A kezdetektől a mohácsi csatáig
Mikor 1389-ben az oszmán csapatok első ízben lépték át az ország déli
határait, a Magyar Királyság Európa egyik legnagyobb kiterjedésű
állama volt. Civilizációs teljesítményei, katonai ereje és a
keresztény közösség (respublica Christiana) keleti és déli határainak
védelmében végzett évszázados szolgálatai miatt óriási tekintélynek
örvendett a nyugati világban. A magyar királyok olyan megtisztelő
címeket viseltek, mint „a kereszténység védője”, a „Krisztus bajnoka”
vagy „a keresztény hit katonája”, országukat pedig egész Európa a maga
keleti „kapujának” tekintette. A magyar állam nemcsak felfogta a
keletről érkező támadásokat, hanem a római katolikus egyház
támogatásával „térítő” hadjáratok sorát vezette a „szakadároknak”,
„lázadóknak” vagy „eretnekeknek” tekintett szomszédos államok, így a
balkáni patarénusok vagy bogumilok és a keleti keresztények ellen. A
magyar király éppen egy ilyen hadjárat során ütközött meg először
török csapatokkal.
Magyarország irányítói kezdetben nem érzékelték,
hogy az új ellenfél minden tekintetben különbözik a térségben eddig
megszokottaktól. A törökök megjelenése annyit jelentett számukra (és
Európa más vezetői számára is), hogy a jövőben az „eretnekség” újabb
formájával kell majd felvenniük a küzdelmet a Balkánon. A
„szkizmatikusok” és a „muszlimok” egybemosását elősegítette az is,
hogy a balkáni népek egyre többször az oszmánok szövetségeseiként
jelentek meg a harctereken. A magyar szemlélet tehát a legnagyobb
természetességgel sorolta a „törököket” a „szakadárok” közé, és csak
lassan ébredt rá a köztük lévő óriási különbségekre. Ez a felfogás
tovább élt a következő évtizedekben is, de közben – főként az 1396.
évi nikápolyi ütközet elvesztése után – jócskán előrehaladt a fogalmi
tisztázás folyamata, s az ennek során születő új „ideológia”
lassanként kiszorította a régi elképzeléseket, hosszú időre
meghatározván a törökökről Magyarországon élő képet. A „vad, pogány és
istentelen török nemzet” először is a királyi felség és az ország
„főellensége” és „üldözője” lett, melyet időnként „tatárnak” vagy
„török-tatár pogánynak” is neveztek. Az utóbbi nyilván szándékos, de
igen kifejező csúsztatás: a tatárjárás szörnyű emlékeit őrző
Magyarországon semmi sem fejezhette volna ki jobban az új ellenség
veszélyességét, mint az, hogy rokonságba hozták a tatárokkal. Miután a
király és az ország magukat a keresztény közösség képviselőinek, az
elszenvedett támadásokat pedig az egyetemes kereszténység sérelmeinek
tekintették, a törököt egyidejűleg azonosították „Krisztus
keresztjének és a keresztény hitnek ellenségével és üldözőjével”.
Ettől fogva a török mindig ezt a kettős fenyegetést („az ország és a
hit üldözője”) testesítette meg, amely ellen a magyar vezető réteg
egyöntetűen kíméletlen harcot hirdetett, és kinyilvánította, hogy az
ország védelme és a törökök „jogtalanságainak” megtorlása (értsd: a
támadó háború) erkölcsi, politikai és vallási kötelessége az ország
irányítóinak, elsősorban is a királynak. E funkciója folytán az utóbbi
hamarosan a „keresztény hit pajzsa és védőfala” megtisztelő cím
birtokosává vált mind a hazai közvéleményben, mind a keresztény
köztársaság vezetőinek szemében.
A Hunyadiak és a Jagellók Magyarországa alapjában
véve továbbvitte a törökről és az önnön szerepéről Zsigmond idején
kialakított képet, de a mindennapi tapasztalatok és az új szellemi
áramlatok (humanizmus, egyházi sprituális mozgalmak stb.) hatására
itt-ott igazított rajta. A török megmaradt „főellenségnek”, sőt,
fokozatosan az „ős-” vagy az „örök ellenség” rangjára emelkedett.
