A fotóelemzés
a társadalomtudományi kutatások világában
Piotr Sztompka, a krakkói Jagelló Egyetem professzora kitűnő kötettel
gazdagította a társadalomtudományi kutatások módszertanát. A Gondolat
Kiadó és a PTE Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszékének
gondozásában 2009-ben magyarul megjelent kötet a vizuális szociológia
viszonylag fiatal tudományterületén belül a fényképezésre mint
kutatási módszerre hívja fel a figyelmet.
A társadalomtudományi kutatásmódszertan napjainkban
felismerte azt, hogy modern társadalmunkban domináns tényező a
vizualitás, a képek különböző formáikban fontos eszközei a
világábrázolásnak és az önkifejezésnek. Ezt mi sem bizonyítja jobban,
mint az a tény, hogy az eredeti lengyel nyelvű kötet 2006-os
publikálása után, 2008-ban Jürgen Raab tollából német nyelvterületen
is megjelent egy hasonló témájú, de monumentálisabb kötet. A képek
világunk interpretációjában játszanak nélkülözhetetlen szerepet,
magyarázzák, és irányt adnak tevékenységeinknek, tömörítve jelenítik
meg gondolatainkat, érzelmeinket az adott témáról. A könyv nagy
erénye, hogy a képinterpretáció bonyolult módszertani ismereteket
követelő folyamatát logikusan és sokoldalú elméleti és módszertani
bázisra építve mutatja be. A szerző a fotóelemzés tudományos
kritériumainak feltárására törekszik, alátámasztja a képek kvantitatív
és kvalitatív interpretációjának lehetőségét, így táptalajt ad a
kombinált módszertani kultúrára alapozó elemzéseknek is.
A kötet hat fejezetből áll. A képinterpretáció és a
fotózás alapvető kérdéseire fókuszáló melléklet az elméleti részek
gyakorlatba történő átültetését hivatott elősegíteni. A fejezetek
önállóan is értelmezhetőek, de a könyv logikai felépítése mégis
megköveteli a szerző által meghatározott sorrend betartását, hiszen a
fejezetek főbb tartalmi kategóriái piramisszerűen épülnek egymásra.
Már a kötet elején is hangsúlyozza a szerző, hogy a
képi világ ábrázolása – az értelmező és a fotós tevékenységét
befolyásoló szubjektív hatások miatt – megköveteli bizonyos
kritériumok érvényesítését. E kritériumok rendszerezetten, három
szempont köré tömörítve találhatók meg, végigkísérik a kötet
módszertani és etikai szemléletmódját. A szerző a modern világban a
kép és a szöveg egyenrangúságára hívja fel a figyelmet. Gondolataiból
a kutatásmódszertan számára világosan kiolvasható, hogy a szövegek
tartalomelemzésének manuális megvalósítása, illetve különböző
számítógépes programok általi strukturálási (kódolási) lehetőségeinek
megismerése után fel kell készülnünk a fotók, a képek vizuális
tartalomelemzésének kutatási gyakorlatba történő intenzívebb
beépítésére is. Ez a folyamat már el is kezdődött, hiszen a vizuális
tartalomelemzés, az ikonológia-ikonográfia elemei egyre gyakrabban
jelennek meg a társadalomtudományi kutatásmódszertan világában.
A fényképezés kutatásmódszertani szerepének nyomatékosítására a szerző
kalandos utazásra hívja az olvasót, aki az út során számos olyan
kutatással (például a szociálantropológia vagy a néprajz területéről
vett vizsgálatokkal) ismerkedhet meg, ahol kiemelt hangsúlyt kaptak a
fotók. A kronológiai
|
|
áttekintés a tudományterületek fejlődésének
követése mellett rávilágít a kutatásmódszertani repertoár bővülésére
is.
Mindezen gondolatok kiválóan előkészítették a
harmadik fejezetet, amelyben tömören és a lényeget kiemelve kaphatunk
információt arról, hogy a társadalom, az emberi tevékenység, a
viselkedés, a környezet hogyan jelenhet meg a vizuális adatok között.
Kutatásmódszertani probléma lehet azon kérdés továbbgondolása is, hogy
a vizuális adatok miként és mennyire jelennek meg a szövegekkel vagy a
hangadatokkal kombinálva (lásd például a képfeliratok, a
képkommentárok esetét). Ezt a területet csak részlegesen érinti a
könyv, hiszen itt már előtérbe kerülhetnek a multikódolt adatok
elemzési lehetőségei is. Ez a rész „késlelteti” a fotóelemzés
módszerrepertoárjának felvonultatását, a szerző sok esetben még az
olvasó képzeletére és fantáziájára bízza az elemzési alternatívákat.
A továbbiakban a képzelet és a fantázia világát
hátrahagyva a fotók kvantitatív és kvalitatív tartalomelemzésére
vonatkozó paramétereket ismerhetjük meg. Előbbi a vizuális elemek
elkülönítésén, az előfordulási gyakoriságok számszerűsítésén, a
mennyiségi analízisen alapul, míg utóbbi a fotók rejtett
jelentésrétegeinek, mély struktúráinak feltárására fókuszál. A
fotóelemzést kiválóan keretbe foglalják a kvantitatív
tartalomelemzésnél figyelembe vett szempontok, valamint a fotók
szemmel nem feltétlenül látható tartalmának feltárására irányuló, a
kvalitatív tartalomelemzésre alapozó hermeneutikai, szemiológiai és
strukturalista irányzatok.
Az elemzéseket elősegítő kritériumrendszerek
érvényre jutásához a szerző részletesen és példákkal alátámasztva
tárgyalja a fotóinterjú különböző technikáinak alkalmazhatóságát a
társadalomtudományi kutatások között. A témakör felépítése őrzi
logikusságát, hiszen a fotóinterjú technikáinak strukturálása és
bemutatása a kutatói aktív szerepvállalás vagy a háttérbe szorulás
figyelembe vétele alapján történik. A fotóinterjú elméleti és
módszertani hátterének bemutatásánál – noha a témakör lehetővé tenné –
a kötet kevésbé használja a kvalitatív kutatásmódszertan
terminológiáját, bár a fotóinterjú módszere értelmezhető és
kivitelezhető e paradigma szerint is. Az utolsó fejezet a vizuális
szociológia elméleti inspirációival foglalkozik, megfelelően keretbe
foglalva az előző részeket.
A könyv részletes szakirodalmi bázisra épül. Az
illusztrációk jegyzéke, valamint a név- és tárgymutató is a
felhasználóbarát jelleget erősítik. A kötet végén a szerző saját fotói
találhatók, amelyek az olvasót a megismert teóriák és módszertani
lépések kipróbálására inspirálhatják.
A kötet mindazoknak ajánlható, akik érdeklődnek a
társadalomtudományi kutatások módszertana iránt, de haszonnal és
örömmel forgathatják azok is, akik intellektuális körutat kívánnak
tenni a vizuális szociológia és a fényképezés világában. (Piotr
Sztompka: Vizuális szociológia. A fényképezés mint kutatási módszer.
Gondolat Kiadó–PTE Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék, Budapest –
Pécs. 212 p.)
Sántha Kálmán
PhD, főiskolai docens
Kodolányi János Főiskola
Neveléstudományi Tanszék
|
|