Az amerikanisztika (American Studies)
interdiszciplináris tudományterület, melyet markáns elmélete tesz
koherenssé. Így volt ez az amerikanisztika történetének mindkét nagy
korszakában, a „régi amerikanisztika”, azaz az ún. „mítosz- és
szimbólum-iskola” idején éppúgy, mint ma, amikor a
posztstrukturalizmus nagy paradigmaváltásában kiforrott ún. „új
amerikanisztika” határozza meg a tudomány témaállításait, kutatási
szemléletét és módszereit. Az amerikanisztika elmélete vagy hat
évtizede működik tudományközi metadiszciplinaként, de míg a régi
amerikanisztika a modern episztémé, addig az új amerikanisztika a
posztmodern episztémé beszédmódjából sarjadva fogja össze a
szerteágazó megközelítéseket.
1. A „régi amerikanisztika” és a modern episztémé
Az amerikanisztika viszonylag fiatal tudományág: bár az első nagy
művek az 1920-as években születtek (Vernon L. Parrington tollából), a
diszciplína valódi kibontakozása a 40-es és 50-es évekre tehető. E
korai szakasz legfőbb ismérve maga a tudományköziség volt: a különböző
tudományterületek közötti együttműködést sürgető tudósok saját
szakterületük határait kitágítva kívántak közös kontextust teremteni
az irodalomtudomány, a történelem, az antropológia, a nyelvészet és
más humán és társadalomtudományok között. Ez a tudományos kollaboráció
öltött testet a több tudományterületről megközelíthető „amerikai
esszencia” tanulmányozásában is, melyet politikailag a II.
világháborúban győztes és a hidegháborúban is az úgymond „jó” oldalon
álló Amerika létértelmével azonosítottak. A győzelem és a tekintély
önmagát ünneplő elbeszélése volt ez a világot a nácizmustól
megszabadító, illetve a „Gonosz Birodalmával” szembehelyezkedő
nagyhatalom felé. „Hitler mindnyájunkból amerikanistát csinált”,
fogalmazott Harry Allen, a brit amerikanisztika egyik úttörője (idézi
Pells, 1998, 112.) E meggyőződést tükrözte Washington
kultúrdiplomáciája is, melynek eredményeképp megalakultak a külföldi
amerikanista központok, így a Salzburg Seminar, a Fulbright Program,
az oxfordi Harmsworth-professzúra és a cambridge-i Pitt-professzúra,
valamint a Kennedy Intézet Berlinben.
Az amerikanistáknak ez az első nemzedéke (Vernon L.
Parrington, F. O. [Francis Otto] Matthiessen, Perry Miller, Henry Nash
Smith, Daniel Aaron, R. W. B. [Richard Warrington Baldwin] Lewis, Leo
Marx, Alan Trachtenberg és mások) alkotta mítosz- és
szimbólum-iskolát, mely az irodalmi, történelmi, antropológiai,
nyelvészeti, szociológiai és más jelenségeket egy nagy
metanarratívával magyarázza. E metanarratíva elemei között találhatók
az olyan nyelvi-retorikai alakzatok, szóképek, képek, szimbólumok és
mítoszok, mint például az „Új Világ”, az „amerikai kivételesség”, a
„Természet nemzete”, az „amerikai Ádám” vagy az „amerikai szellem”. Az
ezekből az elemekből épült metanarratíva egyszerre egységesítette és
rendszerezte az Egyesült Államokról szóló ismereteket, megnevezve és
értelmezve azt, amit „az amerikaiság esszenciájának” tekintettek, s
egyúttal össze is fogva az interdiszciplináris tudományágakat.
(Mesterszövegei között a következők említhetők: Vernon L. Parrington:
Main Currents in American Thought; Perry Miller: The New England Mind
és Nature’s Nation; F. O. Matthiessen: The American Renaissance; Henry
Nash Smith: Virgin Land; R. W. B. Lewis: The American Adam; Richard
Poirier: A World Elsewhere; Richard Chase: The American Novel and Its
Tradition; Leslie Fiedler: Love and Death in the American Novel; Leo
Marx: The Machine in Garden; Sacvan Bercovitch: American Jeremiad; R.
