„A tudományos emberfő mennyisége a nemzet igazi
hatalma” – Mintha nem is Széchenyi véleményét olvasnánk a Magyar
Tudományos Akadémia működésbe lendülésének esztendejéből, hanem egy
XXI. századi tudománypolitikust hallanánk.
Az Akadémia alapítása pátoszos vizualitást kedvelő
hagyományunk révén a történelmi pillanat ismert képével él, ha él a
köztudatban, az ifjú gróf, a lovaskapitány mint az önzetlen áldozat és
felelősség szimbóluma: birtokai évi jövedelmét ajánlja fel a magyar
nyelv és nemzet ügyét művelő intézet céljaira. A kultúra mostoha
éveiben, az értékvesztés fájdalmas valóságával küzdő korunkban viszont
az alapítás másik története sem elhanyagolható. Az, ahogy az önálló
államiságát nélkülöző ország nyelvművelő Tudós Társaságából alig két
évtized alatt egész Európában elismert, korszerű és a levert
forradalom és szabadságharc ellenére időtálló tudományos központ lett.
Az a többlet, amelyben Széchenyi és a Magyar Tudományos Akadémia
örökös kapcsolata rejlik. A szellemi tőke, amelynek kisugárzó erejét
nem nyelte el az idő.
Széchenyi, a tudománypolitikus még monográfusra
vár. A forrásanyag óriási, folyamatosan felmerülő új szempontjaival a
problematika szerteágazó. Áttekintésünk a megszabott szűk
terjedelemben nem lehet több, mint vázlat.
Az autonóm tudományért
A nevezetes nap, 1825. november 3. emléke egész életében elkísérte.
Beszédét nem rögzítette jegyzőkönyv; egykorú töredékes feljegyzésekből
ismerjük. „Életének legszerencsésebb időpontja mindig az, melyben
hazája iránt való határtalan szeretetét hazája iránt
megbizonyíthatja.” Töprengő személyiségének megfelelően más
indítékokat is számba vett. Sokat emlegette az elődöket. Hivatkozott
lelkiismeretére. Közölte, hogy „magyar érzéssel” határozott.
Hangsúlyozta „megfontolván […] a javallott messze kiterjedő intézet
hasznos célját.” Elmondta, csupán „hazánk iránt szent kötelességünket
teljesítettük”, s ezért nem jár csodálat. „Nem azért teszem, hogy
vivátokat kapjak érte…” Nem hirtelen felbuzdulásból, hanem
előzményekre építve, átgondoltan döntött tehát úgy, hogy az eredetileg
hídépítésre szánt összeget „a magyar nyelv kifejlesztésére, a
nemzetiség erősítése, és pallérozása szent céljaira […] az említett
intézet fundusául ajánlja.”
Az indíték fogalmai – „a haza szeretete”, a
„megfontolás”, „hasznosság”, „kötelesség”, „lelkiismeret” – így együtt
a polgári világot idézik. A reformkori változások, a polgári
átalakulás, a nemzeti önrendelkezés megvalósításának feltételét. A
jövő esélyét. És a múlt örökségét. Mert az elődök többször is
megkísérelték, és megfogalmazták az egymást követő évszázadokban, hogy
legyen az országnak tudományos intézete.
Jóllehet Mátyás király uralkodása idején a
reneszánsz szellemben létesült Sodalitas Literaria Ungarorumot
elsöpörték a török támadások, a védelmi és a belső harcok, a XVI–XVII.
század folyamán sorra születtek kérészéletű társulások, a fény
évszázadában pedig egymást érték a tervek és a próbálkozások. Az
Akadémia megalapítását javasló 1790. és 1807. évi országgyűléseken a
felvilágosodás retorikájában, de lényegében változatlan az indok, amit
Apáczai Csere János Kolozsvárott 1655-ben Descartes szellemében
megfogalmazott: „Elébb érhetné el valaki kezével a csillagokat, elébb
vonhatná le az égről varázslattal a holdat, elébb szoríthatná az óceán
hullámait egy kis árokba, elébb mozgatná ki helyéből Archimédesszel a
földet, mint a művészetek és a tudományok lankadatlan és buzgó
művelése nélkül a nemzetet pallérozottá tehetné.”
Otthonában és a XVIII–XIX. század fordulójára
felnőtt magyar tudósok révén az Akadémia eszméjét korán megismerte.
Gróf Széchényi Ferenc nagycenki rezidenciája áthatva a felvilágosodás
nemzeti szellemével, a könyvtárral, gyűjteményekkel, mecenatúrával a
tudományt és a művészeteket pártoló főúri udvarok között kiemelkedőnek
számított. A gróf beutazta Európát, és olyan kiváló koponyákkal vette
körül magát, mint titkára, Hajnóczy József és a jelentős történetíró s
tudományszervező Kovachich Márton György. Támogatta az Intitutum
Diplomatico-Historicumot. Kapcsolatba került Adam Smith-szel, és
Robert Townson, az edinburghi skót Királyi Társaság tagja sem csupán a
ház asszonya, gróf Festetich Julianna ásványgyűjteménye miatt
látogatta meg. A Nemzeti Múzeumot megalapító világlátott apát követő
fiú olyan időben nőtt fel, amikor magyarországi tudósok,
tudománykedvelő főurak, nemesek, értelmiségiek közül többen
bekapcsolódtak a külföldi tudományos csoportok és intézmények
hálózatába.
