Amióta a tudomány szakágazatokra szálazódott szét
és főleg, amióta mindennapi életünk elsőrendű alakítójává vált,
természetesen megjelentek a tudományok jellegéről, értelméről,
értékéről szóló viták. Hol vannak az egyes tudományterületek
diszciplináris határai, mi az, amire a társadalomnak igazán szüksége
van, hol helyezkedjék el a tudomány a társadalmak szervezeti
rendszereiben? Mindez egyre élesebben, amióta a tudomány már a nemzeti
jövedelmek számottevő részét igényli, a tudományok műveléséhez
szükséges ráfordítások, kutatási eszközök, képzés költségei
természetes növekedést követelnek, a tudomány művelése némileg
iparszerűvé vált, a kutatók és segédszemélyzetek légióival, és azzal a
kiválasztódási mechanizmussal, amely ebből a légióból kiemeli a
legtehetségesebb alkotó szellemeket és a legígéretesebb, világot
forgató gondolatokat.
Ez a folyamat hol élesebb, hol udvariasabb vitákat
gerjeszt nemcsak az egyes tudományterületek között, a beláthatóan
rövidebb távon eredményt hozók és korszakokat alkotó nagytávú
feladatok értékelésében, hanem az egyes tudományterületeken belül is,
harcban a támogatásokért, társadalmi tekintélyért, életpályák
alakításáért.
Ez a vita folytonos, de mai, gyorsan változó és
erőforrásokban, pozíciók lehetőségeiben korlátozott világunkban
élesebbé vált, különösen a tudományok alkalmazása és a kíváncsi
tudomány értékvilágaiban, így jellegzetesen a műszaki tudományok
nagyon is nem homogén tevékenységi spektrumában. A példa persze
általánosabban is érdekes, mutatis mutandis egész tudományos
világunkban. Az itt közölt írás ezért vitaindítónak készült, óvakodik
az egyszerű ítéletektől, receptosztogatástól, és a szerzője reméli,
hogy ez az óvatosan közelítgető szemléletet szolgálhatja a nézetek a
tudományhoz méltó módon megfogalmazott vitája.
Mint minden fogalom, a tudomány fogalma is változó
tartalmú, és e változó tartalomnak is változóak a határai. Valójában
megegyezéses fogalom, de mint minden fogalom-megegyezés, alá van vetve
az őt jellemző valóságnak, illetve a valóságról alkotott időszerű
ismereteknek. A tudomány éppen ezeknek a valóságról alkotott
ismereteknek az összességét van hivatva összefoglalni, és így a
fogalom adott tartalmi értelmezése válik többé-kevésbé tartósan
érvényesnek tekintett és annak is tekinthető megegyezéssé.
A megismerési folyamat eredménye így a tudomány
elsőrendű tartalma.
Nem is olyan nagyon régen az olvasás és az
alapműveletek ismerete is tudománynak számított, a jól-rosszul
megfigyelt élettani jelenségek értelmezése úgyszintén. A megismerési
folyamat maga, annak módszerei és a módszerekből összesített
megismerési módszertan lett a tudomány másik ismertető jellemzője.
Ezekből következik, hogy ma azt tartjuk
tudománynak, ami a világ megismerésének állásáról szól, és tudományos
tevékenységnek az ebben a megismerésben kipróbált módszerei
alkalmazását.
Így alakulnak a határok is. A filozófia volt a
tudományok egységes, összefoglaló kezdete, ma a filozófiából
elsősorban azokat az elemeket tekintjük tudománynak, amelyek a
megismerés módszertanához tartoznak. A filozófiának más elemei
átkerültek az emberrel foglalkozó tudományokba, így például a
pszichológiába és a szociológiába. A teológia és az ehhez kapcsolódó
lételmélet (ontológia) azért nem tekinthető tudományos diszciplínának,
mert nem a tudománynak ma elfogadott megismerési módszereivel működik,
és így nem szolgálhat cáfolható vagy bizonyítható eredményeket.
Volt olyan nézet, amely – a maga elvont fogalmi
világa révén – a matematikát is valami tudományon túli tevékenységnek
tekintette, ez a nézet azonban ma a matematikának mint a tudományos
kutatás alapmódszerének gyakorlatában tarthatatlanná vált.