Általános meggyőződéssé érett, hogy a török egyúttal „természettől”
való ellenség is, aki nem pusztán ellenfelei legyőzésére tör, de azok
identitását is meg akarja semmisíteni. Hunyadi János V. Miklós pápához
intézett 1448. szeptember 17-i levele, melyet a neves humanista, Vitéz
János írt, nagy kifejezőerővel foglalta össze ezt a gondolatkört: a
törökök „villámgyors egymásutánban igázták le Görögországot,
Macedóniát, Bulgáriát, Albániát, […] szolgaságra taszítva, vallásukból
kiforgatva őket, idegen hitet, idegen erkölcsöt, idegen törvényt és a
hitetlenek nyelvét kényszerítették rájuk. Sem Isten, sem ember jogait
nem kímélték; […] Innét terjedt el a pusztító vész az összes
szomszédok irányába. Legutóbb elhatolt már csaknem Európa közepéig, s
most országunk s hazánk tőszomszédságában vetette meg lábát. […] Több
mint hatvan esztendeje csaknem szakadatlanul álljuk a háború perzselő
dühét, mégpedig saját erőnkből, egyetlen nép fegyvereivel. […] Hogy
néhány szóban mindent összefoglaljak: ennyit még egyetlen
ellenségünktől sem szenvedtünk, és a szabadság emlékén kívül egyebünk
sem maradt, mint fegyverünk és bátorságunk, hiszen sokszor kerültünk
végveszélybe. […] soha nem lesz vége, akár győzünk, akár veszítünk: az
ellenség állandóan a nyakunkon marad, mert gyűlölete túltesz még az
erején is. Ellenségünk […] most sem győzelmet: bosszút akar venni
rajtunk”.
A tudat, hogy a török nem fog felhagyni
Magyarország (illetve, mint egyre többen gondolták: az egész
keresztény világ) meghódításának szándékával, egyáltalán nem
bénította, hanem éppenséggel élesztette az ellenállás szellemét. A
sorsdöntő csatáit sorra elvesztő Hunyadi Jánost saját bevallása
szerint csak az foglalkoztatta, hogy miképpen űzhetné ki a „pogányt”
Európából. Az ellene folytatott háborút „befejezni pedig akkor fogjuk
– írta 1448 szeptemberében Miklós pápának –, ha üldözzük is a vert
ellenséget, és mindaddig nem tágítunk, amíg Európából kiűzvén, valóra
nem válik reményünk”. Ez a gondolat annyira gyökeret vert az ország
közvéleményében, hogy a 16. század elején, amikor a török legyőzése
már minden realitását elvesztette, Hagymási Bálint még mindig erre
buzdította a magyarokat Ad Pannoniam című versében (1509).
Ehhez a felfogáshoz kapcsolódóan a pápai udvar,
valamint hazai és külföldi humanisták propagandája nyomán a 15. század
közepe felé egyre gyakrabban nevezték Magyarországot a „kereszténység
védőbástyájának”. A kezdetben csupán a magyar királyra használt
„pajzs” vagy „fal” hasonlat fokozatosan kiterjedt az ország egészére
és annak valamennyi lakosára, s a „védőbástyával” szimbolizált funkció
– jóllehet azt más országok is igényelték maguknak – az európai és a
hazai közvélemény ítélete szerint jórészt Magyarország kiváltsága
lett. Noha a magyar vezető réteg ezt a hivatást a lengyelektől sem
tagadta meg, meg volt győződve arról, hogy az ország különleges
szerepet tölt be Európában. Brodarics István, János király (1526–1540)
és a török orientáció híve (!), a mohácsi csatáról írott beszámolója
elején Magyarországnak már nemcsak a megelőző mintegy hetven–nyolcvan
évét, hanem egész történelmét úgy állította be, mint az Európa
védelmében hozott szakadatlan áldozatok történetét: „[...] Az időtől
fogva, amelyben a jóságos Krisztus Isten vezetésével Szkítiából
kijöttünk, és Krisztus hitét fölvettük, a többi kereszténynek mindig
pajzsa és bástyája voltunk […] Mi azután is (ti. a mohácsi vereség
ellenére is) azt fogjuk gondolni, hogy a keresztény társadalommal
szemben dicséretesen cselekedtünk, ha esetleg [valaki] talál is olyan
másik nemzetet, mely azt a külső ellenségtől több mint ötszáz éven
keresztül saját vérével és tulajdon költségén védelmezi”.
