Hogyan vezetett tudományos pályája éppen
Finnországba, és hogyan kapcsolódott be
az ottani tudományos életbe?
1957. február végén ikertestvéremmel Jugoszláviába menekültem, ahonnan
három hónap után átjutottam Ausztriába. 1957 és 1963 között a Bécsi
Egyetemen tanultam geológiát. Ott doktoráltam 1963-ban. 1961-ben a
Bécsi Egyetemen láttam egy hirdetést, amelyben az IAESTE (The
International Association for the Exchange of Students for Technical
Experience) egy geológusgyakornoki állást hirdetett a Outokumpu Oy
bányacégnek Finnországban. A messzi, akkor igen egzotikusnak tűnő
országba nem akadt, csak egy jelentkező: én mentem. Tetszett a munka,
az érckutatás és a geológiai térképezés. A munkaadó is meg volt
elégedve, és meghívott a következő években is. Így 1961-től 1964-ig öt
nyarat a finn erdőkben töltöttem. 1964 őszén már nem is tértem vissza
Ausztriába, hanem Finnországban maradtam az Outokumpu Oy kutató
geológusaként. Az első publikációm 1964-ben jelent meg a finn
geológiai komisszió külön bulletinjeként az észak-karéliai
Koli–hegyvonulat geológiájáról. Már mint diák megismerkedtem számos
finn geológuskollegával, megtanultam finnül, és sokan azt hiszik most
is hogy Finnországban doktoráltam. Mindig a tudomány érdekelt, és nem
is csoda, hogy hétéves szolgálat után kinőttem a bányavállalat
kereteiből, és a Finn Kereskedelmi és Ipari Minisztérium szolgálatába
kerültem, ahol négy évig egy érckutatási projektcsoport tudományos
igazgatójaként tevékenykedtem. Innen az utam már a Helsinki Egyetemre
vezetett, ahol hat évig tanítottam geológiát mint Associate Professor.
Ezután jött két év Brazíliában, fél év Ausztráliában
vendégprofesszorként. Ezután főgeológus, később kutatási igazgató
lettem a Finn Földtani Intézetben. A pályafutásomba belefért öt év
„vendégeskedés” is Magyarországon 1990 és 1996 között a Magyar
Földtani Intézet igazgatójaként. Kutatási tevékenységem folytatódott a
finn Földtani Kutatásközpontból 2003-ban történt nyugdíjba vonulásom
után is. Juha Kaija kollegámmal együtt magyarországi kutatásainkról
fogok beszámolni ezen a konferencián.
Hogyan emlékszik vissza, érte-e valamilyen „kulturális sokk”, amin át
kellett esnie egy másfajta kultúrában?
Ez tulajdonképpen nem kulturális sokk volt, hiszen a finnek kultúrája
éppen úgy európai örökség, mint a magyar vagy az osztrák. A sokkot
igazán az 1964-es tél okozta, amikor először „teleltem át” a kis,
észak-karéliai bányavárosban, Outokumpuban. Kemény fagyok, hosszú
sötét éjszakák, magányosság négy fal között, komoly iskola volt a
vidám bécsi diákélet után. Viszont a segítőkész finn kollegák és
barátok, valamint a munkám iránti szeretet átsegítettek az első két
nehéz éven. A fiatal magyar „fiút” mindenütt szívesen fogadták, és
segítettek beilleszkedni a finn társadalomba. A finn nyelvtudás
elengedhetetlen segítség volt. Kezdtem megérteni ezt a különös,
érdekes és komoly népet. Befogadtak, és belőlem is egy kicsit finn
lett. Feleségemet, Einét is Outokumpuban találtam. Családomban finnül
beszélünk, habár lányom, Gabriela és fiam, Miklós értenek, és
beszélnek is magyarul.
Mik voltak azok az eredmények, amelyekért megkapta a Finn Geológiai
Társaság neves kitüntetését, az Eskola-medált?
