módszerek bemutatására. Az úgynevezett „tudós
tanároknak” a szerepe napjainkban mintha újra előtérbe kerülne.
Különben is, az oktatás módszereinek és lehetőségének kutatása – az
„oktatáskutatás” – külön tudományág.
A mai rohamosan fejlődő tudomány korában, ha a
diákok érdeklődését fenn akarja tartani, és valóban a mai életre
akarja őket felkészíteni, a tanárnak állandó kapcsolatban kell lennie
a tudománnyal.
Másrészt, mint az Akadémia jelenlegi elnöke,
Pálinkás József írta nemrégiben egyik nyilatkozatában „…az oktatás, a
tudományos képzés, a felfedező kutatás, a célzott kutatás, a
fejlesztés és az innováció egy szorosan és sokszorosan összefüggő
rendszer. Egyik eleme sem spórolható meg, s hatékonyan csak
kooperációban működik…” Hol van hát a határ, és van-e ténylegesen,
pláne valamiféle éles határ az oktatás és a tudomány, a kutatás
között?
Van-e határa a tudomány fejlődésének?
Az emberiségnek, de a tudománynak is mindenkori kísértése az a
„hiedelem”, hogy eljutott a fejlődés csúcsára. Ettől éppen úgy nem
volt mentes az ókor, mint a közép- vagy az újkor bármelyik százada.
Anaxagorasz (Kr. e. 500–428) sírkövére például ezt írták: „Itt
nyugszik Anaxagorasz, aki elérte az igazság végső határát, megismerve
a Világegyetem felépítését.” Jacques Barzun történész írja nevezetes
munkájában a 18. századra vonatkozóan: „Akárcsak a reneszánsz, ez a
korszak is végtelenül biztos volt abban, hogy birtokolja a tudás
teljességét.”
Ismeretes, hogy a 19. század végén milyen számosan
– köztük kiemelkedő tudósok – jósolták meg, ha nem is az egész
tudomány, de legalábbis a „fizika végét”, kijelentve, hogy a fizikai
világról már gyakorlatilag mindent tudunk. Mindezt a
relativitáselmélet, a kvantummechanika vagy a szupravezetés, a
számítógépek létrejöttét a gyakorlatban lehetővé tevő félvezető
fizika, a lézer felfedezése előtt. Utóbbi listát igen hosszan lehetne
folytatni.
Senki ne gondolja, hogy korunkban hiányoznak ezek a
gondolatok. Nem olyan régen a híres fizikus, Stephen Hawking szintén
megjósolta a „fizika végét”. Igaz, később visszavonta ezt az
állítását. Ezzel kapcsolatban veti fel John Maddox – aki hosszú időn
át volt a tekintélyes Nature folyóirat szerkesztője – a kérdést: „A
kopernikuszi elv érvényes a felfedezések történetére is; miként is
képzelhetjük, hogy a tudomány éppen a huszadik században érte el
csúcspontját?”
Nem kétséges, hogy amit Dirac a fizikára
vonatkozóan fogalmazott meg, érvényes a tudomány egészére.
„Meggyőződésem, hogy nem ez az utolsó szint, amelyre a fizika
napjainkban eljutott. A jelenlegi szint csak egy lépcsőfok
természetképünk fejlődésében és várható, hogy ez a fejlődési folyamat
a jövőben is folytatódni fog, mint ahogy a biológiai fejlődés is
folytatódik a jövőben.”
A tudomány „határtalanságát”, fejlődési
lehetőségeit akkor érzékelhetjük igazán, ha végigtekintjük a nyílt, a
megoldatlan kérdéseket, amelyek megoldása a kutatás előtt áll.
Természetesen itt nem vállalkozhatunk arra, hogy csak megközelítőleg
is teljesnek mondható felsorolását adjuk ezeknek. Csak példaként
néhány az említett kérdések közül: a részecskefizikában nemcsak az ún.
szuperszimmetrikus részecskék várnak felfedezésre, de azt sem tudjuk,
hogy az ismert részecskék tömege honnan ered, nem is beszélve arról,
hogy a világmindenség anyagáról csak annyit tudunk, hogy legfeljebb
néhány százaléka áll az általunk ismert anyagból, a többi részének
csak a léte ismert, a vele kapcsolatos tudásunk csak közvetett és,
meglehetősen hiányos. Hasonlóan a fekete lyukakról sem tudunk eleget,
ugyanakkor az élet, főleg az értelmes élet kutatása az univerzumban
egyre aktuálisabb tudományos téma. A Föld mélységi rétegeivel
kapcsolatos problémákat eklatánsan mutatja, hogy mennyire
előrejelezhetetlenek még ma is a földrengések. A nanoszerkezetek és
-jelenségek ismerete, illetve a velük kapcsolatos ismereteink
korlátozott volta messze kihat az informatikára, az automatikára, sőt
a biológiára is. Az agy és az idegrendszer létrejöttének és
működésének megismerése régi emberi törekvés, amely mindmáig nem
tekinthető megoldottnak.
