A huszadik században minden összekeveredett. Ma már
lassan oda jutunk, hogy az evolúciós gondolat egykor eretneknek
számító, lelkes és értő tisztelői számítanak konzervatív,
begyepesedett reakciósoknak. Az evolúciót tagadó eszmék az Egyesült
Államok néhány tagállamában már intézményesültek, de az utóbbi időben
Európában is felbukkantak hasonló gondolatok. Nemrég Fernando Boero,
egyébként kiváló olasz tengerbiológus fejtette ki (egy nem túl
jelentős folyóiratban), hogy a taxonómia az egyetlen, istennek tetsző
tudomány, a Magyar Tudomány hasábjain pedig Borhidi Attila „terjeszti
az igét” (A növényvilág evolúciója és a darwini fejlődéselmélet, 2009.
december).
Az írás szakmai része lényegében csak alkalmat
szolgáltat arra, hogy a szerző az utolsó fejezetekben felvázolja
világnézetét („Ha engem valami az evolúcióban arra inspirál, hogy egy
Teremtőben gondolkozzam, az a természet rendkívül magas szintű
esztétikája, amely elsősorban a növények virágaiban és virágzataiban
nyilvánul meg.”, illetve „Az a meggyőződés kezdett kialakulni bennem,
hogy miközben a tudósok nagy erőfeszítéseket tesznek annak érdekében,
hogy Istent kiszorítsák a tudományból meg a természetből, a tudomány
talán még soha sem állt olyan közel ahhoz, hogy Isten létét
bebizonyítsa, mint napjainkban.”). A szakmai rész azonban alacsony
színvonalú, a világnézeti résznek pedig talán nem kellett volna a
Magyar Tudomány szűkös terjedelmét terhelnie.
Borhidi professzor példák hosszú sorával
illusztrálja, hogy még mindig nem érti teljes mértékben az evolúciót.
A „véletlen” evolúciós szerepének ilyen mértékű félreértését eddig
csak aluljárókban osztogatott szórólapokon vagy kreácionista
irományokban láthattuk. A retorika is hasonló, hiszen a
„Kiszámították, hogy a sikeres kísérletek előállítására nem
negyvenmillió, de még négyszázmillió év − vagyis a teljes szárazföldi
élet tartama − sem lenne elegendő” jellegű állítások jótékony
homályban tartják a hasonlóan gondolkodó kollégák kilétét. Talán jobb
is így. De említhetnénk a nyitvatermők kialakulásának „előkészületeit”
(ezt vajon hogyan kell értelmeznünk?), vagy „A növényvilág e
szerepvállalásai nélkül nincs evolúció!” felismerést, mely minden
bizonnyal azt sejteti, hogy akkor tehát a prokarióták uralta
évmilliárdok alatt sem volt evolúció.
Olcsó dolog apró ellentmondásokra vadászni; annál
izgalmasabb alapvető ellentmondásokat feltárni. A fenti
szerepvállalás, konkrétan az, hogy „a növények az őstenger lakóiként
megtermelték a földi légkör oxigénjét, majd folytatva azzal, hogy a
kontinensek holt kőzetein létrehozták a termőtalajt” nem feltétlenül
cseng egybe „Az élővilág azzal az anyaggal és energiával gazdálkodik,
amit kap.” állítással.
Borhidi professzor botanikai ismeretei
világszínvonalúak, ökológiai szemlélete ennek tükrében még inkább
megdöbbentő. Az „állat kontra növény” attitűd, mely a hazai és a
helyenként szintén évtizedekkel elmaradott nemzetközi ökológia egyik
rákfenéje, olyan mértéket üt meg az írásban, mely megmosolyogtató („A
szárazföldi lét első kétszázmillió éve során a növényvilág élelem,
fészkelő- és búvóhely formájában egyoldalúan szolgálta ki az
állatvilágot.”). Ha már mindenképpen el kell dönteni, ki kinek a
vendége bolygónkon, akkor nyilván az eukarióták a prokarióták
vendégei, de van-e egyáltalán értelme egy ilyen, finoman szólva is
leegyszerűsítő interpretációnak?
Borhidi professzor írása a logikai bukfencektől sem
mentes: „Lehet, hogy ez nincs megtervezve, mégis úgy néz ki, mintha
meg lenne, annál is inkább, mert hiszen megvannak azok az
alkalmazkodott állatcsoportok, amelyek ezt keresik.” Elsőre talán a
hiszen szó szúr szemet az olvasónak, de ha jobban belegondolunk, a
mondatban az „alkalmazkodott” az igazi kakukktojás. Talán ide
sorolható Francis Crick kijelentésének („A biológusoknak nem szabad
megfeledkezniük arról, hogy amit látnak, azt senki sem tervezte meg,
hanem evolúció útján fejlődött ki.”) kommentálása („Milyen
természettudomány az, amelyik arra kényszerít, hogy amit látok, azt
felejtsem el, és helyette higgyem el azt, amit X és Y szaktekintély
|
|
állít?”), melyből csak az következhet, hogy Borhidi
professzor látja a tervezést. Borhidi professzor egyébként lelkes
ellenzője a tekintélyelvűségnek (de azért vö. „Mindezt nem
dicsekvésből írom, hanem hogy dokumentáljam hozzáértésemet a
kérdésekhez, amelyeket írásomban érintettem.”).
