Az országgyűlési választások nyomán minden
eddiginél erősebb felhatalmazással alakít kormányt a FIDESZ. Véleménye
szerint lesz-e ennek közvetlen hatása a magyar tudományosságra és az
MTA életére?
Egy erős felhatalmazással rendelkező új kormánynak az élet valamennyi
területén lehet hatása, így a magyar tudomány és az MTA működésére is.
Régóta esedékes egy hosszú távra érvényes tudománypolitika
kialakítása. Korábban sokféle próbálkozás történt arra vonatkozóan,
hogy hol legyen ennek a helye a kormányzati munkában. Működött
hivatalként mint OMFB vagy NKTH, tartozott egy minisztérium helyettes
államtitkárságához, volt a területnek tárca nélküli minisztere, én
mégis úgy gondolom, hogy nem ezek a szervezeti helykeresések teszik ki
igazán a tudománypolitika lényegét. Elsősorban azt tartom fontosnak,
hogy a kormány – s mivel Magyarországon miniszterelnöki kormányzás van
– a miniszterelnök milyen döntéseket hoz a tudománypolitika területén.
Hogy ez milyen szervezeti formában, milyen testületekben jelenik meg,
az a tudománypolitikai prioritások után következik. Az Akadémia
elnökeként és a Magyarország legjelentősebb kutatási
intézményhálózatát fenntartó intézmény vezetőjeként erős
meggyőződésem, hogy a következő időszakban vissza kellene térnünk
ahhoz a 2001/2002-es működési módhoz, ahol a tudománypolitika
különböző területeiért felelős személyek egy tanácsban – nevezhetjük
Research Councilnak, mint más országokban – , közvetlenül a
miniszterelnök vezetésével hozzák meg a legalapvetőbb döntéseket az
intézményrendszert illetően az intézményfinanszírozásról és – a
pillanatnyilag koncepciótlanul szétdarabolt – versenypályázati
rendszer hosszú távú koncepciójáról. Minderre kész javaslatom is van,
a kormányzati struktúra átalakítása reményeim szerint lehetőséget ad
egy hosszú távon is kiszámíthatóan működő tudománypolitikai döntési
mechanizmus világos felelősségi körökkel történő felállításáról. Az
egységes kormányzati tudománypolitika, a központi stratégia hiánya
miatt alakult ki a mai helyzet, hogy minden egyes kutatással,
fejlesztéssel és innovációval foglalkozó szervezet önálló kis
tudománypolitikába kezdett, amivel aligha működhetünk versenyképesen.
Egy évvel ezelőtt a Magyar Tudománynak adott interjújában azt mondta,
hogy a nemzetközi válságot csak a szellemi tartalékaink mozgósításával
sikerülhet kivédeni. Fel lehet-e már mérni a válság következményeit?
Annak felmérése, hogy ez a gazdasági válság mekkora károkat okozott,
közgazdászok sokaságának a munkáját igényli, az Akadémián is sokan
foglalkoznak ezzel a meglehetősen bonyolult kérdéssel. Fontosnak
tartom, hogy teret adjunk a különféle vélemények ütköztetésének, az
eredményeket hozó szakmai párbeszédnek. Összességében azt gondolom,
hogy ez a válság ama régi bölcsesség belátására döbbentette rá az
embereket, hogy addig nyújtózkodjunk, ameddig a takarónk ér, nem
használhatjuk fel meggondolatlanul erőforrásainkat, nem élhetjük fel a
jövőnket abban az értelemben, hogy mindent hitelre fogyasztunk. A
válság másik fontos tanulsága, hogy egy országnak mindig készen kell
állnia arra, hogy a világgazdaságban keletkezhetnek kisebb-nagyobb
zavarok, és nem állhat stratégiátlanul és eszköztelenül egy
világgazdaságban felmerülő probléma esetén. Számunkra a gazdasági
válság azért volt különösen veszedelmes, mert olyan időpontban ért
minket, amikor nem voltak az országnak tartalékai, ezért a válság
kezelésére sem alkalmazhattuk azokat az eszközöket, mint azok az
országok, ahol az adósságállomány és a költségvetési hiány nem olyan
mértékű, mint nálunk. A világgazdasági trendeket Magyarország nem
tudja megfordítani, kiszolgáltatottságát az államadósság és a
költségvetési hiány csökkentésével mérsékelheti. A hosszú távú
építkezéshez legalább ilyen fontosnak tartom, hogy Magyarországon
kialakuljanak olyan gazdasági-termelői kapacitások, amelyek nem
pusztán a jóléti szolgáltatásokra irányulnak. Mindehhez
gazdasági-pénzügyi-kulturális stratégia mentén kell nemzeti
kompetenciáinkat felmérni, és szellemi erőtartalékainkat hatékonyan
csatasorba állítani.
