Raskó István: Honfoglaló gének
(elfogult könyvismertető)
Ne várjon az olvasó tőlem ecetes kritikát, a téma és a szerző iránt
egyaránt elfogult vagyok. Posztdokja voltam Szegeden, majd négy
évtizede, és ugyanannyi ideje barátom. Könyve fogantatásakor is
kerítő voltam, címet javasoltam, az tetszett neki, aztán az első
olvasó is voltam, rengeteg javaslattal jöttem, amiből szinte semmit
sem fogadott meg a mű szerencséjére.
Fontos könyv, mert az első magyar fecske a genetika
egyik frissen ácsolt ereszén, amit paleo- vagy archeogenetikának
nevez a szakirodalom. Fontos könyv, mert egyszerre mutatja be azt,
hogyan fészkelt be gondolkodásunkba a genetika, és hogy milyen
lehetőségeket nyit annak vizsgálatára, ahogy a magyar honfoglalók
fészket raktak a Kárpát-medencében. Fantasztikus az az út, amit a
magyar gondolkodásnak be kellett járnia onnan, hogy a
biológiatanárnőm kényszeredetten mondja Kolozsvárt, hogy „gének
nincsenek fiam, és főleg ne beszélj róluk, mert megütöm a bokám”,
addig, hogy dán genetikusok nemrég egy négyezer éves grönlandit
vizsgáltak, akinek néhány hajcsomója olyan jó minőségű DNS-t
tartalmazott, hogy génjei azonosításával az alkatát, arcát,
kopaszságát is rekonstruálni lehetett, sőt azt is, hogyha meghívnánk
egy pohárra, jól bírta volna az alkoholt, de cigerettával nem
kellene kínálni, mert hajlama volt a nikotindependenciára.
Raskó István életében az átlagembernél sokkal
hamarabb foglalt hont a genetika, felnőtt életét genetikusi
köpenyben töltötte, valószínűleg nem is tudná magát (komolyan)
másnak, mint kutatógenetikusnak elképzelni. Már írt ilyen
„honfoglalós” könyvet egy angol kutatóval arról, hogyan rohanta le a
molekuláris biológia az orvostudományt. Hosszú ideig a DNS javítása
(repair) érdekelte. Amikor a repairhez szükséges energia előállítója
a mitokondrium DNS elemzéséről az első cikkei izgatták köreinket,
felfigyelt a lehetőségre. Először egy hatezer éves őstulok
álkapcsából sikerült DNS-t izolálni, majd emberi csontból is. Ezután
szövetkezett a Szegedi Múzeum régészével Horváth Ferenccel és az MTA
Régészeti Intézetéből Bálint Csanáddal. Így jött létre az MTA
Szegedi Biológiai Központ Genetikai Intézetében a humán
archeogenetikai csoport, amely Magyarországon először publikált a
témában, a tudományágban jól jegyzett szaklapokban.
E kis könyvben Raskó jó érzékkel mérte fel, hogy a
magyar köztudatba először a gének érkeztek, róluk kell egy
összefoglaló, ami lehetővé teszi a „második tudati honfoglalást” – a
magyar honfoglalók genetikájának megértését. Módszeresen, de
tömör-egyszerűen írja le a „tényeket az élet könyvéből” , szinte
mellékesen megmagyarázza az allél fogalmát, majd rátér az
ezredforduló nagy beteljesülésére, a Humán Genom Programra. Raskó
azt írja, hogy a genom program „megérte a pénzét”, utalva méregdrága
voltára. Azóta az ún. újgenerációs szekvenálás annyira
felgyorsította a genomtérképezést, hogy több cég is azt ígéri, akár
1000 dollárért is lehet személyi térképet vásárolni az igen közeli
jövőben. A következő fejezet igen alapos. Azt sorolja fel ugyanis,
hogy milyen eszközeink vannak ma a populációk genetikai
vizsgálatára. Egy későbbi fejezet ugyanilyen részletességgel
ismerteti a Raskó-csoport módszertanát a honfoglalás kori és kun
leletek analízisére. Ismerve a terület fejlődési sebességét, igen
érdekes lesz újraolvasni néhány év múlva. A populáció fogalmának
meghatározása a legfontosabb, hiszen itt ütközik először az
átlagolvasó gondolkodásában a nemzetfogalommal. Ma a földrajzilag
limitált területen egy nyelvet beszélő embereket csoportját
tekintjük (jobb híján) populációnak. A fentebb emlegetett
„átlagembernek” is nyilvánvaló, hogy ez nem genetikai közösség, és
nem fedi a nemzet fogalmát, hisz magam is éppen Stockholmban kopogok
a laptopomon, magyarként. Viszont a populáció fenti kritériuma, ha
statisztikailag releváns egyedszámmal és minél több ún. polimorf
bélyeggel dolgozunk, értelmezhető rokonsági mintázatot eredményez,
feltéve, hogy elég idő telt el (mintegy ezer év, mai vélemény
szerint) ahhoz, hogy az ősi és az új mutációk megkülönböztethetőek
legyenek. A két legfontosabb lehetőség a mitokondriális DNS és az
Y-kromoszóma elemzése. Raskó igen alaposan ismerteti mindkettőt.
