Vörös arzenál
Germuska Pál új könyvében a szocialista országok KGST keretében
megvalósított hadiipari együttműködését, a korabeli dokumentumokban
némi eufemizmussal „speciálisnak” nevezett katonai termékek
szakosítási megállapodásainak alapelveit és gyakorlatát mutatja be.
Germuska kutatói pályájának kezdete óta különös
affinitást mutat a magyarországi szocialista hadiipar és fegyveres
erőszakszervezetek története iránt. Az utóbbi évtizedben ez a
kérdéskör (szűkebben a szocialista országok hadiiparának nemzetközi
együttműködése) vált fő kutatási területévé. Annak ellenére, hogy a
KGST döntő módon determinálta a szocialista országok fejlődését, erről
a nemzetközi gazdasági együttműködési szervezetről a rendszerváltás
óta komolyabb feldolgozás nem született. A szerző ezért magával az
integrációs szervezettel, annak megalakulásával, működésének
történetével is kénytelen volt foglalkozni.
A Szovjetunió és Magyarország között az első
hadiipari együttműködési megállapodás megkötésére 1948-ban került sor,
amelyet számos további követett. A totális kommunista hatalomátvétel
után megkezdődött a magyar hadsereg szovjet haditechnikára és
fegyverzetre való átállítása.
Az 1949 elején Moszkvában alapított KGST működése
az első néhány évben a tagországok közötti bilaterális, egy évre szóló
kereskedelmi megállapodások megkötésére korlátozódott. Az
együttműködés korszerűbb formáinak megteremtéséről, a gyártás
szakosításáról és a termelési kooperációkról, vagyis a tagországok
között tapasztalható párhuzamosságok felszámolásáról, a
méretgazdaságosságból adódó előnyök kiaknázásáról 1956 elején
születtek meg az első megállapodások. A tervek koordinálása és a
sokoldalú együttműködés elősegítése érdekében 1956-ban egy sor ágazati
állandó bizottság mellett megalakult a KGST Hadiipari (Együttműködési)
Állandó Bizottsága, amelynek legfontosabb feladata a KGST-tagállamok
haditermelésének koordinálása, a párhuzamosságok felszámolása, egyes
termékek szakosított termelésének biztosítása volt. A Hadiipari
Állandó Bizottság üléseiről felvett jegyzőkönyvek az 1980-as évek
elejéig kutathatók. Sok más primer forrás mellett ezek a jegyzőkönyvek
adják a kutatás számára a legfontosabb információkat.
Bár a KGST-tagországok együttműködése a hadiipar
terén is akadozott, a gyártásszakosítási egyezmények ellenére sokszor
ezen a területen is párhuzamos termelés folyt, illetve a tagországok
időnként megsértették a megállapodásokat, mégis, a szocialista
integrációs tömbön belül itt működött a legjobban a kooperáció. A
KGST-n belül az 1960-as évek első felében a polgári termékeknek alig
2%-át állították elő szakosítási egyezmények keretében, míg a
Magyarországon ebben az időszakban gyártott hadiipari termékeknek
mintegy 40, a katonai exportcikkeknek pedig már több mint 70%-a
szakosított termék volt.
Az 1960-as évek elején az amerikai kémrepülőgép
Szovjetunió fölött történő lelövése, a berlini fal felépítése és a
kubai válság jelezte a két nagyhatalom konfliktusainak éleződését.
Ebben a helyzetben Nyikita Hruscsov szovjet pártfőtitkár
kezdeményezésére a keleti blokkban újabb nagyszabású fegyverkezési
program indult el. Magyarország a II. ötéves tervben eredetileg
előirányzott 34,5 milliárd Ft közvetlen honvédelmi kiadását
menetközben 4,2 milliárd Ft-tal emelte. A hadsereg ütőképességének a
növelése a teljesen elavult honi légvédelem korszerűsítésével
kezdődött, majd az évtized közepére megtörtént a szárazföldi csapatok
átfegyverzése is. A Magyar Néphadseregben 1959 és 1965 között több
mint háromszorosára nőtt a vadászrepülők és lokátorok, közel
négyszeresére az elfogó vadászrepülők és közepes harckocsik száma.