Több mint egy év telt el az Akadémiai törvény módosítása óta,
lehet-e már látni a hatását?
A törvénymódosítás nyomán megváltozott az egyes testületek szerepe, az
elnökség döntéshozó testületté vált, a törvény és a megnövekedett
felelősség is arra sarkallt minket, hogy az Akadémián a döntések
előkészítése sokkal professzionálisabban és átláthatóbban történjen,
mint korábban. Kialakítottuk a döntésmechanizmus feszes és a
visszajelzések alapján jól működő rendjét. Elkészítettük a működéshez
szükséges szabályzatokat és eljárásrendeket, amelyek mentén
előkészített, kiérlelt javaslatokat tudunk előterjeszteni, és az egyes
grémiumok döntései dokumentálhatók és követhetők. Az Akadémia három
végrehajtó funkcióval is rendelkező választott vezetője, az elnök, a
főtitkár, és a főtitkárhelyettes hetente operatív vezetői
értekezleteken beszélik meg a napi ügyeket, és tájékoztatják egymást
vezetői megbeszéléseikről. Jelentős strukturális és személyi
változtatásokat tettünk a titkárság működésében. Én magam az AKT és az
AKVT legtöbb ülésén is részt is veszek, számos osztályülésen is, hogy
lássam a döntések kialakulását, halljam a különböző érveket, hiszen a
„működtetés szálai” végül is az elnöknél találkoznak. A
törvénymódosítás nyomán vált lehetségessé, hogy az egyes testületek
munkáját elfogadott eljárásrendek és stratégiák mentén úgy hangoljuk
össze, hogy a köztestületet, a kutatóhálózatot, és az akadémiai
költségvetési fejezetért felelős titkárságot átlátható felelősségi
rendben működtethessük. Van még munkánk bőven, nem dőlhetünk hátra. A
legnagyobb feladat, ami előttünk áll, a kutatóhálózat hatékonyabbá
tétele és infrastrukturális megújítása.
Egyre többen állítják, hogy az egyetemeinken bevezetett
Bologna-rendszer elsorvasztja
a tanárképzést a természettudomány területén. Tehet-e valamit az
Akadémia
az áldatlan állapotok ellen?
Hallattuk a hangunkat számos esetben, a legkülönbözőbb „pódiumokról”:
a tisztújításkor újra életre hívott Közoktatási Elnöki Bizottság
tagjai több ízben is megküldték véleményüket a döntéshozóknak. A
köztestületi stratégiai programok egyik, oktatással foglalkozó
programbizottsága ugyancsak elkészítette a felsőoktatással kapcsolatos
javaslatait. Ezen akadémiai testületek tagjai aktívan részt vesznek a
felsőoktatásban, mondhatni, a felsőoktatás sűrűjében vannak, nagyon
pontosan látják a tendenciákat, hogy hová vezet, ha hirtelen és
végiggondolatlanul ugrunk bele egy oktatásszerkezeti váltásba, amelyet
jelentős hallgatói létszámnövekedés kísér. A stratégiai programok,
munkaanyagok és ajánlások gyártásának csak akkor van értelme, ha a
megvalósítás érdekében érvényesíteni tudjuk befolyásunkat, felvállalva
a szakmai párbeszédhez szükséges fórumok megteremtését is. Remélem,
hogy az új kormány oktatáspolitikusai nyitottak lesznek erre a szakmai
párbeszédre. Én azok véleményével értek egyet, akik a tanárképzésben
egy ciklus végigvitele után javasolják megvizsgálni, hogy a jelenlegi
képzési forma mellett a klasszikus szakpárokon megteremthető-e egy
egyciklusú tanárképzés, amelyben a szakmailag megalapozott
tudást-műveltséget nem váltjuk ki a pedagógia és pszichológia órák
számának növelésével. Az is erős meggyőződésem, hogy a tanárképzésben
mindenképp szükség van egy professzionális továbbképzési rendszerre,
sőt egy az ügyészek, bírák, orvosok szakvizsgájához hasonló tanári
szakvizsgarendszer bevezetésére, amely arra is lehetőséget nyújtana,
hogy a néhány évet gyakorló tanárként dolgozó, majd szaktanári vizsgát
tett pedagógusok anyagi megbecsülését növelhessük.
|
|
Újra és újra felmerül, hogy legyenek-e
kutatóegyetemek, és persze ezek kapjanak megfelelő támogatást, úgy
tudom a tervet
az MTA is támogatja. Az ötlet elindult-e már
a megvalósulás felé?