H. Pearce: The Continuity of American Poetry.)
A tudományköziség másik alapja a közös episztemikus
keretben jelölhető meg. A korai amerikanisztika a jelenségek mögött
felsejlő rendet, rendszerszerűséget írja le az amerikai Ádám kivételes
jelleméről, a szűz természet végtelen lehetőségéről, a hegyre épült
város képében megjelenő nagy nemzeti küldetésről, a más ritmusra
doboló örök modernségről vagy a kiválasztottságot igazoló isteni
szövetségről született mítoszokkal. A mítosz- és szimbólum-iskola
konszenzualista-univerzalista megközelítése nyilvánvalóan magán hordja
a nyelvészeti modellek inspirálta strukturalizmus jegyeit: a
mesterszövegek a jelenségek felszíni struktúrája mögötti közös
mélystruktúra, azaz az „Amerika jelentése” metafizikai állítás
tartalmát igyekeznek megragadni. A felszíni struktúra mögött meghúzódó
mélystruktúra fogalmának módszertani alkalmazhatóságát eképp az
általánosan elfogadott modern episztémé is alátámasztotta.
Nyilvánvalóak a modern episztémére jellemző – és
Michel Foucault által leírt – kettőzések, melyek episztemológiai
alakzatokként jellemzik a kor diszkurzív gyakorlatát. A jelenség és a
lényeg, a természeti és az emberi, az objektív és a szubjektív, a
látható és a láthatatlan, a felszín és a mélység egymáshoz
kapcsolódva, egymást felidézve, elválaszthatatlan kettősségben jelenik
meg. Ezen túlmenően a modern episztémé mélység-modellje is tetten
érhető itt, mely a jelenség/lényeg, külső/belső, látens/manifeszt stb.
kettősségekből épül. A strukturalizmus minden bizonnyal a par
excellence mélység-modellnek tekinthető, amely – az olyan
episztemikusan rokon megközelítésekkel együtt, mint az Új Kritika, a
pszichoanalitikus- és mítoszkritika, transzformációs-generatív
grammatika vagy a klasszikus kognitív nyelvészet – a felszíni és a
mélystruktúra, a kompetencia és a performancia, az aktuális és az
ideális, az egyedi és az egyetemes jellemzők egységét valló
nyelvfelfogásból táplálkozik. Az „amerikai jellemet” és az „amerikai
értékeket” mítoszokkal és szimbólumokkal megragadhatónak feltételező
gondolkodás is eképp táplálkozik a strukturalista szemléletből, hiszen
a sokfélét egységessé, a változót stabillá, a heterogént homogénné, az
egyénit nemzetivé általánosító gesztusról van itt szó. Az „Új Világ”,
az „amerikai kivételesség”, a „Természet nemzete”, az „amerikai Ádám”
vagy az „amerikai szellem” episztemológiai alakzatok sajátos gondolati
struktúrák kifejezői, melyek a modern kor világlátásából táplálkoznak.
2. Az új amerikanisztika
A korai amerikanisztika revíziója a hetvenes évektől következett be.
Gene Wise már 1979-es tanulmányában ún. „paradigma-drámákról” ír. E
drámai paradigmaváltást a hatvanas évek polgárjogi mozgalmai, valamint
az episztemikus változások idézték elő.
A hatvanas években az Egyesült Államok mintha
elveszítette volna ártatlanságát. Nem mintha más országokban kisebb
lett volna a rasszizmus vagy a szexizmus, de a tekintély narratívája
meghatározta amerikai önkép ellentétes volt a faji zavargásokról vagy
a koreai és a vietnámi háborúról sugárzottakkal. Az amerikaiak nem
voltak képesek önmagukkal azonosulni, s a győzelem és a tisztelet
elbeszélését mélyen önkritikus, gyakran támadó beszédmód váltotta fel.
Az első korszak tudományos metanarratíváját eképp a társadalom
radikális kritikája bontja le, s létrejön az új amerikanisztika, a
posztmodern episztémé alapvetéseit követve.
A humán és a társadalomtudományok nagy episztemikus
váltása során (legalábbis „Nyugaton”) a hatvanas évek végétől kezdve a
strukturalizmust a posztstrukturalizmus váltja föl, a textuális
megközelítéseket a kontextuálisok, s a holisztikus-totalizáló
szemlélet helyére a pluralisztikus lép. A korai amerikanisztika
állításai módszertanilag és elméletileg naivnak bizonyultak,
amennyiben egy szűk társadalmi csoport élményeit igyekeztek
általánossá, nemzeti szinten érvényessé tenni, azaz a
csoportnarratívát nemzeti narratívává emelni. A fiatalabb nemzedék az
amerikanisztika első korszakának a strukturalizmusban, illetve a
modern episztémében gyökerező tudományszemléletét egy plurális és
decentrált kultúrafelfogás felé igyekszik nyitni.
