Hogyan érti azt, hogy a „filozófiát
aktualizálni kell”?
A filozófia aktualizálása véleményem szerint annyit jelent, hogy a
filozófia hangját hallatni kell mind a tudományos, mind a társadalmi
vitákban. Természetesen vannak olyanok is, akik szerint ez fölösleges
– ám az aktualizálást sürgetők és ellenzők mást értenek ezen a szón. A
filozófia időszerűvé tételének ellenzői szerint a filozófia két és
félezer éves történelemmel bír, azóta jelen van a művelt
gondolkodásban, tehát nincs semmi ilyesmire szükség. Olvassuk
Arisztotelészt, próbáljuk megérteni, tanulmányokat írni róla, és máris
filozófusok vagyunk. Olyan filozófiatörténészek képviselik ezt a
fölfogást, akik nem a kortárs összefüggésekre, hanem inkább
gondolkodástörténeti témákra figyelnek. A történészekre szükség van,
de természetesen beállítódásuk nem elegendő a filozófia kortárs
műveléséhez. A legjobb filozófia az antik görögök óta, Kanton és
Hegelen keresztül napjainkig, mindig beleszólt saját korának vitáiba.
Hegel egyenesen azt a nézetet képviselte, hogy a tudományok közül a
filozófia fejezi ki legjobban saját korát. A beleszólás lehetett
közvetett, amikor a filozófiát iskolákban tanították, és a
gondolkodásban műveltté váló tanítványok hatása vált jelentőssé, de
lehetett közvetlen is, amikor filozófusok a konkrét tudományos vagy
társadalmi-politikai vitákban nyilvánultak meg.
Napjainkban a filozófusoknak a történeti kutatások
mellett egyrészt továbbra is tanulmányozniuk kell a filozófia
klasszikus kérdéseire adható mai válaszokat vagy inkább
válaszlehetőségeket, másrészt maguknak kell új problémákat, kérdéseket
felvetniük, olyanokat, amelyek reagálnak a tudomány, a technológia, a
kommunikáció, az élet, a politika fejleményeire. Az igazság és az
igazságosság nagy kérdéseit továbbra is kutatni kell.
Filozófusok nem állíthatják, hogy „megtaláltuk az
igazságot”, de még azt sem, hogy tudjuk, mi is az tulajdonképpen,
ugyanakkor a kétezer éves hiábavaló próbálkozások ellenére sem szabad
föladniuk ezt a projektet. Hilary Putnam hangsúlyozta, hogy az
igazságot talán soha nem fogjuk a maga teljességében megismerni, de
nem szabad elvetnünk kutatását, mert éppen az igazság utáni kérdezés
vitte előre a nyugati civilizációt és tudományt – vagyis, ha keressük
az igazságot, úgy, ahogy a filozófusok teszik, attól okosabbak
leszünk. Ráadásul, az igazságot minden generáció újra és újra keresni
fogja, és ha nem tartjuk aktívan és aktualizáltan a művelt és
artikulált igazságkeresés beállítódásait és módozatait, akkor
növekszik a veszélye a tagolatlan világmagyarázatok terjedésének,
melyekből nem kívánt cselekvésminták is következhetnek.
Richard Rorty arra biztat bennünket, hogy az
igazság helyett a filozófusok inkább az igazságosságot kutassák, mert
soha nem fogjuk tudni, mikor értük el az igazságot, de azt, hogy mi
igazságos vagy igazságtalan, mindenki azonnal tudja. Márpedig, amíg
nem értük el a lehető legigazságosabb társadalmat, addig a
filozófusoknak kell tematizálniuk az elnyomás módozatait, a társadalmi
csoportok háttérbe szorítását, folyamatos kiskorúsítását. A filozófus
alapvető feladata a demokráciában, hogy feltegye a kérdést, miért nem
eléggé demokratikus a demokráciák működése, hogyan lehetne jobb és
működőképesebb demokráciát létrehozni. Ezeket a kérdéseket nem
politikusok tárgyalják – többségüknek sem ideje, sem olvasottsága
nincs, hogy e problémákat érdemleges módon kezelni tudják. Aki ezeket
egyszerű és lapos problémáknak véli, az válaszolja meg egyszerűen azt
a kérdést, hogy miért nem működik igazságosan a formális értelemben
igazságosságra alapozott demokrácia, és hogy miként lehetne az
igazságosság mértékét a társadalom egészében növelni. Nem biztos, hogy
jót tesz az államnak, ha filozófusok vezetik, egészen biztos, hogy nem
tesz jót, ha magukat filozófusnak kikiáltók vezetik, de az
kifejezetten kárt okoz hosszabb távon, ha a filozófusokat
elhallgattatják.
