Turcae ante portas! – mondhatnánk a klasszikus
mondatot kiforgatva, hiszen az Európai Unió – több évtizedes
halogatás, vonakodás után – 2005-ben tagjelöltnek fogadta el
Törökországot, és megkezdte vele a csatlakozási tárgyalásokat. A
kérdés – lehet-e egy muzulmán vallású és kultúrájú ország az EU teljes
jogú tagja – azóta is élesen megosztja az európai politikát. Herman
Van Rompuy, a közösség mai elnöke, még belga miniszterelnökként egyik
beszédében azt mondta, hogy „Törökország nem része, és nem is lesz
része soha Európának”.
Jóllehet az EU elnöke jogi szempontból helyesen
írta le a jelenlegi helyzetet, véleménye történelmi szempontból aligha
védhető. Törökország – pontosabban elődje, az Oszmán Birodalom – már a
16. század elején része lett, és azóta is része az európai hatalmi
rendszernek. Igaz, a törökök első jelentkezése és fogadtatása (a
14–15. században) még a mostaninál is sokkal barátságtalanabb volt: az
akkori „keresztény nemzetközösség” hivatalosan ősellenségének
nyilvánította őket, és az államok zöme – Magyarországgal az élen –
folyamatos harcban állt velük. Mégis, a hatalmi és a gazdasági érdekek
– ugyanúgy, mint a mostani csatlakozáspártiak esetében – hamarosan
fölébe kerekedtek a vallási és ideológiai ellenérzéseknek, és számos
európai állam lépett szövetségre az oszmánokkal. Az európai
nagyhatalmi vetélkedés egyik meghatározó eleme jó két évszázadra a
francia–török együttműködés lett. Az sem kétséges, hogy az oszmánok
birodalma döntő módon szólt bele a modern Európa történetének sorsába:
katonai fenyegetésével ébren tartotta az európai egységgondolatot,
elősegítette az egyetemes monarchia (a német birodalom) fennmaradását,
ugyanakkor a vele szembenálló erők (például a protestánsok) a török
támadások elhárításához nyújtott segítségük fejében fokozatosan
megszilárdíthatták pozícióikat. Így jórészt a törököknek köszönhető,
hogy a kora újkori Európában plurális világ jött létre.
A törökök korai betagozódása az európai hatalmi
rendszerbe persze nem jelenti azt, hogy jogilag vagy szellemileg is
Európa részévé váltak volna. Általuk is büszkén vállalt idegenségük
akkor is megmaradt, a velük kapcsolatos ellenérzések akkor sem
oszlottak el, amikor (a 18–19. században) az európai nagyhatalmak már
oszmán területen versengtek egymással a birodalom földjeiért és
gazdasági erőforrásaiért, amikor a legyőzött és meggyengült oszmánok –
és általában a Kelet – kultúrája divatossá vált Európában, s amikor
(1856 után) a diplomácia világában végre befogadták őket az európai
népek családjába. Ez az európai mentalitás (pontosabban annak egyik
szélsőséges változata) jutott kifejezésre az első világháború után a
törökökre kényszerített (de általuk soha el nem fogadott) sèvres-i
békében (1920) és ez az európai hozzáállás (pontosabban annak egyik
szelídebb változata) érhető tetten a fentebb idézett elnöki
megnyilatkozásban.
Egészen eltérően alakult viszont az oszmán-törökök
és a magyarok viszonya az elmúlt évszázadokban. Eleinte köztük is a
kard kapta a főszerepet, ezért a hazáját és Európát védelmező
magyarság török-képe sokáig teljesen egybeesett a keresztény
közösségével. A 18. századtól azonban a magyarok kezdtek más szemmel
nézni egykori
|
|
halálos ellenségükre. A 19. század utolsó harmadára
kifejezetten szívélyes, mondhatni baráti kapcsolat szövődött a két nép
között, és a korábbi sérelmeket félretéve teret nyert a rokonság és az
egymásrautaltság eszméje.
Ennek a különleges viszonynak a történetéről, főbb
állomásairól és alakító tényezőiről nyújt vázlatos áttekintést az itt
következő összeállítás, amelyben nemcsak magyar, hanem török
szakemberek írásai is helyet kaptak. A szerzők túlnyomórészt a
különböző korszakokban egymásról kialakult képet tárgyalják, de azért,
hogy jobban megérthessük a törökök „másságát”, történelmük egyediségét
és Európához közelítő vonásait, a válogatás elején, bevezetésképpen,
olyan tanulmányt közlünk, amely a török identitás változásait követi
nyomon a 20. század első feléig. Ezt azért is elengedhetetlennek
véltük, mert reményeink szerint hozzájárulhat a mai török mentalitás
és politikai törekvések jobb megértéséhez. Ezt követően a magyarok
koronként változó török-képéről olvashatunk, kiegészítve a török
irodalom magyarországi jelenlétéről szóló összefoglalóval. Utóbbit
azért tartottuk fontosnak, mert egy nép lelkületének megértéséhez jobb
módszert, mint irodalmának megismerését, nehezen tudnánk kínálni. Az
összeállítás második fele az oszmán-törökök, majd a 20–21. századi
törökök körében a magyarokról kialakult képet igyekszik bemutatni,
amely a magyarok szemléletéhez hasonló változásokon ment át: íve az
ellenségességtől – jobb esetben a közömbösségtől – a mély rokonszenvig
húzódik. A törökök és a legtöbb olyan ország népei között, amelyek
egykor az Oszmán Birodalomhoz tartoztak, ilyen viszony egyelőre még
ritkaságszámba megy.
Sok más megfontolás mellett ebből is adódik, hogy
Magyarország támogatja Törökország európai csatlakozását, és hogy
Törökország melegen támogatta Magyarország felvételét a NATO-ba. Nem
véletlenül hivatkozott a közelmúltban Ahmed Davudoğlu török
külügyminiszter a két nép közötti történelmi és emberi kapcsolatokra,
amikor országa EU-felvétele mellett érvelt. Magyarország és a
törökhonba vetődött magyarok a 19. század második és a 20. század első
felében valóban hatalmas szolgálatokat tettek a törököknek. Értékes
segítséget nyújtottak a török állam modernizációjához, a kor
követelményeinek megfelelni tudó értelmiség kiképzéséhez. Ez az idő
azonban elmúlt. Szembe kell néznünk azzal, hogy ma már számos téren
nekünk van módunk és szükségünk arra, hogy a törököktől tanuljunk. Azt
is ki kell mondanunk, hogy az általában magányos Magyarországnak
égetően szüksége van minden jóindulatú támogatásra, amit leginkább a
törököktől remélhetünk. Ezért is kell jobban ismernünk egymást. Ez a
blokk – elsősorban a múltra vonatkozóan – ezt kívánja elősegíteni.
Itt mondok köszönetet Tasnádi Editnek azért az értékes segítségért,
amelyet ennek az összeállításnak az elkészítéséhez nyújtott.
Kulcsszavak: törökök, magyarok, Európa, ellenségből szövetséges
|
|