Az önbecsülésként felfogott igazságosság
„A voluntarisztikus paradigma keretei között – ha kellően következetes
– előbb vagy utóbb társadalomelmélet-történetet fog írni az ember.
Természetesen más paradigmát követve és egyébként is sokféle okból
kifolyólag lehet elmélettörténeti összefoglalót készíteni.” – írja
Balogh István Richard Münch elmélettörténeti köteteiről. Tizenegy
évvel ezután, bár a voluntarisztikus társadalomelmélettel már sokkal
korábban is foglalkozott, maga is kiadta elmélettörténeti traktátusát.
Ha pontosabbak akarunk lenni, azt kell mondanunk, hogy az Igazságosság
és politika című kötet voltaképpen meta-elmélettörténeti
tanulmányfüzér, mivel magában foglalja Balogh István másfél évtizedes
tudományos munkásságának történetét is.
A könyv az igazságosság problémájával foglalkozó
elméletek kritikai analízisét végzi, méghozzá oly módon, hogy az egyes
elméletek talaján megfogalmazott állításokat ütközteti az azok ellen
szolgáló érvekkel; illetve olyan kérdéseket tárgyal, amelyek
hozzásegítenek ahhoz, hogy az adott elméletről (annak érvényességéről,
státusáról) is mondhassunk valamit, hogy kritikailag megítélhessük
azt. A könyv végcélja, hogy az igazságosság problémájának
legaktuálisabb aspektusait ismertesse, a körülötte kialakult kurrens
vita állapotának rekonstrukcióját nyújtsa; majd ebből a kutatás egy
lehetséges új irányát előrevetítse.
Némileg lesarkítva azt mondhatjuk, hogy Balogh
könyvének tétkérdése és saját elméletének kifejtése az Otfried Höffe
és John Rawls közötti szembenállásból indul ki. Az elsődleges nehézség
az, hogy az igazságosság elveinek meghatározása a rawlsi elméletben
előfeltételezi azokat az intézményeket (a liberális demokrácia
intézményrendszerét) és azokat a „szerződő” aktorokat, amelyekre – az
igazolási eljárás eredményeként – az elveket újból alkalmazzák. E
„hermeneutikai cirkuluson” Höffe úgy lép tovább, hogy egyfajta
gyakorlati metafizikához nyúl vissza. Itt a norma mint a cselekvés (és
nem az elmélet) „viszonylagosan végső alapja” lesz értelmezve. E
fundamentálfilozófia kereteit Höffe az „antropológia plusz etika”
terminussal jelöli meg. Balogh szerint Höffe koncepciójának nagy
erénye, hogy képes kezelni azokat a problémákat, amelyeket a rawlsi
nem: első lépésben lehetővé teszi a történetileg és kulturálisan
invariáns erkölcsi normák (és ezzel együtt az igazságosság elveinek)
megalapozását, majd a reálviszonyokat figyelembe véve levezethetővé
válik a történetileg és kulturálisan változó feltételek sora is.
Balogh megjegyzi, hogy bár az igazságosságnak mint
a legitimáció elvének tisztázatlan a viszonya az antropológiai
alapszerkezethez, Höffe elképzelését még sem kell elvetnünk, mivel tud
valamit, amit elődei, vetélytársai nem. A höffei igazságosságelmélet
megalapozási stratégiája ugyanis többlépcsős: előbb a megalapozással
foglalkozik (antropológiai szint), és csak azután a felmerülő
igazságossági elvek igazolásával, igazolhatóságával
(társadalomelméleti szint). Ezen a ponton vezeti be Balogh saját, a
kutatás új útjaira és stratégiájára vonatkozó hipotézisét.
Az antropológiai alapszerkezetet az ember
természeti előfeltételeihez, a társas együttélésbeli és az önmagához
való viszonyának relációstruktúrájaként értelmezi. Ez utóbbi egyfajta
önmeghatározást takar, vagyis azt a reflexív viszonyt, ahogyan az
ember a természettel és a közösséggel való kapcsolatát szemléli.
