Fél évszázada, hogy meghalt. Halála egybeesett és
összefüggött a Bolyai Tudományegyetem erőszakos megszüntetésével. Az
évforduló kötelez bennünket, hogy Csendes Zoltánról mint felelős
magyar értelmiségiről és tragikus sorsú prorektorról szóljunk. Annál
inkább, mert személyiségét kevesen ismerik. Míg egyetemi kollégájáról,
Szabédi Lászlóról – akinek sorsában osztozott – évente megemlékeznek,
a Bolyai Egyetem prorektori tisztjét utolsóként betöltő Csendes
Zoltánról alig esik szó.
Ötven év távlatából hadd idézzük fel rokonszenves
alakját. Barátai és ismerősei előtt most is ott áll szokatlanul magas,
sudár alakja, kedves és udvarias mosolya, ami mindig megjelent arcán,
amikor valakivel beszélt. Egyébként komolyság, határozottság és
elmélyültség sugárzott arcáról, mintha mindig gondolkodna valamiről.
Mindenkihez szíves és szolgálatkész volt, nem hiszem, hogy élete
folyamán megbántott volna valakit, még kevésbé, hogy hangos szóval
illetett volna bárkit is. Mondhatni úgy is: született diplomataként
viselkedett, kiváló kapcsolatteremtő volt.
Kolozsváron született, 1924. november 23-án, jómódú
polgárcsaládban. Sokoldalú nevelésben részesült. Édesapja a kolozsvári
Dermata bőr- és cipőgyár vezetői közé tartozott. Mint műszaki vezető,
főmérnöki, aligazgatói, igazgatói minőségében meghatározó szerepe volt
a Dermata fejlődésében, ami az 1930-as években az európai cipőgyártás
élvonalához tartozott. Magas beosztásának megfelelően az édesapa a
gyárnak részvényese is volt és kedvező anyagi helyzetet biztosított
családja számára. Szerette volna, ha az ő példájára fia is hasonló
karriert fut be.
Az édesapa Zoltán fiát az elemi elvégzése után a
Ferdinánd Egyetem román tannyelvű gyakorlóiskolájába (Seminarul
Pedagogic) járatta. Megengedhette magának, hogy tehetséges fia mellé
tanárokat fogadjon, akik az akkori világnyelvek közül a németre és
franciára tanították. Kultúrája szélesítése érdekében zenei műveltsége
is jelentősen bővült azzal, hogy zongorázni tanult. Szépen játszotta a
nagy klasszikusokat, kedvencei közé tartoztak Beethoven
hegedűversenyének átiratai, Liszt Ferenc számos darabja, Chopin több
zongorakölteménye, a modernebbek közül a Mahler-szimfóniák zongorára
átültetett változatai. Társaságban is szépen és szívesen zongorázott.
Pontosan nem ismerjük, inkább sejtjük az okát, hogy
1940 előtt miért járt Csendes Zoltán román gimnáziumba. Édesapja a
Dermata-üzem egyik vezetőjeként valószínűleg úgy vélte, hogy
karrierjét készíti elő, mikor fiát román középiskolába íratja, ahol
tökéletesen elsajátítja az államnyelvet. Emellett a Seminarul
Pedagogic gimnáziumba a jobb módú, mondhatni előkelőbb román családok
gyerekei jártak. Az édesapa a román iskoláztatástól minden bizonnyal a
fiában rejlő tehetség kibontakozását remélte, és az érvényesülése
útját igyekezett egyengetni.
Az 1940-es bécsi döntés aztán a Csendes családot új
helyzet elé állította. A fiatalember haladása szükségessé tette, hogy
az állam nyelvén oktató gimnáziumban szerzett román műveltség mellé a
hungarológiai tárgyakban is elmélyedjen, magyar nyelv- és irodalmi,
valamint magyar történelmi ismereteit kiegészítse. Így az ifjú Csendes
Zoltán 1940 őszétől kezdve az érettségi vizsgáig a kolozsvári
Református Kollégium diákja lett.
