A Törökországot és a török népet valamelyest
ismerők számára nem hat újszerű megállapításnak, hogy a törökök
rendkívül – a kívülálló számára olykor meghökkentően – erős nemzeti
öntudattal rendelkeznek. E vonásukkal egyedülálló helyet foglalnak el
az iszlám világban – ahová kulturálisan alapvetően tartoznak –, hiszen
az iszlámban az egyén és a közösség önmeghatározásának lényege, első
számú vonatkoztatási pontja a vallási hovatartozás. Kevesebben tudják
ugyanakkor, hogy ez a nemzeti érzés igencsak új keletű: nagyrészt a
20. század első évtizedeiben született meg, majd az Oszmán Birodalom
első világháborús katasztrófája és az azt követő hatalmas társadalmi
és lelki átalakulás során szilárdult meg. Nem csoda hát, hogy a török
identitást mind a mai napig súlyos tisztázatlanságok, ellentmondások
és viták terhelik.
Alábbiakban a modern török nemzettudat előzményeivel, kialakulásával
foglalkozom. Azt vizsgálom, hogy milyen identitás jellemezte az Oszmán
Birodalmat az 1300 és 1923 közötti hosszú időszakban, és hogy ez
milyen viszonyban állt a török önazonossággal.
Az Oszmán Birodalmat létrehozó dinasztia és népe
etnikailag a törökség oguz ágához tartozott, ahhoz az ághoz, amelyet
az arab források a 10. század óta türkménnek neveztek. Ez a népcsoport
a birodalom alapítása idején egyértelműen türknek nevezte és tartotta
magát – ugyanúgy, mint minden törökös nép azóta, hogy az 500-as évek
közepén megalapították a Türk Birodalmat. A kevés korai forrás alapján
is valószínű, hogy az Oszmán (1200-as évek vége–1324) által vezetett
fejedelemség lakosságát zömében ugyanaz a – Szűcs Jenő által
gentilisnek nevezett – tudati struktúra jellemezte, mint a
népvándorlás kori germánokat vagy a sztyeppei türköket. Ennek négy fő
elemét különíthetjük el. Az első a közös eredet hite (a birodalmat
létrehozó oguzok/türkmének valamennyien egy legendás Oguz kántól
származtatták magukat), a második a közös szokásjog (törü), a harmadik
a közös vallás (az oszmánok esetében az iszlám népies formája,
kiegészülve a sámánisztikus hitvilág számos vonásával), s végül a
negyedik a közös nyelv.
A fenti négy ismérvvel jellemezhető tudatot a
törökök a 15–16. század fordulójáig biztosan megőrizték. Nyomai a 15.
század második felében megszülető oszmán-török történetírásban is
világosan kimutathatók, jóllehet ezek a művek már inkább muszlim
fogalmakkal írják le az oszmán állam születését és hódító háborúit. A
törökök önképe egyébként ebben az időben teljesen egybeesett a külső
megítéléssel: Európa népei szintén törököknek nevezték őket. A
keresztes háborúk forrásanyagában 1190 táján jelent meg a Turkia
elnevezés Kis-Ázsiára (a későbbi Anatóliára), ami világos jelzése
annak, hogy a Keletrómai Birodalom ezen ősi területe a külső
megfigyelők szemében is törökök lakta területté változott át.
Ugyanakkor a korai oszmán korban a politikai lojalitás nem csupán
valamiféle török őshöz vagy török törzshöz fűzte a fejedelemség török
etnikumú tagjait, hanem a birodalmat megalapító és azt sikeresen
növelő dinasztiához is. Ebben a vonatkozásban a kor embere nemcsak
töröknek, hanem oszmánlinak, az Oszmán-ház követőjének vagy hívének is
vallotta magát (országát pedig Oszmán-elinek, Oszmán-országnak hívta).
A dinasztikus identitás és lojalitás egyébként nem oszmán sajátság
volt, hanem az iszlám világ közös jellegzetessége, ahol a kalifátus
bukása után a politikai szerveződés fő formája a dinasztikus állam
lett.
Ugyanakkor a 14. század végére az oszmán társadalom
kezdeti egysége végérvényesen megbomlott. Élesen elvált egymástól az
irányító és a termelő réteg; az előbbit aszkerinek, vagyis katonainak
hívták, míg a többséget alkotó, termelő népességet rájának, azaz a
nyájnak. Ezzel párhuzamosan az irányítók lassanként kisajátították az
oszmánli identitást, és búcsút vettek a maguk türk/török
azonosságától. A 15. században jellemzően az állam embereit, a katonai
réteg tagjait nevezik oszmánlinak, vagyis azokat, akik megélhetésüket
kizárólag a dinasztia szolgálatával biztosították. A 15. század
folyamán az oszmánli-aszkeri irányító apparátus tovább tagolódott, és
a csúcsán külön csoport vált ki, amelyet a szakirodalom újabban
palota-rendnek nevez. Ez a kivételezett csoport ismét csak saját,
önálló identitást alakított ki, amelyet ugyanúgy oszmánli
identitásként határozhatunk meg, mint az aszkeri rend egészéét, de
amely tartalmában mégis különbözött az utóbbiétól. A csúcselit számára
az oszmánli szó mindenekelőtt a következő három dolgot jelentette: a
dinasztiát, az általa vezetett birodalmat és magát a csúcselitet.
