hogy a méltányosságot és a szerzett jogokat említse
mint a plébánosok elmozdításáról szóló előírás analóg alkalmazásának
korlátait a plébánosok áthelyezése esetén. A Sacri canones kezdetű
apostoli rendelkezés viszont, mellyel II. János Pál pápa a keleti
Codex-et kihirdette, hangsúlyozza, hogy minden egyházi törvény legfőbb
célja az animarum salutis œconomia, végső soron a lelkek üdvösségének
előmozdítása. Ennek a legfőbb célnak kell megfelelnie még a rítusok
hűséges megőrzésének is. Ezért az új törvények meghatározásakor „első
helyre került az, ami valóban jobban megfelelt a lelkek üdvössége
előmozdítását szolgáló kívánalmaknak” (II. János Pál, 1990, 1038.).
Ezek alapján világos, hogy éppen a lelkek üdvössége kívánta meg
egyfelől azoknak a régi normáknak a hatályon kívül helyezését, amelyek
nem feleltek már meg az új helyzeteknek, másfelől pedig azt, hogy a
keleti Codex lényegében összhangban legyen a hiteles tradíciókkal (vö.
Žužek, 1992, 63.). A hagyományhoz való ilyen hűség, legrégibb és
legmélyebb értelmében nem ellenkezik egyes tisztán egyházi törvények
megújításával az üdvösség érdekében. Az apostoli tradíció ugyanis,
mint az óegyház minden tanbeli, erkölcsi és fegyelmi szabályának
általános legitimáló elve, továbbra is érvényben van. Így nem
lehetséges antagonisztikus ellentmondás a legtekintélyesebb fegyelmi
hagyomány és a között a rugalmasság között, amellyel az egyházi
törvényhozónak figyelembe kell vennie az új korok szükségleteit, hogy
hatékonyabbá tegye az egyház szolgálatát minden ember üdvössége
érdekében.
A keleti Codex-ben egyébként számos kifejezett
utalás található mind az üdvösségre általában – főként a tanítói
feladat gyakorlásának területén (vö. például CCEO, 14. k.; 20. k.;
289. k. 1. §; 348. k. 2. §; 350. k. 2. §; 595. k. 2. § [Vö. CIC, 1989,
747. k. 2. §.]; 606. k. 1. §; 616. k. 1. §; 634. k. 1. §; 697. k.), de
a megszentelői feladat területén is, különösen a szerzetesek
állapotának vonatkozásában (CCEO, 410. k.) –, mind pedig sajátosan a
lelkek üdvösségére (Žužek, 1992, 304–305). Egészen különös utalást
találunk a munus sanctificandi gyakorlásának körében ott, ahol a
lelkek üdvössége úgy jelenik meg, mint a gyóntatók feloldozói
felhatalmazása korlátozásának indoka. A fenntartott bűnök
jogintézménye ugyanis fennmaradt a keleti Codexben (CCEO, 727. k.; vö.
Erdő, 2001, 437–453).
Ami a kormányzati feladat gyakorlását illeti, a
keleti Codex-ben is találunk olyan utalásokat a lelkek üdvösségére,
melyek a latin Codex utalásaira hasonlítanak. A lelkek üdvössége úgy
kerül említésre, mint a plébános elmozdításának indoka (CCEO, 1397.
k.; vö. CIC, 1748. k: „Si bonum animarum…”) olyan összefüggésben, ahol
a latin Codex csak a lelkek javáról beszél. Ami a templomok profán
használatra való átadását illeti, a keleti Codex kimondja, hogy a
püspöknek, amikor ilyen intézkedést hoz, ügyelnie kell, hogy a lelkek
üdvössége kárt ne szenvedjen (CCEO, 873. k. 2. §). A törvényhozó itt
is a cicerói formulát használja (dummodo salus animarum nihil inde
detrimenti capiat). Megjegyzendő, hogy a latin Codex megfelelő
paragrafusában még nem szerepel az „üdvösség” szó (1222. k. 2. §:
dummodo animarum bonum nullum inde detrimentum capiat). A keleti Codex
idézett kánonjában a lelkek üdvössége úgy szerepel, mint az egyház
szolgálatának végső célja, és így a püspök jogának korlátja abban a
tekintetben, hogy hogyan rendelkezzék az egyházi javakról. Az 1000.
kánon 2. §-ában – akár csak a latin Codex 1736. kánonja 2. és 3.
