Beszélgetés gondjainkról
A demokrácia egy soha meg nem szűnő beszélgetés gondjainkról, a
társadalmi problémák megoldási lehetőségeiről, a múltról és a jövőről,
a demokráciáról, saját magunkról – hangsúlyozza könyvében Boros János.
A demokrácia antropológiája című kötetben a demokráciával kapcsolatos
tanulmányait gyűjtötte össze a szerző: írásai nemcsak elméleti,
filozófiai kérdéseket boncolgatnak, hanem – az elméleti alapvetésekből
kiindulva – konkrét, aktuális problémákat is érintenek (mint például
az Európai Unió alkotmányának kérdése, a magyar demokrácia helyzete, a
fel nem dolgozott múltbeli traumák következményei), kitűnő
kiindulópontként szolgálva a demokráciáról folytatott diskurzusoknak.
Boros János az amerikai demokrácia és alkotmány híve, az olvasót is
arról próbálja meggyőzni, hogy ez a demokráciamodell a lehető legjobb,
ebből kellene tanulnunk mint európaiak és magyarok. A demokrácia csak
az egyénen alapulhat, az individuum szabadságának tiszteletén, a saját
érdek- és boldogságkövetés elismerésén. Az egyénekből álló nép adjon
alkotmányt önmagának, és ne egy „kiválasztottakból” álló csoporttól
(még ha azok a nép képviselői is) kapja felülről, hiszen az emberek
csak olyan alaptörvényt fognak követni, amelyet magukénak éreznek. A
demokrácia a nép önuralma: a nép magát kormányozza, és a hatalom
korlátozásán és hármas felosztásán (a törvényhozói, végrehajtói, bírói
hatalmi ágak elválasztásán) alapuló politikai rendszer segítségével
megóvja magát az anarchiától, vagy attól, hogy egy kisebb csoport
ragadja magához az uralmat. A demokráciát az etikára kell alapozni, ez
azt jelenti, hogy az alkotmányba bele kell foglalni a legfontosabb
demokratikus értékeket – mint az emberi méltóság tisztelete, a
szabadság, a társadalmi igazságosság, a jólét és a biztonság – és csak
olyan törvényeket szabad elfogadni, amelyek ezeknek megfelelnek. Ám
közvetlenül nem várhatunk el moralitást senkitől: az alkotmányos
elveknek megfelelő törvényeket kell szigorúan betartatnunk, viszont
csak az egyénre tartozik, hogy ezen túl milyen erkölcsi normák szerint
éli az életét. Az amerikai demokrácia így épül fel, és a történelem
tanúsága szerint a 18. századi alkotmányozók „receptje” bevált – véli
a szerző: a legstabilabb politikai rendszernek bizonyult, amit valaha
is kitaláltak az emberek. Stabilitásának alapvető eleme, hogy a
társadalmi változásoknak megfelelően képes korrigálni saját magát: az
elvek és intézmények adottak, de értelmezésüket és működésüket
folyamatosan hozzá lehet igazítani az új társadalmi elvárásokhoz.
A procedurális, nem egyensúlyi gondolkodáson alapuló, önjavító,
pragmatikus és befogadó demokráciát tartja ideálisnak Boros János. Az
ezt megalapozó filozófiák közül hangsúlyosan utal a kategorikus
imperatívuszra épülő kanti etikára, az amerikai pragmatikus
filozófusok (különösen John Dewey és Richard Rorty) gondolataira, a
John Rawls által kidolgozott igazságosság-elméletre, Jacques Derridára
és a dekonstrukciós gondolkodásmódra, illetve Jürgen Habermas állam-
és nemzetfelfogására. A szerző szerint ugyanakkor – ahogy ez a
fentiekből is nyilvánvaló – a Nagy Példa nem lehet más, mint az USA
alkotmánya és demokráciája.