Tudati jellemzőit szintén három pontban lehet összefoglalni: 1)
korlátlan hűség a dinasztiához; 2) korlátlan hűség az iszlámhoz; 3) az
ún. oszmán út/szokások (edeb-i oszmáni) követése. Az utolsó pont volt
az, amely a palota-rendet a társadalom összes többi rétegétől élesen
elválasztotta. A palota-rendhez tartozni elsősorban azt jelentette,
hogy az illető birtokában volt egy speciális műveltségnek és
viselkedéskultúrának (ezt fejezte ki az oszmán út fogalma).
Mindenekelőtt külön nyelven beszélt, az oszmánli nyelven, amelynek
szókészletében a törököt teljesen háttérbe szorította az arab és a
perzsa, s amelyet nemcsak az egyszerű parasztok, de sokszor az aszkeri
réteg egyéb tagjai sem értettek. Ezt a nyelvet a 15. század második
felére alakították ki, s ettől fogva az, aki nem ismerte, aki nem írt
és olvasott rajta, nem válhatott az elitek elitjének tagjává, hiszen
ez lett az államélet és a magaskultúra nyelve. S végül a palota-rend
tagját, az „igazi oszmánlit” az különböztette meg mindenki mástól,
hogy mindenki másnál eltökéltebben védelmezte-őrizte a
despotikus/dinasztikus politikai rendszert. Fel lehet és fel kell
tenni a kérdést: honnan ez a páratlan elkötelezettség és lojalitás? A
választ a katonai rabszolgaság intézményében találjuk meg.
A palota-rend tagjainak zöme ugyanis nem szabad
származású volt. Az oszmán uralkodók a 14. század második felétől
fokozatosan kiszorították a törzsi eredetű arisztokráciát az állam
irányításából, s ezzel párhuzamosan a felfelé irányuló társadalmi
mobilitást is gátolni kezdték. A korai útitársak helyébe olyan
katonákat és állami alkalmazottakat ültettek, akik vagy saját rabjaik
voltak, vagy pedig keresztény alattvalóik, akiket még gyermekként,
adóban hurcoltak el a szüleiktől, s akiket speciális módszerek szerint
neveltek fel a szultánok szolgálatára. Létrehozták azt a rendszert,
amelyet az iszlám történészei katonai rabszolgaságnak szoktak nevezni,
és olyan tökélyre fejlesztették, hogy a 16. század elejére az udvari
zsoldos hadsereg és a központi tartományi hivatalok legfontosabb
posztjain már javarészt ilyen rab eredetű „kádereket” (törökök szóval
kulokat) találunk. A szultánok rájuk támaszkodva vonhatták fokozatosan
ellenőrzésük alá az egész társadalmat, a gazdaságot és a tulajdont, és
alakították ki azt a despotikus rendszert, amely sok tekintetben a
huszadik századot is megérte. Ez a rabszolga eredetű irányító
apparátus arra is alkalmas volt, hogy megtörjék vele a hagyományosan
államellenes vallásjogászokat, sőt, az államszervezet részévé,
ugyanolyan állami alkalmazottá tegyék őket, mint az aszkeri szolgáló
rendet. A másik dolog, ami hozzájárult a csúcselit egyértelműen
oszmánli identitásának kialakulásához, hogy a rabszolgarendszert
kiegészítették az ún. dámád rendszerrel. A dámád szó vőt jelent, s
annak a rendszernek az elnevezésére használjuk, amelyet a 15. század
második felétől–végétől vezettek be a dinasztikus politikában. Röviden
arról van szó, hogy az uralkodóház ez idő tájt alapjaiban változtatta
meg házasodási és reprodukciós szokásait. A szultánok a továbbiakban
nem vettek feleséget uralkodó családokból, nem kötöttek dinasztikus,
sőt semmiféle házasságot (a 16–17. századból összesen három hivatalos
házasságról van tudomásunk), hanem csak rabnőket használtak utódok
nemzésére. A háremben nevelt rabnőket és a szultáni család nőtagjait
az uralkodók kuljaihoz adták feleségül, és így lépésről lépésre olyan
kiterjedt elitet hoztak létre, amelynek tagjait nemcsak a
rabszolgaállapot, a közös világnézet, képzettség és kultúra, hanem a
rokoni kapcsolatok is szorosan a dinasztiához fűzték. Aztán a 16.
