A gyógyszerek fizikális és vegyi
tulajdonságainak ismeretében a kísérletes orvostudomány, a
gyógyszerészet sarkalatos eredményeket ért el. Egy idő múlva azonban
kiderült, hogy a gyógyszerek nem pusztán a vegyi és fizikai
tulajdonságukkal gyógyítanak. Ez világossá vált a placebo1
fogalmának és jelenségkörének kialakulásával. A 30-as évek körül
kidolgozott metódus alapján egy-egy szer biztos hatásának lemérésére
ellenőrzésképpen egy adott szerhez, például tablettához hasonló alakú,
nagyságú, színű, de semleges tartalmú anyagot adtak be a betegeknek.
Az egyik csoport az eredeti szert, a másik pedig a hatóanyagot nem
tartalmazó, úgynevezett placebo tablettát kapta. A placebo azonban nem
csupán a valódi hatóanyagot tartalmazó szer hatásának ellenőrzésére
lett alkalmas, hanem különleges jelenségeket is észleltek, amelyeket
placebohatásnak neveztek el. Kiderült ugyanis, hogy a hatóanyagot nem
tartalmazó tabletták adásával is lehet gyógyhatást elérni. A placebo –
mivel valódi hatóanyagot nem tartalmaz – elsősorban pszichés úton hat.
Ennek alapján az ilyen hatást nem specifikusnak mondjuk: tehát az
észlelt változás nem a gyógyszer anyagától, „nem specifikusan”
következik be.
A betegségek mindig az egész embert érintik, ha
valamilyen szerve beteg, az az egész embere kihat; a bajjal egy időben
szorongás, lehangoltság, különféle kínzó gondolatok és fantáziák stb.
jelennek meg. Vonatkozik ez orvosi beavatkozásokra is, mert egy
gyógyszer beadásakor a hatóanyagon kívül más – pszichés, vegetatív
stb. – „nem specifikus” tünetek alakulnak ki, melyek kedvezően vagy
kedvezőtlenül befolyásolják a beteg állapotát. Beszélnek
„placeboműtétről”, mely esetleg pusztán bőrmetszésből áll, melynek
kapcsán akár a „valódi műtéthez” hasonló javulás következhet be. A
beavatkozások egész embert érintő hatását egy sokszor idézett
történettel lehet illusztrálni:
Egy pszichotikus betegnek az a hipochondriás
téveszméje, hogy hasában béka van. Ettől nagyon szenved. A
pszichiáternek az az ötlete támad, hogy valamilyen „álműtéttel,”
„eltávolítják a békát.” Elaltatják, kis bőrmetszést csinálnak, melyet
bevarrnak, a beteget felébresztik, s mellétesznek egy békát, mondván,
ezt operálták ki a hasából. A beteg nagyon boldog, és a nagyviziten is
említi, milyen jól van. Néhány nap múlva azonban bizonytalan hasi
fájdalmakról panaszkodik. A hét végén aztán elmondja, hogy „a béka
petéket hagyott hátra, s azok kikeltek a hasában”. A példa mutatja,
hogy a téveszmék mélyen a személyiségből keletkeznek, a placeboműtét
hat a betegre, de az eredmény – ilyen esetben is – csak átmeneti.
Placeboterápia elsősorban gyógyszeres kezelésnél
jön szóba, de sokan tartják az akupunktúra hatását is ilyen eredetűnek
(Liu – Yu, 2010). Így például akut esetekben, szorongásos
rosszulléteknél vagy máskor, „szabadon lebegő”, tehát tartalmatlan,
tárgytalan szorongás eseteiben lehet eredményes. Hosszan tartó,
krónikus esetekben vagy különösen vegetatív tünetekkel járó
szorongásos állapotokban a hatékonyság csökken. Fájdalomcsillapítók
általában 30–35%-ban helyettesíthetők placebóval. Műtétnél ismert a
„placeboanalgézia”. Egyes megfigyelések szerint fejfájós betegek 60%-a
reagál placebóra, s az antiasztmatikus szerek placebója 40%-ban
csillapította a rohamokat. Placebónak lehetnek „mellékhatásai” is:
szájszárazság, szívdobogás, rosszullétek, ödémák stb. jelentkezésével.
