megváltozott. Spanyolország befogadó országgá vált.
Ezt a gazdasági növekedés tette lehetővé és a lakosság elöregedése
szükségessé. Spanyolország igen liberális bevándorlási politikát
folytatott. Tömegével mentek bevándorlók Spanyolországba. 2007-ben a
spanyol lakosság 6,2%-át már a bevándorlók tették ki. Sőt egyes
nagyvárosokban (Barcelona, Madrid, Valencia) már a lakosság 10%-át
bevándorlók alkotják. (51.) A bevándorlók egynegyede afrikai, 60%-uk
marokkói származású. Spanyolország „hídországként” nemcsak
Latin-Amerika felé kíván közeledni, de jó viszonyt szeretne kiépíteni
a mediterrán térség afrikai országaival is. Nyilvánvalóan, a
Mediterráneumban is vezető szerepre törekszik. (A recenzens teszi
hozzá: ebben a törekvésében erős riválist jelent Franciaország, sőt
Olaszország is). Spanyolország tárt karokkal várja a latin-amerikai
bevándorlókat. A latin-amerikai bevándorlók 33,9%-a ecuadori, 20,9%-a
kolumbiai, 11,2%-a perui, 8,4%-a argentin állampolgár. A nemzeti
identitás újragondolása kapcsán figyelembe kell venni a letelepedett
bevándorlók nagy számát, hiszen például a baszkok csak a lakosság 6, a
gallegók 2,5, a valenciaiak 2%-át teszik ki.
Külön tanulmány foglalkozik az Európai Unió spanyol
elnökségeinek tapasztalataival és a várható problémákkal.
Spanyolország háromszor töltötte be a soros elnöki funkciót. (1989
első felében, 1995 második félévében és 2002 első félévében).
Spanyolország külpolitikájának formálódásában e periódusokban is
kimutatható az ország geopolitikai helyzete, kapcsolatrendszere,
tradíciója. „Spanyolország három kultúra keresztútján, tengerek
övezetében helyezkedik el. Az Ibériai félsziget geopolitikai
értelemben hidat képez Európa és Afrika, a Mediterráneum és az Atlanti
térség között.” (73.)
A spanyol elnökségek prioritásaiként a szerző a
következőket nevezi meg: 1. a latin-amerikai kapcsolat, amelyet, mint
már bemutattuk, a spanyol külpolitika kiemelt fontosságú kapcsolatnak
tart. 2. A barcelonai folyamat. A Mediterráneum fontosságát az Európai
Unió számára a déli szárny bővítése (Spanyolország és Portugália
felvétele) csak növelte. Figyelembe kell venni, hogy a Mediterráneum
jelentőségét történelmi kapcsolatok, tradíciók miatt Franciaország,
Görögország és Olaszország is hangsúlyozza. Az 1995-ben, Barcelonában
megrendezett Mediterráneum Tanácskozáson tizennégy uniós, tizenegy
afrikai és mediterrán állam (Algéria, Izrael, Ciprus, Egyiptom,
Jordánia, Libanon, Málta, Marokkó, Szíria, Tunézia, Törökország) vett
részt. A találkozó eredménye az Euro-mediterrán Nyilatkozat, amely a
2010-ig tartó időszakra adott munkaprogramot. A térség államai a
felzárkóztató program keretében 1996–2000 közötti időszakra 4,7
milliárd euró támogatást kaptak. 3. A keleti bővítés. A spanyol
külpolitika a keleti bővítést nem tekintette alternatívának a
mediterrán törekvésekkel szemben. A keleti bővítés bizonyos spanyol
gazdasági ágazatok számára ugyan fenyegetést jelentett, de a
legnagyobb gondot okozó mezőgazdaság esetében a spanyol politika úgy
gondolkodott, hogy a keleti mezőgazdaság inkább komplementer a spanyol
mezőgazdaság számára, hiszen a spanyolok főleg mediterrán termékeket
exportáltak, így a keleti bővítés inkább új piacokat jelenthetett. A
fő gondot a spanyolok számára az okozta, hogy a „szegény” országok
megjelenésével az EU-ban Spanyolország „gazdag” országgá válik,
következésképpen tekintélyes támogatástól esik el. (84.) Spanyolország
2007-ig ugyanis az EU Strukturális alapok „első számú haszonélvezője
volt”. (92.)
A könyv második nagy egysége a Demokrácia és
diktatúra-elmélet és gyakorlat címet viseli. Ezen belül egy-egy
tanulmány foglalkozik António Oliveira de Salazar Estado Novo (Új
Állam) államalakulatával, a portugál Fegyveres Erők Mozgalmával és a
brazil geopolitikai iskolával. Alapos és újszerű elemzést olvashatunk
a salazari Estado Novóról, amelyben a könyv írója kitér a salazari
államalakulat főbb elemeire, a nacionalizmusra, a szakmai
korporációkra, a tekintélyelvűségre, az egyházzal kialakított
kapcsolatra, a luzitán birodalmi illúziókra.
A szerző bemutatja, hogyan készítették elő az
1974-es portugál „szegfűs” forradalmat, milyen katonapolitikai,
társadalmi okokra vezethető vissza a változás. Ismerteti a portugál
gyarmatbirodalom széthullását és Portugália Mediterráneumban betöltött
szerepét, az EU-csatlakozás folyamatát. Spanyolországhoz hasonlóan
Portugália is hídszerepet kíván betölteni a Mediterráneumban.
Spanyolországtól eltérően Portugália nemcsak Latin-Amerika és a
mediterrán országok felé közeledik, hanem a korábbi gyarmatait
összefogó szervezet, a Portugál Nyelvű Népek Közössége (Comunidade dos
Povos de Língua Portuguesa Comunidade dos Países de Língua Portuguesa
– CPLP) keretében szándékozik szorosabb gazdasági, kulturális
kapcsolatokat kiépíteni.
A befejező tanulmány a brazil geopolitikai iskola
létrejöttét, hatását és céljait elemzi, főként Golbery do Couto e
Silva munkássága alapján. A brazil geopolitikai elmélet két
világrendszer alatt a nyugati szövetség erősítését, manapság pedig a
brazil szubregionális törekvéseket és a kontinentális integráció
folyamatának megalapozását szolgálja. (165.)
A könyvből kiderül, hogy érdemes a globalizáció, az
Európai Unió és a Mediterráneum kapcsán újfent elgondolkodnunk
Spanyolország, Portugália és a Mediterráneum szerepének fontosságán. E
történelmileg általánosítható tapasztalatokat és tanulságokat
bemutató, sok szempontból nóvumot jelentő könyvet jó szívvel
ajánlhatom a társadalomtudományok iránt érdeklődő olvasóknak.
(Szilágyi István: Európa és a mediterrán világ. Budapest: Áron Kiadó,
2009, 215 p.)
Horváth Gyula
egyetemi docens |