Az igazságosság követelményeinek
dogmatikai pontosítása
7. A közgondolkodás az igazságos társadalom megvalósításának
csaknem egyedüli tételének tekinti az arisztotelészi definíciót,
miszerint mindenki részére biztosítani kell azt, ami megilleti, ami
kijár, amit megérdemel. Ez a tétel vitathatatlan, ám elmélyítése,
kiszélesítése és dogmatikai pontosítása vált szükségessé – a közjó
tartalmának konkrétabb megragadása-megismerése végett az alkotmányos
rendezés értékkövetelményeként; szem előtt tartva az emberek közti
összehangolt együttműködést, az emberi mivoltból következő humánum és
emberi méltóság biztosítását.
Az igazságosság követelményei sokrétűek, emiatt
megismerésükerőteljes szellemi-kulturális erőfeszítést igényel. E
sokrétűség persze nem lóghat a levegőben, emiatt tudatosítást és
konkrét intézményesedést követel meg. Ennek érdekében is
fölhasználhatók az ókori és középkori tudományos gondolkodás
eredményei az igazságosság részletezését és különböző tartalmainak
elmélyítését illetően. Ily módon tisztázandó az igazságosság
válfajaiként az univerzális, a disztributív, a kommutatív, a
korrektív, a legális, a retributív, a restriktív és egyéb
igazságossági kategóriák sajátossága, valamint intézményesítésük,
gyakorlati érvényesítésük útja-módja.
Az igazságosság válfajainak tételes kibontása
korábban az erkölcstanra, teológiára és a jogtudományra hárult. A
modern társadalmak tudatos-humánus fejlődése viszont szükségessé teszi
a társadalomtudomány különböző ágainak hivatásaként az igazságosság
válfajai megragadásának és érvényesíthetőségének fölvázolását. A
társadalomelmélet és a filozófia mellett különösen az etika, a
teológia, a szociológia, a hatalomelmélet, a közgazdaságtan és a
jogtudomány e vonatkozású elemzései nélkülözhetetlenek. Ennek alapján
az alkotmányozó hatalom rendeltetése az igazságos társadalom
értékeinek-elveinek-szabályainak rögzítése demokratikus alkotmányban
és nemzetközi dokumentumokban. Erre épülhet gyakorlati érvényesítésük
a mindennapi együttélésben; biztosítandó az emberi (egyéni és
közösségi) jogokat – a szabadság, egyenlőség és szolidaritás elveinek
realizálási módjaiként.
A mai demokratikus társadalmak
igazságosság-követelményeit illetően John Rawls két alapelvet emel ki,
az egyik: minden személy egyenlősége lévén kompatibilis mások
szabadságával, a másik: a társadalmi egyenlőséget úgy kell
megszervezni, hogy mindenki előnyére szolgáljon, és mindenki számára
elérhető pozíciók legyenek. Ez egyenlőséget és toleranciát eredményez
és a szabadság korlátozását a szabadság érdekében. Így kezelhetők és
konkretizálhatók az igazságosság közjót szolgáló elvei.
A közjó (igazságossági alapon való) megvalósítására
utal a pápai enciklika: „mindenkinek meg kell kapnia a javakból az őt
megillető részt, el kell érni, hogy a megtermelt javak elosztása a
közjó, vagyis a társadalmi igazság szabályainak megfelelően álljon
helyre, és azokhoz igazodjék.” – Ez érzékelteti, hogy az igazságosság
válfajai között kiemelkedik az osztó igazságosság.
8. Az igazságosság különböző válfajai között
a legjelentősebbnek tűnik a disztributív igazságosság, s az ehhez
kapcsolódó több részletprobléma. Így a szegénység és éhség kezelése, a
szociális gondoskodás és a javak elosztását meghatározó
tulajdonviszonyok rendezése, intézményesítése (a magán- és köztulajdon
szerepének és helyének meghatározása).
Az igazságos társadalom elosztási rendjét tekintve
előtérben áll a tulajdonviszonyok szerkezete; az alkotmányban
szabályozást igényel a köz- és magántulajdon viszonya, arányossága, a
javakból való részesedés, és a magántulajdon igazságos korlátozása. Ez
hangsúlyozottan – az igazságos társadalom alkotmányos követelménye,
nemcsak tulajdonjogi probléma.