A kollégiumban szorosabb kapcsolat főleg a bentlakó
osztálytársak között alakult ki, akik az internátusban egy hálóban
aludtak, egy teremben tanultak, együtt étkeztek s közös
gondjaik-bajaik-szórakozásaik-csínyjeik jobban összeforrasztották
őket. A kintlakók inkább társadalmi helyzet és városnegyedek szerint
tartoztak össze, barátkoztak. A kintlakó Csendes Zoltán eléggé
zárkózott természet volt, barátait jobbára a közös reál tárgyak iránti
érdeklődés alapján választotta ki. Közéjük tartozott Gábos Zoltán,
Nagy Zoltán, Kárpáthi Egon, akik mérnöknek készültek. Gábos Zoltánnal
– kollégiumi pályázatok, matematikai-fizikai feladatok megtárgyalására
– a Csendes-házban többször együtt voltak. Csendes Zoltán barátunkat
minden osztálytársa halk szavú, kedves kollegaként tartotta számon.
Visszahúzódó viselkedése mellett ebben talán annak is szerepe
lehetett, hogy 1940-ben újonnan került az osztályba, keveseket ismert,
a többiek felől jórészt tájékozatlan volt. Egyébként jól
beilleszkedett az osztályközösségbe. Érdeklődési körét jelzi, hogy
kezdeményezésére a kollégiumban 1942-ben fotókör alakult, amelynek ő
volt a vezetője.
Noha 1940-ben az ősi kollégium jól összeforrott VI. osztályába került,
mégis homo novus-ként szerénységével és barátságos modorával hamar
megnyerte diáktársai rokonszenvét. Szintúgy tanárai megbecsülését,
akik mintaszerű viselkedéséért, becsületességéért, szerénységéért,
szorgalmáért s nem utolsósorban kiváló szellemi képességéért szintén
megszerették. Noha eleinte a magyar nyelv- és irodalomból volt
pótolnivalója, kollégiumi évei alatt mindvégig az élen járt, és az
intézmény jelesei közé tartozott. A Református Kollégium elismert
magyar és európai szellemiségű tanáraitól kapott kiváló
felkészültséggel tette le az érettségit (1943).
Képességeire-tehetségére-szorgalmára elég legyen
egy-két mozzanattal rávilágítani. Nemcsak hogy mindvégig színjeles
osztályzatai voltak és kitűnő végeredménnyel érettségizett, hanem más
iskolai tevékenységekben is kiemelkedett. A fotókörben, 1942-ben, az
ott tartott húsz előadásból kilencet maga tartott, annak keretében
tizenhat szaklapból összesen negyven cikket és közleményt ismertetett,
és a „kollégiumi hét” rendezvénye alkalmával társaival együtt
fényképekkel lépett a nyilvánosság elé. Sokoldalú tehetségére vet
fényt, hogy hetedikes gimnazista korában pályázatnak számító zárthelyi
latin írásbeli versenyen is díjat nyert. Legnagyobb tudományos jellegű
babérját mégis nyolcadikos gimnazistaként aratta, mikor A távolbalátás
című pályatétellel nemcsak díjat és „külön dicséretet” nyert, hanem a
kollégiumi évkönyv értékelése szerint: „Munkája messze túlhaladja a
középiskolai mértéket.”
Egyértelmű volt, hogy a maturandus Csendes Zoltán
műszaki pályára készül.
Érettségi után több osztálytársával együtt a
budapesti Műegyetemre iratkozott be; a gépészmérnöki szakot
választotta. A főváros ragyogó lehetőségeket tárt fel előtte. Pesti
műegyetemista tanévét (1943–1944) kolozsvári kollégista társaival
baráti viszonyban töltötte, műveltségét színházi és operaelőadásokkal,
hangversenyek és kiállítások látogatásával gazdagította. A hangsúlyt
természetesen a szakmai felkészülésre fektette, és tanulmányait
mintaszerűen, a nála megszokott kitűnő eredménnyel végezte.
Budapesti tanulmányait a hadi helyzet alakulása
szakította meg. 1944 áprilisában hazatért Kolozsvárra, de a
szovjet–román csapatok elől családját követve Budapestre menekült.
1945 tavaszán tértek vissza Kolozsvárra. Édesapja súlyos betegségével
nehezen élte túl a menekülés nehéz hónapjait, de felgyógyulva
folytatta munkáját a Dermatában. Kiváló szakértelmének és
szervezőerejének nagy szerepe volt a gyár fejlődésében. Olyannyira,
hogy az 1948-as államosítás után vezető tisztségétől megfosztották
ugyan, de munkásküldöttség kereste fel otthonában, és kérte: térjen
vissza munkahelyére, és vegyen részt a gyár irányításában. Számára nem
volt közömbös az üzem sorsa, visszatért tehát a Dermatába, éjt
nappallá téve dolgozott, s gyári íróasztala mellett érte utol a halál.
