Bevezetés
Az európai kutatások keretprogramba foglalásának gondolata a
nyolcvanas évek elején merült fel. Létrehozásukkal az Európai Közösség
a nemzeti K+F-tevékenységek összehangolására, a közösségi és a nemzeti
keretek között megvalósítható feladatok hatékony szétválasztására
törekedett. A kutatási, technológiafejlesztési és demonstrációs
keretprogramok (a továbbiakban: keretprogramok)
• erősítik a tagállamok közti kutatási
együttműködést;
• koncentrálják az erőforrásokat olyan célokra,
amelyek nemzeti keretek között nehezen megvalósíthatók;
• közösségi szintű kutatási eredményeket hoznak
létre;
• erősítik az európai ipar tudományos és
technológiai alapjait;
• javítják a közösség nemzetközi versenyképességét,
és
• elősegítik társadalmi-gazdasági fejlődését.
A keretprogramokban kitűzött célok speciális – a
K+F-tevékenység témájától, elvárt eredményeitől függő – finanszírozási
eszközök segítségével valósulnak meg. A 6. keretprogramban a
korábbiakhoz képest újak – kiválósági hálózatok, integrált projektek –
jelentek meg, miközben lehetőség nyílt a hagyományos projekttípusok
alkalmazására is. Az új projekttípusok kezdetektől fogva az érdeklődés
– nem egyszer viták – kereszttüzében álltak. A fokozott figyelem
érthető volt, hiszen e finanszírozási eszközök bevezetésétől az
Európai Kutatási Térség megerősítését, tartós integrációját várták el;
e cél érdekében a rendelkezésre álló pénzeszközök közel felét
használták fel.
Jelen tanulmány e kitüntetett szerep miatt
vizsgálja meg, hogy az új projekttípusok hogyan váltották be a
hozzájuk fűzött reményeket, mennyiben járultak hozzá a közösség
kutatáspolitikai céljainak eléréséhez. Választ keresünk azokra a
kérdésekre is, hogy a projektek koordinátorai, résztvevői hogyan
ítélték meg az új eszközök működését, mennyire találták megfelelőnek
alkalmazásukat, és hogyan vélekedtek a bizottság irányító szerepéről.
A 6. keretprogram
A 6. keretprogram jogi alapjait az Európai Parlament és a Tanács
1513/2002/EK határozata fektette le (Európai Parlament, 2002). A
keretprogram megvalósításától azt várta a közösség, hogy gyakoroljon
szerkezetalakító hatást az európai kutatásra és technológiai
fejlesztésre, járuljon hozzá az Európai Kutatási Térség kialakításához
és az innovációhoz, fektessen különös hangsúlyt a kis- és
középvállalkozások (a továbbiakban: KKV-k) szükségleteire, segítse elő
a tudományos és technikai kiválóság megteremtését és az európai
kutatás összehangolását az alapkutatástól az alkalmazott kutatásig
terjedő teljes skálán.
A 6. keretprogram eredeti költségvetése 17,9 Mrd €
volt, ebből a jogilag külön fejezetet képező Euratom-keretprogram
részesedése 1,2 Mrd €. Az új tagállamok csatlakozását követően a
teljes összeget 19,2 Mrd €-ra emelték. A keretprogram három fő
aktivitási terület köré szerveződött:
• a közösségi kutatások koncentrálása és
integrálása;
• az Európai Kutatási Térség szerkezetének
kialakítása;
• az Európai Kutatási Térség alapjainak
megerősítése.
Új finanszírozási eszközök
a 6. keretprogramban
Mint már a bevezetésben említettük, a 6. keretprogramban új, kiemelt
szerepet játszó projekttípusok alkalmazására nyílt lehetőség. Az új
eszközök támogatták a hálózatépítést, az ismeretek és kutatók kritikus
tömegének biztosítását egy-egy szakterületen. Megválasztásukat több
tényező befolyásolta, így a kutatási tevékenység tárgya, alkalmazási
köre, célja, az európai hozzáadott érték, illetve az elvárt eredmény
nagysága, a kutatáshoz szükséges ismeretek kritikus tömege. A 6.
keretprogram egyes tematikus és horizontális prioritásai területén
különböző típusú eszközök felhasználását javasolták. A szóba jöhető
lehetőségeket az adott szakterület munkaprogramjai, pályázati
felhívásai tartalmazták.
Kiválósági hálózat
(Network of Excellence – NoE)
A kiválósági hálózatok létrehozásának célja az volt, hogy a nemzeti és
regionális szinten létező vagy kialakulóban lévő kutatási kapacitások
európai integrálásával erősítsék és fejlesszék a közösség tudományos
és technológiai kiválóságát. A hálózatok az adott terület ismereteit
kívánták gyarapítani a szaktudás kritikus tömegének összegyűjtésével.
