preferálandó viselkedés között. A humanizmus
eszméje s benne az élet tisztelete kétségtelenül alapvető értéknek
minősül. Ám ahhoz, hogy életteli és működőképes legyen, konkrét normák
egész füzérének kell hozzá kapcsolódnia: az imént idézett bibliai
parancsoktól kezdve az idegengyűlölet tilalmán át az érintkezés
kultúrájáig.
A szokáscselekvésekben és az ízlésben is
érvényesülnek preferenciák. Inkább ilyen, mint olyan kozmetikumot vagy
fogkrémet használunk; meghatározott ételt kedvelünk; inkább ilyen,
mint olyan zenei stílust hallgatunk szívesebben. Ezeknek a
preferenciáinknak is lehet lappangó értékmozzanatuk, mint a
divatkövetés, presztízsteremtés, egészségóvás vagy az attraktivitás
növelése. Ezek azonban általában kívül esnek a társadalmi normatív
szabályozás hatókörén, mivel be vannak zárva az intimszférába, és
társas-személyközi következményeik is korlátozottak.
A mindenkori társadalom normatív rendjének elemei
sajátos – az eredetükre is fényt vető – folytonos sort (kontínuumot)
alkotnak: a „puhább”, szokásszerű rítusoktól és hagyományoktól az
erkölcsi normákon és funkcionális jelrendszereken át egészen az erősen
formalizált, államhatalmi szankciókkal alátámasztott jogi normákig
terjednek. E sor egyes szakaszai mind a normák észlelhetősége
(társadalmi láthatósága) és formalizáltsága, mind pedig a hozzájuk
rendelt szankcionálási módok és szankcionáló ágensek (vagyis
érvényesülésük legitimálása és kikényszerítése) tekintetében
különböznek egymástól. Ennélfogva társadalmi tekintélyük és
közvéleményalakító erejük is eltér.
Szokás- és hagyománynormák, rítusok létrejönnek
minden többé-kevésbé tartós emberi csoportban. Fennmaradásukat és
továbbszármaztatásukat a szájhagyomány, s mindenekelőtt a tapasztalt
és tekintélyes tagok szemléletes magatartásmintája biztosítja.
Szankcionálásuk forrása a közvélemény működéséből és a tekintélyi
személyek autoritásából ered. A hagyománynormák szükségképpen
feltételezik a szilárd és életteli közösségi kapcsolatokat. Alkalmasan
szemlélhettük ezt a székely faluközösségek és a még érvényes jogi
népszokások példáján. A modernizáció szülte individualizáció
felszámolja a hagyományos – jobbára falusi-paraszti – közösségek
létalapjait; így azok elveszítik viselkedésszabályozó hatalmukat. A
néphagyomány alakzatai folklorisztikus forgatókönyvekké válnak, s
ebbéli minőségükben egyre inkább identitásképző rendeltetést
teljesítenek.
Az erkölcsi normák – eredjenek bár traszcendens
vagy evilági forrásból – szinte mindig világosan kifejezett alakot
öltenek: erkölcsi parancsok, deklarációk, erkölcselméleti rendszerek
képében jelennek meg. Egyebek közt ezért is fogalmazódik meg újra és
újra az igény: tanítsanak az iskolákban etikai ismereteket. A mit és
hogyan körül azonban súlyos viták folynak. Az idevágó kérdéseket
közvetlenül érintik a szekularizáció fejleményei, jóllehet ezek nem
feltétlenül járnak együtt a vallásos érzület háttérbe szorulásával. A
közvélemény általános funkcióvesztéséhez azonban az erkölcsi
megítélésre hivatott egyházi instanciák és a hivő közösség csökkenő
szerepe is hozzájárul. Így áll elő a már említett közállapot: a
(polgári és büntető-) jog a társadalmi szankcionálás szinte egyetlen
eszköze marad. A jogász az utómodern társadalmak univerzális
„emberügyi” szakembere lesz, csak a lelkész és a pszichológus
mérkőzhet vele.