A háborús-politikai események megszakították
Csendes Zoltán pesti tanulmányait. Átvészelve a háborút, a front
átvonulását, végül az újjászerveződő Romániában, Temesváron a
Műegyetemet végezte el, és ezzel párhuzamosan Kolozsvárott a Bolyai
Egyetem közgazdasági fakultását.
A Bolyai Egyetem a Ferenc József Tudományegyetemtől
nagynevű tanári kart örökölt, melynek sorában olyan professzorok
oktattak, mint a közgazdaságban és filozófiában egyaránt elmélyült,
Budapestről érkezett Kislégi Nagy Dénes, aztán Sövényházy Ferenc, a
kereskedelmi és váltójog, és Rajty Tivadar, az üzemgazdaságtan
tanárai. Csendes Zoltánnak a statisztikában a kiváló Venczel József
professzor volt a mestere. 1948-ban a Bolyai Egyetemen közgazdasági
doktorátust szerzett. Tájékozottságára, nyelvérzékére és szorgalmára
vet fényt, hogy nyelvtudása kiegészítése végett önerőből elsajátította
az akkor erősen szorgalmazott orosz nyelvet is. Tanulmányai mellett
arra is szakított időt, hogy magára maradt baráti családokat
látogasson és támogasson. Sokoldalúságára és fogékonyságára jellemző,
hogy minden időszerű kérdésben tájékozott volt, még a női divathoz is
értett. Igaz, ez már a család érdeklődéséből és szakmai irányulásából
is következett.
Sokirányú tehetsége, kiváló szakmai felkészültsége,
nagy nyelvtudása szép jövőt ígért a fiatal Csendes Zoltánnak,
ugyanakkor a politikai viszonyok függvényében sok változást és
megpróbáltatást is tartogatott számára. Pályáját a statisztikai
tanszék tanáraként kezdte a Bolyai Tudományegyetemen (1948–1951). Egy
ideig a bukaresti közgazdaságtudományi főiskola tanára s a Központi
Statisztikai Intézet igazgatója volt. Mindkettő szervezésében és
tanmenetében vezető szerepet játszott. Bukaresti megbízatásaival
párhuzamosan Kolozsváron az egy ideig a Bolyai Egyetemről
leválasztott, önálló intézményként működő Jog és Közgazdasági Intézet
tanáraként dolgozott. Csendes Zoltán meghatározó személyiségére,
szaktudására és nélkülözhetetlenségére jellemző, hogy az ugyancsak
statisztikaprofesszor, későbbi miniszterelnök Manea Mănescu minden
lényeges szakmai kérdésben kikérte tanácsát. Bukaresti és kolozsvári
feladatkörének ellátása és órái megtartása érdekében fővárosi
intézményei személygépkocsit biztosítottak számára, hogy felelős
munkáit ingázással mind a két központban el tudja látni, és tanóráit
meg tudja tartani. Szakértelmének és előadókészségének hála, órái
mindig zsúfolt termekben, nagyszámú hallgatóság előtt zajlottak.
Széleskörű elfoglaltsága sok törődéssel járt és nagy erőfeszítésébe
került.
Mivel nem lépett be a kommunista pártba, 1954-ben
bukaresti megbízatásai megszűntek, és Kolozsvárra helyezték. Csendes
régi vágya teljesült, amikor szülővárosába jöhetett vissza, és a
Bolyai Tudományegyetemre összpontosíthatta minden energiáját. Nagy
szerepe volt abban, hogy a Jogi és Közgazdasági Intézet mint külön
főiskola megszűntével a két kar korábbi intézménye, a kolozsvári
magyar egyetem keretében működött tovább. Régi-új munkahelyén lelkesen
dolgozott és nagy munkát végzett.