század első harmadában még tovább léptek e sajátos elitképzésben:
szinte normává tették, hogy csak olyan államférfiből lehet nagyvezér,
aki egyben a szultán veje. Azt lehet mondani, hogy a szultáni család
mintegy magába olvasztotta a birodalmat irányító elitet, vagy
fordítva: a csúcselit, a palota-rend tulajdonképpen nem volt más, mint
egy mesterségesen felduzzasztott uralkodói udvartartás. Könnyű
belátni, hogy egy ilyen módon a dinasztiához kötött, rab eredetű,
önálló egzisztenciával és jogokkal nem rendelkező, ráadásul etnikailag
rendkívül tarka és kozmopolita elit mindent megtett a török etnikai
tudat elnyomása, háttérbe szorítása érdekében. Ebben óriási segítséget
kapott az iszlám vallásjog képviselőitől, az ulemáktól, hiszen azok is
egyfajta egyetemességet, azt a nézetet képviselték, hogy az iszlámban
nem számít, ki honnan jött, milyen etnikai eredetű, hanem csak az,
hogy jámbor muszlim-e vagy sem. Ennek a kettős nyomásnak a hatására a
16. század elejére a korábban még nagy becsben álló török szó, illetve
egyáltalán a török etnikum és a törökként való létezés elveszítette
pozitív tartalmát, és fölvette a ’buta’, ’ostoba’, ’tahó’, ’falusi’,
’paraszt’, valamint a ’nomád török’ jelentést. Egyébként valami
hasonló történt már az oszmánok elődeinél, az anatóliai szeldzsukok
államában is; az országot megszerző, az országnak nevet adó török
tömegeket hamarosan kiszorították a hatalomból a keresztény (görög,
örmény stb.) alattvalókból toborzott elit tagjai, s a megvetés
tárgyává tették őket. A szeldzsuk kor óta türk-i bi-idráknak: ostoba,
buta töröknek vagy türk-i bi-edebnek: faragatlan töröknek nevezték a
közönséges törököket, s úgy tekintettek rájuk, mint akik alkalmatlanok
arra, hogy az állam működtetésében részt vegyenek. (Itt keresendő
annak a mellőzöttségérzésnek és kétlelkűségnek az oka, ami, a
magyarokhoz hasonlóan, olyannyira jellemzi az újkori törököket.)
A csúcselit identitásának vallási összetevője is
megérdemel néhány szót. A rabokként felemelkedett „igazi oszmánlik”
természetesen igyekeztek jó muszlimmá válni, de azért az ő hitük mégis
más volt, mint a muszlim-török származású vallási elité. Miután döntő
többségük keresztény környezetből érkezett, a keresztényekkel szemben
meglehetősen toleránsan viselkedett, miközben a birodalmi politikában
természetesen sziklaszilárdan támogatta a keresztény világ ellen
folytatott harcot. Ennek a rétegnek a tagjai általában tisztában
voltak származásukkal, számon tartották, sőt támogatták rokonaikat.
Mai szemmel szokatlannak tűnő együttműködésekre vannak adataink:
például arra, hogy egy család egyik ága iszlamizál, s tagjai az oszmán
állam legmagasabb polcaira kapaszkodnak fel, miközben a másik ág
megmarad keresztény hitében, és élvezi a magas kapcsolatok áldásait.
Innen érthető, hogy miért nézte le a vezető réteg az átlagos törököt,
és miért tartotta alkalmatlannak arra, hogy állami szolgálatban
alkalmazzák.
A fentiekhez már csak annyi kívánkozik
kiegészítésül, hogy az európai és a muszlim külvilág, miközben sok
papírt teleírt a birodalmi elit különlegességeiről, terminológiailag
nem követte (és olykor nem is értette) az oszmánok önmeghatározásait.
Az európaiak legtöbbnyire töröknek mondták mind az uralkodót (Nagy
Török stb.), mind a hatalmi elit tagjait, jóllehet tisztában voltak
származásukkal és kiképzésük módjával (ezért használták rájuk egyesek
a hivatásos török kifejezést). Az oszmánoktól keletre elterülő iszlám
országokban viszont sem töröknek, sem oszmánnak, hanem jobbára rúmínak
hívták őket, ami eredetileg rómait, később bizáncit, illetve
(anatóliai) görögöt jelentett. A perzsák, az egyiptomiak és más
muszlimok szemében az oszmánlik a keletrómaiak (bizánciak) örökösei
voltak, elfajzott, egykori keresztényekből lett rossz muszlimok,
akiknek kivétel nélkül gyenge a hitük.
Nézzük meg ezek után, hogy mi történt a hatalomból
kiszorult törökök nagy tömegeivel. A válasz röviden az, hogy a 16. és
különösen a 17. századra a török identitást egyértelmű muszlim
önazonosság váltotta fel náluk: a tudatuk döntő, meghatározó eleme
muszlim vallásuk lett. Hogyan következett ez be? Felbecsülhetetlen
hatása volt e tekintetben annak a folyamatnak, amely a 15. század
második felében indult el, és amit a magam részéről szunnizálásnak
vagy szunnitizálásnak nevezek. Egyszerűen arról van szó, hogy a
vallásjogi szférával szorosan összefonódott államhatalom a
legkülönbözőbb eszközökkel rászorította a törököket arra, hogy
felejtsék el törökségüket, és mindenekelőtt jó muszlimok legyenek.
Egyebek közt (az 1530-as években) nagy dzsámiépítési programokba
fogtak, és egyre gyakrabban nyúltak erőszakos módszerekhez is.
Keményen üldözni kezdték az eretnekgyanús derviseket és rendjeiket, és
helyettük olyanokat támogattak vagy alapítottak, amelyek a kormányzat
ortodox irányvonalát követték stb. Így nyomták el lassanként a
köznépben a török tudatot, amelynek körében a muszlim önazonosságot
két identitáselem egészítette ki.