A kérdés aktualitását fokozza, hogy a mai világban
egy-egy betegre kevés idő jut – a kedvező „nem specifikus” terápiás
hatások kevésbé irányíthatók, és sokszor – akár a gyógyítók
magatartásának, szavainak félreértelmezésével – káros „mellékhatások”
keletkeznek.
Régente divatos volt a diagnózisnak az ún. ex
iuvantibus (eredménytől függő) formája: a szer adására jelentkező jó
hatásból következtettek a diagnózisra. Ha például a kalcium
megszünteti a rosszullétet, akkor bizonyosan tetániás eredetre lehet
gondolni, mivel ez a betegség kalciumhiánnyal jár. Ma már ismert, hogy
ennek az injekciónak melegítő és más hatásai pszichésen is
befolyásolják a beteget, s így jelentős placebohatással is számolni
kell. Ez a tiszta megítélést alapvetően módosíthatja. Nincs olyan
gyógyeljárás, melynek alkalmazásánál ne kellene pszichés, azaz
placebohatással számolni.
A placebohatás bio-pszicho-szociális eredetű.
Kiderült, hogy nem pusztán pszichés folyamatról van szó, mivel ekkor
kémiai anyagok, ópioidok, endorfinok jelennek meg a szervezetben
(Patterson, 1985 [2000]; Finniss et al. 2010) Tehát a pszichés
ingereknek a testben biokémiai folyamatok felelnek meg.
Mitől függ a placebohatás?
A placebohatás elsősorban az illető egyéni várakozásától, gyógyulási
szándékától, ismereteitől függ, valamint a szer csomagolásától,
színétől, jellegétől, a tablettáktól, oldatoktól (illatok, ízek!),
cseppektől, injekcióktól. Sokak szemében az injekciók a hatásos orvosi
tevékenység igazi eszközei… Sokszor a gyógyszerek elnevezése,
megjelölése szinte varázslatos, mágikus hatású. A nehezen elérhetőség
fokozza a hatást. Még húsz-huszonöt évvel ezelőtt is, amikor a
„nyugati” gyógyszerek nehezen voltak elérhetők, nagy várakozással
tekintettek „a drága külföldi gyógyszerekre.”
Természetesen a beteg személyisége is sokat jelent.
Van, aki jobban, akad, aki kevésbé reagál placebóra. A világ felé
befogadóbbak, hiszékenyebbek, jobban befolyásolhatók. A placebohatást
sokan a szuggesztibilitással tették egyenlővé. Mások a beteg
gyógyulásba vetett hitében, az öngyógyulási szándék felkeltésében
látják a legfőbb hatást.
Figyelembe veendők a beteg tudatos vagy tudattalan
fantáziái is. Gondolni lehet a „varázsszerre”, „varázsitalra”, ezzel
kapcsolatos csodavárásra, ami „minden bajt megold”. Mennél nagyobb a
beteg szorongása, annál inkább jelentkeznek mágikus, misztikus hitek,
amelyekbe a beteg „belekapaszkodhat”(lásd Hermann, 1943 [1983]).
Súlyos, reménytelen esetekben ilyenkor nyúlnak a legkülönbözőbb – ki
nem próbált – szerekhez, vagy olyan „újdonságokhoz”, melynek
eredményessége még nem bizonyosodott be. Ezeknek is lehet – átmeneti –
jó placebohatásuk.
Az elvárás a tudattalan beállításától is függ.
Lélekelemzésben ismert, hogy néha visszaesés vagy a tünetek
felerősödése mutatkozhat, a beteg – főként depresszióban lévő –
önbüntetési tendenciája nyomán. A mindentől szorongó, esetleg paranoid
bizalmatlanság nyomán („rossz szert adnak”) nemegy per keletkezéséről
olvashattunk, mert a „beadott szer” tüneteket, esetleg bajt okozott.
A kutatások a placebohatás kereteire is kiterjednek. Például a
fájdalomcsillapítás (akár posztoperatív)
|
|
sikeresebb klinikai, mint kísérleti helyzetben,
kórházban jobb, mint a járóbeteg-ellátás körülményei között. Az
ambuláns gyakorlatban az új szert kipróbáló orvos eredményesebb, mint
a kísérletező.
