Szegregáció, integráció, asszimiláció
a középkori városfejlődés korában
A középkori európai városfejlődés egyik leglényegesebb jellemzője,
hogy a városi település, bár népességének utánpótlását elsősorban a
környező vidékről veszi, többnyire élesen elkülönül attól. Ez nem
csupán térbeli (városfalak), jogi (privilegizált helyzet) vagy
gazdasági (kereskedelmi, illetve kézműipari tevékenység) különbségek
formájában érhető tetten, hanem társadalmi szempontból is. Az utóbbi
bő évtizedben idehaza is virágzásnak induló várostörténeti kutatások
szervesen illeszkednek az európai, főleg komparatív megközelítésű
történeti urbanisztikai irányzat kereteibe. Ennek egyik szép példája a
bemutatandó kötet. A Historical Urban Studies sorozatában egyébként
főleg koraújkori–újkori, jobbára angolszász vonatkozású várostörténeti
kötetek jelennek meg, ezért is örvendetes, hogy a nyugati kutatás
szempontjából még kevéssé ismert közép- és kelet-európai térség is
képviselteti magát.
Ahogy az a szerkesztői előszóból is kiderül, a kötet alapját a
budapesti Közép-Európai Egyetemen (CEU) 2003 februárjában tartott
várostörténeti interdiszciplináris program résztvevőinek, illetve
meghívott előadóinak a dolgozatai és előadásai jelentették. Ezek a
tanulmányok térben és időben eredetileg jóval szélesebb területet
fogtak át; a szerkesztői döntés nyomán szűkült le a kör egy, az
említett térséget bemutató, a 13–16. századra összpontosító
tanulmánykötetre. (A szerkesztők a kimaradt, korábban máshol megjelent
tanulmányokat az előszó végén felsorolták.) A kötet megjelenését a
CEU-n kívül a Budapesti Történeti Múzeum Középkori Osztályának,
Budapest Főváros Kulturális Bizottságának és a University of London
publikációs alapjának hozzájárulása tette lehetővé. Így sikerült angol
szakmai lektort és a kötet elegáns kiállítását is biztosítani. Az
olvasó tájékozódását a fejléc, az angolszász könyvkiadásban megszokott
képjegyzék, a szerzői életrajzok és egy gondosan összeállított
személy- és helynévmutató is segíti, amely az egyes települések
különböző nyelvű történelmi neveire is tekintettel van. Ez azért is
lényeges, mivel a tanulmányok jó részében a települések mai hivatalos
neve szerepel.
A háromszavas főcím (szegregáció, integráció, asszimiláció) a térség
városi közösségeiben a többség („elit”) és a kisebbség (a vallási és
nyelvi szempontból „idegenek”) egymáshoz való viszonyát, együttélésük
stratégiáinak három fő irányát jelzi. Ahogy a magyarázó alcím
sorrendje is utal rá, a városi társadalmon belüli „idegen elemeket” a
középkorban elsősorban eltérő vallásuk, másodsorban eltérő nyelvük
különböztette meg a többségtől. A nyelvi korlátok könnyebben
áthidalhatóak voltak: a mindennapi érintkezés gyakorlatában a
városlakók sokszor két- vagy többnyelvűek. A közép- és kelet-európai
térséget általában Nyugat-Európához mérve szemléljük: ehhez képest
(leszámítva a csak érintőlegesen megjelenő bizánci világot) kisebb
népsűrűségű; a városfejlődés később kezdődik, és a városlakók
általában nyugatról (a 13. századtól kezdve túlnyomórészt német
területekről) érkeznek, ezért a város nyelvileg is idegen szigetnek
számít. A városi elit különböző gazdasági és társadalmi okokból
általában ellenőrzi és elkülöníti a betelepülőket, és paradox módon
ezáltal fenn is tartja a város elkülönültségét. Az „idegen” a
középkorban is, később is főleg városi jelenség. A képlet persze nem
ilyen egysíkú, hiszen a kötet tizennégy tanulmánya épp a kérdés
részleteit, sajátosságait kísérli meg körbejárni. A szerkesztői
szándék a tanulmányok összetartozását, a könyv koherenciáját egységes
fejezetszámozással is érzékelteti. A sort egy elméleti bevezető és egy
képi forrásokat elemző, összegző fejezet keretezi. A közöttük
elhelyezkedő 12 tanulmány tematikája földrajzilag a livóniai (észt és
lett) területek városaitól Lviven, Dél-Magyarországon, Budán,
Visegrádon és a mai szlovén területek városain át Dubrovnikig és a
nyugati görög szigetekig terjed. A két magyar szerkesztőnek
köszönhetően a magyar témák felülreprezentáltak, öt fejezetet tesznek
ki.
