„Magyar gondolat szabad gondolat”
A Magyar gondolat szabad gondolat című kötet a Századelő, a
Horthy-rendszer és a sztálinizmus kronológiai sorrendjébe illesztve
foglalja össze Litván György legfontosabb történelmi tanulmányait. Az
első rész, mely egyben a könyv legterjedelmesebb egysége, öt írást
foglal magában. Ezekben a szerző egytől egyig a század első negyedének
eszmei, politikai törekvéseit elemzi. Írásai a nemzet-haladás
vitájának és a szociológia magyar műhelyének bemutatásától kezdve
Károlyi Mihály és Jászi Oszkár levelezésén és a polgári radikálisok
nemzetfelfogásán keresztül egészen az 1918-as őszirózsás forradalomig,
mind a történelmi Magyarország feldarabolásához vezető politikai,
diplomáciai folyamatokat járják körbe. Az első tanulmányban, a Magyar
gondolat szabad gondolat-ban, mely egyben a kötet címadó tanulmánya
is, a szerző a „nemzet vagy haladás” „komolytalannak” és „meddőnek”
tartott vitáját, konfliktusát veszi górcső alá, pontosabban annak
egyetlen rövid szemelvényét mutatja be, társadalmi összefüggéseivel,
tanulságaival. Leírja, hogyan kapcsolódtak be ezen vitába rendre a
magyar szellemi elit képviselői. Kezdi azzal, miként jelentek meg a
Huszadik Század, a Nyugat és a Szocializmus folyóiratok hasábjain az
új eszmék, új szellemi áramlatok, az új irodalom, a szociológia, a
közgazdaságtan, s lépett fel a marxizmus, a történelmi materializmus
azzal az igénnyel, hogy gyökeresen új megvilágításba helyezze a magyar
múlt és jelen alapvető kérdéseit. A könyv első részét végig ez a
gondolatiság és ennek gyakorlati eredményei kísérik. Felsorakoztatja
azokat az ellentéteket, „kíméletlen harcokat”, amelyek a progresszió
ellenzői és az előbbi elismertetésért küzdők között zajlottak. Jászi,
Ady, Babits, Somló, Szabó Ervin, Diner-Dénes, Tisza, Justh, Andrássy,
csak egy két név azok közül, akiket Litván e tanulmányában elhelyez az
írás témájául szolgáló vita egy-egy oldalára. Talán túl sok is
egyszerre az az információhalmaz, amelyet ilyen rövid írásban
sorakoztat fel. Külön méltatja Jászi Oszkárt, a polgári radikális párt
vezetőjét, a haladás egyik legelkötelezettebb hívét, a „Keleti Svájc”,
a nemzetiségi politika atyját. Talán senki sem ismerte jobban Jászi
Oszkár szellemiségét Litván Györgynél, „mélyen és messzire látott”
mindkét táborba, ingerültséget és bizalmatlanságot váltott ki a szerző
személye és a másik fél iránt, írja róla. Az összes tanulmány lényeges
eleme az a kijelentés, miszerint nemzet és haladás szükségszerű, hogy
találkozzanak egymással, egyidejűleg valósuljanak meg. Litván
kihangsúlyozza, a magyar társadalomfejlődés torzultsága okozta, hogy a
haladás eszméje nem esett egybe a modern nemzet kialakulásával, hanem
a kettő ellentétes volt egymással. Apáthy szavait idézi. „Csak
Magyarországon, csak a mi szomorú politikai és társadalmi viszonyaink
között lehetséges a szabadgondolatot és a nemzeti gondolatot egymással
így szembeállítani”.
Következő tanulmányában, A szociológia első magyar
műhelye cím alatt Litván „egy fiatal, nagyra hivatott tudományág és
egy ugyancsak fiatal és nagyra hivatott értelmiségi csoportosulás
boldog és termékeny egymásra találását” írja le. A szociológia első
szabad műhelyeként ismert Huszadik Század-ot és a Társadalomtudományi
Társaságot mutatja be, azok helyét és szerepét, jellemzőit vázolja
fel. Az új tudományt annak kialakulásától, vagyis a budapesti
tudományegyetem falai közül kibontakozó kezdeményezésektől egészen a
szociológia első magyar műhelyének 1918-as „szétrobbanásáig” vázolja
fel. A kezdeti eklekticizmustól a balra tolódásig és a
radikális-szocialista irányultságig, a virágzásától az erejét
vesztettségéig. A két évtized eseményeit, a szociológia méltán neves
képviselőit, Somlót, Jászit, Lukácsot, Csécsyt, Piklert stb. méltatja,
a teljesség igénye nélkül, felsorolja a „magyar szociológia
fejlődésének határköveit és néhány szembeszökően általános vonását” és
hatását, „szembe kell néznünk művük tartalmával, mondanivalójával is.
Naiv evolucionizmusukat ironikusan, vagy nosztalgikusan bátran
megmosolyoghatjuk. Abban viszont őket igazolta az idő, hogy a magyar
sorskérdésekre […] nemzetközi összefüggésekben és általános társadalmi
törvényszerűségek alapján keresték a választ.”
