„Az oktatás mind az egyén, mind az
egész nemzet számára a legfontosabb hosszú távú kitörési esélyt
jelenti jelenlegi, válságokkal terhelt helyzetünkből” – fogalmazza meg
a Sólyom László által életre hívott Bölcsek Tanácsának ajánlásait
tartalmazó tanulmány.1 Az állítás, ha
sokak számára közhelynek tűnhet is, kulcsfontosságú,
s ahhoz, hogy a „kitörési esély” lehetőséggé, majd valósággá váljon,
nemcsak a közoktatás és a felsőoktatás valamennyi szereplőjének, hanem
a társadalom egészének fel kell ismernie e nemzeti
ügy fontosságát és saját cselekvési lehetőségeit.
Jelen cikk – melynek szerzője maga is részt vett a
Szárny és teher címet viselő mű2
háttértanulmányainak3 elkészítésében – a
tanulmánynak a felsőoktatás világára vonatkozó helyzetelemzését és
ajánlásait kívánja saját perspektívából összegezni oly módon, hogy a
napjainkban a felsőoktatást illetően legtöbb vitát generáló és
leginkább meghatározó területek vizsgálatára helyezi a hangsúlyt.
Milyen a felsőoktatás állapota
és melyek a lehetséges célok?
Valamennyi társadalmi alrendszerünkhöz hasonlóan, a felsőoktatás is
radikális változásokon ment keresztül a rendszerváltozástól napjainkig
tartó húsz évben. E változások többségének közös jellemzője egyfelől a
hihetetlen gyorsaság és információgazdagság, amely részben a szintén
nagy ütemben változó, turbulens nemzetközi környezetnek, részben pedig
a demokratikus átmenet során hirtelen jelentkező igények sokaságának
köszönhető, másfelől pedig jellemzője a kellő megfontoltság és
tervezés hiánya, ami számos esetben az organikus átalakulások
ellehetetlenítéséhez és a szándékokkal ellentétes eredményekhez,
diszfunkciókhoz vezetett.
A változások sorában kiemelt fontosságú a középfokú
oktatás és felsőoktatás expanziója vagy közismertebb fogalommal
„tömegesedése”. A felsőfokú tanulmányokat folytató hallgatók száma az
1990-es adatokhoz képest majdnem a négyszeresére növekedett, ami az
oktatás szabadsága és hozzáférhetővé válása mellett a „tudásalapú
társadalom” felé történő elmozdulást is mutatja. Utóbbinak azonban nem
elégséges feltétele, hogy a képzésben minél többen és minél hosszabb
ideig vegyenek részt; elengedhetetlen hozzá az is, hogy a folyamatos
(élethosszig tartó) tanulás mellett a minőség is folyamatosan
garantált legyen. A minőség megvalósulásának általános érvényű
kritériuma a struktúrák állandó korrekciója, vagyis az igényekhez, és
különösen a demográfiai folyamatokhoz történő alkalmazkodása. A magyar
(felső)oktatás-irányítás ezt a perspektívát rendre szem elől
tévesztette, s a különböző reformok gyakran a struktúrák változatlanul
hagyása vagy azok elégtelen korrekciója mellett következtek be.
A felsőoktatás expanziójával párhuzamosan a főiskolák és egyetemek
száma megszaporodott, a felsőoktatási intézményrendszer indokolatlanul
széttagolttá vált, ami a korábban említett szerkezeti nehézségekkel
együtt tovább nehezítette a költséghatékony működést.
Kis mértékben tudott csak javítani ezen a helyzeten az ezredfordulón
zajló integrációs folyamat, melynek során az intézményeken belül az
erőltetett és gyakran megfelelő előkészítés nélküli összevonások
olykor nagyobb ellenállást és feszültségeket okoztak, mint amennyi
rövidtávú hasznot tudtak hozni. Az állami fenntartású intézmények
száma a lezajlott integráció ellenére is igen magas.4
A hallgatók számának növekedésénél is drámaibb
változást jelentett a bolognai típusú képzésre való átállás.
