Végül kutatásunk kitért egy az énképpel szoros
összefüggésben álló, azzal konceptuális és elméleti hasonlóságot
mutató vonás, a külső/belső kontrollhely mérésére is. A belső
kontrollhely azt a hitet jelenti, hogy képesek vagyunk saját magunk
irányítani sorsunkat, míg a külső kontrollal rendelkező személyek az
események okait külső körülményekben keresik, úgy gondolják, életük
önálló alakítására nincs lehetőségük. A siker vagy a kudarc okának
önmaguk cselekedeteiben való keresését a gyerekek úgy képesek
elsajátítani, ha felismerik a viselkedésük és annak következményei
közötti ok-okozati kapcsolatot, vagyis a cselekedeteik
következményeiért vállalt felelősségen keresztül (Judge és mtsai,
2003). Kutatásunkban a Rotter-skála (Rotter, 1966) rövidített,
4-itemes verzióját használtuk. Ennek kritikai vitatását azért érezzük
különösen balszerencsésnek Kabai Péter részéről, mert a kérdőív
rövidítését ebben az esetben nem mi végeztük el, hanem egy a miénkkel
analóg módszertannal kidolgozott, már használatban levő rövidített
verziót vettünk át a külföldi kutatások gyakorlatából. Ezt a
rövidített formát ma nem kisebb felmérések használják rendszeresen,
mint például a több tízezer amerikai fiatalra kiterjedő NLSY
longitudinális kutatássorozat.
A rasszizmus mérése
A rasszizmus mérésében két eltérő fogalom is megjelenik függő
változóként, melyek bár közös elméleti alapról erednek, egymástól jól
elhatárolhatók, s egyben elkülönülten fejlődő kutatási irányok is
kapcsolódnak hozzájuk: a sztereotípiák a külső csoport tagjaival
kapcsolatos vélekedések kognitív komponensei, míg az előítéletek a
csoportközi kapcsolatok érzelmi összetevői.
A sztereotípiákat (egy szociális csoport tagjairól
alkotott leegyszerűsített és túláltalánosított megítéléseket) mérő
eszközök alapvető elemei minden esetben az egyéni hiedelmek: a kutatók
egy adott szociális csoportról alkotott vélekedéseikről kérdezik a
válaszolókat. A legmodernebb mérési eljárások olyan bipoláris
vonás-osztályozásokat (szemantikus differenciál skálák) használnak,
melyek inkább relatív ítéleteket fejeznek ki a kategorikus elutasítás
vagy egyetértés helyett. A sztereotípia mérésében a valódi nehézséget
természetesen a vizsgálni kívánt tulajdonság-párok meghatározása
jelenti. Iskoláskorú gyermekek etnikai sztereotípiáinak mérésére
kidolgozott, megfelelően validált mérőeszköz ma sajnos nem áll
rendelkezésre. Felnőttekre vonatkozóan létezik ugyan néhány széles
körben használt sztereotípia-kérdőív, ezek hatásvizsgálatunkban nem
jelentenek nagy segítséget, mivel elsősorban politikai jellegű
felmérésekben használják őket, így kérdéseik is általában valamely
etnikai csoport politikai megítélésére vonatkoznak; ráadásul a két
leggyakrabban használt mérőeszköz kidolgozói nem sok magyarázattal
szolgálnak arra vonatkozóan sem, hogy miért és hogyan választották ki
a kérdőívben használt attribútumokat. A hatásvizsgálat kérdőívének
kidolgozása során elméleti vezérfonalként így az énkép-kutatásokhoz
fordultunk. Susan Harter 8-18 éves gyermekekkel folytatott kutatásai
során ugyanis azt találta, hogy a gyerekkori önértékelés legfontosabb
meghatározója az, hogy a fiatalok mennyiben érzik magukat kompetensnek
mindazokon a területeken, amelyek számukra nagy jelentőséggel bírnak
(Harter, 1983). Ez arra inspirálta a szerzőt, hogy énkép-tesztje
kidolgozása során meghatározza mindazokat a kompetenciaterületeket,
melyek a gyerekek önpercepciójának domináns összetevői ebben az
életkori szakaszban. Harter így alakította ki énkép-mérőeszköze
korábban már ismertetett kategóriáit, s ezeket a kategóriákat
adaptáltuk mi is a sztereotípia kérdések kidolgozása során. Ennek
további hozadéka, hogy így a gyerekek énképe és a kortárs
sztereotípiák közvetlenül összefüggésbe hozhatók egymással.
