A magyar társadalomnak a változás hatalmas
feladataival kell szembenéznie, amelyek az értékek átalakulása, a
gazdaság átstrukturálódása folytán kiterjednek az egyetemi világra is.
Ez egy külső megfigyelő számára is világos. Ilyen helyzetben ésszerű,
ha tanulunk más társadalmak tapasztalataiból. Jó stratégia tanulni
abból, hogy másutt milyen sikeres stratégiákat fejlesztettek ki, és
milyen hibák figyelhetők meg. Németországban az újraegyesítés és a
bolognai átalakítás mellett éppen a német oktatási rendszer kevéssé
sikeres volta motiválta a reformkezdeményezéseket.
I. Nézőpontok
Polgárként szembesülünk a társadalmi változásokkal; tudósként pedig
azzal a specifikus kérdéssel, hogy a tudomány milyen szerepet képes,
illetve kell, hogy képes legyen játszani ezekben a társadalmi
folyamatokban. A tudósok tisztában vannak társadalmi felelősségükkel:
a szakmai kompetenciájukat tevőlegesen kell érvényesíteniük a
társadalmi átalakulásban. A tudomány számos társadalmi kihívásnak
viszont csak akkor tud adekvátan megfelelni, ha inter- és
transzdiszciplináris kutatási szövetségekbe szerveződik, és
kompetenciahálózatokat hoz létre. Olyanokat, amelyekben a folyamatok
komplexitását tapasztalhatjuk meg, mint például az élettudományokban
az orvosi-technikai fejlődés területén, vagy olyanokat, amelyekben
megragadhatóvá válik a megváltozott kommunikációs, informatikai és
szórakoztató médiumok globalizálódásának komplexitása.
Munkahelyemen, a Münsteri Egyetemen olyan kutatási
változások zajlanak, amelyek Németországban „kiválósági kezdeményezés”
(Exzellenzinitiative) néven ismertek. Két nagyszabású kiválósági
kutatási projekt résztvevőjeként nagyságrendekkel jobb lehetőségeim
vannak, mint korábban. Ha rá is mutatok majd a német kutatási politika
néhány negatív mellékhatására, le kell szögeznem: ennek nincs
alternatívája.
Négy éve a Német Filozófiai Társaság
ügyvezetőjeként különböző kontextusokban képviselem szakterületem
érdekeit. Kritikus szemmel kísérem azokat a változásokat, amelyek a
filozófiát mint tantárgyat érintik a középiskolai oktatásban és a
tanárképzés egyetemi reformjának kontextusában. Az érdekképviselet
része, hogy felemeljük szavunkat az értékelő sztenderdekben mindenütt
egyre erőteljesebben ható angolszász befolyás ellen, ami megmutatkozik
szakfolyóirataink nemzetközi rangsorolásában, és kiemeljük a német
nyelv szerepét a filozófiában. Szakterületem képviseletéhez
hozzátartozik, hogy újra és újra rámutassunk a filozófiai és a
szellemtudományi kutatás önállóságára és megkerülhetetlenségére.
Fellépünk az ellen a tendencia ellen, amely minden kutatást a
természettudományok sikeres modelljéhez akar hozzáigazítani. El kell
érnünk, hogy teljesítményeinket olyan kritériumok alapján ítéljék meg,
amelyek megfelelnek szakterületeink kulturális arculatának.
A filozófiában különösen az inter- és
transzdiszciplináris kutatási kontextusok érdekelnek, mert úgy vélem:
felelős tudósként itt tudok a legjobban megfelelni saját
elvárásaimnak, s hiszek abban, hogy a filozófia e kutatási hálók
munkájában tevőlegesen képes közreműködni. Ezzel nem azt akarom
mondani, hogy a filozófia minden formája interdiszciplináris vagy
’alkalmazott’ legyen. Éppen ellenkezőleg: jó interdiszciplináris
filozófia nem is lehetséges nagyon jó önálló – klasszikus – filozófia
nélkül. De azt sem szeretném állítani, hogy csak a filozófia tölthet
be ilyen funkciót interdiszciplináris kontextusokban.
II. Tudománypolitika
A kiválósági kezdeményezéssel a német kutatáspolitika a
versenyszellemet kívánja összekapcsolni új kutatási súlypontok
kialakításával, illetve az inter- és transzdiszciplináris kutatási
hálózatok létrehozásával. Ehhez kötődik a professzori fizetések
összetételének átformálása, amelyben az anyagi ösztönzés révén a
tudósok motivációjának erősítése érvényesül. A kiválósági
kezdeményezés központi gondolata az alábbi: ha a versenyeztetés
szellemében írunk ki pályázatokat, amelyek révén a kiválasztott
egyetemek abba a helyzetbe kerülnek, hogy új kutatási súlypontokat
alakíthatnak ki, a tudósaiknak pedig sokkal jobb keretfeltételeket
tudnak nyújtani a kutatáshoz, akkor a támogatások motiváló erőt
jelentenek ezeknek az új kutatási súlypontoknak a létrehozásában és az
egyetemi struktúrák javításában.