Az igazság és az igazságosság kérdése mellett vagy
ezeken belül számos olyan további kérdés van, mely foglalkoztatja,
vagy foglalkoztatnia kellene a filozófusokat. Például a géntechnológia
kérdése. Ez a technológia az evolúció mélyfolyamataiba képes
belenyúlni. A biológiai evolúció alapvetően a gének szintjén is
zajlott. Amikor képesek vagyunk a génstruktúrát átalakítani, akkor
valójában a biológiai fajokat tudjuk megváltoztatni, sőt új fajokat
tudunk létrehozni. A biológiai evolúció évmilliókon keresztül zajlott
és zajlik, az életképes fajokat létrehozó folyamatok időigényesek
voltak. A laboratóriumi genetikus beavatkozás valójában a biológiai
evolúció alapszerkezetébe való olyan, a hosszú időtávlatok
kiiktatásával járó belenyúlás, amilyen eddig nem létezett az evolúció
során. Az idődimenzió mellett nemcsak a taxonomikus viszonyok
függesztődhetnek föl, de a strukturális összefüggések is
megzavarodhatnak. Génstruktúrák alapján a biológia és a kémia
törvényei szerint fölépülő egyedek, amelyek mi vagyunk, egy magasabb,
nem biológiai, és nem kémiai, hanem racionális és kulturális szintről
visszahatnak saját fajuk mélybeli génstruktúrájára, és ott olyan
racionális és kulturális eredetű változásokat okoznak, melyek
eredetükben és mérlegeltségükben nem biológiaiak és nem kémiaiak.
Vagyis a ráció és a kultúra le fog hatni és hatolni a molekulák
szintjére, saját mélyszerkezetünkbe, ahol viszont éppen nem ezek a
törvényszerűségek érvényesülnek. Aztán ezek az új mélyszerkezetek
alakítják ki újfajta tudatunkat és intelligenciánkat. Ez nem ugyanaz,
mint amikor kukoricát nemesítünk: ott nem rólunk magunkról van szó,
legalábbis nem közvetlenül.
George Church, a Harvard Egyetem molekuláris
genetika professzora a Zeit német hetilapnak adott interjújában (Die
Zeit. 25. März 2010. Nr. 13, 45.) lehetségesnek nyilvánította a
mesterséges élet létrehozását, ez akkor kisebb szenzáció volt. Az
1918-as spanyolnátha kihalt vírusát már sikerült szintetizálni, és
újra életre kelteni. Az amerikai kutató a mamut életre keltését is
lehetségesnek tartja. Vedd egy elefánt őssejtjét, építsd át az
öröklődési anyagát szintetikus DNS-sel. Tedd ezt meg néhány
milliószor, és megkapod a mamutot. A harmincezer évvel ezelőtt kihalt
neandervölgyi öröklési anyagát német kutatók rövidesen teljes
mértékben rekonstruálni fogják. Ezek után Church szerint az emberből
is elő lehetne állítani neandervölgyit, de ez nem jelenti azt, hogy
ezt meg is kellene vagy meg szabadna tennünk, még akkor sem, ha ma azt
állítják, az európai és ázsiai (de nem az afrikai) ember
génstruktúrájának bizonyos százaléka azonos a neandervölgyiével. Az
emberi génstruktúrák átalakításával kialakított kis neandervölgyieket
emberi anyáknak kellene kihordaniuk – ez pedig áthághatatlan
akadályokat jelent. Egy másik lehetőség természetesen, hogy
majomsejteket neandervölgyiesítenek. Az itt fölmerülő kérdések nem a
géntechnológia kérdései, hanem nagyon is a nyilvános gondolkodásé és
diszkusszióké, az etikáé és a törvényhozásé: és ezek kezelésekor nem
annyira a molekuláris biológusokra, mint filozófusokra, etikai
szakértőkre van szükség, akik természetesen járatosak a
természettudományok, itt éppen a géntechnológia kérdéseiben is. A fő
kérdés, mindent meg akarunk-e, mindent meg szabad-e tennünk, amit meg
tudunk, vagy tudnánk tenni. Jó-e nekünk, ha feltámasztjuk a mamutokat?