Kezére játszik ennek a tendenciának az a körülmény,
hogy a jogi normák világosan kodifikáltak, ennélfogva egyetemesen
hozzáférhetőek. Kényszerítő erejük – különös módon – akkor is
érvényesül, ha az érintettek nem ismerik őket. A jogértelmezésre és a
jogalkalmazásra hatalmas társadalmi apparátus alakult ki; benne egyre
növekvő létszámú szakembergárda dolgozik. Működésük átfogja a
társadalom minden korosztályát, rétegét és szakmai csoportját. Tagjai
közel állnak mind a hatalmi-politikai szférához, mind a legmeghittebb
intim-személyes viszonyokhoz.
4.
A norma mindig kívánatos (vagy éppen elkerülendő!) viselkedési irányt
képvisel. Ez a viselkedés azonban tág határok között mozoghat, és
teret nyit az egyéni értelmezések és kreatív lelemények számára.
Egyfelől ugyanis a maximalizmus külső követelménye (vagy bensővé tett
igénye), másfelől pedig a még éppen csak eltűrhető vonja meg a
határait. „A mindenséggel mérd magad!” és az „ez még elfogadható”
között tágas a mozgástér. Pontosan akkora, mint az érett és szabad
jogtudat, illetve a fogcsikorgató, kikényszerített jogkövetés között.
Ralf Dahrendorf pontosan érzékeltette a
normateljesítés rugalmas képlékenységét, midőn megkülönböztette a
társadalmi szerepekhez kapcsolódó normatív várakozások három rétegét
(Muss-, Soll-, Kann-Erwartungen) vagyis a kötelező, illő és lehetséges
elvárásokat (Dahrendorf, 1959). Ezek hozzávetőleg a jog, az erkölcs és
a konvenció-etikett követelményeinek felelnek meg. Az orvos
viselkedésének bizonyos elemeit a jog, másokat a „jó erkölcs”, ismét
másokat az udvarias érintkezés normái határozzák meg.
Futólag már utaltunk rá, hogy a társadalmi
normativitás érzékeny kérdése maguknak a normáknak az észlelhetősége
(láthatósága) és az egyéni normakövetési hajlandóság kialakulása. Ez
mélyen érinti a nevelésügyet, a jogtudat állapotát, a társadalmi
nyilvánosság tartalmas működését. Mindez egyetlen alapdilemmához
vezet: hogyan zajlik a társadalomban a normatív kívánalmak folyamatos
előterjesztése, majd érvényesítése? Bonyolítja a képet az a tény, hogy
míg egyetlen társadalom sem képzelhető el egyetemesen érvényes,
egységes jogrend nélkül, addig a tradíciók és erkölcsi rendszerek
csakis pluralisztikusan – különféle áramlatok és szemléleti pozíciók
türelmes együttlétezéseként – gondolhatók el. Az ebből eredő
konfliktusok számosak, de ezúttal nincs mód elmélyedni bennük.
A pszichológia és a jog határterületének
legizgalmasabb problémái a normakezelés és normaalkalmazás
összefüggéseit érintik. Mindennapi életünk és tevékenységünk általában
rutinszerűen, automatizált viselkedési szabályok vezérletével zajlik
le: normatív tudatosságunk alacsony szinten működik, vagy lappang. Ám
amint konfliktushelyzetbe kerülünk, döntésekre kényszerülünk, esetleg
súlyos frusztráció ér, tüstént fellép a norma-aktualizálási kényszer:
hirtelen megnő normatív tudatosságunk és önreflexióra indító
késztetésünk. Egyebek közt azért is, mert gyakorta nem kézenfekvő:
melyik az érvényes (releváns) norma az adott helyzetben. Ez a
törvénysértések minősítése során éppúgy felmerülhet, mint az iskolai
súgás triviális eseteiben. A diákok szemében ugyanis ilyenkor a
szolidaritás normája érvényes, míg a tanárok az egyéni teljesítmény
elbírálhatóságának hívei.
