Majdnem harminc évvel az első
beszélgetésünk után1 itt ülünk megint
Budapesten, és úgy tűnik nekem, hogy elemzéseinek, előrejelzéseinek
többsége a világrendszer átalakulásával kapcsolatban beigazolódott.
Már akkor hangsúlyozta, hogy a világrendszer egy alapvető
transzformációs fázisban van, és hogy ez az átalakulás évtizedeket fog
igénybe venni. Egyik könyvének alcímében a nagy átalakulás korszakát
1945 és 2025 közé teszi. Máshol hosszabb transzformációról is beszél.
Hol tartunk most? Nem vagyunk túl messze 2025-től akár konkrét akár
metaforikus értelemben. De vajon egy új rendszer felé vagy a káosz és
szétbomlás fokozódása felé tartunk?
Ez valójában nem alternatíva. Egyre mélyebbre süllyedünk a káoszba és
egyben egy új rendszer felé megyünk – általában 2050-re teszem annak
időpontját, hogy a dolgok megállapodnak és egy új rendszer alakul ki.
De határozottan állíthatom, hogy már egy jó ideje káoszban vagyunk és
ez a káosz egyre láthatóbbá válik az idő múlásával. Tehát a káosz már
jó ideje jelen van, de az emberek csak most kezdik érzékelni. Ez a
különbség.
Lát valami fényt az alagút végén? Mik a pozitívnak nevezhető
perspektívák? Az embereket most,
hogy már érzékelik a válságot, nagyon
foglalkoztatják az alternatívák.
Ez Magyarországon különösen jól érzékelhető.
A meghatározó analitikus modell a komplexitás oldalán található. E
szerint a rendszerek – minden lehetséges típusú rendszer – egy ponton
elkezd távolodni az egyensúlytól, ám a rendszerhez tartozó struktúrák
visszairányítják őket az egyensúly felé. Azonban a kilengések egyre
messzebbre és messzebbre visznek az egyensúlytól, és eljutnak addig a
pontig, ahol az egyensúly visszaállításáért felelős struktúrák már nem
eléggé erősek és hatékonyak, és ekkor a rendszer nagyon erős
ingadozásba kezd. És rendszerint ekkor indul el a szétválás
(bifurkáció) folyamata. Technikai értelemben a bifurkáció – ahogyan a
vegyészek és a fizikusok értelmezik – egy olyan, az általánostól
eltérő helyzet, amelyben egy adott egyenlethez két megoldás tartozik.
Ha ezt le akarjuk fordítani a társadalomtudományok nyelvére, a
bifurkáció azt jelenti, hogy a kaotikus helyzetnek két alternatív
kimenetele van. És folyik egy harc, egy társadalmi harc, amelyből az
egyik alternatíva győztesen kerül ki. Tehát, hogy van-e
fény az alagút végén, attól függ, hogy mit értünk
fény alatt. Ha fény alatt „rendet” értünk, az még nincs ott, de
bizonyosan ki fog alakulni egy új rend ebből a káoszból. A kérdés,
hogy milyen rend, és kinek a rendje, és itt megint két lehetőség van.
Úgy vélem, hogy a jelenlegi helyzetben az egyik egy kedvezőbb, a másik
egy rosszabb alternatíva. Az utóbbi időben az én nyelvhasználatomban
az egyiket Davos szellemének,2 a másikat
Porto Alegre szellemének3 szoktam nevezni.
Kifejtené ezt bővebben?
A davosi szellem győzelme azt jelentené, hogy a jelenlegi kapitalista
rendszert egy másik rendszer váltaná fel, amely azonban viselné a
jelenlegi rendszer néhány döntő jegyét. Azaz a jelenlegihez hasonlóan
hierarchikus, kizsákmányoló és polarizáló volna. Ugyanakkor ez lehet
egy olyan struktúra, ami meglehetősen különbözik a jelenlegi
kapitalizmusétól. Ez tehát az egyik alternatíva, Davos szelleme.
Porto Alegre szelleme egy relatíve demokratikus,
relatíve egalitárius rendszert jelent. Egyikőjük a mostani rendszernél
sokkal rosszabb is lehet. Elviekben lehetetlen megjósolni, melyik
lehetőség fog megvalósulni.
Ennek oka, hogy a végeredmény egy végtelen számú
szereplő által végrehajtott végtelen számú akcióból fog megszületni
meghatározhatatlan számú pillanatokban. És minden ilyen pillanatban
döntéseket hozunk. Ezt tehát nem lehet megjósolni. Amit azonban ki
lehet jelenteni – és ez egy pozitív megközelítése a kérdésnek –, hogy
amennyiben ezt a természettudományos nyelvet lefordítjuk a nyugati
világ klasszikus filozófiai nyelvére, akkor ez az állapot az
alternatívája annak, amit általában determinizmusnak neveznek, azaz ez
a szabad akarat állapota. Ezt a kérdést több ezer éve vitatják mint a
világ működésének alternatív megítélését. Én viszont historizálni
szeretném. Ha egy rendszer normálisan működik, akkor relatíve
determinált, azaz minden változtatási szándék ellenére a rendszer
visszakerül az egyensúlyi állapotba. Így bizonyos értelemben csak kis
lehetőség van az inputra. Egy kaotikus helyzetben viszont, amikor a
rendszer lebomlóban van, a helyzet pont fordított. Egy egészen kicsi
input is hatalmas változásokat eredményezhet. Ekkor nyílik meg a tér a
szabad akarat számára. Ebben a pillanatban a relatíve szabad akarat
állapotában vagyunk. Ez annyit jelent, hogy Ön, én és mindenki
befolyással van a kimenetre. Azok, akik a káoszelmélettel
foglalkoznak, a pillangóhatásról beszélnek. A pillangóhatás abból áll,
hogy a világ egyik felén lévő pillangó szárnycsapásaitól éghajlati
változások keletkeznek a másikon. Egy parányi pillangó hatalmas
változások előidézője lehet a világ másik felén. Úgy kell
gondolkodnunk saját magunkról, hogy minden helyzetben ilyen pillangók
lehetünk. Pillangó vagyok az egyik pillanatban, pillangó leszek a
másikban. Ebben az értelemben az, amit csinálunk, számít, a társadalmi
akciók számítanak, mivel növelik a pozitív változások valószínűségét.