Mitokondriumok csak a petesejtben vannak, így kizárólag anyai ágon
örökíthetők. Y kromoszómája csak az apának van, tehát a férfiági
öröklődés tanúja. A közelebbi múlt (néhány ezer év) vándorlásairól a
teljes genom mutációs mintázata is árulkodik. Főleg az ún. „sznipek”
(SNP – single nucleotide polymorphism) világméretű térképezése igen
hatékony. Ez egyetlen
|
|
DNS-elem (egy nukleotida) örökletes lecserélésén
alapszik, melyet az adott közösség mint bélyeget visz magával. Ezek
újabb módszerek; az utóbbit egy hihetetlenül efficiens nemzetközi
kollaboráció használta fel napjainkban az ún. HapMap-project
keretében. A mitokondriális DNS- és az SNP-vizsgálatok azt
bizonyítják, hogy a populációk kiindulási pontján nagyobb a
variáció, mint a „végeken”. Kelet-Afrikában, ahonnan nem egészen
kétszázezer éve kirajzottunk, a legnagyobb. Az egyik
legérdekfeszítőbb fejezetben Raskó végigköveti a mitokondriális Évát
és az Y-kromoszómás Ádámot „földfoglaló” útján, de (túl) röviden
megemlíti az európaiak, amerindiaiak, zsidók, izlandiak, romák,
polinézek rokonságáról-vándorlásairól szerzett eddigi ismereteinket.
Mesél arról is, hogy Dzsingisz kán és az írek híres királya, Niall
of the Nine Hostages (Niall Noígíallach, Kilenc Túszú Niall)
elképesztően sikeresen terjesztette Y-kromoszómáját, eredményeképpen
például az előbbiét kb. 16 millióan hordozzák ma is. Nagyon sok
ehhez hasonló mazsola van a könyvben, ami fenntartja az olvasó
érdeklődését, eteti fantáziáját, míg Raskó kíméletlenül alapos
tömörséggel magyaráz. Kiderül az is, hogy a variabilitási
vizsgálatok egyik hasznos területe a betegségre való hajlam
kimutatása, később előrejelzése. A genotipizálás lehet veszélyes
(diszkriminatív), és lehet félrevezető is. Buktatóira szórakoztató-
szarkasztikusan figyelmeztet a szerző, amikor leírja, hogyan lehetne
felfedezni a „pálcikával evés génjét” egy japán–magyar
összehasonlító genetikai vizsgálatban.
A konkrét kutatásokat már teljes szakmai
vértezettel – nem szakembernek talán időt próbáló ábrákkal – és
tudományos hidegséggel vezeti fel a szerző. A honfoglaláskori
anyagot könnyen lehet helybeli-köznépi és „igazi” honfoglalóként
regisztrálni, mert az utóbbi lovával együtt temetkezett.
Kontrollként mai „magyar” és korondi „székelynek” nevezett csoportot
használtak. Majd' egynegyede a „lovasoknak” ázsiai anyai markereket
mutatott, a köznépiek csak öt körüli százalékot, ami megfelel a mai
magyar/székely átlagnak. Az ázsiai markerek nagyon érdekesek, egy
részük olyan etnikumokkal közös, amelyeket eddig is a honfoglalók
rokonainak gyanítottunk. Apai vonalon a kutatás lényeges sugallata
(amit eddig is sejtettünk), hogy „a nyelvi és genetikai rokonság
között ritkán fordul elő közvetlen összefüggés”. Ehhez a
következtetéshez egy négyezer éves mutáció segítette a kutatókat,
ami uráli nyelvcsoportokra jellemző, a magyarul beszélő ősökre nem,
de a dél és nyugat-európai populációkra sem. A kontroll 197 fős
magyar/székely csoportban egyetlen székely hordozza. Nem kell
statisztikusnak lenni, hogy felmérjük, az esetszám szaporítása az
ilyen vizsgálatok relevanciáját hatványozza. Külön érdekesség a
Kunjaink fejezet, ahol a csengelei kun minta meglepően sok
ázsiai anyai markert hozott magával. A díszesen temetett óriás (173
cm) kun vezérről kiderül, édesanyja mitokondriumai európai, bár
antropológiailag ázsiai fenotípus, tehát apja migráns lehetett.
„A rasszizmus: genetikai képtelenség” összegzi
Raskó. Minden módszer, legyen egyszerű vagy szofisztikált, csak ezt
a tézist tudta újra és újra igazolni. Nem meglepő, hiszen fiatal faj
vagyunk, csak kb. nyolcezer generáció óta Homo sapiens.
Kárpát-medencei vendégeskedésünk csak mintegy 40 generációval
ezelőtt kezdődött. Egy kólibacilus tizenhárom óra után „tekinthet
vissza” ennyi generációra. Minden történészi adat arra utal, hogy a
honfoglaló magyarok kisszámú, de relative gazdag, „politikailag”
erős, attraktív populációt alkottak. Az itt talált és később ide
vándorolt populációknak „megérte” a hódító nyelvét megtanulni. Raskó
felkiáltójelesen sommáz: „Nyelvében él a nemzet! A genetikus szerint
is!” Nemzeti gének viszont nincsenek.
A magyar sajtót követve felfigyeltem a javaslatra,
miszerint a magyar genetikai rokonságot és nyelvi rokonságot együtt
kellene vizsgálni, mert szervesen összetartoznak. Mindkettőt lehet,
kell is vizsgálni, de két olyan tudományág melynek objektuma
különböző, a szakmai apparátusa szintén, semmivel sincs több közük
egymáshoz, mint a biciklinek a szemüveghez. Ezt a nyelvészek és mi
genetikusok is már régóta tudjuk, aki a Honfoglaló gének-et
elolvassa, megérti azt is miért.
Falus András „örömgenetikának” mondja Raskó könyvét
a Természet Világá-ban, ami irigylésre méltó telitalálat,
aztán amikor Melegh Bélával az Orvosi Hetilap-nak írnak a
könyvről, ismét arra figyelmeztetnek, mennyire szenvedélyes a szerző
szakmaszeretete. Írói és szakmai érdem, hogy örömét át tudta adni az
olvasónak. Biztassuk a folytatásra!
Imreh Sz. István
Karolinska Intézet, Stockholm
|
|