§-ában – a lelkek üdvösségére való utalás, természetesen a cicerói
formula szerint (ne quid salus animarum detrimenti capiat), a
hierarchikus elöljáró szabad mérlegelésének határát fejezi ki azon a
téren, hogy felfüggessze egy közigazgatási felfolyamodással
megtámadott határozat végrehajtását. A keleti Codex 1519. kánonja 1.
§-ában már nem úgy jelenik meg a lelkek üdvössége, mint az egyházi
hatóság cselekvéseinek általános korlátja, hanem mint a kormányzati
hatalom intézkedéseinek, különösen a határozatoknak a legfőbb célja.
Hangsúlyt kap, hogy az, aki határozatot ad ki, köteles azt keresni,
ami a lelkek üdvösségét és a közjót szolgálja (quod saluti animarum et
bono publico maxime conducere videtur). Ebben a szövegben tehát a
lelkek üdvösségének teljesen központi és kiemelkedően jelentős szerepe
van, melynek a latin Codex-ben nincs megfelelője. Ugyanakkor a lelkek
üdvössége ebben az összefüggésben szinte a közjóval azonos
jelentésűnek tűnik.
IV. Következtetés
Az üdvösség és a lelkek üdvössége említéseinek a két hatályos
törvénykönyvben való rövid áttekintéséből a következő vázlatos kép
adódik ezeknek az utalásoknak a szerepéről az egyház jogrendjében: az
üdvösség, a szó teológiai értelmében, az egyház legfőbb célja, és így
ennek a közösségnek és jogrendjének számára egyben a legfőbb közjó is.
Már az egyház intézményes jogában is, mely minden emberi jogalkotást
megelőz, lényeges elemként szerepel Krisztus üdvözítő küldetése,
melyet az egyháznak mindig el kell juttatnia minden néphez az idők
végezetéig. Ezt a küldetést három szempontból gyakorolják: a tanítói,
a megszentelői és a kormányzói feladat keretében. Ezért szükséges,
hogy az egyház tételes joga is általános normaként tartsa szem előtt
ezt az elvet a hármas feladat gyakorlásának kánoni szabályozása során.
A tanítói feladat gyakorlása keretében az egyháznak az üdvösség titkát
kell hirdetnie. Ez az igeszolgálat legfőbb tartalma és így ennek az
egész tevékenységnek a szabályozó elve is. A megszentelői feladat
keretében az egyháznak fel kell ajánlania az embereknek
az isteni üdvösség hatékony eszközeit. Tehát a lelkek üdvössége itt
éppenséggel célként és legfőbb tartalomként jelenik meg. Ugyanez
érvényes a kormányzati feladat gyakorlására is. Bár a kánonjog is
megfelelő figyelmet fordít az egyes személyek érdekeire és a
krisztushívők alanyi jogaira, az egyház legfőbb közérdeke nem
vezethető le egyszerűen az egyes egyháztagok alanyi jogaiból, melyeket
nekik a kánoni jogszabályok biztosítanak,11
hanem főként a Krisztustól kapott küldetésből, mely mindig is az
egyház valódi intézményesítő tényezője és létének értelme marad (vö.
például Erdő – García, 1995, 425–454.). Az egyház mint Isten látható
népe az egész világ számára az üdvösség hatékony eszköze és így
szentsége. E nép egységének láthatósága tehát szükséges az egyház
szentségi jelének működése szempontjából. Így akár a kánonjogi
rugalmasság egyes intézményes eszközeinek alkalmazásában, akár az
egyház tanúsága következetességének és hitelességének megóvásában –
még akkor is, mikor magánszemélyek többé-kevésbé pillanatnyi érdekei
más megoldást látszanak kívánni – világosan kiemelkedik a lelkek
üdvössége mint legfőbb törvény és legfőbb közérdek. Ennek az elvnek
egyik legfontosabb technikai következménye, úgy tűnik, a latin Codex
1399. kánonja, amely lehetővé teszi, hogy az isteni vagy egyházi
törvény bármely külső megsértését büntetéssel sújtsák még akkor is, ha
a büntető törvények nem helyeznek kilátásba semmilyen büntetést az
adott cselekményre, de a jogsértés különleges súlyossága büntetést
kíván, és sürgető szükség követeli meg a botrány megelőzését vagy
helyrehozását (vö. Erdő, 1991, 116–117.). Nem tűnik azonban
bizonyítottnak, hogy pusztán a lelkek üdvösségének elve alapján
egyházi büntetést lehetne kiszabni az előírt büntetőeljárás
mellőzésével. Lehetőség kell, hogy legyen viszont az óvintézkedés
gyanánt kiadott, nem büntetés jellegű tilalmakra, melyek azonnal
alkalmazhatók, és amelyek szükségesek a közös tanúságtétel és így a
legfőbb egyházi közérdek elemi védelmére.
