Utolérni! Mítosz vagy stratégia?
Társadalomtudományi kutatások
Közép- és Kelet-Európában
Bizonyára kevesen gondoltak arra 2000-ben, a Lisszaboni Stratégia
elindításakor, hogy a tennivalók listájára felkerüljön a
társadalomtudományi kutatások helyzetének elemzése is. Az Európai
Kutatási Térség (EKT) koncepciója kapcsán azonban, különösen 2002
után, már nyilvánvaló lett, hogy aligha beszélhetünk majd egységes
kutatási belső piacról az európai kutatói létszám közel húsz
százalékát kitevő társadalomtudósok nélkül. Fontossá vált az
adatgyűjtés, a helyzetfelmérés, és minden olyan elemzés, ami segít a
kutatások összehangolásában, a kapacitások mennyiségi és minőségi
fejlesztésében, a nemzetközi együttműködés erősítésében a
társadalomtudományok területén is.
Az Európai Unió tudománypolitikájának kidolgozásában
kulcsszerepet játszó European Science Foundation (ESF) több
fórumon is foglalkozott a társadalomtudományok helyzetével az elmúlt
években. Az EKT célkitűzéseiből kiindulva 2005-ben projektet indított
a tagállamokban folyó társadalom- és humántudományok helyzetének
vizsgálatára (METRIS1), majd felkarolta a
Kelet-Közép-Európára fókuszáló MOCEE-kezdeményezést.2
Pálné Kovács Ilona és Dagmar Kutsar könyve ez utóbbi projekt záró
szakaszában jelent meg, összefoglalva mindazt a tudást, melynek
segítségével megalapozhatók a szakpolitikai döntések.
A nemzetközi együttműködést a szerkesztői
megfontolás állította a kötet középpontjába. Azt a tudománypolitikai
szempontból egyértelműen jogos kritikát fogalmazták meg már
témaválasztásukkal is, hogy még mindig nem egyenlő eséllyel vesznek
részt az európai integrációban a kelet-közép-európai, illetve a
nyugati régió kutatói. Kevés a kelet-nyugati együttműködésben zajló
projekt, és a meglévőkben is meglehetősen gyenge pozíciót töltenek be
a kelet-közép-európai (KKE) társadalomtudományi szereplők – tisztelet
a kevés kivételnek. A 6. Keretprogram 169 társadalom- és
humántudományi projektje közül például mindössze tizenegynek a
koordinátora dolgozik valamely új tagországban (ebből négy fő
magyarországi kutatóhelyen). A 2009. évi állapot szerint még ennél is
rosszabb a helyzet az FP7 keretében támogatott 98 társadalom- és
humántudományi projektet illetően: egyedül az etnikai témájú
projektnek van KKE-országbeli koordinátora, a CEU Politikatudományi
Központja révén. Lassan nő a magas impakt faktorral
jellemezhető nemzetközi folyóiratokban megjelenő cikkek száma, ennél
fogva kevés a térség kutatóinak munkáira történő hivatkozás is. Alig
van olyan nemzetközi társadalom- vagy humántudományi folyóirat,
amelynek főszerkesztője valamely kelet-közép-európai országban
dolgozik, és szerkesztőbizottságában is többségben vannak a régióban
élő kutatók.3 Az indokoltnál sokkal
kevesebb intézmény és kutató jelenik meg a stratégiai döntéseket
meghozó európai fórumokon. Még a nemzetközi pályázatok elbírálására is
sokkal kevesebben vállalkoznak a szóban forgó országokból (az összes
bíráló kb. tíz százalékát adják), mint Nyugat-Európából.
A kötet legfőbb üzenete, hogy a KKE-országokban és
az Unió szintjén is sürgős változtatásokra lenne szükség az
esélyegyenlőség növeléséhez. Érvként a tények szolgálnak, azok az
adatok, amelyek egyértelműen jelzik a KKE-régió lemaradását a
költségvetési és a magánszektorból érkező kutatási támogatás
mértékében, a kapacitásokban, a minőségben. Súlytalannak és
eszköztelennek minősül az elemzések tükrében a tudományirányítás is:
mindeddig nem sikerült kiépíteni azt az intézményrendszert a
kelet-közép-európai országokban, amelyek elősegítenék a jelenleginél
színvonalasabb stratégiai tervezést, a közpolitika elemzését, a
tudományosan megalapozott előretekintést. Mérséklődött, de nem szűnt
meg a korábbi izoláció, kevesen kerülnek be az elitek által uralt
kutatási és döntési hálózatokba.