Amerika valóban sok mindenben példa lehet számunkra, így a
demokráciáról is tanulhatunk a tengerentúlon, de a túlzott
idealizációt azért el kellene kerülnünk. Elég, ha csak a meglévő
társadalmi egyenlőtlenségekre utalunk (amelyek a társadalmi, gazdasági
egyenlőtlenségeket bizonyos feltételekkel megengedő rawlsi elvek
szempontjából is kritika alá vehetők), vagy a tömegkultúra
problémáira, ahogy a közelmúltban indított háborúk igazságosságáról is
lehetne vitát folytatni. Bár a szerző nem tér ki ezekre a kritikákra,
azt sem állítja, hogy minden rendben lenne Amerikában, de azt igen,
hogy politikai struktúrája és demokráciafelfogása a lehető legjobb,
hiszen az mindig lehetőséget ad a változásra, Amerika sosincs készen,
mindig olyan, amilyenné polgárai alakítják.
Hannah Arendt a forradalomról szóló könyvében szembeállítja egymással
a francia és az amerikai forradalmi folyamatot, szintén az utóbbi
mintaadó szerepét hangsúlyozva. Úgy véli, hogy a forradalom alapvető
célja a szabadság terének létrehozása, és ezen nemcsak a
beavatkozásoktól való mentességet (a negatív szabadságot) kell
értenünk, hanem a köz ügyeiben való részvétel jogát, a közszabadságot
is, ami a közboldogság megvalósításának előfeltétele. Franciaországban
a forradalom a jakobinusok hatalomra kerülése után irányt
változtatott: már nem a szabadság, hanem a nép boldogságának
megvalósítása lett az elérendő cél (ez lett egyenlővé a
közboldogsággal), ami a forradalom eredeti céljának, a szabadság
megteremtésének feláldozásával járt együtt, a forradalom és az
alkotmányozási folyamat nem zárult le (1789 és 1875 között tizennégy
alkotmány készült). Az amerikai forradalom viszont véget ért, amikor
az új állam kiépítése megkezdődött, de ebben fontos szerepet játszott
az, hogy már meglévő önszabályozó közösségekre épült rá az új
|
|
rend,
amelyekben továbbra is fontosnak tekintették a közügyekben való
részvételt. A Függetlenségi Nyilatkozat „boldogság keresése” kitétele
nem csak a magánboldogság kereséséhez való jogot, hanem a közboldogság
előmozdításának lehetőségét is jelentette a 18. században (amint az
Thomas Jefferson írásaiból is nyilvánvaló). Arendt ugyanakkor rámutat,
hogy az amerikaiak a minősítő jelző nélküli ’boldogság’ kifejezésen a
későbbiekben már egyre inkább csak a magánboldogságot kezdték érteni,
a kerületek elemi köztársaságainak demokráciája (amely a közszabadság,
így a vélemények kifejtésének és kialakításának a tere volt), a pártok
demokráciájává vált, ahol az egyén politikai szerepét elsősorban a
választás, a szavazás aktusára korlátozzák.
Megkockáztathatjuk tehát a kijelentést, hogy a demokrácia Amerikában
sem mindenki demokráciája, hiszen sokan a választáson kívül nem nagyon
tudnak beleszólni a közügyekbe, és a legnagyobb probléma, hogy talán
nem is akarnak. Bár a legutolsó amerikai választáson tapasztalható
polgári aktivizmus (ami sokak számára tényleg nemcsak egy szavazat
leadását jelentette) éppen nem ezt mutatta, ez a választás
(pártszimpátiától függetlenül) a változások melletti kiállásról szólt.
Barack Obama a „Yes, we can!” jelszóval tudott nyerni, amely Amerika
legjobb hagyományaira, a társadalmi viszonyok közös erővel történő
megjavítására épít.