Az egyik a (nagyobb) családhoz, nomád vidékeken
pedig különösen a nemzetséghez és a törzshöz való tartozás erős érzése
– ez tekinthető az identitás legelső szintjének. E fölött helyezkedett
el a szűkebb pátriához (törökül a memlekethez) való hihetetlenül
szilárd kötődés, amely a mai napig rendkívül fontos a török
társadalomban. A nagyobb egységhez, az országhoz (birodalomhoz) való
tartozás tudata viszont – a rövid kezdeti időszakot leszámítva –
nagyon sokáig nem alakult ki, ami jól látszik abból is, hogy egészen a
19. század második feléig a törököknek nem volt szavuk az ország
jelölésére. A köztörökség tudati szerkezetét tehát a családhoz vagy a
törzshöz, illetve a szűkebb pátriához és az iszlámhoz való hűség
hármasával jellemezhetjük. Nem véletlenül írta – némi túlzással –
Bernard Lewis, a török, illetve az iszlám világ egyik legismertebb
kutatója, hogy az iszlám világban nem volt más nép, amelyik oly kevés
jelentőséget tulajdonított volna az etnikumnak, és amelyik annyira
feloldotta volna magát a vallásban, mint a török.
Az elit és az alullévők fentebb jellemzett
identitástudata alapvonalaiban a 18. század folyamán is megmaradt,
ámbár a politikai szférában bekövetkező változások hatására kisebb
módosulásokat azért regisztrálhatunk. E században lassanként elhalt a
katonai rabszolgaság (de nem a rabszolgaság!) és a gyermekadó
intézménye, és a birodalom kormányzását az írnokok vették át a
katonáktól. Bár a hatalmi elit etnikailag törökösödött, társadalmilag
pedig némi (nagyon gyenge) függetlenséget vívott ki magának, a
dinasztia megőrizte túlhatalmát, ami azzal járt, hogy az új típusú,
konzervatív gondolkodású és életvitelű arisztokrácia identitása és
kötődése ugyanúgy dinasztikus maradt, mint az előző századok
rabszolga-elitjéé. Sőt, az uralkodóház és az állam mindenhatósága
idővel a társadalom alsó, „török” szektorában is helyreállította a
15–17. században meggyengült oszmánli azonosságtudatot. Másképpen
kifejezve, a 18. század végére a muszlim identitás mellett a politikai
identitást már az egész „török” társadalom számára az oszmánli fejezte
ki (ugyanúgy, mint a birodalom alapítása idején). Ha egy idegen
megkérdezte egy korabeli „töröktől”, hogy ki és mi ő, nyilván azt
felelte neki (ebben a sorrendben): muszlim és oszmánli.
Így jutott el az Oszmán Birodalom a nacionalizmus
korába, amikor is a vallási/nemzeti kisebbségek sorra megfogalmazták
különálló identitásaikat, illetve önállóságra vonatkozó igényeiket.
Erre a nagyhatalmak által is gerjesztett veszélyre válaszul született
meg a tanzimatnak nevezett oszmán reformkor, amelynek során az oszmán
vezetők, tanulva a franciáktól, az állampolgári egyenlőség
alkalmazásával és a hagyományos közösségi autonómiák felszámolásával
próbálták megakadályozni a birodalom szétesését.
Az utóbbi megértéséhez szükséges elmondani, hogy az
oszmán állam az előző századokban a ma vallásinak nevezett
kisebbségeket nem egyedekként, hanem korporatív rendszerben,
közösségként kezelték. Egy keresztény görög alattvaló például nem
egyénként állt az oszmán állammal szemben, hanem a rúmnak nevezett
vallási közösség (19. századi terminussal: millet) tagjaként. A
közösségeket az állam által busás összegek fejében kinevezett vezetők
képviselték a hatóságokkal szemben, akik a közösségen belül – a
századok folyamán egyre szélesedő – igazgatási és bíráskodási
autonómiát kaptak. A 19. század elejére (kivált az első nemzeti
lázadások kirobbanása után) az oszmánok rájöttek, hogy ezek a jogi
autonómiák óriási veszélyt jelentenek a birodalom további
fennmaradására. Egyrészt azért, mert keretet nyújtanak a
kisebbségeknek arra, hogy megszervezzék magukat, másrészt azért, mert
ürügyet szolgáltatnak a külhatalmaknak, hogy a keresztény közösségek
védelmének jelszavával beavatkozzanak az oszmán belpolitikába. E
veszélyek elhárítására született meg az oszmánizmus ideológiája, amely
– politikailag és tudatilag is gyökeres változásokat hozva magával –
új, egyenlő identitást kívánt adni a birodalom valamennyi
alattvalójának.
Az oszmánizmus elméletét a 19. század második
felében dolgozta ki egy szűk értelmiségi csoport, amelynek tagjai jó
muszlimok és egyúttal oszmán patrióták voltak. Legfőbb törekvésük az
volt, hogy a felszínesnek és az európai minták puszta utánzásának
tartott – ezért szerintük elhibázott – reformok helyett egy
összefüggő, elméletileg megalapozott rendszert hozzanak létre, amely
meg
|
|
tudja őrizni és össze tudja egyeztetni az iszlám,
az oszmán és a nyugati értékeket. Szükségesnek mondták, hogy az
iszlámon alapuló oszmán politikai nemzetnek minden birodalmi alattvaló
egyenrangú tagja legyen, tekintet nélkül vallási hovatartozására.