Az angolszász nyelvhasználatban a science megnevezés a tudományra
leszűkített fogalomként szigorúan a természettudományokra vonatkozik.
Megismerve az emberi és állati viselkedés természettudományos
mozgatóit, az emberrel foglalkozó tudományok gyorsan bővülő
természettudományi alapú eszköztárát, ez a szűkítés sem tartható,
káros a humán tudományok fejlődése szempontjából is.
A bennünket most érdeklő határkérdést, a tisztán
megismerés célú, a kíváncsiságunkból ösztönzött tudomány és az
alkalmazott tudományok elválasztását ezen általános megfontolások után
vesszük sorra. Ilyen az orvostudomány és a mérnöki tudományok
problematikája. A kérdésnek van gyakorlati jellege is, hiszen mögötte
számos anyagi és társadalmi pozíciós érdek is meghúzódik. Miből kell
ezt és azt finanszírozni, mik legyenek ennek vagy annak a támogatásnak
az arányai, határai, milyen társadalmi szerepet, megbecsülést kap az,
aki a tudományt és aki az alkalmazást (esetleg alkalmazást is,
elméleti tudományt is) műveli?
Ez a problémakör tehát nagy gyakorlati és
társadalmi jelentőségű, azaz valós, érdemes ezzel szembenézni.
Mindenekelőtt visszatérünk a tudomány módszereinek
kérdéséhez, mert ez lesz a fő kapaszkodónk az érvelések során.
A megismerési definícióból is következőleg szűrődik
le a megismerés verifikálásának gondolatsora, az eredmények
nyilvánosságának, megismételhetőségi bizonyításának és cáfolási
lehetőségének kritériumai. Erre történt utalás a teológiával
kapcsolatban, de a sor jól bővíthető az áltudományokként
elhatárolhatókkal és az egyéb, nem bizonyított, nem bizonyítható
ismeretnek tekintett nézetek tengerére.
Az alkalmazott tudományok ennek a kritériumnak
nemcsak hogy megfelelnek, hanem a nem gyakorlati célú tudományokkal
szemben sokszorosan erősebbek a követelményeik. Az élet és a vagyon
gyakorlati érdeke ezt követeli. A verifikálási kritériumok gyakorlati
tartalma a tudomány fejlődésével módosul, általában szigorodik,
gondoljunk csak azokra a geometriai méretekre, anyagtisztasági
követelményekre, időbeli és megfigyelési számosságokat előíró
lehetőségekre, amiket főleg éppen a gyakorlati tudomány és a tudomány
gyakorlata hajt előre.
A gyakorlati célú tudományos tevékenység többi
kritériuma sem sokban különbözik a kíváncsiság hajtotta „tiszta”
tudománytól. A nyilvánosság kritérium legfeljebb csak átmeneti időre
válhat felfüggesztetté, és ez a felfüggesztettség azzal jár, hogy az
adott eredmény, annak szerzője ebben az időszakban nem részesülhet a
tudományos értékelés elismerést szerző, stimuláló áldásaiban és
gyötrelmeiben, viszont igényt tarthat ennek megfelelő kompenzálásra.
Ez a kényelmetlen, rejtegető állapot és több más
bölcs társadalmi, törvényi intézkedés igyekszik azt ösztönözni, hogy a
gazdasági érdek és az ismeretek nyilvánossága érdekének konfliktusa ne
hátráltassa a haladást. Ilyen elsősorban a szabadalmak rendje és a
gyógyszerek generikussá nyilvánításának intézménye. A tudomány
társadalmi szervezeteinek egyik fontos feladata a tudomány etikájának
őrzése, a tudományos nyilvánosság sokoldalú védelme. Ezek mind, persze
ugyanúgy, mint bármely hasznos és jószándékú társadalmi elv és
berendezkedés, nem érvényesülnek ideális módon, de mutatnak olyan
hasznos törekvéseket, melyek a tudományos erkölcsöt, a lehetséges
|
|
közhasznúság elvét általában támogatják. A
nyilvánosság, transzparencia érvényesülésében nem kis szerepe van a
versenynek, akár a közvetlen gazdasági versenyben, akár a kutatási
támogatásokért folyó versenyben. Mindez persze szintén nem csak
ideálisan érvényesül a versenyek működésében.