Az előítéletek a csoportközi kapcsolatok affektív
aspektusai, az erre fókuszáló kutatási irányvonal így az egyének
különböző társadalmi csoportokkal kapcsolatos érzelmeinek az
összességét próbálja feltérképezni. Az előítéletek mérésére használt
kérdőívek korai formái a kisebbségek durva és nyilvánvaló
elutasítására kérdeztek rá, ez azonban jelentősen megváltozott; a
napjainkban használatos mérőeszközök már sokkal kevésbé támadó
jellegűek és reaktívak, mint korábbi változataik. A változás
hátterében az állt, hogy a rasszizmus különböző formáinak kutatási
eredményeiben egymásnak ellentmondó hosszú távú mintázatok jelentek
meg. Míg a véleménykutatások rendre pozitív változásokat jeleztek
előre a faji kérdések tekintetében és a kisebbségekkel kapcsolatos
negatív sztereotípiák számának csökkenését mutatták, a többségi és
kisebbségi csoportok közötti valós kapcsolatokban nem jelentkeztek a
várt változások: a területi és iskolai szegregáció szintje magas
maradt, és az etnikai csoportok közötti jövedelmi különbségek sem
mérséklődtek (McClelland, Linnander, 2006). A magyarázatot sok kutató
a rasszizmus új formáinak megjelenésében vélte megtalálni. Az új
rasszizmus-elméletek újrafogalmazták az etnikai attitűdök
koncepcióját, lehetőséget adva látens formák megjelenésére, amelyek
túlmutatnak az alárendelt csoportok iránt érzett haragon és
gyűlöleten. Bár a számos ide sorolható irányzat mindegyike független
kutatási területet képvisel, közös vonásuk, hogy tagadják a kisebbségi
csoportról táplált negatív sztereotípiák, a velük szemben
megnyilvánuló ellenséges érzelmek, és általában is az etnikai
diszkrimináció létét, nem csupán elméletben, de a mindennapi
gyakorlatban is. A társadalmat nyitottnak és igazságosnak vélik, a
faji egyenlőtlenségekért ezért – explicit vagy implicit módon –
magukat az alárendelt csoportokat okolják (McClelland, Linnander,
2006). Az előítéletek nyílt és látens formái közötti elméleti
kettősség az alkalmazott mérőeszközökben is megjelenik.