Ezt a sokféle tanulmányt kísérelte meg az angol várostörténet egyik
jeles szakembere, Derek Keene egy bevezetőben ismertetni. Keene
fejezetszám szerint hivatkozva az egyes tanulmányokra kiemeli a városi
társadalom és a territoriális hatalom kapcsolatát, a városi jogok
megszerzésének és bizonyos vallási és etnikai csoportok ebből való
kizárásának módját, a társadalmi helyzettel összefüggő asszimiláció
lehetőségeit. Írása jól rávilágít a közös jegyekre, és abból a
szempontból is érdekes, hogy egy angolszász, főleg Londonnal
foglalkozó szakembernek milyen benyomása támadt a kötet olvasása során
a közép- és kelet-európai térség városfejlődéséről.
A tanulmányok áttekintő jellegű szövegekből és az egyetlen vagy néhány
várost középpontba állító elemzésekből állnak. Az áttekintések közé
tartozik Felicitas Schmieder fejezete a Német–Római Birodalom
déli–nyugati és keleti peremén lévő vegyes lakosságú városok korai
kisebbségeiről. Megállapításaival jól összecsengenek az észt Anti
Selart megfigyelései három livóniai város, Tallinn, Riga és Tartu
13–14. századi orosz lakosságának helyzetéről. Eszerint a 13. századi
kezdeti időszakban még könnyebben lehetett bekerülni a városi
polgárság körébe – a 14. században már a nem germán lakosokat
egyenesen kirekesztették a polgárjogból. A rosszabb forrásadottságok
miatt
|
|
egy későbbi, a 15–17. századi időszakra nézve vizsgálja Olha
Kozubska-Andrusiv a Lembergben (Lviv) élő örmény, rutén és zsidó
kisebbség helyzetét, kereskedelmi lehetőségeinek és hitéletének
korlátozását a városvezetés részéről, illetve a gyengülő királyi
hatalom időszakos törekvéseit helyzetük javítására. Ezután nagy
ugrással két magyar téma következik: a dél-alföldi városiasodás és
ezen belül a különböző kisebbségek (a pécsi és nagyolaszi latin, a
szegedi kun és tót, valamint a temesvári és lippai román, illetve
szerb középkori jelenlét) nyomait nagyívűen áttekintő tanulmány
Petrovics István tollából, illetve a magyar főváros német elitjét és
magyar, illetve zsidó lakosait bemutató feszes topográfiai elemzés
Végh Andrástól. A hetedik fejezetben Boris Golec írását olvashatjuk a
mai Szlovénia területén fekvő húsz város késő középkori (15–16.
századi) etnikai viszonyairól. Ez a tanulmány megközelítésében
tipikusan „utódállami”: a mai országhatárokat vetíti rá az adott
területre, így választja ki a vizsgált települések körét, ráadásul
szövegének van némi polemizáló éle: azt igyekszik bizonyítani, hogy az
adott városcsoport egy részében már a késő középkorban is nagy
arányban éltek szlovének. Ennél sokkal hálásabb témát, a késő
középkori Raguza (Dubrovnik) etnikai sokszínűségét, az örömmel
fogadott olasz, fenntartásokkal kezelt zsidó és a többnyire
ellenségnek számító szerb, bosnyák és török idegenek helyzetét és a
polgárjog megszerzésének lehetőségeit mutatja be a horvát Zdenka
Janeković-Römer a nyolcadik fejezetet alkotó elemzésében. Az ezt
követő két fejezet az idehaza alig ismert bulgáriai és nyugat-görög
területekről hoz példákat. Kazimir Popkonstantinov és Rossina Kostova
főleg régészeti leletek és elbeszélő források részletei alapján
tesznek néhány megállapítást a 12–14. századi bolgár állam két
jelentős városának, Plovdivnak és Tarnovónak a zsidó, örmény és latin
(velencei, raguzai) kereskedő kisebbségeinek a helyzetéről, rámutatva
arra, hogy az ortodox közegben „idegennek” számító másfelekezetűek
elkülönített helyzete (esetenként a városon kívüli lakóhelye)
tökéletes párhuzama az eddigi nyugati keresztény területeken
megfigyelhető szegregációnak. Ugyanezt az ortodox közeget mutatja be
Nada Zečević, aki a 14–15. század fordulóján a Nápolyi Királyságból
származó főnemesi Tocco-família birtokában lévő négy görög város
korábbi elitjének pozícióvesztését, a helyi viszonyokat jobbára
negligáló, nyugati minták alapján működő hatalommal szembeni
alulmaradását vázolja fel.