Akarunk-e a környezetünkben neandervölgyieket, vagy akár másfajta
intelligens lényeket? Ha újraalkotnánk őket, vajon segítenének nekünk,
vagy ellenségeinkké válnának? Másként gondolkodnának, mint mi, vagy a
mi gondolkodásunkat sajátítanák el? Képesek lennének a nyelvünket
megtanulni? És ha igen, miket mondanának nekünk? Lehetséges, hogy
másfajta gondolkodásmódjukkal segíteni tudnának nekünk? Mind olyan
kérdés, melyet a természettudomány vezető műhelyeiben napjainkban
fölvetnek – És amelyek megválaszolásához nincsenek szaktudományos
eszközeik. Ilyenkor lehet szükség a „művelt társalgóra”, polgárra,
melynek eminens példánya a filozófus, aki az emberiség
gondolkodástörténetét, igazságkeresését kutatja – s mellette magát az
igazságot és az igazságosságot.
Nagy jelentőségű volt Nyíri Kristóf akadémikus
nemzetközi kutatási projektje az új kommunikációs technológiák és a
gondolkodás, a társadalom, a politika és a mindennapi emberi élet
közti viszonyról. A mobilkommunikáció átalakítja a gondolkodást és a
társadalmat: ennek regisztrációja, értékelése, cselekvési alternatívák
elkészítése kifejezetten filozófusi feladat. Nem várhatjuk a
telekommunikáció mérnökeitől vagy marketingeseitől, hogy
meghatározzák, hogyan éljünk, hogyan gondolkozzunk – hogyan lehetünk
képesek élni és gondolkozni – az új kommunikációs körülmények közt. A
filozófus és a társadalomtudós egyszerre tárja föl a változásokat, az
új összefüggéseket, és tesz kísérletet olyan cselekvési alternatívák
kidolgozására, melyek közti választások jövőnk számos összefüggését
érinthetik.
De sorolhatnám a további példákat az
aktualizálásról. Charles Simonyi, a nagy számítógép-fejlesztő új
vállalatában az intencionális
|
|
programozás lehetőségeit kutatja. Az emberi
reakciókhoz hasonlókat produkáló programokat kíván kifejleszteni. Az
intencionalitás pedig alapvetően a filozófiából jövő, és ott tárgyalt
fogalom. Mit jelent a tudatosság, honnan tudjuk, hogy valami tudatos,
mik a jegyei, mi köze a racionalitásnak az én öntudatához, mit jelent
a szándékoltság, a valami másra való tudatos irányulás és hasonlók.
Lesz például az intencionális programnak valaha öntudata? Ha úgy
viselkedik, mint egy ember, akkor emberként is kell kezelnem? Honnan
fogom tudni, hogy nem alakult-e ki közben az éntudata, ahogy a mienk
is – hiszen mindenben úgy viselkedik, ahogy mi? Ha pedig így lesz,
akkor nevet kell adnunk neki, érvényesek lesznek rá az etika és a
felelősség kérdései, törvény elé állítható, és halálakor ugyanúgy kell
búcsúznunk „tőle”, mint embertársainktól?
Ezek a kérdések nem válaszolhatók meg a matematika
vagy a programozás nyelvével. Ehhez filozófusok kellenek.
Feltételezhető, hogy a számítógép-fejlesztés következő generációinál
nem csak nyelvészekre, de filozófusokra is szükség lesz. De
folytathatnánk a sort: az agykutatók nagy része egyelőre úgy érzi,
megvan filozófusok nélkül, de amikor vissza kívánják csatoltatni
eredményeiket a szélesebb körű vitákba, akkor azonnal meg kell
válaszolniuk azokat a kérdéseket, amelyeket filozófusok tesznek föl
nekünk, például az individualitás, az intencionalitás, az etika vagy
az öntudat kérdéseit.