Nyilvánvaló, hogy Magyarországnak semmilyen körülmények között nem
lehet célja az európai trendektől való elszigetelődés, így fontos
leszögeznünk, hogy – sokak véleményével ellentétben – a bolognai
folyamatban való részvétel nem döntési lehetőségként merült fel a
magyar felsőoktatás előtt, hanem az „európai felsőoktatási térség”
fejlődésének állomásaként magától értetődően következett be. A konkrét
megvalósítás azonban már igenis vita tárgyát képezheti, sőt kell, hogy
képezze. (A Bologna-folyamatról részletesebben lásd lentebb, a
kulcsterületek elemzésénél.) A reformnak csak alapos tervezést, az
implementáció részleteinek és monitorozásának kidolgozását, valamint a
szereplők (különösen az oktatók és hallgatók) bizalmát és
elkötelezettségét segítő szakmai-társadalmi párbeszédeket követően
szabadott volna megtörténnie. Ez esetben elkerülhető lett volna az
érintettek frusztrációja, ellenállása és elutasítása, ami a bolognai
folyamat esetén bekövetkezett.
A bolognai rendszerhez hasonlóan kezdetektől igen
sok kritika éri a kétszintű érettségi bevezetését és ezzel
párhuzamosan a felvételi rendszer változását is, mely gyakran nem a
magasabb teljesítményre és a tanuló előtt álló évekre való
felkészülésre ösztönöz, hanem a teljesítményminimumon maximalizálható
felvételi pontszám megszerzésére. Itt is fontos azonban
hangsúlyoznunk, hogy nem a kétszintű érettségi gondolatával, hanem
annak megvalósítási módjával kapcsolatban érdemes kritikusnak lennünk.
(Részletesebben lásd később.)
Felsőoktatásunk – nemzetközi összehasonlításban
mért – teljesítménye sem mutat pozitív képet, ahogy a Szárny és teher
problémaelemzése megmutatja: „a világranglisták 500 és 1000 egyeteme
közé általában csak 1–2 hazai intézménynek sikerül bejutnia. Egy
részletesebb európai természettudományi rangsorban a magyar egyetemek
szintén nem kerültek be a felső kb. száz európai
intézmény közé. A kép árnyaltságára jellemző, hogy a hazai elméleti
orvosképzés színvonala a Harvard és a Cambridge-i Egyetemek szintjéhez
hasonlítható, valamint öt magyarországi intézmény bekerült a világ
legjobb ezer és Európa legjobb 331 üzleti iskolája közé.”5
A teljesítménnyel szorosan összefügg, hogy a minőség belső ellenőrzése
a felsőoktatási intézményekben nem garantált, a hallgatók képzése
gyakran nem ellenőrzött. Léteznek ugyan jó gyakorlatok, de a
rendszeres minőségfejlesztés esetleges; mechanizmusai nem épültek ki
kellő mértékben.
Az új felsőoktatási kormányzat célkitűzéseinek a
fenti helyzetkép és a későbbiekben tárgyalandó
kulcsterületek elemzése során körvonalazódó problémákra kell
válaszolniuk. A felsőoktatás-irányítás elsődleges feladata (mind
ágazati, mind intézményi szinten) ma ezeknek a problémáknak az
orvoslása, a szereplők és egyben a társadalom számára kielégítő
megoldások megtalálása. Fontos alapelvként kell, hogy
megjelenjen mindezek mellett a felsőoktatás nevelő funkciójának
visszaállítása, valamint érték- és közösségteremtő szerepének
betöltése.6
Érdemes megjegyeznünk, hogy valamennyi kitűzött cél
megvalósításának nélkülözhetetlen előfeltétele a jelenleginél nagyobb
arányú, akár erőn felüli források biztosítása.7
Az oktatásra fordított kiadások növelése nélkül egyetlen cél sem
valósítható meg eredményesen, s az intézményektől sem várható
költséghatékony működés, ha folyamatosan fontos és még fontosabb
programok megvalósítása között kell elegendő pénz hiányában dönteniük.
Ha a felsőoktatás nem kap kiemelt figyelmet anyagi értelemben is,
akkor nem lesz képes betölteni szerepét sem az oktatási, sem a
kutatási és innovációs elvárásokat illetően.
Melyek a kulcsterületek?