A kutatóegyetemi-elitegyetemi címekre kiírt pályázat az első lépés
arra, hogy meglehetősen felhígult felsőoktatási palettánkon tegyünk
egy lépést az igényesség irányába. Nagyon nagy szükség volt arra, hogy
a hallgatói jelentkezések és az egyetemek által fölfogadott
kommunikációs cégek által a közvéleményhez eljutatott üzenteken túl,
valós mérőszámok alapján vizsgáljuk meg azt, hogy mely egyetemeinken
van jelentős tudományos kapacitás, hol vannak olyan tudományos
műhelyek, amelyek a világban elfogadott mérőeszközökkel mérve is
kimagasló teljesítményt nyújtanak. A Kutatóegyetemmé Minősítő
Bizottságban a vonatkozó kormányrendelet szerint a Magyar Rektori
Konferencia, a Magyar Tudományos Akadémia, a Magyar Felsőoktatási
Akkreditációs Bizottság, a Felsőoktatási és Tudományos Tanács,
valamint a Nemzeti Bologna Bizottság elnökei vettek részt, a bizottság
munkáját én magam vezettem. Első lépésben kialakítottuk a
mérőrendszert, amelynek indikátorai segítségünkre voltak abban, hogy a
címre pályázatot benyújtó felsőoktatási intézményeket egyenként,
szakterületenként négy-hat szakértővel elbíráltassuk, és értékeljük.
Az eredmények világosan megmutatták, hogy melyek azok a felsőoktatási
intézmények, amelyekben megvan az a tudományos kapacitás, amelyek
megfelelő fejlesztéssel európai szinten versenyképessé tehetők. Az egy
másik kérdés, hogy ezeket az intézményeket, illetve ezek azon
szakterületeit, ahol valóban van esély arra, hogy kimagasló eredmények
születnek, milyen mértékben támogatja a központi költségvetés. Ebben a
mindenkori kormánynak kell döntenie. Nézetem szerint ehhez nem elég
egy egyszeri támogatás, be kell épülnie az intézményi költségvetésbe
részben a kutatóegyetemi többletfinanszírozással, részben pedig az
akadémiai kutatócsoportok számának növelésével, hiszen jól látszik az
eredményekből az is, hogy az akadémiai kutatócsoporti hálózat az egyik
leghatékonyabb kutatásfinanszírozási csatorna a felsőoktatás
rendszerében.
Az Ön által elindított Lendület program keretében fiatal kutatók
jöttek haza dolgozni. Úgy folyik-e
a program, mint ahogy tervezte? Hogyan sikerült
ezeknek az embereknek beilleszkedniük, jelentett-e feszültséget az
itthon magasnak számító jövedelem, amit kaptak?
Ezt a programot a magyar tudósok és kutatók többsége pozitívan
fogadta, támogatta, külföldi barátaink kifejezetten biztattak arra,
hogy folytassuk. Több szervezet, külföldi nagykövetség jelentkezett,
hogy szeretnék elkérni a program know-how-ját. Ezek a visszajelzések,
vagy akár az a tény, hogy az Obama-adminisztráció hasonló programot
indított a tehetséges fiatal kutatók kutatási programjainak
támogatására, mind megerősítenek abban, hogy jó irányba indultunk el.
A kutatóknak sikerült beilleszkedniük, eredményeikről rendszeresen
beszámolunk a honlapon, komolyabb értékelést egy év után még nem
tudunk végezni, hiszen laboratóriumot felépíteni, komoly eredményeket
produkálni, nem megy egyik napról a másikra. Fontosabbnak tartom, hogy
az igazán kiemelkedő, világszínvonalon teljesítő kutatóinknak kiemelt
bért adjunk, mintsem, hogy azon siránkozzunk, hogy ez a
kutatóhálózatban esetleg feszültséget kelt. Tudomásul kell vennünk,
hogy a világban mindenütt verseny folyik ezekért a kiemelkedő
tehetségű emberekért; tíz-húsz, nemzetközi mércével mérve is rangos
kutató elismerése nem jelenthet gondot az ország számára. Nem
szeretnék senkit megbántani, de ha ők mennek el máshová vagy hagyják
el pályát, az nem ugyanazt jelenti, mintha a kutatóknak
teljesítményüket tekintve az alsó harmadából hagyja el néhány a
kutatói pályát. Kiemelkedő eredmények csak úgy önmagukban ritkán
jönnek létre, ehhez szükséges egy intézményrendszer és szükséges, hogy
az intézményrendszer világosan preferálja a legjobbakat, a
legkiemelkedőbbeket. Mindez nemzeti jólétünkhöz járulhat hozzá. A
Lendület pályázat nyerteseivel ugyanakkor nem „lottózunk”, hiszen
olyanoknak adtunk lehetőséget egy ilyen programmal saját kutatócsoport
létrehozására, akik harmincegynéhány éves korukig a világ
legkülönbözőbb részein már bizonyították, hogy a legjobbak közé
tartoznak. Erős meggyőződésem, hogy ebben a globális versenyben nekünk
nagyon határozottan támogatnunk kell azt a harmincöt-negyvenöt közötti
generációt, amely a jövő záloga, és ehhez eszközöket kell adnunk a
kezükbe.