De azzal a tudattal kell cselekednünk, hogy nem tudható, ki fog
győzni. Ilyen feltételek mellett kell működnünk, és egy bizonyos
ponton a rendszer logikája szerint egy bizonyos számú cselekedet az
egyik vagy a másik irányba viszi a rendszert, és elérkezünk egy új
rendhez. A dolgok újra nyugvópontra jutnak, és mi egy új rendszer
részei leszünk – metaforikusan szólva 2050-ben.
Értem, hogy Ön egy kissé kitolja a metaforikus időbeli határokat, de
ugyanakkor azt is látom, hogy lát bizonyos pozitív irányú mozgást – Ön
egyben aktivista is, aki rendszeresen részt vesz a World Social Forum
rendezvényein.
Rendszeresen megkérdezik tőlem, hogy optimista vagyok-e vagy
pesszimista. Mindig azt válaszolom, hogy 50–50%-ban. 50% az inkább
sok, mint kevés. Az az álláspontom, hogy ha megfelelő mennyiségű
energiát mozgósítunk a megfelelő irányban, a valószínűség
akciófelhívássá növekszik. Ha ez így is van, ez egy olyan
akciófelhívás, amelyről tudni kell, hogy nem jár vele bizonyosság.
Alapvetően a jelen és a következő évtizedek fő
politikai törésvonalát nem a kapitalizmuson belül látom, hanem abban,
hogy mi fogja felváltani a kapitalizmust mint világrendszert. Két
alapvető alternatíva van – de ez komplikáltabb, mint ahogy látszik.
Azért komplikáltabb, mert egyik oldal sem egységes. Ez egyik oldalon
vannak azok, akik a davosi szellemet akarják, de ezen belül is két
meglehetősen eltérő verzió létezik. Az egyik verzió szerint keményen
fel kell lépni, és el kell nyomni minden oppozíciót. Nem akarom a
fasizmus kifejezést használni, mivel ennek partikuláris történelmi
konnotációi vannak, de itt egy olyan csoportról van szó, amelynek
képviselői szerint kemény kézzel kell a rendszert működtetni. Dick
Cheny ennek az álláspontnak az egyik képviselője.
Itt Közép-Európában is találkozhatunk
ezzel a jelenséggel…
Mint mindenhol a világon…
A másik verziót azok képviselik, akik azt
gondolják, hogy egy hierarchikus rendszert sokkal puhább és finomabb
módon is meg lehet teremteni, például emberek kooptációja révén. Ez
egy meritokratikus megközelítés azokkal szemben, akiket elfogadhatónak
tekintenek, és akik az általuk javasolt változások progresszív
képviselőiként tüntetik fel magukat. Ők azok, akik a környezeti
fenntarthatóság ügyét támogatják…
Akik egy Zöld New Dealről beszélnek…
Igen, de ez még mindig egy nagyon erős egyenlőtlenségeken alapuló és
erősen polarizált rendszer volna…
Szóval ez a két irányzat szemben áll egymással. Nem
egységesek. Nem tudhatjuk, melyikük kerekedik felül a davosi táboron
belül. A másik oldalon mély megosztottság mutatkozik a
’világ-baloldal’ vagy a társadalmi igazságosságért küzdő mozgalmak
soraiban. Mivel itt találhatók azok, akik egy horizontális, alulról
építkező világot vizionálnak, amely a Jó Élet számtalan variánsát
foglalja magába. Ez az, amit a latin-amerikaiak Buen Vivirnek hívnak,
ami alatt egy olyan világot értenek, amelyben a gazdagság igazságos
elosztása generációk számára biztosítja a Jó Életet. Ők vannak tehát
az egyik oldalon, míg a másikon azok, akik egy Új Internacionálét
vizionálnak, nem a Másodikat, nem a harmadikat és nem is a Negyediket,
egyszerűen csak egy Új Internacionálét, amely felülről lefelé
szerveződne, amelynek káderei továbbra is mások helyett hoznának
döntéseket etc. Mindenki, aki elmegy a World Social Forum
összejöveteleire, hall ezekről a vitákról – ezek a viták mindenhol
jelen vannak.
Tehát amit én látok, az az, hogy nem két, hanem
négy oldal létezik, ami természetesen nagyon zavaros helyzetet
eredményez. És ebben a nagyon összetett helyzetben kell jól navigálni
ahhoz, hogy eljuthassunk az általunk elképzelhető és megkonstruálható
legjobb új rendszerhez. Nem dolgozhatjuk ki a részleteit előre egy
ilyen új rendszernek. A nagyfokú bizonytalanság miatt nem mondhatjuk
meg, hogyan nézzenek ki a majdan megkonstruálandó konkrét intézmények.
Ha 1450-ben emberek egy csoportja Nyugat-Európában így szólt volna:
„ó, a feudalizmus összeomlóban van, és most egy kapitalizmus nevezetű
új rendszert kívánunk létrehozni, találjuk ki, milyenek legyenek az
intézményei!”, ki lett volna képes megközelítőleg is megálmodni azt a
nagyon komplex intézményrendszert, ami a mai kapitalista világrendszer
sajátja? Senki, mivel ezek az intézmények a gyakorlatban alakulnak ki,
a gondolatok fejlődése és konfliktusai révén. Ugyanakkor bizonyos
alapelvek megállapíthatóak és lefektethetőek – ma mindössze ennyit
lehet mondani a jövő rendszerről. Ezeket az alapvető elveket röviden
összefoglalva annyit tudok mondani, hogy a jövő rendszer relatíve
demokratikus és relatíve egalitárius lesz. A részleteit ki kell majd
dolgoznunk…
Térjünk vissza a mostani világunk növekvő
bizonytalanságának és törékenységének gyökereihez. 1989-ről van szó,
amit egy korszak lezárásának és egy új korszak kezdetének is
tekinthetünk. Korábbi beszélgetéseink során ’68-at többször is
világforradalomnak nevezte.