Kétszintű érettségi és felvételi
A rendszerváltozás idejéhez képest a középiskolás korosztályok ma
négyszer magasabb aránya kap érettségit, miközben sokáig ezen a téren
sem történtek igazi strukturális átalakítások, így a változás igénye
erőteljesen jelent meg az ezredforduló környékén. A kétszintű
érettségit maguk a középiskolák is szorgalmazták, egyrészt az egyetemi
felvételik visszásságai és a diákok túlzott (kétszeri) terhelése,
másrészt pedig a középiskolák heterogenitása miatt. A bevezetés során
azonban több lényeges hiba is akadt. Elmaradt többek között az
egyetemek kellő mértékű bevonása, érdekeltségük megteremtése, ezért a
reform nem érte el célját a tekintetben, hogy az emeltszintű érettségi
egyben a felsőoktatásba történő belépő legyen, sőt, az empirikus
adatok a kívánttal ellenkező hatást mutatnak. Mivel a szakok többségén
a felvételhez nem szükséges emelt szintű érettségi vizsga, a kívánt
pontszám pedig érettségi teljesítmény nélkül, a különböző
többletpontok segítségével vagy jó középiskolai teljesítménnyel is
megszerezhető, ez az érettségi forma tehát kihasználatlan. Eközben
komoly gondot okoz az is, hogy a középszintű vizsga optimális
nehézségű standardjainak beállítása még mindig folyamatban van, s
egyelőre nem érte el a kívánatos minimum szintet. Mindkét negatív
jelenség (vagyis a felvételi pontszámítás ösztönző hatásának és a
minimális elvárásokat beépítő mércék kiépítésének hiánya) nagyban
köszönhető a rövidtávú gondolkodásnak és tervezésnek, melyek –
megtorpanásáig – végigkísérték a reformot.
A felsorolt problémák mellett érdemes
hangsúlyoznunk, hogy a kétszintű érettséginek számos fontos pozitívuma
van, és a szükséges finomhangolás elvégzése után ennél jóval több
lehet. A kétszintű érettségi érdeme a felvételi protekció
megszüntetése. Nem szabad megfeledkeznünk az új érettségi
követelményrendszer tartalmi változásairól sem, melyek a
problémaközpontú és kompetenciaalapú szemlélet meghonosítását tűzték
célul.
A problémákra az jelenthetne kielégítő megoldást és
vezethetne a színvonal újbóli emelkedéséhez, ha az oktatásirányítás –
előírt norma vagy különböző ösztönzők segítségével – el tudná érni,
hogy az egyetemek bizonyos tárgyakból megköveteljék az emeltszintű
érettségi vizsgát, a középszintű érettségi pedig nagyobb elvárásokat
állítson a tanulók elé.
A bolognai folyamat
Ahogyan a helyzetelemzésnél már megfogalmaztuk, a bolognai
szerkezetátalakításnak – más reformokhoz hasonlóan – elkapkodott,
erőltetett ütemű és megfelelő tervezés nélküli bevezetése kudarcot
vallott, az esetek többségében nagy mértékű ellenállást és
minőségromlást okozott. A kudarc nem a bolognai típusú képzés
általános kudarcát jelenti, és nem is azt, hogy egészében le kellene
mondanunk az átjárhatóságot és a kreditek, valamint a diplomák európai
elismertethetőségét lehetővé tevő rugalmas képzési formáról; hanem
azt, hogy alaposan át kell gondolni a rendszer egyes elemeit;
kialakítani azokat a most még hiányzó mechanizmusokat, amelyek ismét
növelhetik a minőséget, illetve jobb teljesítményre ösztönözhetik a
hallgatókat; korrigálni kell a hibás elemeket, különösen az egyes
szakok keretszámainak tekintetében, hogy azok jobban illeszkedjenek a
hallgatók és a majdani munkáltatók igényeihez, valamint, ahol ez
szükséges, újra kell gondolni a kétszintű képzés indokoltságát és a
két szint közötti átjárhatóságot. (Ez utóbbi kérdéssel a
tanárképzésről szóló alfejezet is részletesebben foglalkozik.)