Tevékenységéről szólva először oktatói munkáját
szükséges kiemelnünk. Egyetemi professzorként széleskörű szakmai
felkészültségével, világos és rendszeres előadásaival, pontosságával
és lelkiismeretességével, igényességével és jóindulatával hívta fel
magára a figyelmet, és vált diákjai kedves és megbecsült oktatójává és
nevelőjévé. Nem kis szerepe volt abban, hogy a kar elöl járt a
gazdasági élet szakembereinek
|
|
képzésében. Segítségével, tekintélyével és
kapcsolataival több végzős bolyais diák került megfelelő beosztásba.
Éppily nagy fontosságú volt a szervezőmunkája is.
Nemcsak a bukaresti statisztikai központi és nevelői intézmények
tartoznak neki köszönettel, hanem szintúgy Erdély magyar egyeteme.
Nemcsak oktatóként, hanem mint a Bolyai Tudományegyetem dékánja és
prorektora áldozatos munkával szolgálta Universitását. Nagy tudása,
széles látóköre, bőséges tapasztalata, jó emberismerete, született
tapintata és jól ismert segítőkészsége játszott közre abban, hogy
megbecsültté vált közgazdászok sora került ki a karról; közülük nem
egy magas tisztségbe verekedte fel magát, és munkájával-eredményeivel
bizonyított. A Bolyai Egyetemen is megbecsülést szerzett magának, és
nemcsak mint szakember, hanem mint egyetemi vezető (dékán, prorektor)
is kiemelkedett tudása, elvszerűsége, szervezőkészsége és embersége
révén.
Tudományos munkássága is szépen indult.
Tanulmányait nemcsak romániai, hanem magyarországi és szovjet
folyóiratokban közölte. A Bolyai Tudományegyetem Jog- és Közgazdasági
Kara munkatársainak társaságában az Időszerű közgazdasági kérdések
című gyűjteményes munkában alapvető statisztikai tanulmánya jelent
meg, melyet párhuzamosan németül is kiadtak. Egyeteme fennállásának 10
éves évfordulóján kiadott emlékkönyvben (1955) módszertani tanulmányt
közölt.
Prorektori minőségében, perfekt román tudása és
szervezőereje alapján hárították rá, hogy a Bolyai Tudományegyetemnek
a Victor Babeş Egyetemmel való „egyesítése”, magyarán: megszüntetése
folyamatában a magyar vonalat képviselje. Ismeretes, hogy előzőleg
Takács Lajost, a Bolyai Tudományegyetem rektorát 1959 februárjában
Bukarestbe rendelték, és a pártvezetőség rávette az „egyesítés”
elfogadására. Arra hivatkozva, hogy a Jogi és Közgazdasági Intézetben
annakidején békés együttműködés alakult ki a román és magyar
tanszemélyzeti tagok között, hazatérte után Takács rektor meggyőzte
Csendest, hogy vállaljon szerepet az „egyesítés” végrehajtásában, és
az egyesítendő közös egyetemen vállalja el a prorektori tisztséget.
(Takács rektort Bukarestben vagy meggyőzték, vagy megfélemlítették,
hogy az „egyesítést” helyeselje, támogassa, és végrehajtásában
segédkezzék. Mentségére legyen mondva, tettét később megbánta, sőt
szembefordult a hatalommal). Munkatársai körében olyan vélemény is
van, hogy a rektor aláíratott Csendessel egy nyilatkozatot. Ennek
tartalmát nem ismerjük, de az akkori viszonyok alapján gyanítható,
hogy az „egyesítésre” vonatkozhatott.
Az ún. egyesítés hónapjaiban nagyjából már sejthető
volt, de ma már világosan látjuk: 1959-ben nem a Babeş és Bolyai
Egyetemek egyesítése volt a cél, hanem az önálló magyar egyetem
felszámolása, romániai művelődésünkre mért csapás, tudományosságunk
fellegvárának megszüntetése, értelmiségünk gyengítése, melyben a román
pártállam fő akadályt látott saját ultranacionalista, asszimilációs
vonala érvényesítése útjában. Hasonló szellemben kellett
megszerkeszteni az „egyesítési okmányt”, és erre a szerepre szemelte
ki a pártvezetés Csendes Zoltánt, az akkor még létező Bolyai Egyetem
prorektorát. A magyar egyetem többi vezetője vagy kibújt az ilyen
természetű feladat, a „piszkos munka” alól, vagy illegális múltjukból
örökölt tekintélyük miatt gátló tényezőnek tekintették őket a
bukaresti párfőnökök. Csendes Zoltántól pedig Bukarest a „felsőbb
hatalmasságok” előtti meghajlást, alkalmazkodást várt. Annál inkább,
mert erre számára előzményt, példát szolgáltatott közvetlen
környezete, családja.
