A tudományos világ az idén ünnepli a huszadik
század egyik legnagyobb, emberként és közszereplőként is jelentős
molekuláris biológusa, Jacques Monod születésének százéves
évfordulóját. A Nemzetközi Biológiai Unió ebből az alkalomból, 2010
októberében konferenciát rendezett az olaszországi Ravellóban. A
véletlen és a szükségszerű, Monod negyven éve
megjelent nagyhatású tudományfilozófiai esszéjének címe, a
konferencia előadásai az e könyvben kifejtett gondolatok köré
csoportosultak. Amikor nagyhatású könyvről beszélek, sajnos hozzá
kell fűznöm, hogy szellemi életünk szégyenére, a műnek nincs magyar
fordítása. Hogy megjelenése idején erre nem került sor, az nem
meglepő, mert Monod a könyvben megsemmisítően bírálta a dialektikus
materializmus filozófiáját.1 Az azonban
sajnálatos, hogy könyvkiadásunk ezt a mulasztást mindmáig nem
pótolta.
Az interdiszciplináris szimpózium – a bevezető
előadás kivételével – természetesen nem magáról Monod-ról szólt,
hanem a szükségszerűség és a véletlen szerepéről korunk
biológiájában, sőt nem csak biológiájában. A felvetett kérdések
sokszínűségét bemutatandó, csak ízelítőképpen sorolnék fel néhány
témát: Az élet keletkezése és a rendkívül ritka események az
evolúcióban. A perm–triász-kori nagy pusztulás és az emlősök
keletkezése: A mitokondriumok kialakulása. A szem evolúciója. A
meghatározottság és a flexibilitás a végtagok kialakulásában.
Stressz és evolúció. A neutrális mutációk szerepe. A 10 000
gerinces-genom project eddigi eredményei. A poliploidizáció szerepe
a fajkeletkezésben. A véletlen és szükségszerűség a filozófiában. A
jelenkori biológia elméleti struktúrája. A véletlen szerepe az
emberi genom kialakulásában stb.
A Monod-ról szóló bevezető előadást Ullmann Ágnes
(az MTA külső tagja) tartotta, aki Monod közvetlen munkatársa volt
élete utolsó másfél évtizedében. A személyes hangvételű
visszaemlékezésből plasztikusan bontakozott ki Monod tudósi,
személyes és közéleti emberi portréja, azé az emberé, aki részt vett
a német megszállás alatti ellenállásban, majd a felszabadító
harcokban, aki a háború után kilépett a kommunista pártból, és
megbélyegezte a liszenkóizmust, aki segített a szovjet
disszidenseknek, aki harcosan kiállt az abortusz engedélyezéséért és
a halálbüntetés ellen, aki szerepet vállalt a 68-as egyetemi lázadók
és a kormány közötti közvetítésben, aki igazgatói kinevezése után
sikeres menedzserként megmentette a csőd szélén álló Pasteur
Intézetet, aki nagyhatású tervet dolgozott ki a francia tudományos
élet modernizálására, aki jó barátságban volt a francia szellemi
élet olyan nagyságaival, mint Albert Camus, aki kiváló,
professzionista szintű csellista és karmester, és szabad idejében
szenvedélyes sziklamászó és vitorlázó is volt. Természetesen nagy
hangsúlyt kapott tudósi életműve is, főleg két alapvető felfedezése:
a biológiai szabályozás univerzális molekuláris modelljének
kidolgozása (François Jacobbal), amiért a Nobel-díjat kapta és az
allosztéria elmélete (Jeffries Wymannal és Jean-Pierre
Changeux-vel). Röviden, ahogy Roger Stanier írta róla az Ullmann
által szerkesztett emlékkötetben: „Jacques Monod heroikus súlyú
személyiség volt. Erről szólt egész élete.”
A könyv (eredeti címe: Le Hasard et la Nécessité)
megjelenésekor jóval kritikusabb fogadtatást kapott, mint Monod
tudományos és közéleti munkássága. Nemcsak balról, hanem jobbról is
sokan bírálták hevesen, többek között azért is, mert ahogy Francis
Crick írta recenziójában: „Erőteljesen és világosan, rendkívül
személyes stílusban, a világegyetem olyan vízióját mutatja be, amely
a laikus olvasó számára talán furcsának, zordnak, száraznak és
kijózanítónak tűnik. Ez azért meglepő, mert az élet itt leírt képét
a tudósok többsége osztja.” Ezt a zord víziót jól illusztrálja a mű
sokat idézett záró mondata: „Az ősi szerződés darabokra hullott. Az
ember végül is tudja, hogy egyedül áll a világegyetem érzéktelen
végtelenségében, amelyből csak a véletlennek köszönhetően emelkedett
ki. Sem kötelességei, sem a sorsa nincs megírva sehol. A Birodalom
felül, a Sötétség alant – övé a választás.”
A konferencia előadásainak részletes ismertetésére
ebben a rövid cikkben természetesen sem lehetőség, sem szükség
nincs, de néhányat – természetesen óhatatlanul szubjektív módon
válogatva – kiragadnék közülük.
