Rolf-Dieter Heuer, a CERN, az Európai
Nukleáris Kutatóközpont főigazgatója, „a sötét világegyetem
fényes jövőjéről” beszélt az Akadémián az MTA elnökének
meghívására. Napjainkban folyamatosan a figyelem középpontjában
van a Nagy Hadronütköztető, az LHC (Large Hadron Collider), a
világon valaha épített legnagyobb kísérleti berendezés. Genf
mellett, a francia–svájci határon épült meg, egy 50–150 méter
mélyen fekvő, 27 kilométer hosszú alagútban, s belsejében olyan
vákuum van, mint a csillagközi térben, „a Naprendszer legüresebb
helye”, mondta róla a főigazgató, s hidegebb van benne mint a
Világegyetemben, mínusz 271 Celsius fokra kell lehűteni a
berendezést. Ugyanakkor a proton–proton ütközésekkor
ezermilliószor magasabb hőmérséklet keletkezik, mint ami a Nap
belsejében van, vagyis „a világegyetem legforróbb pontja” is,
ilyen körülmények közvetlenül az ősrobbanást követően voltak,
rendkívül rövid ideig, vagyis a berendezéssel a kutatók a
Világegyetem történetének a legeslegkorábbi szakaszát próbálják
megérteni.
Magyarország is részt vett a világ legnagyobb
gyorsítójának megépítésében: egyrészt a CERN-nek fizetett
tagdíjon keresztül pénzügyileg járult hozzá a berendezés
létrehozásához, másrészt fejlesztési munkával kapcsolódott be a
CMS, vagyis a hadronütköztető egyik nagyobb detektorának
elkészítésébe. Rolf-Dieter Heuer német részecskefizikussal, aki
2009 óta főigazgatója a CERN-nek, sikerült néhány lényeges
kérdésről beszélgetni, mielőtt útnak indult Debrecenbe, hogy az
ottani részecskefizikusokkal tárgyaljon.
•
A világ, persze elsősorban a tudományos
világ figyelme az utóbbi időben a CERN-ben megépült Nagy
Hadronütköztetőre, az LHC-re, és hát általában a CERN-re
irányul. De miért olyan jelentős a CERN-ben folyó kutatómunka,
mit vár ezektől a tudományos világ? És vajon ezek az itt folyó
kutatások fognak valamilyen változást hozni a mindennapi életben
is, a mindennapi ember számára is érzékelhető módon?
Hogy csak egy dolgot mondjak, a világhálót húsz évvel ezelőtt a
CERN-ben találták ki. És miért? Mert akartak egy olyan eszközt,
amelynek a segítségével a kutatók minél gyorsabban kicserélhetik
az ismereteiket, amelynek a segítségével szorosan
együttműködhetnek, gyorsan és hatékonyan információkat
cserélhetnek. És mára az együttműködésnek ez az új eszköze
teljesen általános lett. Tudja, így működik a tudomány: van egy
gondolat, és ehhez keressük meg az eszközt, először van egy
igény, szükség van valamire, és ehhez kitaláljuk a megfelelő
eszközt. Ha nincs ilyen igény, nincs szükség valamire, akkor ezt
nem találja ki senki. Ma például itt van a számítógépfürt. Még
nem változtatta meg a mindennapi életünket, de nagyon sok kutató
életét már igen. Miről van szó? Arról, hogy itt már nemcsak az
információkat osztjuk szét egy nagy hálóban, hanem a számítási
teljesítményt is. Mondjuk, én el akarok végezni valamilyen
számítást itt az LHC-nél, amihez nagyon nagy számítási
teljesítményre van szükségem, akkor ezt elindítom a rendszerben,
de nem tudom, hogy magát a műveletet hol, melyik számítógép vagy
számítógépek végzik. Lehet, hogy ez a gép Japánban van vagy
Tajvanon, esetleg New Yorkban, igazából ez nem számít. Mintegy
százötven számítóközponttal vagyunk összekapcsolva, és ezektől
mindig megkapom a számításhoz éppen szükséges teljesítményt. Ma
már ezt a módszert az orvostudományban, a gyógyításban is
alkalmazzák. És a módszer egyre terjed. És sok hasonló dolgot
várhatunk, de a fő dolog, amit a programunktól várhatunk, az a
tudás, az ismereteink gyarapodása. Ezt nagyon várjuk: nagyon
szeretnénk tudni, hogyan viselkedett a korai világegyetem –
hiszen az LHC-nél elsősorban erre keressük a választ.
