Magyar tudomány a Kárpát-medencében
A Magyarország határain kívül eső magyar nemzetrészek tudományossága
kiemelt fontosságú nemzetpolitikai kérdés. Bár a kijelentést
alapigazságnak számít, nem árt idézni Vadkerty Katalin történészt
(Szlovákia), aki szerint: „a kisebbségi önismeret rendszeres
alapkutatások nélkül fellegjárássá válhat.” A közösségi megmaradás
megköveteli az önreflexiót és közösségi önvizsgálatot, mert csak ez
teszi/teheti képessé az egyént és közösséget arra, hogy a folyamatosan
jelentkező kihívásokra megfelelő módon reagáljon.
A kisebbségbe került nemzetrészek tudományos élete
nem a magyarországi tudomány meghosszabbítása, kiterjesztése,
kiegészítése – bár ezek a jegyek teljes mértékben nem tagadhatók –,
hanem egy, a magyarországi léthelyzettől eltérő, a térségi politika
folyamatai által külön pályára állított, a szétfejlődés tagadhatatlan
jegyeit mutató helyi közösségek kérdésfelvetéseire és társadalmi
dilemmáira adott/adandó sajátos válaszok együttese. Ez is alapigazság,
mégis, a dilemmát az okozza, hogy ennek a tudományosságnak nincs igazi
gazdája. A tudomány társadalmi hivatásából eredően napjainkban a
kutatások első számú támogatója az állam. Az állam felelőssége
értelmezhető a területi elv alapján – ennek értelmében a területén
élők teljességére terjeszti ki tudományszervezői tevékenységét.
Csakhogy Közép-Kelet-Európában az állam többnyire nemzeti feladatokat
értelmez ott is, ahol a politikai nemzetbe a többség mellett
kisebbségi etnikai közösségek is tartoznak, és ez a szemlélet a
kisebbségi tudományosságot nem tekinti külön támogatandó területnek.
Például Romániában az első és egyetlen kimondottan kisebbségi
tudományos intézet létrejöttére, a román kormány alá tartozó,
kolozsvári székhelyű Kisebbségi Kutatóintézet megalakulására 2007-ig
kellett várni (az intézetet létrehozó törvény és annak végrehajtása
között hét év telt el). Roppant fontosságú stratégiai kérdéssel állunk
tehát szemben, s ezért meglepő, hogy a kisebbségben élő közösségek
tudományossága nem vitatéma: nincsenek elemző írások, a politika napi
kérdéseire figyelő sajtó nem foglalkozik vele.
Ezért kell külön figyelemben részesíteni az MTA
Magyar Tudományosság Külföldön Elnöki Bizottsága két friss kiadványát,
a Magyar–magyar interdiszciplináris kutatások, intézményi
együttműködések lehetősége című kötetet és az ennek mellékleteként
megjelent Programtervezetek című összeállítást.
Remélhetően a kiadványokkal új korszak kezdődik a
magyar–magyar tudományosság kérdéseinek elemzését, valamint a
vonatkozó társadalmi stratégiák kidolgozását illetően. Ugyanis a kötet
és a melléklet az ilyen típusú kiadványokkal szemben támasztható
mindkét elvárásnak eleget tesz: a kisebbségi léthelyzetben élő magyar
közösségek tudományosságáról körképet nyújt, és a tudományszervezés és
-értékelés alapvető kérdéseit illetően elemzéseket tartalmaz.
Megjegyzendő, hogy teljesebb lett volna a szemle Horvátország,
Szlovénia és Ausztria magyar tudományos műhelyeinek és ezek
tevékenységének a bemutatásával, ugyanis a szerkesztő Erdély,
Felvidék/Szlovákia, Vajdaság, Kárpátalja magyar tudományosságának
szentelt külön fejezetet. A bemutatók nem azonos módszertani alapon
készültek, miközben Erdély vonatkozásában az elemzés dominál, a többi
régiók tudományosságát taglaló szövegek inkább leíróak. Igen érdekes
és elég sok kérdést felvető körképet kapunk, mindenekelőtt a
tudományos integráció lehetséges módozatait illetően.