A társadalomelméleti szint vizsgálatából − elég
csak a sok különböző megközelítésmódra és stratégiára gondolni −
kiviláglik, hogy a széttagolt egyén több más, egymástól gyökeresen
különböző közösség tagja, egyszerre több összeegyeztethetetlen
normarendszer részese – többek között ebben áll a modern ember
válsága. Balogh megemlíti, hogy az újabb koncepciók (például Rawls) az
egyén szabadságát egyre inkább mint a személyiség önmagára találásának
lehetőségét határozzák meg. Külön ki is emeli e fogalom, vagyis a
reflexív normativitás kulcsfontosságát. „[A] kérdés most már […] az –
írja Balogh –, hogy vajon a modern ember az általa már csaknem
elfelejtett, eredendő, ámde ma már távoli antropológiai lehetőségeire
alapozva eljuthat-e önmagához való reflexív viszonyában ténylegesen
ahhoz, hogy egyéniséggé integrálja rendszerszerű széttagoltságát.”
Ebben a kontextusban tehát az igazságosság elveinek úgy kell
orientálniuk az egyének cselekvését és az intézmények működését, hogy
biztosítsák az egyéniség kiemelkedését a széttagoltságból.
Ezt a fejtegetést követi Balogh
legfigyelemreméltóbb és egyben legproblematikusabb koncepciója. Az
antropológiai szint viszonyai és az önmeghatározás új módjainak –
vagyis a meghatározás széttagoltságának – feszültségét az önbecsülés
normatív igazságossági elvei oldják fel. Az elvek a következők:
Első alapelv: minden ember joggal tart igényt
képességei és adottságai kifejlesztését és gyakorlását szolgáló
feltételekre. • Második alapelv: az egyén felelősséggel tartozik
képességei kifejlesztéséért és gyakorlásáért. • Harmadik alapelv: az
egyének közötti kapcsolatok és az intézmények úgy alakítandók, hogy a
képességei kibontakoztatásában és gyakorlásában felelősségteljes egyén
teljesítménye önbecsülésének alapjává válhasson.
Ezt az elgondolást azonban számos probléma kíséri.
Balogh ugyanis nem jelöli meg, hogy az elvek
|
|
két kulcsfogalmát, az önbecsülést és a felelősséget
honnan meríti. Valószínűsíthető, hogy az itt ki nem fejtett önbecsülés
Rawlstól származik, aki azt Kant autonómia fogalmához kapcsolódva
fogalmazza meg: „[a] szabadság egy olyan törvény szerinti cselekvés,
amit magunk adunk magunknak. És ez nem a zord parancsok, hanem a
kölcsönös tisztelet és az önérzet erkölcséhez vezet.” Az ebben a
formában felfogott önbecsülés Rawls elméletében az („eredeti
helyzetben”) az ember alapvető javai közül a legfontosabb. Az ember
tisztában van saját értékeivel, és bízik abban, hogy képes szándékai
(jóról alkotott felfogása, életcélja) megvalósítására. Ebben a
kontextusban Kantot követve (ezzel Rawls is egyetértene), az iménti
meghatározás a következőket rejti magában. Emberi mivoltunk tisztelete
feltétlen erkölcsi kötelességünk, tehát emberi mivoltunkat soha nem
tekinthetjük puszta eszköznek. Ha tehát feltesszük, hogy Balogh ebből
a hagyományból emelte át kulcsfogalmát, érthetetlen lesz az önbecsülés
Balogh által megjelölt azon funkciója, hogy ugyanis az a képességek
kifejlesztését szavatolja. Miért ne mondhatnánk, hogy valaki önérzetén
nem esett csorba csak azért, mert nem fejlesztette ki (bizonyos)
képességeit? Az önbecsülés ezen funkciója nem is világos, és nem is
olyan fontos, mint a saját mivoltunkat érintő kanti imperatívusz.
A következő gond akkor adódik, ha önmagunk
tiszteletének embertársainkhoz való viszonyunkból megérthető
feltételeit vesszük szemügyre. Ahogy Rawls írja: „Önmagunk
megbecsülése ellentétben áll az önmagunkra hagyatkozással.” Egymás
tisztelete saját magunk tiszteletén alapul. Ezt tekintetbe véve
viszont feltehetjük a kérdést, hogy ha mások jogainak, érdekeinek
figyelembe vétele legalább olyan fontos, mint a magunk tisztelete,
akkor alapja lehet-e a megbecsülés a személyiség integritásának? Nem
lesz-e ugyanolyan tagolt a társas kapcsolatok rendszerébe ágyazva?