A nagy metanarratívát fabulák sokfélesége váltja
fel, s a kanonikus művek helyére új művek lépnek. (Köztük a Paul
Lauter szerkesztette és az irodalmi kánont decentráló
Heath-antológiák, valamint Walter Benn Michaels és Donald E. Pease The
American Renaissance Reconsidered-je, Russell S. Reisigtől a Unusable
Past, Sacvan Bercovitchtól és Myra Jehlentől az Ideology and Classic
American Literature, Donald E. Pease-től a Visionary Compacts, Jane
Tompkinstól a Sensational Designs, Annette Kolodnytól a The Lay of the
Land, Myra Jehlentől az American Incarnation, David S. Reynoldstól a
Beneath the American Renaissance, Carolyn Portertől a Seeing and
Being, Henry Louis Gatestől a Figures in Black és a The Signifying
Monkey, Paul Bovétól a Destructuve Poetics vagy Judith Fetterleytől a
The Resisting Reader említhető.) E művek az új amerikanisztika
alapvető könyvei; a mítosz- és szimbólum-iskola megrajzolta
metanarratíva, ill. nemzeti narratíva helyett ún. „poszt-nemzeti
narratívákat” írnak: többközpontú, többhangú és széttartó narratívák
ezek, s hangsúlyozzák a diszkurzív folyamatok részvételét a „valóság”
különböző megképzéseiben.
A társadalmi konstrukció fogalmának megjelenésével
az amerikanisztika is azokat a folyamatokat kezdte vizsgálni, melyek a
társadalmi nem, a „rassz”, az osztály, a bőrszín vagy a szexualitás
kategóriáit konstruálja. Előbb a gender, a „rassz”, a szexualitás és
az osztály jelölt konfigurációi, később a jelöletlenek alkották a
vizsgálat tárgyát. Nyilvánvalóvá lett ugyanis, hogy az olyan
(jelöletlen) kategóriák is, mint fehérség, a maszkulinitás vagy a
heteroszexualitás is diszkurzusokon, szövegeken, társadalmi szokásokon
és intézményeken keresztül konstruálódnak.
3. A posztmodern episztémé
Bár maga Foucault nem írt a posztmodern episztéméről, a posztmodern
kor episztemológiája felvázolható az ő, illetve mások – így Jaques
Derrida, Jean-François Lyotard, Ihab Hassan, Fredric Jameson, Richard
Rorty, Jean Baudrillard, valamint Hans Bertens vagy Linda Hutcheon –
írásai alapján. A posztmodern episztémé a következő három jegyben
foglalható össze: a középpont eltűnése, a termelés (produkció)
folyamatának előtérbe helyezése a végtermékkel (produktummal) szemben,
valamint a jelölt/jelölő dichotómia változása.
Bár már a modern szerzők írásaiban is megjelenik a
középpont eltűnésének problematikája, ott a közép-szervezte struktúra
feltételezése (melyet az irodalom, a mítosz, a pszichoanalízis és más
nagy metanarratívák szolgáltattak) még magától értetődő volt. A
posztmodernizmusban azonban hitelét veszíti bármiféle totális modell,
s ezzel együtt a középpont/perem és más metafizikai kettősségek
lehetősége is, s általánossá válik az, amit Jean-François Lyotard a
„metanarratívákban való hitetlenségnek” nevez (Lyotard, 1984, xxiv.).
Megjelennek a nem-középpont különböző formái, így a heterológia, az
átfedés, a hibridizáció, a queering vagy a mozgó identitások. A
„hagyományos nyugati metafizikai-episztemológiai módszer”, mint Rorty
írja, nem működik, nem látja el a feladatát: „átlátszó eszköz lett,
akár az olyan istenségek posztulációja, akik egy szerencsés véletlen
következtében éppen bennünket választottak népüknek” (Rorty, 1991,
585.).
A második episztemikus komponens is a modern
episztémé metafizikai vonatkozásaival kapcsolatos. Megkérdőjeleződik
bármiféle eredet a dolgok alakulásában: minden folyamatszakasz
egyenértékűnek tekinthető, hiszen amúgy is mindenütt csak felszínnel,
szimulakrummal, szimulációval, hiperrealitással van dolgunk. A
posztmodern filozófia tagadja az alapvető, végső, transzcendentális
tudás felkutatásának a lehetőségét: azzal, hogy felhagytunk az
alapvető tudás érvényességével és a felvilágosodás objektivitásra való
törekvésével, írja Rorty, a filozófia azt kutatja, ahogyan a tudások
kialakulnak: retorikailag, kulturálisan, történelmileg vagy az
irodalomban (Rorty, 1991, 585.).