A külső csoporttal szembeni általános megítélések
régóta használt, máig is időtálló eszköze Bogardus (1928) Társadalmi
Távolság (Social Distance) Skálája, ami azt hivatott mérni, hogy az
egyén milyen mértékű szociális távolságot kíván fenntartani egy adott
társadalmi csoport tagjaival, illetve hogy a velük kialakított
kapcsolatokban milyen mértékű intimitást tart elképzelhetőnek. A
kérdőív eredeti formájában olyan kérdések szerepelnek mint
házasságkötés, munkatársi, szomszédi kapcsolatok létesítése,
állampolgárság megosztása a célzott csoporttal. A mérőeszköznek
ugyanakkor nincs egyetlen, kizárólagosan használt formája, maga
Bogardus (1928) is több változatról számol be, később pedig számos más
kutató is adaptálta, kiegészítette, vagy módosította az egyes
tételeket. Néhányan úgy vélik, a kérdőív inkább a diszkriminatív
magatartás mérését szolgálja (Triandis, 1964), az azonban
vitathatatlan, hogy a válaszoknak erőteljes érzelmi összetevői is
vannak (Biernat és Crandall, 1999). Technikai értelemben a Társadalmi
Távolság Skála egy ún. Guttmann-skála, melynek tételeire bináris
(igen-nem) válaszok adhatók, és aminek egymás utáni kérdései az
intimitás növekvő fokát jelzik, így ha valakinek a skálán az
összpontszáma 0, az azt mutatja, hogy az illető nem szeretne semmiféle
kapcsolatot kialakítani a kérdéses társadalmi csoport tagjaival, míg a
magasabb pontok nagyobb elfogadottságot és feltehetően kedvezőbb
attitűdöket jeleznek a kérdéses társadalmi csoport irányában. Évente
többszáz kutatás használja a Bogardus skálát, töretlen népszerűsége
ellenére viszont nehéz találni két olyan kutatást, ami ugyanazt a
formáját alkalmazná (Biernat és Crandall, 1999). Kutatásunkban mi a
kérdőív számos létező verziója közül olyan tételeket használtunk fel,
melyek a kisiskolás (4. osztályos) gyerekek számára is könnyen
értelmezhetőek, jól érthetők voltak. Kabai Péter felvetésére
ugyanakkor, miszerint az általunk használt skála itemei „nem egy
dimenziót képviselnek, így a skála nem kumulatív, a tényleges válaszok
alapján nem lehet a kérdéseket sorrendbe állítani”, két megjegyzést
szeretnénk tenni, mivel véleményünk szerint e kritikában két tényező
némileg összemosódik. Az általunk használt skála egy-dimenziósságát az
elővizsgálat empirikus eredményei megerősítették, a skála ráadásul
igen magas belső konzisztenciával rendelkezik (Cronbach alfa=0.89). A
kérdőív validálása során a kumulativitás előzetes tesztelésének
szükségességéről ugyanakkor megoszlik a kutatók véleménye és
gyakorlata. Néhányan valóban ennek szükségességét emelik ki, és ennek
megfelelően a megfelelő skála-indexnek az első „nem” válasz sorszámát
tekintik, (azaz egy „elfogadási szintet” – ezt javasolja Kabai Péter
is), ami így a skála ezt követő kérdéseire adott válaszokat már nem
értékeli. Mi magunk azonban azoknak a kutatóknak a véleményét osztjuk,
akik szerint nem szerencsés a válaszok sorrendiségét előzetesen
„ráerőltetni” a válaszadókra, vagy ez alapján tesztelni a kérdéseket,
mert ez jelentős információveszteséghez vezethet. Így például nem
derült volna fény arra a Kabai Péter által kiemelt, és véleményünk
szerint is érdekes tényre, hogy a nem roma gyerekek több, mint fele
lenne szívesen egy roma tanuló barátja, de csak negyede lenne szívesen
padtársa. Véleményünk szerint egy ilyen eredmény azonban nem a
kérdésfeltevés helytelenségét mutatja, hanem azt, hogy a vizsgált
attribútum hátterében olyan tényezők lehetnek, amikre csak a téma
további kutatásai deríthetnek fényt. Ehhez a megfontoláshoz
alkalmazkodik az index-készítésnek az a módja is, melyben a kutatók a
teljes skálára adott „igen” válaszok összpontszámát/arányát mérik (pl.
Brewer, 1968), mint ahogyan azt mi is tettük. Ezen lehet szakmailag
vitatkozni, a kutatói gyakorlat valóban megoszlik ezzel kapcsolatban
(lásd Biernat és Crandall (1999) összefoglalója a Bogardus skála
alkalmazásának gyakorlatairól), de Kabai Péternek azt a
következtetését, miszerint „az összesített skála nehezen értelmezhető,
mert nem tekinthető elfogadási szintnek” nem gondoljuk egy bírálattól
méltán elvárható objektív vélemény-nyilvánításnak.
Két újabb, kérdőíves kutatásokban gyakran használt
mérőeszköz létezik emellett a nyílt etnikai előítéletesség mérésére.