Wesselényi Miklós, a barát szinte programként tűzte
elé: „ha egy gazdag és befolyásos mágnás tudna, akarna, merne
példájával s pénzzel a nyelvre, a tudományokra nézve munkálkodni…”
A tervet közvetlen tapasztalatai érlelték
személyére szabott feladattá. 1825. május elején indult Párizsba, és
franciaországi körútján Salamon Rothschildnál megismerkedett Alexander
von Humboldttal, meglátogatta a Királyi Akadémiát, megcsodálta a
Languedoci Csatornát, az „emberi tudás alkotását.” Feltétel nélkül
hitt, mint kortársai közül sokan, a tudomány megváltó erejében.
„Meggyőződésem, hogy a természet titkainak fürkészésében máris
hatalmas lépést tettünk előre, de még nagyobb, ami előttük áll.”
Naplójában azt is kifejtette, hogy a jövőt a tudomány teszi majd jobbá
és boldogabbá: „Boldog jövendő nemzedék! A mienknél nagyobb és
általánosabb tudástok (kiemelés RVÁ.) türelmesebbé, szelídebbé,
erényesebbé és következésképp boldogabbá tesz majd benneteket, mint mi
vagyunk…” Megtapasztalta azonban a Szent Szövetségnek a tudományt
ellenőrző, minden változást gátló hatását. A francia piemonti határon
könyveit elkobozták: „megéreztem a Szent Szövetség hatalmas és
titokzatos befolyását.” Tapasztalatai további felismerésre vezették a
tudomány hiányának következményeiről: „A Szent Szövetség előítéleteink
és tudatlanságunk segítségével uralkodik.”
Hazájába keserű felismeréssel érkezett vissza: „Az
évszázad halad, de sajnálatosan én egy olyan országban lakom, mely
egyhelyben topog, mely hátramarad.” Zaklatott feljegyzéseiben az 1825.
évi országgyűlés felsőtáblai felszólalásait heves kritikával kísérte:
a felszólalások többnyire ostobák, és nem történik semmi. Ez a sokféle
hatás mind egy irányba ösztönözte: felismerte a helyzettudatának
megfelelő cselekvési pályát.
A kerületi ülésen Gömör, Győr, Pozsony, Abaúj
vármegyei követek sorra megemlítették, hogy tudós társaságra lenne
szükség. Az ellenzék Sopron vármegyei követe, Felsőbüki Nagy Pál a
polgári világ racionalizmusával jelentette ki: „Arra pénz kell! Meg
pénz! Pénz!”
Felajánlásával Széchenyi évszázados holtponton
lendítette át a tudományos társaság ügyét. Aznap ennyit jegyzett be
naplójába: „3-án. A kerületi ülésen beszéltem. Minden honfitársamat
ellenségemmé tettem.” Az ellenkezője történt, országos mozgalmat
indított el. Nemcsak Vay Ábrahám, gróf Andrássy György, gróf Károlyi
György, hanem majd' az egész ország követte. Az Akadémia anyagi
alapjaihoz minden társadalmi réteg hozzájárult, a főrendek, a
vármegyék, az egyházak, a városok, polgárok, vállalkozók,
üzletemberek, diákok, iskolák, intézmények sora, név szerint itt
elsorolhatatlan sokaságban. Bécstől Fiuméig, a kolozsvári diákoktól a
Londonba szakadt szűcsmesterig. A Teleki nemzetség hatvanezer kötetes
könyvtárát és ötezer forintnyi tőkét adományozott, Kőrösi Csoma Sándor
ösztöndíjának felét, kétszáz aranyát ajánlotta fel a tudomány
otthonára. József főherceg nádori kötelességből tízezer forintot, V.
Ferdinánd császár és magyar király ugyanennyit, a magyar koronázási
ajándék felét adta vissza az Akadémiára, amelynek létrehozását
elmulasztó elődeit, a Habsburg magyar királyokat II. Rákóczi Ferenc
fejedelem kemény kritikával illette.
Az országos összefogás jelentőségét Széchenyi a
Pozsonyban keltezett alapítólevelében is kiemelte: „Minthogy ezen
Tudós Társaság felállítására nézve már számosan vagynak velem … és
ezen hazai Intézetnek felállítását példás buzgósággal eszközleni
kívánják… adom jószágaim egy esztendei jövedelmét hatvan ezer Rhenes
forintot…”
Az országgyűlési törvény ugyancsak hangsúlyozta:
„Az önként és szabad adakozással összeszedett tőke vagyonból Tudós
Társaság vagyis Magyar Akadémia állíttassék fel.” (1825-27/ xi.)
Méltányolták külföldön is, hogy magánkezdeményezésből született
Magyarországon tudományos központ. Széchenyi tehát alapítványi
intézményként létrehozva az Akadémiát, biztosította anyagi
függetlenségét, elvileg statusának autonómiáját a mindenkori hatalom
ellenében. Valójában a nemzeti önrendelkezését nélkülöző országban az
Akadémia működése megkezdéséért is heves harcot kellett vívni. A
huszonegy éves Bajza József költő az alapítás tettét lelkesen
ünnepelve a megvalósulásában némileg kételkedett orvostanhallgató
barátjának, Toldy Ferencnek Pestre küldött levelében: „A mai Kerületi
ülés talán (!) örökké nevezetes leend nemcsak a magyar tudósok között,
de az egész haza előtt.”