A harmadik komponens a jelölt/jelölő dichotómiát
érinti. „Az esszenciák és az ontológiai középpontok hiányában az ember
a nyelven keresztül építi fel a világot, mely nyelv a tárgyi világtól
független” – fogalmaz Hans Bertens (1986, 47.). A szignifikáció
végtelen vízszintes hálózat, melyből immár mindenestül hiányoznak az
állítások és a „valóság” közti közvetlen, „függőleges” kapcsolatok. A
posztmodern episztémében a jel kettőssége megszűnik, s a „valóság”
(Foucault-nál: a „dolgok”) helyét a nyelv (Foucault-nál: a „szavak”)
veszi át. A jelölő a valamikor hármas, később kettős kapcsolatból
épülő jel immár egyedüli elemeként feltételeződik. „Nem igyekszünk
tehát a szövegtől eljutni a gondolathoz, a fecsegéstől a csöndhöz, a
külsőtől a belsőhöz, a térbeli szétszóródástól a pillanat tiszta
áhítatához, a felületi sokféleségtől a mélyben rejlő egységhez.
Megmaradunk a beszéd dimenziójában” – írja Foucault (2001, 100.). A
művészet nem valami külső valóság reprezentációja, hanem azon
diszkurzusok egyike, melyek az általunk valóságként felfogott
dimenziót alkotják. A posztmodern korban lehetetlen a jelölt
történetét megírni: helyette mindig a jelölő, azaz a diszkurzív elemek
történetéről lesz szó – azaz a diszkurzusban megjelenő tárgyak
történetéről: arról, ahogyan a történelem „fikcionálódik”, a gender
vagy a szexualitás „konstruálódik”, a jelentések „produkálódnak”. A
„dolgok”, Alan Megill szavával, „de-prezentálódnak” (Megill, 1985,
223.), míg megkérdőjeleződik a diszkurzus előtti valóság léte, illetve
e valóság „objektív” – Rorty által „istentávlatinak” (Rorty, 1991,
577.) nevezett – leírásának a lehetősége. Gilles Deleuze
Foucault-értelmezésében: „Egy korszak nem előzi meg azokat a
megnyilvánulásokat, melyek kifejezik; sem azokat a láthatóságokat,
melyek megtöltik” (56). Valamint: „Valójában azt mondhatjuk, hogy
léteznek az »igazság« játékai, vagy inkább eljárások/műveletek az
igazságra. Az igazság elválaszthatatlan attól a folyamattól, mely azt
létrehozza” (Deleuze, 1986, 70.).
4. Az új amerikanisztika
és a posztmodern episztémé
Az új amerikanisztika több tekintetben is megfelelni látszik a
posztmodern episztemikus keretnek: egyrészt az Amerika unitárius
felfogásán alapuló diszciplína többközpontúvá válik, másrészt a
produkció a produktummal szemben előtérbe kerül, harmadrészt a jelölt
vizsgálata ellényegtelenedik.
A középpont eltűnésének felfogásai azt
eredményezik, hogy a nagy nemzeti metanarratíva helyére többtávlatiság
lép, mely többes számban és polifón módon beszél tudásokról,
identitásokról, posztmodernizmusokról, feminizmusokról stb. Több
értelmezési keret tekinthető szimultán módon érvényesnek: a
posztnemzeti, a feminista, az afro-amerikai, az ázsiai-amerikai, a
meleg, a queer stb. megközelítések együttese képes csak leírni a
posztmultikulturálisnak nevezett identitáshalmazt. A
posztmultikulturális azonosság több perspektívából közelíthető csak
meg, hiszen állandóan változó és alakuló azonosságokról van szó,
amelyet az egyes emberek azonosságai és szolidaritásai még meg is
sokszoroznak. A többtávlatiság gyakorlását ezért hasonlíthatják
leginkább a foltvarráshoz vagy a barkácsoláshoz.
|
|
A tudományos adatok struktúrába rendezése helyett
az új amerikanistát mindig a folyamat érdekli, ahogyan a dolgok
létrejönnek, konstruálódnak, megtermelődnek. Az a kutatás tárgya,
ahogyan a jelentések a diszkurzusokban, a szövegekben, a jelenségekben
vagy az eseményekben keletkeznek (szemben az előző korszakkal, amikor
a jelenségek, események stb. felszíne mögött valamiféle „lényeget”
feltételeztek, mégpedig olyan lényeget, melyet megfejthetőnek
tartottak). Megkérdőjeleződik bármilyen történelmi entitás
áttetszősége: a dolgokat nem lehet magától értetődőnek tekinteni;
ehelyett minden jelölt és jelöletlen jegyet, jelentést vagy
konfigurációt a létrejötte, megképzése folyamatában vizsgálnak.