A paraszti tudat 15. századi formáiról ugyan sokkal
kevesebbet tudunk, mint az országot irányító nemesi és egyházi
társadalom gondolkodásmódjáról, de ami ismert, abból világosan
kitetszik, hogy a parasztság ugyanolyan elutasítóan viszonyult a
törökhöz, mint saját urai. A védőbástya jelképpel megfogalmazott
hivatást meglepő egységben vallotta magáénak Magyarország valamennyi
társadalmi rétege, így a török fenyegetés nagy szerepet játszott
abban, hogy az országban erősödött az egymásrautaltság és az
összetartozás érzése. A török alattvalóvá (rabbá) válás és az
elkárhozás párhuzamba állítása valószínűleg nem korlátozódott a felső
rétegekre, hanem az egész magyar társadalom szemléletét áthatotta.
A 15. század közepe után a törökről és a hozzá való
viszonyról kialakított modell egyre jobban feltöltődött
teológiai-eszkatológikus elemekkel. Ezt a folyamatot bizonyára a török
nyomás erősödése és az a keserű tapasztalat táplálta, hogy minden
erőfeszítés dacára az ország pusztulása folytatódott, erőforrásai
apadtak, és mindinkább magára maradt a „közös” ellenséggel szemben.
Már Hunyadi János leveleiben felbukkan a „romlás”, sőt a „végromlás”
képe, az a vízió, hogy az ország egyedül nem bírja sokáig az
egyenlőtlen küzdelmet. Hogy ez nem puszta retorikai fogás volt, az
kiderül abból, hogy Hunyadi többször utalt az „égi koronával”
szimbolizált mártíromság eshetőségére. Nyilván ezzel függ össze, hogy
a hadvezér és kancellárja a törökellenes harcok balsikereit végső
soron rendre az isteni akaratból vezette le. A rigómezei vereség
(1448) után kijelentették, hogy „bűneinkhez képest kevés is mindaz,
amit eleddig szenvedtünk”, s az újabb katasztrófában hasonlóképpen
„Isten büntető szándékát” látták.
Ez a felfogás persze cseppet sem eredeti. Azóta,
hogy a 8. század elején lefordították latinra Pszeudo-Methodiosznak a
muszlim terjeszkedéssel foglalkozó művét, és annak gondolatait az
apokaliptikus (főleg a joachimista) áramlatok mindenüvé
elterjesztették, a nyugati világban közhelynek számított, hogy a
muszlimok (szaracénok) az apokaliptikus népek közé tartoznak, akiket
Isten bűneik miatt, büntetésből küldött a keresztényekre. Ez a nézet
Magyarországon már a 13. század közepén felbukkant, amikor IV. Béla
király az „emberiség bűneire” vezette vissza a tatárjárás „viharát”.
Hunyadiék tehát a bűnbeesés–büntetés emlegetésével nem tettek egyebet,
mint visszanyúltak a hazai és az egyetemes tradícióhoz. Ám egy
lényeges kiegészítést is fűztek hozzá, ami vigasztalást és reményt
adott a török ellen küzdőknek. Úgy érveltek, hogy az isteni büntetés
jogosságát vitatni nem szabad, inkább bűnbánatot kell gyakorolni, s
akkor Isten megkönyörül a vétkezőkön. Annál is inkább, mert szilárdan
hitték, hogy a „menny nem pusztító, hanem nevelő céllal méri
büntetését”, az ég tanító szándékaiból pedig a reményt is kiolvasták:
„mi azzal vigasztalódunk, hogy az ég büntetésében nevelő intést
látunk, nem pedig gyilkos szándékot”. Mindebből azt a következtetést
vonták le, hogy felesleges, dőre dolog a küzdelem végső kimenetelével
foglalkozni, hisz az isteni döntést befolyásolni nem lehet. A
„megneveltek” csak egyet tehetnek: csüggedetlen reménnyel
fegyverkezzenek a török ellen.
A tanító vagy nevelő Isten és a török mint ennek
eszköze olyan gondolatok, amelyek mintegy hetven év múltán fontos
helyet foglalnak majd el Luther tanításaiban. Luther – hasonló
meggondolásokból – a törököket nevezte „iskolamesternek”, mert azok
véleménye szerint Isten fenyítő hatalmát testesítették meg. Míg
azonban Luther innen csak hosszas vívódás után jutott el a török
elleni harc helyesléséig, a 15. század közepén élt magyar vezetők
„Isten büntetéseiből” soha, egy pillanatra sem következtettek arra,
hogy fel kellene adniuk hazájuk és Európa védelmét.