Az utóbbi néhány hétben kaptunk hírt arról, hogy sikerült
elegendő mennyiségű antianyagot befogni…
…38 atomot, hát azért ez nem elég…
…és elemezni ezeket…
pontosabban megvizsgálni.
Ez csak az első lépés volt ahhoz, hogy ezeket elemezni tudjuk.
Az a probléma az antianyaggal, hogy amikor létrehozzuk, akkor
gyakorlatilag azonnal megsemmisül a normál anyaggal találkozva.
El kell tehát ez utóbbitól választani. Ezt könnyű megtenni egy
töltött részecskével, például egy antiprotonnal ezt meg tudjuk
csinálni. A mágneses vagy elektromos tér távol tartja a
részecskét a tárolóedény falától. De, ha egy antihidrogén-atomot
hoztunk létre, amelyik tehát elektromosan semleges, és nincsenek
mágneses tulajdonságai, akkor ez a tárolás már nem olyan
egyszerű, az úgynevezett dipólmomentumot tudjuk ilyenkor
kihasználni, de bizony komoly trükkökre van szükségünk ehhez. És
csak rövid ideig tudjuk tárolni ezeket az atomokat. Vagyis mi
történik? Létrehozunk egy csomó antianyag-atomot, ezek
legnagyobb része megsemmisül a tárolóedény falával találkozva,
de ha ügyesek vagyunk, és szerencsénk is van, akkor néhány
antianyag-atomot néhány tizedmásodpercig csapdába tudunk ejteni.
Most fordult elő először, hogy sikerült egy mérhető mennyiséget
csapdába ejteni, amint mondtam, harmincnyolc atomot, és ez
viszont megmutatta azt, hogy ez a befogás egyáltalán lehetséges,
vagyis érdemes azzal próbálkoznunk, hogy még több atomot fogjunk
be, és akkor majd meg tudjuk vizsgálni az antianyag
tulajdonságait. Össze tudjuk hasonlítani az antianyagot a normál
anyaggal, hogy vajon pontosan ugyanolyan tulajdonságai vannak-e,
mint az utóbbinak. Ugyanis azt feltételezzük, hogy kell legyen
valamilyen nagyon parányi aszimmetria az anyag és az antianyag
viselkedése között, máskülönben már mindannyian energiává
váltunk volna. Vagyis megsemmisültünk volna. De az ősrobbanás
után kellett legyen valamilyen parányi aszimmetria a kétféle
anyagforma között, amit a természet hozott létre, talán egy
tízmilliárdodnyi eltérés valamiben. És emiatt a tízmilliárdodnyi
eltérés miatt ülhetünk mi itt. Ezt szeretnénk megérteni. Ezt
kutatjuk az LHC-nél, de ezt kutatják egy sor másik kisebb
kísérleti berendezésnél is.
És ebből vajon mi haszna lehet
az emberiségnek?
Szerintem mindenki felteszi magának a kérdést: hogyan is
született, és fejlődött a Világegyetem? Miért vagyunk mi itt?
Mit tett a természet azért, hogy az élet itt kialakulhasson? Ezt
próbálják tisztázni a kutatások. Az alapkutatás, vagyis az
alapvető kérdések tisztázásának az igénye alapvetően
hozzátartozik az emberi természethez. Ez különböztet meg minket
a többi élőlénytől. És hát hadd tegyem hozzá, hogy ha nem
folytatunk alapkutatásokat, akkor elveszítjük az alkalmazott
kutatások alapját, megalapozottságát. Az alkalmazott kutatás
ugyanis speciális dolgokat keres, amelyeket azután a gyakorlat
szolgálatába állíthat. De ezeket csak az alapvető ismeretek
birtokában találhatja meg, és veheti alkalmazásba. Vagyis
számomra az alapkutatás és az alkalmazott kutatás szorosan
összekapcsolódik, mind a kettőre egyformán szükség van. Csak egy
példát hadd mondjak. Nyolcvankét évvel ezelőtt Paul Dirac
elméletileg megjósolta az antianyag létezését. Talán négy évvel
később megtalálták a pozitronokat – antielektronokat – a
kozmikus sugárzásban, és ma éppen ezeket a pozitronokat
használjuk a PET-készülékekben, a pozitronemissziós
tomográfokban, és ezek sok ember gyógyulását segítik. Ki mondta
volna meg annak idején, hogy erre lesz jó? Vagy hogy egyáltalán
jó lesz valamire.