„Reprezentációkban kereskedünk és képek fogyasztói
vagyunk”, fogalmaz Gregory Jay (1997, 28.). „Felismertük kontextuális
struktúráink kikerülhetetlen fikcionalitását”, mutat rá Sacvan
Bercovitch (1986, 104.). A legemlékezetesebb könyvek valóban arról
szólnak, ahogyan a reprezentációk és a képek előállítják világunkat.
Nem véletlen, hogy Foucault-nak a Szexualitás története c. műve a
szexualitás diszkurzusáról szól. A női történelmek gyakran a nők
reprezentációinak a története, míg a rasszizmus története elsősorban a
„rasszról” született képek és diszkurzusok története. (Ilyen például a
Linda K. Kerber és munkatársai szerkesztette U. S. History as Women’s
History, valamint a [James Allen és munkatársai szerkesztésében]
Without Sanctuary, amely úgy mutatja be a lincselés történetét, hogy
lincselésekről küldött levelezőlapokból válogat.)
Elmondható, hogy az amerikanisztika posztmodern
episztémé szervezte paradigmaváltása a dekonstrukció nyomán kialakult
nagy elméleti váltásokat követte. Ennek során átértékelődött a nyugati
gondolkodás több, sokáig megkérdőjelezhetetlen premisszája. Gondolok
itt például azokra a bináris párokra – mint civilizáció
(kultúra)/természet, férfi/nő, ember/állat, fehér/nem fehér –
amelyeket kimozdított (destabilizált) a dekonstrukció és általában a
posztstrukturalista/posztmodern gondolkodás, rámutatva, hogy a párok
sokáig dominánsnak tekintett eleme nem eleve domináns, hanem a
társadalom tette azzá, mégpedig oly módon, hogy a másik tagot
alárendeltnek nevezte ki. Kiderült azonban, hogy ez utóbbi nemhogy nem
alárendelt, de a domináns elem dominánsként történő öndefiníciójának
alapja, melytől a domináns elem feltételezett fölérendeltségét nyeri.
És ahogyan például az ökológiai gondolkodás segít az ember/természet
bináris pár viszonyának revíziójában, úgy a feminizmus a férfi/nő
bináris viszonyának átértékeléséhez járul hozzá. Mert e két
gondolkodásmód ugyanannak a tudományos paradigmának a terméke – s
episztemikus vagy tudományos következetlenségnek tekinthető az egyiket
elfogadni, a másikat azonban nem.
Ezért állítható például, hogy a feminizmus
premisszája nélkül ma nem űzhető komoly (humán és
társadalom-)tudomány. Eképp a nemzetközi tudományos normáknak ma nem
felel meg, mondjuk, az olyan szociológia, pszichológia,
irodalomtudomány, történettudomány vagy akár teológia, amelyből
hiányzik a nők vizsgálata vagy a nőszempontú vizsgálat. Mégpedig épp e
kétfajta megközelítés tűnik elengedhetetlennek: egyrészt az olyan
megközelítések, melyek célja, mondjuk, a nők (szociológiai)
helyzetének, (pszichológiai) habitusának, (irodalmi, művészeti)
teljesítményének stb. feltérképezése, másrészt az olyan vizsgálódások,
melyekben a feminizmus inkább az általános szemléletet árnyaló
tényezőként jelenik meg. Nyilvánvaló, hogy gondolkodó, szellemi ember
mára már nem engedheti meg magának, hogy antifeminista nézeteket
valljon.
Új amerikanista irodalmárok és történészek egyaránt
a tudományos emlékezetből kihullott társadalmi csoportokkal,
eseményekkel, viszonylatokkal kezdtek foglalkozni. Így a kánonrevíziók
során megjelentek a monolitnak feltételezett kultúrából kitöröltek: a
bevándorlók, a nők, az afro-amerikaiak, az indiánok, a melegek stb.