A Magyar Tudományos Akadémia alapjait döntő
történelmi pillanatban rakták le. A változó Európában, a tudományok
robbanásszerű fejlődésével a kétszáz éves előnnyel rendelkező
akadémiák is átalakulásra kényszerültek, alkalmazkodniuk kellett a
modern elvárásokhoz. Kossuth megállapítása Széchenyinek a tudomány
érdekében tett lépésére is érvényes: „Újait a kornak üterére tevé és
megértette lüktetéseit, […] százados hatásra számított, lépései sem
korán sem későn nem érkeztek.”
A polgárosodás kihívásai
Az országgyűlési törvény a francia, az angol és az itáliai akadémiák
példájára hivatkozva szabta meg elvárásait: „a tudományok átmentek
hirtelen a mezei gazdaságba, a kereskedésbe, a polgári jólét minden
ereibe s csakhamar hatalmasok, virágzók levének azon szerencsés
országok.” Széchenyi célratörően vázolta, mit vár az ország az
Akadémiától. Naplójába 1830. január 11-én jegyezte fel: „Befejeztem a
Hitelt!”, s a nemzeti liberális reformot kifejtő művében az ugyancsak
1830-ban működni kezdő Akadémia kulcsfontosságáról ír. Tudomány nélkül
nincs gazdasági, társadalmi, életvitelbeli átalakulás. A „tudományos
emberfő” a nemzet igazi ereje, „Statisztikája az ország legérdekesb –
leginteressánsabb – része.” Sem a politika, sem a gazdászat,
bányászat, földművelés nem megy a „jól megemésztett tudományok”
nélkül. A tudományoknak kulcsszerepük van a társadalom működtetésében
is. Bár közvetlenül nem hivatkozik Francis Baconre, de korának
viszonyait számba véve hasonló elvet fogalmaz meg: a tudomány
segítségével bontakozhatnak ki az emberek képességei, következésképpen
a közműveltség is a tudáson alapszik. „Igazibb súly s erő az emberi
agyvelőnél nincs.” Szerencsére – állapítja meg – az országban van elég
agyvelő, vagyis tehetség, de „kifejlődése hátra van.” A tudományt a
politikai változás feltételének tekintette.
Az alakuló ülésén az ország négy rendjének
képviseletéből álló Igazgatótanács által másodelnöknek választott
Széchenyi elvárásai és a fiatal testület lehetőségei között azonban
még óriási távolság feszült.
Alapszabályát a király 1831 januárjában csak úgy
hagyta jóvá, ha feladatát a tudományok művelése helyett kizárólag a
magyar nyelv ápolásában határozza meg, és nem foglalkozik az ország
állapotával, távol tartja magát bármely politikai kérdés
megvitatásától. Az ennek ellenére hat tudományos osztállyal megalakuló
Akadémia első közgyűlését, 1831. február 14-én az elnök, gróf Teleki
József azzal nyitotta meg, hogy megmaradását csak az alapszabályok
betartása biztosíthatja. Széchenyi már a következő évben javasolta,
hogy változtassák meg az alapszabályokat, Teleki szerint viszont a
legkisebb változás is az intézmény létébe kerülhet.
Az Akadémia minden tevékenységét szigorúan
ellenőrizte a hatalom. Mivel a kinevezett titkár, Döbrentei Gábor
feladatait nem tudta ellátni, a helyébe lépő (1835) Toldy Ferenc, a
magyar irodalomtörténet megalapítója ezekben az években a bécsi
titkosrendőrség rendszeres informátora volt. Tilos a külföldi művek
behozatala, a testület köteles minden kiadványát cenzúra alá
bocsátani; s előfordult, hogy akadémiai pályadíjat nyert írások
kiadásra nem, vagy csak megcsonkítva kaptak engedélyt, a külföldön
megjelent Stadium (1833) terjesztését megtiltották. Széchenyi a
kormánnyal békére törekedett, ennek ellenére a császár, miután
Metternichttől megkapta Sedlnitzky rendőrminiszter jelentéseit róla,
további megfigyelésére adott utasítást.
Az ifjú intézmény évente 12–13 ezer forintból
gazdálkodhatott, ez akkor a Porosz Királyi Tudományos Akadémia
egyetlen tagjának évi honoráriuma. A francia akadémia mintegy 320 ezer
forintot fordíthatott évente kutatásra. Az alapszabályban
meghatározott negyvenkét rendes tag helyét nem töltötték ki, összesen
huszonhárom tagot vettek fel, közülük tizenkét tag kapott fizetést,
pest-budai lakosok évi 600, a vidékiek 300 forintot. Hat osztályából
négy az irodalmat és a történeti jogi tudományokat fogta át. A tagok
szakmai megoszlása aránytalan: tizenhat író, költő, történetíró,
jogász mellett összesen hét matematikus és természettudós került be
először a Magyar Tudós Társaságba.