A lelkek üdvössége mint az egész Egyház
küldetésének célja és a legfőbb közérdek elve nem
ellenkezik az egyes emberi személyek üdvösségével. Az Egyház közösségi
tanúságtételének hitelessége és az egyes emberek üdvössége kölcsönösen
feltételezik egymást. A tagok életszentsége ragyogóbbá teszi az egyház
szentségi jelét, és a közös tanúságtétel világossága hatékonyan
szolgálja minden egyes ember megszentelődését.
Így jutunk el az Egyházban a közérdek és a
magánérdek harmóniájához.12 Az egyéni
üdvösség és a közösségi szempont ilyen harmóniájának egyik szükséges
eszköze a kánonjog. A lelkek üdvösségének elve magában foglalja mind
az irgalmasságot (misericordia), mind az igazságosságot (iustitia).
A katolikus egyház kánonjogi
rendszere ma formálisan a Pastor bonus kezdetű apostoli rendelkezésen
kívül a két nagy Codex-re, a latin egyházra vonatkozó Egyházi
törvénykönyvre és a Keleti egyházak kánonjainak kódexére alapul. Bár a
kodifikáció az egyház közös kánoni szabályai közül igen sokat hatályon
kívül helyezett, az ókeresztény fegyelmi örökség valódi és mélyebb
szakralitása megőrződött, sőt megújult. Mint Ivan Žužek professzor a
sacri canones kifejezés jelentéséről szóló nagyszerű előadásában
kifejtette,13 a Krisztusról való hiteles
tanúságtétel, mely az egyháznak mindig feladata, és amely ma is az
apostoli tradíción alapul, annak teljes hittani, erkölcsi és fegyelmi
gazdagságában, a történelem során mindig új technikai kifejezéseket
találhat. Ezért a két Codex-nek azok a kiadásai, amelyek megjelölik a
kánonok forrásait, egyben kifejezik a kodifikált jog alapvető
legitimitását, mivel bemutatják, hogy ez a jog az egyház apostoli
fegyelmi hagyományában gyökerezik. Így az emberi egyházi törvényhozót
mindig köti, és egyben ihleti az apostoli hagyomány, hogy a lelkek
üdvösségének szolgálatában hiteles tanúságot tegyen.
Kulcsszavak: egyház, jog, jogrend, közjó, közérdek, üdvösség,
lelkek üdvössége, egyházi törvénykönyv, kódex, törvény
IRODALOM
Aquino, Tommasso d’: Quæstiones
quodlibetales.
Arrieta, Juan Ignacio (2000): La salus animarum quale guida
applicativa del diritto da parte dei pastori. Ius Ecclesiæ. 12,
343–376.
Bertolone, Vincenzo (1987): La salus
animarum nell’ordinamento giuridico della Chiesa. Nuova Coletti, Roma
Bertrams, Wilhelm (1978): De natura
iuridica fori interni Ecclesiæ. Quæstiones fundamentales Iuris
canonici. Romae, 183–207.
Bonnet, Piero Antonio (2000): Pastoralità
e giuridicità del diritto ecclesiale. Ius Ecclesiæ. 12, 129–191.
Cæsar, Caius Iulius: De bello civili. In:
Klotz, Alfredus –Trillitzsch, Winfried (eds.) (1957) Teubner, Leipzig.
Carnutensis, Ivo (1852): Decretum Ivonis
Carnutensis…septem ac decem tomis sive partibus constans, scriptum
quidem ante annos quadrigentos quinquaginta, PL 162.
Carnutensis, Ivo (1997): Prologus 3 – Yves
de Chartres, Le Prologue. (Text latin, introduction, traduction et
notes par J. Werkmeister) Sources canoniques 1. Paris
CCC – Catechismo della Chiesa cattolica,
Città del Vaticano 1992, Nr. 70. Testo Ufficiale, Libreria Editrice
Vaticana
CIC – Codex Iuris Canonici. Fontium
annotatione et indice analytico-alphabetico auctus. (1989) Città del
Vaticano.
Cicero, Marcus Tullius: De legibus.
Cicero, Marcus Tullius: In Catilinam.
