Peter Vinkler: The Evaluation of Research
by Scientometric Indicators
A tudományos kutatás, különös tekintettel az alapkutatás
hasznosságáról eléggé szélsőséges vélemények hangzottak már el hazai
fórumokon. Egyes politikusok szerint a tudomány és intézményei
felesleges luxusnak minősülnek, ha nem produkálnak mérhető anyagi
hasznot. A legkeményebben egy korábban nagy befolyású, ma már azonban
nevenincs politikus fogalmazott: „Az MTA azon területeit, amelyek nem
szolgálják közvetlenül a versenyképességet, a földdel kell egyenlővé
tenni, mert csak porosodó iratokat gyártanak […] A magyar tudósokkal
az a gond, hogy akik meghatározók, vagy alkottak valami maradandót,
már nem élnek”.
Az Akadémia 2006. évi Közgyűlésén Nagy Károly akadémikus hívta fel a
figyelmet arra, hogy „a tudósok természetes kíváncsisága, amely az
anyagi világ törvényeinek, titkainak minél pontosabb megismerésére
irányul, az alkalmazások iránt fogékony kollégák munkássága révén
olyan eljárásokhoz és eszközökhöz vezet, amik nemcsak haszonnal
járnak, de igen nagy mértékben megváltoztatják, megszépítik, könnyebbé
teszik az emberek életét.” Nagy Károly professzor Eötvös Lorándra is
emlékeztetett, aki nemcsak kiemelkedő tudós volt, hanem akadémiánk
elnöke, sőt még miniszter is (!), mégis a következőket mondta: „A
tudománynak éppen úgy életfeltétele a fényűzés, mint a művészetnek…
Szükségletét nem szabad a takarékos államháztartás rendes mértéke
szerint kiszabni.”
A tudományos kutatással kapcsolatos negatív véleményekben implicit
jelen van az a feltételezés, hogy a tudományos kutatás eredményességét
vagy nem lehet mérni, vagy pedig egyetlen értelmes mércéje a rövid
távon hozott anyagi haszon lehet csak. E véleményekből azonban az is
kitűnik: a politikusok jelentős része nincs tisztában azzal, hogy ma
már egy külön tudományterület, a tudománymetria (scientometria)
foglalkozik a tudományos kutatás különböző jellemzőinek kvantitatív
elemzésével és értékelésével. Ez már csak azért is meglepő, mivel a
tudománymetria művelésének hazánkban több évtizedes hagyományai
vannak. A szakterület Scientometrics című nemzetközi folyóiratát
nálunk adják ki, továbbá létrehozója és főszerkesztője, Braun Tibor
professzor, kutatócsoportjával a MTA Kutatásszervezési Intézetében a
témáról számos cikket publikált, valamint egy egész könyvsorozat
kiadását gondozta. A tudományos teljesítmény értékelésének igénye is
régen felmerült már, azonban az is világos volt, hogy ez a feladat
korántsem egyszerű. A tényekhez tartozik még, hogy az egyéni
teljesítmény értékelése alapelveivel 1996-ban egy elnöki bizottság
foglalkozott, amely ajánlásokat tett az értékelés szempontjaira
vonatkozóan. Az akadémiai kutatóintézetek 1992– 1995. évi felmérésével
kapcsolatban az értékelés alapelveit pedig az AKT egy különbizottsága
dolgozta ki, és szintén megfogalmazta ajánlásait, amelyeket az AKT
1996 decemberében egyhangúlag elfogadott.
A fenti kitérő után fontos felhívni a figyelmet arra, hogy a
tudománymetriával megismerkedni kívánóknak nagy segítséget nyújthat
Vinkler Péter, a témakör egyik kiemelkedő hazai művelőjének The
Evaluation of Research by Scientometric Indicators című könyve,
amelyet az oxfordi Chandos Publishing adott ki.
Vinkler Péter a könyv bevezetőjében Robert K. Merton, a neves amerikai
tudományszociológust idézi, és ezzel megadja a tárgyalás alaphangját:
„… a tudomány haladásához nem elegendő termékeny ötleteket kigondolni,
új kísérleteket végezni, új problémákat megfogalmazni vagy új
módszereket bevezetni. Az újdonságokat hatékonyan közölni kell
másokkal is. Végül is ez az, amit a tudományhoz való hozzájárulásnak
nevezünk – valami új, amelyet a tudás közös tárházához hozzáadunk. A
tudomány tehát a társadalom által megosztott és igazolt tudás
összessége. A tudomány fejlődéséhez csak az a munka képes
hozzájárulni, amelyet akkor és ott más tudósok is képesek felfogni és
hatékonyan felhasználni.”