Ezt a gondolatmenetet folytatva ’89-et tekinthetjük egy olyan
fordulatnak, amely ’68 konklúziójaként egy sor visszafordíthatatlan
átalakulásnak nyitott teret. ’89-cel egy teljességgel új korszak
indult, a relatíve stabil bipoláris világrendszer felbomlott, annak
logikája érvényét vesztette. Sokak számára, különösen azok számára,
akik Kelet- és Közép-Európában aktívan küzdöttek a szovjet típusú
totalitarizmus és annak helyi kiszolgálói ellen, ez volt a szabadság
pillanata, amikor a jövővel kapcsolatos illúziók rendszerint meg
szoktak születni. Ezeknek az illúzióknak ma már hírük-hamvuk sincs.
Néhányan hamar megértették, hogy illúziók voltak csupán; vannak, akik
még mindig ragaszkodnak hozzájuk, és hajlamosak jelenlegi válságainkat
múló átmeneti jelenségeknek tekinteni…
Egyetértek, hogy az illúziók alapjairól kell beszélnünk. Az illúziók
alapjait annak megítélésében kell keresnünk, hogy valójában mi is
történt. Ön azt állítja, hogy egy relatíve stabil bipoláris
rendszerből egy más rendszer jött létre. Én ezt másképp fogalmaznám.
Egy relatíve unipoláris helyzetből egy multipoláris helyzet alakult
ki. A Szovjetunió összeomlása egyben az Egyesült Államok geopolitikai
hatalmi struktúrájának összeomlása is volt, mivel a Szovjetunió puszta
létével két alapvető dologgal járult hozzá a világrendszer
stabilitásához az Egyesült Államok szempontjából. Az egyik, hogy mint
ellenség jó érvként szolgált Nyugat-Európa, Japán és más országok
meggyőzéséhez arról, hogy nem nagyon kérdőjelezhetik meg az Egyesült
Államok vezető szerepét, és nem határolódhatnak el tőle túlságosan.
Amikor az ellenségkép felbomlott, ez az érv tarthatatlanná vált. És az
Egyesült Államok azóta is egyfolytában keresi az elvesztett ellenség
alternatíváját. Az iszlám és a terrorizmus körül kialakult business
azonban világszerte nem pótolja az emberek tudatában a Szovjetuniót
mint elveszített ellenséget. Ez az első dolog, amit az Egyesült
Államok elveszített. A másik, és ami része volt a Szovjetunióval
kötött alkunak, hogy a Szovjetunió ellenőrzése alatt tartja a világnak
azt a részét, amit szovjet érdekszférának neveztek, míg az USA
ellenőrzi az ő táborába tartozókat. Ez az alku volt a garanciája
annak, hogy nem törhet ki nukleáris háború. Mi történik, amikor a
Szovjetunió ellenőrzési hatalma megszűnik? Többször hoztam már fel
példának Kuvaitot és az Öböl-háborút. Szaddam Husszein 1991-ben
megtámadja Kuvaitot. Már az 1920-as évek óta része volt az iraki
nemzeti politikának az a doktrína, hogy Kuvait része Iraknak. Akkor
miért pont 1991-ben támadja meg Kuvaitot – azért, mert ekkor szűnik
meg a szovjet befolyási övezet részének lenni. Nem kellett tovább a
Szovjetunió miatt aggódnia, és úgy gondolta, most rendezheti ezt a
kérdést. Ez tehát a másik fontos pont: a háború pontosan azért tör ki,
mert a Szovjetunió elveszítette a hatalmát a térség felett.
Ez történt másutt is. Ma nem létezik kényszerítő
erő, és az Egyesült Államoknak ezzel kell szembenéznie.
Tehát egy unipoláris világ felől egy multipoláris világba érkeztünk.
Ez a multiporális világ nem állt érdekében az Egyesült Államoknak.
Visszatérve az illúziókhoz, sokan azt hitték, hogy
létrejön egy új világrend, ahogy azt George Bush elnök 1991-ben
megfogalmazta. Sokan még ma is hisznek ebben.
Nem ez volt az egyetlen illúzió. Sokan azt is
gondolták, hogy az Egyesült Államok ettől kezdve garantálni fogja
Magyarország és a többi kelet- és közép-európai ország
életszínvonalának növekedését, és hogy ez a támogatás olyan jelentős
lesz, hogy ezek az országok egyik napról a másikra elérik a
nyugat-európaiak életszínvonalát.
Társadalomtudományi és közgazdasági elméletek és iskolák sora
támasztotta alá ezt a várakozást a modernizációs elmélettől a
tranzitológiáig.
Az egyetemi tananyagokat átírták, a globális gazdaság, a világpolitika
és a világrendszer összefüggései, egyáltalán a komplex szemlélet
háttérbe szorult, az ezzel foglalkozó tankönyveket lecserélték.
Nemcsak Magyarországon, az Egyesült Államokban is…
Az illúziók társadalmi szinten nagyrészt elmúltak, de akadémiai és
intellektuális szinteken talán csak most kezdődik az érdemi vita
arról, hogy a kelet-közép-európai régió „átmenete” világtörténelmi
méretű, páratlan siker volt-e vagy elégtelen felkészültségen és
téveszméken alapuló bukdácsolás.Azt már egyre kevesebben tagadják,
hogy mély, komplex és sokoldalú válságban vagyunk, de ennek a külső és
belső összetevői, okai még nem tisztázottak. Annyi biztos, hogy a
könnyű és sikeres átmenettel kapcsolatos leegyszerűsítő elméletek és a
hozzájuk köthető alapvető illúziók megtörtek…
Kimúltak.
És most egyfajta tanácstalanság és kiúttalanság-érzés uralkodik az
értelmiség bizonyos köreiben. Ugyanakkor ez egy izgalmas kihívásokkal
teli periódus is. Újra fel lehet tenni az alapvető kérdéseket,
amelyeket valahogyan nem lehetett feltenni az elmúlt tizenöt–húsz
évben, vagy legalábbis kevesen vették komolyan őket. Most már egyre
többen kérdezik a korábban tiszta hívők közül is,
hogy vajon jó irányban indultunk-e el 1990-ben, és mit lehetne másként
tennünk. Mintha egy korszak lezárultával egy új kezdőponthoz
közelítenénk. Ön mit tenne, ha lehetősége adódna, hogy befolyással
legyen a magyarországi döntéshozatalra?