A bűnbeesés tana, a kiválasztottság érzése és a
vele szorosan összekapcsolódó gondolat a törökök és az Antikrisztus
azonosságáról, valamint bizonyos chiliasztikus várakozások termékeny
talajra találtak az itteni szerzetesrendek, kiváltképp a magyar
alapítású pálosok, az obszerváns ferencesek, sőt a karthausiak körében
is, majd rajtuk keresztül a magyar parasztság széles rétegeihez
jutottak el. Laskai Osvát (c. 1450–1511), aki a századfordulón több
éven át a ferences rendtartomány vikáriusa volt, egyik 1498-as
prédikációjában egyértelműen az Antikrisztussal azonosította a
törököket. Az Antikrisztus feltűnése számára ugyanúgy a közeli
világvéget jelezte, mint elődeinél, ugyanakkor elutasította, hogy az
eszkatologikus ellenség előretörését tétlenül kellene szemlélni. Az
ellenállást, a „haza” védelmezését az egész társadalom morális
kötelezettségének tartotta, nem téve különbséget úr és paraszt között
(s ezzel messze túlhaladva a korabeli nemesi felfogáson, amely a
nemzetből a parasztot kirekesztette). Az organikus közösségként
felfogott magyar nemzetet aztán a joachimizmusban és a 15. századi
spirituális misztikában központi szerepet játszó „választottakkal”
vagy „választott néppel” azonosította, miáltal nemcsak a nemesi
köztársaság vagy az ország harcoló rendjei, hanem az egész magyarság
Isten választott népe lett, amelynek az a rendeltetése, hogy a
kereszténység pajzsát hordozza „a Nagy Török ellen, hogy derekassága
és bátorsága révén a szent kereszténység az óhajtott békét
élvezhesse”.
A ferences gondolatok nagy hatást gyakoroltak a
magyar parasztokra is, akiket egyfajta chiliasztikus
kiválasztottság-tudat hatott át: magukat „Krisztus katonáinak”,
„áldott népnek” tudták, akik az országot védelmezvén valójában a
keresztény hitet oltalmazzák az apokaliptikus ellenséggel szemben. A
török elleni harc és az üdvözülés összekapcsolása tehát ugyanúgy
hozzátartozott a
|
|
népi keresztes eszmekörhöz, mint a magyar humanista
magaskultúra gondolatrendszeréhez. Ugyanilyen rokonság figyelhető meg
egy másik ideológiai elem esetében is: a magyar társadalom különböző
rétegei egyre többször vontak párhuzamot a maguk és az ószövetségi
zsidó nép sorsa között. Már a 15. század első felének huszita
mozgalmaiban elkezdődött a „kiválasztottak” és a zsidó nép
szenvedéseinek összehasonlítása, s a 16. század elejére valószínűleg
széles körben elterjedt az a nézet, hogy a magyarok (vagy egyes
csoportjaik) helyzetét a zsidó nép példájával lehet a legjobban
megvilágítani; Isten őket is bűneik miatt sújtja csapásokkal (a
törökkel), de ha megértik az Úr nevelő szándékát, vagyis megtérnek, és
ellátják Istentől rendelt feladatukat, a kereszténység védelmét, akkor
Isten kegyelmébe fogadja, és megszabadítja őket az üldöztetésektől. A
reménytelennek tűnő helyzet csak megerősítette bennük küldetésük
fontosságát, azt (a gyakorlatban mindinkább illuzórikussá váló)
tudatot, hogy ha helytállnak, a török legyőzhető lesz, de legalábbis
áldozatukkal elnyerik az üdvösség jutalmát.
Mohácstól a 16. század végéig
Az önálló magyar állam bukása, az oszmán megszállás és az ország három
részre szakadása darabokra törte azt a képet, amelyet a magyar
társadalom a törökről és a vele szembeni ellenállásról másfél évszázad
alatt kialakított magának. A protestáns ideológusok azonban a
„cserepekből” hamarosan ismét új képet raktak ki, amely a szellemi
önvédelem hatékony eszközeivel látta el az ingadozókat. A protestáns
álláspont látszatra a Luther és Melanchton által kimunkált wittenbergi
teológia vagy történetszemlélet egyszerű átvétele. Ám a 16. századi
magyar protestáns teológusok és prédikátorok valójában nem tettek
mást, mint visszanyúltak az előző évtizedekben darabjaira hullott
magyar hagyományhoz, és a wittenbergi apokaliptikus, eszkatológikus
determinizmus szellemében új rendszerbe foglalták azt.
