együtt egész Magyarországot segítették kiemelni az
osztrák önkényuralomnak kiszolgáltatott helyzetéből. Újabban pedig a
történeti ökológia igazolta, hogy a magyar gazdasági gondolkozás
keretei közé emelte Georgius Wernher De admirandis Hungariae aquis
hypomnemation (1505) című munkáját,
A művelődéstörténetet interdiszciplináris
szemlélettel, a jelenségek teljességét átfogva vizsgálta, különösen a
vallási tolerancia, a tudomány – a technika – a népesedés története
foglalkoztatta; a XIX. század szabadsággondolata és a nemzeti eszmék
kialakulása kötötte le.
Eredményesen alkalmazta az elzártság ellenére
Erdélybe is eljutott európai történetírás újításait, s az Annales-kör
elméleti és módszerbeli elveit. Tudatosan állította maga elé kutatási
célként Körösi Csoma Sándort mint a saját népét és az egész
emberiséget egyetemes értékekkel gyarapító tudós szimbolikus
megtestesítőjét. Wesselényi Miklós politikai pályaképét minden addig
ismertnél alaposabb gazdasági megalapozottsággal készítette elő. Benkő
Samu, Bodor András, Imreh István, Jakó Zsigmond, Tonk Sándor
szerkesztőtársaival több kitűnő társadalomtörténeti,
művelődéstörténeti tanulmánykötetet tett közzé, az orvos Gyarmathy
Sámuel újszerű pályaképét Dani Jánossal együtt dolgozta ki, s több
száz írást publikált.
Visszatekintve azonban erre a korszakra kritikusan
állapította meg, hogy az egész erdélyi magyar történetírásban „múltunk
bemutatásában sajnálatos módon öncsonkulás következett be,” mivel
hiányzott a gazdasági, társadalmi, művelődési jelenségeket az
erőviszonyok szerint elrendező politikai vonulatok kidolgozása. Az
Erdélyi Múzeum-Egyesület Farkas utcai levéltárában a magyar
történetírói műhely kibontakozása megrekedt a hatalom politikai,
ideológiai zátonyain.
Az 1989. évi fordulat lehetőségeivel frissen élt,
elmélyült a magyarországi levéltárak anyagában, és kutatott Bécs,
Göttingen, Párizs gazdag gyűjteményeiben. Jelentősen hozzájárult a
romániai magyar történetírásnak az egyetemes magyar
történettudománnyal ugyan soha meg nem szakadt egysége megújításához.
Bethlen Gábor életútja (1992) címmel megírta a
fejedelem régen hiányzó rövid biográfiáját. Új szempontok alapján
tette mérlegre Samuel Richardson, Leopold Ranke, Angyal Dávid, Szekfű
Gyula különböző előjelű véleményeit, s a nagy erdélyi fejedelem Magyar
Királysággal kapcsolatos politikájában az egységteremtő tendenciákat
mutatta ki. Különösen nagyjelentőségűek az 1848-at a maga valóságában
feltáró kutatások. Új szempontokkal írt áttekintést a magyar és a
román történetírás talán legvitatottabb kérdéséről, Erdély uniójáról
és végrehajtásának problémáiról.
1990-ben a Magyar Tudományos Akadémia külső
tagjának választotta. Egyik alapító tagja lett az újraindított Erdélyi
Múzeum Egyesületnek. Tiszteletbeli elnöke volt a kolozsvári Kelemen
Lajos Műemlékvédő Társaságnak, s 1995–1997 között az Erdélyi Múzeum
folyóirat főszerkesztői munkáját látta el.
2009. évi interjújában fejtette ki nézeteit az
erdélyi magyar és román történetírás viszonyáról. Számba vette a
nehézségek ellenére a biztató fejleményeket, a történelmi igazságot a
mítoszoktól megkülönböztető tendenciákat. Lektora volt a romániai
magyarság történelmét összefoglaló alternatív iskolai tankönyvnek,
amelyben a szerzők a dákoromán elméletről mindkét álláspontot közlik,
s megírták, hogy a gyulafehérvári román nagygyűléssel majdnem egy
időben, Kolozsvárott ötvenezer magyar és székely tiltakozott az ellen,
hogy Erdélyt Romániához csatolják, s örült, hogy legkisebb unokája a
hatodik osztályban a magyar néprajzzal együtt ebből a könyvből
tanulhatja a romániai magyarság történelmét.
Magáról keveset beszélt, csak véletlenül árulta el,
hogy tanárnő felesége a nehéz időkben is a magyar irodalom ürügyén
tanította a magyar történelmet. Fontos volt számára a szülőföld
megtartó ereje, és büszke volt szülővárosa, Torda szőlőjének borára.
Utolsó interjúját azzal fejezte be, hogy mi magyarok „egy nemzet
vagyunk, összmagyarságban gondolkodunk, a magyar nemzettudat független
a határoktól, s tesszük a dolgunkat. ”
Néhány hete vágott neki a nagy munkának, hogy
kiadja Kelemen Lajos kétezer oldalas naplóját, amikor a Feleki-tetőn
villámcsapásként befejeződött az életpályája, és elkezdődött műveinek
élete a tudomány lezárhatatlanságában.
|