A normatív túlszabályozás kísértése mindig
fenyegeti az egyén szuverenitását és autonómiáját. Legyen bár szó
elsődleges csoportokról, iskoláról vagy állampolgárokról, a hatalmi
ágens mindig késztetést érez arra, hogy mértéken túl kiterjessze a
normatív szabályozás körét, vagyis a tömeges viselkedés ellenőrzésének
lehetőségét. Az ember lényegi jellemzője, hogy szabálykövető lény. Ám
nem kevésbé igaz az is, hogy legalább ennyire szabályalkotó lény.
Közreműködik közösségei normatív rendjének kialakításában, de egyúttal
igényt tart arra is, hogy személyes szabadságterét „berendezhesse”:
megszabhassa egyéni életvitelének szabályait.
Bármily paradox legyen is, a normák nem csupán
akkor működnek, ha követik őket, hanem akkor is, ha tudatosan vagy
akaratlanul megszegik parancsaikat. Ha tudom, hogy normát sértek,
akkor mindig működésbe lép erkölcsi érzékem vagy jogtudatom. Ennek
megnyilvánulása a bűntudat, a szégyen és a lelkiismeretfurdalás: a
normakövetést szabályozó sajátos élmények. Az értékromboló cinizmus
éppen ezek hatását kívánja paralizálni. Ha valaki már azt sem tudja,
hogy viselkedése normát sért, s nem is reflektál önmagára ebbéli
minőségében, reménytelenül kilép az érvényes emberi kultúra keretei
közül.
Szépen és általános érvénnyel fogalmazta meg
mindezt Thomas Mann A törvény című elbeszélésében. Mózes így tanítja a
népét: „…mindenki, aki a tízparancsolat egy szavát megtöri, titokban
megrémüljön önmagától és Istentől, és váljon szíve is hideggé, mert
kilépett Isten korlátai közül.” (Mann, 1961, 810–811.) Majd ekképpen
folytatja a fenyegető buzdítást: „Jól tudom, és Isten is tudja, hogy
az ő parancsait nem fogják megtartani, és az ő szavai ellen mindenkor
és mindenütt vétkeznek majd. De mindenesetre jéghidegség fogja körül
annak a szívét, aki ezt megtöri, mert az ő húsába és vérébe is be van
írva, és jól tudja, hogy a szavak érvényesek.
De átok arra az emberre, aki felkel és így szól:
„Nem érvényesek”.
Kulcsszavak: jog, jogalkotás, jogalkalmazás, hagyomány, norma,
szokás, erkölcs, viselkedés, pszichológia, szociálpszichológia
IRODALOM
Andorka Rudolf – Buda Béla – Donga Katalin
et al. (szerk.) (1986): Társadalmi beilleszkedési zavarok
Magyarországon. Kossuth, Budapest
Cutler, Brian L. (ed.) (2008):
Encyclopedia of Psychology and Law. Vols. 1–11, SAGE, London
Dahrendorf, Ralf (1959): Homo
sociologicus. Westdeutscher Verlag, Opladen-Köln
Hajdú Lajos (1983): A közjó szolgálatában.
A jozefinizmus igazgatási és jogi reformjairól. Magvető, Bp.
Hajdú Lajos (1996): Bűnözés és
büntetőbíráskodás a xviii. század hetvenes éveinek Magyarországában.
Akadémiai, Budapest
Imreh István (1983): A törvényhozó székely
falu. Kriterion, Bukarest
Kapardis, Andreas (2010): Psychology and
Law. A Critical Introduction. 3rd ed. Cambridge University Press,
Cambridge
Mann, Thomas (1961): A törvény. In: Thomas
Mann elbeszélései. Magyar Helikon, Budapest, 751–811.
Münnich Iván – Moksony Ferenc (szerk.)
(1994): Devianciák Magyarországon. Közélet, Budapest
Pataki Ferenc (1988): Társadalmi
normativitás és viselkedésszabályozás. In: Pataki Ferenc: Közösségi
társadalom: Eszmény és valóság. Kossuth, Bp., 164–175.
Sajó András (1980): Jogkövetés és
társadalmi magatartás. Akadémiai, Budapest
Sajó András (1988): Társadalmi-jogi
változás. Akadémiai, Budapest
Tárkány-Szűcs Ernő (1981): Magyar jogi
népszokások. Gondolat, Budapest
|