Megjegyezzük itt, hogy különösen kockázatos és –
mondjuk így – tudománytalan a tudomány fejlődése elé határt húzni,
kijelentve, hogy az egyik vagy másik konkrét problémát soha sem fogja
megoldani. A tudomány története számos példát ismer arra, hogy az
ilyenféle jóslatok mennyire tévesek lehetnek. Hadd hivatkozzak csak
egyre ezek közül, mint nagyon jellemzőre.
A neves pozitivista filozófus, Auguste Comte
1835-ben kifejtette az égitestekre vonatkozólag, hogy „…ismerjük a
lehetőségét alakjuk, távolságaik, méretük és mozgásuk
meghatározásának, de soha semmilyen módon nem leszünk képesek
tanulmányozni kémiai összetételüket, ásványi szerkezetüket és a
felszínükön élő szerves lények természetét.” Mindezek után alig néhány
évtized telt el, és a színképelemzés segítségével a legtávolabbi
égitesteknek az elemi összetételét is meg tudták határozni, ma pedig
már a robotok a bolygók felszínéről közvetlenül szolgáltatják az
információkat.
A tudomány fejlődésének „határtalan” lehetőségeiről szólva nem
mehetünk el szó nélkül a tudományos kutatás új – mondjuk így –
„stílusjegyei” mellett, melyek egyre nagyobb teret hódítanak. Miről is
van szó?
A kutatók, ezek csoportjai közötti tudományos
együttműködés a kutató munkában mindig is jelen volt, de ma a nagy
kutatócsoportok munkája számos kutatási feladat megoldásának
elengedhetetlen feltétele, hiszen „…egy kísérlet végrehajtása manapság
sokféle szakértelmet követel.” (Carlo Rubbia) De napjainkban már nem
csak különböző kutatók egy kutatócsoporton belüli együttműködéséről
van szó, hanem egyre inkább különböző országok intézeteinek
együttműködéséről is. Az EU különösen is szorgalmazza és támogatja az
ilyen közös kutatásokat. Korunknak, leginkább az utolsó évtizedeknek a
„termékei” a nemzetközi kutatóintézetek. Európában számuk már
felülmúlja a tízet, kezdve az 1954-ben az atommag- és
részecskefizika-kutatásokra alapított CERN-től és az ESO-tól (European
Southern Observatory) az EMBL-ig (European Molecular Biology
Laboratory) és az EURATOM-ig (European Atomic Energy Community). Ahogy
Rolf-Dieter Heuer, a CERN főigazgatója megfogalmazta: „Hatalmas
berendezések épülnek világszerte országok közötti
együttműködésben asztrorészecske- és neutronfizikai kutatásokra,
és épül az ITER, a fúziós kutatások világlaboratóriuma. A tudományos
kutatás globálissá válik, ezek a berendezések már túlságosan nagyok
ahhoz, hogy egyetlen ország vagy földrész magában megépíthesse őket.”
A távlatok ennél is ígéretesebbek, hiszen: „A
kutatást a világban ma alapvetően olyan tudósok irányítják,4
akik egymilliárd emberből választódnak ki.” (Maurio Iaccarino, az
IUNESO főigazgatóhelyettese) A Föld többi lakójából a kutatók
kiválasztása és bekapcsolása a tudomány jövője szempontjából
alapvetően fontos, el nem szalasztható lehetőség.
