Markó Péter:
Modernizáció, racionalizálódás
(szociológiaelméleti előadások)
A szerző, mint elmondja könyve előszavában, a kilencvenes évek első
felében kezdett óraadóként tanítani a szombathelyi
szociálismunkás-képzésben, majd a főiskolán. Tanított
szociológiatörténetet és társadalomtörténetet. A hallgatók részéről
merült fel az igény, hogy jó lenne előadásait írásba foglalni. Így
születtek a kötetbe foglalt írások jórészt a kilencvenes évek
elején–közepén. Közben azonban politikai pályára lépett, de mindig
megmaradt intellektuelnek, amit az is mutat, hogy könyvet is
megjelentetett (például „Áron vett szabadság”. Szombathely: Genius
Savariensis, 2008), amelyben alkalmi előadásait, elemzéseit adta
közre. Ezekből az írásokból (melyek jó tollú és érzékeny írói
kvalitásokat csillantanak fel, és például kiállítások megnyitóit,
rövid úti élményeket stb. tartalmaznak) egy olyan ember képe
bontakozik ki, aki küldetésnek vállalta a politikát, de mindig
megmaradt érzékeny világfigyelőnek. Aki eltöpreng azon, hogy az
osztrákokat nyárspolgároknak tartják, de a gemütlichkeit mégis vonzó;
vagy Münchenben a sörfesztiválon afölött elmélkedik, hogy mi is a
német állhatatosság titka; vagy Hamburgban észreveszi, hogy az
észak-német parasztokról olyan vicceket mondanak, mint nálunk a
székelyekről; és arra is felfigyel, hogy németek előítéletei velünk
ellentétben befelé irányulnak, nem kifelé.
Ami az előttünk fekvő könyvet illeti, nagyszabású
vállalkozás. A könyv három nagy részre oszlik: elméleti fejezetek,
történeti fejezetek és ezen belül a 6. alfejezetben van a
tudományelméleti kitekintés (ennek akad egy-egy előzménye, egy
vázlatos előadás, lásd „áron vett szabadság”, 125–134.). Itt az a
probléma vetődik fel, hogy miért nem előzik meg a történeti fejezetek
az elméletieket, ahogy az a szociológia könyvek általános szokása
(mint például a szerző szerint is említett Andorka-könyv, de ugyanez
érvényes Antony Giddens nagy bevezetésére a szociológiába). Ha pedig
tudományelméleti részeket is beiktatott könyvébe, szerintünk ennek a
résznek kellett volna megelőznie a történeti részeket is. Tehát a
helyes sorrend szerintünk ez lett volna: 1. tudományelmélet, 2.
történeti fejezetek, 2.1. egyetemes szociológiatörténet, 2.2. magyar
szociológiatörténet. Hogy nem így osztotta be a könyvét a szerző,
annak valószínűleg az volt az oka, hogy (egyébként jogos és indokolt)
meggyőződése szerint a szociológia kialakulása maga is a modernitás
terméke, tehát a szociológiatörténet maga kifejezi a modernizációt. Ez
így is van, mint ezt Jürgen Habermas is kifejezetten állítja a
kommunikatív cselekvéselméletről szóló munkája bevezetésében, amikor
rámutat arra, hogy a szociológia a polgári társadalom keletkezésével
együtt jött létre, annak anómikus tünetei fölötti eszmélkedés nyomán,
ami egyfelől Émile Durkheimhez, másfelől pedig a
racionalitás-problematikához, azaz Max Weberhez kapcsolja. Mint
Habermas kifejti: metateoretikus, metodológai és empirikus jellege
miatt a szociológia kitüntetetten volt alkalmas arra, hogy „Max Weber
az okcidentális racionalizmus történeti, mindenesetre
kutatáspszichológiailag véletlenszerűen felvetődött kérdéseit, azokat,
amelyek a modernitás jelentőségére és az először Európában bevezetett
modern kapitalista modernizáció társadalmi okainak és
mellékkövetkezményeinek vizsgálatára vonatkoztak, kényszerítő okokból
a racionális cselekvés, racionális életvezetés és racionális
világképek szempontjából tárgyalja” (Habermas, Jürgen: Theorie des
kommunikativen Handels. Handlungsratinalität und Gesellschaftliche
Rationalisierung. 2. Auflage. Frankfurt: Shurkamp, 1977. Band 1. 23.).