Mennyi az esélye annak, hogy megtalálják
azt a bizonyos Higgs-bozont?
Az esélye? Az attól függ, hogy létezik-e. Ha
létezik, akkor az esély száz százalék. Ha nem, akkor nulla.
De mi az esélye annak, hogy létezik?
Ez egy másik kérdés. Ha arra kíváncsi, hogy
szerintem mennyi az esélye annak, hogy létezik, akkor azt kell
válaszolnom, hogy nem tudom. Amit tudok, az az, hogy ma nem
ismerjük azt a mechanizmust, ami létrehozza az elemi részecskék
tömegét. Nem tudjuk, hogy mi ez. Erre a legjobb magyarázatot a
Higgs-bozon elmélete adja. De ha nem létezik, ha nem a
Higgs-mechanizmus hozza létre ezt a tömeget, akkor kell legyen
valami más, amitől az elemi részecskéknek tömegük van. És ennek
a másvalaminek nagyon hasonlónak kell lennie a Higgs-bozonhoz.
De kicsit más. És abban az energiatartományban kell megjelennie,
amit elérhetünk az LHC-vel. Vagyis ha nem találjuk meg a
Higgs-bozont, mert nem létezik, akkor kell találnunk valami
mást, ami a Higgs-bozon szerepét játszhatja. Ezért meg vagyok
győződve arról, hogy találunk valamit, vagy Higgs-bozont, vagy
mást.
Ez száz százalék?
Hogy találunk valamit, az szerintem száz százalék. Ha a Higgs
létezik, akkor megtaláljuk, ha nem, akkor találunk valami mást.
De ne kérdezze, hogy pontosan mikor! Beletelik némi időbe. De
egyre optimistább vagyok, mert a berendezés nagyon jól működik.
Ne terjesszék, de szerintem ennek két éven belül be kell
következnie.
|
|
Mellesleg, mi a helyzet a fekete
lyukakkal?
Volt egy olyan félelem az LHC-vel
kapcsolatban, hogy ebben olyan fekete lyukak keletkezhetnek,
amelyek azután „felfalják” a Földet.
Az elméleti válasz erre a kérdésre, hogy
igen, keletkezhetnek fekete lyukak az LHC-ben a kísérletek
során, de ezek nem olyan fekete lyukak, mint amilyeneket a
csillagászok látnak az égbolton, hanem parányi képződmények,
amelyek ugyanúgy viselkednek, mint a többi instabil
részecske, szinte azonnal megsemmisülnek.
Láttak már ilyent?
Nem, de ha keletkeznek ilyenek, akkor a
nyomaikból látni fogjuk ezt. És mivel nem zárhatjuk ki a
létezésüket, ezért keresnünk kell őket. Mindenesetre az,
hogy mi itt beszélgetünk, bizonyítja, hogy ezek a
mikroszkopikus fekete lyukak veszélytelenek, hiszen amit mi
itt az LHC-nál csinálunk, a valamikor a természetben is
végbement, a Világegyetem fejlődésének egy nagyon korai
szakaszában.
Ha megkerül a Higgs-bozon vagy annak egy közeli rokona, mi
lesz a következő cél a kutatásaikban?
Ó, nagyon sok minden. De az egyik legnagyobb kihívás, hogy
az úgynevezett standard modell, amelyikben ez a bizonyos
Higgs-bozon fontos szerepet játszik, csak a világegyetem
négy-öt százalékáról ad magyarázatot. Nem sok! És ehhez
negyven év kellett. Nem olyan könnyű ez a kutatás. A
Világegyetem 95 százaléka az, amit úgy nevezek, hogy sötét
Világegyetem. Ennek egynegyede a sötét anyag, ami hasonló a
szokásos anyaghoz, összecsomósodik, és tömegvonzása van, a
gravitáción keresztül kölcsönhatásba lép a látható anyaggal,
a háromnegyede pedig a sötét energia, amelyik a világegyetem
tágulásáért felelős. Ez két hatás, amelyik egymás ellen
dolgozik. De nem tudjuk, miből áll ez a sötét anyag, és mi
ez a sötét energia. De abban reménykedem, hogy az LHC
segítségével tisztázni tudjuk néhány tulajdonságát a sötét
anyagnak, illetve a sötét energiának. Abban reménykedem,
hogy az LHC-ben létre tudunk hozni olyan részecskéket,
amelyek a sötét anyagot alkotják.
