Borhidi Attila egy új-régi evolúcióelmélet alapjait
fektette le a Magyar Tudomány lapjain. A „fejlődés” törvényszerűségeit
négy pontban foglalja össze. Hivatkozások híján nem világos, hogy e
pontok közül melyeket tekinti saját felfedezésének, és mi
tulajdonítható másoknak. A szöveg elemzésével sem jutunk messzire,
mert vagy nem árulja el alternatív elképzelésének lényegét, vagy
olyasmivel vitatkozik, amit senki sem állít.
Az első törvényszerűség a szerző szerint az, hogy
minden „fejlődési szakasz” felosztható egy revolúciós és egy evolúciós
szakaszra. A revolúciós szakaszra a hirtelen megjelenő nagy
formagazdagság, mondhatni sok új faj a jellemző, ezt a szakaszt követi
a lassú adaptációs szakasz. Az evolúciós szakaszra „tekinthetjük
érvényesnek a darwini természetes szelekciót”, de „a revolúciós fázis
genetikai történéseit több vonatkozásban nem ismerjük kielégítően”, és
erről a fázisról Borhidi nem is árul el többet, csak azt, hogy
létezik, és hogy nem darwini. Első pillantásra úgy tűnhet, hogy a
szerző Niles Eldredge és Stephen Jay Gould elképzelését (punctuated
equilibrium) adaptálja, de ez korántsem bizonyos, mert Eldredge és
Gould sohasem állították, hogy a viszonylag gyors fajképződési
szakaszon nem hat a természetes szelekció. Borhidi viszont, úgy tűnik,
ezt állítja, mert az evolúciós változásokat egy „kreatív és egy
adaptív” fázisra tagolja. Mivel nincs magyarázat, az olvasónak az a
benyomása, hogy Borhidi szerint hirtelen, megmagyarázhatatlan módon, a
szelekciós téren kívül, mintegy vákumban megjelenik egy csomó új faj,
melyek aztán hosszasan adaptálódnak, kihalnak vagy elvándorolnak.
Mivel az evolúciós folyamatokból Borhidi szerint nem következik
nagyszámú új faj megjelenése, feltételezhető, hogy az okokat a
természeten kívül kell keresnünk. Erre utalhat az is, hogy a
nemdarwini szakaszt Borhidi találóan „kreatívnak” nevezi, ami
egyszerre utal intelligenciára és teremtésre.
A második törvényszerűség a szellemesen címkézett
„utolsó pár előre fuss”, miszerint egy „új szakasz növénycsoportjai
nem az előző szakasz legfejlettebb, hanem a legprimitívebb csoportjai
közül fejlődnek ki.” Az értelmezést nem könnyíti, hogy Borhidi, bár
végig használja a modern evolúcióbiológia számára idegen ’fejlődés’ és
’fejlett’ kifejezéseket, adós marad ezek definíciójával. Ha arra
gondol, hogy az új formák általában nem a leginkább specializált
formákból alakulnak ki, akkor igaza van, ezt a középiskolában is
tanítják.
A harmadik törvényszerűség az, hogy „a növényvilág
aktív résztvevője a fejlődésnek”, és a növények „maguk is
hozzájárulnak a fejlődést előmozdító átalakulásokhoz”. Ezzel nem állít
újat, de ez után meglepő fordulat következik: mivel a „növényvilág
evolúciójából hiányzik a nagy mennyiségű hulladék”, „a
véletlenszerűségnek egyszerűen hiányzanak a bizonyítékai”. A szöveg
alapján feltételezhető, hogy Borhidi a fajképződés
véletlenszerűségének bizonyítékának hiányára utal, ha így van,
egyetérthetünk vele: senki sem állítja, hogy a fajképződés teljesen
vak folyamat. A mutációk megjelenése véletlenszerű, de az, hogy ezek
közül mely változatok maradnak fönt, részben a determinisztikus
természetes szelekción, részben a véletlenszerű genetikai sodródáson
múlik. Ez utóbbinak nagy egyedszámú populációkban kicsi a szerepe,
amivel Borhidi megjegyzése – szándékától függetlenül – tesztelhető
hipotézissé alakítható: amennyiben a növényfajok evolúciójában valóban
kevés a „selejt”, magyarázhatjuk-e ezt a primér producens fajok
viszonylag nagy egyedszáma és ebből adódóan a természetes szelekció
elsődlegessége alapján? Borhidi azonban nem ezzel magyarázza a növényi
selejtek esetleges hiányát, hanem valami mást sejtet, amit az olvasó
nem tud kibontani. Nincs selejt a növényvilágban, mert a növényzet
partnerkapcsolatban áll a környezettel? Ezek szerint a selejtet
produkáló állatvilág és a környezet között nincsen „partnerkapcsolat”?
Vagy egyszerűen csak nem nevezhetjük selejtnek a kihalt fajokat, mert
„a maguk idejében túlnyomórészt sikeres fejlődés eredményei voltak”?