Itt is találkozhatunk az orvos személyiségének
szerepével. Már a gyógyszerkipróbálásnál is kitűnt, hogy az orvosnak
az ismerete az adott hatóanyagról befolyásolja az eredményt. Ezért a
kettős vak próbánál még egy orvost alkalmaznak, az egyik intézi a
gyógyszer és placebo elosztását, a másik, aki a gyógyszert a betegnek
átadja, s nem tudja, melyik a valódi és melyik a placebo. Bálint
Mihály (1961) szerint az orvos maga is gyógyszer. Az orvos hite,
meggyőződése, társadalmi helyzete, presztízse, az alkalmazott
gyógyszerhez való hozzáállása ugyancsak befolyásolja az eredményt. Így
tehát előnyösebbnek látszik az eredmény, ha hisz a szer hatásában,
különösen, ha új gyógyszerről, kipróbálásról van szó. Természetesen
reá is hat – miként a nővérre, a betegre – a leírás, a reklám, a
propaganda.
Az előbbiekből is következik az orvos–beteg
kapcsolat jelentősége. A beteg bizalma, a kedvező, pozitív jellegű
viszony elősegíti a placebohatást. Hiányos vagy negatív kapcsolatban
csökken a hatékonyság, gyakoribbak a „mellékhatások”. Már a
placebokérdés irodalmában felmerül a helyzet bonyolultsága. Nem
mellőzhetők a gyógyszerfelírás körülményei, hogy ez az orvossal
találkozva, megfelelő „lelki ventiláció”, kibeszélés nyomán vagy
anélkül történik. Az ilyen mellékhatások miatti abbahagyás is sokszor
e kapcsolaton múlik. Egy gyógyszer az egyik orvosnál hatástalan, a
másiknál eredményes lehet.
Bár a placebofogalom főként a gyógyszerekre
vonatkozóan terjedt el, más beavatkozásnál is beszélhetünk ilyen
hatásról. Ezen túlmenően egyes, organikusan problematikus esetben
beszélhetünk „placeboműtétről.” Ám a különböző területeken történt
beavatkozásoknál olyan sok személyi, tárgyi, csoporthatás érvényesül,
hogy a placebóra való egyszerűsítő visszavezetése kérdésesnek tűnik.
Milyen pszichológiai magyarázatai vannak
a placebo jelenségnek?
A megközelítés sokféle lehet. Pszichológiai oldalról a függőség
sajátos formájának vélem. Ebben a szuggesztió-hipnózis Ferenczi-féle
elméletét a mai napig is használhatónak tartom. A hipnózis e szerint
sajátos regresszió következménye, mely a hipnotizőrt a hipnotizálttal
szemben olyan viszonyba hozza, mint a felnőttet a gyermekkel. A
felnőtt ilyenkor szinte omnipotens hatalmat nyer az
álomba merült fölött. Az e szerinti felnőtt–gyermek függőségi viszony
a gyermeki varázs világába került egyént jelentősen befolyásolja. Ezen
alapul a placebo hatása. Fokozottan érvényes ez a betegekre, akik az
adott szerrel, kezeléssel segítségre vágynak, legtöbbször szoronganak,
regresszióban vannak, kapaszkodnak. A kiszolgáltatott helyzet fokozza
az elhangzott szavak, gyógyszerek, kezelések jelentőségét.2
A placeboprobléma ismerete hasznos a pszichés
ártalmak elkerülésében, a megelőzésben, a lelki egészségvédelemben,
mentálhigiénében. Mivel minden betegség az egész ember betegsége, így
minden kezelés valamilyen formában érinti az egész személyiséget. A
nem specifikus hatás felmérése, felismerése nem csupán a beteg
személyiségéről adhat felvilágosítást, de kellő hozzáállással,
megbeszéléssel, a jelentkezett tünetek feldolgozásával elősegítheti a
kezelés, a specifikus hatások érvényesülését, a kezelés hatékonyságát.