Azt kéri, hogy legyek Magyarország gazdasági minisztere; én erre Paul
Sweezy4 válaszát tudom megismételni.
Ismeri Paul Sweezy történetét?
Az ’50-es években azt kérdezte valaki Paul
Sweezytől, hogy mit tenne, ha az Egyesült Államok elnöke kinevezné a
Federal Reserve Bank elnökének. Sweezy azt válaszolta: lemondanék! Ez
egy lehetetlen helyzet. Nem tudom, mit tennék a magyar gazdasági
miniszter helyében. Nem hiszem, hogy a gazdasági ügyek miniszterének
széles mozgástere volna. Amit általánosságban mondani lehet, és ami
nemcsak Magyarország, de az Egyesült Államok vagy bármely más kormány
esetében is igaz, hogy bár a választási lehetőségek rendkívüli módon
korlátozottak a gazdaság területén, de valamit mégis lehet tenni rövid
és középtávon. Rövid távon csökkenteni lehet a fájdalmat, más szóval
minden, ami a leginkább segíti a létra legalján álló népességet, siker
az országnak. Ez lehet a szociális és jóléti kiadások növelése, de
lehet egy sor egyéb dolog is. Ennek eldöntése leginkább a helyi
körülményektől függ, de a fájdalmak csökkentése az első számú teendő,
mivel rendkívül sok a fájdalom a közvetlen szinten.
Más részről nem szabad illúziókat táplálnunk azzal
kapcsolatban, hogy a fájdalmak minimalizálása megoldaná a problémákat.
Nemcsak, hogy nem oldja meg őket, de akár ronthat is a helyzeten.
Középtávon mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy a rendszert
jó irányban alakítsuk át. Így rövid távon a fájdalmak minimalizálása
egyben azt is megköveteli, hogy mindig a kisebbik rosszat válasszuk.
Mindig létezik a kisebbik rossz. Csupán mítosz, hogy kerülhetünk olyan
helyzetbe, ahol nem létezik kisebbik rossz. A kérdés mindig az, hogy
miben áll a kisebbik rossz, és ki képviseli azt egy adott konkrét
helyzetben, és ez a részleteken múlik. Magyarországon a részletek
különböznek a részletektől Romániában, a románok helyzete különbözik a
franciákétól és így tovább. Tehát nagyon is helyi döntések kérdése,
hogy mi számít kisebb rossznak, és hogy milyenek a politikai
erőviszonyok egy adott országban. E tekintetben nem lehet kívülről
tanácsokat osztogatni. Nem ismerem Magyarországot eléggé ahhoz, hogy a
magyaroknak e téren tanácsot tudnék adni, éppen elég gondot okoz annak
megfejtése, hogy mit jelent a kisebbik rossz az Egyesült Államok
esetében. De akárhogy is: azzal a tudattal kell erről gondolkoznunk,
hogy a kisebbik rossz választása nem a probléma megoldását jelenti, ez
csupán a fájdalom minimalizálásában segíthet. Ez az én mantrám:
minimalizáljuk a fájdalmat!
Értem. Beszéltünk már arról, hogy milyenek az
esélyeink az alagút végén, és mit tehet a civil társadalom.
Nyilvánvalóan többféle lehetőségről van szó. Említene néhány pozitív
példát, akár az Egyesült Államok életéből, arról, hogy miként
mobilizálják magukat az emberek, milyen új attitűdök vagy
gondolkodásmódok kelthetnek reményt?
A régi baloldal visszatérő problémája az elmúlt száz–százhuszonöt
évben, hogy állandóan beszűkült perspektívából próbálták meghatározni,
hogy kik a jó szándékú vagy jóakaratú emberek. Amit ezzel szemben meg
kell érteni, hogy számtalan mozgalom képvisel számtalan problémát – a
környezetvédőktől a kisebbségi, etnikai mozgalmakon át az emberi jogi
mozgalmakig és a korrupcióellenes kezdeményezésekig számtalan
specifikus kérdéssel foglalkozó mozgalom létezik. Mindegyikük a
jelenlegi rendszer egy fontos, közvetlenül érzékelhető problémájával
foglalkozik. Számomra nagyon fontos annak a megértése, hogy a pozitív
irányban történő elmozdulás feltétele mindegyikük számára ugyanaz: a
mozgalmak kölcsönös toleranciája egymással szemben, és a törekvés
egymás logikájának megértésére, és az egoisztikus rivalizálás
megállítására. Létezik ugyanis egy tendencia a mozgalmak közötti
hierarchia megteremtésére „az én sérelmem fontosabb, mint a tied”
alapon. „Csináljuk a mi dolgunkat először, aztán majd megoldjuk a ti
problémáitokat.” A válasz erre az, hogy egyszerre, egymással
párhuzamosan kell minden problémát megoldani, és mindegyikük
halaszthatatlan, notórius probléma. Ha konfliktusba kerülnek
egymással, ki kell dolgoznunk valamifajta kompromisszumot, mivel
mindannyian alapvetően ugyanazon az oldalon állunk. E téren, azt
gondolom, sokat léptünk előre ’68 óta. ’68 e téren is választóvonalat
húzott: az exluzivista baloldali mobilizáció végét is jelentette.
Többé nem lehetett így beszélni: „ez az egyedüli forma, minden más
várhat!” Ettől kezdve, ha csak lépésről lépésre is, de haladtunk előre
a nagyobb tolerancia irányában, és azoknak a csoportoknak a száma is
egyre növekedett, akik a toleranciát választották. Éppen az imént
kaptam egy üzenetet egy perui barátomtól, aki a bennszülött mozgalmak
közötti kölcsönös tolerancia fontosságáról ír. Nagyon pontosan
fogalmazta meg azt, amit én gondolok ezekről a mozgalmakról, miközben
a perui indián mozgalmak egyik fontos struktúrájával vitatkozik, akik
sokkal szűkebben akarják értelmezni a helyzetet.