Talán a legprovokatívabb, heves vitát kiváltó
előadás Eugene Kooniné (Bethesda, NIH) volt, aki abból a tételből
indult ki, hogy a földi élet alapjául szolgáló önreprodukáló
rendszer és a fehérjeszintetizáló apparátus véletlenszerű
kialakulása oly mértékben valószínűtlen, hogy minden spekuláció,
amely e véletlen eseményt
|
|
törvényszerűen megjelenő és ezért feltehetően a
Világegyetem más helyein is kialakuló jelenségnek tartja –
tarthatatlan. Viszont egy új, Alex Vilenkin Many Worlds in One című,
nemrég megjelent könyvében kifejtett kozmológiai elmélet szerint a
fizikai törvényeknek megfelelően elvileg lehetséges események száma,
bár igen nagy (esetleg 10150 nagyságrendű), de véges, ezzel szemben
a lehetséges világegyetemek száma végtelen. Ebből az következik,
hogy még a legritkább eseménynek (például az élet keletkezésének) is
törvényszerűen be kell következnie, feltehetően több világegyetemben
is, egy univerzumban – így a mienkben – azonban ez csak egyszer
fordulhatott elő.
A – számomra legalábbis – legizgalmasabb új
kísérleti eredményeket Walter Gehringnek (Basel) a szem
kialakulásával foglalkozó előadása prezentálta. Gehring legfontosabb
állítása az, hogy szemben Ernst Mayr és az evolúció kutatói
többségének véleményével, miszerint az élővilág különböző törzseiben
(például a gerincesek, illetve az ízeltlábúak) kialakuló szemek
különböző eredetűek és konvergens fejlődés eredményei – a szem
eredete az állatvilágban a laposférgektől kezdődően közös, azaz
monofiletikus. Ezt azzal bizonyította, hogy szemnélküli mutáns
muslicákba bevitt egy egérből izolált, a szemfejlődést irányító
„master” gént, és ez a muslicákban szemek kialakulásához vezetett,
mégpedig az együttesen bevitt muslica fejlődésszabályozó gén által
meghatározott különböző testtájakon, például a csápon vagy a
lábakon.
Egészen más jellegű izgalmakkal szolgált Eviatar
Nevo (Haifa) előadása, aki a stressz mint környezeti tényező
szerepét hangsúlyozta a fajkeletkezésben és ezzel az evolúcióban, az
izraeli fauna és flóra számos elemének (például a Holt-tengerben
azonosított hetven különböző fonalasgomba faj vagy Izrael négy,
külsőleg megkülönböztethetetlen, de genetikailag különböző
vakondpatkányfaja) vizsgálata alapján. Különösen érdekes volt egy ún
„evolúciós kanyon” élővilágának bemutatása, azaz egy olyan ároké az
izraeli Karmel-hegy táján, amelynek egyik oldalán afrikai, a másik
oldalán európai jellegű, azaz élesen elkülönülő fajok, illetve
változatok találhatók, egymástól alig 100 méter távolságra.
Érdekesek voltak azok a megállapításai is, amelyek a globális
felmelegedés már észlelhető hatásait mutatták ki a fajkeletkezésre.
Tudományfilozófiai szempontból a legérdekesebb
előadást Massimo Pigliucci (New York) tartotta, aki szerint a
tudományok történetiek vagy kísérletiek lehetnek, míg a biológia
nyilvánvalóan mindkettő. Felidézte a nemrég elhunyt neves
evolúcióbiológus Stephen Jay Gould gondolatkísérletét, hogy mi
történne, ha az evolúciót mint egy magnetofon- vagy videoszalagot
visszatekerhetnénk, és újra játszhatnánk. Ez a kísérlet tisztázhatná
a véletlen, illetve a törvényszerűség viszonylagos szerepét. Nos,
ilyen kísérleteket ma már baktériumokkal, illetve élesztővel lehet
végezni, és végeztek is. Az eredmények Charles Darwint, illetve
Monod-t igazolták. Kiderült, hogy a változások iránya determinált,
vagyis a kísérletező által meghatározott szelekciós feltételektől
függ (szükségszerűség), az eredmény azonban, vagyis a kísérlet végén
megjelenő új genotípusok, az ismételt kísérletekben mindig
különbözőek (véletlen).
A valamennyi előadást követő élénk és termékeny
vita is tanúsította, hogy Monod gondolatainak többsége ma is
érvényes és ihlető hatású.
IRODALOM
Ullmann, Agnes (ed.) (2004):
Origins of Molecular Biology. A Tribute to Jacques Monod. ASM Press,
Washington USA
Monod, Jacques (1970): Le
Hasard et la Nécessité. Essai sur la philosophie naturelle de la
biologie moderne. Le Seuil, Paris
LÁBJEGYZETEK
1 Példaként
álljon itt egy idézet a könyvből: „Visszatekintve immár könnyen
belátható, hogy a dialektikus materializmuson alapuló történelmi
messianizmus már születése pillanatában hordozta azon veszélyek
magvait, amelyeket később előidézett. A történelmi materializmus,
talán még inkább, mint a többi animizmusok, az érték és a tudás
kategóriáinak teljes összekeverésén alapul. Éppen ez a zavarosság
teszi lehetővé, hogy azt állíthassa, hogy „tudományosan” megalapozta
a történelem törvényeit, amelyeknek az emberiségnek, a választás
lehetősége nélkül engedelmeskednie kell, ha nem akar a
megsemmisülésbe süllyedni. Ez nem más, mint az autentikus diskurzus
paródiája. Ezt az illúziót, amely ha nem is végzetes, de legalábbis
gyermekded, egyszer és mindenkorra fel kell adni. Autentikus
szocializmust nem lehet építeni lényegében inautentikus ideológiára,
amely a karikatúrája ama tudománynak, amelynek támogatását igényli
(feltehetően követői többségének elméjében őszintén). A szocializmus
reménye nem lehet az évszázados ideológia revíziója, csak annak
teljes elvetése.”
<
|
|