Érvénytelennek bizonyul az „Amerika jelentéséről” vallott korábbi
konszenzus, s mint arra Sacvan Bercovitch rámutatott, a konszenzust
disszenzus váltja fel (Bercovitch, 1986, 104,). Úgy tűnik, ez az egyet
nem értés ma éppúgy az episztemikus keret része, mint ahogyan az
(előző) szemlélethez az egyetértés tartozott.
Természetesen nem volt problémamentes az a
folyamat, melynek során megváltozott a Donald Pease által a
„diszciplína tudatalattijának” nevezett (Pease, 1990, 11.) tudományos
paradigma. De a kultúra, mint Janice Radway írja, „nem koherencia és
konszenzus kérdése, inkább az a változó talaj, amelyekben a többszörös
öndefiníciójú társadalmi csoportok formálódnak úgy, hogy mindig más
csoport azonossága a hangosabb, elnyomva másokét, sőt esetleg elfojtva
ismét másokét” (Radway, 1999, 12.).
Az új amerikanisztika elméleti keretét alkalmazó
amerikai történetírás nagyban hozzájárult az „esszenciálisnak” tartott
amerikai eszmék revíziójához: többek között felhívta a figyelmet az
individualizmus eszméjének sajátos korlátaira. Úgy tűnik, az
individualizmus – akár több más, szintén általánosnak hitt eszme vagy
érték – valójában korántsem volt általános (általánosan elfogadott és
általánosan gyakorolt) magatartásforma, hanem bizonyos társadalmi
csoportokra korlátozódott, míg más csoportok nem birtokolhatták ezt az
amerikai értéket. Vezető amerikai történészek, köztük David Potter és
Linda Kerber rámutattak, hogy a felvilágosodás számos egyéb öröksége
mellett az individualizmus eszméje is korlátozó és szelektív: míg
egyesek számára engedélyezett, addig mások számára nem. S épp a
társadalmi nem és a „rassz” kategóriái jelölhetők meg olyan
kritériumokként, melyek szerint egyesek osztozhattak ebben a
kiváltságban, míg mások kirekesztve találták magukat. Az
individualizmus regnálásának évszázadai folyamán konkrétan a fehér
férfiak számítottak individuumnak, azaz olyan egyénnek, akik esetében
az individualisztikus viselkedés engedélyezett, sőt pozitív
megítélésben is részesül. Sem nők, sem afro-amerikaiak nem lehettek
önteremtő és önmegvalósító individuumok – e korlátozó ideológiát
számos törvény, hagyomány és szokás védelmezte; ráadásul az
individualizmus olyan nyelvezetet használt, mely alkalmazhatatlan volt
a kirekesztett csoportokra. Ez az individualizmus másik története,
mely egyidős ugyan az első történettel, azaz az egyén valorizációjának
a történetével, de nyilvánvaló kirekesztéstörténetként történetileg a
nemzeti függetlenség kodifikálásához, azaz az Amerikai Forradalom
korához, elméletileg pedig az új amerikanista revízióhoz köthető.
5. Az amerikanisztika
Közép-Kelet-Európában
Az amerikanisztika kezdettől fogva különleges helyet foglalt el a
közép-kelet-európai tudományos életben: mind a régi, mind az új
amerikanisztika szerepe meglehetősen felforgató volt ezekben az
országokban, hiszen politikailag és episztemológiailag egyaránt
valamiképpen a meglévő struktúrák ellen agitált. A hidegháborús
korszakban nemcsak az idealizált Amerika-kép volt problematikus, de a
strukturalista módszer is tiltott gyümölcsnek számított. Az (amerikai)
tekintély narratívája éppúgy szubverzívnak számított, mint a marxizmus
alternatívájaként ekkor még kevésbé tolerált strukturalizmus.
A strukturalizmus olyan sajátos elméleti keretnek
bizonyult, amely egyszerre utasította el és fogadta el a marxizmust.