Problémát okozott, hogy a sürgetett bevezetés miatt
a szakok akkreditálása is erőltetett ütemben folyt, így – amint a
Szárny és teher című tanulmány megfogalmazza – a képzések minőségének
egyik legfontosabb biztosítékát jelentő (az intézmények és a szakok
igen sok szempontot figyelembe vevő, komplex értékelését biztosító)
akkreditációs folyamat sem tudta megfelelő mértékben teljesíteni
küldetését. Különösen hiányzik a BA/BSc és az MA/MSc szakok egymással
történő egyeztetése, komplex egymásra épülése. Az akkreditáció a
legtöbb esetben „forrásvezérelt” volt, azaz a felsőoktatási
intézmények oktatási kapacitásaiból indult ki. Ebből is következően a
kialakult MA/MSc kínálat rendkívül elaprózottá vált, ami egy hazánknak
megfelelő méretű ország esetén számos esetben csak kis
költséghatékonysággal megvalósítható képzéseket eredményezett.
Összességében tehát a bolognai folyamat rosszul
tervezett bevezetése eddig nagyon sok konfliktust és több kárt
okozott, mint amennyi haszna volt, így felülvizsgálata és korrekciója
indokolt.
Tanárképzés
A Szárny és teher hosszan, kiemelt prioritásként foglalkozik a
tanárképzés ügyével, amely az utóbbi években a különböző szakmai
diskurzusok domináns kérdésévé vált. (A kifejezetten
pedagógusképzéssel foglalkozó intézmények és intézetek mellett az
egyes diszciplínák képviselőinek, tudósoknak és gyakorlati embereknek,
de még a gazdaság szereplőinek gondolati terében is megjelent.) A nagy
figyelem oka annak felismerése, hogy a tanárok minősége meghatározó
befolyással bír a később a munka világába kilépő tanulók
gondolkodásmódjára, képzettségére, munkabírására, így közvetve a
gazdaság teljesítőképességére is.
Régóta ismert, a méltán híres McKinsey-jelentés óta
pedig empirikus adatokkal is alátámasztott tény, hogy a legsikeresebb
oktatási rendszerekben a pedagógusok az egyetemre kerülők legjobb 5–30
százalékából kerülnek ki. Ezeknek a tanárképző rendszereknek – a
Szárny és teher-ben részletesen kifejtett – közös tulajdonságai
továbbá, hogy a jelentkezők megnyeréséért toborzókampányokat
folytatnak, a felvételizők között nagymértékben szelektálnak, magas
ösztöndíjakat adnak, előkészítik, illetve megteremtik a végzés utáni
munkába állást, és támogatják a már pályán lévő sikeres szakemberek
tanárnak való átképzését. E tulajdonságok egyike sem jellemző a
magyarországi tanárképzésre. Márpedig amíg nem sikerül elérni, hogy a
rendszerbe a legjobb képességű, a feladatra leginkább alkalmas,
magasan motivált hallgatók kerüljenek be, addig nincs remény pozitív
irányú változásokra – függetlenül attól, hogy mi történik a rendszerbe
való bekerülés után. A tanári hivatás népszerűsítése, a
pedagógusképzésben részt vevők „minőségének” javítása érdekében
elengedhetetlen – sőt, talán elsőszámú – feltétel, hogy a pedagógusok
tekintélye, társadalmi és anyagi megbecsültsége újra növekedésnek
induljon a mostani, hallatlanul alacsony szintről, de az is
kulcsfontosságú, hogy valamilyen formában ismét lehetővé váljon az
alkalmassági vizsga a felvételt megelőzően vagy akár a képzés közben,
annak részeként.
A pedagógusképzésben minden más területnél nagyobb
feszültségeket okozott a bolognai képzésre való áttérés. Mára oktatók,
hallgatók és akadémikusok egyre nagyobb száma követeli ennek a
területnek az újra osztatlan ötéves képzéssé tételét, sőt, immár
oktatáspolitikusok részéről is elhangoztak erre vonatkozó
elképzelések. A Szárny és teher ugyancsak megfogalmazza, hogy a
pedagógusképzés elitképzéssé válása érdekében „ajánlatos
visszaállítani a tanári szakokon az osztatlan, 5 éves, kétszakos
képzést”. Nyilvánvaló, hogy ilyen súlyú kijelentéseket csak nagyon
megfontoltan lehet tenni, és még nagyobb elővigyázatossággal kell az
adott kérdés felülvizsgálatát a gyakorlatban megtenni.