Szerintük az ily módon létrejövő oszmán nemzetnek négy fő ismérve
lesz: a népszuverenitás, a hatalom megosztása, a gondolat és az
egyesülés szabadsága, valamint a vagyon biztonsága (ez az Oszmán
Birodalomban rendkívül fontos követelésnek számított, hiszen az
1830-as évekig az uralkodó bármikor konfiskálhatta bárki vagyonát). Az
„ifjúoszmánok” (ahogy e csoportosulás tagjai magukat nevezték) úgy
gondolták, hogy a helyes kormányzati forma a képviseleti, alkotmányos
és parlamenti demokrácia, hiszen ez egyáltalán nem ütközik az iszlám
eredeti, a népfelség elvét hirdető tanításával. Ugyanígy állították,
hogy az iszlámmal nagyon jól összefér a köztársasági ideál, a
szabadság és az igazságosság erénye is. Ez a gondolatkör rendkívül
fontos szerepet játszott a következő fél évszázad oszmán-török
történetében, hiszen egészen az első világháború végéig ez maradt a
vezető ideológia, és főbb elvei beépültek az 1876-ban elfogadott (bár
rövid idő múlva felfüggesztett) első oszmán alkotmányba is. Midhát
pasa (1822–1884), a korszak egyik meghatározó politikusa, így foglalta
össze a lényeget: „Új oszmánli nemzet született. Az oszmánság, mint
alapvető politikai kötelék, abból áll, hogy elfogadjuk: a padisah
hatalma alá tartozunk.”
Mielőtt rátérnék arra, hogy mennyire tetszett ez a
konstrukció azoknak a kisebbségeknek, amelyek megtartására és
megnyerésére kidolgozták, meg kell jegyeznem: az „ifjúoszmánok”, az
oszmánizmus megteremtői elévülhetetlen érdemeket szereztek abban, hogy
a 19. század második felének Oszmán Birodalmában egyáltalán meg
lehetett fogalmazni a törökség érdekeit szolgáló ideológiákat és
programokat. Hogy miért? Azért, mert a törökök, amíg ez a csoport fel
nem lépett, egyszerűen nem rendelkeztek fogalmi készlettel ahhoz, hogy
korszerűen le tudják írni az új jelenségeket, és meg tudják fogalmazni
a saját érdekeiket. Az oszmánli nyelvnek, abban az értelemben, ahogy
ezt nyugaton és a kisebbségek körében értették, nem volt szava a
’hazá’-ra, a ’nemzet’-re, a ’polgári szabadság’-ra, az ’egyenlőség’-re
és hasonlókra. Miközben a birodalom kisebbségei (szerbek, görögök
stb.) már régen elsajátították ezeket a fogalmakat, és sorra szakadtak
ki a birodalomból, vagy fogalmazták meg erre vonatkozó igényeiket, az
oszmánok eleinte teljesen kiszolgáltatottan, tehetetlenül álltak a
fejleményekkel szemben, mert elmondani sem tudták, hogy mit akarnak.
Az „ifjúoszmánok” érdeme, hogy különféle muszlim terminusok
átértelmezésével sikerült végre létrehozniuk azt a fogalmi nyelvet,
amellyel érthető módon fejezhették ki törekvéseiket. Ennek az
értelmiségi csoportnak is köszönhető, hogy a század kilencvenes
éveiben egy híressé vált újságcikk már a következőképpen határozta meg
az oszmán-török identitást: a birodalom tipikus lakója vallásilag
muszlim, társadalmilag oszmánli, nemzetiségére nézve pedig török.
Jóllehet utóbbi összetevő megjelenése és
hangsúlyozása önmagában is hatalmas változást jelez, az is igaz, hogy
a három közül egyelőre ez volt a leggyengébb, a legkevésbé fontos. A
török szó még 1910 körül is sokat őrzött lekicsinylő tartalmából.
Korabeli külföldi utazó számol be arról, hogy amikor Anatóliában
megkérdezte valakitől: – Te török vagy? – az illető megsértődött, és
kikérte magának, mivel ő még mindig buta parasztot vagy nomádot értett
rajta. Mégis azzal, hogy az oszmán értelmiség kezdett ráérezni etnikai
összetevőjére, elindult valami, ami később elvezetett egyfajta nemzeti
ideológiához.
Ám mielőtt erre rátérnék, nem hagyhatom említés
nélkül, hogy a 19. század második felében másfajta kísérlet is történt
a török identitás újrafogalmazására: az iszlámizmus vagy
pániszlámizmus. Ez az ideológia különösen II. Abdulhamid szultán
(1876–1909) korában vált jelentőssé. Az uralkodó, aki az 1870-es évek
balkáni háborúi miatt felfüggesztette a nemrég elfogadott alkotmányt,
és teljesen autoriter módon kormányzott addig, amíg az ifjútörök
forradalom meg nem buktatta, miután látta, hogy az oszmánizmus nem
képes megakadályozni a nemzetiségek folyamatos fölkeléseit és
elszakadási törekvéseit, egyre inkább a pániszlámizmus felé fordult.