Igen érdekes, amit leír a mi régiónk szempontjából
is. Már a ’80-as évek végétől tanulmányozom a civil társadalmat és a
különböző megnyilvánulási formáit Magyarországon és a régióban, és
különösen Magyarország esetében egyre inkább
|
|
az volt a benyomásom, hogy a civil társadalom nem
volt képes önálló életre kelni, hogy egyre súlytalanabbá és
jelentéktelenebbé vált, hogy sokszor nem futotta többre képviselőitől,
mint hogy néhány politikai párt függelékeként tevékenykedjenek, mások
pedig teljességgel marginalizálódtak, vagy a kormányzati retorika
szintjére süllyedtek. Néhány kollégámmal és barátommal elindítottunk
egy párbeszéd-kezdeményezést, egyfajta „Találjuk ki…!” mozgalmat,
ennek köszönhetően számos helyi kezdeményezéssel kerültünk
kapcsolatba. Az derült ki, hogy még a legutóbbi igencsak válságos évek
alatt is egy hihetetlenül gazdag civil társadalmi hálózat létezik az
országban, valahol elrejtve a hivatalos nyilvánosság ingerküszöbe
alatt. Az évek során sokuknak megváltozott a viszonyulása a hatóságok
vagy a hatalom irányában. Ma már sokkal szabadabban nyilvánítanak
véleményt és mondanak kritikát, mint teszem azt tíz-tizenöt éve. Az
együttműködéseik terén azonban még mindig befelé fordulóak, és éppen
ezért sokan elszigeteltnek érzik magukat. A pozitív változás, ahogyan
Ön is mondta, ha csak fokról fokra is, de mégis érzékelhető.
Ez az egyik legfontosabb dolog szervezetileg, amit a Szociális Fórum
csinál, amikor eléri a helyi szerveződéseket, hogy megpróbálja
lehetővé tenni számukra az együttműködést és a kapcsolatba kerülést.
Az egyes helyi mozgalmak mind kicsinek,
elszigeteltnek és gyengének érzik magukat – és talán még együttesen is
gyengének érzik magukat, de mégis energiát merítenek ezekből az
interakciókból és kapcsolatokból, akár helyi szinten, akár regionális
vagy nemzeti szinten. Mindegyik szintnek más a szerepe és a
jelentősége, de mindegyik számít. Lehet, hogy meg kellene szervezniük
a Magyar Szociális Fórumot.5
Elindítottunk egy társadalmi kerekasztal sorozatot a „Találjuk ki…!”
kezdeményezés részeként, abban a reményben, hogy kiszélesedik, és
alapjául szolgálhat egy új társadalmi szerződésnek. 1989-ben született
egyfajta megállapodás a békés hatalomátadásról, de valójában nem volt
társadalmi szerződés. A válságnak köszönhetően is adott az újrakezdés
esélye, van igény a társadalmi párbeszédre, talán most sikerül…
De térjünk vissza a régi baloldal és a fogalomhasználat kérdéséhez. A
világ nagyfokú fragmentációjával, ahogyan Ön fogalmaz, egy valódi
multipolaritás kialakulásával a korábbi intézmények és politikai
keretek, az elemzés megkérdőjelezhetetlennek gondolt egységei sorra
veszítenek legitimitásukból, vonzerejükből vagy meggyőző
képességükből. Az egyik legjobb példa erre az európai nemzetállam és a
hozzá kapcsolódó demokráciafogalom. Nem azt állítom, hogy ezek az
intézmények és fogalmak megszűnnek, vagy el fognak tűnni, csak azt,
hogy nagy az elbizonytalanodás e téren is. Vannak, akik már az
általunk ismert demokrácia haláláról, mások posztdemokratikus
konstellációról beszélnek. Ön is bizonytalanságának adott hangot,
amikor az alternatívákat elemezve „egyfajta” demokráciáról beszélt.
Mit gondol, mi fog történni a demokráciával?
A viszonylagos demokrácia több, nem kevesebb demokráciát jelent. Mit
is értek demokrácia alatt? Vissza kell mennünk ahhoz a
politikaelméleti koncepcióhoz, hogy egyrészt a többségnek képesnek
kell lennie döntéseket hozni, másrészt meg kell védenie a
kisebbségeket ezekkel a döntésekkel szemben. A demokrácia a többség
döntéshozatala a káderek vagy a „bölcsek” döntéshozatalával szemben,
de nyilvánvalóan a többség is hozhat rettenetes döntéseket. Amit mi a
jobboldali populizmusként ismerünk az Egyesült Államokban, az egy
rettenetes erő. Ha elolvassa, vagy nyomon követi, amit mondanak és
csinálnak, érteni fogja, hogy miről beszélek, de a másik oldalon ott a
kérdés, hogy mit lehet ez ellen tenni? Alapvetően azt gondolom, hogy a
jobboldali populizmus mindig egy korlátozó gondolat. Mindig van, aki
azt mondja, „igen, de nem nekik”. A baloldali populizmus, azt hiszem,
az ’ők’ belefoglalása a ’mi’-be. Nem rendelkezem semmilyen
varázsformulával. Bizonyos értelemben az a jobb, ami nyitottabb. Tehát
ami kevesebb kényszert tartalmaz, de csak abban az esetben, ha a
kevesebb kényszer az alul lévőket érinti. Mit értek az alatt, hogy
relatíve egalitárius? Ezzel a kérdéssel már Karl Marx is foglalkozott
– mindenki számára a szükségletei szerint értelmezhető az egyenlőség,
és a szükségletek a valóságban nagyon eltérőek. Egy gyermek
szükségletei teljesen eltérnek egy felnőtt szükségleteitől, egy
fogyatékos szükségletei eltérnek azoktól, akik nem élnek fogyatékkal
és így tovább.
Ahhoz, hogy nagyobb egyenlőségről beszéljünk,
szükség van némi szolidaritásra és valamifajta értékelésre. Nem arra
gondolok, hogy mindenki ugyanannyit kapjon, hanem arra, hogy a reális
különbségeket figyelembe kell venni. Végül is, amit én relatíve
egalitárius és relatíve demokratikus alatt értek, az valójában ugyanaz
a dolog. Nem lehet demokratikus az a rendszer, amely egyben nem
egalitárius, mivel, ha nem az egyenlőség elvén alapul, akkor a
valóságos hatalom terén különbségek vannak. És nem lehet egy rendszer
ténylegesen demokratikus, ha az emberek hirtelen rájönnek, hogy több a
hatalmuk, mint másoknak. Nem tudom megmondani, mi a különbség a kicsit
több és a sokkal több között. Ezeken a kérdéseken dolgoznunk kell.