Nincs összhang a források, az elvárások, a
struktúrák és a K+F-politika között. A politika oldaláról vannak ugyan
követelések, de nem tisztázott, hogy mi lehet a társadalomtudományi
kutatások szerepe a társadalmi fejlődés segítésében. Nincs kellő
presztízse a nemzetközi együttműködésnek sem, holott az legalább
annyira érdeke minden tagországnak, mint a tagországok összességének.
Különösen erős a fiatal kutatók érdekeltsége, hiszen ők aligha élhetik
majd le egész életüket egyetlen ország egyetlen kutatóhelyén – a mai
hét százalék körüli mobilitási arány jelentős növekedésével kell
számolnunk. A jelenlegi helyzet fennmaradása hátráltatja a
társadalomtudományi kutatások versenyképességének javulását, sőt
fennáll a veszély, hogy a lemaradás hátráltatja az Európai Kutatási
Térség kiépítését, és csökkenti annak versenyképességét is.
A következményeket illetően erősen egybecsengő
állításokat megfogalmazó kötet három részre tagolódik. Az első rész az
európai tudománypolitikai keretekről szól: miként intézményesült a
nemzetközi együttműködés az 1950-es években a CERN létrehozásával,
melyek voltak az eddigi főbb állomások, milyen szerepet tölt be az
együttműködésben az ESF, és milyen eszközöktől várható, hogy több
legyen a közös társadalom- és humántudományi projekt az Európai
Kutatási Térség kiépülésével. Ezek közé sorolják a szerzők például,
hogy nagyobb aktivitásra lenne szükség a tagszervezetek (országok)
részéről a közös problémákról szervezett vitákban, és hogy ki kellene
használni a meglévő eszközöket (például a Forward Look
összeállításokat) arra, hogy közösen alakítsák ki a kutatási
prioritásokat. Részletes adatokat találunk a COST- és a
TSER-programokról (melyekből Magyarország igen aktívan kivette a
részét), az ESF European Social Survey kezdeményezésének
sikerességéről, a kutatási infrastruktúra felmérésekről és egy sor
más, az EU kutatáspolitikai tevékenységét erősítő eszközről. Az eddigi
keretprogramok közül az FP6 és az FP7 tett sokat azért, hogy beemelje
a társadalom-, a gazdaság- és a humántudományokat a kutatási
programokba. Nem diszciplínákként
|
|
természetesen, hiszen ez nem illene bele a
keretprogramok filozófiájába, hanem úgy, mint politikai és/vagy
társadalmi szempontból releváns, problémaorientált kutatási
tevékenységeket, amelyek segítenek választ találni fontos kérdésekre.
A második részben a társadalomtudományi
együttműködés különböző aspektusaival ismerkedhet meg az olvasó.
Szerepel e blokkban egy érdekes összehasonlító tanulmány azokról az
ideológiai és más akadályokról, amelyek évtizedeken keresztül
megnehezítették a kutatást a kelet-közép-európai országokban, és
amelyek miatt még jelenleg is sok nyugat-európai kutató fogalmaz meg
negatív véleményt a térségben elért társadalomtudományi eredmények egy
részéről. Szerepelnek írások az intézményrendszerről, az európai
kutatási programokban való részvételről az 1994–2006 közötti
időszakban, és találunk egy nagyon alapos tanulmányt (a szerző Horváth
Gyula) a regionális különbségekről. Több olyan írás is található ebben
a blokkban, amely a társadalomtudományi kutatásokat segítő európai
adatbázisokkal, archívumokkal foglalkozik, sőt ezekből nyert adatokra
épül. Az ezredforduló óta eltelt időszakban igen jelentős fejlődés
ment végbe ezen a területen; kialakult egy újfajta páneurópai kutatási
infrastruktúra. Igen sikeres tevékenységről számolnak be a kutatók
például az East European Data Archive Network (EDAN), és a GESIS
SocioGuide Eastern Europe kapcsán. Ez utóbbi számos érdekes, máshol
ilyen részletességgel nem elérhető adatot tartalmaz a KKE-országok
uniós projektekben való részvételéről is.
Tudománypolitikai témákban a recenzens ismeretei
szerint nem elég széles körben használt ERAWATCH-hálózatra hívja fel a
figyelmet a tanulmány szerzője. Ennek révén online juthat hasznos,
aktuális információkhoz minden érdeklődő.
