Nyelv nélkül nincsenek számok
A nyelv fontos szerepet játszik a számok fogalmának megértésében –
állítják amerikai kutatók egy vizsgálat eredményei alapján, melyet
részben Nicaraguában végeztek, olyan siketek részvételével, akiknek
még a jelbeszédet, a „jelelést” sem volt módjuk elsajátítani.
Korábban is leírták már, hogy egyes, civilizációtól
elzárt kisebb közösségekben nem ismerik a nagy, például az 5-nél
nagyobb számok fogalmát, de a mostani vizsgálat alanyai nem elzártan
élnek, hanem egy számokat használó társadalomban. Saját maguk által
kialakított jelek segítségével, korlátozottan ugyan, de kommunikálnak
a közösséggel, ismerik és használják a különböző címletű bankjegyeket,
értik, hogy az egyik többet ér a másiknál, de úgy tűnik, a számértékek
fogalmával nincsenek tisztában. Az érméket és bankjegyeket méretük és
színük alapján képesek érték szerint rangsorolni, de azokat a
feladatokat, melyekben háromnál több tárgy vagy jel szerepelt, nem
nagyon tudták megoldani. Viszonylag egyszerű feladatokról volt szó:
például háromnál több dolgot kellett elmutogatni, vagy egy sorba
ugyanannyi (háromnál több) jelet kellett rajzolni, mint az előrajzolt
sorban volt. Ugyanezeket a feladatokat elvégeztették teljesen
iskolázatlan, de halló nicaraguai és jelelést tanult siket amerikai
alanyokkal is, és mindkét csoport sokkal jobban teljesített.
A kutatók szerint a számoláshoz és a nagyobb számok
fogalmának megértéséhez szükség van egy olyan szimbólumrendszerre – ez
lehet egy nyelv vagy akár a jelbeszéd is –, amelyben szerepelnek a
számok. Enélkül eleve nem is lehet olyan problémákon gondolkozni,
amelyek megoldásához szükség volna számolásra. A vizsgálat eredményei,
vélik, segíthet megérteni, hogy a gyerekek miképp fogják fel, és
sajátítják el az alapvető matematikai fogalmakat, és ugyancsak
segíthet hatékonyabb és/vagy vonzóbb matematika-tantervek
kidolgozásában.
Spaepen, Elizabet – Coppola, Marie –
Spelke, Elizabeth S. et al.: Number without a Language Model.
Proceedings of the National Academy of Sciences of the USA.
Published online before print 7 February 2011. DOI:
10.1073/pnas.1015975108
Az agy trenírozható a hazugságra
Az emberi agy számára a hazugságnál egyszerűbb feladat igazat mondani,
alapállapotban az igazmondásra van programozva. Képalkotó
vizsgálatokkal kimutatható, hogy az agy hazugság közben sokkal
aktívabb, mint igazmondáskor. Belga és holland kutatók most azt
vizsgálták, hogy lehet-e ezt befolyásolni.
A kísérletekben részt vevő egyetemi hallgatóktól
először kértek egy írásos anyagot a napi elfoglaltságukról. Ezt
követően a leírt információkra vonatkozó kérdéseket kaptak, és minden
kérdéshez instrukciót, hogy igaz vagy hamis választ adjanak. Három
csoport közül az egyik tagjaitól főleg igaz, a másiktól hamis, míg a
harmadiktól fele–fele arányban igaz és hamis válaszokat kértek.
Azt tapasztalták, hogy a hazugságra trenírozott
csoport egyre könnyebben mondja a hazugságot, az igaz és a hamis
válaszok között kezdetben meglévő reakcióidő-különbség egy idő után
eltűnt. A hazugság az ismétlésekkel egyre könnyebben ment, és ezzel
együtt felismerhetetlenné vált. A szerzők szerint eredményeiknek
fontos hatásuk lehet a hazugságvizsgálatok technikájának fejlesztésére
és megbízhatóságának megítélésére is.
Verschuere, Bruno – Spruyt, Adriaan –
Meijer, Ewout H. – Otgaar Henry: The Ease of Lying. Consciousness and
Cognition, in press.
DOI: 10.1016/j.concog.2010.10.023
Örökölhető-e az önzetlenség?
Egyre több kutatási eredmény jelenik meg arról, hogy az emberi
viselkedés genetikai meghatározottsága jelentősebb, mint azt korábban
gondolták. A környezeti tényezők, a neveltetés, az iskolák szerepe
mellett a gének hatására is sorakoznak már a bizonyítékok.
A University of Edinburgh kutatói 958 felnőtt
ikerpár kérdőíves önértékelése segítségével most azt kívánták
felderíteni, hogy olyan jellemzők, mint a munka iránti
elkötelezettség, az állampolgári kötelességtudat, a szociális
érzékenység milyen mértékben örökletes tulajdonságok. Az ikerpárok
között voltak egypetéjűek, akiknek génállománya tökéletesen azonos, és
kétpetéjű ikrek, akiknél csak ötven százalékban. Az ikerpároknak 10-es
skálán kellett értékelniük magukat olyan kérdésekben, amelyek a fenti
tulajdonságokkal kapcsolatban adhatnak információkat. Például:
mennyire érzi kötelességének tanúskodni egy baleset bírósági
tárgyalásán? Mennyire volna hajlandó több egészségbiztosítási
járulékot fizetni azért, hogy mindenki kaphasson ellátást?
Az eredmények értékelésekor statisztikai
módszerekkel azt vizsgálták, hogy az egypetéjű, illetve a kétpetéjű
ikerpárok tagjai között mekkora volt az eltérés. Ha valamely vizsgált
tényező kapcsán a kétféle ikercsoport között nem tapasztaltak
eltérést, akkor inkább a környezeti hatásokat tekintették
meghatározónak, nagy különbségek esetében pedig a genetikai
tényezőket.
Lewis Gary J. – Bates Timothy C.: A Common
Heritable Factor Influences Prosocial Obligations across Multiple
Domains. Biology Letters. published online before print 9 February
2011. doi: 10.1098/rsbl.2010.1187
|