Vagy azért nem tekinthetők selejtnek a kihalt növények, mert
kihalásukkal biztosították „szénkészleteink anyagát”? Megannyi
kérdőjel, és bár Borhidi nem fejti ki, a selejt hiányában valami
tervezettséget lát: „A növények nem passzív elszenvedői a fejlődést
kiváltó környezeti változásoknak, hanem maguk is hozzájárulnak a
fejlődést előmozdító átalakulásokhoz, az új feltételek
kialakításához.”
A negyedik törvényszerűség szerint a fejlődésnek
van iránya, amit a szerző azzal bizonyít, hogy szerinte „az élővilág a
saját lét- és fajfenntartási funkcióit egyre kevesebb anyagból, egyre
jobb technológiai színvonalon, egyre biztonságosabban és egyre
kevesebb energia felhasználásával oldja meg”. Ennek ugyan semmi köze a
hivatkozott „anyag- és energiamegmaradás törvényéhez”, de az
állításban a pontatlan megfogalmazás ellenére is lehet valami igazság.
A kérdés ugyanaz, mint ami az előző három „törvényszerűséggel”
kapcsolatban is föltehető: a fajok állítólagos egyre jobb
energiahasznosítása minek tulajdonítható? A természetes szelekciónak,
ami kirostálja az energiapocsékoló formákat, vagy az evolúciós
folyamatoktól független külső értelemnek? Erre később világos választ
ad, amikor az energiahasznosítást már nem iránynak, hanem az evolúció
„céljának” nevezi. Ha következetesen végigvisszük Borhidi gondolatát,
akkor nem kell tartanunk a klímaváltozástól. Ha az evolúció célja az
energiahasznosítás tökéletesítése, akkor ezt a célt legjobban az ipari
társadalmak valósítják meg: a fosszilis energia égetésével
recirkuláljuk az élővilág számára másként el nem érhető szenet. A
nukleáris energia hasznosítása pedig kifejezetten tetsző lehet az
„evolúciónak”, mert ezzel egészen új energiaforrásokat vetünk be az
emberi biomassza növelésére.
Borhidi ezek után fölteszi a kérdést: „Mi a
fejlődéselmélet? Tudomány vagy ideológia?” Válasza az, hogy ideológia,
pontosabban részben az, de hogy mennyiben, az nem derül ki pontosan. A
bizonytalanság részben abból adódik, hogy Borhidi összetéveszti a
tudomány módszertani materializmusát a materialista világnézettel. A
|
|
módszertani materializmus a modern tudomány alapja:
természeti jelenségeket nem magyarázhatunk természetfölötti
mechanizmusokkal, akkor sem, ha történetesen hiszünk ezekben. Ez a
teista tudósok zöme számára teljesen természetes: Borhidi idézi a
vallását gyakorló Francis Collinst, de nem említi, hogy Collins teljes
mértékben elutasítja a kreácionista tanokat, és eredményeire van jó
evolúciós magyarázata (ahogy a többi teista tudósnak, például
Francisco Ayalának és Kenneth Millernek is). Borhidi olyan látszatot
kelt, mintha az evolúcióbiológia és a vallásos hit között
antagonisztikus ellentmondás lenne. Ezt azzal éri el, hogy egy
mondatba tesz hitbéli és tudományos állításokat. Egyetlen példaként a
sok közül: „...miközben a tudósok nagy erőfeszítéseket tesznek annak
érdekében, hogy Istent kiszorítsák a tudományból meg a természetből, a
tudomány talán még soha sem állt olyan közel ahhoz, hogy Isten létét
bebizonyítsa, mint napjainkban.” Hogy a tudomány közel áll-e Isten
létének bizonyításához, tudományosan nem értelmezhető, ez hitbéli
kérdés. „Isten kiszorítása”, tehát a módszertani materializmus
tudományfilozófiai kérdés, amelyre néhány kreácionista biológuson
kívül minden tudós igent mond.
Az evolúcióbiológiában nem jártas – akár tudós –
emberek is gyakran a funkcióban célt, egy ökoszisztéma elemeinek
összecsiszolódásában intelligens tervezettséget, a szimmetriában
esztétikus alkotást látnak. A biológusok Darwin óta a természetben nem
a mérnöki munka eredményének analógiáját keresik, még akkor sem, ha
azt látni véljük. Már Darwin is megírta, hogy a teremtés feltételezése
nem viszi előrébb a tudásunkat, és Darwin óta azt is tudjuk, hogy
agyunk ok–okozati összefüggések, és mások céljának felismerésére
evolválódott. Az emberi nyelv ugyanezt tükrözi, nehezen beszélünk
bármiről nem antropomorf módon. Az antropomorf nyelvhasználat a
tudományban is megjelenik, beszélünk például evolúciós innovációkról,
fajfenntartásról, de úgy, hogy közben tudjuk, az innováció nem
valakinek a találmánya, vagy, hogy az élőlények nem azért szaporodnak,
hogy fenntartsák a fajt. A kreácionista írók úgy tesznek, mintha nem
értenék, de lehet, hogy valóban nem is értik a ’fejlődés’ és ’selejt’
tudományos tartalmát, és ezzel laikusok számára kristálytisztán
vezetik le a mérnök munkájának analógiájára a Teremtő célját az
evolúcióval.