„Nincs veszélyesebb állapot, mint a félig nyert
csata” – írta Széchenyi, s az országgyűlésen a liberális ellenzék
tagjaként amellett, hogy szédítő iramban dolgozott az ország belső
reformján, a polgári átalakulás nélkülözhetetlen részének tekintve a
tudományt, mindent megtett az Akadémia korszerűsítése érdekében. A
30-as években megjelent műveiben, a Világ, a Stadium és a Hunnia
lapjain következetesen hangsúlyozva a tudomány jelentőségét, kifejti,
mely területeken szükséges, hogy érvényesüljön áldásos hatása. Az
ország egyik súlyos baja, hogy az emberekből hiányzik a lelki
függetlenség, s ennek alapja, a „közértelmesség” lehet Magyarországon
a fejlődés egyik hajtóereje. Jelentős feladatok várnak a Tudós
Társaságra a nemzeti egység kialakításában is (Világ, 1831). Az
alkotmány átalakítását, s – az emberi méltóságra hivatkozva – a
jobbágyság felemelését hangsúlyozva a fejlődés akadályának látja a
nemesi előjogokon kívül, hogy „köz intelligenciánk” felettébb
„parányi.” (Stadium, 1833). A magyar nyelv érdekében (1834–1835)
megírt, de csak 1858-ban megjelent, majd azonnal elkobzott írásában
foglalkozik a híres akadémiai beszédében részletesebben kifejtett
témával, az akadémikus nyelvészek és írók munkáira is támaszkodva a
magyar tudomány kibontakozásának feltételeivel.
Első másfél évtizedében az Akadémia lehetőségei
szerint válaszolt a polgárosodás kihívására. Fiatalokat és olyan
tudósokat választott tagjai közé, mint Fényes Elek, Balázsházy János,
Vásárhelyi Pál, a matematikus Vállas Antal, a kémikus Nendtvich Károly
és a jogász és történetíró Szalay László. Örök seb marad, hogy a
legméltóbb, Bolyai János nem került tagjai közé, s a miértre majd a
mélyrehatóbb tudományszociológiai vizsgálatok felelhetnek.
Széchenyi ha nem is rendszeresen, eljárt az
Akadémia üléseire. Valószínű, hogy az országos változás igényeit
tükröző pályázatok közvetett úton művei hatását is magukon viselték.
Megoldandó kérdésként tűzte ki például az Akadémia az ipar és a
kereskedelem történetét, és a nyertes Horváth Mihályt nagydíjában
részesítette. Küzdött a cenzúra érvénytelenítéséért. A külföldi
gyakorlattól eltérően az Akadémia páratlanul gazdag könyvtárát
mindenki szabadon használhatta, s nincs akkora cenzorhadsereg, amely a
Teleki-könyvtár hatvanezer kötetét végigvizsgálhatta volna.
Széchenyi az Akadémia a kor színvonalának megfelelő
szintű működése elemi feltételének tekintette, hogy bekapcsolja a
külföldi tudományosság vérkeringésébe, összeköttetést teremtsen
külföldi tudósokkal és tudós társaságokkal. Alapszabályait és
értekezéseinek első kötetét már 1833-ban elküldte valószínűleg több
tudományos intézménynek. Erre vall levélváltása Schellinggel, a Bajor
Tudományos Akadémia elnökével. Friedrich Schelling – Immanuel Kant,
Johann Gottlieb Fichte és Georg Wilhelm Friedrich Hegel mellett a
német klasszikus filozófia meghatározó képviselője – hosszú levélben
köszönte meg Széchenyi küldeményét. Gazdag életművének ebben a
szakaszában a szabadsággal (Über das Wesen der menschlichen Freiheit)
és az erkölcs közösségi meghatározóival foglalkozó Schelling nagy
elismeréssel nyugtázta, hogy a Magyar Tudományos Társaságot önkéntes
adományokból hozták létre, és meggyőződése, hogy az gyümölcsöző lesz
az ország és az egész tudós világ számára. Közli, hogy Széchenyit a
Bajor Tudományos Akadémia tagjává választotta, és a legmesszebbmenő
együttműködésről biztosította.
Az ifjú Magyar Akadémia huszonnégy külföldi tudóst
választott tiszteleti tagjának. Közöttük meghatározóan fontos nevek
többek között: Karl Ernst von Baer, John Bowring, Carl Friedrich
Gauss, Alexander von Humboldt, a cseh történetíró František Palacký és
Friedrich Schelling. Leszámítva a külföldön élő három magyar tudóst,
csaknem egyensúlyban vannak a társadalom- és a természettudósok.
Nyelv, nemzet és morál
Schelling felvetette a súlyos kérdést: a magyar nyelven írt tudományos
munkák gondolatai nem jutnak el hozzájuk, mivel tagságuk nem tud
magyarul, kéri tehát, hogy műveiket latinul közöljék. A magyar
tudósokat régen foglalkoztatta, hogy anyanyelven vagy valamely
világnyelven írjanak-e. A legkülönbözőbb vélemények hangzottak el:
maradjon a latin nyelv; ellenkezőleg: németül publikáljanak. Többen
azonban a magyar tudományos nyelv mellett foglaltak állást,
alapigazságként fogadva el Bessenyei véleményét: „Minden nemzet a maga
nyelvén lett tudóssá, de idegenén sohasem.”
Széchenyi teljes horderejében átlátta a magyar
tudomány nyelvi kérdését. Sokatmondó megfigyelése a főrendek nyelvi
állapotáról: „a felsőtáblán többnyire olyan emberek ülnek, akik
magyarul sem, latinul sem tudnak.” Álláspontját az Akadémia 1842. évi
XI. nagygyűlésének megnyitó beszédében fejtette ki.
|
|
Teleki József elnök előre jelzett távollétében a
közgyűlés megnyitása a másodelnökre hárulván, Széchenyi a beszédet már
hetekkel előbb megírta, de kétségek gyötörték, hogy elmondhatja-e.
Végül november 27-én állva olvasta fel, több mint két órán át, feszült
légkörben.
