Kutatóegyetemek vezetése:
egy szőke nő értekezése
Amanda Goodall szőke és csinos; pályáját modellként kezdte. A
felsőoktatásban dolgozó és kutató professzorok nagyon fogják szeretni.
De nem (csak) az előbbi attribútumok miatt, hanem azért, amit és
ahogyan írt. Dr. Goodall egy szokatlan karrier után, jelenleg
Leverhulm Fellow a Warwick Business Schoolban (University of Warwick,
Egyesült Királyság), és könyvének témája a kutatóegyetemek vezetésének
problémája, amelyet rendkívül felkészülten, kiterjedt adatgyűjtésre
támaszkodva, élvezetesen tárgyal, és mutatja be azt, amit már sokan,
sok helyen felfedeztek, és anekdotaszerűen elmondtak, de tudományos
alapossággal még nem jártak körül, és nem igazoltak. Könyvének üzenete
egyszerű (136.): „A kutatóegyetemeket briliáns tudósoknak kell
vezetniük nem csupán tehetséges vezetőknek.”
A könyv nyolc fejezetből, hat mellékletből,
irodalomjegyzékből és egy összevont tárgy- és névmutatóból áll. Az
első fejezet bemutatja a könyv vizsgálódásának tárgyát, és
megfogalmazza Goodall kutatásának alapfeltevését (2.): „a világnak
szüksége van kiemelkedő kutatóegyetemekre, és ebből következően számít
az, hogy ki vezeti ezeket az egyetemeket.” A kutatóegyetemek ugyanis
számos jól dokumentált intellektuális externáliát (és nem
intellektuális externáliákat is, mint például munkalehetőségeket)
teremtenek, amelyeknek pozitív hatásuk van a gazdasági növekedésre. Az
egyetemi oktatás ugyanakkor egyre globalizáltabbá válik, ahol egyre
élesebb verseny bontakozik ki az egyetemek között. Ez a verseny
előtérbe helyezte az egyetemi vezetés kérdését is. A könyv választ
kíván adni arra a sokszor követett, de hibás gyakorlatra is, amely a
„hivatásos vezetőkben”, menedzserekben látja a kiutat. A könyv
alapgondolata, amelyet a későbbi fejezetekben bizonyít, hogy a
kutatóegyetemeknél, ahol az alkalmazottak többsége szakértő, az
egyetem hosszú távú teljesítménye szempontjából előnyös olyan
vezetőket kinevezni, akik szintén a terület szakértői. A könyv annak a
hipotézisnek az igazolásából áll, hogy a
kutatóegyetemek teljesítményét egy kutatásban
jártas („kutató” típusú) vezető nagy valószínűséggel eredményesebben
fogja pozitív irányba befolyásolni, mint egy „menedzser” típusú
vezető, ha rendelkezik a vezetéshez szükséges hatalommal.
Természetesen itt fontos hangsúlyozni, hogy egy statisztikai
kapcsolatról van szó. A „kutatónak” a kutatási területén kívüli
ismeretekkel és képességekkel is rendelkeznie kell, és nem arról van
szó, hogy minden kiváló kutatóból kiváló vezető lesz, a kutatási
kiválóság csak megnöveli annak esélyét, hogy ez így fog történni.
A szerző szerint ez az első olyan tanulmány, amely
a fentiekben vázolt kérdést empirikus adatokkal bizonyítja. A második
fejezetben a világ legjobb egyetemei közel négyszáz vezetőjének
idézettségi adatait elemzi az ISI Web of Science adatbázis alapján,
azzal a következtetéssel, hogy a magasabbra rangsorolt intézményeket
olyan kutatókvezetik, akiket többször idéznek. A legjobb
|
|
gazdálkodástudományi iskolák (business school) 138
dékánjának publikációs adatainak elemzésével a harmadik fejezetben
mutatja be a Financial Times MBA-rangsora és a dékánok idézettségi
adatai közötti korrelációs kapcsolatot (magasabb idézettség magasabb
rangsorral jár együtt a gazdálkodástudományban is). Az Egyesült
Királyság 157 tudományos rektorhelyettesének (Vice Chancellor) adatait
és a brit kutatási felmérések eredményeit (RAE – Research Assessment
Exercise) felhasználva a negyedik fejezetben longitudinális adatok
alapján bizonyítja, hogy az intézmény kutatásának minősége javul
néhány évvel az után, hogy egy kompetens kutató lett kinevezve mint
rektor (vagy tudományos rektorhelyettes), és ez pozitívan hat vissza
az egyetem rangjára. Goodall arra is mutat példát, hogy a kutatási
kiválóság pozitívan korrelál az oktatás minőségével. Az ötödik
fejezetben bemutatott szakértői vezetés négy pillére (hihetőség,
szakértelem, teljesítménysztenderd és jelzés) egyetemi vezetőkkel
(huszonhat amerikai és angol) és a vezetők kiválasztásában részt vevő
személyekkel (tizenkét fő) készített interjúkon alapulnak. E négy
összefüggő kategória magától értetődő: a magasra törő intézmények
vezetőinek hitelesnek kell lenniük, rendelkezniük kell megfelelő
szakértelemmel, amellyel megfelelő teljesítménykövetelményeket
állapítanak meg az intézményre nézve, és egyúttal jelzik az oktatóknak
a kutatás fontosságát. A hatodik fejezet az egyetemi vezetők
kiválasztásának kérdéskörével foglalkozik. Goodall bizonyítékot talált
arra, hogy vezetők azért is kerülnek kiválasztásra, mert alapvetően
különböznek az elődjüktől. Második, kvalitatív adatelemzésen alapuló
megállapítása kimondja, hogy a vezetőkiválasztás nagymértékben
tetszőleges, és nem köthető az intézmény stratégiájához. A hetedik
fejezet a szakértői vezetők kérdéskörét kiterjeszti a sportra (NBA –
Nemzeti Kosárlabda Szövetség), a szakmai szolgáltató szervezetekre
(jogászok, építészek, konzultánsok, számviteli szakértők) és a
művészetekre. A fejezet üzenete az, hogy például az NBA
kosárlabdaedzői sikerhez a sikeres NBA játékosi múlt nagymértékben
hozzájárul: sikeresebb játékosi múlt sikeresebb edzői pályával jár
együtt. A nyolcadik fejezet összefoglalja a könyv főbb
megállapításait, és kifejti, hogy nézete szerint kik profitálhatnak a
legtöbbet a könyvből.
A szerzőhöz hasonlóan én is csak remélni tudom,
hogy a társadalomtudományok kutatói, a politikusok és döntéshozók, az
egyetemi oktatók, az egyetemi szenátusok tagjai és vezetői
Magyarországon is olvasni fogják Dr. Goodall tanulmányát. A
mellékletek az elemzésekben felhasznált adatokat mutatják be, illetve
egy tanszékvezető megszívlelendő túlélési tanácsait ismertetik (6.
melléklet). (Amanda H. Goodall: Socrates in the Boardroom: Why
Research Universities Should Be Led by Top Scholars. Princeton, NJ:
Princeton University Press, 2009, ISBN 978-0-691-13800-8, 183 p.)
Vastag Gyula
az MTA doktora, egyetemi tanár
Budapesti Corvinus Egyetem
|
|