Elősegítették az egyetemek, kutatóintézetek, vállalkozások, tudományos
és technológiai szervezetek közötti együttműködést. A hálózati
tevékenységek hosszú távú, multidiszciplináris célokra és nem előre
meghatározott, termékekben, eljárásokban, szolgáltatásokban
megnyilvánuló eredmények létrehozatalára irányultak.
A NoE-t a résztvevők közös tevékenységi programmal
valósították meg, amely célként tűzhette ki egy önálló virtuális
kiválósági központ kialakítását is. E program magában foglalta a
célzott integrációs, valamint a hálózaton kívüli eredmények
terjesztésére vonatkozó tevékenységeket. A hálózatok magas szintű
irányítási autonómiával rendelkeztek, beleértve a hálózat felépítését
vagy a közös kutatási program tartalmának átdolgozását. A NoE főbb
ismérvei a következők:
Cél: megerősíteni a tudományos és technológiai
kiválóságot egy kutatási területen a résztvevők rendelkezésére álló
kapacitások integrálása révén. Az európai kutatások
széttöredezettségét az erőforrások kritikus tömegének, az európai
vezető szerep biztosításához szükséges szakértelem összegyűjtésével
kívánták biztosítani. A hálózat feladata volt a kiválóság
elterjesztése az együttműködés keretein kívül is.
A projekt elemei: a hálózat formájában megvalósuló
projektnek – az integráció mellett – magában kellett foglalnia képzési
komponenseket is a kiválóság elterjesztésére irányuló tevékenység
keretében.
A résztvevők száma: minimálisan három partner három
különböző tag- vagy társult országból.
Időtartam: általában öt év, de maximálisan hét év lehetett.
Projektmenedzsment: a hálózat irányítását egységes
keretben kellett megvalósítani.
Finanszírozás: általában több millió €, de nem volt
minimumküszöb.
A támogatás formája: a finanszírozás alapja az
integráció fix összegű támogatása; a folyósításra éves részletekben
került sor, annak függvényében, hogy a hálózat milyen eredményt ért el
a tartós integráció megvalósításában.
Integrált projekt (Integrated Project – IP)
Az integrált projektek célja az volt, hogy lendületet adjanak a
közösség versenyképességének, fontos társadalmi igényekkel
foglalkozzanak a kutatási és technológiai fejlesztési források
kritikus tömegének mobilizálásával. E projekttípusokat általában
hosszú távú vagy kockázatos kutatásokhoz, világosan meghatározott
tudományos és technikai elvárásokhoz rendelték, azzal a szándékkal,
hogy a termékek, folyamatok vagy szolgáltatások területén egyedi,
alkalmazható eredményeket hozzanak létre. Ezek az eszközök olyan
részintézkedéseket tartalmaztak, amelyek méretükben, szerkezetükben és
a tervezett feladatok alapján változhattak, de valamennyi a közös
általános célkitűzés eléréséhez szükséges kutatás különböző
szempontjaival foglalkozott.
A projektek következetes egységet alkottak;
megvalósításukra is szoros együttműködésben került sor. Az IP-k
kutatási, technológiafejlesztési és/vagy demonstrációs feladatokat, az
innováció támogatását célzó, a tudásgazdálkodásra és -hasznosításra
vonatkozó tevékenységeket foglaltak magukban, amelyek közvetlenül
kapcsolódtak a projekt célkitűzéseihez. Magas szintű irányítási
autonómiával rendelkeztek, beleértve a partnerség és a projekt
tartalma átdolgozásának lehetőségét. Végrehajtásuk általános
finanszírozási tervek alapján történt, amelyek kiterjedtek az állami
és a magánszektor mobilizációjának támogatására is. Főbb ismérveik a
következők:
Cél: Európa versenyképességének növelése, a
társadalom legfontosabb szükségleteinek kielégítése. Fő feladat a
tudás termékekbe, eljárásokba, szolgáltatásokba történő átvitele.
A projekt elemei: a projekteknek kutatási
komponenssel kellett rendelkezniük, emellett összpontosíthattak
technológiai fejlesztésre, tartalmazhattak demonstrációs és képzési
elemeket is, továbbá az alapkutatástól kezdve átfoghatták a teljes
kutatási spektrumot.
A résztvevők száma: minimálisan három partner három
különböző tag- vagy társult országból. Komoly elvárás volt a KKV-k
részvétele a projekt megvalósításában.
Időtartam: általában háromtól öt év, de nem volt
felső időkorlát.