A pályáztatás során készülő bírálatok és a
kiválósági projektek értékelése révén a tudománypolitikának alkalma
nyílik rá, hogy a kutatásokat nemzetközileg, de legalább tartományi
szinteken túl is elismert szakemberekre támaszkodva értékeltethesse.
A kiválósági kezdeményezések három pilléren
nyugszanak. Létezik az ún. kiválósági hálózatok (Exzellenzcluster)
programja. Ezek azok az inter- és transzdiszciplináris kutatási
szövetségek, amelyek egy-egy egyetemre vannak kihegyezve, és gyakran
megmaradnak a régi fakultáshatárok között. A versenyfeltételek,
valamint a folyamatos idő- és pénzszűke miatt ezeket a kutatási
projekteket már adott szerveződésekre és bejáratott kontextusokra
támaszkodva alakítják ki.
A kiválósági kezdeményezések második pillére a
doktori iskola; itt a német doktori képzés erősítése a cél, amely
jelenleg nem tekinthető optimálisnak. Ez az egyetemi oktatás azon
szelete, amely a legközelebb áll a kutatáshoz, s benne a kiválósági
kezdeményezés kiterjed az oktatás területére is, ami örvendetes. A
tapasztalat azt mutatja, hogy a képzés és a kutatás teljes
elválasztása hosszú távon káros a minőségi képzésre és az innovatív
kutatásra.
Óvakodni kell attól az elképzeléstől, mely szerint
az ún. harmadik forrás (Drittmittel) bevonásában élen járó szakok és
fakultások erősek a kutatásban, míg azok, amelyeknek sokkal kevesebb
lehetőségük van külső források bevonására, a kutatásban is kevésbé
jeleskednek. Az orvosi fakultásoknak külső források bevonására mindig
is jó lehetőségeik voltak, de ott is vannak szakterületek (orvosi
etika, orvosi pszichológia), amelyekre ez
|
|
nem igaz. Ezek a területek megszenvedik, ha a
bevételek elosztását tisztán mennyiségi mutatók alapján határozzák
meg. Van egy másik, hosszú távon szintén káros mellékhatás. Az iparból
érkező harmadik források az alkalmazott kutatásra összpontosulnak. Ez
azonban azzal jár természettudományi területen is, hogy az
alapkutatások rosszabb kutatási minősítést kell, hogy kapjanak a
bírálati szempontok tükrében. Kiemelkedő alapkutatás nélkül azonban
hosszú távon nem lehet minőségi alkalmazott kutatást művelni.
A német kiválósági kezdeményezések harmadik
tartópillére a kiválósági hely címet elnyerő egyetem
(Exzellenzuniversität). A kutatáspolitika célja, hogy hatalmas
pénzügyi eszközök odaítélésével néhány jól azonosítható egyetem (és
műszaki felsőoktatási intézmény) jöjjön létre, amelyek képesek lépést
tartani a nemzetközi piacon a híres angol-amerikai egyetemekkel. De az
elképzelés, hogy egy egyetem egészében véve kiváló legyen, nem
meggyőző. A nemzeti kutatás viszont mindig megmérettetik nemzetközi
porondon is, ami nem egyszerűen dicsőségről szól, hanem például új
technológiák vagy szabadalmak kifejlesztéséről, ami értelmessé teszi a
kiválósági helyeket mint harmadik alappillért. Németország különleges
helyzetben van, mert a hivatalosan soha fel nem adott elvárás szerint
az egyetemi képzés lehetőségét – függetlenül a szociális
különbségektől – biztosítani kell a lehető legszélesebb tömegek
számára. Ezt azonban nem könnyű összeegyeztetni az elit magánegyetemek
elképzelésével. Nálunk már az 500 euro/szemeszter tandíj
megfizettetése is erősen vitatott. Ilyen feltételek mellett a gazdag
angol és amerikai magánegyetemekkel való lépéstartás olyan cél,
amelyet nem a tandíj és az elitegyetem címkéivel lehet közvetíteni és
elérni.