Ennek az ideológiának a lényege ugyanis a
magyarázat: az ország törvényszerű bukásának megvilágítása és az ettől
elválaszthatatlan vígasztalás. Protestáns felfogás szerint a törökök
győzelme és a nyomában járó pusztítás a haragvó Isten büntetése a
magyarság bűneiért. Isten azonban nem véletlenül sújtotta a
magyarságot ilyen keményen: mint hajdan a zsidókat, most ezt a népet
választotta ki magának, ezt szereti a legjobban; haragja a nép javát
szolgálja, csapásaival tanítani, nevelni akar, és bűnbánatra ösztönöz.
Ha a választott nép mindezt megérti, és megtisztul, akkor Isten újra
magához öleli, és megszabadítja a töröktől.
Míg a reformátorok a választott népet kollektíven
sújtó büntetés gondolatával megszabadították az egyént az önvád
terhétől, addig az eszkatológia és az apokaliptika minden eddiginél
erőteljesebb alkalmazásával az egész közösséget mentették fel a török
túlhatalmának kialakulásáért rá háruló felelősségtől. A prédikátorok
beszédeiben és írásaiban az ország hadszíntérré válása a világvég
közeledtével függött össze; a török Góg népe, a testi Antikrisztus, a
Sátán pusztító küldötte lett. A wittenbergiek duális Antikrisztus
felfogását követve legtöbben a török mellé állították a pápát, akiben
a lelki Antikrisztust ismerték fel. Az Oszmán és a Habsburg Birodalom
küzdelmében az utolsó idők apokaliptikus hatalmainak összecsapását
látták, s ebből azt a következtetést vonták le, hogy Magyarország a
világtörténelem középpontjába került. A két birodalom harcának
kimenetelét a század közepe után elég pesszimistán ítélték meg (mind
többen voltak, akik már csak Istentől, az utolsó ítélet eljövetelétől
reméltek szabadulást), ám a század végén már többen hangoztatták azt a
nézetet, hogy a megjavult, összefogott és vállvetve harcoló magyar
társadalom önmaga is felszabadíthatja országát. Ezzel egyetértett a
zömében protestáns végvári katonaság is, amely elfogadta ugyan mind a
bűnös nép, mind a zsidó–magyar rokonság eszméjét, de mindvégig
ragaszkodott ahhoz az elképzeléshez, hogy Magyarország „a
kereszténység védőbástyája”, s hogy saját helytállása nemcsak a hit,
hanem az ország megmaradásának záloga is.
A 17. században bizonyos repedések figyelhetők meg
a magyarok egyöntetűen törökellenes nézeteiben. Emögött főleg az
húzódott meg, hogy (elsősorban a század második felétől) a magyar
politikában egyre nagyobb teret nyert a török orientáció, és a
Habsburg-ellenes mozgalmak és felkelések vezetői (kivált az
1604–1606-os, az 1660-as és az 1678–1683-as években) ismételten
elfogadták az Oszmán Birodalom támogatását. Ugyanakkor a magyarok zöme
– még a legszorosabb együttműködések idején is – változatlanul
„természettől való ellenségnek” tekintette a törököket, „akik csak a
saját hasznukat lesik”.
