alapján felismerjük, hogy a másik ember
elméjének tartalma eltér a mienkétől, és ezek a tartalmak irányítják a
viselkedésüket, bár nem feltétlenül jelennek meg
|
|
konkrét cselekvésben. A fejlett elmeolvasó képesség
megkönnyíti a társakkal való együttműködést – jelenlétében könnyebben
kialakulhat a sikeres kooperációhoz szükséges egymásra hangolódás egy
csoport tagjai közt. Ha nem csak annyit tudunk, hogy egy ismerősünknek
szüksége van a segítségünkre célja eléréséhez, de megértjük az ezzel
kapcsolatos érzéseit, elképzeléseit is – hogy például miért olyan
fontos ez a számára –, az együttműködés nagyobb valószínűséggel jön
létre.
Ezt a feltevést sikerült alátámasztani az egyik
vizsgálatunkban (Paál – Bereczkei, 2007). Olyan módszert követtünk,
amely alkalmasnak látszik az egyébként nehezen vizsgálható felnőttkori
elmeteória mérésére. Történeteket olvastunk fel a kísérleti
személyeknek, amelyek különböző bonyolultságú élethelyzeteket,
személyes kapcsolatokat és konfliktusokat mutattak be. Többségük
szándékos vagy akaratlan megtévesztésre és félrevezetésre épült.
Minden történetet igaz és hamis állítások követtek, amelyek közül a
kísérleti személyeknek ki kellett választaniuk azokat, amelyek
megfeleltek a történetben szereplő emberek feltételezhető
gondolatainak és vélekedéseinek. Hibapontot kapott, ha a szövegben
leírt események és viszonyok alapján nem sikerült következtetni a
szereplők viselkedését meghatározó gondolatokra és vágyakra. Az ún.
szociális együttműködési készséget egy papír-ceruza tesztben (a
Cloninger-féle TCI-teszt megfelelő skáláján) mértük. Itt a tesztet
kitöltő személynek saját magára vonatkozó állításokról kellett
eldöntenie, hogy ezek rá nézve igazak-e vagy sem. A skála öt alskálát
foglal magában, melyek a következők: szociális elfogadás, empátia,
segítőkészség, könyörületesség, lelkiismeret.
Világosan kiderült, hogy minél jobb elmeolvasó
képességgel jellemezhető valaki, annál nagyobb hajlandóságot mutat a
másokkal folytatott együttműködésre. Különösen szoros összefüggések
mutatkoztak az elmeteória, illetve az empátia és lelkiismeretesség
faktorok között. Akik jó elmeolvasónak bizonyultak, azok nagyobb
empátiát és lelkiismeretességet mutattak mások iránt, mint a gyengébb
elmeolvasók. Ezeket az eredményeket úgy értelmeztük, hogy a kimagasló
elmeolvasó képesség birtokában könnyebben kialakulhat a sikeres
kooperációhoz szükséges egymásra hangolódás két személy között. Hozzá
kell azonban tennünk, hogy az elmeolvasó képesség – amelyet több
kutató ebben a kontextusban hideg empátiának nevez – csupán kognitív
feltételét biztosítja az együttműködés és önzetlenség kialakulásának.
Bizonyos érzelmi folyamatok is szükségesek a proszociális kapcsolatok
megjelenéséhez. Az ember akkor viselkedik valóban önzetlenül, ha
egyrészt megérti mások érzelmeit, másrészt átéli ezeket az érzelmeket.
A pszichológiai irodalomban gyakran használják a „meleg” empátia
fogalmát, amely azt jelenti, hogy képesek vagyunk átélni a megfigyelt
személy érzelmi állapotát, és együttérezni vele. Ez az, amit az
emberek többsége általában empátiának nevez.
Társas ösztön
Az ember származása című könyv olvasásakor feltűnik, hogy
Darwin még az értelmi képességeknél is nagyobb szerepet tulajdonít az
ún. társas ösztönöknek a humán evolúcióban. A társas ösztön számára
mindazokat a képességeket és tulajdonságokat foglalja magában
(lelkiismeret, együttérzés, hűség, engedelmesség, kötelesség stb.),
amelyek segítik a csoport és a közösség integrációját, egységét. Így
ír: „Minthogy az ember társas lény, csaknem bizonyos, hogy örökölt
hajlama van a társai iránti hűségre és engedelmességre a törzs
vezetője iránt […] Öröklött hajlamánál fogva kész lesz másokkal együtt
megvédeni embertársait és kész lesz segíteni őket mindabban, ami saját
jólétével vagy erős vágyaival nem ütközik túlságosan.” (Darwin,
1971[1961], 160.)