Vagy A filozófiai diskurzus a modernségről első bevezető fejezete nem
Weberrel kezdődik-e, meg Durkheimmel és Albert Schütz-cel
folytatódik-e? Nem vezeti-e át a weberi modernizáció fogalmát a kornak
az eredeti modernség posztmodern és anarchista tagadásáig? (Lásd
Habermas, Jürgen: Filozófiai diskurzus a modernségről. Budapest:
Helikon, 1998, 7–10.). Vagyis nem mindenhol a modernizációról van-e
szó – vetődhetett fel a szerzőben a kérdés könyve szerkezetének
konstruálásakor. S valóban, Habermas könyve a kommunikatív
cselekvésről szociológiatörténetként is olvasható lenne. Hiszen nem
kezdi-e el Weberrel, majd folytatja Lukács Györggyel, Durkheimmel és
Schütz-cel, Talcott Parsonsszal és így tovább. Tehát túlnyomórészt
azon teoretikusokkal, akiket szerzőnk is tárgyal. Csakhogy Habermasnál
vörös fonálként húzódik végig a könyvön a racionalitás problémája mint
középponti téma, és majdnem úgy, mint Hegel, ő is történetileg mutatja
meg a szellem új és új alakjait, ahogyan eljutnak a mához, vagyis a
posztmodernhez, miközben kibomlik előttünk a racionalizáció legújabb
alakja, nevezetesen a kommunikatív racionalitás. Habermas zseniálisan
egyesíti a logikai és történeti megközelítést.
Az előttünk fekvő könyv elmulasztja tartalmilag
elemezni a modernizációt, pedig képes lenne ennek tárgyalására, hisz
másik könyvében nagyszerű elemzéseket ír például a magyar gazdaság
állapotáról vagy a területi közigazgatás továbbfejlesztéséről (lásd
„Áron vett szabadság”. 90–124.,135–155.) Viszont ezzel szemben
alaposan interpretálja a történeti sorrendben egymásra következő
szerzőket, ezért munkáját – szerintünk – mint szociológiatörténeti
tankönyvet kell olvasni. És annak kiváló. Tehát a továbbiakban ebből a
szempontból nézzük a művet.
Először is: a cím a mondottak értelmében nem
pontos: Modernizáció, racionalizálódás. Szociológiaelméleti előadások.
Nos, ha megnézzük a könyv tartalmát, azt kell mondanunk, hogy elvéti
tárgyát. Mert először is, mint előbb kimutattuk, nincsen tematizálva
benne a modernizáció problémája, noha a könyvben tárgyalt szerzők
fontos kezdeteit adják a modernizációnak (mint például Max Weber az
Ausdifferenzierung fogalmával), vagy hozzájárultak a modernizáció
tematizáláshoz (például Parsons, amikor beviszi az AGIL-rendszerbe a
változás elemét). Jobb lett volna az alcímet főcímmé tenni, kimondva a
valódi tartalmat: „A szociológiaelmélet története”. Van ilyen című
könyv, az amerikai szociológiatörténésztől, Jeffrey Alexandertől
(Szociológiaelmélet a II. világháború után. Budapest: Balassi Kiadó,
1996).
S valóban, mert a könyv két nagy részre oszlik, s
az első rész az Elméleti fejezetek címet viseli. Az egyes fejezetek
megfelelnek a XX. század jelentős szociológusainak, így sorrendben:
Max Weber, Talcott Parsons, Émile Durkheim, Mannheim Károly, Alfred
Schütz, Jürgen Habermas, Norbert Elias, Pierre Bourdieu, s végül egy
áttekintés a posztmodern szociológiáról. Minden fejezetben alapos és
igen részletes interpretációkat olvashatunk, amelyek különösen a
szociológiatörténetet hallgatóknak lehetnek hasznosak.
Az egészet megelőzi egy bevezető fejezet A
történelem értelméről. Itt is az ezt tematizáló szerzőket látunk: Bibó
Istvánt, Immanuel Wallersteint, Francis Fukuyamát, Karl Poppert, és
kakukktojásként Braun Róbertet (nem a szociológia első magyar
műhelyének Braunját, A falu lélektana szerzőjét, hanem egy mai
tehetséges szervezőt), és végül Vitányi Iván egy előadását idézi a
szerző. Ezek a szerzők ide valók, de mivel csak sporádikusan vannak
kiemelve, a fejezet megmarad esetlegesnek. Mert miért nem szerepel,
csak találomra: Oswald Spengler, Ortega y Gasset, Arnold Toynbee, vagy
magyarok közül Szabó Dezső, Németh László, vagy Babits Mihály. De ha
úgy fogom fel a dolgot, hogy a szerző itt egyetemi hallgatókat akar
megismertetni néhány mértékadó felfogással, akkor a fejezet a helyén
van. Van ezután egy fejezet, amely tematizálja a modernizációt, de ezt
is csak Habermas alapján, alig másfél oldalon. Na most, ez a fejezet
kiválóan szemlélteti a szerző könyvének fő hibáját: azt, nevezetesen,
hogy a szerző megmarad a korrekt interpretáció síkján, de
|
|
ugyanakkor neki vannak saját gondolatai vagy
utalásai a jelen problémáira, de ennek kifejtését meghagyja magának.