Ehhez sok ösztönzést és segítséget kapott az iszlám világ más
részeiből, többek között a híres Dzsamáladdin al-Afgánitól
(1838–1897), a korszak egyik legjelentősebb muszlim gondolkodójától és
aktivistájától. Ő körvonalazta elsőként azt az ideológiát, amit ma
jobbára politikai iszlámnak vagy fundamentalizmusnak szokás nevezni.
Al-Afgáni azt hirdette, hogy az iszlám világnak egységbe kell
tömörülnie, és fel kell vennie a harcot a gyarmatosító nyugati
nagyhatalmakkal, különösen Angliával. Bár a pániszlám propaganda
tagadhatatlanul ért el némi eredményt, végül is nem vált belőle
hatékony fegyver, mivel hiányzott mögüle az a politikai és katonai
erő, amellyel céljait érvényre juttathatták volna. Így, legalábbis az
értelmiség többsége számára, továbbra is az oszmánizmus szolgált az
identitás és az önkép kialakításának legfontosabb eszközéül.
A századforduló után az oszmánizmus elemei közül
lassan, de biztosan előretört és fokozatosan erősödött a török etnikai
származástudat. Diadalra jutását azonban a háború végéig erősen
akadályozta egy politikai természetű akadály. Nevezetesen az, hogy
mivel mind a gyakorló politikusok, mind az ifjúoszmánok (akiket egy
idő óta inkább ifjútörök néven emlegettek) végső célja a birodalom
egységének megőrzése volt, törökségükkel nem léphettek ki nyíltan és
eltökélten a politikai színtérre, hiszen amennyiben így tesznek, és
elsősorban töröknek nyilvánítják magukat, akkor éppen azokat a nem
török tömegeket riasztják el, idegenítik el a birodalomtól, amelyek
megnyerésére törekedtek. Hogy ne veszélyeztessék az oszmán állam
létét, ébredező nacionalizmusukat a századforduló körüli évtizedekben
jobbára a kulturális szférában juttatták kifejezésre – ezért is nevezi
a szakirodalom a török nemzeti mozgalom e fázisát kulturális
nacionalizmusnak. Az oszmán elit arccal a múlt felé fordult, és azt
tette, amit oly sok más nép, amely politikai cselekvésében korlátozva
volt: tudománnyal és kultúrával igyekezett megalapozni a török nemzeti
ébredést, a nemzeti tudatot.
Ehhez a vállalkozásához a legfőbb segítséget a
turkológia tudományában lelte meg. Mégpedig elsősorban az európai
turkológiában, hiszen ez a kutatási terület ott már régóta
(tulajdonképpen a késő középkor óta) virágzott. A törökök
Közép-Európából történt kiszorítása után a keresztény világban
valóságos törökmánia tört ki (minden divatos lett, ami a törökökhöz, a
Kelethez kötődött), a 19. századra pedig az orientalisztika már komoly
diszciplínává fejlődött (és akkor még nem beszéltünk az
orientalizmusnak nevezett művészeti és kulturális irányzatról). A
nyugati eredmények lassanként az oszmán világba is beszivárogtak, és
egyre erősebben éreztették hatásukat. Nem áll módomban fölsorolni
mindazokat a műveket, szerzőket, akik jelentős mértékben járultak
hozzá a török tudat megerősítéséhez, de egy-kettőt azért érdemes
kiemelni.
Az egyik ilyen mű Arthur L. Davids első rendszeres
török nyelvtana volt, amelyet 1832-ben adtak ki Londonban A Grammar of
the Turkish Language címmel. A másik egy igen sajátságos könyv,
amelyet Leon Cahun, Párizsban élő intellektuel írt Introduction à
l’histoire de l’Asie címen (1896-ban jelent meg), és amely óriási
visszhangot váltott ki az Oszmán Birodalomban. Érthető módon, hiszen a
törököket nagy kultúrateremtő népnek ábrázolta, és azt állította, hogy
a török faj hozta be a civilizációt Európába. A harmadik Vámbéry Ármin
munkássága, amelyről itt aligha szükséges hosszabban szólni. Csak
annyit kell megemlíteni, hogy 1879-ben törökül is kiadott leírásai
közép-ázsiai utazásairól, és török kapcsolatai rendkívül nagy hatást
gyakoroltak a korabeli török értelmiségi körökre; utóbb ugyan
tiltakozott ellene, de lényegében ő találta ki, vagy neki
tulajdonították a turánizmus vagy pánturánizmus fogalmát is, amelyről
alább még lesz szó.
A 19. század közepe után a török szellemi élet
képviselői is mind nagyobb számban kapcsolódtak be a török régmúlt és
a török nyelv kutatásába, valamint a külföldi tudományosság
eredményeinek megismertetésébe. Ennek a sok tudományos és kulturális
erőfeszítésnek a hatásait röviden így lehetne summázni: 1. a
századforduló utáni években a ’török’ fogalom negatív tartalma
lassanként eltűnik, kezd pozitív fogalommá átváltozni; 2. az Oszmán
Birodalom török értelmisége fokozatosan ráébred, hogy a török
történelem nem az oszmánokkal kezdődött, hanem hatalmas és gazdag
török történelem létezett már előttük is. Mindennek következtében
tudatukban egyre nagyobb helyet foglalt el a török önazonosság, s
lassan kezdett egyenrangúvá válni a muszlim és az oszmánli
komponenssel.