|
|
Egyfelől, amiatt a korábban már említett érv miatt,
hogy elkerüljük tanárképzésünk elszigetelését az európai
gyakorlatoktól, másfelől pedig azon egyszerű oknál fogva, hogy ne
tegyük ki ezt a kiemelt fontosságú ügyet újabb hirtelen és radikális
változásoknak. Az esedékes felülvizsgálat során két módszerbeli
kérdést is érdemes megfontolnunk. Először is számba kell venni, hogy
milyen pozitívumokat hozott a bolognai reform ezen a területen, és az
ilyen irányú eredményeket vagy folyamatokat semmilyen változtatásnak
nem szabad az ellenkezőjére fordítania. (A Szárny és teher különösen
fontos pozitívumként említi a megnövelt pedagógiai gyakorlati képzést,
de ide sorolhatjuk a képzés rugalmasabbá válását is.) Másodszor pedig
meg kell fontolni, hogy mi lehet a változtatások megfelelő mértéke és
gyorsasága, vagyis mik azok az intézkedések, amelyek
nem okoznak radikális változásokat, mégis elérhetőek velük a
kitűzött/megfogalmazott célok, illetve segítségükkel azok irányába
indulhatunk el. Ezek a megfontolások a már kialakult jó gyakorlatok
megtartását is segíthetik.
A jelenlegi konstrukció legnagyobb hibája az, hogy
a gyakorlatban a „másfél szakos” tanárrá válást ösztönzi.8
Lehetőség van természetesen kétszakos tanárrá válni, nehézséget okoz
azonban, hogy a két tanári szak a kreditek számát tekintve nem
egyenértékű (százötven, illetve száz kredit az MSc/MA képzés végéig),
így a hallgatónak a BSc/BA jelentkezés előtt el kell döntenie, melyik
majdani szakjából szeretne alaposabb ismeretekkel rendelkezni. (Azt
még nem tudni, hogy mennyire alkalmazhatóak ezek a tanárok egy átlagos
méretű iskolában.) A bizonytalan pályakép ráadásul nem igazán vonzó a
felsőoktatásba jelentkezőknek, így e szakok alulmaradnak a többiekkel
folytatott versenyben (történjen ez akár a felsőfokú tanulmányok
megkezdése előtt, akár az alapképzés elvégzése után), ami szintén nem
a minőség javítását segíti elő. Azonnali lépésként feltétlenül
indokolt tehát az alap- és mesterképzés közötti átjárási lehetőségek
egyszerűsítése, illetve a tanári szakok felvételét segítő külön
mechanizmusok megteremtése. További gondot jelent, hogy a tizenegy
féléves képzési rend az egyetem februári befejezésével jár, ami a
tanév közepén az álláshoz jutást is megnehezíti.
Finanszírozási és irányítási rendszer
Nem képezheti vita tárgyát a Szárny és teher azon állítása, miszerint
az irányítási és finanszírozási rendszer a magyar felsőoktatás egyik
leginkább neuralgikus pontja. Évek óta a felsőoktatásról szóló
diskurzusok meghatározó részét képezik az egyetemek finanszírozásáról,
hallgatói tandíjakról, kutatástámogatásról, autonómiáról és
gazdálkodási jogokról szóló viták. E komplex terület legfőbb
jellemzője – ahogy a Szárny és teher is megfogalmazza – a
kontrollálatlan intézményi autonómia és a túlzott központi szabályozás
ambivalens kettőssége.
A Bölcsek Tanácsa tanulmányának vonatkozó fejezete
az intézmények irányításában felfedezhető szervezeti és szemléletbeli
problémákra egyaránt felhívja a figyelmet. Utóbbiak közül a hosszú
távú fejlesztési stratégiában gondolkodó tulajdonosi és menedzseri
szemlélet kialakulásának szükségességét feltehetően sokan vitatnák,
pedig e szemléletmód nélkül napjainkban nem lehetséges – még az
„universitas-eszme” megtartása mellett sem – eredményesen irányítani
egy felsőoktatási intézményt. Az irányító testületek létrehozásának
ötlete – mely az Alkotmánybíróság kifogásai miatt nem valósult meg –
ezt a szemléletet kívánta erősíteni a felsőoktatási intézmények
vezetésében. A helyette létrejövő Gazdasági Tanácsok – melyek szintén
ilyen irányú változást jelentenének – nem képesek betölteni
funkciójukat, mivel lehetőségeik korlátozottak, személyi összetételük
hatékonysága pedig esetleges.