Például itt, miután interpretálja Habermas nézetét arról, hogy a
rendszer- és életvilág szembekerülnek egymással, és kifejti, hogy
Habermas szerint „a rendszer úgy válaszol erre (már tudniillik arra,
hogy a rendszervilág behatol az életvilágba), hogy önmaga
fejlesztésének céljait egyre kevésbé hajlandó beengedni az életvilág
kommunikatív nyilvánosságába, de ezzel gyengíti saját legitimitását”
(18–19.), úgy folytatja az interpretációt, hogy ha vita tárgyává teszi
ezeket a célokat, akkor azok megsemmisülnek, majd példa gyanánt az
atomerőmű-építéseket, a dunai vízlépcső ügyét és a Bokros-programot
hozza fel. Na most, nem nagyon értjük, hogy miként jönnek ide ezek a
példák, miközben Habermas az elméletét a fejlett nyugati társadalmakra
dolgozta ki, és ezért lehet, hogy a volt szocialista országokra nem
áll. Hogy csak a Duna-ügyet említsük, itt például a rendszerváltás
egész esszenciájában bontakozott ki, ugyanis ez a gyűlölt vízi erőmű
koncentrálta magába az egész szocialista rendszer minden arroganciáját
és egyben szervilizmusát. A témát ráadásul nem a párt engedte be,
hanem azt a civil társadalom tette nyilvános vita tárgyává. Attól
eltekintve, hogy ez arra is felhívja a figyelmet, hogy egy elmélet,
már tudniillik, a Habermasé, mennyire nem univerzális, hanem csak a
nyugati társadalmak problémáiból született, s bár mi nem értünk egyet
az interpretációval, de lehetséges, hogy a szerző tudott volna
érvényes magyarázatot adni, ha adott volna magának a kifejtésre elég
teret. De persze ezzel egy más könyvet írt volna, nevezetesen tényleg
a modernizációt tematizálta volna. Tehát úgy vetődhetett fel számára a
kérdés: tankönyv vagy probléma-könyv. Szerintünk a szerző az elsőt
választotta, de minduntalan kibújt belőle az elemző készség, és –
ismételjük – ezt nem fojtotta magába. Ami viszont neki nem volt a
tulajdonképpeni célja, hanem igazában neki a szociológiaelmélet
története volt a valódi célja. Ami, még egyszer hangsúlyozzuk,
teljesen legitim vállalkozás, de ezek a közbevetések a szövegben
zavaróak. Vagy, hogy találomra egy másik példát is kiragadjunk, a 66.
oldalon, Mannheimet tárgyalva egy, a parlamentre vonatkozó idézet
előtt megjegyzi „Mintha napjaink (1990-es évek) magyar parlamentjének
jellemzésére íródtak volna ezek a sorok” stb.
Hasonló a másik probléma is, amely abból fakad,
hogy a szerző csak a legkiválóbb szociológusokat interpretálja, az,
hogy a másodlagos irodalom bemutatása is éppoly esetleges, mint volt
az első bevezető fejezetben, a „történelem értelméről”. Már ott sem
értettük, hogy miért pont Braun Róbert meg Vitányi Iván kerül Popper
és Fukuyama mellé. Ez az egész könyvre jellemző, az tudniillik, hogy a
szerző önkényesen válogatja ki a másodlagos irodalmat, ezért az
embernek hiányérzete támad. Például Erdei Ferencet tárgyalva nekem
hiányzik Borbándi Gyula könyve, és hozzá a Bibó-interpretáció, vagy
modernek közül Gyáni Gábor, aki több írásában bírálta Erdei kettős
társadalom elméletét.
Mármost ami a szociológiatörténeti tankönyvnek
felfogott műben a szerzők sorrendjét illeti, itt van egyfajta törés.
Mert először van Weber, aztán Parsons majd Niklas Luhmann, tehát ahogy
Habermas viszi előre a racionalitás témáját Webertől Parsonsig, majd
ideveszi Luhmannt mint a rendszerelmélet fontos alkotóját. Ezután
folytatja Durkheimmel, Mannheimmel, Schütz-cel, majd jön Habermas,
Norbert Elias és Bourdieu, végül a posztmodern szociológia. Ha
szociológiatörténetnek fogom fel a könyvet, márpedig annak kell, akkor
itt Durkheimnek kellene következnie Weber után. De ez csak akkor
probléma, ha a szerző tényleg szociológiatörténetet akart volna írni.
De hát nem azt akart, ezt már tárgyaltuk.
De nézzük most már tartalmilag az interpretációkat.