Elemeznünk és újraelemeznünk kell őket, és újra meg újra meg kell őket
vitatnunk. Ez a kérdés állandóan nyitott marad, és folyamatosan
törekednünk kell rá, hogy megtaláljuk az egyensúlyt. Olyan ez, mintha
lenne egy mérlegünk, és ha az egyik serpenyője lefelé húz, a másikba
kell egy kicsit többet tennünk és fordítva, állandóan keresve az
egyensúlyt. Ez soha véget nem érő munka, hacsak nem sikerül egy
ésszerű egyensúlyt találnunk.
Egy másik nagy kérdéskör, ami persze sok szempontból kapcsolódik a
világrendszer átalakulásának kérdéséhez, a tudás termelésére és
struktúráira vonatkozik. Az egyik rendszerből a másikba történő
átmenet új tudást követel magának. A tudás struktúrái, ahogyan azt Ön
több írásában is említi, állandó viták tárgyát képezik. És ugyan
sokféle iskola és megközelítés létezik, annyi bizonyos, hogy az
egyetemek nagy nyomás alatt állnak, miközben nem képesek olyan tudás
létrehozására és átadására, amelynek segítségével többet érthetnénk a
világból, képesek lennénk megfelelően feltárni és elemezni a
problémákat, és ennek alapján cselekedni. Ez ma Magyarországon és –
azt hiszem – Európa-szerte egy óriási probléma.
Ez mindenütt probléma. Először is látnunk kell, hogy nem egy, hanem
több problémával állunk szemben. Az egyik, hogy egyre több és több
ember akar egyetemre járni. Egyelőre nincs egyetemes egyetemi
képzésünk, de határozottan ebbe az irányba tartunk. Néhány országban
már most is a népesség nagy százalékban, a korcsoportoktól függetlenül
jár egyetemre. Ez nagyon nagyméretű, vagy nagyon nagyszámú intézményt
követel meg, és mindez együtt jár az egyetemi oktatás költségeinek
emelkedésével. Az állam szempontjából tekintve az összköltségek nagyon
megemelkednek. Több oldalról különféle nyomás nehezedik az államra a
költségek csökkentése érdekében. De hogyan csökkenthetők a költségek?
Az oktatás költségei csökkenthetők a tanár/diák arány csökkentésével;
vagy különböző kategóriájú és fizetésű oktatók alkalmazásával stb.
Ezek az intézkedések azonban mind aláássák az oktatás színvonalát. Ezt
a folyamatot nevezem az egyetem középiskolásításának. Mit jelent ez?
Ötven-száz éve a középiskolák sokkal exkluzívabb intézmények voltak.
Időközben elemi iskolai szintre süllyedtek, míg az egyetemek egyre
inkább hasonlítanak a középiskolákra. Ez a folyamat a tudósokat
kiszorítja az egyetemekről, és ezzel megindul más típusú intézmények
kialakulása – felsőbb fokú központok (institutes of advanced study),
multinacionális cégek által támogatott struktúrák, kiválósági
központok jönnek létre. Az egyetem mint intézmény egészének a jövője
nyitott kérdés.
Ha Ön lehetne az oktatási miniszter bárhol
a világon, milyen egyetemi modell kialakítását támogatná? Milyen egy
ideális egyetem? Egyetértek azzal, hogy a pénz fontos tényező,
de a struktúra is az.
Saját tapasztalatomból mondhatom, hogy egy jó egyetemi modell sokkal
több pénzt kívánna meg, mint amit jelenleg ráfordítanak. Nincs
kifogásom a nagy előadások struktúrája ellen, megvan a szerepük az
egyetemi rendszerben, de sokkal több kisebb, professzorok által
vezetett szemináriumra volna szükség. Ekkor viszont sokkal több
emberre van szükség, és ehhez több pénz kell. Nekem magamnak olyan
egyetemi képzésben volt részem, ahol a főállású professzorok által
vezetett huszonöt fős szeminárium alapelv volt. Ez nagy különbséget
jelent abból a szempontból, hogy mit lehet elsajátítani. Az első dolog
volna, hogy ragaszkodnék a költségvetésem
megháromszorozásához-négyszerezéséhez. Azután természetesen nagyon
fontos, hogy újragondoljuk az egyetemi rendszer struktúráját és ezen
belül a tanszéki struktúrát. Azt hiszem, újra ki kell találnunk az
emberek csoportosításának kategóriáit – ez persze energiát és
elszántságot feltételez.
Az egyik szociológiai probléma, hogy a jelenlegi
egyetemi rendszerben a hatalom jelentős mértékben a negyvenöt-hatvan
év közöttiek kezében van. Hatvan felett az emberek elkezdenek
kivonulni az adminisztratív pozíciókból, negyvenöt éves koruk előtt
rendszerint még nem jutnak el oda. Tehát a tanszékvezetők, dékánok,
akik befolyással lehetnek a döntéshozatalra, negyvenöt és hatvan
között mozognak. Ők helyzetükből fakadóan intellektuális értelemben a
legkonzervatívabbak, mivel ha azt mondod nekik, hogy számoljuk fel ezt
vagy azt a kategóriát, olyanoknak mondod ezt, akik éppen ezekben a
kategóriákban érték el azt, amit elértek.
Röviden: a hatalom éppen azoknál van, akik leginkább ellenállnak a
változásnak. Lehet persze különféle megoldásokkal próbálkozni. Az
egyik az volna, hogy hígítsuk fel ezeknek az embereknek a hatalmát.
Hogyan lehet a hatalmat felhígítani? Van egy elméletem a kötelező
kettős kinevezésekről.
Mindenkinek két tanszéken kell lennie. Ez azt
jelenti, hogy minden egyes tanszéken sok olyan szavazó van, akik
nincsenek elkötelezve az adott tanszék definíciójának. Amennyiben ez
kötelező, nincs választási lehetőség – mindenhol ez lesz a helyzet.
Ezzel kis felfordulást okoznánk, de előbb az egyetemi
adminisztrációnak és talán az oktatási miniszternek el kellene
rendelnie a kettős kinevezést.