Jelentős és rövid távon orvosolandó probléma, hogy
a felsőoktatás nem ápol szoros kapcsolatot a kilépő hallgatók
potenciális fogadóival, vagyis a gazdaság szereplőivel, amire a Szárny
és teher problémaelemzése ugyancsak felhívja a figyelmet. A
felsőoktatási intézmények és a munkaadók kapcsolatrendszere ma még a
legtöbb elemében esetleges, s bár az egyéni (intézményi)
kezdeményezések e területen is megjelentek, az oktatási kormányzat
mindeddig nem állt elő a folyamatot hatékonyan segítő ösztönző
intézkedésekkel. Különösen fontos lenne a gazdaság sikeres
szakembereit bevonni a felsőoktatási intézmények oktatási
tevékenységébe. Az egyetemek és főiskolák munkaerőpiaci kapcsolatait
segítené karriertanácsadási s főként a pályakövetési és alumni
rendszerek megfelelő kiépítése is. Ehhez az intézmény részéről
általában az érdekeltség felismerése és az elkötelezettség, a
kormányzat részéről pedig az ösztönzés képessége hiányos.
A felsőoktatási intézmények kapcsolatrendszerének
másik – az előzőnél is – gyengébb pontja a bemeneti pontokkal, vagyis
a középiskolásokkal való kapcsolat. A velük együttműködésben
folytatott pályaválasztási tanácsadás és tehetséggondozás (például:
közös kutatások, pályázatok, ösztöndíjak, előkészítők) kiváló
lehetőséget nyújthatnak a tanulói–hallgatói karrierív folyamatossá
tételére. A középiskolákkal és a gazdaság szereplőivel való kapcsolat
mellett – logikus módon – egyre fontosabbá kell válnia a szakképzéssel
ápolt kapcsolatoknak is.
Feltétlenül át kell gondolni a normatív finanszírozás
fenntarthatóságát, hiszen az nem veszi figyelembe az egyes képzések
költségei közötti különbségeket, illetve nemcsak motivációt, de
lehetőséget sem ad az egyéni kezdeményezéseknek, innovációknak. A
normatív helyett feladatalapú finanszírozás volna indokolt, mely
jobban leképezhetné a képzés költségeit, az indított szakok iránti
várható keresletet, valamint a hallgatók és a képzés minősége szerinti
differenciálást, illetve állandó megújulásra, és főként a minőség
folyamatos ellenőrzésére, fejlesztésére ösztönözné az intézményeket.
(A normatív finanszírozás mellett átgondolandó kérdés az államilag
finanszírozott és a költségtérítéses képzés párhuzamos egymás mellett
élésének értelme, illetve egymástól való túlzott elválásuk, az
átjárhatóság nehézsége.)
Ugyancsak átgondolandó a kutatásfinanszírozás
kérdése. Az utóbbi időben a „kutatóegyetemi” státus bevezetése volt a
leginkább említésre méltó esemény ezen a téren – legalábbis ami a
központi kormányzat, illetve a törvényhozás tevékenységét illeti. Ezt
azonban érdemes, sőt, szükséges lett volna összekötni a kiemelt státus
többletfinanszírozásával, ami nem történt meg; illetve megfontolandó
lett volna az is, hogy valóban kiterjeszthető-e az egyetemek egészére
a megnevezés, vagy célszerűbb lett volna bizonyos karok, tanszékek,
intézetek számára felkínálni a lehetőséget.
Az egyes szakok, karok vagy intézmények
finanszírozását kívánatos lenne összekötni a minőség értékelésének
eredményével is. Ma a minőségfejlesztés vonatkozásában súlyos
elmaradások vannak, kiemelt fontosságú lenne – a Szárny és teher
megfogalmazása szerint: „a felsőoktatási intézményekben ténylegesen
megvalósuló képzés színvonalának és a megszerezhető diplomák értékének
folyamatos, megalapozott, európai és világszinten is
összehasonlítható, komplex, szervezett, országosan egységes, független
és külső értékelésének kialakítása. Ennek hangsúlyos eleme kell hogy
legyen a kimeneti elv (mire jó a végzősök tudása). Az értékeléssel
összefüggésben minden intézményben ajánlatos a diplomás pályakövetési
rendszer bevezetése.” Mindez az oktatási intézmények közötti
versenyhelyzet átláthatóságát növelné – mind hazai, mind nemzetközi
színtéren. A minőségértékelés területén – különösen egyéni
kezdeményezések nyomán – fontos előrelépések történtek az utóbbi
időben, ám összességében még kevés a jó gyakorlat, az igazán hatékony
értékelés.