A tulajdonviszonyok rendezését illetően a humánus
közéleti gondolkodás régi fölfogása az igazságosság követelményeit
érvényesítő rendezés. Platón tulajdonra vonatkozó eszményei (utópikus
elképzelései) után sokféle ötlet és javaslat vetődött föl az emberi
szükségletekre tekintettel a különböző eszmei irányzatok
gondolatrendszerében.
A magyar közéleti-politikai irodalomban
alkotmányozási problémaként kiemelhető Bibó István koncepciója:
ésszerűtlennek tartja a tulajdon korlátlanságát („a tulajdon szent és
sérthetetlen” tételt elveti), és ennek átfogó alkotmányos rendezését
igényli. A tulajdonfajtákra vonatkozóan megállapítja: vannak „a
tulajdonnak olyan formái, amelyek méreteiknél fogva már nem tulajdon
jellegűek (kiemelés tőlem, S. M.), hanem egyszerűen a hatalom
eszközeivé válnak”; és (megjegyzi: ezek) „a liberális demokratizmus
védőszárnyai alá kerülnek.”
Az előző érvek alapján vetődik föl a tulajdon
formális jogi kezelésének elégtelensége, mivel figyelmen kívül marad
ennek átfogó társadalmi rendeltetése, valamint a köz- és magántulajdon
összehangolása. Emiatt az osztó és kiegyenlítő igazságosság alapján
kiemelendő a tulajdon. Elkerülhetetlen a gazdagok és szegények
viszonyának közéleti (alkotmányos) rendezése – különösen az e
vonatkozású szélsőséges helyzetek kezelése. Thalész már az ókorban
hangsúlyozta: igazságosság akkor uralkodik, ha az emberek között nincs
sem túl gazdag, sem túlságosan szegény. Így elfogadhatatlan az
igazságosság szempontjából a fényűző gazdagság és a nyomor (az éhség).
Emiatt humánus követelménynek tűnik a gazdagság és a szegénység
nivellálása, bizonyos kiegyenlítődés, az éhség-nyomor fölszámolása és
– újabban – a létminimum biztosítása emberi jogként. Így a közhatalom
hivatása (alkotmányos) jogosultság alapján a disztributív igazságosság
érvényesítése. Emellett az igazságosság más fajtái is alkotmányos
rendezést igényelnek. Ismételten utalhatunk az emberi és közösségi
jogokhoz kapcsolódó kommutatív, univerzális, restitutív stb.
igazságosságfajták konkretizálására és dogmatikai pontosításának
szükségletére. Kiemelhető az igazságosság válfajainak alkotmányos
rendezése, érdekében nem mellőzhető az igazságtalanságok
sokféleségének tisztázása; ez azért lényeges, mert (mint Arisztotelész
is utalt rá) az igazságtalanság változatai érthetővé teszik az
igazságosság változatait – visszaszorításuk végett. S e vonatkozásban
említendő: az igazságtalanságok nemcsak a gazdasági viszonyok (és
elosztási rend) terén jelentkeznek, hanem a hatalmi viszonyokat
illetően is. „Az igazságos társadalom egyáltalán nem csak a jövedelem
és a vagyon aránylagos elosztásán, hanem a hatalom aránylagos
elosztásán nyugszik.”
Emiatt kiemelendő több hatalmi igazságtalanság; így
a durva retorzió, a kegyetlen bosszú, a kollektív bűnösség és
büntetés, az embertelen megtorlás, valamint a genocídium, az
etnocídium, az ellenféllel szembeni embertelen bánásmód. Így
alkotmányos érték-követelmény az igazságtalanságtól szenvedők
erkölcsi-politikai-állami megkövetése, kárpótlása és jogi
rehabilitálása. Emellett jelentős tényezővé vált a humanitárius
tevékenység és a nemzetközi igazságszolgáltatás intézményesedése, és a
nemzetközi civil mozgalmak (NGO) szerepe az igazságtalanságok
megelőzése vagy negatív hatásuk következményeinek helyreállítása
terén. Ezzel elérhető az igazságosságba vetett hit elmélyülése és az
alkotmányosság magabiztos érvényesülése – a társadalmi elit hatékony
irányításával.