Ahhoz, hogy az oszmán értelmiség identitásában
győzelemre jusson a török származástudat, azoknak az ideológiáknak a
megszületése kellett, amelyeket türkizmusnak (törökül türkcsülük) és
turánizmusnak nevez a szakirodalom. Az oszmán gondolkodók közül egyre
többen jutottak arra a következtetésre, hogy az oszmánizmus és a
pániszlámizmus csak üres címke, az égadta világon semmit sem old meg,
a törökök reménytelenül elkéstek, minden nemzetiség sokkal előbbre
tart, és eljött az ideje, hogy a törökök is megfogalmazzák, kicsodák
ők, és felismerjék, hogy nem oszmánok, hanem törökök. Ehhez a
felismeréshez a legnagyobb lökést az orosz birodalomban élő, tatár
származású török értelmiségiek adták, akik már a múlt század végén
virágzó török szellemi életet teremtettek a cárok országában. A
türkizmus ideológiájának alapjait is egy művelt, széles kitekintéssel
rendelkező, Európát jól ismerő tatár, Iszmail Bej Gaszpirali vetette
meg. Az 1905– 07-es orosz forradalom, majd az 1908–10-es tatár
lázadások leverése után számos tatár írástudó emigrált az Oszmán
Birodalomba, ahová új eszméit is magával hozta.
A jövevények és a hazai értelmiségiek
egyesületeket, klubokat (Türk Dernegi, Türk Odzsagi) és lapokat (Türk
Jurdu, Jeni Medzsmua, Gencs Kalemler) alapítottak, amelyek mind azt
tűzték ki célul, hogy ébresszék és fejlesszék a török nemzeti tudatot,
és feltárják a régi nagy török kultúrák történetét és hagyatékát. A
szellemi pezsgésben számtalan, egymással is ütköző ötlet, gondolat
született, és teljes fogalmi zűrzavar uralkodott mindaddig, amíg fel
nem lépett Ziya Gökalp (1876–1924), egy európai iskolázottságú tudós
és teoretikus, aki a türkizmusból és a turánizmusból koherens
ideológiát hozott létre, és végre tisztázta a nemzet addig teljesen
homályos fogalmát. Gökalp számára a nemzet a kultúra által egyesített
társadalom, amelynek a törökök esetében ki kell egészülnie az
iszlámmal is. Szerinte a türkizmus, a török tudat a következő síkokon
érvényesítendő. Először is nyelvi síkon: búcsút kell venni az oszmánli
nyelvtől, és ki kell munkálni egy nemzeti nyelvet, amelynek a nép
nyelvén kell alapulnia (javaslata szerint mindenekelőtt az isztambuli
asszonyok nyelvét kell elterjeszteni, mert – s ebben szerintem is
igaza van – ők beszélik a legszebb törököt). A második szint az
erkölcsi türkizmus, ami a patrióta erkölcs elterjesztését jelenti,
vagyis azt, hogy a haza és a nemzet fogalmának óriási súlyt kell adni,
hiszen a nemzetnek rengeteg ellensége van. Harmadikként létre kell
hozni a jogi türkizmust, magyarán meg kell szabadulni a teokratikus
jogtól és az autoriter rendszertől, amelynek maradványait a
társadalomból is ki kell gyomlálni; modern államot kell építeni,
amelyben a szakértelem és a polgári létforma önállósága uralkodik.
Negyedikként felvetette a vallási türkizmus bevezetését, vagyis azt,
hogy az iszlám szent szövegek egy részét és a pénteki prédikációt
törökül mondják. Az ötödikként javasolt gazdasági türkizmuson viszont
azt értette, hogy a tulajdonviszonyokat a magántulajdonra kell
építeni; ám mivel a török ember nem lehet kizsákmányoló, a személyes
vagyonnak és a társadalmi szolidaritásnak egyensúlyban kell maradnia.
És így érkezünk el az utolsó ponthoz, a politikai türkizmushoz vagy
másképpen: a turánizmushoz. Ez számára az összes török nép egyetlen,
hatalmas birodalomban való egyesítésének magasztos feladatát
jelentette, egy olyan birodalomban, amely egyszerre tölti be az oszmán
szultánátus és a valamennyi muszlimot magába foglaló iszlám kalifátus
funkcióit.
Ziya Gökalp természetesen tisztán látta, hogy
programjának megvalósítása az akkori körülmények között lehetetlen,
ezért úgy gondolta, hogy első lépésben egy minden törököt magában
foglaló kulturális Turánt kell megteremteni, amely majd hídként vezet
el a jövendő, politikai Turánhoz. Az utóbbi létrejöttekor a törökség
ismét megtalálja az „aranyalmát”, amely a régmúltban az ő valóságos
hazája volt. Gökalp számára az iszlám vallás ugyanilyen fontos volt,
mivel a török népi kultúra elválaszthatatlan részének tartotta; híres
megfogalmazása szerint „a türkizmus nemzetisége a törökség,
nemzetközisége az iszlám”. Végső soron nemzeti teóriájában Gökalp is
fenntartotta a birodalmi ábrándot, és úgy képzelte, hogy az oszmán
állam egyidejűleg lehet egyetemes török és egyetemes muszlim
szultánság.