Szembeszállt vele, amennyiben a „társadalmi valóságot” a nyelvvel
helyettesítette, ugyanakkor alapvető rokonságot mutatott a
marxizmussal, amennyiben mindkét szemlélet a felszíni jelenségek
mögötti rend megismerhetőségét hirdette – a modern episztémé
szellemében. (Meggyőződésem egyébként, hogy Magyarországon azért is
lehetett a strukturalizmus a marxizmus megtűrt alternatívája, mert az
olyan szláv nevek, mint Jakobson, Sklovszkij, Mukařovszkij vagy
Todorov félrevezették az engedélyezőket. Valahogy úgy, ahogyan a
párizsi orosz könyvesboltokból is gond nélkül be lehetett hozni a
cirillbetűs könyveket, még ha Szolzsenyicin írta is őket.) Michel
Foucault közismert budapesti megjegyzése – „Megindított, hogy a drága
öreg Alth gondolkodása ilyen mélyen behatolt a marxista sztyeppékre”
(idézi: Defert et al, 1994, 28.) – is e „furcsa párra”, a marxizmus és
a strukturalizmus e váratlan összefonódására vonatkozott. (Akkor,
amikor 1966-ban a Lukács Györgyhöz tett rituális látogatást elutasítva
Foucault inkább a Szépművészeti Múzeumba, Manet Jeanne Duval-jához
zarándokolt. Tolmácsai hiába igyekeztek baloldaliként beállítani a
francia filozófust a kultúrhatalom előtt – rámutatva például, hogy a
Louis Aragon szerkesztette Les lettres françaises épp akkor harangozta
be a Les mots es les choses című kötetet –, a kommunista
kultúrpolitika mégis jól „megbüntette” Foucault-t, akinek meghatározó
művei még több évtizedig nem jelenhettek meg magyarul, s eképp sokáig
alig hathattak a magyarországi tudományos gondolkodásra.)
De visszatérve az amerikanisztikára: a hetvenes
években, amikor – mint említettem – az új amerikanisztika
kritikus-támadó hangnemet vett föl, akár a marxizmus szövetségese is
lehetett volna. Ekkor azonban felmerült egy új probléma: az
episztemikus. Ekkor Közép-Kelet-Európába éppen hogy csak beszüremlett
a marxizmus mellé a strukturalizmus, s a továbblépés még sokáig
elképzelhetetlen volt. Valójában a kilencvenes években tört meg a jég,
azóta régiónkban több tekintetben is a nyugati hatvanas évekhez
hasonló episztemikus váltást éljük meg – mindazt, amin az 1960-as
években kellett volna átmennünk. De akkor nálunk nem lehetett szó
dekonstrukcióról, a bináris gondolkodás felszámolása felé tett
bármiféle lépésről, decentrált rendszerekről vagy elméleti terekről, a
valóság megalkotottságának feltételezéséről, ellenhegemóniáról, vagy a
rasszizmus és a szexizmus bírálatáról: a magyar értelmiség épp hogy
eljuthatott – ki ’56 táján, ki ’68-cal – a kommunista diktatúra
kritikájához.
Mi az episztemikus váltásra is csak a
rendszerváltozás után kaptunk esélyt. Azóta kiderült, hogy a magyar
amerikanisztika különböző csoportosulásai érzékenyek a posztmodern
episztémé képviselte szemléletre. A magyar egyetemeken (és az
amerikanisztika-oktatásban mindenképpen) egyre elfogadottabb az a
tudományos/akadémikus posztmultikulturalizmus, amely a
középpontja-vesztett kultúraszemlélet alapjául szolgálhat. S az
egyetemek remélhetőleg a jövőben sem mondanak le a tudástermelés
monopóliumáról.
Úgy tűnik, Magyarországon is azok a kutatók és
oktatók művelnek új amerikanisztikát, akik egyszerre voltak képesek a
politikai és az episztemológiai váltásra. Az új amerikanisztika számos
képviselője működik az ország különböző egyetemein, oktatnak a
különböző doktori programokban. A feminizmus nem a nők ügye, a meleg
irodalom vagy kritika nem a melegeké, az afroamerikai téma nem
feltételez sötét bőrszínt. Már nagyon sokan látják Magyarországon is,
hogy mindez episztemikus kérdés: a posztmodern episztémé része ez is,
éppúgy, mint Foucault, Derrida, Rorty vagy mások. Ezért születhetnek
magyar szerzők tollából is kiváló eszmefuttatások az afroamerikai
kultúra narrativizációjáról, a Hamupipőke-motívumról, a női gótikus
írásról, a feminista utópiáról, a szexualitás különböző
konfigurációiról vagy a gender, a rassz és a szexualitás jegyei által
inflektált szubjektivitásról. A közép-kelet-európai helyzetben az
amerikanisztika oktatója gyakran felvállalja a hatvanas évek
radikalizmusát, az idealizmus és a pragmatizmus gesztusait
egyensúlyozva pedig egyszerre igyekszik továbbadni a tiszteletadás és
a szubverzió beszédmódját. Feladata nemcsak az, hogy igazolja az
„amerikai civilizáció” létezését, hanem felelőssége is van aziránt,
amilyen civilizációt produkál e disszemináció által. Miközben olyan
fogalmakkal gondolkodik, mint ellenhegemónia, posztmultikulturalizmus
vagy decentrált internacionalizmus, és kutatja az azelőtt peremre
szorult és másokként megbélyegzett csoportok kulturális termését, a
tudomány átrendezi a jelölőket, melyek újabb jelölőket produkálnak –
mindaddig, amíg ez a produkció az egykori jelölt területén nem teremt
másfajta valóságokat.