Az első a Pettigrew és Meertens (1995) nevéhez fűződő Blatant
Prejudice Scale (BPS), ami két dimenzióra vonatkozó kérdéseket
tartalmaz: a kisebbségi csoporttal szembeni haragot, illetve a
kapcsolatok kialakításának visszautasítását. A második a Sidanius és
Pratto (1993) által kidolgozott, majd többször módosított (Pratto és
mtsai, 1994) Social Dominance Orientation (SDO) skála, ami nem
közvetlenül méri az etnikai attitűdöket, inkább az egyén előítéletes
gondolkodásra való hajlamát tükrözi. A mérőeszközök a társadalmi
hierarchia és egyenlőtlenség elfogadásában és előnyben részesítésében
rejlő egyéni különbségeket próbálja feltérképezni. A válaszadó magas
pontszáma a skálán azt jelzi, hogy a megkérdezett szerint egyes
csoportok értékesebbek, mint mások, hogy a társadalmi csoportok
közötti hierarchia elkerülhetetlen és jó, és hogy a dominancia
szükségszerű. A gyakorlatban problémát jelent ugyanakkor, hogy etnikai
kutatásokban a skálának számos verziója ismert és használt, maga
Sidanius és Pratto is a skála összesen hat változatát fejlesztette ki
úgy, hogy a tételek közötti átfedés meglehetősen kicsi. A
hatásvizsgálat kérdőívében a Sidanius és Pratto által használt
mérőeszközök felső tagozatos gyerekek számára jól értelmezhető
tételeit szerepeltettük, összesen 6 kérdést. Vissza kell utasítanunk
Kabai Péternek azt a kritikai megjegyzését, miszerint a kérdőívünkben
feltett kérdések „lényegesen mást mérnek, mint az ’eredeti’ SDO
kérdőívek”; azok ugyanis szó szerint megegyeznek a Sidano és Pratto
kérdőívében megtalálható itemekkel. A Kabai Péter által kritikával
illetett két kérdést példaként hozva: „Vannak olyan emberek, akik
értékesebbek, mint mások” (Some people are more worthy than others)
illetve „A nyerés fontosabb annál, mint ahogyan a játékot játsszuk”
(Winning is more important than how the game is played) (Sidanius és
Pratto, 1993). A nyílt előítéletesség mérésére használt három
mérőeszközből adódó eredmények közötti kapcsolatot (Bogardus skála,
BPS, SDO) végül az elővizsgálatban külön is vizsgáltuk az esetleges
redundáns tételek kiszűrése érdekében, aminek eredményeképpen a BPS
„visszautasítás” dimenzióját a kérdőív végső, rövidített változatában
már nem szerepeltettük, mivel az arra adott válaszokat jól prediktálta
a Bogardus skálára adott válaszok mintázata. Ezt Kabai Péter a
kérdések „kicsemegézésének” címkézte.