Coccopalmerio, Francesco (1980):
Ecclesiologia Vaticani II et iuridicitas fori interni qua fori
remissionis peccatorum. Periodica de re canonica. 69, 163–189.
Composta, Dario (1985): Commento al c.
747, Pinto, Pio Vito (a cura di): Commento al Codice di diritto
canonico. Studia Urbaniana 21. Roma
De Paolis, Velasio (1986) Aspectus
theologici et iuridici in systemate pœnali canonico. Periodica de re
canonica. 76, 221–254.
De Paolis, Velasio (1978): Natura et
funzione del foro interno. In: Bertrams, Wilhelm (ed.):
Investigationes theologico-canonicæ. Università Gregoriana, Roma,
114–142.
Erdő Péter (1991): Aequitas im geltenden
Kirchenrecht. Folia Theologica. 2, 109–118.
Erdő Péter (1996): Teologia del diritto
canonico. Un approccio storico-istituzionale. Collana di studi di
diritto canonico ed ecclesiastico 17 – Sezione canonistica. Torino
Erdő Péter (1999): Das Menschenbild im
heutigen Kirchenrecht. Theologische, philosophische und psychologische
Grundlagen. In: Mirabelli, Cesare –
eliciani, G. – Fürst, C. G. – Pree, H.
(Hrsg.): Winfried Schulz In Memoriam. Schriften aus Kanonistik und
Staatkirchenrecht. Adnotationes in Ius Canonicum 8. I, Frankfurt am
Main, 209–223.
Erdő Péter (2001): Problemi interrituali
(interecclesiali) nell’amministrazione del sacramento della penitenza.
Periodica de re canonica. 90, 437–453.
Erdő Péter – García, J. (1995): La
missione come principio organizzativo della Chiesa. Un aspetto
particolare: la missione dei presbiteri e dei vescovi. Periodica de re
canonica 84. 425–454.
Errázuriz, M., Carlos J. (2000): La salus
animarum tra dimensione comunitaria ed esigenze individuali della
persona. Ius Ecclesiæ. 12, 327–342.
Foerster, Werner – Fohrer, Georg (1971):
σώζω etc. In: Kittel, Gerhard – Friedrich, Gerhard:Theological
Dictionary of the New Testament. Eerdmans, Grand Rapids, MI
Fürst, Carl Gerold (1992): Canones-Synopse
zum Codex iuris canonici und Codex canonum ecclesiarum Orientalium.
Herder, Freiburg–Basel–Wien.
Gefaell, Pablo (2000): Fondamenti e limiti
dell’oikonomia nella tradizione orientale. Ius Ecclesiæ. 12, 419–436.
Herranz, Julián (2000a): Finalità
salvifica della legge canonica. L’Osservatore Romano. Domenica 4
Giugno, 6–7.
Herranz, Julián (2000b): Salus animarum,
principio dell’ordinamento canonico. Ius Ecclesiæ. 12, 291–306.
II. János Pál (1979): Enc. Redemptor
hominis, 1979. III. 4. AAS (Acta Apostolicæ Sedis). 71, 257–324.
II. János Pál (1990): Const. Ap. Sacri
canones, 1990. X. 18. AAS (Acta Apostolicæ Sedis). 82, 1038–1039.
Kittel, Gerhard – Friedrich, Gerhard
(Hrsg.) (1933): Theologisches Wörterbuch zum Neuen Testament.
Kohlhammer, Stuttgart
Lesquivit, Colomban – Grelot, Pierre
(1970): Vocabulaire de théologie biblique. Paris
Maisch, Ingrid (1968): Heil. In:
Sacramentum mundi. Theologisches Lexikon für die Praxis.
Freiburg–Basel–Wien
Moneta, Paolo (2000): La salus animarum
nel dibattito della scienza canonistica. Ius Ecclesiæ. 12, 307–326.
Navarrete, Urbano (1980): ’Favor fidei’ e
‘salus animarum. Jus. 27, 63.
Navarrete, Urbano (1978): Conflictus inter
forum internum et externum in matrimonio. Investigationes
theologico-canonicæ, Università Gregoriana, Roma, 333–346.
O’Callaghan, P. (2000): Il principio della
«salus animarum» nelle altre confessioni cristiane. Ius Ecclesiæ.12,
437–466.