Az igazságosság és a társadalmi elit
9. Az igazságosság válfajainak társadalomelméleti tisztázása
alapozza meg gyakorlati érvényesülésüket, intézményesítésüket
(meghonosításukat) a mindennapi életben. Vagyis megvalósításuk külön
emberi erőfeszítést követel meg a közösségi együttműködés keretében, s
ennek kiemelhető végrehajtója a társadalmi elit; amelynek hivatása az
igazságosság átfogó rendjének és válfajainak kivitelezése, vezénylése
– elméleti megalapozással, koncepció alapján. E koncepció tartalmazza
általában a közéleti ellentmondások (és igazságtalanságok) föltárását
(diagnózis) és megoldásuk megjelölését: a múlt és a jelen valóságának
ismeretét, valamint a jövőorientáltság körvonalait – a hatékony
társadalomirányítás (a kormányzás) megvalósítása érdekében. Erre
tekintettel idézhető Platón követelménye, hogy „a filozófusnak kell
kormányoznia, mert csak ő ismeri az igazságot.” Ennek a gondolatnak az
irányultsága elgondolkodtató, mivel a társadalom irányításának
alapjaként az igazságosság erényét hangsúlyozván érzékelteti azt az
elvárást, hogy a társadalom irányítóinak (a társadalmi elitnek)
követni és alkalmazni kell a tudományok által föltárt igazságokat,
tehát a természet és társadalom alapvető törvényeinek ismerői
legyenek, ne pedig kontárok. Erre vonatkozik az a fölismerés, hogy az
igazságosság követelményeinek fejlesztése biztosítja a haladást.
Utalhatunk Bibó István következtetésére: „az emberiséget mindig kiváló
egyesek igazságkeresése és feladatvállalása vitte előre.”
Közhelyszerű ismeret, hogy a hatalomgyakorlók
(irányítók) hajlamosak igazságtalan, önkényes döntésekre, ez a
demokratikus hatalmi szerveződésekben is megnyilvánul, nem csak
diktatórikus rendszerekben. Ezzel szemben az alkotmányos társadalmi
rend követelményévé válik a hatalom tevékenységének korlátozása (és
önkorlátozása), továbbá arrogáns-önző-hazug hozzáállásának
elmarasztalása és elvetése, valamint az igazságosság iránti
elkötelezettség elfogadása. A társadalomelmélet alapvető fölismerése:
a hatalmi elit akkor képes elősegíteni az igazságos társadalom
megvalósítását, fejlesztését, intézményesítését és védelmét, ha
tevékenysége szilárd, következetes. Megemlítendő e vonatkozásban a
társadalomelmélet jelentékeny fölismerése: Julien Benda fölfogása,
mely figyelmeztet az írástudók árulására. Ezt kommentálva Babits
Mihály is megállapította: „az igazi írástudó hivatása”, hogy ébren
tartsa a tiszta erkölcs és a logika tekintélyét és tudatát.
Az igazságosság elárulása, az alkotmányosság
sérelme szempontjából különösen szembeszökőek bizonyos bírók
igazságtalan döntései (lásd: Zola tiltakozása), vagy pártérdekű
ítéletei (koncepciós perek) mellett a tömegkommunikáció (és a
publicisták) hazug információi és értékelései a hamis hivatalos
ideológia támogatása során. Ezen írástudók árulásával szemben a
felelős értelmiségiek közéleti szerephez jutása szükséges: elvárván,
hogy leleplezik egyrészt a hatalmi torzulásokat, igazságtalanságokat
(arroganciát) és az ezt igazoló szellemi-irodalmi tevékenységeket,
másrészt megjelölik az alkotmányosság értékeinek védelmét és
fejlesztését.