Az előítéletesség nyílt formáitól a kisebbségi
csoportok látens elutasítása irányába történt változás igen
megnehezíti ennek kérdőíves mérését; számos kutató felhívja a
figyelmet az elmélet és gyakorlat közötti diszkrepanciára a témában és
hiányolja az egyetemlegesen elfogadott mérőeszközök létét (Fiske,
1998). Ráadásul, mivel az új rasszizmus elméletek általában egymástól
függetlenül fejlődtek, az egyes kutatásokban használt kérdések
variabilitása tovább nőtt. A kérdőívek emellett kivétel nélkül
felnőttek részére lettek kialakítva, sajnos egyáltalán nem találtunk a
témában releváns, általános iskoláskorú gyermekre vonatkozó
mérőeszközöket vagy kutatási eredményeket. Természetesen így az sem
volt egyértelmű, hogy az ’új rasszizmus’ által megfogalmazott
problémakörről való gondolkodás egyáltalán kialakul(hat)-e már ebben
az életkorban, s ha igen, milyen témakörök mentén és megfogalmazásban
kérdezhető ez meg a gyermekektől. A kérdőív kialakításának első
lépéseként ezért fókuszcsoportos beszélgetéseket szerveztünk különböző
életkori csoportokba tartozó általános iskolás gyermekekkel, melyek
témája a hazai etnikai problémák megítélése volt, különös tekintettel
a család és a társadalom felelősségvállalására. Röviden összefoglalva,
e beszélgetések a következő tapasztalatokkal zárultak. Körülbelül 12
éves korig a gyermekek nem vagy nehezen értik a társadalmi
felelősségvállalás kérdését, szegényebb körülmények között élő
kortársaik helyzetéért csak a szülőket okolják, nem ismerik még fel,
és nem fogadják el a társadalmi környezet meghatározó erejének
lehetőségét. A változás ebben körülbelül 13 éves kortól következik be,
amikor a gyermekek elkezdenek politikai döntéshozókról, történelmi
múltról és lemaradó társadalmi csoportokról gondolkodni, megértik ezek
potenciális meghatározó erejét. A fókuszcsoportos beszélgetések
tükrében az általunk kialakított kérdőívben négy kérdést fogalmaztunk
meg a gyermekek számára a modern rasszizmus gondolatköre nyomán,
melyek arra kérdeznek rá, hogy a gyerekek mennyiben érzik felelősnek
hátrányos helyzetükért a szülőket, illetve a társadalmat.
Az előítéletesség mérése kapcsán végül beszélni
kell arról a nagyszámú kutatásról is, melyek a csoportközi kontaktus
és az előítélet közötti közvetítő mechanizmusokra próbálnak fényt
deríteni. Ezek a vizsgálatok általában az érzelmi tényezőkre hívják
fel a figyelmet, és a csoportok közötti szorongás csökkentésének
jelentőségét emelik ki a csoportközi viszonyok javításában (Dovidio és
mtsai, 2002). Hatásvizsgálatunkban a társas szorongás mérésére a La
Greca és munkatársai (1988) által kidolgozott, széles körben elismert
Társas Szorongás Skálát használtuk. Az eredeti skála általános iskolás
gyerekekre vonatkozóan 10 itemet tartalmaz, amik két faktor köré
csoportosulnak: a negatív megítéléstől való félelem és a társas
kirekesztettség. Elővizsgálatunk ezt a faktorstruktúrát közel azonos
módon reprodukálta, azzal, hogy a ’társas kirekesztettség’ dimenzió
két aldimenzióra oszlott, ezért a rövidített skálában mindhárom
faktorból szerepeltettünk kérdéseket.
A társas kívánatosság mérése
A ma legelterjedtebb, gyerekek társas kívánatosságát mérő skála a
Children’s Social Desirability Scale (CSDS) (Candall és mtsai, 1965) a
felnőttek részére korábban kifejlesztett Marlowe-Crowne Social
Desirability Scale (MCSD) (Crowne és Marlowe, 1960) mintájára készült,
legtöbb kérdése így követi az abban szereplő itemek témáját. A
kérdőívben szereplő itemeik egy része olyan hétköznapi
magatartásformákat tartalmaz, amelyek társas kívánatosság
szempontjából negatívak, másik része pedig ritkán előforduló, de
társas kívánatosság szempontjából pozitív viselkedésformákat ír le. A
válaszadóknak egyenként kell eldönteniük, hogy szokták-e a kérdéses
viselkedést alkalmazni. Crowne és Marlowe (1964) azt feltételezték,
hogy a társas kívánatosság skálaértékek hátterében egy olyan
egydimenziós személyiségvonás áll, amit ők “elismerés iránti
igény”-nek neveztek el, és úgy definiálták mint az ember arra való
hajlamának mértékét, hogy keresse az elismerést, és lehetőleg
elkerülje az elmarasztalást. A későbbi empirikus vizsgálatok
ugyanakkor nem támasztották alá azt, hogy a Marlowe-Crowne skála
valóban egyetlen vonást mér, ráadásul sok esetben a társas
kívánatosságra való kontrollálás inkább csökkentette, mint növelte a
vizsgált konstruktumok előrejelző validitását (McCrae és Costa, 1983).