A beszéd lényegi üzenetének megértését több tényező
nehezítette. Egyrészt Széchenyi éles vitát kezdett Kossuthtal, s két
akadémikus társát, Wesselényi Miklóst és Deák Ferencet bár
megkísérelte, nem tudta maga mellé állítani. Másrészt a tudós testület
tagsága körében is kialakult a reformellenzék kritikus csoportja.
Harmadrészt pedig a kormányzat 1840–1841-ben az Akadémiát már a
forradalom fészkének nevezte. Mindent egybevéve pedig a különböző
tudományágak más és más szinten találták szembe magukat a kérdéssel,
hogy milyen nyelven írjanak. Széchenyi pedig nagyon is átlátta, hogy
nem egyszerűen a művek fordításáról van szó.
A szigorú logikával felépített beszéd nyitó
gondolata, hogy tiszta és világos fogalmakra van szükség. Széchenyi
leszögezte, az Akadémia hivatását változatlanul a nyelv művelésében
látja. Formálisan ragaszkodott tehát a király által jóváhagyott
alapszabályokhoz. A hatalommal nem kívánt összeütközésbe kerülni, az
ország nemzeti liberális reformját a kormányt megnyerve remélte
megvalósíthatónak. Tartalmával azonban a beszéd kitört az alapszabály
keretei közül. Túlemelkedett a nyelvművelés hagyományos felfogásán.
Széchenyi elvetette, hogy a testület puszta
nyelvmester, nyelvterjesztő legyen. Jogosnak ítélte, hogy sokan a
tudományok, főleg a természettudományok művelését kérik számon.
Mindenekelőtt azonban az Akadémia legfőbb feladata, hogy a tudományok
magyar nyelvét kiművelje, mert ez a korszerű nemzeti lét elemi
feltétele, függetlenségük alapja, a tudományok nemzetközi szintű
művelésének elemi követelménye. Meg kell felelnie az európai tudomány
fogalmi elvárásainak, és a polgári értelemben vett nemzet igényeinek.
Az Akadémia nem öncélú intézmény, hanem a nemzeti
előrehaladás egyik letéteményese. Helyzetük súlyos, nyelvük
veszélyben, és egyetértésre van szükségük.
A magyar nyelv kevéssé kiképzett, bizonytalan,
szavai rosszul értelmezhetők. Nem képes a közügyeket, közjólétet
szolgáló diskurzusokra, sem a különböző tudományok kérdéseinek a kor
nemzetközi fogalmi szintjén történő kifejezésére. Az emberek nem értik
egymást; következménye félreértés, kirekesztés, ellenségeskedés,
gyűlölet. Európában a magyarság híre rossz, mert nem tudja magát a
civilizáció fogalomkincsével kifejezni.
A magyar nyelvet egyrészt örökségnek, másrészt a
korszerű művelődés, a tudományos elmélet és a politikai kultúra
tényezőjének tekintette Széchenyi. Felfogása szerint a magyar nyelv
kifejlesztése a kor igényeinek megfelelően Magyarország gyarapodását
szolgálja, miként a kereskedelem és a gazdaság. Sőt még inkább, mert
önazonosságát az ország csak a kor igényeinek megfelelően
kifejlesztett nyelven tudja hitelt érdemlőn megfogalmazni. Elemi
követelmény, hogy ismerjék a nyelv természetét, és a különböző
tudományok kialakítsák a maguk szakmai magyar nyelvét. Alkalmassá kell
tenni a magyar nyelvet a tudományos elméletek, ismeretek és problémák
korszerű megfogalmazására. Különben nem jelenhetünk meg Európa
színpadán, nem oszlathatjuk el a magyarság rossz hírét a nemzetközi
közvéleményben. Felvázolja a magyarság európai jelenlétének
feltételeit. Külföldi útjainak tapasztalatait foglalja össze
leszögezve: honi nyelvünk „gondos kimunkálása nélkül, bármiként
erőlködjünk is egyébiránt, soha nem fogunk az emberiségre díszt hozó
nemzetek sorába felemelkedni.”
Az anyanyelv – fejti ki a megnyitóbeszéd –, miként
más országokban is, szorosan összefügg a nemzetiséggel. A magyar
nemzeti mivoltában nem egészséges. Téveszmék, előítéletek, régi
szokások, elavult nézetek rabja. Könnyen lelkesedik, nehezen
cselekszik. Többet ad a külsőségekre, mint a belső tartalomra. Mindent
magyar köntösbe akar öltöztetni. Inkább a dolgok külszínét emeli
magasabbra, mint a velejét. Oly hangulattal ül a lovára, mintha még
mindig a törökkel vagy a franciákkal harcolna. Nélkülözhetetlen az
önismeret, feltétele, hogy merjünk szembenézni önmagunkkal.