Hogyan értékeli az MTA interneten hozzáférhető köztestületi és
tudományos publikációs adattárát?
A két évvel ezelőtti tisztújítást követően azonnal szembesültem az
akadémiai adatbázisok összefésületlenségével, azzal a ténnyel, hogy
évek óta stratégiátlanul, összehangolt vezetői döntések híján az egyes
területeken egymástól függetlenül, elszigetelve folyik az
adatbázis-építés. Első lépésben az egyéni kutatói, illetve intézményi
kutatási teljesítmény mérésére szolgáló Köztestületi Publikációs
Adattár, valamint a Tudományos Publikációs Adatbázis összevonásáról
döntöttünk, amely gyors ütemű fejlesztéssel alapját képezi egy
ellenőrzött, országos közhiteles kutatói adatbázisnak. Döntöttünk
arról is, hogy akadémiai választási vagy a doktori eljárásban
kötelezővé tesszük az érintetteknek adataik feltöltését ebbe a
rendszerbe. Részben azért, hogy a teljesítmények a honlapunkról
mindenki számára elérhetők és összehasonlíthatók legyenek a különféle
bírálati rendszerekben, s hogy a köz számára is be tudjuk mutatni, mit
hoztunk létre az ország boldogulására a rendelkezésünkre bocsátott
erőforrásokból. A Magyar Tudományos Művek Tára nevet viselő program
munkálatainak irányításával Makara Gábor professzor urat, az OTKA
korábbi elnökét bíztam meg. Eddig tizenöt felsőoktatási intézmény
csatlakozott a programhoz, gőzerővel folyik a fejlesztés és az
adatbázisok koordinációja, amelyhez kapcsolódóan meg kell erősítenünk
a program hátteréül szolgáló KSZI működését is.
2015-re Szegeden épül meg az ELI, az Európai Unió egyik
gigaberuházása. Milyen hatással lesz a magyar tudományosságra a
lézerközpont?
Az ELI az Európai Uniónak legfeljebb egyik „megaberuházása”, semmiképp
nem tartozik a legnagyobb beruházások közé. Az Európai Unió
„gigaberuházásaként” az ESS-t tekinthettük volna, ha ez Magyarországon
épül meg, ez berendezés lett volna olyan, amelyből egy van, ám ez
sajnos nem Magyarországon épült meg. Az ELI fontos fejlesztés, és én
nagyon drukkolok és igyekszem mindent megtenni azért, hogy beváltsa a
hozzá fűzött reményeket. Ugyanakkor én árnyaltabban szemlélem ezt a
sajtóban hurráoptimizmussal bemutatott projektet, részben CERN-beli
tapasztalataimra alapozva. A magyar kutatói közösségnek tisztában kell
lennie azzal, hogy a magyarországi költségvetésből az európai uniós
fejlesztési alapokba befizetett összegből megvalósuló beruházás csak
úgy lesz hatékony és eredményes, hogyha ez tényleg be tud épülni az
európai infrastruktúrák közé, ha sikerül megszervezni, hogy európai
kutatók és európai kutatási szervezetek használják, hozzájárulva a
berendezés működésének finanszírozásához. A kutatási nagyberendezés
megléte önmagában nem elegendő a sikerhez. Ha az ELI-t csak magyar
kutatók használják, akkor ez egy kihasználatlan és rendkívül drága
beruházás lesz. Ez a berendezés egy három részre elosztott fejlesztés,
amelynek egyes szegmensei Prágában, Szegeden és Romániában épülnek
meg, és futnak versenyt a térségben azért, hogy európai kutatótársaink
melyik berendezésen fognak dolgozni. Azzal együtt, hogy ezek a
fejlesztések egymástól térben elválasztva is elvégezhetők,
Magyarországnak jelentős erőfeszítéseket kell tennie, hogy az ELI-t
Európa minden országának kutatói megfelelő hatékonysággal tudják
kihasználni.
|
|