A szerző a tudománymetria fogalmát a következőképpen értelmezi: „A
tudománymetria a tudománynak az a területe, amely a tudományban
tevékenykedő emberek vagy embercsoportok, dolgok és jelenségek,
valamint azok kapcsolatának kvantitatív aspektusaival foglalkozik,
amelyek azonban elsődlegesen nem tartoznak a kérdéses tudományterület
illetékességi körébe. A tudománymetria célja felfedni a
tudománymetriai jelenségek és a tudományos kutatásban lezajló
folyamatok jellegzetességeit a tudomány hatékonyabb irányítása
céljából.”
A tizennégy fejezetre tagozódó könyv szigorú logikai sorrendet követve
foglalkozik többek között a tudománymetria alapvető kategóriáival, a
tudománymetriai indikátorok típusaival és azok jellemzőivel, a
tudományos publikációs tevékenység növekedésével, a tudományos
folyóiratok kiválóságának jellemzésével, a tudományos információ
elavulásával, a publikációk értékelésénél használatos indikátorokkal,
a kutatók hivatkozási stratégiájával, a kutatás tudománymetriai
értékelésével kutatócsoporti, intézményi és nemzeti szinten, valamint
a tudományos információs folyamatok intézményesítésével. A
tárgyalásmód világos és teljességre törekvő. A hangsúly az
alkalmazások miatt az ún. értékelő tudománymetria ismertetésén van. A
terjedelmes irodalomjegyzékben minden fontos fejlemény megtalálható,
ezért a mű akár kézikönyvként is használható.
Ehelyütt nincs mód részletekbe menően beszámolni a tárgyalt témákról,
csak néhány érdekességet kell megemlíteni. Igen érdekesek és
tanulságosak például azok a fejezetek, amelyek a publikációs
tevékenység értékelésére javasolt indikátorok tulajdonságainak
ismertetésével, a tudományos információ elavulásával, valamint a
tudománymetriai módszerek tudománypolitikai célokból való
alkalmazásával foglalkoznak.
|
|
A tudományos információ, mint minden társadalmi termék, fokozatosan
elveszti újdonságértékét, más szóval elavul. Ez a „korosodási
folyamat” nyomon követhető a tudománymetria módszereivel, például az
egy új eredményre való hivatkozások száma az idő múlásával csökken, és
egy idő után már nem történik említés róla. Ahogy az a könyv 6.
fejezetében részletesen ismertetésre kerül, az elavulási folyamat
sokban hasonlít a radioaktív bomláshoz, és bevezethető a „felezési
idő” vagy „élettartam” fogalma a szakirodalomban is. Itt a felezési
idő az az időtartam, amely alatt a legújabb publikációk fele közlésre
került. Ez az időtartam függ a kiválasztott tudományterülettől,
valamint a publikálás helyétől és módjától is. Az érdekesség kedvéért
azonban érdemes egy egyszerű összehasonlítást tenni néhány
tudományterület között. Az években mért felezési idő matematikában
10,5, fizikában 4,6, kémiában 8,1, geológiában 11,8, a növénytanban
pedig 10,0. Talán nem meglepő, hogy a földtudományokban és a
matematikában „időtállóbb” az információ, mint a fizikában, ahol az
eredmények gyorsabban öregszenek.
Az általános vélekedés szerint a tudományos kutatás eredményei
közvetlenül vagy közvetve hozzájárulnak az ipari fejlődéshez. Ennek
megfelelően azt tapasztalták, hogy a nemzeti jövedelem és a tudományos
publikációs tevékenység növekedése között korreláció van. Ahogy
azonban azt a könyv 12. fejezete részletesen tárgyalja, a helyzet nem
ilyen egyszerű, nem sikerült kimutatni, hogy a tudományos kutatás
közvetlen kapcsolatban van a gazdaság fejlődésével. A nemzeti
jövedelmet a tudománymetriai indikátorok függvényének tekintve
közöttük lineáris vagy exponenciális függést feltételezni igen
kockázatos dolog, mivel ez egyes politikusokban azt a hitet keltheti,
hogy a kutatásba fektetett pénz igen hamar piacképes termékekben fog
megtérülni. A világ tudományos ismereteinek gyarapításához erőn felüli
mértékben való hozzájárulás dicséretes dolog, azonban a fejletlen és
fejlődő társadalmaknak és gazdaságoknak nem áll érdekükben. Valójában
a tudományos kutatásra fordított támogatás egy adott ország gazdasági
helyzetétől és nem a szükségleteitől függ. A gazdag országok
megengedhetik maguknak, hogy többet költsenek tudományos kutatásra.