A nemzeti önazonosság józan meghatározásának alapja
elsődlegesen, hogy rendelkezzék az ország az erre alkalmas, helyzetét
közérthetően megfogalmazni képes szintre kifejlesztett magyar
nyelvvel. A nyelv és nemzetiség összefüggése az írók, tudósok,
reformpolitikusok és az ellenzék tagjainak széles köreit
foglalkoztatta. Széchenyi nem az egyedüli, aki kijelenti: a nyelv
„kimondhatatlanul drága kincs, mert magában rejti a nemzeti
fennmaradás zálogát.” Abban viszont sajátos úton járt, hogy ezt a
zálogot nem a hagyományban, nem a nép nyelvében és nem az irodalomban,
hanem, ami mindezt magában foglalja, a művelt társadalomban, a
„közértelmesség”, a „kiművelt emberfő”, a civilizált nemzet fogalmában
jelölte meg. Önmagában a törvény nem elegendő a magyar nyelv
kiműveléséhez, „ehhez még valami magasabb, valami szellemibb is
kívántatik.” A nemzet kibontakozása és felemelkedése a világ boldogabb
népei színvonalára, az „emberiség fényébe” csakis a műveltséggel
lehetséges. S ahogy a magyar tudomány csak egyetemes fogalmakkal
felvértezve jelenhet meg a megértés reményével a tudományos világban,
a tudós önálló gondolkozásának, független értelmiségi létének
feltétele a sokirányú műveltség. Ebben az értelemben lehet – amint
később is hangsúlyozza – az anyanyelv a nemzeti lét legfőbb
biztosítéka. Anyanyelvétől pedig a legutolsó koldus sem fosztható meg.
Nincs rá terünk, hogy az akadémiai beszédben
kifejtett nemzet eszméjét összevessük a korban feltűnő különböző, a
nemzetről, a nemzeti tudatról alkotott felfogásokkal. Előadásának
kiemelkedően fontos része volt, hogy szenvedélyesen elítélte azokat,
akik a nemzetet külsőségekkel és előítéletekkel azonosítják. Bírálta a
látszat, vagyis a tartalmatlan, a „mázas hazafiságot,” az „ország
zsírján” élősködők hazafias szólamait. Szigorral vonta meg a
határokat: a lótenyésztés nem a hazafisági, hanem a gazdászati
osztályba tartozik.
Különösen heves kritikával utasította el a magyar nyelv erőszakos
terjesztését. Tévednek, akik a magyar nyelv felszínes, türelmetlen
terjesztésével vélik az ország más nyelvű lakóit magyarrá tenni. Ez
értelmetlen és káros, mert jogtalan, eredménytelen és ellenállást
szül. Megértést, toleranciát, érzelmeik és emberi méltóságuk
tiszteletét kívánja, mindazt, amit a magyar nemzet magával szemben is
elvár. Vonzóvá a magyar nemzetet műveltségével tehetik.
Nem mondott kevesebbet, mint hogy a nyelv, a nemzet
természete, az önismeret, a morál kérdése tudományos vizsgálat tárgya
kell hogy legyen, és ezt az Akadémia tagjaira, a tudósokra bízta.
Pártpolitikához az Akadémiának nincs köze, de amint majd a 1846. évi
akadémiai beszédében is hangsúlyozza, a tudós testület „a sajátos
politikai körülmények között, nemzeti újjászületésünket tekintve egyik
főtényezőt képezhet, sőt, hogy ilyet képezzen, szoros kötelessége.”
A kifejtett tudományos program még érdemi
méltánylást sem kapott. Közvetlen fogadtatását erősen befolyásolta
Széchenyi beszédhelyzete. Az előző évben, amint a szakirodalom
alaposan feldolgozta, a Kelet népében vitába szállt Kossuth Pesti
Hírlap-jának vezércikkeivel. A beszédet a politikai vita szempontjából
értelmezték. Wesselényi Miklós többek között hevesen elítélte, hogy az
Akadémia elnöki székéből olyan állítást közöl, mintha „a szláv
mozgalom a magyar nyelv melletti túlbuzgóság okozta reakció volna.”
Politikai elszigetelődését alaposan föltárták, bár erős túlzás Szekfű
véleménye, hogy ezután „egyedül vonszolta megtört lelkét,” hiszen
később a Batthyány-kormányban (Kossuthtal együtt) miniszterséget
vállalt. Jóllehet a beszéd tudományos programját kísérő értetlenségnek
vagy bizonytalanságnak valószínűleg mélyebb okai is voltak, az
Akadémia Széchenyi számára változatlanul szilárd támpont volt. S noha
a kifejtett nagyszabású program megvalósításához államférfiúi
kormányzati hatalomra és türelmes, hosszú távú építkezésre lett volna
szüksége, a tudományok öntörvényű útján elvei érvényesültek.
A magyar nyelvről, a tudománynak és műveltségnek a
nemzet minőségét meghatározó erejéről kifejtett nézeteit számos tudós
vallotta magáénak, és vitte tovább, kemény harcokat vívva majd a
romantika híveivel s a mindenkori hatalommal.
Tudomány és minőség
1846 elején foglalta össze Széchenyi Eszmetöredék címmel a Tiszavölgy
problémáit. Érdekes számba venni, hogy a Tisza szabályozásának
indokait és nehézségeit hányféle nézőpontból mérlegelte. A folyó
természetét, a terület települési, gazdasági, kereskedelmi, szociális
problémáit ugyanúgy számba vette, mint a térség demográfiai
viszonyainak alakulását, a munkálatok technikai, társadalmi, pénzügyi
gondjait, nem feledkezve meg a munkamorál problémáiról sem. Más
műveire is jellemző ez az egyszerre differenciált és szintetizáló
látásmód, a természettudományi, technikai és a humán szférák
összefoglalása. Befogadta, majd azonnal általánosabb összefüggésbe
illesztette a különböző szaktudományok eredményeit. Tudós alkat,
akinek a tudomány – úgy tűnik – pályáján és politikai programjában is
mindvégig szilárd támpont.
