Magyarország 2025 – Lehet másként is?! Komplex jövőalternatívák és
mozaikok
a jövőből
A Magyar Tudományos Akadémia előző elnöke, Vizi E. Szilveszter
kezdeményezésére, a IX. Osztály Jövőkutatási Bizottságának vezetésével
és a Budapesti Corvinus Egyetem Jövőkutatás tanszékének hatékony
közreműködésével 2006-ban indult el az a kutatás, amelynek célja
igazán egyedinek számít a hazai tudományos életben. Egyrészt azért,
mert a kutatók azt tűzték ki célként, hogy a tudomány eszközeivel
szisztematikusan feltárják, a ma fiataljai miként látják életüket 2025
Magyarországában. Ez önmagában nagy kihívást jelentő vállalkozás,
hiszen hagyományosan számos csapda nehezíti a komplex modelleket
készítő tudósok vizsgálódásait, kiváltképpen, ha mindezt előrejelzés
készítésének keretében teszik. Másrészt – a nemzetközi trendekkel
összhangban – már nem pusztán a tudomány elefántcsonttornyában
modellezett eredményeket olvashatunk a 2010-ben egy kétkötetes
tanulmánykötet formájában megjelent alkotásban, hanem egyenesen a
szakértői állásfoglalások és a laikus vélemények metodológiailag
összekapcsolt szintézisét ismerhetjük meg.
Tartalmában a könyv a kutatásvezető szintézisével kezdődik, amelyben
megismerhetjük a kutatás célját, módszertanát és a legfontosabb
eredményekként értékelhető komplex jövőalternatívákat. Utóbbiak
mellett kiemelendő a Nováky Erzsébet – a Jövőkutatási Bizottság
jelenlegi elnöke – által kidolgozott metodológia, ugyanis enélkül a
kutatás fent részletezett két egyedi vonása nem tudott volna empirikus
valósággá válni; a kutatási célnak megfelelő modellezési eljárások
kiválasztása és összekapcsolása pedig a hazai és a nemzetközi
jövőkutatás metodológiai megújításának is tekinthető.
Szintén dicséret illeti a könyvet szerzőkként jegyzők munkáját,
akiknek kutatásai termékeny módon járultak hozzá a komplex
jövőalternatívák kidolgozásához, de emellett önálló olvasmányként is
érdekes jövőinformációkat, következtetéseket tartalmaznak. A könyv
második szerkezeti egységét jelentő Mozaikok a jövőből rész
tartalmazza ugyanis azokat a változásokat bemutató kutatási
eredményeket, amelyeket a demográfiai-társadalmi folyamatok, a
technikai-technológiai fejlődés, illetve a természeti környezet,
település és gazdaság jövőbeni alakulásának területén várnak az
elemzők. E szakértői tanulmányok összefoglaló eredménye „szakértői
félelmek, remények” formájában került tárgyalásra, és a komplex
módszertan egyik fontos bemenetét jelenti.
Fontos, hogy a fenti szegmentálás önmagában kiemeli a jövőkutatás
tudományterületének egyik elvitathatatlan érdemét: képes hitelesen
képviselni azt az elvet, mely szerint a modern problémákat kizárólag a
szaktudományok szintjén már nem lehet hatékonyan megvizsgálni és
megoldani. A könyvben részletezett alapelvek első része, a komplexitás
is arra utal, hogy a valóság minél több területét kell bevonni a
vizsgálatba ahhoz, hogy hiteles megközelítést nyerjünk a jövőben
várható valósághoz. A másik alapelv, a participativitás demokratikus
szellemében pedig a jövőalternatívák kidolgozásába mindazok tevékeny
részvételét fogadják, akiknek a jövőjét vizsgálják, és akiktől
elvárható, hogy közreműködnek majd a kívánatosnak ítélt alternatívák
megvalósításában. A harmadik alapelv, az alternativitás érvényesítése
elengedhetetlen egy olyan kutatásban, amely demokratikus
jövőváltozatok alkotását tűzi ki célul: ez ugyanis azt jelenti, hogy a
jövőbeni problémákra alternatív megoldásokat adnak, és ezekhez
alternatív utakat, eszközválasztásokat jelölnek ki. Ezen elvek
következetes érvényesítése végigvonul a könyvön, mind módszertanilag,
mind az empirikus részekben.
A participativitás elve mentén kérdőíves felmérés keretében
megkérdezésre kerültek azok a fiatalok, akik 2025-re várhatóan
döntéshozó pozícióba kerülnek. Középiskolások és egyetemisták egyaránt
mintába kerültek, de a legnagyobb jelentőséget az ezerfős
reprezentatív mintán végzett középiskolai lekérdezésnek szentelték a
szerzők. Szintén a második szerkezeti egységben található tanulmányok
között olvashatóak ezek a kutatások, amelyek tehát a fiatalok jövőről
való vélekedését, jövőhöz való viszonyulását tárgyalják. E kutatási
eredmények „nem szakértői vélekedések” formájában jövővárakozásokként
– a szakértői félelmek és remények mellett – a megközelítés másik
fontos bemenetét adják. Ehelyütt érdekességképpen megjegyzendő, hogy a
középiskolások és az egyetemisták jövővárakozásait klaszterelemzéssel
vizsgálva a következő homogénnek tekinthető, beszédes elnevezésű
csoportokat sikerült elkülöníteni: céltalanok, rettegők, racionálisak,
tudatosak, kallódók, nyitottak, jó gyerekek a középiskolások
|
|
körében,
és élettervező-mérnökök, kincstári optimisták, vészmadarak, céltudatos
simulékonyak és kallódók az egyetemisták körében. A klaszterek
jellemzőit és a fiatalok kapcsolódó világképét a könyv releváns
fejezetei részletesen tárgyalják, míg maguk a homogén csoportok a
komplex jövőalternatívák fontos inputjaként szolgálnak.