Az világos: Németországban nincs reális
alternatívája a kiválósági kezdeményezésnek. A tudomány akkor tud
megbirkózni a jelen társadalmi kihívásaival, ha olyan inter- és
transzdiszciplináris kutatási szövetségeket hoz létre, mint amilyenek
a kiválósági hálózatok. Mégis, néhány problematikus aspektusra is fel
szeretném hívni a figyelmet.
1. A közép- és hosszú távon legerőteljesebb
mellékhatás a kutatási hálók kapcsolódása olyan témákhoz, amelyek vagy
politikailag kívánatosak, vagy pedig piaci sikerrel kecsegtetnek.
Ezzel a kutatás kívülről vezéreltségének veszélye áll elő, ami a
megbízásra végzett kutatások térnyeréséhez vezethet.
2. A kiválósági kezdeményezést Németországban
nemcsak a kutatáspolitikai intézmények, mint a Német Kutatási Közösség
(DFG) alakítják, hanem egyre inkább érvényesülnek az egyes tartományok
érdekei. Mivel gazdaságpolitikai szempontból sem elhanyagolható
beruházásról van szó, ezért a politika is belenyúl a versenybe. A
tudományos verseny torzul, teret nyer a „telephelypolitika”.
3. A kiválósági kezdeményezés keretében
rendelkezésre bocsátott források olyan koncentrációs folyamatok
beindulásához vezetnek, amelyek – ha nem tompítja őket semmi –
visszafordíthatatlan féloldalasságokhoz vezethetnek. Ezek a hatások
nyilvánulnak meg a professzori álláskiírásokban és a munkatársak,
hallgatók átcsábításában is. A többletforrások okozta egyenlőtlenségek
kiváltják azt, ami eleve prognosztizálható: az elutasítást a kutatói
közösségek részéről.
4. Az egyes szakterületeken vannak győztesek és
vannak vesztesek, ami nemcsak teljesítményfokozó hatásokat hív elő.
Ahhoz, hogy képesek legyünk kezelni a fokozott egyenlőtlenséget, új
intézményi eljárásoknak és új szociális viselkedésmintáknak kell
kifejlődniük. Pótlandó hiányosság, hogy az előre látható
mellékhatásokat kísérhették volna és kísérhetik megelőző intézkedések.
5. A keresetkiegészítés mellett az oktatási
kötelezettségek alóli felmentés lehetősége ösztönzőleg hat a
kiválósági kezdeményezésekben részt vevő tudósokra. Ennek nemkívánatos
mellékhatása, hogy a kiválósági professzorok nem lesznek jelen a
képzésben, a vizsgáztatásban is csak korlátozott mértékben. Ennek a
hallgatók szempontjából megvan a nemkívánatos hatása.
A nagy veszély a kutatási tartalmaknak a
tudományhoz képest külső szempontok alapján történő irányítása és a
politikai befolyásgyakorlás. Ezek a veszélyek felüthetik a fejüket
minden olyan kutatásban, amelyik rá van utalva külső pénzügyi
forrásokra. Vannak olyan mellékhatások, amelyek a tudományipar és a
képzés kultúrájában hosszú távon mutatkoznak meg, s az egyetemek
attraktivitása és teljesítőképessége szempontjából jelentősek. Ezek
azonban ellensúlyozhatók vagy el is kerülhetők lokális
intézkedésekkel. Ahogy ez lenni szokott, csak a legvégén gondolunk
jelentéktelennek tűnő dolgokra. De azok számára, akik ezekben az
intézményekben élnek, tanulnak és oktatnak, éppen ezek a bagatell
dolgok jelenítik meg közvetlen realitásként a változások folyamait.
Az általános stratégiának nincs alternatívája. Az
viszont nem elég, hogy csak a nagy egészet tartjuk szem előtt, s a
„think big!” maximáját követjük. Éppúgy fontos, hogy a szükséges
változtatások közepette az „act with care!” maximáját is észben
tartsuk, s a csekélyebbnek tűnő hatásokat is figyelembe vegyük.
Máskülönben az történhet (miként történt sok nagy reformterv
esetében), hogy elveszítjük azokat az embereket, akik a
megreformálandó intézményekben tevékenykednek. A hallgatók, oktatók és
kutatók nélkül azonban nem lehet igazán jó jövőorientált kutatás- és
tudománypolitikát művelni.
Kulcsszavak: kutatási politika, interdiszciplináris kutatás,
transzdiszciplináris kutatás, a kutatás szabadsága
LÁBJEGYZET
* A 2010. február 6-án, a
Debreceni Egyetem Napján elhangzott előadás szerkesztett változata.
Szerkesztette a Debreceni Egyetem rektorának utazó követe, Rózsa
Erzsébet. Fordította Csatár Péter
<
|
|