Igaz lehet, hogy az amerikai demokrácia önjavító, képes a megújulásra,
ha az erősen kétséges is, hogy ebben mindenkor mindenki részes
(kifejtheti és figyelembe veszik a véleményét). Nem is beszélve arról,
hogy a rabszolgaságot, amelynek fenntartása igencsak ellentétes volt
az alkotmány szellemével, nem folytonos diskurzusok eredőjeként, békés
úton törölték el, hanem egy polgárháború következményeként, mint ahogy
a feketékkel szembeni diszkrimináció felszámolásához a 20. század
ötvenes éveiben indult polgárjogi mozgalmak küzdelmeire volt szükség
(persze a különböző célokért folytatott békés küzdelem már lehet az
önjavítás eszköze).
Fontos rámutatni, hogy a szerző többször hangsúlyozza: normatív,
előíró módon beszél a demokráciáról: a politikai pártok dominálta és
az egyént háttérbe szorító politikai rendszert maga sem tartja
elfogadhatónak. Az általa ideálisnak tartott demokráciaképnek Amerika
is csak részben felel meg, mondjuk összehasonlíthatatlanul jobban,
mint Magyarország vagy az Európai Unió. Figyelemre méltó Boros
Jánosnak a magyar társadalom helyzetéről és a valódi demokrácia
kialakításának előfeltételeiről (új alkotmány, az egypólusú politikai
kultúra megváltoztatása, a jövő iránti felelősség és a képzelőerő
fontossága stb.) adott elemzése, mint ahogy egyet lehet érteni az
Európai Unió demokráciadeficites politikai struktúrájának és
alkotmánytervezetének bírálatával is.
A demokráciában alapvető szerepet kellene betölteniük az
értelmiségieknek, azon belül a filozófusoknak (Kelet-Európára ez
fokozottan igaz) – állítja a szerző: a múltbeli események
feldolgozásának segítésében, a jelenbeli visszásságok feltárásában (a
figyelemnek az elnyomás különböző formáira és a rendszer veszteseire
való ráirányításában) és a jövő „kitalálásában” van feladatuk. A világ
dolgait elefántcsonttoronyból szemlélő vagy valamely klikkhez tartozó
„véleményvezér” értelmiségieken túl, valóban jó lenne, ha
Magyarországon is egyre több felelősen gondolkodó, álláspontját bátran
vállaló, párbeszédre hajlandó szellemi ember lenne.
Ha az egyénre építjük a demokráciát, akkor meghatározó jelentősége van
annak, hogy a demokrácia életmóddá, az „egyéni élet személyes módjává”
váljon, ahogy Dewey írja. Az amerikai filozófus szerint ehhez
elengedhetetlen az új generáció megfelelő képzése, nevelése. Ez az
alkotmányos alapértékek átadását és elvárását is jelenti, amelyeken
túl valóban mindenki a saját maga választott erkölcsi szabályok
alapján élheti az életét: a másik ember méltóságának, szabadságának
tisztelete, az igazságosságra való törekvés a saját érdek- és
boldogságkövetés során is át kell hatnia az egyén cselekedeteit. A
törvények nem szabályoznak minden életviszonyt, és ha jó társadalmat
akarunk, akkor elengedhetetlen, hogy ezen alapértékek a társadalmi
mikrostruktúrákban, a mindennapi emberi viszonyokban is irányadók
legyenek: ilyen értelemben mindenkinek demokratának kell lennie (ez a
saját interpretációm, a szerző álláspontja a „demokratasággal”
kapcsolatban nem teljesen egyértelmű számomra, de talán nem áll távol
tőle ez a felfogás). Persze a legjobb az volna, ha egyre több ember
értené meg saját felelősségét a jövő megalkotásában és a
„közboldogság” előmozdításában.
A demokrácia antropológiája című könyv írója fontos elméleti
támpontokkal és napjaink nagy kérdéseire adott (olykor vitára
késztető) reflexiókkal járul hozzá saját demokráciaértelmezésünk
átgondolásához. Az elvek, álláspontok tisztázására pedig óriási
szükség van a mai Magyarországon. (Boros János: A demokrácia
antropológiája. Pécs: Jelenkor Kiadó, 2009, 268 p.)
Barcsi Tamás
doktorandusz, PTE BTK Filozófia Tanszék
|
|