Először persze olyanokra is szükség volna, akik egyetértenek a multi-
és interdiszciplinaritással.
Ha két tanszéken van valaki egyszerre, akkor egyet kell értenie ezzel.
Még erre sem volna feltétlenül szükség. Azért kell neked választanod a
második tanszéket és nem annak téged, mert különben tovább lehet
játszani azoknak a játékait, akik túlságosan hasonlítanak egymásra.
Így a politikatudomány professzorának el kell döntenie, melyik lesz a
második tanszéke – a francia irodalom, vagy a szociológia vagy esetleg
a fizika. Bárhogy dönthet. És ezzel a második tanszék szavazati joggal
rendelkező tagjává válik. Ez egy kissé pajkos ötletnek hangozhat, de
ezzel a szkémával fel lehetne törni az egyetemi rendszer konzervatív
magját. Az így újjászervezett tanszékeknek kellene megvitatni a
tananyagot, a diákokkal szembeni követelményeket stb. Világos, hogy
különböző válaszokkal fognak előállni.
Egy közgazdaságtudományi tanszék, amelynek a
harmada történészekből áll, más fajta választ fog adni arra a
kérdésre, hogy mi legyen a tananyag, mint ha nem lennének ott a
történészek. Egy kicsit minden zavaros lesz az elején, de aztán valami
kreatív jöhet ki belőle – előbb-utóbb valami érdekes új struktúra
lenne az eredmény. Ehhez természetesen szükség van arra, hogy a diákok
a tanszékek között szabadon vándorolhassanak. Ez a rendszer nálunk az
USA-ban létezik, de nem minden országban vezették be. Ha a diákok
szabadon vándorolhatnak, oda fognak menni, ahol érdekesebb az oktatás,
és a többiek veszíteni fognak. És rá fognak ébredni, hogy valamit
tenniük kell azért, hogy visszahódítsák a diákokat. Ha eszerint
járnánk el tíz-húsz-harminc éven át, érdekes átcsoportosulások
mennének végbe – és ez volna a cél.
Ezenkívül kidolgozhatnánk az alapkurzusok
gondolatát. Mielőtt egy diák elkezdene közgazdaságot vagy szociológiát
hallgatni, kötelező lenne az első évben számára egy
Társadalomtudományok alapkurzus. Ez változtatna a helyzeten. Olyan
mechanizmusokért harcolok, amelyek képessé tennének minket egy
komplexebb szemléletre. Természetesen sokan azonnal felvetik a
módszertan kérdését. Azt gondolom, hogy a módszertan fontos kérdés,
amit újra és újra meg kell vitatnunk, s ugyanilyen fontos az
episztemológia kérdése.
Ezek nem lezárt kérdések, és amennyiben nyitottak,
lehetséges, hogy a tudás jelenleginél árnyaltabb és komplexebb
struktúráinak kialakulása várható.
De az is igaz, hogy ez a folyamat nem választható
el mindattól, amit a korábbiakban a rendszer átalakulásával
kapcsolatban elmondtam. Nem kérdéses, hogy a jelenlegi tudásstruktúrák
annak a létező világrendszernek a reflexiói, amelyben élünk. Ahogyan
egy másfajta világrendszer felé haladunk, a tudás struktúráinak is
ebben az irányban kell mozogniuk. Tehát egy professzor, aki egyben
részt vesz egy társadalmi mozgalomban, be fogja építeni az itt
szerzett tudást a társadalomtudományokkal, vagy általában a
tudománnyal kapcsolatos gondolkodásába.
Úgy tűnik, hosszú út előtt állunk, talán a mi utunk még hosszabb lesz,
mint az Önöké az Egyesült Állomokban. Nekünk még mindig harcolnunk
kell az akadémiai és egyetemi bürokráciával, ami lényegében
ragaszkodik a tiszta diszciplínák merev rendszeréhez egy olyan
időszakban, amikor a külvilágból a civil társadalomtól kezdve a
multinacionális vállalatokig és a helyi és nemzeti kormányzatokig
egyre nagyobb szükség van olyanokra, akik képesek megérteni és
elemezni a komplex jelenségeket. Egyre nő a szakadék az intézményileg
újratermelődő absztrakt elmélet, tudás és a valóság között. És ez
veszélyes.
Igen, Ön pontosan arra mutat rá, hogy a változtatásra irányuló nyomás
nemcsak belülről, hanem kívülről is jelentkezik. A helyzet az, hogy
amit az egyetemen tanítunk, az nem igazán készíti fel a diákokat a
munkájukra. Ami a munkájukhoz szükséges, azt rendszerint az első hat
hónapban sajátítják el munkahelyi tréningek során. Az egyetemen a
világról kellene megtanulniuk valamit. Teljességgel hamis és
irreleváns elképzelés, hogy az egyetemnek kellene felkészíteni az
embereket a munkájukra. Elsősorban a vállalatok képviselői szoktak
ilyeneket mondani.
Belekezdtünk egy új modell kidolgozásába multinacionális vállalatok és
az élet számos más területén működő gyakorlati szakemberek
bevonásával. Ezt én Jövőegyetemnek hívom. Azt hiszem, a progresszíven
és felelősen gondolkozó vállalatok nélkül nehéz lesz megteremteni a
tudás új struktúráit. Gyakran használjuk Marc Nerfin metaforáját a
Herceg, a Kalmár és a Polgár egyensúlytalan kapcsolatáról. Az utóbbi
évtizedekben mintha a Polgár egyre inkább tudatára ébredne a saját
hangja fontosságának, mintha kezdené úgy érezni, hogy számít. Kelet-
és Közép-Európában a ’80-as években legalábbis ez volt a helyzet. A
civil társadalom sokat ígérő fogalma így született meg. Ma lát Ön
esélyt arra, hogy a fő szereplők – a kormányzat, az üzleti élet és a
civil társadalom reprezentánsai – új szereposztást kapjanak?
