majd a kétkedőknek, hogy a tudományos kutatásra
költött ösztönző támogatásokat eddig bölcsen költötték el. Smith-hez
hasonlóan a tudományos kutatás legtöbb vezetője és szószólója meg
van győződve arról, hogy az új adatok kimutatják majd a befektetések
és támogatások egészséges megtérülését, úgy, ahogyan ők eddig is
hangoztatták. Mindezek ellenére pillanatnyilag jelek mutatkoznak
arra, hogy az Egyesült Államokban akadályok keletkezhetnek a
kutatási költségek növelésében.
2010 májusában az Egyesült Államok képviselőháza
(US House of Representatives) véglegesen elutasított egy kiadást
(bill), amely engedélyezte volna a természettudományok (physical
sciences) ügynökségeinek megnövelt kutatási támogatását. A fokozódó
nyomás arra irányul, hogy előbb bemutathatóvá és bizonyíthatóvá
tegyék azokat a hasznokat, amelyeket a tudományos kutatásra tett
előző befektetések (támogatások) eredményeztek (Macilwain, 2010).
Nem jobb a helyzet az Egyesült Királyságban (UK) sem. Az
UK-egyetemek gazdasági helyzete egyre feszültebbé válik. A
munkáspárti kormány által 2009-ben bejelentett több mint egy
milliárd £-os költségcsökkentések mellett az egyetemeknek szembe
kell nézniük egy további kétszáz milliós évi csökkentéssel, amit a
konzervatív–liberális demokrata koalíció hirdetett meg 2010
májusában.
2010 júliusában a brit Royal Society és a Nature folyóirat A holnap
óriásai (Tomorrow’s Giants, 2010) címmel egynapos konferenciát
rendezett Londonban. A konferencia három témával foglalkozott:
• adatok, a kihívás, amit a jövő adatbázisainak
támogatása és fenntartása jelent és az etikai aggodalmak bizonyos
adatok tárolásával és működtetésével kapcsolatban;
• karrierek: mechanizmusok kutatói karrierek
támogatásának és biztonságának kezelésére;
• mérés és értékelés: teljesítmény indikátorok
(mutatószámok) és az a kihívás, ami ezek megfelelő ellenőrzését
biztosítja a kutatás fékezése nélkül.
Ez utóbbi téma főleg annak jegyében jött létre,
hogy az Egyesült Királyságban létrehozták a Research Excellence
Framework-öt (REF, Kutatási Kiválósági Szabályozás) (REF, 2010) az
egyetemi kutatások értékelésére. Ennek célja a tudományos kutatás
retrospektív hatásának vizsgálata a gazdaságra, társadalomra,
kultúrára, környezetre, nemzetközi fejlődésre és az élet minőségére.
A REF-program az Egyesült Királyságban már évek óta működő Research
Assessment Exercise (RAE, Kutatás Értékelési Kísérlet) (RAE, 2008)
programot van hivatva helyettesíteni.
Utóirat
A fentiek meglehetősen pesszimista szemléletétől elszakadva talán
érdemes röviden egy egész más szemszögből megközelíteni a tudományos
kutatás hasznának kérdését, éspedig azok szempontjából, akikért a
kutatási tevékenység egyáltalán létezik, azaz a társadaloméból.
Ennek a kérdésnek a megválaszolása meglehetősen bonyolult, és
mélyrehatóbban itt meg sem próbálkoznánk vele. De vannak olyan
vonatkozásai, amik az alapkérdést bizonyos mértékben érintik, és
amelyekkel kapcsolatban mérési eredmények is rendelkezésre állnak.
Az Európai Bizottság (EU) nemrég érdekes adatokat
publikált a tudomány és technológia felmérésére szolgáló
Eurobarométer jelentésében. Európában és Egyesült Királyságban
végzett felmérésekben 63%-a, illetve 62%-a a válaszadóknak azon a
véleményen volt, hogy az egyetemeken és kutatóintézetekben dolgozó
kutatók (scientists) a legilletékesebbek annak megítélésére, hogy a
tudományos kutatás és technológia milyen hatással van a
társadalomra.
Végül talán azt is érdemes megemlíteni, hogy a
Scientific American (Anon. Scientific American, 2010) és Nature
folyóiratok a közelmúltban elvégeztek egy széles borítású (főleg
műveltebb) lakossági közvéleménykutatást arról a kérdésről, hogy a
lakosság mennyire bízik meg a különböző területeken működő
kutatókban.
A skáláról, amely a „semlegestől” (3,0) a
„megbízhatón át a nagyon megbízhatóig” (5.0) terjedt, megemlítünk
néhány adatot: evolúció: 4,3; megújuló energia: 4,08; az univerzum
eredete: 4,0; őssejtek: 3,97; a rák okai: 3,91; a rák gyógyítása:
3,74; nukleáris energia: 3,67; […] génmódosított termékek: 3,39;
rovarirtók: 3,33; depressziógyógyszerek: 3,21; influenza pandémia:
3,19.
Kulcsszavak: kutatás; költségek, érték,
elemzés, haszon, USA, Egyesült Királyság, pesszimista, oktatás
IRODALOM
Abbott, Alison – Cyranovski,
D. – Jones, N. – Maher, B. – Schirmeyer, Q. – Van Noorden, R.
(2010): Metrics: Do Metrics matter? Nature. 465, 860–862.
Anon (2010): Nature. 464,
488–489.
Anon (2010): Scientific
American. October, 38.
Braun Tibor (2010): Nature.
465, 870.
Macilwain, Colin (2010):
Science Economics: What science is really worth. Nature. 465,
682–684.
WEBCÍM >
COSEPUP – Committee on
Science, Engineering, and Public Policy (2007): Rising Above the
Gathering Storm: Energizing and Employing America for a Brighter
Economic Future. The National Academies Press, New York WEBCÍM
>
Tomorrow’s Giants (2010)
WEBCÍM >
RAE: Panel Criteria and
Working Methods.
WEBCÍM >
REF: Report on the Pilot
Exercise to Develop Bibliometric Indicators for the Research
Excellence Framework.
WEBCÍM >
Welcome Trust (2008): Medical
Research What’s it Worth? Estimating the Economic Benefits from
Medical Research in the UK.
WEBCÍM >
|