Kulcsszavak: placebo fogalma, placebohatás, placebo és fantázia,
placebo és megkapaszkodás, placebo pszichoanalitikus elmélete
IRODALOM
Ádám György (2004): A rejtőzködő elme. Egy
fiziológus széljegyzetei. Vince, Budapest
Bálint Mihály (1961): Az orvos, a betege
és a betegség. Akadémiai, Budapest
Fenichel, Otto (1945): The Psychoanalytic
Theory of Neurosis. Norton, New York
Ferenczi Sándor (1918 [2000]): A
hipnotikus hatások lelki elemzése. In: Ferenczi Sándor: Lelki
problémák a pszichoanalizis megvilágításában. Dick Manó, Budapest,
35–61. Új kiadás: In: Erős Ferenc (szerk.) (2000): Ferenczi Sándor. Új
Mandátum, Budapest
Finniss, Damien G. – Kaptchuk, T. J. –
Miller, F. – Benedetti, F. (2010): Biological, Clinical and Ethical
Advances of Placebo Effects. The Lancet. 375, 9715, 686–695. •
WEBCÍM >
Hárdi István (1998): Pszichológia a
betegágynál. 6. kiadás. Medicina, Budapest
Hermann Imre (1943 [1983]): Az ember ősi
ösztönei. Pantheon, Budapest, Új kiadás: Magvető, B.p, 1983
Liu, Tao – Yu, Cui-ping (2010): Placebo
Analgesia, Acupuncture, and Sham Surgery. Evidence-Based Complementary
and Alternative Medicine. •
WEBCÍM >
Patterson, C. H. ’Pat’ (1985 [2000]): What
is the Placebo in Psychotherapy?
Psychotherapy. 1985, 22, 163–169. Új
kiadás: In: Patterson, C. H. ’Pat’: Understanding Psychotherapy: Fifty
Years of Client-Centered Theory and Practice. PCCS Books, Ross-on-Why,
2000 •
WEBCÍM >
Rickels, Karl (ed.) (1968): Non-specific
Factors in Drug Therapy. Thomas, Springfield
LÁBJEGYZET
1 A placebo fogalom
tulajdonképpen sajátos fordítási torzítás eredménye. A 116. zsoltár 9.
versszakának latin fordítása: „Tetszeni fogok az Úrnak az élők
világában”, ahol a placebo a tetszeni fogok, a héber eredeti et’
háléch, járni fogok helyett került fordításra (lásd Ádám György cikkét
e kötetben). A héber eredeti viszont így hangzik: „Járhatok az
Örökkévaló előtt az élők országaiban”. A 13. században a bérelt
gyászolókat nem őszinte magatartásuk miatt hívták placebóknak.
Geoffrey Chaucer a Canterbury mesékben a talpnyaló udvaroncokat
nevezte így. Az igaz és a hamis elválasztására a katolikus egyház a
16. században alkalmazta az ördögi megszállottság, a boszorkányság
elleni exorcista eljárásban. Ha egy szentnek mondott tárgyat adtak a
megszállott kezébe, ami nem volt szent, és erre az görcsökkel reagált
– bizonyítottnak vélték, hogy a megszállottság csak az illető
képzeletében létezett. Benjamin Franklin a mesmerizmus, a magnetikus
erő leleplezésére használta. A mai értelemben vett használatára a
második világháború utáni időszak óta kerül sor.(Finnis et al., 2010).
A terminus történetéről bővebben Fenyvesi Tamás cikkében olvashatunk e
lapszámban.
<
2 Ferenczi idézett
könyvében (1918, 57.) így ír: „Sok hipnózis kudarcát, mint azt Freud
is kimutatta, az okozza, hogy a beteg attól fél, hogy nagyon is
hozzászokik az orvos személyéhez, elveszti önállóságát, vagy éppen
szexuális függőségbe kerül vele szemben.” Otto Fenichel (1945) utal
erre az „infantilis típusú tárgykapcsolatra”, szól a hipnotikus
raportban lévő függőségről, és kiemeli, hogy számos
„csodagyógyulásban”, gyógyszeres hatásban ilyen mindenhatósági,
mágikus tényezők érvényesülnek.
<
|
|