Honnan fogják tudni, hogy ezek azok?
Természetesen a nyomaikból, amelyeket a detektorainkban
észlelünk. Ezek a detektorok olyanok, mint egy nagy
fényképezőgép. Amit látunk ezeken a fényképeken, abból meg
tudjuk mondani, hogy ez olyasmi, amit ismerünk már, vagy
olyan, amit nem ismerünk. Ha nem ismerjük, akkor azonosítani
próbáljuk, hogy mi lehet az. A sötét anyag azt jelenti, hogy
olyan részecskéknek kell lenniük, amelyek nem észlelhetők
könnyen, mert csak nagyon kis mértékben lépnek
kölcsönhatásba a normál anyaggal – ettől sötétek,
máskülönben már észleltük volna őket. Nagyon illékony
részecskék, hogy úgy mondjam. Mint amilyenek a neutrínók,
amelyekből itt most sokmillió halad át
négyzetcentiméterenként. Igazából csak annyit fogunk látni,
hogy egy részecske kölcsönhatás nélkül elhagyta a
detektorunkat, mert hiányzik valami az energiamérlegünkből,
innen fogjuk tudni, hogy ott egy ilyen sötétanyag-részecske
keletkezett.
Nagyon sok magyar kutató is dolgozik a CERN-ben. Rajtuk
keresztül talán kialakult valamilyen benyomása a magyar
egyetemekről, a magyar fizikáról.
Mindenekelőtt: a magyar fizikával mintegy tizenöt éve
ismerkedtem meg, 1994 körül. És ma is emlékszem, amikor
Budapestről Debrecenbe autóztunk. A Tudományos Akadémia
mostani elnöke vezetett, bevallom, kicsit aggódtam, mert
nagyon gyorsan hajtott. Együttműködést alakítottunk ki a
debreceni intézet munkatársaival, ami nagyon sikeresnek
bizonyult, néhányan közülük ma is CERN-ben dolgoznak,
vannak, akik a magyar fizikai intézet vezető munkatársai, és
amint nemrég megtudtam, az egyik kísérletben, amelyikben
Magyarország is részt vesz, néhány fiatal kutató az ezt
végző kutatócsoportban vezető szerepet játszik. Ez azt
jelenti, hogy nemcsak ismerjük, hanem el is ismerjük őket.
Vagyis nagyon jó a benyomásom a magyar fizikusokról.
Hogyan tudnák a magyar kutatók növelni
a részesedésüket a kutatásban úgy,
hogy nem áll rendelkezésükre túl sok pénz?
Számos kormány elköveti azt a hibát, hogy a pénzt a válság
idején a tudománytól veszi el. A feladataimhoz tartozik,
hogy meggyőzzem a kormányokat, hogy ezzel a jövőtől veszik
el a pénzt. A tudományos kutatás, szerintem legalábbis,
lehetővé teszi, hogy ha nem is kerüljük el a következő
válságot, csökkenteni tudjuk annak hatását. Nem akarok
országokat megnevezni, de nézze meg, azokat az országokat
sújtotta a legjobban a válság, amelyek viszonylag keveset
fordítanak a tudományra. Németország például azért teljesít
meglehetősen jól, mert ott erősen támogatják a tudományos
kutatást. És hadd tegyem hozzá, hogy ma a tudományt nem
lehet magányosan művelni, csak a közös munka vihet előre.
Együtt kell csinálni a dolgokat, mint például a CERN-ben.
Hogy ezt sikeresen csináljuk, az is mutatja, hogy egyre több
tagunk van, most csatlakozott hozzánk további öt ország.