A műszaki tudomány gyakorlati célokat szolgál, és
így, ahogy mondtuk, alkalmazott tudomány. A kíváncsi tudománytól a
szétválás főleg a finanszírozási eljárások azon rovatánál ugrik ki,
amely a kutatás hasznosságára, alkalmazási lehetőségére vonatkozik. A
keveredés természetesen a finanszírozó célfüggvényeihez történő
alkalmazkodásban máris jelentkezik, a talpraesett kutató ennek
megfelelően interpretálja igényét. A mundus vult decipi, ergo
decipiatur – a világ arra vágyik, hogy megcsalják, ezért meg is
csalatik – ősi elve itt is érvényesül.
Hosszú sorát idézhetjük azoknak a kutatási
melléktermékeknek, amelyek eltérve a kíváncsi alapcéltól lényegesen
módosították a technológia és más alkalmazások menetét, de olyan
kutatási szépségeknek is, amelyek később roppant hasznosaknak
bizonyultak. Legalább ennyi mély alapprobléma adódott, amelyek viszont
az alkalmazások során merültek fel. A tudományon belüli kapcsolódások,
a korán meglátottak és a csak később felismertek nemcsak összeérnek,
hanem egymás elengedhetetlen szerves lényegei, a valóság egészének
részlenyomatai. Nem véletlenül hasonló ez agyunk funkcionalitásainak
elosztott összműködéséhez.
A műszaki tudománynak van lényeges jellemzője is.
Ez a már némileg körüljárt szintézis. Az alkalmazási cél általában
megköveteli ezt a szintézist, a valóság kevésbé elvonatkoztatható
jellege, ezért a kérdésfeltevései miatt. Az alaptudományok elvontsága
az alkalmazásban kapcsolódva lép át a valóság konkrét bonyolultságába.
A műszaki kutatót ez a széles felkészültség-ismeret és asszociációs,
kombinációs kreatív képesség különbözteti meg az alkalmazó
fejlesztőtől. Kevésbé igaz ez a különbség a kíváncsi alapkutatóra,
hiszen neki is rendelkeznie kell ezzel a szintézis-zsenialitással. A
zsenialitás szó itt fontos utalásként került alkalmazásra. A
fejlettebb technikájú és tudományú népek nyelvében nem véletlenül
szerepel a műszaki tudományra és annak művelőjére alkalmazott
’ingeniator’, ’ingenium’ eredetű és a ’genius’-ra, a szellemre utaló
megnevezés. A magyarba ültetett, a régi földmérő feladatból származó
mérő, mérnök főnév csak az egyik fontos feladatát jelzi.
Így kaphatunk kulcsot a műszaki kutatás, illetve a
műszaki kutató és az alkalmazó, fejlesztő követelmény-elválasztásra,
amit a feladathoz szükséges szintetizáló alaptudás és képesség
jellemez. Ez a követelmény más színvonalú alapismeretekre és
alkotóképességre utal, amit egy jól kidolgozott képzési rendszer is
megfelelően adagol. Másképp oktatják a matematikát a hivatásos
matematikai kutatásra készülők számára, mint a mérnököknek, az
előbbieknél a definíciós és bizonyítási szigorúságot erősítik, az
utóbbiaknál a matematika sokoldalú modellalkotó szemléletét. Maga az
alkalmazás, mint a kutatási folyamatnak a műszaki területen
elengedhetetlen lépése, szükségszerűen kapcsolja a tevékenységeket
egészen a kivitelező szakmunkásig.
Az alaptudományok és a műszaki alkalmazások közötti
összefüggés lehetőséget ad többféle ellentmondásra is. Így, egyfelől,
az alkalmazási jelentőségre hivatkozva tudományosan értékesíteni lehet
az alapkutatások szintjén ismert vagy csak másodlagos eredményeket és
a gyengébb szereplőket. Másfelől, az alkalmazás szintézisében
nagyjelentőségűvé váló és ezeket az összefüggéseket súlyos
felkészültséggel és alkotó elmével felhasználó innováció lebecsülhető
az absztrakció vélt magasságából.