Ehhez kapcsolódva, ide kívánkozik még egy további tétkérdés is az
antropológiai és társadalomelméleti szinteket illetően. Az önbecsülés
igazságossága elbírja-e azt a terhet, hogy a jelenbéli önmeghatározás
és az antropológia között közvetítsen? Mi a biztosíték afelől, hogy az
önbecsülés igazságossága invariáns minden kultúrközegre nézve? Ha mint
fundamentumra tekintünk rá, nehezen látható be, hogy miként képes
áthidalni a széttagoltság problémáit. Félő, hogy az önbecsülés fogalma
nem váltja be a hozzá fűzött reményeket.
Visszatérve a Balogh által vázolt hármas
stratégiára, megfigyelhető, hogy a többlépcsős kutatási módszer
ismertetése során „önreflexiót”, „önreflexív normativitást” emleget.
Ezek az adott kontextusban deskriptív fogalmak. Nem világos, hogy
miként kapcsolódik ide az önbecsülés felelősségeket implikáló fogalma.
A hipotézis, kidolgozottságának ebben a fázisában, homályban hagyja
tehát, hogy abban az elméleti irányban, stratégiában, amelyet
megjelöl, miért és hogyan megy végbe a „van”-ról a „kell”-re történő
átmenet. Pusztán azért, mert fennáll az önmeghatározás lehetségessége,
még nem indokolt egy ezzel (laza) összefüggésbe hozható fogalom
felvétele a konstrukcióba. Ezt a bizonytalanságot még inkább fokozza,
hogy Balogh felelősségeket illető szóhasználatában csúsztatást
fedezhetünk fel. Az önbecsülés normatív igazságossági elveiben
egyfelől arról beszél, hogy „az egyén felelősséggel tartozik
képességei kifejlesztéséért” (második elv); másfelől, a „képességei
kibontakoztatásában és gyakorlásában felelősségteljes egyén” (harmadik
elv) intézményekkel szembeni igényéről [kiem.: K. F. Á.]. Itt
egyértelműen a jogi-intézményi és az erkölcsileg felfogott
felelősségfogalom egybemosásával állunk szemben. Itt sem világos az
egyikről a másikra történő átmenet. Az önbecsüléssel szorosan
összefonódó felelősség fogalma már önmagában is olyannyira diffúz,
hogy nem igazán tudni, hogy Balogh elméletében milyen szerepet
játszik. Ráadásul a szerepét ettől függetlenül sem látja el, ugyanis
az intézmények kialakításának magyarázata a jogok és kötelességek
fogalma mentén is sok nehézségbe ütközik; nehéz elképzelni, hogy a
társadalmi igazságosság képes lenne szem előtt tartani az egyén
önmagára vonatkozó felelősségeit.
A fenti problémák fényében ki kell jelentenünk: az
sem kifejezetten érzékletes Balogh szövegében, hogy miért pont az
önbecsülés fogalma mellett kell döntenünk (és más fogalom miért ne
lenne helytálló), hogy a fentebbi problémákat kiküszöbölje. Mivel
nincs kellőképpen kifejtve, bizonyos értelemben azt mondhatjuk, hogy
az önbecsülés és a felelősség emergenciájával állunk szemben, ugyanis
az eljövendő kutatás stratégiáiból nem következik értelemszerűen ezen
fogalmak szükségessége. Olyan formában jelenik meg, mint egy
posztulátum, de nincs megindokolva, hogy miért is kellene elfogadnunk.
E grandiózus elmélettörténeti kompiláció tehát új
utak és kutatási lehetőségek körvonalazására fut ki – igen kár, hogy
az innovatív irányadás taglalását Balogh e nagyívű összefoglaló
munkájának utolsó néhány oldalára hagyta. Ez az út mégis, a konfúzió
ellenére is – minthogy a hosszadalmas analízis eredményeképpen
rávilágít a modern politikafilozófiák legnagyobb problémájára – egy
ugyancsak hosszadalmas elaborációt követően még több reménnyel
kecsegtet. (Balogh István: Igazságosság és politika. Budapest:
L’Harmattan, 2006, 444 p.)
Kele Fodor Ákos
szerkesztő, filozófiatanár
|
|