Erre végül Palhus (1984) talált magyarázatot, aki megmutatta, hogy a
társas kívánatosság valójában két vonást tartalmaz: az első, az
„önmegtévesztő megerősítés” (self-deceptive enhancement, SDE) a
személy őszinte, pozitív irányba torzító válaszait foglalja magában,
így egészséges énképének természetes velejárója; míg a második, az ún.
„jó benyomás keltés” (impression management, IM) a külső megítélő
tudatos megtévesztésére irányuló törekvést jelzi. Ebből adódóan minden
olyan társas kívánatosság mérőszám, amely magában foglalja az
önmegtévesztő megerősítés kérdéseit is (közöttük az MCSD illetve a
CSDS skála is), csökkenti azoknak a mérőeszközöknek a validitását,
melyek olyan vonásokra irányulnak, amik önmaguk is tartalmaznak a
pozitív önmegerősítést (mint pl. szorongás, teljesítmény, motiváció,
dominancia, önértékelés). A kérdőíves kutatásokban így csak a
tudatosan irányított benyomáskeltés (IM) kontrollálására van szükség a
válaszadás torzításának kontrollálása céljából. Az elővizsgálat során
így a CSD kérdőív és a Rosenberg önértékelési skála együttes
faktor-struktúrájának elemezésével elkülönítettük az „önmegtévesztő
megerősítés”-t mérő kérdéseket és a „jó benyomáskeltés” dimenzióhoz
tartozó kérdéseket, s hatásvizsgálatunkban csak ez utóbbit
szerepeltettük.
Záró gondolatok
A hatásvizsgálatoknak a mérések reliabilitására és validitására
vonatkozóan kiemelkedően magas technikai elvárásoknak kell
megfelelniük, hiszen ezek eredményeit társadalmi programok
elszámoltathatóságára és az azzal kapcsolatos komoly, fiskálisan is
jelentős döntések meghozatalára használják. Tisztában vagyunk
mindazzal a felelősséggel, amit ez ránk ruház. Úgy érezzük ugyanakkor,
hogy Kabai Péter nem vetett számot azzal a felelősséggel, amely a sok
esetben nem megfelelően megalapozott kritikáinak társadalmi hatásaival
jár. Nem gondoljuk, hogy egy hároméves, 60 iskolára kiterjedő
kutatásban nem lehet kritizálható részletkérdést találni, mi is sokat
fejlődtünk a kutatás befejezése óta, esetleges hibáinkból pedig
tanultunk/tanulunk. De az alaptalan, nem megfelelő körültekintéssel
megírt kritikák nem csak a kutatásnak és magának a programnak a
megtervezésében és kivitelezésében résztvevők számára sértőek, hanem
hatással vannak az akadémiai kutatások általános megítélésére éppúgy,
mint esetünkben maguknak az etnikai integrációs törekvéseknek a
társadalmi fogadtatására is.
FELHASZNÁLT IRODALOM
Allport, G. W. (1954/1979). The nature of
prejudice. Cambridge, MA: Perseus Books.
Biernat, M., Crandall, C. C. (1999).
Racial Attitudes. In: J. P. Robinson, P. R. Shaver, L. S. Wrightman
(eds.): Measures of Political Attitudes. Academic Press, 297–411.
Blanden, J., Gregg, P., Macmillan, L.
(2006). Explaining Intergenerational Income Persistence: Non-cognitive
Skills, Ability and Education. Working Paper No. 06/146. Centre for
Market and Public Organisation, University of Bristol, Department of
Economics.
Blanden, J., Gregg, P., Macmillan, L.
(2007). Accounting for Intergenerational Income Persistence:
Noncognitive Skills, Ability and Education. IZA Discussion Paper No.
2554.