E három kategória – ha így kívánja őket elnevezni – nagyon eltérő,
sajátos érdekeket képvisel a létező struktúrán belül. A Herceg meg
akarja tartani a hatalmát, a Kalmár pénzt akar csinálni, a Polgár
pedig azt akarja, hogy bevonják, miközben ő másokat, a nempolgárokat,
kirekeszt. Nekem mindhárom kategória gyanús. Semmiképpen nem
javasolnám, hogy a három üljön egy kerekasztal köré, és jusson
egyezségre, mivel éppen ez az, ami ma történik. Alapvetően így működik
a kapitalista világrendszer. A Hercegek, a Kalmárok, a Polgárok, sőt
nempolgárok állandóan megállapodásokat kötnek egymással. Ez része a
tőkés világgazdaságnak. És ez az, ami egy bizonyos értelemben már nem
funkcionál. Nem vagyok tehát biztos benne, hogy ezt a keretet
javasolnám arra, hogy meghatározzuk, mit kellene tennünk.
Immanuel Maurice Wallerstein (1930. szeptember 28.) amerikai
szociológus, történész professzor, a Yale Egyetem vezető professzora.
A Columbia Egyetemen végezte szociológiai
tanulmányait, ahol később az intézmény oktatója lett. Professzorrá
történő kinevezése után a McGill Egyetemen folytatta oktatói pályáját,
ahol az Afrika Tanulmányok Társaság elnöke lett.
1976-tól 2005-ig a Binghamton Egyetem professzora,
ahol megalapította, és 2005-ig vezette a Fernand Braudel Központot. Az
itt végzett kutatások középpontjában a gazdaságtudomány, a történelmi
rendszerek és civilizációk összefüggései állnak. 2000-től a Yale
Egyetem Szociológia Tanszékének vezető kutatója. Számos neves
felsőoktatási intézmény vendégprofesszora.
Immanuel Wallerstein a függőségen alapuló
világrendszer legjelentősebb teoretikusa. Legfontosabb elmélete a
centrumból és perifériából álló világrendszerről szól. Fő műve, a
Modern világrendszer három kötetben jelent meg (1970, 1980, 1989).
Tőle származik a centrum–periféria
világrendszer-elmélet. Lényege, hogy míg a fejlett világnak megfelelő
centrumban, a gazdasági és társadalmi fejlődés magas szintjén álló
központ államaiban koncentrálódik a tőke, a technológia, az információ
és a tudás, addig a külterület gazdaságilag elmaradott államainak
jellemzője az agrártermelés, az alacsony technikai színvonal, a
kitermelő ipar, nyersanyag biztosítása a centrum számára.
Ezidáig harminc önálló könyve és több száz
publikációja jelent meg, számos blogbejegyzés tulajdonosa.
Az amerikai szociológusprofesszor magyarországi
ismertségének kialakításában nagy szerepe van Miszlivetz Ferenc
szociológusnak. Wallerstein tanulmányai 1978 óta jelentek meg az
általa szerkesztett Fejlődés-tanulmányok sorozatban. Fő művének hazai
fordítását és kiadását (A modern világgazdasági rendszer kialakulása.
Budapest, Gondolat, 1983) szintén Miszlivetz Ferenc kezdeményezte.
A Wallerstein-féle világrendszer-megközelítés
gazdaságelméleti kritikáját Szentes Tamás akadémikus végezte el. A
centrum–periféria fogalompár történelmi-szociológiai adaptációja
közép-európai kontextusban Szűcs Jenő nevéhez köthető (lásd Vázlat
Európa három történelmi régiójáról. [Történelmi Szemle. 1981/3; önálló
kötetben: Budapest: Magvető, 1983]). A 2008-as válság óta világszerte
és Magyarországon is megújult az érdeklődés Wallerstein elemzései
iránt.
Kulcsszavak: világrendszer, tőkés világgazdaság, válság, átmenet,
káosz, komplexitástudomány, 1968-as világforradalom, 1989, a
Szovjetunió összeomlása, a demokrácia jövője, civil társadalom,
Szociális világfórum, társadalomtudományok, egyetem, az egyetem
középiskolásodása
LÁBJEGYZETEK
1 Miszlivetz Ferenc első
interjúja Immanuel Wallersteinnel 1989-ben készült Budapesten. Ezt
követte egy 1990-es és egy 2000-es interjú. Az itt közölt beszélgetés
sorrendben a negyedik. A négy interjú és egy Wallerstein tudományos
eredményeit elemző tanulmány nemsokára könyv formájában is megjelenik.
<
2 1971-ben Klaus Martin
Schwab kezdeményezésére jött létre. Eredetileg európai menedzser
fórumként. 1987-ben kapta a Világgazdasági Fórum nevet. Célja, hogy a
világ állapotát a befolyásos vezetők globális, regionális és iparági
vitáin keresztül javítsa. A fórum egyes régiókat, illetve az egész
világot felölelő tanulmányai sok gazdaságpolitikai vitában és
elemzésben szolgálnak viszonyítási pontként.
<
3 2001. január óta minden
évben a brazíliai Porto Alegrében rendezik meg a Társadalmi
Világfórumot (World Social Forum), amelynek résztvevői a
világgazdasági rendszer elemzői, főként baloldali és zöld társadalmi
mozgalmak aktivistái és a globális civil társadalom szervezői.
<
4 Paul Sweezy (1910–2004):
marxista közgazdász, a Monthly Review című folyóirat alapítója.
Tanulmányait a Harvard Egyetemen és a London School of Economics and
Political Science-en folytatja, később a Harvard Egyetem és a New
School for Social Research tanára. Fő művei: The Theory of Capitalist
Development (1942); Monopoly Capital (Paul Barannal; 1966)
<
5 A Magyar Szociális Fórum
2003. április 5-én alakult meg Miskolcon azzal a céllal, hogy
együttműködési teret biztosítson egy szabadabb, igazságosabb, békésebb
világért és egy demokratikusabb Magyarországért. A fórum szabad,
nyitott, demokratikus együttműködési tér. Nem hagyományos értelemben
vett szervezet, hanem együttműködési keret. A fórumban együtt dolgozó
társadalmi szervezetek, szakszervezetek, civil mozgalmak megőrzik
önállóságukat, és önálló szervezetekként jelölik ki konkrét céljaikat,
és választják meg a valóra váltásukhoz szükséges társadalompolitikai
eszközöket.
<
|
|