Most húsz tagunk van, és hamarosan huszonhat lesz. És hadd
tegyem hozzá, ez nem csak tiszta tudomány, mert ugyanakkor
fantasztikus mérnöki teljesítmények is születnek nálunk. A
tudomány élvonalában az innováció élvonalbeli eredményeire
van szükség. Ezért a mérnökeink fantasztikus gyakorlatra
tesznek szert. Egyébként elindítottam egy teljesen új
mérnökképzési programot minden területen. És ha valaki ebből
profitálni akar, annak a CERN tagjának kell lennie.
2000-ben részt vettem a CERN-ben az intézet által szervezett
Physics on Stage rendezvényen, amelyet az az aggodalom
hozott életre, hogy szerte Európában a fiatalok érdeklődése
folyamatosan csökkent a fizika (és általában a
természettudományok) iránt, mind kevesebben választották a
tudományos-műszaki pályát, s komolyan felvetődött a
kutatókban: húsz év múlva ki fogja folytatni a munkájukat.
Ezt a csökkenő tendenciát szándékozták megfordítani azzal,
hogy összehívták Európa fizikatanárait: beszéljék meg,
mutassák meg egymásnak, hogyan lehet a fizikát olyan
érdekesen tanítani, hogy a gyerekeknek kedvet csináljanak a
kutatói pályához. Nos, az azóta eltelt időben – miközben a
kezdeményezés is folytatódott, sőt, ma már Science on Stage
néven fut tovább, éppen jövőre lesz a következő ilyen
rendezvény Koppenhágában, számos magyar
természettudomány-tanár is utazik oda bemutatni a tudását –,
érezték-e a hatást, a tendencia változását?
Nem vagyok benne biztos, hogy ennek a hatásnak az eredménye
az, amit tapasztalunk, vagy a Nagy Hadronütköztető
üzembeállításának és az ekörül keletkező híreknek
köszönhető, de mindenképpen azt látjuk, hogy nagyon sok
jelentkezés érkezik fiataloktól, sok fiatal jön el hozzánk.
Próbálja meg kitalálni, hány ilyen – a világ minden tájáról
érkezett – fiatal készíti a jelen pillanatban nálunk a
doktori tézisét az LHC mellett?
Néhány száz?
Kétezer-ötszáz! És ez a szám egyre
növekszik. Vagyis lehet, hogy az érdeklődés felkeltéséhez
egy ilyen berendezésre volt szükség, amelyik lenyűgözi a
fiatalokat. Annak idején az Apollo-program hatására nagyon
sok fiatal választotta a mérnöki pályát. Szerintem ugyanígy,
az LHC is felkeltette a fiatalok érdeklődését a fizikusi
pálya iránt.
Egyébként elindítottunk egy tanárképző
programot is, amire büszke vagyok. Programokat szervezünk
középiskolai tanároknak, aki odajönnek a CERN-be,
húsz-harminc tanár egy hétre, mondjuk Magyarországról – a
költségek egy részét az ország fedezi, de egy másik részét a
CERN –, és a tanárok előadásokat hallgathatnak a modern
fizikából. Természetesen a részecskefizikára alapozva,
hiszen mi részecskefizikával foglalkozunk. Emellett viszont
találkoznak különböző kutatócsoportokkal, hogy lássák,
hogyan megy a kutatás a gyakorlatban. És amikor elmennek, az
ember látja, hogy csillog a szemük. Tényleg! (Egyébként
elértük a lehetőségeink határát, évente ezer tanárt
fogadunk. Jó lenne még többet, de nincs elég kutatónk, aki
foglalkozik velük.) Ezek a tanárok otthon hálózatokat hoznak
létre, és ennek a hatására még több tanár jön, és a tanárok
mindig hozni akarnak osztályokat is a látogatásra, és ez
fantasztikus módja az oktatás érdekessé tételének. A
tanárokkal kell kezdeni, mert a tanárok multiplikátorok.
Rajtuk keresztül tudjuk eljuttatni a társadalomhoz az
üzenetünket, megmutatni, hogy mivel foglalkozunk –
megérttetni mondjuk, hogy mi is az a Higgs-bozon, és miért
kell megkeresnünk –, és rajtuk keresztül tudjuk megmutatni a
kutatói pálya érdekességét is, rajtuk keresztül elérhetjük
azokat a fiatalokat, akikből a jövő kutatói lesznek.
Kulcsszavak: CERN, LHC, Higg bozon,
sötét anyag, antianyag, sötét energia
|
|