Az első világháború lefolyása és kimenetele azonban
eldöntötte, hogy sem az oszmánizmus, sem pedig a különféle pán
ideológiák nem juthatnak érvényre, és a nemzetállam és a kalifátus
együttes kiépítése és fönntartása az irrealitások birodalmába
tartozik. A háborúban a kormányzat minden erre irányuló kísérlete
csúfos kudarccal végződött. A birodalom veresége és széthullása egy
másik ideológia térnyerését és győzelmét hozta magával: a modern
értelemben vett török nacionalizmusét, amelyet a törökök utolsóként
alakítottak ki a birodalom összes népe közül. Musztafa Kemál Atatürk,
a modern Törökország megteremtője 1923-ban úgy fogalmazott, hogy „az
Oszmán Birodalomban élő különféle népek mind a nemzeti gondolatot
tették magukévá, és ennek segítségével megmentették magukat. Hogy mi,
törökök, kik vagyunk, pontosabban szólva: hogy tőlük különbözők
vagyunk, azt akkor értettük meg, amikor bottal vertek ki maguk közül.
Lenéztek, kigúnyoltak bennünket, amikor elvesztettük erőnket. Ekkor
jöttünk rá fő hibánkra: arra, hogy elfelejtettük önmagunkat.”
Atatürkkel és az 1923–24-ben megalakuló Török
Köztársasággal gyökeres változás vette kezdetét. Az új államhatalmi
elit véglegesen szakított mindenféle pán fogalommal (pántürkizmussal,
pánturánizmussal, pániszlámizmussal), és kinyilvánította: a törökök
országa nem egy hatalmas birodalom lesz, hanem Anatólia, és ez lesz a
törökség politikai lojalitásnak tárgya, itt alakul meg a török
nemzetiségére támaszkodó területi nemzetállam. A török törvényekben
egyesült, összeforrott a török haza és nemzet fogalma, és az új török
nép által lakott török föld alkotmányosan is új nevet kapott: 1921-től
kezdve Türkiyének (Törökország) hívják. Ily módon a világnak ebben a
részében is meghonosították a korábban csak Európára jellemző
nemzetfogalmat, vagyis nemzetiség–állam–politikai lojalitás
funkcionális egységét. A Köztársasági Néppárt 1935. évi programjának
megfogalmazása szerint a nemzet és a föld egységes, egymástól
elválaszthatatlan. Az új ideológiával elvetették a magjait egy olyan
új életérzésnek vagy tudatformának, ami aztán hamarosan az egész
nemzeti közösségben kicsírázott, s amit Atatürk így határozott meg
velősen: „Mi önmagunkra hasonlítunk”. Ha erre nem jöttek volna rá, ha
a török politikai nacionalizmus nem született volna meg a háborús
összeomlás vérzivatarában, akkor ma nem lenne Törökország és török
nemzet.
Kulcsszavak: oszmán-török, török történelem, identitás,
oszmánizmus, türkizmus, pántürkizmus, turanizmus, nacionalizmus,
nemzeti tudat, nemzetépítés
IRODAlOM
Arai, Masami (1992): Turkish Nationalism
in the Young Turk Era. Brill, Leiden–New York–Köln
Farkas Ildikó (2002): A magyar turanisták.
PhD-értekezés, Budapest
Flesch István (2004): Atatürk és kora.
Musztafa Kemál Atatürk függetlenségi háborúja és kormányzása. Corvina,
Budapest
Fodor Pál (2004): „Hivatásos törökök” –
„született törökök”. Hatalmi elit és társadalom a 15–17. századi
Oszmán Birodalomban. Századok. 138, 4, 773–791.
Güvenç, Bozkurt (1993): Türk Kimliği
Kültür Tarihinin Kaynakları. Kültür Bakanlığı, İstanbul
Kushner, David (1977): The Rise of Turkish
Nationalism. Frank Cass, London
Landau, Jacob M. (1994): The Politics of
Pan-Islam. Ideology and Organization. Calendron Press, Oxford
Lewis, Bernard (1968): The Emergence of
Modern Turkey. 2nd edition. Oxford University Press, London–Oxford–New
York
Macfie, A. L. (1998): The End of the Ottoman Empire 1908–1923.
Longman, London–New York
Mardin, Şerif (1962): The Genesis of Young
Ottoman Thought. A Study in the Modernization of Turkish Political
Ideas. Princeton University Press, Princeton
Parla, Taha (1985): The Social and
Political Thought of Ziya Gökalp 1876–1924. Brill, Leiden
Vásáry István (szerk.) (2008): Törökország
és az iszlám. Az iszlám szerepe Törökország EU-csatlakozásának
megítélésében. Acta et studia, VII. Avicenna Közel-Kelet Kutatások
Intézete, Piliscsaba
Zürcher, Erik J. (2004): Turkey: A Modern
History. I. B. Tauris, London–New York
|
|