A kötet végén három újabb magyar tanulmány kapott helyet. Nagy Balázs
fejezete a 10–15. századi külföldi utazóknak a magyar településekről
tett megjegyzéseit veszi számba, Laszlovszky József a visegrádi és a
budai királyi rezidencia, a városi lakosság és a ferencesek
kapcsolatát tárgyalja, ötletes topográfiai elemzéssel bizonyítva a
királyi akarat városszerkezetet módosító megnyilvánulásait. Szende
Katalin mértékadó tanulmányában a jobb forrásadottságú magyarországi
városok késő középkori etnikai sokszínűségét, egyben belső
igazgatásában és külső kapcsolataiban természetesnek tekintett
többnyelvűségét, szociolingvisztikai jelenségvilágát mutatja be. A
nyelvi érintkezés hívószavával kapcsolódik ide a kötet zárófejezete,
melyben Gerhard Jaritz az előző fejezetekben különböző módon
bemutatott városi „idegent” a képi források, főleg templomi freskók és
oltárképek vonatkozó jeleneteivel szembesíti, rámutatva a képi
ábrázolások topikus és sematikus elemeire.
A városi kisebbségi helyzetek példáinak felsorakoztatásával teljesül a
kötet összehasonlító megközelítésre vonatkozó célkitűzése: az olvasó
az egész térségről jó áttekintő képet kap. A tanulmányok sora azt is
tükrözi, hogy a forrásadottságok és a módszerek nagyjából hasonlóak:
statisztikai források előtti korszakról lévén szó, a kutató a városi
népesség egészét vagy részét valamilyen szempont szerint számba vevő
összeírásokat (adójegyzék, tizedlajstrom) használ a bennük található
nevek foglalkozási vagy etnikai szempontú elemzésével, illetve
bizonyos helyzetekben a régészeti adatokat és a topográfiai
rekonstrukció módszerét hívja segítségül. A közös vonások hangsúlyos
megjelenése miatt ugyanakkor a különbségek, az egyes városok sajátos
jegyei elmosódnak, bár ezt az egyes részproblémák iránt érdeklődő
olvasó a lábjegyzetekben található (és a névmutatóban ezeket is
tartalmazó) adatok segítségével továbbléphet. A magam részéről
szívesen olvastam volna cseh, lengyel és osztrák területek városait
bemutató fejezeteket is, bár ezt a hiányt a szlovéniai (krajnai és
alsó-stájer) városokat áttekintő, illetve a Lemberget bemutató
tanulmány részben enyhíti. Végső soron a hazai tudomány szempontjából
a kötetben hangsúlyosan szereplő magyar témájú fejezetek miatt is
értékes ez a kötet: elérhetővé teszi a külföldi olvasók számára a
magyarországi városkutatás több fontos eredményét, és ez a nemzetközi
együttműködéstől még mindig „szegregáltnak” tűnő magyar
történettudomány helyzete miatt fontos lépésnek tekinthető. (Keene,
Derek – Nagy Balázs – Szende Katalin (eds.): Segregation – Integration
– Assimilation. Religious and Ethnic Groups in the Medieval Towns of
Central and Eastern Europe. Historical Urban Studies.
Farnham–Burlington: Ashgate, 2009, xviii, 263 p.,
WEBCÍM
>)
Lakatos Bálint
PhD-ösztöndíjas, ELTE BTK
Történettudományi Doktori Iskola, Budapest
|
|