Persze a magyar kutatók között is afféle
különbségek figyelhetők meg, mint abban a példázatban, melyet a
posztmodern episztémé tanmeséjének is tekinthetünk. A példázatban
három vonalbíró (baseballbíró) beszélget. A legfiatalabb így ígér
szakértelmet: „Én azt jelzem, ahogyan van” (I call them the way they
are). A második így szól: „Én mindig azt jelzem, amit látok” (I always
call them the way I see them). Mire a harmadik, az öreg, a tapasztalt
bíró így válaszol: „Addig az nincs is, amíg én nem jelzem” (They
aren’t, until I call them).
Kulcsszavak: amerikanisztika, új amerikanisztika, paradigmaváltás,
modern episztémé, posztmodern episztémé
IRODALOM
Bercovitch, Sacvan (1986): America as
Canon and Context: Literary History in a Time of Dissensus. American
Literature. 58, 1, 99–108.
Bertens, Hans (1986): The Postmodern
Weltanschauung and its Relation to Modernism: An Introductory Survey.
In: Natoli, Joseph – Hutcheon, Linda (eds.) (1993): A Postmodern
Reader. State University of New York Press, New York, 25–70. •
WEBCÍM >
Defert, Daniel – Ewald, F. – Lagrange, J.
(1994): Biographical Notes. In: Foucault, Michel (éd. établie sous la
dir de Daniel Defert et François Hewald avec la collab. de Jacques
Lagrange): Dits et écrits, 1954–1988. Gallimard, Paris
Deleuze, Gilles (1986): Foucault. Les
Éditions de Minuit, Paris. (Angol ford. Hand, Seán. University of
Minnesota Press, Minneapolis) •
WEBCÍM >
Foucault, Michel (2001): A tudás
archeológiája. (Ford. Perczel István) Atlantisz, Budapest
Jay, Gregory S. (1997): American
Literature and the Culture Wars. Cornell University Press, Ithaca •
WEBCÍM >
Kerber, Linda K. – Kessler-Harris, A. –
Kish Sklar, K. (eds.) (1995): U. S. History as Women’s History. New
Feminist Essays. University of North Carolina Press, Chapel Hill •
WEBCÍM >
Lyotard, Jean-François (1984): The
Postmodern Condition: A Report on Knowledge. University of Minnesota
Press, Minneapolis •
WEBCÍM >
(az első öt fejezet)
Megill, Allan (1985): Prophets of
Extremity: Nietzsche, Heidegger, Foucault, Derrida. University of
California Press, Berkeley •
WEBCÍM >
Pease, Donald (1990): New Americanists:
Revisionist Inventions into the Canon. boundary 2. 17, 1–37.
Pells, Richard (1998): Not Like Us. How
Europeans Have Loved, Hated, and Transformed American Culture Since
World War II. Harper Collins Publishers, New York •
WEBCÍM >
Potter, David (1973): American Women and
the American Character. In: Fehrenbacher, Don E. (ed.): History and
American Society: Essays of David M. Potter. New York, 277–303.
Radway, Janice (1999): What’s in a Name?
Presidential Address to the American Studies Association, 20 November
1998. American Quarterly. 51, 1, 1–32.
Rorty, Richard (1991): Solidarity or
Objectivity? In: Cahoone, Lawrence (ed.) (1996): From Modernism to
Postmodernism. An Anthology. Blackwell, Oxford, 573–88. •
WEBCÍM >
Wise, Gene (1979): “Paradigm Dramas” in
American Studies: A Cultural and Institutional History of the
Movement. In: Maddox, Lucy (ed.) (1999): Locating American Studies.
The Evolution of a Discipline. Johns Hopkins University Press,
Baltimore, 166–210. •
WEBCÍM >
|
|