Mindezek mellett nem szabad azt a tényt sem
elfelejtenünk, hogy a nagy nyugat-európai és észak-amerikai
egyetemeken a filozófia előkelő helyen szerepel az intézményi
struktúrában és az oktatási programban. Ha a nagy amerikai
magánegyetemek úgy vélnék, hogy nem „hasznos”, vagyis nem „aktuális” a
filozófia, egészen biztos, hogy bezárnák ezeket az intézeteket. A nagy
nyugati vállalatok egyre több filozófust alkalmaznak azzal a
feladattal, hogy a világ fejlődését figyeljék, a trendeket a
gazdaságban, a politikában, a nyilvános vitákban, az életérzésekben.
Összességében, a filozófiát a nyugati kultúra nemcsak nem tudja
nélkülözni, nemcsak szegényebb lenne nélküle, de nélküle egyáltalán
létezni sem lenne képes.
Konkrétan tervezi-e, hogy szorosabb együttműködés legyen a többi
kutatóintézettel? Milyen közös munkákra, kutatásokra, esetleg
konferenciákra gondol?
Hosszabb távra érvényes fölvetés és elképzelés, hogy az MTA-n belül a
filozófia jelenjen meg mint egy olyan integratív potenciál, amely a
különféle tudományokkal képes párbeszédet folytatni. Ez nem csak
esztétikai kívánság, milyen szép is, ha van egy akadémiánk, ahol
egymással beszélgetnek a tudósok, hanem ennél sokkal több. Minden
tudományban fölvetődnek olyan kérdések, amelyeket maguk nem tudnak
megválaszolni, miközben úgy kell tovább dolgozniuk, mintha a kérdésre
valamilyen választ adtak volna. A filozófiával való párbeszéd
kitágíthatja a tudományok perspektíváját, és több válaszlehetőség
megismerését teszi lehetővé. A filozófusok végül is annak is
szakemberei, hogy a különféle nagy kérdésekre az elmúlt két és félezer
évben milyen gondolati struktúrákban milyen válaszokat próbáltak meg
adni. Természetesen nem garantálható, hogy a filozófiával való minden
egyes együttműködés áttörő eredményre vezet, de a filozófia
elhanyagolása valószínűleg a szaktudományokat is szegényesebbé teszi –
és ha feltételezzük, hogy a tudományok az egész demokratikus
társadalmat is szolgálják, akkor ez az intellektuális és a belőle
következő gyakorlati (etikai és politikai) elszegényedés a
demokráciára is kihathat. Mindezek során a filozófus nem mint felülről
mindent értékelő nagyokos jelenik meg, ennek a kora lejárt, de mint
olyan valaki, aki maga is szeretné a világot megérteni, aki tudatában
van a fogalmak történetiségének, és akinek gondja van a helyes tudásra
és a jó életre a jó társadalomban.
Hogyan lehetne növelni a filozófia ismertségét
és tekintélyét egy olyan korban, amely főleg és elsősorban a gazdasági
haszonra, a rövid távú anyagi sikerre tör, és divat leértékelni a
„porosodó iratokban” kotorászó kutatókat?
Gilles Deleuze, a huszadik századi nagy francia filozófus mondta, hogy
„a filozófia kialakulás, és nem történelem”. Az önmagára támaszkodó és
önmagából táplálkozó gondolkodás nélkül még valószínűleg a
barlangokban élnénk. Ha a homo sapiens hozzávetőleg kétszázezer éve él
e földön, akkor ittlétének csak utolsó egy–két százalékában kezdett el
szisztematikusan gondolkodni, fogalmakat fejleszteni, és ezeket
tudatosan a világgal ütköztetni. Nem csak azért vagy nem elsősorban
azért, hogy megismerje a világot (azért is), hanem hogy megkapja,
előállítsa, megvalósítsa mindazt, amire egyre inkább szüksége van. És
ennek az egy-két százaléknak egy tizedében, vagyis a homo sapiens
földi életének egy ezrelékében kezdte el a modern technológiát
létrehozni, a modern gyógyászatot, a repülést, az autókat, az új
kommunikációs technikákat. Ha valaki kívülről figyelné az emberiséget,
azt mondhatná, teljesen váratlan, meglepő, valószínűtlen, hogy itt van
egy olyan lény, mint az ember, és azon belül még inkább meglepő, hogy
mi mindent meg tud csinálni. Mindazt, amit meg tud csinálni, fogalmi
gondolkodásának, tudatosságának és öntudatosságának köszönheti – ezek
a tulajdonságai vagy adottságai pedig a filozófiai figyelem fő tárgyát
képezik.