A 18. századtól máig
A törökök kiűzése (1699–1718) után a róluk élő kép fokozatosan
megváltozott. Nemcsak azért, mert a közvetlen ellenségeskedés –
egy-két rövidebb háborút leszámítva – megszűnt, hanem főként azért,
mert a magyarság a legyőzött ellenség kulturális örökségének számos
hagyatékát (ételeket, hangszereket stb.) beillesztette saját
kialakulóban lévő, részben a Habsburg-ellenesség jegyében formálódó
nemzeti önazonosságának alkotóelemei közé. (Így például az egyik
legjellegzetesebb magyar hagszernek tartott tárogató sem más, mint a
töröksíp, a zurna egyik változata). Hozzájárult az érzelmek
megváltozásához az is, hogy a Rákóczi-szabadságharc bukása után a
fejedelem és legkitartóbb hívei az Oszmán Birodalomban kaptak
menedéket. A bujdosók befogadása és öröksége különösen akkor kezdte
áthangolni a magyar közgondolkodást, amikor a század végi magyar
politika Rákóczi példája felé fordult, és felfedezték és kiadták Mikes
Kelemen törökországi leveleskönyvét, amely szintén bátorítást adott az
önálló magyar szellemi és politikai útkeresésekhez. Ezzel párhuzamosan
a törökellenes érzelmek is kezdtek alábbhagyni. Elősegítette a
változást, hogy Magyarországon mindig is élt az elképzelés a törökök
és a magyarok közös eredetéről, amit a születőben lévő nemzeti
történetírás még fel is erősített.
A reformkor óta a magyar történettudomány
képviselői elsősorban aszerint foglaltak állást a török korról, hogy
mit gondoltak a Magyarországot régóta kormányzó Habsburgokról. A
véleményeket a század nagy politikai eseményei is jelentősen
befolyásolták: az 1848–49. évi magyar forradalom és szabadságharc
elfojtása, s az a tény, hogy a szabadságharc vezetői az Oszmán
Birodalomban leltek menedéket; később, a krími háború után pedig az,
hogy a pánszlávizmus és az orosz fenyegetés következtében szívélyes
viszony alakult ki az Oszmán Birodalom és a Monarchia, s főleg oszmán
és magyar értelmiségi körök között. Ebben a légkörben a törökbarátság
és a Habsburg-ellenesség nagyon könnyen visszavetült a múltba; így
sokak számára az erdélyi fejedelemség lett a magyar függetlenség és a
nemzeti egység hordozója, az Oszmán Birodalom a magyar nemzeti
gondolat támogatója, a Habsburg Monarchia pedig annak eltiprója.
A 19. század utolsó harmadában ezért megerősödtek a
törökbarát nézetek, amelyek a következő évtizedekben érték el
csúcspontjukat. Egy nagy hatású magyar történész, Takáts Sándor, a
16–17. századi Habsburgokat (és főleg azok zsoldos katonáit)
rendkívüli ellenszenvvel, a hódító törököket és a velük szemben
helytállni igyekvő magyarokat viszont elfogultságig menő rokonszenvvel
ábrázolta. Leírásaiban a 16–17. század romantikus hőskorrá változott,
amelyben a törökök a magyarokhoz hasonló, lovagias, bátor és
becsületes ellenfelekként jelentek meg. Hasonlóan gondolkodott a
hírneves orientalista, Vámbéry Ármin és a polihisztor-építész Kós
Károly is, aki az Isztambul építészetéről írott könyvében szenvedélyes
szavakkal ecsetelte a törökkor nemzetépítő hatásait.
A másik, Habsburgokhoz lojálisabb történetírói kör viszont a magyar
történelem szinte minden nyomorúságáért a törököket tette felelőssé. A
dualista és a Horthy-korszakban egyaránt vezető szerepet betöltő
Szekfű Gyula például a magyarországi harcokat „Kelet és Nyugat”, két
civilizáció összecsapásának tartotta, melyben „a rabszolgatartó török
állam ragadván magához a győzelmet, a magyarság európai
civilizációjának nyomai is kipusztultak”. Szekfű szerint végső soron a
háromszáz évig elhúzódó török háborúk térítették el a magyar nemzetet
és államot a fejlődés fő irányától, ezért „a török uralom a magyar
történet legnagyobb, talán egyetlen katasztrófája”.
A törökök és a hódoltság korának kettős
megítéléséhez a korabeli irodalom is hozzátette a magáét. A magyar
olvasóközönséget hosszú időn át elsősorban Jókai Mór törökkori
kalandregényei „nevelték”, aki a magyar sorskérdések tárgyalása közben
– történeti forrásaihoz híven – meglehetősen elfogulatlan képet adott
a törökökről is. A 19–20. század fordulója körül azonban megjelentek
azok a történelmi regények (Donászy Ferenc: Buda hőse, Gárdonyi Géza:
Egri csillagok), amelyek hatására a magyar közvélemény a hódoltság
kori törököket – máig ható érvénnyel – a nemzet legnagyobb ellenségei
közé sorolta be, miközben a kortárs törökségre általában rokonszenvvel
tekintett. A rokonszenv a későbbiekben tovább erősödött azáltal is,
hogy a két ország szövetségesként harcolt az első világháborúban, hogy
a világégés során és után a két népet hasonló „balsors tépte”, és hogy
a két háború között a magyar és a török állam között szívélyes és
széles körű kapcsolatok szövődtek.