1919 és 1949 között írt, több száz levél,
levelezőlap és távirat maradt fenn Károlyi Mihály és Jászi Oszkár
levelezéséből, ezekből az ő szemüvegükön keresztül ismerhetjük meg
koruk történelmét, politikáját. Litván György az Egy barátság
dokumentumai című tanulmányában a két prominens személy politikai
barátságának kibontakozását, megszakadását és utóéletét követi |
|
nyomon, levéltöredékekkel alátámasztva. Leírja,
hogyan indult útnak 1917-től kezdve Károlyi és Jászi politikai
barátsága, emigrációjuk alatt hogyan szervezték az
októbrista-demokratikus emigrációt, és hogyan folytattak világméretű
propagandatevékenységet a berendezkedő Horthy-rendszer arculatának
leleplezésére. Ebben az időben levelezésükben központi szerepet a
szemléleti különbségek és ellentétek kaptak. Károlyi kevesellte, Jászi
sokallta a szociáldemokraták marxizmusát. A véleménykülönbségük ezt
követően elő-előkerült az elkövetkező évek során, amíg végül a
politikai szétválás személyes barátságukat is kikezdte. A kérdésre
pedig, amelyet mi olvasók a fenti tanulmányok elolvasása után
magunknak is feltehetünk, miszerint hazaárulás-e a hazára „árulkodni”,
„szabad-e a nemzet belső vitáit, a hazai viszonyok bírálatát
„kivinni”, a külföld előtt szellőztetni, vagy ezek megítélésére
éppenséggel valamely nemzetközi fórumot felszólítani?” Litván György a
polgári radikális csoport nemzetfelfogásának bemutatásán keresztül
adja meg a lehetséges választ. Jászi és a radikálisok igazi
„hazaárulása” akkor kezdődött, amikor a nemzetiségi kérdést a széles
publikum elé tárták. Az egyik oldalon a Tisza-féle kormánypárt és
publicisztikai gárdája állt, amely az országot az angol típusú
parlamentarizmus mintaországának nevezte „idegenek” előtt, másik
oldalon pedig a szocialisták és a radikálisok elítélő véleménye a
hazai viszonyokról. Egy tabu volt: a nemzetiségi probléma; a
legneuralgikusabb kérdés, amit Károlyiék sem akartak külföldön
szellőztetni.
1918–1919-es demokrácia két tűz között – e rövid
tanulmányban Litván arról a téves mítoszról rántja le a leplet,
miszerint a Károlyi-rezsim a Tanácsköztársaság előszobája volt. Az
1918–1919-es rezsim belső nehézségeivel foglalkozik, korai bukásának
fő okait sorakoztatja fel. Ez pedig Litván szerint nem más, mint a
demokratikus kohézió gyengesége.
A Horthy-korszakkal a mű két rövidebb része
foglalkozik, a kötet ezen egysége Litván György két, rövidebb írását
foglalja magában. Az elsőben, Irányzatok és viták a bécsi magyar
emigrációban cím alatt a szociáldemokrata emigrációnak a
Horty-rendszer ellen vívott csatáját mutatja be, konkrét példákon
keresztül. Felvázolja a Bécsi magyar újság-nak, a
Károlyi–Jászi-csoport lapjának tevékenységét, amely mint politikai
mozgalom létezett egészen 1923-ig. Leírja, hogy a „nemzeti” és a
„kommunizmus” vita megosztotta emigráció legjelentősebb gondolati és
gyakorlati ténykedéseit. A „hazatérés” motívuma, jelentésének
változása az emigrációban levők disputájában folymatosan központi
szerepet kapott, hogy végül a kudarc és a széthullás ellenére
legendává emelje Károlyi Mihályt és az emigráció „hazaárulóit”.
A magyar szociográfia: tudomány vagy politika alatt
a szociográfia jelentőségét, történelmi politikai következményét
vizsgálja a szerző, főleg Némedi Dénes munkásságát interpretálva,
felsorolva a témában jeleskedő szociográfusokat.
A harmadik, legkisebb szelete a könyvnek a
Sztálinizmus. Az első tanulmány az átmeneti évek politikai
gondolkodásával foglalkozik, kísérletet tesz annak összefoglalására,
„hogyan látták az ország politikai helyzetét és közvetlen jövőjét az
egypárti diktatúra kialakulásának kezdetén akikről… a viszonylag
legnagyobb tisztánlátás feltételezhető…”. És, hogy kik voltak ők?
Csécsy Imre, Bőhm Vilmos, Bibó István. Az ő munkásságukról kapunk
rövid leírást e tanulmányban. Ezt a „Mi kommunisták különös emberek
vagyunk” A sztálinizmus lélektana követi, ez egy, a Bibó István
Szakkollégiumban tartott előadása volt, ahol a sztálinizmus
ideológiájára és annak pszichológiájára helyezte a hangsúlyt. Ez,
ahogy a Kollektív elfojtás – totális rendszerek is (szintén egy
előadásának írásba foglalása), inkább csak kísérlet, mint tudományos
elemzés, a szerző ismerkedése a pszichoanalízissel, azonban
mindenképpen említésre méltó. A Nagy Imre csoport, Az 1956-os magyar
forradalom eszméi és irányzatai és a Mítoszok és legendák 1956-ról
rövid terjedelmű írásaival fejeződik be e kötet. Ezekből kiderül,
Litván György mint történész és mint „’56-os” hogyan viszonyul az 1956
forradalmi eseményeihez.
A kötet méltó emléket állít Litván Györgynek, aki
tisztánlátásával, történelmi kutatásainak nagyszerű eredményeivel
operálva egyike volt azoknak, akik korhűen értekeztek a 20. század
első felének magyar politikai eseményeiről, prominens alakjairól.
(Litván György): Magyar gondolat – Szabad gondolat. Budapest: Osiris
Kiadó, 2008)
Takács Izolda
PhD-aspiráns, egyetemi oktató
PTE Politikai Tanulmányok Tanszéke |
|