Borhidi professzor szemben halad a nemzetközi
trendekkel, amikor kifejti, hogy „Az sem szerencsés, ha egy
tudományterület problémáinak megoldását egy másik tudományra hárítják
át, amelyben az illető nem szakember. Egy biológus ne mondja azt, hogy
a biológiai folyamatokat a „fizika vak erői” irányítják.” A
tudományterületek integrációja, a multidiszciplinaritás korában nehéz
jellemezni egy ilyen kijelentés korlátoltságát. Borhidi professzor
persze elismeri a diszciplínák közötti átjárás jelentőségét, hiszen
főbb tételeit mégiscsak Sir Fred Hoyle asztrofizikus és matematikus
gondolataival támasztja alá („A nyulak más, egy kicsit eltérő
nyulaktól származnak, de nem az őslevestől vagy a burgonyától.”), neki
pedig nyilvánvalóan nem sok köze van a biológiához. Természetesen a
szerzőnek is megadatik az átbeszélés lehetősége, botanikus létére („De
vajon van-e a rovaroknak esztétikai érzékük? Úgy tudjuk, hogy
nincsen.”). A „Megtévesztő dolog, hogy Francis Crick Nobel-díjasként
nyilatkozik az evolúcióról, amellyel kutatóként sohasem foglalkozott”
kijelentés alapján nehéz elképzelni, vajon kinek a privilégiuma lehet
az evolúcióról nyilatkozni.
A beavatott olvasó természetesen mindig előnyben
van. Tudja például, hogy a molekuláris módszerek iránt érzett
kételyeket („Mai ismereteink ugyan kétségtelenül valósabbak, de az
összkép homályosabbnak tűnik, mint volt korábban.”) nem is kell talán
komolyan venni, hiszen azok pusztán a magyar ökológiában kialakult
beteges impaktfaktor-averzió melléktermékeiként jelennek meg. Ennek
komoly hagyományai vannak, hiszen a molekuláris taxonómia és ökológia
hazánkban egyaránt mostohagyermek. Azt viszont mindenképpen látni
kell, hogy a lesajnált molekuláris kutatók között is vannak Borhidi
professzor elismerését kiváltó egyéniségek: „Nem érdektelen megismerni
azoknak a molekuláris biológusoknak a véleményét sem, akik az utolsó
évtizedek legnagyobb horderejű kutatásában, az emberi génanyag
feltérképezésében vettek részt. Francis Collins (Az Emberi Genom
Program igazgatója): »Megkapó és döbbenetes dolog ráébrednem, hogy
először nyertünk bepillantást saját használati útmutatásunkba, amelyet
korábban csak Isten ismert.«”. Na igen. A további szaktekintélyek (Sir
John Houghton és Sir Ghillean Prance) citálása sem emeli Borhidi
professzor egyszemélyes tudományos vitájának színvonalát az egekbe.
Hazánkban, úgy tűnik, sok minden lehetséges; a
tudományban is. Úgy látszik, a tekintélyelvűség is gyönyörű tudományos
pálya alapja lehet, megfelelő térbeli szegregáció mellett. A
tekintélyelvűség egyik fontos eleme, amikor a köztiszteletben álló
kutató elkezdi általánosítani nézeteit: „Az embernek az a határozott
benyomása, hogy az evolúció megalkotójának öröme telt az alkotásban.”.
Mindezek ellenére, a köztiszteletben álló kutatók is rendelkezhetnének
legalább annyi erkölcsi érzékkel és jóízléssel, hogy nem írnak
efféléket: „Darwinnal szemben nincs bennem elutasítás, de meg kellett
mutatnom, hogy…”. melyet követően az álszerény, a természettudományok
egyik legnagyobb hatású tudósával szemben ugyanakkor a minimális
tiszteletet sem tanúsító mondatra sem kell sokat várni: „És javára
írom azt, hogy…” (és szinte mindegy, hogy mit is).
Richard Dawkins alaposan félreértett kijelentése,
miszerint „…új tények kerülnek napvilágra, amelyek arra kényszerítik
majd a huszonegyedik századi utódainkat, hogy elvessék, vagy a
felismerhetetlenségig módosítsák a darwinizmust” némi hitet ad ugyan
Borhidi professzornak („Azt hiszem, hogy itt Dawkins helyesen látja,
hogy a 21. század tudománya ebben az irányban halad.”), de úgy
gondolom, nagy kár lenne, ha ehhez a Magyar Tudomány
rendszeresen hozzájárulna.
Kulcsszavak: evolúció, Darwin
|
|