A felelős értelmiség és az alkotmányosság
10. A felelős értelmiség közéleti szerepével kapcsolatos
elvárás nem valósul meg spontán módon csupán erkölcsi-közéleti igény
következtében; ehhez szükséges sajátos önszerveződésük, közéleti
aktivitásuk, alkotmányos elkötelezettségük érvényesítése, valamint a
történelmi körülmények (akár a nemzetközi helyzet) figyelembe vétele
és a problémák koncepciózus kezelése. E vonatkozásban is
hangsúlyozandó: az értelmiség jórészt hatalmi tényezők támogatásával
juthat szerephez, és teljesítheti értelmiségi hivatását – az
igazságosság követelményeinek fölvázolásával, koncepcióba foglalásával
– a humánum szolgálatában.
Kiemelendő: a felelős értelmiség dolga elméleti
kutatás alapján az aktuális társadalmi-közéleti helyzet és problémák
kritikai elemzése, a jövőorientáltságra tekintettel a pozitív
tendenciák megerősítésének elősegítése és a negatív-káros folyamatok
megállapítása (visszaszorításuk) céljából; fölkészítvén a hatalmi
elitet irányító szerepének szakszerűségére (a szubjektivitás,
voluntarizmus, eshetőlegesség elkerülésére, válságok megelőzésére –
előrejelzésekkel). S az már a hatalmi elit dolga, hogy önmaga
befogadja a felelős értelmiség fölismeréseit, kezdeményezéseit, és
leküzdje a hatalmi arrogancia, önhittség kísértését. Szem előtt
tartandó, hogy előbbi követelmény demokratikus körülmények között is
veszélybe kerül, következetlenül vagy elvtelenül mellőzhetik – főleg
az áruló ideológus írástudók támogatásával. Ez esetekben a felelős
értelmiségiek szerepe háttérbe szorul – kisebbségként. Ám a kedvező
történelmi (hatalmi) változások maguk után vonhatják, hogy e felelős
értelmiségiek kisebbségi helyzetük ellenére kegyelmi állapotban
fölénybe kerülhetnek a külső hatalmakkal szemben (szellemi-hatalmi
erejük folytán) – félelmük leküzdésével. Idézhető Franz Alt
következtetése: „változás még a nagypolitikában is akkor lehetséges,
ha egy kisebbség tudatára ébredt belső erejének, önnön értékének, és
fölébe kerekedik a külső hatalmakkal szembeni félelmének.”
Történelmi tapasztalatként megállapítható, hogy a
társadalmi elit lerongyolódása, igazságtalanságokat elfogadó és
igazoló tevékenysége mellett szükségszerűen föltör az
igazságosságérzet, és előtérbe kerül az értelmiségi elkötelezettség és
felelősség. Ezt a sajátosságot érzékelteti Wilhelm Röpke;
megállapította, hogy a közéletben kell lennie egy nem nagy, de
„mértékadó csoportnak, amely bizonyos megváltoztathatatlan normákért
és értékekért felelősséget érez.” – A természetes nemesség (nobilitas
naturalis) szerepe „azon áll vagy bukik, hogy valódi szolgái képesek-e
az igazság javára az érdek befolyásáról lemondani.” Ezt alapozza meg
igazságérzetük, az alkotmányos társadalom kiépítésével kapcsolatos
tudásuk, meggyőződésük, hitük, elhivatottságuk, s ehhez kapcsolódik
közéleti-szellemi aktivitásuk (nem az értelmiségi önjelöltek, hanem a
szellemi közösségekben kiválasztott tehetségek) által.