Ochoa, (Javier) Xaverius (1983): Index
verborum ac locutionum Codicis Iuris Canonici. Roma
Pennaforte, S. Raymundus de (1744): Summa
de pœnitentia et matrimonio. Verona
Pennaforte, S. Raymundus de (1975): Summa
de iure canonico. Ochoa, Xaverius – Diez, Aloisius (eds.) Universa
Bibliotheca Iuris 1, A. Roma
Pennaforte, S. Raymundus de (1976): Summa
de pænitentia. Ochoa, Xaverius – Diez, Aloisius (eds.) Universa
Bibliotheca Iuris 1, B. Roma
Pennaforte, S. Raymundus de (1978): Summa
de matrimonio. Ochoa, Xaverius – Diez, Aloisius (eds.) Universa
Bibliotheca Iuris, 1, C, Roma
Pérez de Heredia, Ignacio (2000): I
profili ecumenici della «salus animarum» nella codificazione della
Chiesa cattolica. Ius Ecclesiæ. 12, 465–492.
Pommarès, J. M. (2000): Le deuxième
principe pour la réforme du droit canonique du synode des évêques de
1967, la coordination des fors dans le droit canonique revisté trente
ans après, I principi per la revisione del Codice di Diritto Canonico.
La ricezione giuridica del Concilio Vaticano II, a cura di J. Canosa.
Monografie giuridiche 16. Pontificia Università della Santa Croce,
Milano
Pree, Helmuth (2000): Le tecniche
canoniche di flessibilizzazione del diritto: possibilità e limiti
ecclesiali di impiego. Ius Ecclesiæ. 12, 375–418.
Pucher, Ernst (1999): Veritati, id est
saluti animarum. Betrachtungen über das Zusammenwirken der Unter- und
Oberinstanz Salzburg und Wien, Gnade und Recht. Beiträge aus Ethik,
Moraltheologie und Kirchenrecht. In: Haering, Stephan – Kandler, J. –
Sagmeister, R. (Hrsg.): Festschrift für Gerhard Holotik zur Vollendung
des 60. Lebensjahres, Frankfurt am Main–Berlin–Bern–Bruxelles–New
York–Wien, 513–518.
Rocci, Lorenzo (1978): Vocabolario greco
italiano. 27. ed. ,Roma
Supreme Court of Maine (1854): In: Donahoe
v. Richards. 38 Me. 376.
Ungern-Sternberg von Pürkel, Jürgen, Baron
(1970): Untersuchungen zum spätrepublikanischen Notstandsrecht.
Senatusconsultum ultimum und hostis-Erklärung. Beck, München, 109.,
88–89. stb.
Urrutia, Francisco J. (1988): Il criterio
di distinzione tra foro interno e foro esterno, Vaticano II-Bilancio e
prospettive venticinque anni dopo. Roma
Virt, Günter (1983): Epikie –
verantwortlicher Umgang mit Normen. Eine historisch-systematische
Untersuchung zu Aristoteles, Thomas von Aquin und Franz Suarez In:
Tübinger Theologische Studien 21. Mainz
Ziegenaus, Anton (2000): Jesus Christus.
Die Fülle des Heils. Christologie und Erlösungslehre. In: Scheffczyk,
Leo – Ziegenaus, Anton: Katholische Dogmatik IV. Aachen
Žužek, Ivan (1992) Riflessioni circa la
costituzione apostolica «Sacri canones». 18 ottobre 1990. Apollinaris,
65, 63.
Žužek, Ivan (1992): Index analyticus
Codicis Canonum Ecclesiarum Orientalium In: Kanonika 2. Roma
LÁBJEGYZETEK
1 Már az 1983-as CCC
(Catechismo della Chiesa cattolica) kihirdetése előtt jelentős
érdeklődés mutatkozott a kánonjogban a közvetlenül a lelkek üdvösségét
érintő problémák iránt. Különösen a belső fórum kérdése váltott ki
reflexiókat erről a témáról. (Vö. például: Navarrete, 1978, 333–346.;
De Paolis, 1978, 114–142.; Bertrams, 1978, 183–207.; Coccopalmerio,
1980, 163–189.; Virt, 1983) 1983 után sokat foglalkoztak közvetlenül
is a lelkek üdvösségének témájával. (Vö. De Paolis, 1986, 221–254.;
Bertolone, 1987; Urrutia, 1988, 546–570.; Erdő, 1991,109–118.; Erdő,
1996; Pucher, 1999, 513–518.; Errázuriz, 2000, 327–342.; Pree, 2000,
375–418.; Pérez De Heredia, 2000, 465–492.; Herranz, 2000a, 6–7.;
Herranz, 2000b, 291–306.; Arrieta, 2000, 343–376.; Pommarès, 2000,
104–126.; Bonnet, 129–191.; Gefaell, 2000, 419–436.; Moneta, 2000,
307–326.; O’Callaghan, 2000, 437–466.)