Figyelemre méltó az Erdélyre vonatkozó elemzésekben
(szerzők: Salat Levente és Bíró A. Zoltán) megjelenő világos szándék
arra, hogy a tudományossággal kapcsolatos alapvető kérdésekről – a
tudományosság „rendszere”, intézményesültségi modellek, eredmények és
ezek értékelése – elméleti igénnyel szóljanak. Miközben Salat Levente
a kutatóhelyeket három kategóriába
|
|
sorolja (állami, magán és civil szervezeti keret),
Bíró A. Zoltán négy domináns modellt jelöl meg (egyéni/nem intézményes
kutatás, nonprofit alapú tudományos műhelyek, egyetemi tanszékekhez
kapcsolódó kutatóhelyek és állami/román intézményi keretben végzett
tudományos tevékenység). Véleményem szerint a besorolás kérdése
alapvető, kihat a tudományos munka jellegére és az elvárható
eredményeket is részben meghatározza, ezért erre külön reflektálok. És
javasolok egy, a fentiektől eltérő besorolási rendszert: az
állami-központi és az önkormányzati-helyi intézmények között jelentős
különbség létezik, főleg ha az etnikai kisebbség helyi többséget
alkot. Ebben az esetben (Székelyföld) a helyhatósági fenntartású
intézmények igenis a magyar tudományosság fontos műhelyei (lásd a
Székely Nemzeti Múzeum és a Csíki Múzeum tevékenységét), tehát ezek
különválasztása indokolt, ugyanis központi szinten a kisebbségi
tudományosság támogatása elenyésző (a Román Akadémia kolozsvári és
marosvásárhelyi intézeteiben a magyar kutatók aránya 5% alatti).
Ugyanakkor a civil keretekkel kapcsolatosan fontos megjegyezni, hogy
ezek kialakulása – főleg, amennyiben egyetemi tanszékek
háttérintézményei – éppen az egyetemi tanszéki rendszer egyfajta
bírálatát jelenti, mivel a társadalomtudományok területén bár létezik
magyar nyelvű oktatás, nincsenek magyar tanszékek vagy autonóm
tanszéki csoportok, a magyar irodalom- és nyelvtudományi tanszékek
kivételével az oktatók kutatásaikat civil keretbe emelik át. Tehát a
civil és az egyetemi kutatói világ szereplői jelentős mértékben
ugyanazok. Kisebbségi körülmények között a tudományos teljesítmények
minősítése az átlagosnál is komplexebb feladat, érdemes felfigyelni
arra, hogy Salat tanulmányában hol egyszerűen kutatókról, hol kezdő
kutatókról, máshol jelentősebb vagy kiemelkedő kutatókról szól –
jelzéseként annak, hogy a besorolás többnyire szubjektív.
Ha nincs megfelelő többségi állami támogatás,
kiemelkedő fontosságú kérdéssé válik a magyarországi tudományos
élettel kialakítandó kapcsolat (integráció), és ennek okán az MTA
Magyar Tudományosság Külföldön Elnöki Bizottsága szerepe és
felelőssége. A Bizottság elnöke, Görömbei András kötetnyitó
elemzésében számba veszi a legfontosabb tényezőket, külön kitér a
projektalapú támogatások kérdésére, miközben olyan fontos körülményre
figyelmeztet, mint a kutatásokat illetően tapasztalható
szétszórtság-szétaprózottság. Az MTA felelősségvállalása példaértékű,
de felmerül a kérdés: mire elegendő a jelenlegi keret? Ki kell
jelenteni, a mai keretek és főleg források aligha felelnek meg a
Magyarország határain kívüli magyar közösségek tudományos
tevékenységének helyi igények szerinti fenntartására, még kevésbé
igényelt és elvárható fejlesztésére.
Ezért fontos a két kötet: elemzésként és
problémakatalógusként jelzik, hogy alighanem több szinten kellene
tárgyalni és egyeztetni (kormányok között, akadémiák között,
önkormányzati szinten, EU-s prioritásokként), a kötetbe foglalt fontos
számvetés eredményeit az egyes országok többségi tudományosságának
felelőseivel közösen is elemezni kellene.
Bízzunk abban, hogy a Magyar–magyar
interdiszciplináris kutatások, intézményi együttműködések lehetősége
című kötet és melléklete egy szükséges társadalmi párbeszédnek képezi
alapját és indítékát. (Fedinec Csilla szerk.: Magyar–magyar
interdiszciplináris kutatások, intézményi együttműködések lehetősége.
Bp.: MTA Magyar Tudományosság Külföldön Elnöki Bizottsága, 2010, 222
p.; Programtervezetek. Melléklet a Magyar–magyar interdiszciplináris
kutatások, intézményi együttműködések lehetősége kötethez. Bp.: MTA
Magyar Tudományosság Külföldön Elnöki Bizottsága, 2010, 54 p.)
Bodó Barna
Sapientia EMTE, Kolozsvár
|
|