A harmadik részben cseh, román, bolgár és szlovén
szerzők helyzetelemzéseit olvashatjuk. A kutatók megerősítik az előző
két blokk tematikus tanulmányainak számos megállapítását, így
mindenekelőtt azt, hogy a kutatási rendszerekben, a kultúrában, a
hagyományban, a finanszírozási és más feltételekben igen nagy az
országok közötti különbség, miközben nyilvánvaló, hogy sok az
azonosság is. Általánosnak tekinthetők például a kis országok nyelvi
elszigeteltségéből adódó problémák (főként a humán tudományokban), a
publikálás, az értékelés nehézségei, és ezekkel is összefüggésben azok
a kérdőjelek, amelyek a globalizálódni vs. lokálisnak maradni kérdés
kapcsán merülnek fel a társadalom- és humántudományi kutatók
témaválasztása során. Különösen érdekes e tekintetben a szlovén
szociológus szerzőpáros írása.
A kötet egészén végigvonul a szerkesztők által már
a címben is feltett kérdés, hogy vajon reális cél lehet-e a
társadalomtudományok nagyobb fokú nemzetközi integrációja
(Europeanisation) és ezzel az utolérés, vagy kezeljük azt inkább
mítoszként. Valójában a vizsgált tudományterületek helyét,
eredményességét és presztízsét firtatják: milyenek vagyunk, mit
tudunk, milyen objektív és szubjektív akadályokra hivatkozhatunk, ha
azt látjuk, hogy nem vagyunk eléggé elfogadott/keresett partnerek a
nyugat-európai kutatók szemében. Továbbá, hogy mit tehetünk mi magunk,
és mit kérhetünk az Európai Unió megfelelő szervezeteitől egy
lényegesen kedvezőbb helyzet elérése érdekében. Ezen belül húzza alá
több szerző és a szerkesztői páros is, hogy a látszat nem mindig felel
meg a valóságnak; a társadalom- és humántudományok képviselőit –
különösen a nem angol nyelvű országokból – alulreprezentáló Web of
Science adatbázisban még azok a teljesítmények sem látszanak, amelyek
ismerete nagyban növelné saját térségünk presztízsét a nemzetközi
tudományos közösségben.
A tanulmányok többsége meglehetősen kritikus, és
tényleges lemaradást regisztrál a szokásos indikátorok tekintetében
(ráfordítások, kutatók száma, európai projektekben való részvétel
stb.). Az utolérés mítosza az lenne, ha elhinnénk, hogy akár
középtávon elérhetjük a régi tagállamok társadalomtudományi kutatási
ráfordítási szintjét, és az attól számított egy-két éven belül
kelet-közép-európai országokban dolgozó kutatók koordinálnák az
európai projektek többségét, a nemzetközi folyóiratok tele lennének a
régióból beküldött cikkekkel. Ilyen illúzióról természetesen nincs szó
a kötetben. Ha név szerint nem is említik a szerzők a catching-up
elmélet kidolgozóját, Alexander Gerschenkront és a hozzá kapcsolódó
latecomers elméletet megalkotó Moses Abramovitzot, azért nyilvánvaló,
hogy senki nem gondol automatikus utolérésre. Ahogy gazdasági
szempontból az egy főre jutó GDP-k közötti különbség csökkenése
jelenik meg az utolérési stratégiákban, úgy e tudománypolitikai
tanulmányokban az együttműködés erősítése jelenik meg nagyon is
vállalható célként. Egyértelmű, hogy itt stratégiai értelemben
szerepel az utolérés, és – azt segítendő – sürgető feladatként
hangsúlyozzák a szerzők az együttműködés feltételeinek javítását, a
tagországok és az Európai Unió szintjén egyaránt. Úgy vélem, hogy az
alapozó munka jelentős részét elvégezte Pálné Kovács Ilona és Dagmar
Kutsar, illetve a kötetben megjelent tanulmányokat jegyző szerzők
közössége. Ezért is ajánlható ez a nagyon tartalmas és grafikailag is
példamutatóan szép kiadvány minden jelenlegi és leendő döntéshozónak.
(Pálné Kovács Ilona – Dagmar Kutsar editors: Internationalisation
of Social Sciences in Central and Eastern Europe. The ’Catching up’—A
Myth or a Strategy? London–New York: Routledge, 2010, 235 p.)
Mosoniné Fried Judit
MTA Kutatásszervezési Intézet
LÁBJEGYZETEK
1 METRIS, azaz Monitoring
European Trends in Social Sciences and Humanities. A szakértői csoport
jelentése 2009-ben jelent meg. •
WEBCÍM >
│
<
2 Az ESF MOCEE rövidítésű
projektjének címe: Promoting Internationalisation of the Social
Sciences in Central and Eastern Europe under the Member Organisations
Fora instrument. •
WEBCÍM >
│
<
3 A kivételek között
említhető az MTA Zenetudományi Intézet folyóirata, a Studia
Musicologica.
<
|
|