Tehát ezek korrekt és pontos interpretációk. Nincs itt terünk ezeket
bemutatni, csak egyet hadd emeljünk ki, akit a szerző szemmel
láthatólag igen kedvel – Mannheim Károlyt. Már a másik könyvben is van
egy vázlat róla (lásd „Áron vett szabadság”, 126.). Mannheim liberális
tudásszociológiája címmel kezdi, majd egy másik fejezetben a
konzervativizmusról szóló művet interpretálja. Liberális,
antitotalitáriánus és racionális – állapítja meg Papp Zsolt nyomán,
majd röviden beleszövi Max Scheler tudásszociológiáját is. Ezután tér
rá Mannheimre, és főként a szabadon lebegő értelmiség fogalmát
tárgyalja. Érdekes felvetése az, hogy Mannheim már az Ideológia és
utópia előtt felfedezi – az egyébként Alfred Webertől eredő –
freischwebende Intelligenz-et, és ennek kapcsán azt fejtegeti, hogy a
„műveltségkultúra” vezethet olyan eredményre, mely szerint „az egyén
más csoportakarás szolgálatába áll, mint amelyikből származik, mint
például az elszegényedett dzsentri és a zsidóság képviselői”. Vagy a
szerző által idézett alakban: „Életútjaink és meggyőződéseink oda
hatnak, hogy a műveltségnek ezen a szintjén bizonyos mértékig szabadon
lebegővé lett, így lehetséges, hogy kivált a szociálisan szabadon
lebegő egzisztenciák, az elszegényedett dzsentri és a zsidóság
képviselői akár meggyőződésből, akár érdekből új törekvést (intenciót)
tegyenek sajátjukévá” (70., Mannheimnél: A gondolkodás struktúrái.
Bp., Atlantisz, 1995, 307.)
Ezután a szerző tesz megint egy első pillanatra
meggondolatlannak látszó aktualizáló megjegyzést: „Mintha Mannheim
elfogulatlanabbul szemlélte volna a dzsentrit, mint azt Bibó Istvánon
felnőtt tudósnemzedék a ’70-es, ’80-as években szemlélte” (70.). Itt
azonban a szerző ráhibázott. Mint e sorok írója már a kilencvenes évek
elején kimutatatta: volt itt egy „nemzeti urbánus” réteg, jórészt
kisnemesi származású értelmiségiek, akik a magyar szellemi élet
kiválóságai lettek. Például Ady Endre és Babits Mihály, de Bibó István
is, akik mind – ha tetszik – elszegényedett kisnemesi családokból
származtak, és mentesek voltak minden antiszemitizmustól, és valóban
népben-nemzetben, sőt Európában gondolkodtak (lásd Nagy J. Endre:
Elhajló pályaképek: Bibó István és Horváth Barna. – In: Dénes Iván
Zoltán (szerk.): A hatalom humanizálása: tanulmányok Bibó István
életművéről. Pécs: Tanulmány K. 1993. 84–90.).
A történeti fejezetek meglepő témával kezdődik: a
zsidókérdés „mint a beteg magyar társadalomfejlődés »tünetegyüttese«”.
Kétségtelen, hogy a zsidóság fontos szerepet játszott Magyarország
modernizálásában. Ezt azonban szélesebb perspektívában kellett volna
felvetni: Lengyelország és Oroszország hasonló helyzetben volt, mint
mi. Lehetséges persze, hogy egy ilyen kitekintés szétfeszítette volna
a munka kereteit. Mindenesetre a szerző bemutatja a zsidóság történeti
fejlődését Magyarországon, majd ismerteti a Huszadik Század
zsidókérdés és antiszemitizmus vitáját, végül Bibó István nagy
tanulmányát interpretálja.
A következő fejezet foglalkozik a magyar
szociológiatörténet néhány jelentős alakjával (Pulszky Ágost, Somló
Bódog, Jászi Oszkár), illetve a két világháború – Borbándi Gyula által
elnevezett – „harmadik reform nemzedékével”. Innen csak a szerzőnek
azt az új interpretációját emeljük ki, amellyel behozza Jászi Oszkár A
kommunizmus kilátástalansága és a szocializmus reformációja című
1935-ös cikkét. Ennek kapcsán megjegyzi, hogy 1996-ban is ehhez
hasonló vita bontakozott ki a szólásszabadság korlátozhatóságáról (sőt
mi hozzá tehetjük: még ma is!), azonban Jászi ezen cikkét senki sem
ismeri.
Összegezve: ha a könyvet mint a szociológia
elmélettörténetét bemutató könyvet tekintjük, és nem a címében
foglaltakat tárgyalónak, akkor a könyv jó és nagyon hasznos olvasmány
lesz főként a szociológiatörténetet tanuló egyetemi hallgatók számára.
(Markó Péter: Modernizáció, racionalizálódás. (Szociológiaelméleti
előadások). Szombathely: Savaria Univ. Press, 2008. 258. p.)
Nagy J. Endre
szociológiatörténész, egyetemi tanár
|
|