|
|
A nagyszabású – és a polgári célú fejlesztések elől
óriási összegeket elvonó – katonai fejlesztési tervek felgyorsították
a hadiipari cikkek KGST-n belüli szakosodását. A stratégiai fegyverek
gyártását a Szovjetunió természetesen nem adta ki a kezéből, ellenben
a repülőgépek, harckocsik, lokátorok, páncélozott szállító járművek,
rádiótechnikai berendezések gyártását az egyes tagországokra testálta
azzal, hogy azok saját szükségleteiken túl elégítsék ki a többi
szocialista ország igényeit is. A nemzetközi hadiipari munkamegosztás
keretében Magyarország páncélozott szállító járművek, légvédelmi
ágyúk, tüzérségi rádiólokátorok és rádióállomások gyártására
vállalkozott. A magyar hadiipari külkereskedelem egyenlege 1950 és
1975 között mindvégig jelentős hiányt mutat (egyedül az 1956–60
közötti időszak egyenlege közelít a nullszaldóhoz). A passzívumban a
magyar–szovjet hadiipari csere számunkra abszolút hiánnyal záruló
egyenlege a döntő. A Szovjetunióból származó katonai termékek értéke
ugyanis messze meghaladta az oda irányuló magyar export értékét. A
többi szocialista országgal a szaldó kiegyenlített, sőt
NDK-viszonylatban jelentős magyar többletszállításokat tapasztalunk. A
magyar szempontból összességében hiánnyal záró hadiipari
külkereskedelem tovább növelte a magyar gazdaság amúgy is labilis és
többször felbillenő egyensúlyát. A haditechnikai külkereskedelem
egyenlegét némileg javította a fejlődő országokba az 1970-es évek
elején megindult export, ami a konvertibilis valutabevételek folytán
csökkentette a tőkés relációban állandó deficitet mutató magyar
fizetési mérleghiányt.
A szovjetek afganisztáni kalandja miatt bekövetkező
„kis hidegháború” keleten és nyugaton újabb fegyverkezési hajszát
indított el. A magyar hadiipar ebből annyit profitált, hogy termékei
iránt a szovjet igények sokszorosára nőttek, a kielégítésüknek a
magyar hadiipar kapacitáskorlátja szabott gátat.
Az 1980-as évek elejétől a szocialista országok
gyorsuló ütemű eladósodása, az életszínvonal stagnálása, majd
visszaesése miatti belső feszültségek növekedése a katonai-hadiipari
együttműködésre is kihatott. A rendszerváltást megelőző néhány évben a
magyar hadiipari termelés (amelynek több mint kétharmadát exportálták)
drasztikusan visszaesett, ami az ágazat válságához, a vállalatok
veszteségének növekedéséhez és az itt foglalkoztatott munkaerő egy
részének az elbocsátásához vezetett. A gondokon az érintett
vállalatoknál profil- és termékszerkezet-váltással próbáltak meg
enyhíteni, kevés sikerrel. Az 1980-as évek végén az ún.
reformszocialista országok részéről egyre súlyosabb kifogások érték a
KGST-együttműködést. Magyar részről az integrációs szervezet működését
1989 tavaszán már úgy értékelték, hogy az négy évtizedes kudarc, amely
a tagországok eladósodásához, világgazdasági térvesztéséhez és
versenyképességük drasztikus romlásához vezetett. Kormányszinten
fogalmazódott meg az igény: nyitni a piaci berendezkedésű országok
felé, sürgősen feladni a tagországok együttműködését évtizedekig
bénító konszenzusos elvet, és fejleszteni a valós áru- és
pénzviszonyokon alapuló, közvetlen vállalatközi együttműködést. Erre
azonban már nem került sor, a rendszerváltó szocialista országok a
nyugat-európai integrációhoz való kapcsolódást tűzték ki stratégiai
célként. A tagországok a KGST 1991. június 28-i budapesti ülésszakán
kimondták a szervezet feloszlatását. (Germuska Pál: Vörös arzenál.
Magyarország részvétele a nemzetközi hadiipari együttműködésben a KGST
keretei között. Budapest: 1956-os Intézet–Argumentum, 2010, 310 p.)
Honvári János
gazdaságtörténész, CSc, Széchenyi István
Egyetem
|
|