A társas ösztön tehát az önzetlenséggel és az
együttműködéssel kapcsolatos motivációk és érzelmek együttese, amely
Darwin szerint gyakran tudatos megfontolás nélkül váltja ki a másokra
irányuló segítségnyújtást. Többféle lehetőséget vesz számba annak
magyarázatául, hogy milyen pszichológiai mechanizmusok közvetítik az
emberek altruista hajlamait a különböző társas kapcsolatokban. Egyik
javaslata az, hogy az önzetlenség közvetlen hajtóereje a hírnév utáni
vágy. „A társadalmi erények fejlődésének egyik serkentője
embertársaink dicsérete vagy feddése […] Nehéz volna túlbecsülni a
dicséret szeretetének és a becsmérlés félelmének a barbár időkben való
fontosságát. Még az olyan ember is, akit nem valami mély, ösztönös
érzés késztet rá, hogy életét áldozza a többiek javáért, hanem a
dicsőség vágya, példájával másokban is felébreszti a dicsőség vágyát
és cselekedetének gyakorlásával erősíti a csodálat nemes érzését”
(1871/1961, 184–185).
A pszichológiai irodalomban régóta ismert jelenség,
hogy a csoporttársak mindenkit folyamatosan megítélnek és kiértékelnek
az alapján, hogy milyen kapcsolatokat tart fenn a többiekkel (Dovidio
et al., 2006). Az önzetlen, nagylelkű viselkedést általában
elismerésre méltónak tartják. Aki segítőkésznek mutatkozik a kollégái
iránt, vért ad, jótékonysági koncerten vesz részt, valóban segít
embertársain, és ezért általában nem vár viszonzást. Mindeközben
azonban gyakran kelt olyan érzelmeket az ismerőseiben, amelyek emelik
rangját és tekintélyét (reputációját) a csoportban.
Számos mai szerző szerint a reputációnövelés
stratégiája a humán evolúció folyamán alakult ki, ahol az emberek
viszonylag zárt csoportban éltek, és gyakran vettek részt ismétlődő
személyközi kapcsolatokban. A csoport tagjai elsősorban azokkal voltak
hajlandóak együttműködni, akik korábban ugyancsak segítettek másoknak.
A bizalmi tőke többféle módon kamatozhatott. Lehetséges, hogy a
jócselekedet emelte a jótevő státuszát és presztízsét, ami növelte a
javakhoz való hozzájutás és az előnyös házasság esélyét. Ez a hatás ma
is érezhető: azok a személyek, akik bizonyos kísérleti játékokban a
leginkább nagylelkűnek mutatkoztak, magasabb befolyásra tettek szert a
csoportjukban, és a többiek őket választották a csoport szószólóinak
és vezetőinek (Hardy – Van Vugt, 2006). Más, kísérleti játékokkal
végzett vizsgálatok szintén arról számolnak be, hogy a kísérleti
személyek emelik a csoport vagy egy másik játékos javára felajánlott
összeg nagyságát, amennyiben úgy tudják, hogy olyan emberek figyelik
meg őket, akikkel a jövőben nagy valószínűséggel kapcsolatba lépnek.
Ezt követően az történt, hogy a megfigyelők elsősorban a korábban
segítőkésznek mutatkozó embereket részesítették előnyben, amikor arról
kellett dönteniük, hogy kikkel játszanak párban egy várhatóan
nyereséges, együttműködést igénylő játékban (Barclay, 2004).
Az ilyenfajta kísérleti játékok előnye az, hogy jól
kontrollált körülményeket nyújtanak egy hihetetlenül bonyolult
jelenség tanulmányozásában. Hátrányuk viszont az, hogy gyakran
irreális és élettől idegen feltételeket vezetnek be – így például a
játékosok nem természetes cserekapcsolatok résztvevői, hanem a
kísérlet szervezői toborozzák őket; egyáltalán nem ismerik, sőt nem is
látják egymást; döntéseiket egy kívülről kapott instrukció alapján
kell meghozniuk (Bereczkei, 2009). Ezzel szemben a valóságos életben
az emberek által hozott döntések életük szerves részét alkotják, ahol
a cserekapcsolatok beleágyazódnak mindennapi életük folyamatába.