Blascovich, J., Tomaka, J. (1991). The
Self-Esteem Scale. In: J. P. Robinson, P. R. Shaver, L. S.Wrightsman
(Eds.), Measures of personality and social psychological attitudes.
New York: Academic Press, 115-160.
Bobo, L., Kluegel, J. R. (1993).
Opposition to Race-Targeting: Self-Interest, Stratification Ideology,
or Racial Attitudes? American Sociological Review (58) 443-464.
Bogardus, E. (1928). Immigration and Race
Attitudes. Boston: Heath.
Bowles, S., Gintis, H., (2001). The
Inheritance of Economic Status. Journal of Economic Perspectives.
16(3) 3–30.
Brewer, M. B. (1968). Determinants of
social distance among East African tribal groups. Journal of
Personality and Social Psychology (10) 279-289.
Cawley, J., Heckman, J. J., Vytlacil, E.
(2001). Three observations on wages and measured cognitive ability.
Labour Economics 8(4) 419–442.
Collins, W. A., Gunnar, M. R. (1990).
Social and personality development. Annual Review of Psychology (41)
387-416.
Crowne, D. P., Marlowe, D. (1960). A new
scale of social desirability independent of psychopathology. Journal
of Consulting Psychology (24) 349-354.
Crowne, D. P., Marlowe, D. (1964). The
approval motive: Studies in evaluative dependence. New York: Wiley.
Dovidio, J. F., Gaertner, S. L., Kawakami,
K., Hodson, G. (2002). Why can’t we just get along? Interpersonal
biases and interracial distrust. Cultural Diversity and Ethnic
Minority Psychology (8) 88–102.
Feinstein, L. (2000). The relative
economic importance of academic, psychological and behavioural
attributes developed in childhood. CEP Discussion Paper No. 443.
Fiske, S. T. (1998) Stereotyping,
prejudice, and discrimination. In: Gilbert, D., Fiske, S. T., Lindzey,
G. (Eds.): The Handbook of Social Psychology, 4th ed., New York:
McGraw-Hill, 357-411.
Gray-Little, B., Williams, V. S. L.,
Hancock, T. D. (1997). An item response theory analysis of the
Rosenberg Self-Esteem Scale. Personalityand Social Psychology Bulletin
(23) 443-451.
Harter, S. (1983). Developmental
perspectives on the self-system. In: Hetherington, E. H. (Ed.):
Handbook of Child Psychology. Vol. 4. Socialization, personality and
social development. New York: John Wiley, 275-385.
Harter, S. (1985). Manual of the
Self-Perception Profile for Children. University of Denver: Denver Co.
Heckman J. J., Rubinstein, R. (2001) The
Importance of Noncognitive skills: Lessons from the GED Testing
Program. American Economic Review 91(2) 145-149.
Heckman J. J., Stixrud, J., Urzua, S.
(2006). The Effects of Cognitive and Noncognitive Abilities on Labor
Market Outcomes and Social Behavior. Journal of Labor Economics 24(3)
411-482.
Heckman, J. J. (2000). Policies to Foster
Human Capital. Research in Economics 54(1) 3-56.
Heckman, J. J., Masterov, D. V. (2007).
The Productivity Argument for Investing in Young Children. NBER
Working Paper No. 13016.
Hu, Y., Schennach, S. (2008). Instrumental
Variable Treatment of Nonclassical Measurement Error Models.
Econometrica (76)1, 195-216.
Judge, T. A., Erez, A., Bono, J. E.,
Thoresen, C. J. (2002). Do the traits self-esteem, neuroticism, locus
of control, and generalized self-efficacy indicate a common core
construct? Journal of Personality and Social Psychology (83) 693–710.
Judge, T. A., Locke, E. A., Durham, C. C.
(1997). The dispositional causes of job satisfaction: A core
evaluations approach. Research in Organizational Behavior (19)
151–188.
Kagan, S. L., Moore, E., Bredekamp, S.
(1995). Reconsidering children's early development and learning:
Toward common views and vocabulary. Washington, DC: National Education
Goals Panel.