Általában azonos vagy hasonló szemléletmód a reformkor több magyar
tudósát is jellemezte. A társadalom- és természettudományok művelői
még nem szakadtak el egymástól, a társadalomtudósok megpróbálták
átvenni a természettudósok módszereit, a természettudósok pedig
rendkívül érzékenyen figyelték az ország helyzetét, történeti,
politikai viszonyait. Többségük elvetette a délibábos magyarkodást,
meggyőződve a történelem törvényszerű menetéről; a múltat nem a
lelkendező dicsőítés, hanem, miként a társadalmat is, tudományos
tanulmányozás tárgyának tekintette. Az ország helyzetéről pedig úgy
vélekedtek, hogy ha ismerik a bajok forrásait és természetét, azok
orvosolhatók. Kialakult az a nyugati világot is lázban tartó erős
meggyőződés, hogy a jövő a tudósok asztalán, a laboratóriumok és a
levéltárak világában rejlik, a rend és haladás, a nyugodt fejlődés és
gyarapodás idejének eljövetele a tudományon múlik. Történészek, írók,
természettudósok egyaránt főleg azért tanulmányozták a francia
forradalom történetét, hogy megismerjék a társadalmi mozgás
törvényszerűségeit, és ha csak lehet, a szükségszerű változást
végrehajtva kataklizmáit elkerüljék.
Széchenyit a magyarországi történetszemlélet néhány
régi vizsgálója August Comte felfogásának korai magyar ismerői között
említette. Szabadságfelfogása rokonságot mutat John Stuart Mill
nézetével. Elvei a tudomány- és művelődésfejlődés meghatározó
jelentőségéről hasonlóak Henry Thomas Buckle elgondolásaihoz. Az
Akadémia két filozófus tagja Szontagh Gusztáv és Hetényi János a Kelet
népe eszméivel értett egyet, s felfogásuk a műveltség nemzeti
jelentőségéről, a fejlődésről Széchenyi elveivel rokon. Bár amit
képviseltek, az egyezményes magyar filozófia eszméit megpróbálták, de
nem lehet Széchenyi koncepciójával azonosítani. Eszmerendszere ennél
jóval összetettebb.
Hatása a kor magyar tudósainak működésében
közvetlenül is kimutatható. Noha Adolphe Quetélet művei nagyon korán
eljutottak Magyarországra, Széchenyi eszmei hatására jött létre a
reformkor egyik legjelentősebb, 1839-ben az Akadémia nagyjutalmával
minősített teljesítménye, Fényes Elek statisztikai munkája.
Az 1843–1844. évi országgyűlési vita exponálta a
reformkor egyik kulcskérdését, hogy mi volt a magyarországi polgárság,
a városok történeti súlya, szerepe a lezajlott évszázadokban.
Feleletet az Akadémia történettudósaitól vártak. Trefort Ágoston
tájékozódását és a történetíró Horváth Mihály vizsgálódását egyaránt
az a felismerés jellemezte, hogy a tények ismerete nélkül érdemi
válaszra nem számíthatnak. Wenzel Gusztáv, a bécsi Teréziánum tanára,
aki 1846-ban lett akadémiai tag, a városok történetéről nagyszabású
anyaggyűjtésbe kezdett. Az egyéni teljesítőképességet meghaladó
vállalkozást minden bizonnyal Széchenyi támogatta. 1845. április 19-én
keltezett és Körmöcbánya tanácsához intézett soraiban például kérte,
hogy küldjék el lemásoltatás céljából a Körmöcbánya követének az 1681.
évi soproni országgyűlésén írt naplóját, és írjanak „kimerítő
tudósítást” a városi levéltárban fellelhető okmányokról.
Bizonyos, hogy a szakmailag megalapozott minőségű
tudományt tekintette az ország létszükségletének. Írásaiból kiderül:
felfogása szerint nincs az életnek egyetlen területe sem, ahol a
tudomány, s ezzel összefüggésben a társadalom általános értelmessége
nélkülözhető lehetne. Álláspontját Szalay László, aki 1836-ban lett az
Akadémia tagja, így tömörítette: „a tudomány Magyarországon
életkérdés.” Szalay, a történetíró akár Széchenyi tanítványának is
tekinthető. Nem egyedül. Hosszú a sor, különösen, ha azokat a magyar
tudósokat vesszük számba, akik maradandót alkottak, de az 1860 után
különösen megerősödött romantikus felfogás hívei háttérbe szorították,
és feledésre ítélték őket.
Széchenyi tevékenységének legsajátabb területe,
hogy felmérte az ország természeti, környezeti viszonyait, és
nagyszabású vízszabályozási rendezési munkálatokat indított el.
Írásaiból sok, napjaink nagyjelentőségű új tudománya, a történeti
ökológia (environmental history) lapjaira kívánkozó megállapítást
emelhetünk ki. Valószínűleg első volt a magyarok között, aki
felfigyelt a francia-spanyol határvidéken a pásztorok transzhumáló
állattenyésztésére. Leszögezte továbbá: szükséges „utódaink számára,
ha nem többet, legalább egy fát ültetnünk.” Olvasva kijelentését:
„Hadd éljenek a fák, hadd jöjjön napvilágra a kőszén!” (1834–1837),
úgy véljük, nemcsak az erdők történetével és védelmével foglalkozó
magyar tudósokat, Tagányi Károlyt, Hunfalvy Jánost, vagy az életét az
Alföld befásítására áldozó Kaán Károlyt, vagy a társadalom
természetkezelő történetét hangsúlyozó Hajnal Istvánt tekinthetjük
késői tanítványának. Ide sorolhatjuk akár Fernand Braudelt is.