Az egyéni tudományos teljesítmény értékelése iránti igény díjak,
tudományos fokozatok odaítélése, bizonyos állások betöltése okán merül
fel, azonban fontos felismerni, hogy minden további értékelési
tevékenység (téma-, csoport-, intézetértékelés) bizonyos értelemben az
egyén kutatási eredményeinek értékelésén alapul.
A statisztikai megfontolásokon alapuló tudománymetriai mutatók
használata az értékelési folyamatban természetszerűleg vitákat váltott
ki a hazai szakmai közvéleményben is. A különféle értékelési módoknak
voltak hívei, de sok esetben heves ellenzői is. Ezeknek a vitáknak is
a Magyar Tudomány adott helyt. A viták folyományaként egyetértés
alakult ki abban, hogy a tudományos teljesítmény mennyiségi mutatója a
tudományos folyóiratokban megjelent publikációk száma, amely a kutató
„termelékenységét” méri. Publikációk hiányában triviális módon a
teljesítmény nem értékelhető, legyen az egyén mégoly zseniális is. Az
egyes publikációk által kapott szakirodalmi idézetek száma a
publikáció által kiváltott hatás mértéke, vagyis a minőség egyfajta
mérőszáma. A részletes elemzésnek természetesen mind a mennyiségi,
mind a minőségi mutatók vizsgálatára ki kell terjednie, vagyis
általában egyetlen tudománymetriai mutatóval nem jellemezhető
kielégítően a tudományos teljesítmény.
Ezt a viszonylag békés állapotot zavarta meg 2005. augusztus 10-én
Jorge Hirsch, az University of California, San Diego kutatója, aki
egyetlen numerikus mutató, az ún. h-index használatát javasolta az
egyén tudományos teljesítményének mérésére egy közleményben, amelyet
egy internetes publikációs adatbázisban tett közzé. A cikk azonnal
nagy figyelmet keltett, és szinte napokon belül reagáltak rá a
tudományos közvélemény egyes képviselői. A kérdést a könyv 7. fejezete
tárgyalja részletesen, amelyben a Hirsch-index kritikája is
megfogalmazásra kerül.
Összefoglalásképpen vegyük számba, milyen fontos tanulságokat
szűrhetünk le a könyvből. Mindenképpen hangsúlyozni kell, hogy a
tudománymetria statisztikus módszereket alkalmaz, és minél több adat
áll rendelkezésre, annál pontosabb kijelentések tehetők. A
tudománymetriai mutatók „jósága” (alkalmazhatósága) bizonyos a priori
feltevések (például az információ hatása összefüggésben áll
hivatkozásának gyakoriságával) és a szakértői bírálat (peer review)
segítségével ellenőrizhető. Bármilyen értékelésnél célszerű azonban
több mutatószámot használni, mert azok konvergenciája esetén nagyobb
valószínűsége van annak, hogy a levont következtetések helyesek.
Kivált az egyéni publikációs teljesítmények értékelése kíván fokozott
gondosságot.
A legfontosabb azonban, amire Vinkler Péter is nyomatékosan felhívja a
figyelmet: „a tudománymetriai mutatókkal az elégtelen tudománymetriai
tudással rendelkezők súlyos visszaéléseket követhetnek el. Egyének,
csoportok, országok tudományos teljesítményének megítélése
felelősségteljes feladat. Csak olyan mutatószámokat (lenne) szabad
használnunk, amelyek érvényességi körét, hibájának mértékét ismerjük.
A tudománymetriai mutatószámok erősen függnek például az egyes
szakterületek bibliometriai tulajdonságaitól, a vizsgált
időintervallumoktól stb. […] A mutatók helytelen alkalmazása, illetve
új mutatószámok szakszerűtlen bevezetése több kárt, mint hasznot okoz
mind a tudománymetria tudományának, mind a tudományos közösségnek.”
A könyvet haszonnal forgathatják nemcsak a tudománymetria iránt
érdeklődők, hanem olyan politikusok is, akik úgy gondolják, hogy
értenek a tudománypolitikához. (Vinkler Péter: The Evaluation of
Research by Scientometric Indicators. Oxford–Cambridge–New Delhi,
Chandos Publishing, 2009)
Bencze Gyula
fizikus
|
|