Nem magamról beszélnék, inkább a díjról… Ezt a jelentős kitüntetést,
amelyet az utolsó hatvan évben hétszer adományozta a Finn Földtani
Társulat, olyan személyeknek adják, akik Finnország alaphegységének
kutatásában és ennek a kutatásnak alkalmazásában különös érdemeket
szereztek. Az én esetemben ez terjedelmes
|
|
nemzetközi publikációs tevékenység, tudományos
eredmények sikeres alkalmazása az ásványiparban, valamint eredményes
nemzetközi projekttevékenység Afrikában és az Európai Közösség
területén.
Milyennek látja a finn tudományos életet,
van-e valamilyen sajátossága, amiből mi is
tanulhatnánk?
Az átlag finn ember megbecsüli a tudományt, és az ország áldoz is a
kutatásra! A finnek józan és logikus gondolkodásmódja,
szervezőképessége a tudományos élet szervezettségében nyilvánul meg.
Minden átgondolt, a finn nem ötletel! Az állam és a minisztériumok
szorosan követik, monitorozzák a tudományos életet, és bőségesen
támogatják az ígéretes tevékenységeket direkt vagy különféle
szervezeteken keresztül. Ezek a szervezetek, mint a Sitra, a TEKES és
az Akadémia, valamint privát alapítványok különféle kutatási
szektorokra specializálódnak. A finnek nagy súlyt fektetnek a
tudományos eredmények alkalmazására és kommercializálásra (lásd Nokia,
Outotec és sok más nemzetközivé vált vállalkozás). Tudatában vannak,
hogy a kutatás és a gazdasági fejlődés kéz a kézben halad. A finnek
alapiskolázottsága rendkívül magas, nyelvtudásuk jó, és kutatóik
folytatólagosan továbbképzésekben vesznek részt. Ezekből a példákból
mind lehetne tanulni.
Milyen a kutatási infrastruktúra, a körülmények, milyen az egyetemek
és a kutatók kapcsolata?
Az infrastruktúrára már utaltam. Finnországban erős állami
kutatóintézetek működnek minisztériumok felügyelete alatt. Ilyenek
például a VTT (Állami Műszaki Kutatóközpont), Erdészeti kutatóintézet,
a Földtani Kutatóközpont stb. Ezek a kutatóintézetek szorosan
együttműködnek az egyetemekkel. A kutatóintézetek tapasztalt és
nevesebb kutatói tanítanak, vagy előadásokat tartanak az egyetemeken,
és rendszeresen átadják tapasztalataikat a fiatal generációnak.
Intézeti kutatók gyakran átkerülnek az egyetemekre, és egyetemi
tanárként működnek tovább. Ugyanakkor, az egyetemi kutatások során
kipattant ötletek gyakran utat találnak a kutatóközpontokba, ahol azok
továbbfejlesztésére több kapacitás áll rendelkezésre. Fáj a szívem,
amikor a MÁFI-ra, a Magyar Állami Földtani Intézetre gondolok,
amelynek igazgatója is lehettem öt évig. Minap olvastam az újságban,
hogy a Magyar Állami Földtani Intézetet egyetlen minisztérium sem
akarja „befogadni” és valószínűleg meg fog szűnni mint önálló
kutatóintézet. Ez nem történne meg Finnországban, mert a mindenkori
finn kormány tudatában volt és van annak, milyen fontos az ország
jövője szempontjából – hosszú távra – az ásványvagyon és a
felszínalatti vizek pontos ismerete, valamint a környezet földtani
megőrzése.
Mit tart a legfontosabb témának a geológiai
kutatások világában? Hiszen annyi terület lehet érdekes, a geotermikus
energiától a veszélyes hulladékok biztonságos elhelyezéséig, és melyik
az a terület, ahol a finn kollégákkal együttműködhetnének a magyar
kutatók?
Sok lehetőség van az EU-projektek vagy közös tengerentúli projektek
keretében. A lehetséges témák: felszínalatti vizek, talaj-geokémia,
geotermikus energia, az arzénes vizek problematikája, a veszélyes
hulladékok kezelése/tárolása. A megfelelő partnereket Magyarországon,
az egyetemeken és a Magyar Állami Földtani Intézetben találhatjuk.
Kulcsszavak: Finnország, Eskola-medál, geológia, Magyar Állami
Földtani Intézet, geotermikus energia
|
|