A folyamat gondolatmenete könnyen átváltható a
többi, gyakorlati célú kutatási feladatra, az orvostudományra a
biológustól az ápoló személyzetig, a szociológustól a kérdőívek
feldolgozójáig és a szolgáltató alkalmazottig.
Még egy fontos jelzés. A matematikában azt a tételt
ítélik mélynek, amely nemcsak egy adott feladat megoldását,
ellenőrzését szolgálja, hanem további gazdag gondolkodást, új
alkalmazásokat, módszereket generál, újat alkotó módon változtat
szemléletet.
A meghatározás erősen alkalmazható a műszaki
tudományokra, itt is a tudomány és a többi fontos műszaki tevékenység
különbségének jellemzésére. A műszaki tudomány által naponta megújuló
és többségében áldásos mesterséges környezetünk, amely elválaszt
bennünket a természeti lények kegyetlen világától, e tudományterület
általános érvényességeinek és sajátos voltának demonstrációja. Sok
olvasó itt megbotránkozhat ezen a mondaton, de ha az ember mai és
lehetségessé váló holnapi életvilágát tekintjük, összehasonlítva a vad
természet és a korábbi embergenerációk éhes, vérengző, rövidebb életű,
gyötrelmes és kegyetlen világával, érdemes elfogadni ezt a
valóságunkat.
A verifikálás során a lényeges különbség az, hogy a
műszaki újdonság bizonyító próbája a legtöbbször az elkészült, új
feladatokat, új módon megoldó mű. Az elkészülés pedig sokszor nem is
évek, hanem évtizedek, sok mástól függő erőfeszítés eredménye. A
bizonyítás az elkészülés után a használat statisztikája,
tapasztalatgyűjteménye, ritkábban lehet ezt a hosszú és sokfajta módon
befolyásolt átfutást a kivitelezési terv fázisában elkerülni. Maga a
tervezés is általában hosszabb időt igénylő és nem független folyamat.
A műszakihoz a gyakorlattal való kapcsolat vonatkozásában hasonló
tudományoknál sem különb a helyzet, gondoljunk egy új gyógyszer vagy
gyógyító eljárás kutatásának, bevezetésének és próbájának tartamára.
A publikáció csak ezek után érheti el az egyébként
megkívánt szakmai hitelességet.
Az innovációk történelme gazdag az eredetvitákban.
Ezeknek a vitáknak a ténybeli háttere majdnem mindig a gondolattól az
átütő bizonyító alkalmazásokig vezető utak állomásainak értékelése.
Mivel a feladatot valahol a gyakorlati igény vagy az igényre megérett
technológiai-társadalmi állapot veti fel, és a megvalósításban is,
éppen a szintetikus jelleg miatt, sok résztvevő lépésenkénti
hozzájárulása lehet értékelendő, az elismerés nagy nehézséggel járhat.
Az elismerés azonban, és ezek között a tudományos elismerés nagy erő
az innováció útjain, sőt remélhetőleg előbb-utóbb ezek a babérok
lényegesebbek lesznek, mint a szerzők közvetlen anyagi érdekei.
Így egyszerű receptek nem nagyon alkalmazhatók. A
szakmai közélet szigorú, de innovatív beállítottságú működése, annak
nyilvánossága, a szabályokat erős precedensekkel kibővítő gyakorlata,
az eredményes és etikai vonatkozásokban is súlyos grémiumok tekintélye
önálló, társadalmi és szakmai érték. Ehhez sincsenek igazi receptek,
ökölszabályokból szerkesztett szabályzatok. Viszont általános
értékteremtő erőfeszítéseink során érdemes efelé az igényideál felé
törekedni. Ez a konklúzió nem különbözik az emberi együttélés más
nehéz, de szép törekvéseitől.
Kulcsszavak: tudomány, alkalmazott tudomány, műszaki tudomány,
verifikáció, érték
|
|