A szakértői és a laikus várakozások feszítik ki tehát azt a
lehetőségteret, amelyben döntéseinkkel hatással lehetünk a jövőre,
jelen esetben Magyarország 2025. évi helyzetére. E lehetőségtér
azonban meglehetősen sok instabilitást tartalmaz, amely később, a
módszertan következő grádicsát jelentő szcenáriókban kerül feloldásra.
Ezzel összefüggésben a participativitás, vagyis a kutatásban való
laikus részvétel indokoltságát az is aláhúzza, hogy a lehetőségtér
utal arra: még a döntéshozói pozícióból érkező szakértői-tudományos
állásfoglalások-találmányok sem tudnak társadalmi szintű valósággá
válni, csak akkor, ha meghatározó társadalmi csoportok támogatásában
részesülnek. A szakértői remények így tudnak megsemmisülni társadalmi
bázis hiányában – és ellenkezőleg: a szakértői félelmek akkor tudnak
megvalósulni, ha a közönyös társadalmi csoportok nem vállalják a
jelzett problémák megoldásában való részvételt.
A metodológia egyik fontos újítása, hogy a szakértői és a laikus
véleményeket szcenáriókban, azaz alternatív forgatókönyvekben és
komplex jövőalternatívákban vonatkoztatták egymásra a kutatók. E
forgatókönyvek két szcenárióváltozó, az értékek és a
társadalmi-gazdasági fejlődés mentén válnak szét a közösségi versus
egyéni értékek, valamint a növekedés-fejlődés versus
stagnálás-hanyatlás tengelyre. A legsikeresebbnek ítélt „Egyén a
közösség hálójában” szcenárió a közösségi értékek dominanciája mentén
megvalósuló növekedés-fejlődés esetén tud létrejönni. Az
„Individualisták társadalma” már az egyéni értékek térnyerése irányába
mozdul el, bár szintén makroszintű növekedés közepette; ennek ellenére
egy kevésbé összetartó, egoista világot valósít meg. A „Magunkra
hagytak, magunkra maradtunk” forgatókönyv már stagnálásba fordul, és
kallódó atomizált egyének szomorú egymás mellett élését mutatja be. Az
„Együtt sodródunk és dagonyázunk” szintén beszédes
szcenárió-elnevezés, amely találóan mutatja be a céltalan és
felelőtlen, de valamiféle közösségi formációkat alkotó egyének
kiüresedett, nem valós értékek talaján megvalósuló cselekvéseit. A
könyv a szcenáriók tartalmát részletesen bemutatja, hozzárendelve őket
az empirikus vizsgálatban részt vevő fiatalok korábban azonosított
klasztereihez. Fontos előrelépés a hagyományos szcenárióelemzésekhez
képest, és egyben a kutatás második metodológiai újítását jelenti,
hogy az elemzésben ezt követően vizsgálatra került, mennyiben
támogatják a forgatókönyvek megvalósulását bizonyos jövőintegráló
erők. Definíció szerint a négy erőként azonosított felelősség,
közösségi lét, tevékenység és kreativitás együttesen befolyásolja azt,
hogy e forgatókönyvek tartalmilag mit jelentenek majd a közösségeknek.
A könyv igazi módszertani nóvuma mindazonáltal a komplex
jövőalternatívák megalkotása, vagyis annak felmérése, hogy az egyes
szcenáriók megvalósulása mely szakértői előrejelzéseket támogatná.
Utóbbiak korábban félelmek és remények formájában kerültek pozitív és
negatív töltetű megfogalmazásra, és az egyes forgatókönyvekkel való
tartalmi egymásra vonatkoztatások a „Reményekkel előre”, a „Nem jut
mindenkinek”, „A félelem nem visz előre” és a „Közösen is okosan kell
cselekedni” elnevezésű komplex jövőalternatívákban kerülnek részletes
bemutatásra.
„Lehet másként is?!” – teszi fel a költői kérdést a kutatócsoport
vezetője. Bár ő ezt követően a tudatos társadalmi összefogás és
felelős cselekvés mentén kibomló kedvező jövőváltozatok megvalósulása
mellett érvel, mi most az újszerű kutatási cél megvalósítását, a
kreatív, mégis szisztematikus módszertan bemutatását és alkalmazását,
valamint az eredményeket alátámasztó szakértői tanulmányokat
tartalmazó könyvet olvasva is azt állapítjuk meg, hogy igen. Igen,
lehet a tudományt a tudományos közösség legjobb hagyományainak
figyelembevételével, ugyanakkor az új kor teremtette elvárásokhoz
alkalmazkodva, kreatív módszertannal, nemzetközi szinten is vállalható
minőségben dolgozva előre vinni. Záró gondolatként pedig külön
kiemeljük a könyv igen demokratikus szerzői összetételét, amelyben
szenior kutatók és fiatal tehetségek egyaránt helyet kaptak, ezzel is
összefogásra és a fiatalok támogatására buzdító példát állítva a
magyar tudományos élet szereplői számára. (Nováky Erzsébet (alkotó
szerk.): Magyarország 2025. Budapest: Gazdasági és Szociális Tanács,
2010, 560 p.)
Szél Bernadett
doktorjelölt, Budapesti Corvinus Egyetem
|
|