Pontosan a reális élet kísérleti modellezését
tűztük ki abban a kísérletsorozatban, amelyben szemináriumi
csoportokat látogattunk meg (Bereczkei et al., 2007). Az első fázisban
a csoportba járó egyetemi hallgatókat arra kértük, hogy töltsenek ki
különböző teszteket, többek között egy ún. szociometriai kérdőívet,
amely a csoporton belüli népszerűséget és szimpátiát méri fel. Egy
hónap elteltével egy karitatív szervezet képviselőjét kértük fel arra,
hogy látogasson el ezekbe a csoportokba, és toborozzon önkénteseket az
egyetemi hallgatók köréből, akiknek az lenne a feladatuk, hogy
szükséget szenvedő, idegen emberek (hajléktalanok, idősotthon lakói,
fogyatékkal élő gyerekek) számára karitatív munkát végezzenek. Az
önkéntes munkára való jelentkezés kétféleképpen történhetett. Egyes
csoportokban mindenkinek egy jelentkezési lapot kellett kitölteni,
amelynek tartalmáról más nem szerzett tudomást (anonim csoport). Más
csoportokban viszont a jelentkezés nyilvános volt, mindenki hallhatta,
hogy ki, milyen segítséget ajánl fel (publikus csoport). Miután a
szervezet képviselője eltávozott, a szemináriumvezető újra felvette a
szociometriai kérdőívet. Azt gondoltuk, hogy a két szociometria
pontszámainak lehetséges különbsége tükrözni fogja a csoporttársak
által megítélt rokonszenv változásait. A kísérlet utolsó stádiumában a
karitatív szervezet képviselője telefonon egyeztetett időpontot a
kísérleti személyekkel. Rögzítette azt a tényt, hogy az illető személy
valóban készen áll az ígért támogatás megvalósítására (bár ennek
végrehajtására az adott pillanatban nem mindig nyílt lehetőség). A
kísérletsorozat végén feltett ellenőrző kérdések szerint a
szemináriumi csoport tagjai a karitatív felkérést valóságos, életszerű
helyzetnek fogták fel, és nem kételkedtek abban, hogy valóban
teljesíteniük kell korábban tett felajánlásaikat.
Eredményeink szerint a segélyszervezet kérésére a
vizsgált népesség közel 40%-a mutatott hajlandóságot olyan emberek
támogatására, akikről csak azt tudták, hogy helyzetüknél fogva
rászorulnak a gyámolításra. Ezen belül azonban lényeges különbségek
adódtak az anonim és a publikus csoport tagjai között. Elvárásunknak
megfelelően lényegesen többen vállalkoznak segítségnyújtásra, ha
karitatív felajánlásaikat a csoporttársak előtt, azok tudtával tehetik
meg, mint abban az esetben, amikor a felajánlások rejtve, a többiek
tudta nélkül történnek. A nyilvános csoportokban az egyének több mint
fele mutatkozott altruistának (51,4 %), míg az anonim csoportokban
kevesebb mint egynegyedük (23,6 %). Mindezt úgy értelmeztük, hogy az
emberek szívesen vesznek részt idegenek nagylelkű támogatásában, annak
reményében, hogy a csoport figyelme feléjük fordul.
Reményeik nem alaptalanok, hiszen valóban azt
találtuk, hogy az altruisták népszerűsége (reputációja) a nyilvános
csoportokban emelkedett. Akik vállalkoztak a karitatív tevékenységek
valamelyikére, a vállalást követő (második) szociometria során
szignifikánsan magasabb pontszámot kaptak, mint az egy hónappal
korábban felvett (első) szociometria alkalmával. Ez közelebbről azt
jelenti, hogy azokban a csoportokban, ahol lehetőség volt a
jócselekedet közhírré tételére, az altruisták rokonszenvi megítélése
növekedett, viszont csökkent azoké, akik nem jelentkeztek a
segélyszervezet felhívására. Azokban a csoportokban ellenben, ahol a
vállalásokról a csoporttársak nem szerezhettek tudomást (anonim
csoport), nem találtunk különbséget a szociometriai pontszámok
különbségében a felajánlók és a nem felajánlók között.