További hatalmas kihívás – bármilyen furcsán és
hihetetlenül hangzik is – a laikusok bekapcsolása. Például: „A
galaxisfelmérések eredményei, az égbolt részletes »térképei« stb.
elektronikusan bárki számára hozzáférhetők lesznek, aki képes elérni
és letölteni őket. Sokkal nagyobb közösség vehet majd részt kozmikus
lakóhelyünk felkutatásában, amelynek tagjai ellenőrizhetik saját
»megérzéseiket«, és így tovább.” (Martin Rees)
Hogy mindez nem csak álom és fantáziálás, arra
konkrét példa a következő. „Elkészült az univerzum minden eddiginél
részletesebb térképe. Az SDSS (Sloan Digital Sky Survey − Sloan
Digitális Égfelmérési Program) teleszkóp az égbolt egynegyedét mérte
fel, körülbelül 300 millió galaxisról készített fényképeket, és
mintegy 800 ezer galaxis távolságát állapította meg. Ez a hatalmas
adatmennyiség az interneten keresztül közvetlenül elérhető. A Sloan
Projekt adataira épült a Google Sky, a Microsoft World Wide Telescope
és a GalaxyZoo projekt. Ez utóbbiban önkéntesek – nagyrészük
gimnazista – egymillió galaxis képét osztották különböző kategóriákba.
Az önkéntesek több lényeges új eredményt értek el, először történt
meg, hogy az amatőrök csapata az internet segítségével új felfedezést
tett.” (Nagyrádi Tímea a Szalay A. Sándorral, a Johns Hopkins Egyetem
(USA) professzorával készült interjú során)
•
A „tudomány határtalanságát” tehát különböző szempontokból is
tekinthetjük: az országhatárok, a tudományszakok, a tudomány és
technika, a tudomány és a kultúra, valamint a tudomány és az oktatás,
végül a tudomány jövője szempontjából, és mindezek együttesen jelentik
azt, hogy „a tudomány határok nélküli”, azaz nem ismer határokat.
Kulcsszavak: interdiszciplinaritás, a tudomány nemzetközisége,
tudomány – oktatás – technika, a tudomány jövője
IRODALOM
Barzun, Jacques (2006): Hajnaltól
alkonyig. (Fordította Makovecz Benjamin) Európa, Budapest
Berényi Dénes (1976): Gondolatok a
tudományágak közötti merev határokról és a kutatás aktuális
területeiről. Magyar Tudomány. 2, 97–99.
Brockman, John (szerk.) (2003): A
következő 50 év –A tudomány a huszonegyedik század első felében.
(Fordította Both Előd). Vince, Budapest
Dirac, Paul A. M. (1965): A fizikusok
világképének fejlődése. Fizikai Szemle. 15, 33.
Edelényi András (szerk.) (1999): Huszonegy
tudós a 21. századról. Tertia, Budapest
Goldperger István (főszerk.) (2009): 12
tudós a 21. századról. Tinta, Budapest
Hargittai István (2008): Doktor DNS:
őszinte beszélgetések James D. Watsonnal. A tudomány-egyetem:
tudósportrék. (Fordította és szerkesztette Silberer Vera) Vince,
Budapest
Hoodbhoy, Pervez Amirali (2007): Science
and the Islamic World – The Quest for Rapprochement. Physics Today.
August, 49–55.
Johnson, Paul (2000): A modern kor. A
huszadik század igaz arca. (Fordította Berényi Károly) Kairosz, Bp.
Kai-hua, Zhao (1997): Chinese Culture,
Science and School. Creativity in Physics Education. Roland Eötvös
Physical Society, Budapest, 20–25.
Maddox, John (2000): A felfedezések
hömpölygő folyama. Természet Világa. 2000. 3, 98.
Pálinkás József (2010): A science
fictionön innen és túl: a magyar tudomány 2011-ben. Magyar Nemzet.
2010. szeptember 27., 6.
Parekh, Bhikhu (2009): Promoting a Global
Culture of Science. European Review. 17, 477–486.
Peierls, Rudolf E. (1963): In: Runcorn, S.
Keith (ed.): Physics in the Sixties. Oliver– Boyd, Edinburgh–London,
107.
Planck, Max (2003): Válogatott írásai.
(Válogatta Szegedi Péter, fordította Ropolyi László, Szegedi Péter)
Typotex, Budapest
Polányi, C. John (1994): Peace and Human
Right. Int. Conference on Peace, Human Right and the Responsibity of
Intellectuals. 30. Sept. – 1. Oct. Opatia, Croatia, (In manuscript)
Rees, Martin (1999): A kezdetek kezdete.
Világegyetemek titkai. (Fordította Márkus János) Atheneum, Bp.
LÁBJEGYZETEK
1 Kiemelés tőlem. B. D.
<
2 Kiemelés tőlem. B. D.
<
3 Kiemelés tőlem. B. D.
<
4 Nyugodtan mondhatjuk:
végzik. B. D.
<
|