Tehetséggondozás
Az eddigiekben leírt helyzetben, mind a felsőoktatás expanziója, mind
az új felvételi rendszer és a bolognai képzésre történő áttérés miatt
meghatározó fontosságúvá vált a tehetséggondozás kérdése a
felsőoktatásban. Ezek a folyamatok felerősítették a kis létszámú vagy
akár egyéni, minőségi képzést és az adott tudományterületen való
elmélyülés lehetőségét nyújtó tehetséggondozás iránti keresletet mind
az egyetemek, mind a munkáltatók, mind pedig a hallgatók részéről.
Hazánk szerencsés helyzetben van e téren, mert mind az általános- és
középiskolai, mind a felsőoktatási tehetséggondozás fontos
hagyományokra tekinthet vissza. E rendszerek fejlődése azonban nem
magától értetődő, s a jövő szempontjából kiemelt jelentőségű, hogy
milyen fejlődési-fejlesztési lehetőségeket tudnak ma sikerrel
megragadni.
A felsőoktatásnak több fontos teendője is van a
tehetséggondozást illetően – ezeket igyekszünk itt is összefoglalni a
Bölcsek Tanácsa által megfogalmazottak alapján, néhány ponton
továbbgondolva a javaslatokat. Első lépésként – ahogy a cikkben
korábban már szerepelt – az egyetemeknek szorosabb és tudatosabb
kapcsolatot kell építeniük a középiskolákkal, illetve a középiskolai
tehetséggondozó programokkal. Ez két okból is hasznos az intézmények
számára: egyfelől segíthet a tehetségek azonosításában, illetve a
tanulóknak a saját intézmény vagy diszciplína felé történő
orientálásában, másfelől pedig egy jól működő, a tehetséggondozást
folyamatossá tévő hálózati együttműködés segíthet megelőzni a
felsőoktatásba bekerülő tehetségek – különösen a hátrányos helyzetű
hallgatók – elkallódását.
A tehetséggondozás különösen alkalmas lehet arra
is, hogy a széles tömegeket érintő BA- és BSc-képzésből a
legmotiváltabb és vélhetően a tanulmányaikat magasabb szinten is
folytatni kívánó hallgatókat segítse, orientálja fejlődésükben.
(Ösztönözve őket például az MA/MSc- és DLA/PhD- képzések felé.) A
hallgatók tehetséggondozásban való részvétele nemcsak magasan
kvalifikált szakemberekhez segítheti hozzá a társadalmat, hanem a
kutatói utánpótlás fejlesztéséhez is lehetőséget ad. A felsőoktatásba
bekerült tehetséges hallgatókat az oktatóknak (és természetesen a
hallgatótársaknak is) segíteniük kell a megfelelő, egyénre szabott
tehetséggondozási forma megtalálásában. E tevékenységükben az
oktatókat mentor ösztöndíjakkal és az oktatói terhek csökkentésével
lehet motiválni.
A hagyományos tehetséggondozási formák közül a
leginkább ismertek a tudományos diákköri munka és a szakkollégiumok,
melyek a felsőoktatás szerves, figyelmen kívül nem hagyható,
dinamikusan változó részét képezik már hosszú évtizedek óta. Ezek a
képzési formák más országokban ilyen elterjedtséggel és
szervezettséggel nem működnek, ilyen értelemben tehát hungarikumok. A
szakkollégiumok munkája különösen többfunkciós jellegük miatt
figyelemreméltó. Ezekben az intézményekben a szakmai munka mellett a
közéleti szerepvállalás és a közösségi tevékenység is kiemelt szerepet
kap, így nagyban hozzájárulnak a későbbi értelmiségi lét
megalapozásához és a tudományos közéletbe való bekapcsolódáshoz
egyaránt. A hagyományosak mellett újabb és újabb tehetséggondozási
lehetőségek jelennek vagy újulnak meg (például honorácior képzés), így
a motivált hallgatók egyre nagyobb eséllyel találják meg az
egyéniségükhöz leginkább illő formát.
