Református felsőoktatás Erdélyben
Ha az erdélyi magyar felsőoktatásra gondolunk, rendszerint a
kolozsvári egyetem képe jelenik meg előttünk, amelynek alapítása a
kiegyezés koráig nyúlik vissza. Az intézmény 1872-ben nyílt meg, négy
karán (jog- és államtudományi; orvostudományi; bölcsészet-, nyelv- és
történettudományi; matematikai és természettudományi) negyven
tanszékkel. Az uralkodó 1881-ben engedélyezte a Ferencz József
Tudományegyetem név felvételét. Pálfi József Református felsőoktatás
Erdélyben című, most ismertetett kötete azokat a
tényezőket-törekvéseket veszi sorra, amelyek eredőjeként a 19. század
második felében sor kerülhetett az akkori Magyarország második
egyetemének létrehozására.
A szerző erdélyi születésű református lelkész,
közel húsz éve szolgál és oktat Nagyváradon. E művét doktori
értekezésként védte meg 2009-ben, a Debreceni Református Hittudományi
Egyetemen. Témavezetője Gaál Botond, bírálói Hörcsik Richárd és Kozma
Tamás voltak. A könyv hátlapján olvasható ajánló szavaikban mindketten
nagyra értékelik a szerzői szándékot, amely az intézménytörténeti
áttekintés mellett azonos hangsúllyal jeleníti meg a református
művelődés ügyének problematikáját, a kálvinista küldetés
megvalósulását, az egyes személyek és szervezetek szerepét. Nemcsak
szimpla történeti elemzésről van tehát szó. Mindez együtt a mai
romániai magyar kisebbségi felsőoktatás gyökereit is jelenti, így
nyugodtan állítható, hogy Pálfi monográfiája úttörő jelentőségű.
A neveléstörténetben járatosak számára közismert,
hogy a kontinens legrégebbi egyetemét 1088-ban, Bolognában
alapították. A párizsi intézmény 1231-ben nyert pápai jóváhagyást. A
nyugat-európai alapítási hullám fokozatosan terjedt Közép- és
Kelet-Európa felé, így 1348-ban Prágában, 1364-ben Krakkóban, egy évre
rá Bécsben nyílt universitas. Magyarországon a Nagy Lajos-kori pécsi
(1367), valamint Zsigmond-kori óbudai (1395) intézményalapításokat
jegyezték fel a krónikák. Összességében a 14. század végére már közel
félszáz tudományközpont várta a hallgatókat Európában. Ilyen általános
áttekintéssel kezdődik Pálfi munkája, amely a kialakulás kronológiája
és tipológiája mellett az universitasok differenciálódását is
bemutatja. A 16. századtól erőteljesen érvényesült a reformáció
hatása: a legjelentősebb képviselőik (Luther, Trotzendorf, Melanchton,
Sturm, Kálvin) mind megfogalmazták a protestáns iskolarendszerre
vonatkozó elképzeléseiket. Ez az európai modell alapozta meg az
erdélyi fejlődést, ám az első egyetemalapítási kísérlethez a
vallásszabadság és a tudományos gondolatszabadság nélkülözhetetlen
jelenléte mellett szükség volt egy nagy formátumú uralkodóra is. János
Zsigmond 1570 táján a korát meghaladó tudóst, Petrus Ramust kívánta
megnyerni a létrehozandó gyulafehérvári universitashoz, de a neves
párizsi professzor végül nem fogadta el a meghívást. Az első egyetem
megvalósítása így Báthori Istvánhoz kötődik, a két kolozsvári
fakultást, 1581–1603 között a jezsuita rend működtette. Az alig több
mint két évtizedet megélt intézmény azonban nem tartozik Pálfi
könyvének tárgyához, erről csak a történeti teljesség kedvéért szól.