A mai Magyarország törökökről alkotott képében
tovább él a korábbi kettősség. Mértékadó történészek túl sötétnek
látják Szekfű véleményét, összességében mégis rendkívül súlyosnak
tartják az oszmán-török hódítás és megszállás következményeit.
Természetesen nem (csak) a hódítók európaitól idegen berendezkedése,
eltérő kultúrája stb. miatt, hanem elsősorban azért, mert – a 15.
századot is ide számítva – háromszáz évre pusztító háborúk színterévé
tették az ország földjét.
Mindettől függetlenül mind a szakemberek, mind az „egyszerű” magyar és
a török állampolgárok képesek arra, hogy közös
múltjuk e szakaszát elfogulatlanul ítéljék meg, és hogy a hajdani
ellenségességet ne vetítsék ki a mára. Ez eléggé kivételes, hiszen a
törökök és más, általuk egykor meghódított népek kapcsolata általában
még nem jutott el erre a szintre.1
Kulcsszavak: magyarok, (oszmán-)törökök, ellenségkép, identitás,
közös történelem, megbékélés, rokonszenv
IRODALOM
Bokányi Péter ((2007): Ahogyan sohasem
volt. A történelmi regény változatai az ezredforduló magyar
irodalmában. Savaria University Press, Szombathely
Dávid Géza – Fodor Pál (2002): Hungarian
Studies in Ottoman History. In: Adanır, Fikret –Faroqhi, Suraiya
(eds.): The Ottomans and the Balkans. A Discussion of Historiography.
Brill, Leiden–Boston–Köln, 305–349. (The Ottoman Empire and Its
Heritage. Politics, Society and Economy. Series ed. by Suraiya Faroqhi
and Halil İnalcık. Vol. 25.)
Dávid Géza – Fodor Pál (2007): From
Philological to Historical Approach: Twentieth Century Hungarian
Historiography of the Ottoman Empire. In: Hadler, Frank – Mesenhöller,
Mathias (Hrsg.): Vergangene Größe und Ohnmacht in Ostmitteleuropa:
Repräsentationen imperialer Erfahrung in der Historiographie seit 1918
/ Lost Greatness and Past Oppression in East Central Europe:
Representations of the Imperial Experience in Historiography since
1918. Leipzig, 147–158.
Fodor Pál (1997): Az apokaliptikus
hagyomány és az „aranyalma” legendája. A török a 15–16. századi magyar
közvéleményben. Történelmi Szemle. 39, 1, 21–49.
Forgó András (2010): Überlegungen zum
Wandel des Osmanenbildes im Königreich Ungarn der Frühen Neuzeit. In:
Haug-Moritz, Gabriele – Pelizaeus, Ludolf (Hgg.): Repräsentationen der
islamischen Welt im Europa der Frühen Neuzeit. Aschendorff Verlag,
Münster, 75–94.
Hóvári János (2009): Rodostói emlékek és
tanulságok. Beszédes Kálmán – Rodostó magyar képírója. Magyar–Török
Baráti Társaság, Budapest
Sudár Balázs – Csörsz Rumen István (1996):
Trombita, rézdob, tárogató... A török hadizene és Magyarország. Tinódi
Lantos Sebestyén Református Zeneiskola, Enying
R. Várkonyi Ágnes (1988): Búcsú és
emlékezet (a visszaszoruló török képe a magyar közvéleményben).
Keletkutatás. tavasz, 3–24.
LÁBJEGYZETEK
1 A magyarországi
értelmiség – jó szokásához híven – olykor már extrém mutatványokkal is
előrukkol: pár évvel ezelőtt olyan történelmi regény jelent meg a
hódoltság koráról, amely a törököket ha nem is rokonszenvesen, de
közömbösen ábrázolja, a magyarokat viszont kifejezetten gúnyosan és
ellenségesen. Ez az, amit senki sem vár el tőlünk.
<
|
|