A felelős értelmiségiek meghatározó közéleti
tényezővé válását, erejét fölkészültségük, tudományos
világszemléletük, ethoszuk támasztja alá. Megjegyzendő: a
természettudomány eredményeinek világnézetet megalapozó és befolyásoló
szerepe mellett különös hatást gyakorol a társadalomtudományokban az
újabban föltárt igazságok tudatosítása és a rendszerelmélet
komplexitást igénylő szemléletének a közgondolkodásba való bevitele
(meghonosítása), és az erre épülő társadalmi intézményesítés formáinak
fejlesztése. Ennek kivitelezését teszi lehetővé a szellemi-kulturális
vívmányok közéleti-alkotmányos értékekként kezelése, vagyis a
tudományos igazságok (a világ, a természet, a társadalom, a közösség,
a személyiség kérdéseire, sajátosságaira vonatkozó fölismerések,
tudományos tételek) fölhasználása. Valójában a szerves fejlődés (és a
homeosztázis) tudatosítása alapozza meg az alkotmányosságot, s ezzel
az igazságos társadalom közrendjét. Ily módon kapcsolódik össze az
igazságok (a tudomány által föltárt törvények) közpolitikai
tudatosítása. E vonatkozásban kiemelendő a felelős jogász-értelmiség
aktív szerepe az alkotmány értékrendszerének és dogmatikájának
fejlesztésével kapcsolatban; a felelős értelmiség lényeges részeként
különösen az alkotmányjogászok kritikai szerepe emelhető ki az
alkotmányos rend tökéletesítésében, s ezáltal a jog igazságot
szolgáltató szerepében.
Az igazságosság bonyolultságához (sokrétű
válfajaihoz) kötődik az átfogó közéleti rend (az alkotmányosság)
mindennapi gyakorlatba való beépítése (interorizációja). Így a felelős
értelmiség szakmai tudása és ethosza alapján hozzájárul a közéleti
tisztasághoz, az igazságosan rendezett mindennapi együttműködéshez –
elismerve „minden közösségnek törvényes jogait, hogy ne éljenek vissza
a hatalommal, és rövidlátó, önző célok által vezetve ne manipulálják
az embereket és a természetet.” Ezen követelmények teljesítése
eredményezheti a demokratikus alkotmányos elvek érvényesítése alapján
az igazságos társadalom megvalósítását – jövőorientáltságra
tekintettel. – E magasztos célokhoz kapcsolódik a Bibó István által
megfogalmazott nélkülözhetetlen alkotmányos igény; e szerint „a
hatalmat szolgálattá, erkölcsi feladattá” kell átnemesíteni a szeretet
és az egyetemes testvériség alapján.
Kulcsszavak: az igazságos társadalom elvárásai; a kognitív
disszonancia és az igazságtalanságok; a hatalom, az alkotmányosság és
népszuverenitás összefüggése, az igazságosság válfajai (a disztributív
igazságosság); a társadalmi (hatalmi) elit; a felelős értelmiség és az
alkotmányosság
IRODALOM
Aronson, Elliot (1980): A társas lény.
KJK, Bp., 108.
Benda, Julien (1947): A demokráciák nagy
próbája. Káldor György, Budapest, 153.
Bibó István (1986–1990): Válogatott
tanulmányok. I–IV. Magvető, Bp., I. 310., 342., II. 397., IV. 780–781.
de Tocqueville, Alexis (1993): Az amerikai
demokrácia. Európa, Budapest, 536.
Ferrero, Guglielmo (2001): A hatalom.
Kairosz, Budapest, 199–200.
Jung, Carl Gustav (1996): Gondolatok a
jóról és a rosszról. Kossuth, Budapest, Előszó, 7.
László Ervin (1992): A világ túlélése
2000. Akadémiai, Budapest, 13.
Pound, R. (1981): Társadalomirányítás a
jog útján. In: Varga Csaba (szerk.): Jog és filozófia. Akadémiai,
Budapest, 192.
Rawls, J. (1987): Az igazságosság
elmélete. Osiris, Bp., 22.
Röpke, Wilhelm (1943): A harmadik út
(Korunk társadalmi válsága). Aurora, Budapest, 162.
Röpke, Wilhelm (1996): Civitas humana.
Kráter Műhely Egyesület, Budapest, 165.
Samu Mihály (2000): Hatalomelmélet –
különös tekintettel az államra. Korona, Budapest, 54.
Samu Mihály (2006): Jogállamiság és
jogpolitika. Magyar Jog. 4,
XI. Pius pápa (1931): Quadragesimo Anno.
WEBCÍM >
Zétényi Zsolt (2008): Gyökeres
alkotmányreformra van szükség! In: Varga Domokos György (szerk.):
Magyar Nemzetstratégia. Magyar Konzervatív Alapítvány – Püski,
Budapest, 209.
|