Az egyetemi oktatók nem voltak döntéshozó tényezők,
szinte csak kívülről láthatták az „egyesítés” egész menetét,
mechanizmusát. Nem ismerhették pontosan, hogy milyen nyomásnak,
fenyegetésnek, félrevezetésnek, micsoda machinációknak lehetett kitéve
Csendes Zoltán prorektor a szemfényvesztő hatalom és gátlástalan
diktatúra részéről. Hány álmatlan éjszakájába, minő lelki vívódásába
és szellemi erőfeszítésébe kerülhetett, hogy saját egyeteme és annak
tanszemélyzete részére minél kedvezőbb szövegeket, pontokat
foglaltasson bele abba a bizonyos „egyesítési okmányba”, melybe népünk
érdekeinek pontosan ellenkezőjét akarta a megfélemlítés, a terror
minden eszközének felhasználásával a kommunista hatalom.
Kétségtelen, hogy az egyesítési folyamatban Csendes
prorektornak nagy szerepe volt, ez a rákényszerített feladat számára
óriási lelki traumát jelentett, és mély meghasonlást okozott. Annál
inkább, mert a végrehajtás folyamán prorektorunk világosan láthatta a
Hatalom célját, magyarellenes tartalmát-lényegét és az abban neki
szánt keserves, megalázó és hozzá nem méltó szerepet. Az „egyesítés”
érdekében szervezett, napokon keresztül, reggeltől estig tartott
gyűlések és megbeszélések, a végrehajtással megbízott Nicolae
Ceauşescu megfélemlítő, terrorista eszközei olyan pokoli tényezők
voltak, hogy Csendes Zoltán nem bírta tovább a testi, lelki és
szellemi terhelést, és véget vetett életének (1959. május 5.).
Élete utolsó napját megelőző délután még hosszasan
elbeszélgetett barátjával és munkatársával, Tenkei Sándorral. Csendes
prorektor és az „egyesítési” folyamat megbízott végrehajtója világosan
megmondta, hogy nem saját szándékából cselekedett, hanem felsőbb
parancsnak engedelmeskedett. Józanul, nyugodtan és megfontoltan
viselkedett. Barátjával megegyeztek, hogy másnap ismét találkoznak.
Következett a tragikus éjszaka, és a találkozás elmaradt.
Öngyilkosságában közrejátszhattak családi okok,
talán saját jövőjét is bizonytalannak ítélte meg, az igazi okot
azonban a magyar egyetem vesztett ügye szolgáltatta. Mert nemcsak
baráti köre, saját egyetemének tanszemélyzete, az egész magyar
közvélemény helytelenítette, ítélte el egyetemünk felszámolását, hanem
felesége is. Csendes és felesége harmonikus családi életet éltek, de
az „egyesítés” keserű napjaiban az asszony férje vállalt szerepét nem
helyeselhette. Barátnői, munkatársai és szomszédai a tanúk rá, hogy a
férjét elvesztett Csendesné később mennyire hibásnak érezte magát a
férjének tett szemrehányások és azokat követő öngyilkossága miatt. Az
önvád volt a döntő tényező, hogy úgy határozott: követi férje
példáját. Ami rövidesen meg is történt.
Mikor eltávozott közülünk, Csendes Zoltán mindössze
harmincöt éves volt, szellemi ereje teljében. Eddigi életét az alapos
felkészülés után javarészt oktató-szervező munka töltötte ki, az
alkotás igazi virágkora még hátra volt. Csak azok a megmondhatói, akik
ragyogó tehetségét, kitűnő felkészültségét és hivatástudatát ismerték,
hogy milyen nagy személyiség élete és tevékenysége tört derékba. Azt,
hogy távoztával mit vesztett a felsőoktatásunk és tudományosságunk,
népünk, sőt a mindenség is.
Csendes Zoltán végső elhatározására a példát
Szabédi László öngyilkossága szolgáltatta. Szabédi megrázó temetésén a
sok száz ember társaságában maga is részt vett, ahol az elhantolás
után a tömeg mintegy tiltakozásképpen nem akart szétoszlani.