A döntő lépések megtétele, a tartósan fennmaradó
iskolák létrehozása református fejedelmek nevéhez kötődik; elsőként
Bethlen Gáboréhoz, akinek tudományszervező és -támogató tevékenysége
vezetett a Gyulafehérvári Collegium Academicum 1622. évi
felállításához. Az intézmény gazdasági alapjait közvetlenül halála
előtt négy oklevélbe foglalva, hosszú távon biztosította. Az uralkodó
nagy figyelmet fordított a peregrinusokra, tudva, hogy az európai
értékek és ismeretek meghonosítása létkérdés. Gondoskodott |
|
nemzetközi rangú professzorok meghívásáról is:
elsőként Martinus Opitzius, utóbb a „herborni triász”, Alsted,
Bisterfeld és Piscator neve fémjelezte a fehérvári főiskolát. Pálfi
nagy teret szentel a gyulafehérvári akadémia tudományos és hitvallásos
didaxisának. Bethlen ugyanis hitvallásos egyetemet kívánt alapítani,
így a szervezeti és a tudományos dimenziók harmonizációja humanista
alapokon, protestáns szellemiséggel valósult meg. A Rákócziak
iskolapolitikája más nyomvonalon járt, de külföldi professzort, Isaac
Basire személyében, II. Rákóczi György is hívott, s a peregrinusok
száma épp a Rákócziak alatt, a 17. század közepén tetőzött. Az iskolát
Apafi Mihály 1662-ben áttelepítette Nagyenyedre.
A váradi Schola Illustris Pálfi szerint, szintén
református felsőoktatási kezdeményezésnek tekinthető. 16. századi
létrehozásának konkrét dátuma nincs, a szerző is csak az iskola
legmagasabb szintű tudományművelési korszakára, a 17. századra
összpontosít. Külön figyelmet fordít a puritanizmus és a
presbiterianizmus örökségének megjelenésére, eszmei és személyi
vonatkozásokban egyaránt.
A 18–19. századi Erdély a tudományosság számára már
egészen más viszonyokat jelentett. A szerző sorra veszi ennek
legjellemzőbb összetevőit, így a Habsburg-uralom nyomán kialakult új
politikai rendszert, a római katolikus restaurációt megvalósító
Főkonzisztóriumot, s az egyes nagy múltú városokban működő, de
főiskolai rangra nem emelt református kollégiumokat (Kolozsvár,
Marosvásárhely, Székelyudvarhely, Szászváros, Zilah stb.). Végül a
peregrinusokról szól, akik „a teljes erdélyi élet formálói voltak”,
mert „koruk igényének és parancsának tettek eleget tudományos és
gyakorlati értékek közvetítésével, az értelmiségi elit
folytonosságának fenntartásával”. Az 1872-ben alapított Kolozsvári
Tudományegyetemhez vezető út állomásaiként eszmetörténeti áttekintést
is olvashatunk. Ebben a kollégiumok szellemisége, a tudományágak
differenciálódása, a felvilágosult abszolutista uralkodókat jellemző
oktatásszervezési reformok és a magyar tanítási nyelv ügye egyaránt
jelen van.
Két jelentős, mai szóval kultúrpolitikusnak is
nevezhető személy kapott önálló fejezetet a könyvben. Apáczai Csere
János korát meghaladó, s emiatt kevéssé méltányolt tudományos és
iskolaszervező munkássága, elsősorban az 1658-ban Barcsay Ákos
fejedelemhez beterjesztett Akadémia-terve miatt; Bod Péter, a 18.
század első felének enciklopédikus műveltségű polihisztora pedig
1756-os, egy Magyar Tudós Társaság létrehozására irányuló tervezete
kapcsán.
A mű utolsó része a kálvinista művelődési program
megvalósítására vonatkozó „isteni mandátumról” szól. Ezt a jelleget
Pálfi elsősorban az önálló erdélyi egyetemhez vezető út biblikus és
hitvallásos voltában, másodsorban az individuális és kollektivista
jellegében, harmadsorban az iskolák szervezeti rendjében, végül a
mindenkori konzisztoriális egyház domináns szerepében látja. Ezek
együttes hatása mutatkozott meg a teljes közösségért érzett
felelősségben, a tudomány és az oktatás fejlesztéséért tett
erőfeszítésekben.
Nem hagyhatjuk dicsérő szavak nélkül a könyv 15
oldalas irodalomjegyzékét. A több mint 400 művet felsoroló
összeállítás nemcsak a 900(!) lábjegyzet feloldásához ad segítséget,
de a tárgyalt témához bibliográfiai szempontból is ritkaságszámba menő
kitekintést nyújt. A kötet használhatóságát névmutató segíti. Pálfi
József munkája tartalmi és módszertani szempontból is jelentős
tudományos teljesítmény. (Pálfi József: Református felsőoktatás
Erdélyben. Universitassors a reformációtól a Kolozsvári
Tudományegyetemig. Kolozsvár: Erdélyi Múzeum Egyesület, 2009. 331 p.)
Bolvári-Takács Gábor
PhD, főiskolai tanár |
|