Borhidi írására inkább az evolúció mélységes nem
értése, mintsem a tudatos félrevezetés a jellemző. Egyetlen
gyöngyszemként vizsgáljuk meg, mi inspirálja Borhidit arra, hogy az
evolúciós kérdésekben egy Teremtőben gondolkozzon. Ez nem más, mint „a
természet rendkívül magas szintű esztétikája, amely elsősorban a
növények virágaiban és virágzataiban nyilvánul meg. Lehet, hogy ez
nincs megtervezve, mégis úgy néz ki, mintha meg lenne, annál is
inkább, mert hiszen megvannak azok az alkalmazkodott állatcsoportok,
amelyek ezt keresik.” Tehát a virágok szín- és formagazdagsága a
beporzás szükséglete és a rovarok nektárigénye közötti koevolúció
eredménye, még ha úgy is néz ki, mintha festő alkotta volna. Borhidi
azonban továbbmegy, és sejteti a Teremtő beavatkozását. „De vajon
van-e a rovaroknak esztétikai érzékük? Úgy tudjuk, hogy nincsen. De
akkor mire való ez a tékozló gazdagság? Az embernek az a határozott
benyomása, hogy az evolúció megalkotójának öröme telt az alkotásban.”
Borhidi ebben az egy bekezdésben mindent elkövet azért, hogy
kreácionistának tartsuk. Definiálatlan fogalmakat használ antropomorf
módon, és ebből vezeti le Isten – nem részletezett – evolúciós
szerepét, ráadásul olyan módon, hogy az több vallási irányzat számára
blaszfémia, mert olyan örömforrást és esztétikai érzéket vindikál
Istennek, mint amilyen a sajátja. Nem tudjuk, hogy Borhidi milyen
esztétikai érzéket tagad meg a rovaroktól, azt azonban a közel száz
éve folyó vizsgálatokból látjuk, hogy például a háziméhek egyrészt
rendelkeznek nem tanult színpreferenciával, másrészt képesek a legtöbb
színt egyetlen próba során asszociálni a táplálékkal. Nem mindet,
ugyanis annak megtanulása, hogy a zöld „virág” táplálékot tartalmaz,
nagyon nehéz a méheknek. A Borhidi által tékozlónak nevezett gazdagság
(ami mellesleg ellentétben áll az evolúció általa feltételezett
takarékossági céljával) jól magyarázható evolúciós folyamatokkal.
Egyelőre nem tudjuk, hogy a méhek éreznek-e gyönyört a virágok láttán,
ám világos, hogy képesek megtanulni, hogy a különböző szín- (és UV-)
mintázat-kombinációk milyen értékű forrást rejtenek a számukra. Tegyük
hozzá, hogy a virágok sokfélesége nemcsak színükben, hanem illatukban
is megjelenik. Minek köszönhetjük a hányingert keltő rothadt hús bűzét
árasztó virágok illatát, a Teremtőnek vagy a koevolúciónak?
Számomra Borhidi „elmélete” két szempontból
veszélyes. Egyrészt szomorú, hogy a megbízható ismeretek forrásának
joggal tartott Magyar Tudományban jelent meg, mert ezzel az áltudomány
valódi tudásnak tűnhet. Ha valakinek van új evolúcióelmélete, akkor
dolgozza ki, publikálja szakfolyóiratban, tegye ki a szakértő társak
bírálatának. Ismeretterjesztő fórumot ellenőrizetlen elképzelések
terjesztésére használni nem etikus. A másik szempontot Borhidi adta
azzal, hogy szerinte az evolúcióelmélet nagyrészt ideológia, és az
eltérő ideológiát képviselő tudósoknak van mitől tartaniuk. „Örülök
annak, hogy neves nagy tudósok − legalább nyugdíjas korban − amikor
már nem kell félniük attól, hogy pályázataikat világnézeti alapon
elutasítják, nem látnak gondolati konfliktust a tudomány magas szintű
művelése és az istenhit között.” Ha Borhidi úgy gondolja, pályázatokat
el lehet utasítani világnézeti alapon, akkor az is felmerül, hogy ő
maga akadémikusként és befolyásos bizottságok tagjaként döntései során
figyelembe vehet világnézeti szempontokat. Lehet, hogy az evolúciós
kérdésekkel foglalkozó biológusoknak van mitől félniük?
Kulcsszavak: Borhidi Attila, evolúció, kreácionizmus, Darwin,
antropomorfizmus
|
|