Mikor a prorektor úgy döntött, hogy végez magával,
a rá jellemző tudományos pontossággal készített elő mindent. Felesége
távollétét felhasználva, búcsúleveleket írt, melyekben tettét
betegségével indokolta és leírta: miként szerezte be az életének véget
vető szereket.
Cendes Zoltán Takács Lajosnak, a Bolyai Egyetem
utolsó rektorának búcsúlevelet hagyott hátra. Levelében öngyilkosságát
öröklött és megállíthatatlan bénulásos betegségével indokolta.
Magyarázatával nyilván hozzátartozóit, barátait és munkatársait akarta
védeni-kímélni, hiszen a pártállam korában a politikai öngyilkosság
bélyege a hozzá közel állókat is sújthatta volna. A valóságban azonban
minden józanul gondolkodó ember tudta az igazi okot. Azt ugyanis, hogy
az egyetem megszüntetésének alantas kifundálói és kegyetlen
kikényszerítői kergették halálba. A diákság megnyugtatására a
pártszervek felolvastatták az áldozatnak a rektorhoz intézett levelét,
melyben tettét betegséggel indokolta. Az volt a pártutasítás, hogy a
levelet gyűléseken hozzák a diákság tudomására. A diákvezetők azonban
legtöbb esetben ezt nem tették meg. Nem, mert nagyon jól tudták
prorektoruk öngyilkosságának valódi okát, és nem akartak hazugság
terjesztői lenni.
A hatalom természetesen nem az igazi okot tárta a
közönség elé; Csendes Zoltán öngyilkosságát egészségügyi okokkal
magyarázta. Kollégái és kortársai azonban jól tudják, hogy Szabédi
Lászlóval együtt Csendes Zoltán is a Bolyai Tudományegyetem
felszámolásának áldozata. Mindketten egy törvénytelen, az erdélyi
magyar nemzetiség ellen irányuló kulturális genocídium, a pártállam
diktálta terror és megfélemlítés mártírjai.
Vladimir Tismăneanu 2006-ban az Államelnöki
Bizottság által a román Parlamentben bemutatott jelentése a román
kommunista diktatúra elemzése. Miután elmondja a magyar középiskolai
oktatás lassú felszámolási folyamatát, a felsőoktatásra tér rá. Arra,
hogy miként szüntették meg sorra a kolozsvári mezőgazdasági,
zeneművészeti és képzőművészeti intézetekben a magyar oktatást, hogyan
vitték végbe a marosvásárhelyi orvosi és gyógyszerészeti és
színművészeti intézetek önálló magyar jellegének eltűntetését azzal,
hogy román szekciókat szerveztek azokban, hogy túlsúlyuk
erőszakolásával a magyar tagozatot ellehetetlenítsék. Noha a
Tismăneanu-jelentés a Babeş és Bolyai Egyetemek egyesítésében csak „a
magyar nyelvű egyetemi oktatás korlátozását” látja, s nem emeli ki
annak súlyos következményeit, elemzésének egy mondatában rámutat a
folyamat lényegére: „A magyar anyanyelvű felsőoktatási intézmények
egyesítési szándéka a hasonló román intézményekkel valójában
asszimilációs stratégia volt… – írja. A magyarellenes pártállami
erőszak elsődleges áldozata a Bolyai Tudományegyetem volt, melyben a
román nacionalizmus mindvégig a magyar művelődés legjelentősebb
fellegvárát látta, s megszüntetését diadalként ünnepelte.
A romániai magyarság viszont szomorúan volt
kénytelen tudomásul venni a történteket. Vezetői többségükben a
beléjük sulykolt pártfegyelemnek engedelmeskedtek, a tanszemélyzet
pedig követte példájukat, egyesek legjobb esetben halvány kísérlettel
próbálták menteni, ami még menthető. Erdély magyar egyetemének azonban
voltak olyan vezető személyiségei, akik öngyilkosságukkal tiltakoztak.
Ilyen volt Szabédi László és Csendes Zoltán.
Áldozatvállalásukkal beírták nevüket Erdély és népünk történetébe.
* Csetri Elek tanár úr e
dolgozat elkészülte után nem sokkal eltávozott közülünk. R. Várkonyi
Ágnes emlékező sorai lapunk 623. oldalán olvashatók.
<
|
|