Kézdi, G., Surányi, É. (2008a). Egy
sikeres iskolai integrációs program tapasztalatai. Kutatási
összefoglaló. Educatio Kht., Budapest.
WEBCÍM >
Kézdi, G., Surányi, É. (2008b). Egy
integrációs program ha-tása a tanulók fejlődésére. Educatio, 2008/4.
WEBCÍM >
La Greca, A. M., Dandes, S. K., Wick, P.,
Shaw, K., Stone, W. L. (1988). Development of the Social Anxiety Scale
for Children: Reliability and Concurrent Validity, Journal of Clinical
Child Psychology (17) 84-91.
Marsh, H. W. (1996). Positive and negative
self-esteem: A substantively meaningful distinction or artifactors?
Journal of Personality and Social Psychology (70) 810-819.
McClelland, K., Linnander, E. (2006). The
Role of Contact and Information in Racial Attitude Change among White
College Students. Sociological Inquiry 76(1) 81–115.
McCrae, R. R. Costa, P. T. (1983). Social
Desirability Scales: More Substance than Style, Journal of Consulting
and Clinical Psychology (51) 882-888.
Paulhus, D. L. (1984). Two-component
models of socially desirable responding. Journal of Personality and
Social Psychology, 46, 598-609.
Peffley, M., Hurwitz, J., Sniderman, P. M.
(1997). Racial Stereotypes and Whites' Political Views of Blacks in
the Context of Welfare and Crime. American Journal of Political
Science (41) 30-60.
Pettigrew, T. F. (1998). Intergroup
Contact Theory. Annual Review of Psychology (49) 65–85.
Pettigrew, T. F., Meertens, R. W. (1995). Subtle and blatant prejudice
in Western Europe. European Journal of Social Psychology (25) 57–75.
Pettigrew, T. F., Tropp, L. R. (2000).
Does intergroup contact reduce prejudice? Recent metaanalytic
findings. In: S. Oskamp (Ed.): Reducing prejudice and discrimination.
Hillsdale, NJ: Erlbaum, 93–114.
Pratto, F., Sidanius, J., Stallworth, L.
M., Malle, B. F. (1994). Social dominance orientation: A personality
variable predicting social and political attitudes. Journal of
Personality and Social Psychology (67) 741–763.
Reynolds, C. R. (1979). What I think and
feel: a revised measure of children’s manifest anxiety. Journal of
Abnorm Child Psychology (6) 271– 80.
Robins, R. W., Hendin, H. M.,
Trzesniewski, K. H. (2001). Measuring global self-esteem: Construct
validation of a single-item measure and the Rosenberg Self-Esteem
Scale. Personality and Social Psychology Bulletin (27)2, 151-161.
Rosenberg, M. (1965). Society and
adolescent self-image. Princeton University Press: Princeton, NJ.
Rotter, J. B. (1966). Generalized
expectancies for internal versus external control of reinforcement.
Psychological Monographs 33(1), 300-303.
Sidanius, J., Pratto, F. (1993). The
inevitability of oppression and the dynamics of social dominance. In:
P. M. Sniderman, P. E. Tetlock, E. G. Carmines (Eds.): Prejudice,
politics, and the American dilemma, Stanford, CA: Stanford University
Press 173–211.
Surányi, É.; Danis, I. (2009). A Biztos
Kezdet program hatásvizsgálatának kutatási terve. Biztos Kezdet
program (TÁMOP 5.2.1.).
Surányi, É.; Danis, I. (2010).
Családpolitkia más szemmel. Kiadás alatt álló kézirat. Készült a
Gazdasági és Szociális Tanács megbízásából.
Taylor, D. H. , Rickel, A. U. (1981). An
Analysis of Factors Affecting School Social Segregation. Journal of
Negro Education, Vol. 50, No 2.
Triandis, H. C. (1964). Exploratory factor
analyses of the behavioral component of social attitudes. Journal of
Abnormal and Social Psychology (68) 420-430.
|