Fontos mindezeken túl, hogy a felsőoktatásban
dolgozó oktatók és kutatók körében is elterjedjenek a modern
pedagógiai és oktatásszervezési módszerek, melyek nemcsak a már
korábban felismert tehetségek gondozásának, hanem újak azonosításának
és segítésének lehetőségét is nagyban növelnék.
Mik a konklúziók?
E cikk célja, hogy – a Szárny és teher című tanulmány felsőoktatással
kapcsolatos helyzetelemzésének és javaslatainak bemutatása révén –
felhívja a tudományos közösség figyelmét e mindannyiunk jövőjét
illetően meghatározó fontosságú alrendszer működésének problémás
pontjaira, illetve kitörési lehetőségeire. Előbbiek között említést
tettünk az új érettségi-felvételi rendszer torzító és a kívánttal
ellentétes hatásairól, a bolognai képzés bevezetésének,
implementációjának hibáiról (különös tekintettel a tanárképzésre),
valamint a finanszírozási-irányítási rendszer diszfunkcióiról és
hiányosságairól. Kitörési lehetőséget az előbbi problématerületek
azonnali kezelése és mielőbbi újragondolása mellett a tehetséggondozás
jelenthet.
Mindehhez elsősorban olyan oktatási stratégiára van
szükség – összegezzük a Szárny és teher nyomán –, amely politikai
megegyezésen és minél szélesebb nemzeti konszenzuson alapul, átfogó,
komplex cselekvési tervet kínál (vagyis nem részprogramok sokaságából
áll), és lehetővé teszi a stabil, hosszú távú, fenntartható intézményi
tervezést. A reformok tervezésének és végrehajtásának a
szakmai-társadalmi párbeszéd mellett a folyamatok állandó nyomon
követésének, korrekciójának is szerves részét kell képeznie. Így
érhető el, hogy az egyes változásokat a rendszer szereplői ne az
általuk érzékelt káosz és minőségromlás, hanem egy dinamikus
tanuló-rendszer (melyben ők maguk is tanárok) tanulási folyamatának
részeként éljék meg. Egy ilyen stratégia eredményezhet olyan
felsőoktatást és testileg-lelkileg egészséges, versenyképes
társadalmat, amelyet nemzetközileg is magas szinten jegyeznek.
LÁBJEGYZETEK
1 A Bölcsek Tanácsában
Csermely Péter volt az oktatás-nevelés területének felelőse, így
elsősorban neki köszönhető az a komplex anyag, amelynek itt most csak
egy szeletét van lehetőségünk kifejteni.
<
2 Szárny és teher. Ajánlás
a nevelés-oktatás rendszerének újjáépítésére és a korrupció
megfékezésére. Elérhető:
WEBCÍM >
|
<
3 Szárny és teher: A
magyar oktatás helyzetének elemzése – háttéranyag. Elérhető:
WEBCÍM
>
|
<
4 2009-ben hetven, köztük
harminc állami felsőoktatás intézmény működött.
<
5 Budapesti Műszaki és
Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar (GTK),
Central European University, CEU Business School, Budapesti Corvinus
Egyetem Gazdálkodástudományi Kar, Nemzetközi Üzleti Főiskola, Pécsi
Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar
<
6 Ennek az igénynek a
részletesebb indoklása szintén megtalálható a Szárny és teherben.
<
7 Magyarország jelenleg az
OECD-átlagnál körülbelül 0,2 százalékkal kevesebbet, a GDP egy
százalékát költi a felsőoktatásra (2007-es adat), s még nagyobb
probléma, hogy ez az arány az elmúlt tíz évben állandónak mutatkozott,
tehát nem alkalmazkodott a hallgatói létszám növekedéséhez.
<
8 A Szárny és teher
háttértanulmányainak tanárképzésről szóló fejezete egy konkrét példán
keresztül részletesen bemutatja a képzés során esetlegesen felmerülő
összes lehetséges problémapontot.
<
|
|