Sokan látják úgy a nyugati féltekén, hogy a
filozófia maga a kreatív gondolkodás, ahogy a világ kihívásaira
válaszolunk. Ez a fajta gondolkodás mindig újraértelmezi önmagát és a
világot: fogalmakat alkot, amelyekkel jobban le tudjuk írni a világot,
és amellyel jobb világot tudunk magunknak teremteni, és utódainknak
hátrahagyni. A filozófia mint aktivitás sokkal inkább jelen van a
nyugati országokban, mint nálunk. A magyar kultúra és Magyarország
érdeke, hogy a filozófiának esélyt teremtsen – ez a sokat emlegetett
nyugati felzárkózás egyik feltétele is. A filozófusok jelentős része
egyáltalán nem porosodó iratokban kutat, hanem szem előtt tartva, hogy
mi történt korábban, új gondolkodási és megértési módokat keres, és
válaszolni kíván a társadalom, a tudományok újabb kihívásaira és
kérdéseire. Elegendő megnézni az interneten, hogy mi történik ma a
filozófiában, például a Stanford Egyetem online filozófiai
enciklopédiáját: ott minden van, csak porosodó irat vagy eszme nincs.
Nem szeretnék belekontárkodni szervezeti kérdésekbe, de van-e
koncepciója a Lukács Archívum presztízshellyé alakításáról,
felújításáról és esetleg egy olyan intézeti szellemi központtá
alakításáról, ahol klubélet-szerűen találkozhatnának az amúgy sokszor
az otthoni számítógépükön dolgozó kutatók?
A Lukács Archívum státusával kapcsolatban sok volt a bizonytalanság.
Az intézet vezetését úgy vettem át, hogy egymástól eltérő szóbeli
információkat kaptam. Voltak, akik külön egységnek vélték, mások azt
állították, a Filozófiai Kutatóintézet része. Tény, hogy a
kutatóintézet kutatási tervezetei teljesen függetlenek az archívum
munkájától és viszont. Szervezetileg ugyan jelenleg a kutatóintézethez
tartozik, de valójában teljesen önállóan végzi munkáját. A Lukács
Archívumban dolgozó munkatársak nagy része elsősorban nem tudományos
kutatást folytat, hanem fordít, könyvet ad ki. Külföldi publikációja a
legtöbbüknek nincs vagy alig van, és úgy tűnik, ilyenre nem is
törekednek. Az ott tevékenykedőknek persze nem kutatási, hanem inkább
archívumi munka a feladatuk. Ezt maguk a munkatársak is
megerősítették, jelezvén, hogy nem kívánnak a kutatóintézeti minőségi-
és teljesítménykövetelményekhez igazodni. Ennek megfelelően, és a
személyi feszültségeket elkerülendő, az archívumnak valójában nem egy
akadémiai kutatóintézetben, hanem inkább egy, az akadémiai
archívumokat tömörítő munkaközösségben vagy szervezeti egységben lenne
a helye. Lukács György az elmúlt század világszerte ismert
gondolkodója, jelentős esztéta és (második korszakában) marxista
gondolkodó, munkássága az egyetemes filozófiatörténet része – ennek
megfelelően kell az archívumot kezelni. A Lukács Archívum nemzetközi
pozíciójának erősítéséhez lennének javaslataim, de ehhez támogatókat
kellene megnyerni itthon és külföldön is.
Milyen értékelési szisztémát dolgoz ki, amellyel visszaverhetőek a
támadások, miszerint a filozófusok nem produkálnak eleget vagy
semmit?
Az értékelési szempontok kidolgozását elkezdtük, az első felméréseken
túl vagyunk. A törvényeknek és akadémiai előírásoknak megfelelően
felfrissítjük az érvényben lévő követelményrendszert, melynek minden
kutatónak meg kell felelnie, aki az intézetben dolgozik, vagy kíván
dolgozni.
|
|