A híres francia történetíró 1985-ben mint a xviii.
századi fejlődés nagy újdonságaként fejtette ki, hogy lezajlott a
„szénforradalom”, Anglia annak köszönheti gazdasági fejlődését, hogy a
fatüzelésről a szénre, a vízi energiáról a gőzre tért át. Széchenyi az
1830-as években már lényegében ugyanezt megírta. Angliában, és utána
az egész civilizált világon rátérve a szén és a gőzgép használatára,
nemcsak a gazdaság lendült fel, hanem az erdők is megmenekültek. A
civilizáció nem jár szükségszerűen a természet rombolásával.
Magyarországon „tudtommal szinte mindenütt van kőszén” – hangsúlyozta
Széchenyi 1837-ben – mégpedig a legjobb minőségű, „még kimeríthetetlen
arányban.” Lényegében már megfogalmazta Magyarország újkori
történetének egyik kulcskérdését: ha Európában a xviii. század
folyamán minden számottevő országban megtörtént az energiaváltás,
nálunk miért maradt el? Tudtak a nagy szénlelőhelyekről, már dolgoztak
jól képzett mérnökök, és Európa második ősgőzgépét, az angol Isaac
Potters találmányát 1722-ben Selmecbányán próbálták ki. De semmi nem
történt. Letarolt hegyoldalak, gyakori árvizek, amikor „egész tájak
kerültek víz alá” és sártengerré vált utak; a reformkorra, Széchenyire
hárult, hogy élve a tudomány akkori ismereteivel mentőövet dobjon a
Kárpát-medence „sorvadásnak indult” tájainak.
Arany János máig ható érvénnyel emelte ki életműve
ma is kevéssé ismert, de fontos, talán legfontosabb fejezetének
üzenetét. „Bizton, ezer bajunk közt, megtalálta / Azt, ami fő, s
mindet befoglaló:/ „Elvész az én népem, elvész – kiálta – / Mivelhogy
tudomány nélkül való.”
Kulcsszavak: Gróf Széchenyi István, Magyar Tudományos Akadémia, a
tudomány autonómiája, reformkor, polgárosodás és nemzeti
önrendelkezés, a nyelv, nemzet, morál, műveltség és minőség
IRODALOM
Csetri Elek (2009): Széchenyi
szabadságfelfogásáról. Csetri Elek: Erdély az ébredő Európában
(1825–1846). Kriterion, Kolozsvár, 9–42.
Dávidházi Péter (2004): Egy nemzeti
tudomány születése. Toldy Ferenc és a magyar irodalomtörténet.
Akadémiai–Universitas, Budapest
Deák Antal András – Lanier, Amelie (2005):
Széchenyi István és Sina György közös vállalkozásai. L’Harmattan,
Budapest
Dénes Iván Zoltán (2008): Közösségi
identitásprogramok a megkonstruált múlt tükrében a 19–21. századi
Magyarországon. In: Kulin Ferenc – Sallay Éva (szerk.): A nemzeti
tudományok historikuma. Kölcsey Intézet, Budapest, 67–129.
Gergely András (1972): Széchenyi
eszmerendszerének kialakulása. Akadémiai, Budapest
Gurka Dezső (2004): Schelling
filozófiájának magyarországi vonatkozásai a 18. század végén és a 19.
század első évtizedeiben. In: Mester Béla – Perecz László (szerk.):
Közelítések a magyar filozófia történetéhez. Áron, Budapest, 198–222.
Hermann Róbert (2010): Széchenyi István
leveleiből (1836–1857). Századok. 144, 3, 673–897.
Mester Béla (2004): Szontagh Gusztáv és a
magyar egyezményes filozófia. In: Mester Béla – Perecz László
(szerk.): Közelítések a magyar filozófia történetéhez. Áron, Budapest,
19–40.
Pach Zsigmond Pál – Vörös Antal (szerk.)
(1975): A Magyar Tudományos Akadémia másfél évszázada 1825–1975.
Akadémiai, Budapest
R. Várkonyi Ágnes (1973): A pozitivista
történetszemlélet a magyar történetírásban. I–II. Akadémiai, Budapest
Szabad György (1976): Deák Ferenc és a
reformkori Széchenyi–Kossuth-vita. Zalai Gyűjtemény. 5, 247–279.
Széchenyi István (1830): Hitel. Pest
[Facsimile kiadás 1979. Budapest].
Széchenyi István (1991): Akadémiai
beszédek. Megjelent gróf Széchenyi István születésének 200.
évfordulójára. Kosáry Domokos utószavával. Akadémiai, Bp.
Széchenyi István (1991): Széchenyi István
válogatott művei. (Spira György szerk.) Szépirodalmi, Budapest
Varga János (1983): Kereszttűzben a Pesti
Hirlap. Az ellenzéki és középutas liberalizmus elválása 1841–42-ben
Akadémiai, Budapest
Veliky János (2009): A változások kora.
Polgári szerepkörök és változáskoncepciók a reformkor második
évtizedében. Új Mandátum, Budapest
Vieweg, Klaus – Rühling, Frank (1995):
Széchenyi István és Wilhelm Joseph Schelling levélváltása. Előszó egy
eddig ismeretlen levélváltáshoz. Magyar Filozófiai Szemle. 3–4,
573–590.
|
|