<
2 A szó különböző
jelentéseihez a görög irodalomban lásd például Rocci, 1978, 1796.
<
3 Isten szólt
ősszüleinkhez, és a bukás után megígérte nekik az üdvösséget (vö. Ter
3,15), és felajánlotta szövetségét (CCC, 1992, nr. 70).
<
4 A hatályos kánonjogban
már jelenlevő antropológiai szemlélet egyes vonásairól lásd például
Erdő, 1999, 209–223.
<
5 A salus populi suprema
lex alapelvet a következő értelemben idézi: „the health of the people
is the supreme law”.
<
6 Lásd például Cæsar, De
bello civili, I, 7, 5 (quotienscumque sit decretum, darent operam
magistratus, ne quid res publica detrimenti caperet, qua voce et quo
senatus consulto populus Romanus ad arma sit vocatus); vö.
Ungern-Sternberg von Pürkel, 1970, 109, 88–89. stb.
<
7 „Omnis institutio
ecclesiasticarum legum ad salutem referenda est animarum”; vö.
Bertolone, 1987, 28.
<
8 „Huius edificationis
magistra est caritas quæ saluti proximorum consulens id præcipit aliis
fieri, quod sibi quisque vult ab aliis impendi.”
<
9 Ez a bevezetés hiányzik
Xaverius Ochoa és Aloisius Diez Pennaforte-kiadásából (Pennaforte,
1976; Pennaforte, 1978).
<
10 „Constitutio
ecclesiastica abrogat omnes leges sibi contradicentes in causis
spiritualibus, et breviter in omnibus quæ spectant ad salutem animæ,
id est sine quibus anima salvari non potest vel impeditur ad salutem.
In talibus enim sacræ leges non dedignantur sacros canones imitari.”
<
11 Az egyházban nem lehet
mereven különbséget tenni közérdek és magánérdek között, mivel az
egyház legfőbb célja az ember üdvössége. Ez az üdvösség személyes, de
az egyház üdvösséget szolgáló küldetése az egész emberiségre irányul.
A hívők legelemibb alanyi jogai éppen azok, melyek közvetlenül az
üdvösségre szóló meghívásukból fakadnak, vagyis abból az erkölcsi
kötelességükből, hogy az isteni hívásra választ adjanak. Az egyház
szentségi hatékonysága, „lelki kincstára” attól is függ, hogy tagjai a
kegyelem állapotában vannak-e, vagy haláluk után eljutnak-e az örök
üdvösségre. Az egyes emberek üdvössége és az egyház közös
tanúságtételének és tevékenységének kollektív szentségi szolgálata,
mely minden ember üdvösségére irányul, nem ellenkeznek egymással,
hanem ugyanannak a valóságnak két oldalát alkotják. (Vö. Erdő, 1996,
134–136, nr. 139)
<
12 A közérdek és
magánérdek ilyen harmóniájáról az Egyházban – különösen a lelkek
üdvössége mint legfőbb közjó elvének alkalmazása terén a házasságoknak
a hit javára történő felbontásakor – lásd ’Favor fidei’ e ‘salus
animarum. („l’uomo viator non può attuare e sviluppare questa vita in
Cristo [la salus animarum] che nella Chiesa e per mezzo della Chiesa,
istituita proprio come Sacramentum salutis in ordine ad offrire agli
uomini i mezzi necessari ed efficaci per arrivare a quei ‘nuovi cieli
e nuova terra’, che attendiamo secondo la promessa […] pure nella
Chiesa c’è un bene comune da proteggere ed attuare che costituisce il
fine immediato dell’attività giuridica della Chiesa, il quale non
coincide con la semplice somma del bene spirituale dei singoli fedeli,
visto ed attuato in senso individualistico. In virtù di questo
principio, la Chiesa per essere strumento di salvezza per tutti, può
esigere dai singoli, in determinate circostanze, il sacrificio o il
non uso di un dato mezzo di salvezza non indispensabile per
l’attuazione di essa” Navarrete, 1980, 63).
<
13 „Sacralità e
dimensione umana dei canones” – előadás Vatikánvárosban, 2001. nov.
20-án, a Ius Ecclesiarum – Vehiculum Caritatis: Simposio
Internazionale per il decennale dell’entrata in vigore del Codex
Canonum Ecclesiarum Orientalium kongresszuson.
<
|