Összefoglalás
Darwin rendkívül gazdag hatást gyakorolt a pszichológiára. Így volt ez
már a saját korában, és így van ma is. Szemlélete nagyon széles
intellektuális látóteret ölel át, gondolatai megkerülhetetlenül
beívódnak az emberi lélekről való gondolkodásunkba. A fenti rövid írás
Darwinnak csupán néhány gondolatát emeli ki, de talán képes
érzékeltetni azt a megtermékenyítő hatást, amelyet ezek a gondolatok
napjaink pszichológiai szemléletére gyakorolnak. Hatása természetesen
nem merül ki az itt bemutatott példákban. Számos más területen is
érezzük a jelenlétét, amelyek ismertetésére itt most terjedelmi
okoknál fogva nem vállalkozhatunk. Ilyen például a nemi
kiválogatódásról (szexuális szelekcióról) írt munkája (Darwin,
1971[1961]), amelynek gondolatai számos tekintetben ma is érvényesek,
gondoljunk például a férfiak és nők közötti alkati különbségek darwini
magyarázataira (Bereczkei, 2003). Charles Darwint jogosan nevezhetnénk
az emberi lélek biológusának; kevesen hagytak olyan mély nyomot korunk
pszichológiai szemléletén, mint ő.
Kulcsszavak: Az ember származása, összehasonlító pszichológia,
kognitív evolúció, társas ösztön, önzetlenség
IRODALOM
Barclay, Pat (2004): Trustworthiness and
Competitive Altruism Can Also Solve the ”Tragedy of the Commons”.
Evolution and Human Behavior 25, 209–220.
Bereczkei Tamás (2003): Evolúciós
pszichológia. Osiris, Budapest
Bereczkei Tamás (2009): Az erény
természete. Önzetlenség, együttműködés, nagylelkűség. Typotex,
Budapest
Bereczkei Tamás – Birkás B. – Kerekes Zs.
(2007): Public Charity Offer As a Proximate Factor of Evolved
Reputation-Building Strategy: An Experimental Analysis of a Real-life
Situation. Evolution and Human Behavior. 28, 277–284.
Brewer, D. D. (1995): The Social
Structural Basis of the Organization of Persons in Memory. Human
Nature. 6, 379–403.
Darwin, Charles (1859[2003]): A fajok
eredete. Typotex, Budapest
Darwin, Charles (1871[1961]): Az ember
származása és a nemi kiválasztás. Gondolat, Budapest
Darwin, Charles (1872[1963]): Az ember és
az állat érzelmeinek kifejeződése. Gondolat, Budapest
Dovidio, John F. – Piliavin, J. A. –
Schroeder, D. A. – Penner, L. A. (2006): The Social Psychology of
Prosocial Behavior. Lawrence Erlbaum Ass., London
Dunbar, Robin I. M. (1993): Coevolution of
Neocortical Size, Group Size, and Language in Humans. Behavioral and
Brain Sciences. 16, 681–735.
Dunbar, Robin I. M. (2002): Why Are Apes
So Smart? In: Kapeller, Peter M. – Perriera, Michael (eds.): Primate
Life Histories. MIT Press, Cambridge
Eibl-Eibesfeldt, Irenäus (1989): Human
Ethology. Aldine de Gruyter, New York
Ekman, Paul – Friesen, Wallace V. (1975):
Unmasking the Face. Prentice Hall, Englewood Cliffs, N. J.
Gallagher, Helen L. – Frith, Christopher
D. (2003): Functional imaging of ’theory of mind’. TRENDS in Cognitive
Sciences. 7, 77–83.
Hardy, Charlie L. – Van Vugt, Mark (2006):
Nice Guys Finish First: The Competitive Altruism Hypothesis.
Personality and Social Psychology. 32, 1–12.
Hess, Ursula – Thibault, Pascal (2009):
Darwin and Emotion Expression. American Psychologist. 64, 120–128.
Mithen, Steven (1996): The Prehistory of
the Mind. Phoenix, London
Paál Tünde – Bereczkei Tamás (2007): Adult
Theory of Mind, Cooperation, Machiavellianism: The Effect of
Mindreading on Social Relations. Personality and Individual
Differences. 43, 541–551.
Pléh Csaba (2000): A lélektan története.
Osiris, Bp.
|
|