Projektmenedzsment: elvárás a konzorcium teljeskörű
irányítása és a tevékenységek koordinációja.
Finanszírozás: általában több tízmillió €, de nem
volt minimumküszöb.
A támogatás formája: a projekt költségvetésének
%-ában meghatározott összegű támogatás.
Az új finanszírozási eszközök első értékelése
Az új projekttípusok alkalmazását elsőként a Marimon-jelentés
értékelte az első felhívásokban részt vevőktől kapott visszajelzések
alapján (Evaluation of the Effectiveness…, 2004). A jelentés –
kiválósági hálózatokra és integrált projektekre vonatkozó – főbb
megállapításai, javaslatai a következőkben összegezhetők:
A projekttípusok hatásos eszköznek bizonyultak a
transznacionális kutatási együttműködések erősítésében. Felmerült
azonban néhány olyan körülmény, amelyek javítása szükségessé vált az
akkor már folyamatban lévő keretprogram során.
Nyilvánvalóvá kell tenni, hogy milyen célok
teljesülését várják el az eszköztípusoktól; egyértelmű
feltételrendszert kell kialakítani alkalmazásukkal szemben, és ezt az
érdekeltek tudomására kell hozni.
A pályázók úgy vélték, hogy az új eszközöknek
„nagyoknak” kell lenniük. A „kritikus tömeg” azonban függ a téma
jellegétől, a szakterülettől, a résztvevőktől, a hatásoktól, a
hozzáadott értéktől. Egy projektméret nem megfelelő valamennyi
terület, eszköz esetében. A pályázóknak egyedileg kell biztosítaniuk a
megfelelő „kritikus tömeget”.
A legtöbb kifogás a kiválósági hálózatokat érte.
Problémát jelentett a „tartós integráció” fogalmának értelmezése.
Az integrált projekteket pozitívan fogadták, de – a
kiválósági hálózatokhoz hasonlóan – javasolták az eljárások
(konzorciumépítés, a projektjavaslatok benyújtása, értékelése,
szerződéskötési tárgyalások) javítását. A hangsúlyt e projekttípus
létrehozatalának eredeti céljára kell fektetni, azaz az európai ipar
számára biztosított új ismeretekre, versenyelőnyre.
A kisebb integrált projektek és a specifikus
célzott kutatási projektek (Specific Targeted Research Project –
STREP) alkalmasak a kockázatmegosztásra, jobban megfelelnek az ipari
szereplők, az új tagállamok és a kisebb szervezetek számára, így
jövőbeni pályázati felhívások során nagyobb összeget kell elkülöníteni
számukra.
Nem megfelelő a kkv-k részvétele az új
projekttípusokban; nem tudnak bekapcsolódni a hálózatok munkájába. A
kis cégek emiatt a hagyományos eszközöket részesítik előnyben.
Az új projekttípusok megítélése
a 6. keretprogram utólagos értékelése során
A bizottság 2008-ban szakértői csoportot kért fel a 6. keretprogram
utólagos, adatokon, tényeken alapuló értékelésének elkészítésére. A
2009 februárjában elkészült jelentés (Evaluation of the Sixth
Framework Programmes …, 2009) nagy hangsúlyt fektetett az új
finanszírozási eszközök szerepének értékelésére is. A dokumentum négy
kérdéskör vizsgálatát helyezte előtérbe:
• a 6. keretprogram alapjainak elemzése (a
stratégiai céloknak való megfelelés, a célkitűzések és az eredmények
konzisztenciája, a 7. keretprogram során felhasználható tapasztalatok,
következtetések);
• a megvalósítás vizsgálata (a célok meghatározása,
a struktúra, a részvétel, az eszközök stb. tervezése, irányítás,
hozzáférés, az eredmények elterjesztése);
• az eredmények elemzése (kutatási eredmények és
minőségük, hatásuk a versenyképességre, hozzájárulásuk a közösségi
célokhoz, pl. ERA, kkv-részvétel stb.);
• előretekintés (következtetések, javaslatok,
vízió).
A bizottság adatai szerint az új projekttípusokra a
6. keretprogram forrásainak 47,5%-át fordították. A program 167
kiválósági hálózatot – bennük kb. ötezer résztvevő munkáját – 1,2
milliárd € összegben támogatta, azaz egy NoE-projekt megvalósítása
átlagosan harminc partner közreműködését és 7,5 millió € közösségi
forrás biztosítását igényelte. Közel hétszáz integrált projekt
részesült támogatásban; ezek megvalósításában 17 ezer résztvevő
közreműködött; a közösségi támogatás pedig 6,5 milliárd €-t tett ki.
Az egy projektre eső partnerek száma huszonöt volt,
9,5 millió € összegű közösségi hozzájárulás mellett. A kiválósági
hálózatok koordinátorainak 26%-a francia, 22%-a pedig olasz volt; e
két ország azonban a közösségi támogatásoknak csak 24%-át nyerte el. A
koordinátorok között csak két – új EU-tagállamból származó –
kutatóteamet találunk. Az integrált projektek 25%-át német, 16%–16%-át
angol és francia, 11%-át pedig holland koordinátorok irányították; e
négy ország részesedése a közösségi támogatások 57%-a volt.
Kiválósági hálózatok
A kiválósági hálózatokra vonatkozó koncepció számtalanszor változott.
Eredetileg meghatározó eszköztípusként definiálták, ami néhány
partnerrel és több tízmillió € közösségi támogatással rendelkezik. A
későbbiekben már kifejezett elvárás volt a sok résztvevő bevonása,
végül a hálózat jelentős méretűvé vált, és alapvetően az
akadémiai/felsőoktatási intézményekre koncentrált. Az ipari szféra a
résztvevők esetében 7,6%-kal, a közösségi támogatások tekintetében
pedig mindössze 4%-kal részesedett.
Csak nagyon kevés NoE alakított ki tartós
integrációt, többségük nem felelt meg létrehozataluk céljainak.
A partnerek jelentős része azért szállt be a
NoE-projektbe, mert a pályázati felhívásban ezt előírták számukra. A
hálózati tevékenység periférikus maradt számukra, azt tapasztalhatták,
hogy nem valódi kutatási tevékenységet várnak tőlünk, csak a
kapcsolati rendszerben jelentkező hiányok felszámolására használják
eszközként őket.
Bár a NoE eredeti célja az ERA-n belüli kritikus
tömeg megteremtése volt, a bizottság azon törekvése, hogy minél több
résztvevőt vonjanak be a hálózatok tevékenységébe, azt eredményezte,
hogy a szétaprózottság inkább nőtt, semmint csökkent volna.
Integrált projektek
A három–öt évig tartó és több tízmillió € költségvetésű integrált
projektek keretében hosszabb távra szóló és a korábbiaknál
kockázatosabb kutatások megvalósítását tervezték.
A Marimon-jelentéshez hasonlóan a későbbi vizsgálatok is
megállapították, hogy az egyetemi kutató szervezetek előnyben
részesítették a specifikus célzott kutatási projekteket az IP-kkel
szemben, mivel a STREP – kisebb lévén – könnyebben menedzselhető volt
egyetemi körülmények között. Az ipari cégek viszont nem törekedtek
arra, hogy egy-egy nagyobb IP-ben együttműködjenek saját
versenytársaikkal. Főleg az élettudományok területén tevékenykedő
vállalatok tartották aggályosnak a kooperációt, elsősorban a szellemi
tulajdon nem megfelelően szabályozott védelme miatt (l. 7.1. és 7.3.
pontok).
A NoE-hez hasonlóan, az IP-k partnerei is azt
gondolták, hogy a pályázati felhívások kötelezték őket e
projekttípusokban való részvételre. A felmérések arra is rámutattak,
hogy a megkérdezettek felének véleménye szerint az adminisztratív
akadályok nemhogy csökkentek volna, inkább növekedtek.
Az Európai Számvevőszék vizsgálata
Az Európai Számvevőszék az EK-Szerződés 248. cikke (4) bek. 2. albek.
alapján vizsgálta az új finanszírozási eszközök alkalmazását a 6.
keretprogramban. Az ellenőrzés megállapításait, a számvevőszék
következtetéseit, javaslatait a „Kiválósági hálózatok” és „integrált
projektek” a Közösség kutatási politikájában: elérték-e céljaikat?
című különjelentés tartalmazza (URL1). A vizsgálat a következő négy
kérdésre keresett választ:
• Milyen mértékben járultak hozzá a kiválósági
hálózatok és az integrált projektek a Szerződésben lefektetett
kutatáspolitikai célok megvalósításához?
• Mennyire teljesültek az eszközök bevezetésétől
várt konkrét célok?
• A bizottság eredményesen irányította-e az új
eszközök alkalmazását?
• A 6. keretprogram ösztönzőleg hatott-e a
kutatási, technológiafejlesztési beruházásokra?
Az ellenőrzés során a számvevőszék áttekintette a
6. keretprogramra vonatkozó dokumentációkat (az előkészítő és a jogi
keretekre vonatkozó dokumentumok, bizottsági iránymutatások,
végrehajtási adatok, elemzések, projektértékelések stb.), 15
tagállamban tartott helyszíni ellenőrzést, megbeszéléseket folytatott
a részt vevő szervezetek kutatóival.
|